ankoop was Westduitse televisie wacht met H3LITIEKE ieslissing spanning op reacties Holocaust FREES VOOR GEWELD BIJ VERVANGING VN-VREDESMACHT ■I homofilie «ernstig bezorgd over $>rief mgr. Simonis Bijeenkomst DPC over katechese met volwassenen HUITEN LAND Rl. ^•kRO en IKON maken elk eigen Kenmerk KORTE METTEN Kerk in Oostenrijk verloor in 10 jaar 200.000 gelovigen LEIDSE COURANT DONDERDAG 18 JANUAR11979 PAGINA 7 i onze correspondent Ami van Vree) •EN In het immense gebouw van IWestdeutsche Rundfunk (WDR) heerst r liskenbaar een wat gespannen, nerveu- ifeer. Want komende maandagavond, 22 uari, is het zover: dan lichten op alle ders van het derde net in de Bondsrepu- ek de eerste beelden op van de omstre- i televisieserie Holocaust die aan de ld van de geschiedenis van de familie iss zich bezighoudt met de ondergang de joden in de nazitijd. geen van de 33 landen die deze op lerikaanse leest geschoeide dramatise- g van de „Entlösung" hebben aange- Iiht, is er van tevoren zoveel om te doen veest als in West-Duitsland. Nog maar iwelijks was bekend geworden dat de IR in april vorig jaar de serie had igekocht, of een stroom publicaties brak die tot op de dag van vandaag heeft igehouden; politici, partijen, kerken, maturgen, mediadeskundigen, allen Iden er hun zegje over te doen, variërend i de scherpste afwijzigingen tot toejui- Dgen. Het staat wel vast dat deze discus- zich tijdens en na de uitzendingen in faevigde mate zal voortzetten, i intern heeft het bij de ARD, het ho rkoepelend orgaan van de zendgemach- sreisl Jen die het eerste en derde net vullen, boi oime tijd geduurd voordat men tot 'oltoo reenstemmming kwam. Een aantal zen jaar s, waaronder de Sudwestfunk en de Letla erse omroep voelden aanvankelijk hele- Olymal niets voor het uitzenden van Holo- st. En hoewel een kleine meerderheid n is I r uitzending op het dichtbekeken net irwez i, vond men elkaar op de formule dat zenders de serie gelijktijdig op him aan de net zouden vertonen (wat op zichzelf een unicum is). Formeel werd deze tev< lissing verdedigd door er op te wijzen bezitt het derde net veel flexibeler is dan eerste net met zijn starre programma- FM-zema. Op die manier zou het mogelijk aar om de vier delen in een compacte i buit envolging (binnen een week) te laten i i inclusief de begeleidende program- kte s er om heen. Maar wat meer sceptisch i kilor ïstelde lieden geloven nog altijd dat 'erse i de serie enigszins heeft willen verber- door uit te zenden op een kanaal slechts een kleine minder van de tse kijkers pleegt af te stemmen en dat M duidelijk elitair karakter heeft. Het hai Oost Een beeld uit de Amerikaanse filmserie Holocaust: Poolse joden die per trein gedeporteerd worden. weekblad Der Spiegel sprak in dit verband dan ook van een „Duitse eierdans". Gespreksstof Hoe het zij, Holocaust wordt uitgezonden, en dat zal gespreksstof te over geven. Om nog maar niet te spreken van de emoties die de beelden uit deze zwaar belaste oorlogstijd zullen oproepen. Want ondanks alle artistieke bezwaren die men tegen dit Amerikaanse „docu-drama" kan aanvoeren den waren al een voorteken dat het bij Holocaust om iets bijzonders gaat). In de week dat de uitzendingen plaatsvinden zullen grootscheepse enquêtes worden ge houden om te weten te komen hoeveel en welke mensen naar het programma hebben gekeken en wat hun reacties er op waren. Tijdens de vier uitzendingen zelf staan ei telefoonnummers ter beschikking van de kijkers, die vragen, kritiek en emoties kwijt willen. Een forum onder leiding van een ielevisiedeskundige, bestaande uit his torici, slachtoffers en/of overlevenden, so ciologen, psychologen etc. zal na afloop van elke uitzending hierop reageren. Uit de post die al maandenlang bij de WDR is binnengekomen kan nu al de gevolgtrek king worden gemaakt dat zich ongetwijfeld een groot aantal „onverbeter! ijken" zal melden die argumenten gebruiken als „hel moet nu maar eens afgelopen zijn met dal Begeleiding verleden; ook andere volken hebben misda den begaan; de film besmet de Duitse eer" om maar enkele van de meest gebruikte te noemen. Van deze mensen valt ook te verwachten dat elke knoop teveel of te weinig aan een SS-uniform, een verkeerd epaulet of een onjuiste aanspreektitel in Holocaust aanleiding zal zijn om met deze details de film als geheel als onbetrouw baar van de hand te wijzen. (die dan ook van alle kanten te horen zijn geweest), kan niet ontkend worden dat de serie perfect in elkaar is gezet. Door zijn opzet en uitwerking, door de voor dergelijke series zeer nauwgezette schil dering van de historische gebeurtenissen die worden toegelicht aan de hand van dramatische lotgevallen van enkele perso nen, stelt zij de kijkers in staat zich met deze hoofdpersonen te identificeren en daardoor in hoge mate bij de gebeurtenis sen betrokken te raken. Een van de verant woordelijke redacteuren bij de WDR, Peter Maerthesheimer, merkte in .dit verband onlangs op: „De vernietiging van zes men sen kan men uitbeelden, omdat zij voorstel baar is. De vernietiging van zes miljoen mensen kan men niet uitbeelden, omdat zij niet voorstelbaar is". Meer dan de meeste documentaires, hoe goed gemaakt en indrukwekkend zij ook mogen zijn, maar die men al ras onder de verzuchting „dat hebben we al zo vaak gezien" kan uitzetten en daarmee van zich afzetten, zal Holocaust waarschijnlijk in staat zijn om de massa te boeien en dat ook te blijven doen. Het bewijs daarvan is geleverd in de Verenigde Staten waar miljoenen mensen door deze serie voor het eerst intensief werden geconfronteerd met wat zich tijdens de oorlog op het vasteland van Europa heeft afgespeeld. Bij de uitzen ding in de Bondsrepubliek wordt daar, evenals in Israël het geval was, een dimen sie aan toegevoegd: de misdadigers resp. slachtoffers behoren tot het eigen volk. Wanneer men daardoor bedenkt dat Holo caust de houding van de Duitse bevolking tegenover wat er met haar joodse medebur gers gebeurde niet mooier voorstelt dan deze was (door de nasynchronisatie zijn de Amerikaanse stemmen bovendien Duit se stemmen geworden), kan men zich voor stellen dat de serie heftige reacties teweeg zal brengen. Holocaust wordt dan ook niet zomaai zonder meer de ether ingestuurd, maar zij wordt met een heel pakket begeleidings maatregelen omgeven. De pers werd tevo ren maar liefst twee dagen lang in Keulen uitgenodigd om de serie te zien en om er uitvoerig van gedachten over te wisselen (de grote hoeveelheid aanmeldingen en de verhitte debatten die de journalisten voer- Nazi verleden verdrongen Zelfs of misschien juist een „triviale" serie als Holocaust zal wel weer eens het bewijs kunnen leveren dat de Westduitse bevolking het naziverleden in sterke mate heeft verdrongen. Tijdens de hierboven genoemde persbijeenkomst heeft de beken de psychiater en publiciste Margarete Mit- scherlich „de onbekwaamheid om te Trou wen" in een indrukwekkend betoog daarop gewezen. Het nationaal-socialistische ver leden ligt nog altijd als meeldauw over dit land Ook degenen die nu twintig jaar zijn en aan wie de ouders hun afweer tegen het verleden hebben doorgegeven, leven nog altijd in de schaduw van de verloochening en verdringing van gebeur tenissen die wij niet ongedaan kunnen maken". Zij sprak verder van een „stagna tie in de geestelijke ontwikkeling van de Bondsrepubliek" (aan het oog onttrokken door de explosieve groei van de economie en de economische macht van de Bondsre publiek) „die slechts kan worden doorbro ken door zich iedere keer opnieuw weer bezig te houden met datgene wat ons tot Hitier heeft gebracht". Misschien kan de voor een breed publiek bestemde serie Holocaust hierbij helpen omdat zij ongetwijfeld veel mensen aan het denken zet In dit opzicht verdient de WDR waardering voor het initiatief om de film aan te kopen en uit te zenden. Waarbij overigens niet mag worden verge ten dat deze beslissing in eerste instantie een politieke, geen artistieke is geweest. De WDR geeft dat ook eerlijk toe. „Als we hem niet hadden gekocht, had men ons van lafheid beschuldigd", zegt programma directeur Hübner. „Als de film in het land van diegenen die door de joden- vernieti gingen van Holocaust, namelijk Israël, wordt uitgezonden, mag men dat ook bij die mensen en hun nakomelingen verlan gen die bij de gebeurtenissen van destijds betrokken waren". En een van zijn mede werkers, wijzend op de artistieke tekortko mingen van Holocaust, formuleerde deze overweging als volgt: „Het zou toch uiterst merkwaardig zijn wanneer uitgerekend de Duitsers, wier voormannen zo vastberaden de koers hebben uitgestippeld bij de ver nietiging van de joden, zich tegenover de behandeling van dit thema door anderen ineens bijzonder scrupuleus en fijngevoelig zouden hebben gedragen". Sov||ROET (Rtr) Nu de terugtrekking de Franse en Iraanse eenheden uit le bei Unifil (VN-vredesmacht in Zuid-Li- 'S on) op handen is, bestaat de vrees het geweld in dit gebied weer op laaien. Bijna 1.300 van de in totaal 0 man van de Unifil zullen worden et mi iggetrokken wanneer het huidige Ddaat van de vredesmacht morgen ipt De meesten van hen zullen invangen worden door manschappen Nederland, Nigeria en de Fiji-eilan- Een golf van ontvoeringen, militai- Jill nanoeuvres en sporadisch granaat- 11,1,1 r hebben de spanning in het gebied hoogd. Franse officier van de VN-troepen laarde dat de door Israël gesteunde ties onlangs verscheidene sleutelposi- versterkt hebben, blijkbaar bereid rdeel te trekken uit een mogelijke ikheid van de Unifil bij de wisseling de troepen. Palestijnse functionaris- hebben onthuld dat hun guerrilla troepen, verder noordwaarts in het land, in de uiterste staat van waakzaamheid zijn gebracht. Uit VN bronnen is verno men dat christelijke strijders zich hebben ingedrongen in plaatsen, die onder con trole staan van de Unifil en de plaatselij ke bevolking met dreigementen trachten te dwingen samen te werken met de milities. Een voorbeeld hiervan is de stad Tibnine, waar het hoofdkwartier van het Ierse bataljon van de VN troepen is gevestigd. De eerste VN-troepen arriveerden verle den jaar maart. Hun taak was toezicht uit te oefenen op de terugtrekking van Israëlische troepen uit het gebied en de Libanese regering te helpen haar gezag in het zuiden weer te vestigen. Drie maanden later was de Israëlische terug trekking een feit. De Israëliërs deden de controle over een tien kilometer lange strook langs de grens echter niet over aan de Unifil, maar aan de rechtse christelijke milities. Maandenlang hebben de milities bij de grens en de Palestij nen verder in het noorden elkaar beschoten, over het hoofd van de VN-troepen heen. De veilig heidsraad van de VN heeft verleden maand een beroep gedaan op Israël zich niet meer te mengen in de werkzaamhe den van de Unifil. Deze oproep volgde op een rapport van de secretaris-gene raal van de VN, Kurt Waldheim, waarin werd gesteld dat de milities de Unifil bij het uitvoeren van zijn taak belemmer den met de steun van Israël. Van Israëli sche zijde werd dit rapport eenzijdig genoemd en werd de schuld van de onlusten in Zuid-Libanon bij Syrië en de Palestijnen gelegd. Nu het huidige mandaat van de Unifil afloopt, komen de voorwaarden waaron der de troepen in Zuid-Libanon gelegerd zijn weer aan de orde. Kamel Asad, de voorzitter van het Libanese parlement is er voorstander van de vredesmacht te veranderen in een gevechtseenheid, die naast orde handhaven ook offensieve taken krijgt. Ook president Sarkis van Libanon denkt in deze richting. De opperbevelhebber van de Unifil, ge neraal Erskine, is er evenals andere VN-functionarissen, op tegen dat VN- troepen gebruikt worden om een pro bleem op te lossen dat naar zijn mening eerder op het politieke dan op het militai re vlak ligt. De opperbevelhebber geeft toe dat tijdens het huidige mandaat de Unifil niet zoveel vooruitgang heeft ge boekt. De manschappen kunnen daar voor niet verantwoordelijk gesteld wor den. Er hangt veel af van de druk die de Veiligheidsraad op de betrokken par tijen uitoefent, aldus de generaal. Sinds de komst van de Unifil hebben duizenden mensen weer hun normale leven kunnen opvatten, maar eveneens duizenden lij den nog een mager bestaan in achter buurten van steden, omdat de rechtse milities veel belang hechten aan de stra tegische positie van hun dorpen. Een Franse VN-soldaat op post in Zuid-Libanon. t „centrale pastorale werkgroep homofilie" seft in een verklaring haar „ernstige zorg" uitgesproken over de brief van bisschop Simo- 's van Rotterdam, waarin hij zijn standpunt eft over homofilie. Deze brief zond mgr. nonis op 19 december vorig jaar aan de ■s, diakens en allen die in de pastoraal a het bisdom Rotterdam werkzaam zijn. (r. Simonis zei in zijn brief, dat de homofiele idemens met gediscrimineerd mag worden, r ook dat de homofiel zijn geaardheid niet u praktijk mag brengen. De bisschop verwees ti dit verband naar het standpunt neergelegd n het schrijven van de Vaticaanse Congregatie >or de geloofsleer van 15 januari 1976, „Perso- a Humana", „verklaring over enige aspecten |er sexuele moraal". 21 januari 1976 al heeft de werkgroep lomofilie haar ernstige zorg geuit „over de geringe ruimte, die de homofielen gelaten wordt om in de geest van het evangelie te zoeken naar het waardevolle dat in hen kan groeien, indien zij aan hun eigen gerichtheid ook lichamelijk gestalte trachten te geven. Van de pastores mag worden verwacht, dat zij een boodschap brengen van verlossing en bevrij ding. Bovengenoemd Vaticaans document laat ook aan hen weinig ruimte om in deze geest pastoraal werkzaam te zijn, aldus de verkla ring. Opnieuw spreekt nu de werkgroep haar zorg uit. ditmaal over de bisschoppelijke brief. Zij verwijst daarbij naar het boek „Een mens hoeft niet alleen te blijven, een evangelische visie op homofilie", waarvan de tekst mede onder haar verantwoordelijkheid tot stand is geko men. De verklaring is ondertekend door voor zitter, ds. A. J. R. Brussaard, en secretaris, W. Buijss.j. De directies van IKON en KRO hebben eenstemmig be goten op dit moment af te zien rin een eenhoofdige leiding fan de rubriek „Kenmerk". Zij tijn van plan de leiding van deze rubriek in handen te ge ven van een redactieraad van rïer personen twee afge vaardigden van de KRO en wee van de IKON. ïadat de huidige eindredac- eur van „Kenmerk", André ■ruyman, zijn KRO-directie had meegedeeld dat hij zijn functie wil neerlegeen, zijn de directies van KRO en IKON tot de conclusie gekomen dat het. benoemen van een nieuwe eindredacteur niet zal leiden tot een structurele oplossing van de problemen die een rol hebben gespeeld bij het besluit van Truyman. Volgens de directies van KRO en IKON hebben zich in de redactie van „Kenmerk" groepscodes ontwikkeld, waar mee een nieuw te benoemen eindrecteur in conflict moet komen als hij zijn eigen inzich ten wil laten doorwerken. Met betrekking tot de mede werkers van de rubiek hebben de directies besloten dat IKON- en KRO-redacteuren bij toer beurt hun bijdrage aan de ru briek kunnen leveren. Dat zul len ze doen onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van hun eigen directie. Het Diocesaan Pastoraal Centrum van het bisdom Rotterdam belegt op maandagavond 19 februari in het Congresgebouw aan het Churchill- plein te Den Haag een bijeenkomst, gewijd aan de katechese met vol wassenen. De vicaris-generaal van het bisdom Rotterdam, dr. W. J. M. van Paassen zal spreken over „De betekenis van katechese met volwassenen". L. A. J. Claassen, medewerker van het DPC, zal een inleiding houden over „Wat gebeurt er aan katechese met vol wassenen In de pauze is er, via stands, gelegenheid inzage te krijgen in katechetisch materiaal. Ook zal de nieuwe reeks brochures over de sa cramenten, getiteld „Het geloof vie ren", worden aangeboden. De bijeenkomst is bedoeld voor pas tors en pastorale werk(st)ers, maar vooral ook voor leken, die in paro chies of dekenaten enige verantwoor ding dragen of willen gaan dragen op het terrein van katechese met vol wassenen. De bijeenkomst is speciaal georganiseerd, omdat blijkt, dat de belangstelling voor katechese met volwassenen toeneemt. Daardoor groeit de behoefte om kennis te ne men van achtergrond, doelstelling, werkwijze en materiaal op dit ter rein. De bisschop van Roermond, mgr. J. Gijsen, heeft een oe cumenische kerkdienst van de Maastrichtse Citykerk, die zondag wordt gehouden, ontoelaatbaar genoemd voor katholieken. Hij heeft de ka tholieken verboden deel te nemen aan deze dienst, die een combinatie vormt van een protestantse avondmaals viering en een katholieke eu charistieviering. Volgens de bisschop is dit een valse oe cumene, omdat de dienst in strijd is met de regels van de katholieke kerk. De City- kerk mist volgens hem ook elke officiële status. De or ganisatoren spreken van een maatregel die volledig uit de tijd is. De lutherse kerk van Noor wegen blijft in de Wereld raad van Kerken. De bis schoppen besloten hiertoe tij dens hun jaarvergadering met zeven tegen drie stem men. Zij zeggen, dat de we reldraad een gemeenschap is van onafhankelijke kerken en dat de Noorse kerk door haar lidmaatschap op velerlei wijze verrijkt is. Tegelijker tijd hebben zij kritiek, met name over de theologische ontwikkeling van de raad en zijn werk op het gebied van de mensenrechten, dat te eenzijdig wordt genoemd. De sub-commissie van de Engelse bisschoppenconferen tie die zich speciaal met jon ge mensen bezighoudt heeft het verzoek van een aantal r. k. jongeren in Engeland en Wales om een landelijke assemblee voor jonge katho lieken ingewilligd. De bedoe ling ervan is, dat jonge men sen op nationaal niveau een stem krijgen in de kerk. De jongeren vinden dat hun ver antwoordelijkheid voor eigen zaken en activiteiten wordt ontzegd. Zij voelen zich te weinig deel van de kerk als instituut. Ter voorbereiding van zijn reis naar Mexico, die 25 ja nuari begint, is paus Johan nes Paulus intensief bezig Spaans te leren. Zo vaak zijn agenda het toelaat meestal na de vroege audiënties en voor het middageten vraagt hij een Spaanse mede werker bij zich om op de taal te „blokken". Op Cuba, op het gebied van het aartsbisdom Santiago de Cuba, is een nieuw diocees gevormd, het bisdom Hol- guin. Tot eerste bisschop er van heeft paus Johannes Paulus benoemd Hector Luis Pena Gomez, die tot nu toe wijbisschop van Santiago de Cuba was. Tussen 1967 en 1977 zijn in Oostenrijk meer dan tweehon derdduizend katholieken uit de kerk getreden. Dit is de der de golf van uittredingen uit de Oostenrijkse kerk, na die tussen de beide wereldoorlogen als gevolg van het conflict tussen de kerk en het socialisme en die tijdens de periode van het nationaal-socialisme. Pater Alois Kraxner, verbonden aan de katholieke actie van Oostenrijk, die de cijfers aan een analyse heeft onderworpen, stelt vast, dat gesprekken met hen, die de kerk hebben verla ten, aantonen, dat uittreding in vele gevallen gepaard gaat met krachtige emoties. Als gevolg daarvan liggen er ook on beduidende motieven aan ten grondslag. Een vaak genoemde aanleiding is de kerkelijke belasting, maar ook de onmoge lijkheid om voor de kerk te trouwen of een onhandig optre den van de pastor. Opvallend noemt Kraxner het, dat veruit het grootste deel van de uitgetredenen, die bereid waren tot een gesprek, be nadrukte „gelovig" te zijn. Deze mensen waren van mening, dat zij ook buiten de kerk christen konden blij ven. Volgens pater Kraxner zijn veel van hun problemen ook die van de katholieken die (nog) in de kerk zijn gebleven. De pastoraal moet zich hierdoor veel meer laten uitdagen, want de oorza ken van deze situatie liggen ook bij tekortkomingen van de kerk, aldus Kraxner.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7