Teaser's Adje m Berg maakt met plezier muziek voor een hongerloontje JOAN SUTHERLAND ALS PLATEI KLASSIEK Concertagenda Camel Door de kerst- en nieuwjaarsdrukte wat ver laatmaar nu dan toch de bespreking van de nieuwe, zevende Camel-elpee „Bre-% athless". Op dit album laat deze oorspronkelijk symfo nische rockformatie nog eens duidelijk horen welke kwaliteiten zij ontegenzeg gelijk bezit Al blijft er één vraagteken staan. Op „Bre athless" werkt Peter Bar- dens (toetsen) nog mee, en zoals bekend is hij met Andrew Latimer de man achter het „succes" van deze groep. Maar Bardens is inmiddels vertrokken, en wat dat voor de muziek van Camel tot gevolgen heeft blijft vooralsnog on duidelijk. Gezien de laatste concerten wordt het verlies van Bardens redelijk goed opgevangen, maar men be perkte zich dan ook hoofd zakelijk tot ouder werk. Op breathless" drukt Bar dens iets minder zijn stem pel dan vroeger. Toch is hij het die de nummers wat meer in de jazzy-rich ting is gaan duwen, veelal door korte, felle synthesi zer-klanken („A Wing and A Prayer" en „Summer Lightning"). Op de hele el pee staan smaakvolle com- posities, die nog licht sym fonische trekjes in zich bergen. Opmerkelijk is dat er minder dan op vorige elpees klassieke invloeden zijn te bespeuren. Camel zoekt het nu veel meer in het betere rockwerk. „Bre athless" is wat dat betreft een stap in de goede rich ting, al zitten er nog wat zwakke plekken in. Vooral het titelnummer is wat vlak(Decca/Phonogram). Beaugarde Twee oud-ge- dienden in de popmuziek, Hans Hollestelle en Ilja Gort, hebben zich gezet aan een ambitieus project: een studio-elpee. Het resul taat werd „Solo Mortale". Bijna alle instrumenten op dit album worden door de twee bespeeld, terwijl ook de produktie in handen van Hans en Hja lag. Na het beluisteren van „Solo Mortale" blijft de vraag echter hangen: „Wat willen ze nu precies bewijzen met deze elpee Willen ze zich als een volwaardige pop groep voorstellen, of is' het een geintje. Willen ze aan tonen dat ze als oude rot ten in het vak instrumenta le kwaliteiten in huis hebben, of willen ze bewij zen niet bang te zijn eigen composities te brengen?. We weten het niet In ieder geval is „Solo Mortale" een typische studio-elpee ge worden, met veel, erg veel technische foefjes en in strumenten, erg verzorgd, maar in compositorisch op zicht zwak De teksten zijn veelal autobiografisch. De tien nummers zijn weinig origineel. Teveel grijpt Be augarde naar succesformu les van andere, betere rockgroepen (bijvoorbeeld Pink Floyd in „Brother" en ELO in „Alley Girl"). Kort om, de muziek is weinig verrassend. Daarnaast wor den muzikale thema's on eindig herhaald, wat de easy-sfeer, die toch al uit de nummers straalt te sterk benadrukt „Solo Mortale" biedt geen echt stuntwerk, maar is desal niettemin het beluisteren best waard. (Ariola). Zwol Walter Zwol is een nieuweling uit Canada, waarvan in Europa zojuist de eerste elpee is versche nen. Het album was al lan ge tijd in Amerika uit Zwol speelde al op jonge leeftijd trekharmonica en leerde zichzelf piano spelen toen hij wat ouder werd. Zijn eersteling „Zwol" is gevuld met rock roll-muziek. Luis ter maar naar het lekker in het gehoor liggende ew York City". De gitaar ver vult, ondanks dat hij zelf piano speelt de belangrijkste rol in zijn muziek. Op de elpee staat één langzame bal lad: het zwoele „Southern part of France". Het nummer is voorzien van een mooi arrangement en geeft, door het gebruik van conga's en de trekharmonica, de sfeer van een zomers Zuid-Fran krijk op verbluffende wijze weer. „Zwol" is een leuke elpee, en Walter een talent Nu maar afwachten wat hij in de toekomst te bieden heeft (EMJ). Jutta Welnhold Het Duitse zangeresje Jutta Weinhold komt op haar de buut elpee uit de verf als een behoorlijk getalenteerd vocaliste. Jutta slaagt erin, vooral in de snelle, swin gende nummers, zeer boeiend werk af te leveren. Door de productie zijn de langzame nummers, vooral vanwege de sentimentele strijkarrangementen hier en daar suikerzoet De plaat begint al direct met het sterkste nummer ,Be Bop Rockin' Rollin". Een sterk ritmische song, met een schitterende gitaarsolo van Rainer Baumann, die het nummer in samenwer king met Jutta schreef. Het is een beetje jammer dat Jutta Weinhold het geheel uitgekauwde nummer „Keep on Runnin'" van Ed wards heeft gemeend als zoveelste in het vinyl te moeten persen. Dit num mer heeft al zo veel betere andere uitvoeringen ge kend, dat het van zelfover schatting getuigt het in het repertoire op te nemen. De stem van Jutta is uitermate geschikt om soul-achtig werk te vertolken. Rauw genoeg om swingende num mers te doen en niet té rauw om fraaie ballads te zingen. Eén van die ballads is haar vol overgave gezon gen, eigen compositie „A Better Aim". Deze song had naast een betere tekst evenwel een waardiger slot verdiend. Het tot verve lends toe herhalen van een zin is een beproefde ma nier om de groef vol te krijgen, maar draagt nau welijks bij tot het luister- plezier. Overigens biedt deze plaat voldoende luis- terplezier. Het is geen op enbaring, maar ook niet een plaat om geheel onge merkt te blijven. (Phono gram) Adje v.d. Berg vindt de hardrock for matie Teaser een live-band. Of het als popmuzikant nou zo leuk is om in een Nederlandse bandje te spelen, valt te betwijfelen. Groepen, die na een aantal hits op hun lauweren kunnen gaan rusten zoals bij Engelse en Amerikaanse bands gebeurt lijken in Nederland niet te bestaan. Het is meestal hard werken voor een hongerloontje. Adje v.d. Berg, de gitarist van de hardrock formatie Teaser heeft zo zijn mening over het spelen in een Nederlandse band en het gedrag van de Nederlandse platenmaatschap pijen ten opzichte van beginnende bands. „Nederland is een heel moeilijk land voor de eigen bands omdat de markt klein is en de concurrentie uit het buitenland erg groot. Vooral als je buiten het geijkte commerciële straatje valt, heb je maar een klein publiek. Als je dat met Duitsland vergelijkt, is het verschil wel heel groot. In Duitsland verkoop je gemakkelijk 30.000 elpees. In Nederland mag je al blij zijn als het er 4.000 zijn. Dat betekent niet dat er geen belangstelling voor onze muziek zou bestaan, want we hebben het afgelopen jaar steeds voor volle zalen gespeeld". Teaser heeft zich vanwege die kleine markt niet alleen geconcentreerd op het eigen land zoals Herman Brood en Gruppo Sportivo, maar heeft ook contacten gelegd in Duitsland en België. Het goede daarvan is dat we per maand enkele concerten in het buitenland geven waardoor het optreden in eigen land zijn exclusiviteit behoudt. Het is namelijk voor het publiek helemaal niet spannend als je gemakkelijk enkele malen per week te zien bent. Wij treden daarom ook maar vier keer per week door het hele land op". Teaser werd door Adje v.d. Berg in januari 1977 opgericht, nadat hij een tijdje als gitarist bij Jaap Dekker had gespeeld. Teaser met Adje v.d. Berg (tweede van rechts). De rest van de band bestaat uit zanger Jos Veldhuizen, die door zijn zang geregeld wordt vergeleken met Paul Rogers van Bad Company, bassist Peter van Eyck en drummer Nico de Gooyer. Teaser, die veel in Noord-Duitsland in de buurt van Hamburg speelde en onlangs nog schitterde als support-act tijdens het concert van de Engelse AC/DC, vindt zichzelf een live-band. De optredens, die geregeld worden door Teaser's nieuwe management maatschappij „Bom Free", die ook financiële steun verleent, lopen momenteel boven verwachting. Adje zegt: "Het is de afgelopen maanden zo goed gegaan, dat we de prijs hebben verhoogd (nu 1500 gulden). De reden daarvoor is dat er steeds vaker een goede show van ons verlangd wordt en tiat kost een hoop geld. De zalen worden ook steeds groter dus moest er een passende geluids- en lichtinstallatie komen. Om die te vervoeren is er een grotere bus nodig. Je gaat dan de prijs verhogen voor een optreden en komt automatisch in grotere zalen terécht. Het is eigenlijk een vicieuze cirkel. Je kan echter niet onbeperkt meer vragen want dan prijs je jezelf uit de markt. Het geld dat verdiend wordt, heb je nodig om de roadies, de installatie enz. te betalen. Dat is zoveel dat je er zelf nauwelijks iets aan overhoudt. Topgroepen als Herman Brood en Sportivo verdienen per persoon nog beneden het minimum loon. Dat we doorgaan met Teaser komt omdat we er allemaal voor honderd procent achter staan. Er wordt tijdens een concert volop genoten en dat is een goede stimulans. We hoeven gelukkig niet allemaal van de optredens te leven. Jos (zang) en Peter (basgitaar) hebben nog een vaste baan. Vooral in het begin toen we de installatie nog zelf opstelden was dat lastig. Als we dan bijvoorbeeld vrijdags speelden, kwamen zij om vijf uur uit hun werk en moesten direct naar de zaal. In het begin in DuitsJand ontstond de situatie dat we na een concert 's morgens om zeven uur weer bij de grens waren. Dan hadden ze het brood 's avonds alvast klaar gemaakt om direct na aankomst bij de bushalte te worden afgezet om naar het werk te gaan. Voor mij was het wat gemakkelijker want ik studeerde aan de kunstacademie in Arnhem om tekenleraar te worden. In 1977 heb ik met veel moeite mijn eindexamen MOA. gehaald. Ik ben zoveel met de groep bezig geweest dat ik het iaatste kwartaal niet meer op school was. Het is voor mij niet meer mogelijk om er een baan bij te nemen omdat ik voor honderd procent met de band en muziek bezig ben". Vorig jaar nam Teaser de eerste elpee op bij Phonogram. De groep produceerde de plaat zelf omdat er in Nederland geen geschikte producer rondloopt, die het werk wilde doen. Voor de nieuwe plaat, waaraan in maart wordt begonnen, willen ze een buitenlandse producer aantrekken. Kenmerkend voor de eerste elpee „Teaser" is, dat de live-sound, dat een optreden van de band zo opwindend maakt, voor een groot deel op de plaat is overgebracht. „Doordat we op de eerste plaats een live-band zijn, hebben we alles zo direct mogelijk opgenomen zonder technische foefjes. Alles bij elkaar heeft het opnemen ongeveer 2 weken geduurd (3 dagen voor de basisband; drum, gitaar, bas en de rest voor de zang en het mixen). We zijn echter in maart begonnen en de plaat was pas in juni klaar. Dat kenmerkt een beginnende band in Nederland. De platenmaatschappij wil eerst de kat uit de boom kijken en geen enkel financieel risico lopen. Daarom word je gedwongen de dagen op te vullen, wanneer de studio toch leeg staat Het gevolg daarvan is dat je één dag opneemt dan drie weken niet en dan weer twee dagen wel. Als •beginnende groep kun je geen vuist maken en zeggen: „Ik moet drie weken achter elkaar kunnen opnemen", want dat doen ze gewoon niet. Het was wel zo dat we zagen aankomen dat er een bepaalde werkwijze gevolgd zou worden. We hebben ons daar zoveel mogelijk op ingesteld. Als ik een nummer had geschreven, studeerden we het in eii speelden het een tijd voordat we het opnamen. De spontaniteit was er dan wel een beetje af, maar omdat je goed bekend bent met het nummer laat je je niet zo snel van de wijs brengen door invloeden van buitenaf. We zijn erg tevreden over de plaat want er zijn maar weinig dingen, die niet helemaal gelukt zijn. Phonogram was ook blij met de plaat" ,Jiet is een goede platenmaatschappij hoewel het jammer is dat er maar weinig mensen rondlopen, die weten wat voor soort muziek wij maken. Dat typeert trouwens de. Hollandse platenmaatschappijen. Over het algemeen is het zo dat de middelgrote maatschappijen in het buitenland sterk betrokken zijn bij hun producten. Hoewel grote bedrijven als CBS en WEA soms ook niet weten wat ze binnen hebben. Een goed voorbeeld daarvan is Mothers Finest, waarvan CBS-Amerika niet wist dat ze op hun label zaten, terwijl er wel 60.000 elpees verkocht waren. Gelukkig is het hier nog niet zo erg, want de „big boss" van Phonogram is zelfs een aantal keren in de studio komen kijken". De platenmaatschappij heeft zojuist een single uitgebracht „What you need is love" van de elpee „Teaser". Nu maar afwachten of de groep daarmee zijn eerste grote hit scoort. Hans Piët Dezer dagen beeft Joan Su therland bier verscheidene malen de hoofdrol vertolkt in Bellini's „Norma". Dankzij haar had de Nederlandse Ope ra naar schatting ongeveer vijf maal zoveel kaartjes kun nen verkopen als er plaatsen beschikbaar waren. Na een van deze met stormachtige bijval bekroonde voorstellin gen werd de beroemde Aus tralische sopraan gevraagd haar handtekening te willen zetten op een box langspeel platen met haar opname van de complete „Lucrezia Bor gia" van Donizetti Vreemd genoeg had de zangeres die cassette toen zelf nog nooit in banden gehad. Decca, die de platen maakt, brengt die in Engeland namelijk pas in maart 1979 op de markt, om dat Joan Sutherland dan (zoals gewoonlijk samen met haar man, de dirigent Richard Bonyngc) het betrekkelijk weinig opgevoerde werk in Coveot Garden ten tonele zal brengen. Voor Duitsland was er geen reden daarop te wach ten en dus nam men daar de nieuwe platen al op in de aanbieding van afgelopen na jaar. Ter gelegenheid van haar Nederlandse gastvoor- s te IIin gen importeerde Pho nogram Amsterdam de box uit Duitsland. Die kan iede reen die genoegen neemt met een Italiaans-Duits tekstboek bier dan ook al kopen. Wie naast het oorspronkelijke Ita liaans een Engelse vertaling wil lezen, zal nog even moeten wachten op de Engelse box. Zou er nog veel belangstelling bestaan voor „Lucrezia Bor gia van de veelschrijver Doni zetti die tussen ongeveer 1820 en zijn vroege dood in 1847 ruim 600 composities maakte, waaronder meer dan zeventig grote opera's? Het antwoord op die vraag zal wel bevesti gend moeten zijn, want al noest Donizetti door de erbar melijke financiële omstandig heden waarin hij verkeerde, overmatig produktief zijn, hij had zonder twijfel een groot talent Maria Callas heeft zijn ,Anna Bolena" tot nieuw le ven weten te wekken en al is het jammer dat deze kunstena res met haar grote dramati sche kracht de partij van roemruchte Italiaanse herto gin uit rond 1500 nooit heeft gecreëerd, er zijn ook nu nog zangeressen met stemmen van voldoende omvang en volume om deze rol aan te kunnen. Een jaar of elf geleden maakte de Spaanse Montserrat Cabal- Ié al een indrukwekkende plaatopname van „Lucrezia Borgia" en de nieuwe opname met Joan Sutherland (die het werk trouwens ook al van 1972 op haar repertoire heeft), zal stellig eveneens veel bewon dering wekken. In een gesprek verheelde me vrouw Sutherland overigens niet dat deze vokaal zo veelei sende rol de vertolkster ook voor bijna onoplosbare dra matische problemen stelt Noch Victor Hugo op wiens tragedie deze opera is geba seerd, noch Donizetti, die er een zoetvloeiende, romanti sche en pathetische muziek bij schreef, bekommerden zich om historische juistheid of psychologische verklaarbaar heid van de gebeurtenissen. Het ging hun om mogelijkhe den tot sterk, geëmotioneerd spel en die mogelijkheden schiepen zij door een vrouw op het toneel te brengen die haar vierde echtgenoot waar schuwt iets te ondernemen te gen een jongeman die hij (be grijpelijk!) als zijn rivaal be schouwt, zonder te weten dat die jongeman de natuurlijke zoon uit een eerdere escapade van Lucrezia is. Nadat gif en tegengif vlot gehanteerd zijn, eindigt de opera met de vrij willige dood van de hoofdper soon en de onvrijwillige dood van haar zoon, die zij oprecht liefhad. De moeilijkheid bij de uitbeel ding is - aldus Joan Sutherland - dat de muziek nergens ook maar suggereert dat Lucrezia een verdorven vrouw zou zijn geweest. Zij heeft ook in de opera een slechte reputatie, maar zij is hier in feite een moeder, die (door wie en wat dan ook) verplicht is van haar zoon in het verborgene te hou den en hem te beschermen. „Omdat ik zelf een zoon heb, kan ik mij in die gevoelens zonder moeite verplaatsen. En wat de rest betreft: hoezeer de historische achtergrond, zeker naar de huidige stand van het geschiedkundig onderzoek, ook mag zijn vertekend, van die achtergrond moest ik mij toch rekenschap geven om de rol aanvaardbaar te kunnen weergeven". Waarbij de zange res, gesteund door Bonyge, dan wel opmerkte dat het ka rakter en de zeggingskracht van de muziek beslissend zijn voor de manier waarop de partij moet worden vertolkt Bonynge die voor de recente plaatopname het London Ope ra Chorus en het National Philharmonic Orchestra tot zijn beschikking had, zorgde voor een goed sluitend ensem ble en volgde in hoofdzaak de eerste versie van het werk. Terecht handhaaf de hij echter de prachtige passage in G groot verwijzend naar de dood van Lucrezia's zoon, en hij voegde er ook aan toe diens elegant-verliefde „T'amo qual dama un angelo" in het begin van de tweede akte, een inlas waarvan het manuscript zich bevindt in de Amerikaanse Morgan Library. Wat de solisten betreft, meer nog dan in de zaal kan men op de plaat genieten van de excellente beheersing van haar stemmiddelen bij Joan Sutherland, die zich hier hele maal niet behoeft te forceren en ook geen inzinkingen heeft Marilyn Home zingt de alt partij van Orsini subliem. Te genover deze toonbeelden van Angelsaksische precisie en est hetisch nuanceringsvermogen, geeft de tenor Giacomo Ara- gall de rol van de zoon Genna- ro meer de retorische Italiaan se trant zonder daarbij overi gens in storende uitersten te vervaken. De bariton Ingvar Wixek is de hertog van Ferra- ra, een partij die eigenkjk voor een diepe bas was gedacht maar die bijna altijd door een wat hogere mannenstem wordt weergegeven. Zijn inter pretatie is wat hij zijn moet Vermelden we tenslotte dat aan deze veelszins bijzonder goed geslaagde uitvoering en registratie in kleine partijen twee Nederlanders meewer ken: de baritons Lieuwe Visser en John Bröcheler. Juist door zowel in de sok als in het koor relatief veel gebruik te maken van lage stemmen, krijgt dit werk (ook door de contrast werking met de veel hoger kggende partijen van Lucrezia en haar zoon) een opmerkelijk rijk coloriet J. KAS ANDER Zaterdag 13 januari De Dutch Swing College Band treedt op in de Kleine Schouwburg in Rijswijk. Aanvang 20.30 uur. Donderdag 19 januari Optreden van Therese Stein- metz in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Am sterdam. Vrijdag 20 januari Cheap Trick treedt op in Paradiso te Amsterdam. Zaterdag 21 januari In de Sonesta Koepel in Amster dam vindt een concert plaats van Chuck Mangione. Maandag 29 januari Queen geeft wegens enorm succes twee concerten in Nederland. De eerste is in de Rotter damse Ahoyhal. Dinsdag 30 januari De Engelse superformatie Queen is te zien in de Rotterdamse Ahoyhal. Donderdag 2 februari De Amerikaanse jazz-musicus Herbie Hancock komt voor twee optredens naar ons land. Het eerste concert is in de Doelen te Rotterdam. Vrijdag 3 februari Chris Hinze treedt op in het Con certgebouw te Haarlem. De Amerikaan Eddie Money, die eerder in ons land was voor „Toppop", treedt op in Paradiso te Amsterdam. Zondag 5 februari De Engelse Joan Armatrading komt voor drie concerten naar ons land. Het eerste op-j treden is in Carré te Amsterdam. Dinsdag 7 februari Joan Armatrading geeft een con cert in het Congresgebouw in Den Haag. Aanvang 20.15 uur. j Zondag 11 februari De Engelse popzanger Elton John komt begeleid door Ray Cooper naar ons land voor drie optredens. De eerste is in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Woensdag 14 maart De Amerikaanse formatie Earth Wind Fire komen naar Nederland voor een optreden in de Ahoyhal in Rotterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 16