„Ais dit voorbij is w il ik nog wat kleur op mijn wangen hebben 99 LIEVE LUV'-MEISJES WE HARD, MAAR: i—inmi De drie lieve LUV'-jes: Patty Brard± Marga Scheide en JoséAndreoli (van links naar rechts). Het grote geheim achter de drie LUV'-meisjes Patty, Marga en José is hun middelmatigheid. Ze kunnen niet echt goed zingen, niet werkehjk goed dansen, en zien er niet vreselijk fantastisch uit. En juist daarom kunnen zowel boerendeernes, stadse punkmeisjes als andere bakvissen zich met dit drietal op alle fronten identificeren; makkehjker dan met echte filmsterren zoals bijvoorbeeld Olivia Newton John, die net té onbereikbaar zijn. De simpele en af en toe wat harkerige beweginkjes zijn in elke discotheek door eenieder na te bootsen, de melodieën zijn na twee keer horen gedachteloos mee- dan weina te fluiten. En aangezien het om een blonde, een bruine en een zwartharige hoofdrolspeelster gaat (deze laatste geeft volgens de groepsbiografie van de platenmaatschappij een „heerlijk Caraibisch tin tje aan het trio is er ook voor de heren der schepping in elke smaak voldoende te genieten: hou je niet van de een, dan windt de ander je wel op. Daar dragen de ondeugende tekstjes en de bloterige toneelkleertjes een behoorlijk steentje toe bij. Is het niet heerlijk je te koesteren in de gedachte dat de gedecolleteerde schonen juist jou bezingen wanneer zij het hebben over „youre the greatest lover", of je toedichten: „you're such a sexy thing"? Achter de schermen Nee, zowel uit de geraffineerde opzet als het eclatante succes van de groep blijkt dat de bijdehan te lieden die van achter de schermen de dames sturen en begeleiden precies weten wat „de grote massa wil. Wie zijn die stuurlui-aan-de-wal die de koers van de LUV'-boot uitstippelen? Hans van Hemert en Piet Souer (componist en arrangeur) zijn wel de belangrijkste. Zij brachten de meisjes ruim twee jaar geleden bij elkaar en zorgen sinds die tijd voorde zogenaamde „frisse sound" van Limburgse José Andreoli, blonde Marga Scheide en het meisje met de lieve kuil tjes in de wangen, Patty Brard. Voor de al eerder genoemde danspasjes en -huppels tekent ene Lydia Wooning uit Haarlem, en voorde promotie, boekingen, toerschema 's, kortom het behartigen van de zakelijke televisieopnamen maakten in een sportschool"), en volgen fanatiek zang- en danslessen. „We willen absoluut geen dansgroep zijn, als we ons maar leuk kunnen bewegen bij de muziek. Het hoeft er niet uit te zien als Grease", vinden ze. Belangrijker is volgens hen dat wat op de plaat staat, ook op toneel goed ten gehore wordt gebracht. Vandaar de zanglessen en het „metz'n drieën in de auto zitten blèren zoals José het lachend noemt, als ze nieuwe nummers nog eens doornemen terwijl de chauffeur van de ene parochiezaal naar de volgende feesttent scheurt. Succes Het is allemaal snel gegaan, sinds U. O.Me"het herkenningsnummer van de televisieserie Waldolala een hit werd in Nederland. Het daarna uitgebrachte „You're the greatest lover" (onlangs met goud beloond) en „Trojan horse" werden hits. Voor de uitstekende verkoop van de debuut langspeelplaat „With LUV" is eveneens onlangs een gouden plaat uitgereikt. De prijs die de dames voor dit succes moeten betalen, is het verlies van privacy en de overlast van al te opdringerige „fans". Bij het openen van braderieën, winkels en het opluisteren van andere evenementen komt het voor dat ze door de politie moeten worden ontzetfanmail kan vrijwel niet meer persoonlijk worden bean twoord in verband met het drukke sterrenleventje; Patty heeft een antwoordapparaat om zelfde binnenkomende telefoontjes te kunnen selecteren en „hijgers"op een afstand te houden, terwijl José en Marga zelfs geheime telefoonnummers hebben moeten nemen om belangen en het „uitverkopen van het triomferende trio in binnen- en buitenland is manager Pim ter Linde verantwoordelijk. Met als motto „het ijzer smeden terwijl het heet is" werken de dames onderzijn ongetwijfeld bezielende leiding keihard aan hun carrière. „We zijn drie jonge meisjes met vrolijke, blije muziek, dat trekt de mensen. We willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk doen Gehaast De lieftallige L UV'-jes maken een wat gehaaste indruk omdat ze de betrekkelijkheid van hun succes wel inzien: „Wie weet hoe het volgend jaar met ons gaat?", vragen Marga, Patty en José zich dan ook af. Daarom wordt in de tegenwoordige tijd gedacht en gewerkt: veel kolen op het vuur en doorknokken. „Tweedagen in de week zijn we vrij, en op andere dagen doen we zoveel we maar kunnen. Soms meerdere optredens op een dag. Maar we pakken echt niet elke schnabbel aan, waar we kunnen zingen. Dan zouden we knettergek worden Patty voegt daar aan toe: „Ik wil nog wel een paar jaar mee. Als dit is afgelopen wil ik nog wat kleur op mijn wangen hebben". Televisieoptredens zijn een uitzondering op de regel. Ze zijn zo belaneriik omdat ze veel effekt hebben. Daarom is L UV elk moment bereid voor de camera 's te verschijnen, waar dan ook. De afgelopen maanden was het reisprogramma afgeladen vol, studio in, studio uit, van Rome en Madrid tot Bremen. Tekenend voor het snelle en jachtige bestaan waar de meisjes in verzeild zijn geraakt, is de verbaasde - uitroep van Marga, in een taxi in Madrid: „Verrek, er staat Spaans op die bus!". Ze realiseerde zich toen pas da t ze op weg waren naar de RTVE (Radio Television Espan ~ola) om het Trojaanse Paard ook de Spaanse huiskamers binnen te laten galopperen. De hippe zangeresjes weten ook buiten onze landsgrenzen hun mondjes goed te roeren in de diverse talen. Marga spreekt Spaans, Patty is gespecialiseerd in Frans (ook al heet haar vriend Ron) cn José beheerst Engels in voldoende mate om elk interview tot een goed einde te brengen. Het trio doet (n de vrije tijd aan worstelen („Voorde conditie. We ontdekten hoe leuk dat is toen we ongestoord van hun schaarse vrije tijd te kunnen genieten. „Als we vrij zijn, willen we ook echt vrij zijn, ook onbereikbaar voor onze fans", zeggen zij. Wordt het hen niet af en toe een beetje teveel? Onder instemmend geknik antwoordt Patty voor de drie vriendinnen: „Als we een jaar geleden hadden geweten wat er nu alemaal met ons gebeurt, dan hadden we het zeker ook gedaan. Soms vind je het vervelend datje „bekenden- van-het-grote-publiek" bent geworden, maar stel je voor dat ik ergens zou zitten en de mensen zouden me NIET meer herkennen! Dat zou ik helemaal niet leuk vinden. PAUL WESTSTRATE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 10