99Ik zou graag in iZuid'Trankrifk wonen" Concertagenda PLATEN Falia9s onvoltooide ^Atlantida" èppnieuw afgerond en vastgelegd RAYMOND VAN HET GROENEWOVDs ZATERDAG 16 DECEMBER 1978 'bfe< het ouder worden, wil een k wat minder rock roll n mijn muziek stoppen. Ik Qfjpe mezelf meer als een en- ertainer. Naast mijn mu- iek is er ook toneel to.m ■en rol in de Vlaamse to- leelproductie van Mare Udden „Verschrikkelijk verstandig"). Figuren als rdö jnny Bruce boeien me. Het abaret ook maar dan niet ortwa/s het in Nederland ge- n a wacht wordt. Niet alles nge noet vastgelegd worden net een grapje hier en een tapje daar. Tot nu toe pro beer ik de mensen te amu seren met rock roll, maar iicèie mezelf over een aantal to aren graag achter de piano />a itten. Er is echter een pro- sleem, er staat niet in iede- e Vlaamse zaal een uitste- 'od xndepiano". tbuPe Belgische zangercompo nist Raymond van het Groe- lewoud zit filosoferend in i roffe kleedkamer van het Cul- ureel Centrum „Westrand' Dilbeek bij Brussel, waar Wj ojuist de live-opname van ijn nieuwe elpee „Kamiel in lelgië" beëindigd zijn. „Wij 10 Raymond en zijn band The ;e Millionaires) hebben zoveel irt no gelijk nummers gespeeld be nog niet eerder op de I Ja at stonden maar die wel jdens de concerten te ho en zijn' reden dat hij een live-el- >ee maakt ligt bij zijn pla- enmaatschappij. „De firma vnd het een goed idee en nijn gitarist, pianist, produ- Jean Blaute ook. Als de firma het wil dan zal er wel ien reden voor zijn Raymond van het Groene- woud, die op 30 december ip treedt in Het Paard van llYoje in Den Haag, is niet •Me eerste de beste muzikant, mij studeerde 9 jaar piano laan het conservatorium en 5 I na ar theorie. Hij ging niet de Mlassieke kant op omdat hij foa/s hij zelf zegt „niet van liie wereld houdt waarin het Bach afspeelt". Alles is no- hal vastgeroest. Er liggen le/jnities vast met wat je hooi en lelijk moet vinden, baarbij had ik geen zin om fcke dag zoveel uur te stude ren om een nummertje mooi J-uJp kunnen opvoeren voor ten jury die bestaat uit grij saards, die ook van binnen "vrijs zijn wet de komst van The Beat- les kiest hij voor de populai- 1 Lie richting, heeft de nodige _jpandjes maar besluit in 1974 3y.de groepen met interessan- ÖJ/|e namen vaarwel te zeggen Wwm gewoon Raymond van ^4et Groenewoud te zijn. Uit commercieel succes in faxelgië en Nederland gaat hij ■Sm zee met Hans van He- y^mert, die zijn eerste elpee ^Ue moest eens weten hoe JLselukkig ik was" produceert. Het ging mij er op de eer ste plaats om dat mensen Jiaar mijn optredens zouden komen kijken. Dat het an tlers klonk dan ik wilde, kvas niet erg want dat was jstaajnet de concerten wel weer iiapïecbf te zetten". De elpee rijk. was echter geen succes in xr ëlederland. „In Vlaanderen 800 icon den we blijven spelen jen kvant daar zijn1 ze nog zo Hoes van de nieuwe live-elpee van Raymond van het Groenewoud. dom om onder de indruk te zijn bij het vernemen, dat een plaat in Nederland is opgenomen". De grote doorbraak kwam echter met de single .Meis jes" van Raymond's laatste elpee .JJooit meer drinken" daarna ging het uitstekend met de optredens. „Daarom wil de platenmaat schappij waarschijnlijk een live-langspeler, maar er komt ook weer een studio elpee. Wij (Raymond en zijn vriend/producer Jean Baute) zijn aan het zoeken naar een geschikte studio. Er zijn nog altijd problemen ge weest met de dynamiek van mijn platen. Jean heeft door contact met Nick Lowe een studio kunnen boeken in de buurt van Londen waar we volgend jaar april aan het werk gaan. Daarvoor ben ik nu nieuwe nummers aan het schrijven, die buiten MIJN klassieke werk vallen, Ik zeg niet dat ik klassiek werk maak, maar wil wel probe ren een beetje buiten de normaal geachte popmuziek te stappen. Ik zou graag een nieuw geluid proberen". Weer uit op commercieel succes? „Juist niet, in ieder geval streef ik daar niet naar. Het is de bedoeling het popgeluid van bas, drum, gitaar, bas, drum, gi taar zoals op elke plaat die tegenwoordig uitkomt staat te ontvluchten. Mijn inziens doet David Bowie zeer inte ressante dingen in arrange menten en de structuur van de nummers. Ik wil eens iets anders proberen dan couplet, refrein. Het systeem couplet/refrein is een af spraak die je met jezelf maakt als je een nummer gaat schrijven en dan werk je ook in de functie daar van. Ik ga nu eens thuis of elders schrijven, zingen en zoeken in de functie van dingen, die goed klinken en dan eens kijken wat het geeft als ik het gewoon laat doorlopen. Het nummer kan dan 7 minuten duren waarin weinig dingen terugkomen of het kan misschien een halve minuut zijn waarin al les gezegd is. Die dwang van: het moet ongeveer twee drie minuten duren om eenpopliedje te zijn, ga ik eens proberen een beetje te negeren". „De meeste ideeën voor nieuwe nummers ontstaan in de auto. Ik zet ze al rijden de op de band van mijn cassettefoon. Het is sponta ner op die manier. Aan mijn bureau duurt het altijd even voordat ik op gang ben. In het begin van mijn carrière kwamen de ideeën vaak voor het slapen gaan. Je was dan zo bezig met een tekst, dat het je niet losliet. Als je dan in bed stapte en het helemaal stil was, kreeg je allerlei ideeën en zag din gen in je gedachten gebeu ren. Dan bleef ik niet hggen maar stond op om ze op te schrijven. De laatste tijd heb ik nogal wat problemen om mijn gedachten op papier te zetten. Dat komt door mijn populariteit en doordat het de laatste tijd privé een soep is, maar dat is niet zo interessant om over te pra ten. Als ik genoeg alleen ben, liefst dagen lang, dan is het geen enkel probleem, dan is het heerlijk eigenlijk om aan een nummer te zit ten sleutelen. Door mijn sta tus als populaire artiest in Vlaanderen onstaat er een situatie die je op een gege ven moment niet meer in de hand hebt. Ik ben niet ge neigd iemand gemakkelijk te wandelen te sturen, maar er komen steeds meer .mensen die zich komen opdringen en zo wordt je tijd gevuld met futiele dingetjes. Je zou eigenlijk de telefoondraad moeten doorknippen Raymond van het Groene woud is er niet op uit om in Nederland populair te wor den door bijvoorbeeld in het Engels te gaan zingen. „Ik krijg steeds meer een hekel aan de krampachtige bedoe lingen van het moet lukken. Gelukkig kan ik me de luxe permiteren". Raymond zingt het liefst in het Frans en zou in Zuid-Frankrijk willen wonen. „Er werd me in 1973 al een kans geboden, maar toen vond ik mezelf niet Frans genoeg. Ik bedoel, ik was de Franse taal in die mate machtig, dat ik twee teksten kon schrijven. Die hadden wel succes bij een producer, die er direct werk van wilde maken, maar mijn vocabularium was van dien aard ,dat als ik de tweede tekst begon de helft van de woorden al uit de eerste tekst kwam en dat is niet leuk. Je zou iedere dag „Le Monde" moeten lezen en naar de Franse zenders kij ken om er in te komen. Ik moet het nog met die produ cer bespreken maar dan zou ik een afspraak willen ma ken waarin de kans geboden moet worden om drie maan den in Frankrijk een of an dere job te doen bijvoor beeld telefonist, want ik hou zo van telefoons en in die tijd leer je door de gesprek ken de Franse taal. Hetzelf de zou je in het Engels kun nen doen maar ik heb geen zin om in Engeland te gaan wonen Raymond van het Groene woud doet naast de gewone concerten, die vooral in het weekend zijn ook nog zoge naamde bal optredens.„Bals daarin spelen we minimuum drie uur. Er wordt een se lectie van eigen werk ge speeld, wat swingt en waar op je kan dansen en we spelen Engelse nummers. In die bals zien we onszelf als ambtenaren en moeten de mensen visueel niets van ons verwachten. Vroeger wa ren er groepen gespeciali seerd in het spelen op bals, maar door de disco-bars is het kapot gegaan. Wij trek ken bomvolle zalen en de mensen zijn in hun element, maar het heeft niets met kunst met een grote K. te maken. Ze kunnen zuipen, mogen lawaai maken en kunnen dansen. Het is af en toe frustrerend om te doen maar het is een stuk reali teit. Ik vind dat de realiteit wordt ontzien door het mi nisterie van cultuur, die zich inspant om zowel artiest als publiek te betalen via de subsidie zodat de zaal vol zal zitten en het kunstwerk dan gebracht kan worden. Er is iets schijnheiligs in de situatie. Vanuit die situatie wordt bijvoorbeeld theater voor het volk gebracht. Dat is ridicuul. Wat je inderdaad kan doen is theater voor het volk brengen, maar dat moet je niet doen via de weg van de subsidie, maar je moet het op straat bren gen. Als het geschikt is voor het volk dan zal het volk ook komen kijken anders moet je iets anders gaan doen". HansPièt =1G-1 hnuel de Falla, de componist die de ijke Spaanse folklore in een eigen stijl nE"ferwerAte zonder het wezen ervan aan lasten, verliet in 1939 zijn aanbeden 3derland. Hij kon er de binnenlandse mnningen en de dreiging van een \l. feuwe wereldoorlog niet verdragen en j| leende er goed aan te doen zich in iffl rgentienië te vestigen. Daar stierf hij Teventien jaar later, weinige dagen >r zijn zeventigste verjaardag. Hij .et een opera-achtig oratorium na, ICAf aar hij bijna twintig jaar mee bezig IAHJ 'a$ geweest maar dat hij, mede door it ijn steeds slechter wordende gezond- mi eidniet vermocht te voltooien. ijdffef was voor Ernesto Halffter, Falla's eerling en artistieke erfgenaam, een welciig karwei de driehonderd folio- 'JJen met voltooide fragmenten en. kenwlnAfgewerkte schetsen aan de hand iraii* '3n een voorlopig piano-uittreksel voor (n*J! uitvoering geschikt te maken. De ham- 'Vso.' taag hierbij was of Falla nu eigenlijk dramatisch op te voeren scenische Rotate of een concertstuk had bedoeld, vankelijk dacht de componist stel lig aan een dramatische vertoning maar zonder medewerking van de drama turg. alleen in samenwerking met de schilder en decorontwerper José Sert. Toen deze in 1945 stierf, ging Falla blijkbaar alleen nog van een concert stuk uit. Het valt dus best te verklaren dat Hal ff ter het werk aanvankelijk over eenkomstig de eerste opzet wilde com pleteren. In het begin van de jaren zestig werd „Atlantidain deze bewerk ing onder meer in de Milanese Scala ten tonele gebracht. Het resultaat be vredigde Hal ff ter echter niet, noch met, noch zonder toneel. Hij nam een moedig besluit een groot deel van wat hij aan Falla's fragmenten (met name in het chaotische tweede deel) had toege voegd, te schrappen en zich in hoofd zaak te beperken tot voltooien en orke streren van wat Falla zelf had geno teerd. Daardoor werd een scenische opvoering onmogelijk maar de muziek was, voor zover enigszins mogelijk, in elk geval van Falla zelf. Deze nieuwe, volgens Halffter definitie ve concertversie ging verleden jaar in première en is nu onlangs ook op twee langspeelplaten vastgelegd in een ver tolking van het Nationale koor en or kest van Spanje met verder een Spaans kinderkoor en Spaanse vokale solisten, het geheel onder leiding van Rafael Frühbeck de Burgos (EMI - NMV - SLS 5116). De inhoud van het ambitieuze werk is niet gemakkelijk te doorgronden. De Griekse wijsgeer Plato die drie- vier honderd jaar vóór Christus' geboorte leefde, geeft in een van zijn werken op grond van Egyptische berichten een uitvoerige besclwijving van het toen al verdwenen, legendarische rijk Atlantis, waar de goden een ideale samenleving wilden maar dat ten onder ging door de zelfzucht van de bewoners. Deze oude, onweerstaanbare mythe van een gelukkiger wereld werd ook het onder werp vein een lang gedicht in het Catalaans van Jacinto Verdaguer in de tweede helft van de vorige eeuw. Voor zijn can ta te gebruik te Falla f ragmen ten uit dit gedicht, welke fragmenten hij aanvulde met enkele profetieën van Seneca, teksten uit de rooms-katholieke liturgie (soms in Spaanse versies van verschillende origine) en tenslotte met een tekst voor het spel van de zeven mooie dochters van koning Atlas in het hart van zijn gelukzalige rijk. Het zal duidelijk zijn dat de luisteraar naar „Atlantida" zich ter dege reken schap moet geven van de niet altijd voor de hand liggende samenhang van de losse taferelen, ook al omdat de componist de suggestie van Verdaguer volgde en een verband legt tussen de ondergang van Atlantis en de wederge boorte van dit rijk door de ontdekking van Columbus die Amerika voor het uitverkoren Spanje en het uitverkoren ka tholieke geloof veroverde. Ondanks het hooggestemde, hymnische karakter van het werk dat tot heel suggestieve gedeelten leidde, maakt het in zijn totaliteit een ongelijke, verbrok kelde indruk. Soms echter is een mislukt meester werk zeker zo fascinerend als een gaaf meesterwerk. Het lijkt mij niet uitgeslo ten dat dit nog eens het algemene oordeel over „Atlantida" zal worden. J. KASANDER Dyan Diamond De nieuw ste Amerikaanse ontdekking is de 16-jarige Dyan Marie Diamond. Dat deze dame ta lent heeft, büjkt bij het be luisteren van haar debuut-al bum „In the dark". Ze leverde 9 van de 12 rock nummers, die de plaat vul len. Ondersteund door een stevig swingende 5 mans-for matie en zelf voorzien van een volwassen klinkende stem gaat Dyan er stevig te gen aan. Met veel gevoel zingt ze „Baby what you want me to do", en onder steund door snerpende gi taarsolo's brengt ze „Gorma rock ourselves to death". Phil Spector-achtige muziek doemt op tijdens „Western avenue, met een doordrin gende mondharmonica en f achtergrondvocalen.Het lijkt of Neil Young even om de hoek komt kijken in het ti telnummer „In the dark". De langspeler werd geprodu ceerd door Kim Fowley (MCA/EMI). Patricia Paay De nieuwe solo-plaat ,Malibu Touch" van zangeres Patricia Paay is helaas grotendeels gevuld met oppervlakkige, vrijblij vende muziek die bepaald geen diepe indruk maakt. Patricia heeft ongetwijfeld een goede stem, maar ge bruikt deze voor een ver keerd genre muziek, waarin zij het copiëren van stijltjes en maniertjes waarmee an deren succes hebben, niet schuwt. In het nummer- „Summertime feeling" komt de van Barbra Streisand ge jatte tekstregel „New York state of mind" voor, in het disco-achtige „Lucky lady" doet de melodie van het re frein verdacht veel denken aan een zestiger-jaren-hit, „What have you done to my heart" is van een onbenullig heid waar George Baker zich niet voor zou hoeven te schamen (door een Spaans- achtig folkloristisch geluid met angstige zang-uithaalt jes), terwijl de stijl van het nummer „Tango '58" volle dig past in de Grease-rage. John Travolta wordt dan ook in de tekst met de ha ren erbij gesleept. Dit num mer brengt Patries met een geforceerd quasi-Amerikaans accent, en grammaticaal is het taalgebruik werkelijk er barmelijk. De titels die nog iets goed kunnen maken op deze langspeler, doordat meisje Paay inhoud aan het geheel probeert te geven en met meer gevoel, overtuigen der zingt, zijn: „Moonraker" een ballade van internatio nale klasse en „A circus clown", een autobiografisch stuk over het leven van een zangeresje in een band. De overwegende indruk is dat Patricia veel beter kan maar de weg van de minste weer stand lijkt te hebben geko- zen.(Bovema/Negram) Chaka Khan Het vette, negróide stemgeluid van Chaka Kahn kennen we al van de vijf langspeelplaten die zij opnam als zangeres met de groep Rufus. Nu heeft dit opwindende zangta lent een solo-elpee opgeno men met als titel „Chaka". Ook hierop jongleert zij schijnbaar moeiteloos met enorm veel swing van hoog tot laag door de toonladders, met de karakteristieke Cha- ka-zangloopjes in de woord en zineinden. Gesteund door vakkundige muzikanten brengt zij gospel-, disco-, soul-, funk-, en jazzy-muziek ten gehore, waarbij helaas het eenvoudige disco-werk wat overheerst. En in die nummers (zoals „Life is a dance", „A woman in a man's world" en „I was made to love him") zingt zij te hoog en te hard, soms zelfs schreeuwerig. Terwijl ze een bijzonder knap voca- liste is en over een grote stembeheersing beschikt, laat ze dat op deze plaat erg weinig horen. Hoogtepunten van de plaat zijn: „I'm every woman(gepolijste rock, binnenkort wellicht een hit), „Roll me through the rus hes" (langzame ballade) en het duet met George Benson „We got the love".(Warner Bros) Rod Stewart Deze Schot se zanger komt gelukkig weer wat terug op zijn roek- verleden. Dat was al duide lijk te merken tijdens zijn concert onlangs, en nu dan op zijn nieuwste elpee Blondes have more fun, or do they?". Meer dan op zijn vorige elpees zoekt Stewart het in pure rock, al komen de melancholieke en melo dieuze ballads ook aan bod. Een gelukkige ontwikkeling, want door het succes met zijn singles leek hij het spoor een beetje bijster. De Faces-tijden zijn weliswaar nog lang niet teruggekeerd, maar er is hoop. Rod's mu ziek vandaag de dag is door zijn commerciële successen wat gepolijster gaan klinken. Ook op dit album wordt de* zeer capabele band (dezelfde als tijdens het concert) zo af en toe bijgestaan door vio len. Het zijn ook juist die nummers die de vaart er uithouden. Een complete misser is „Last Summer" met Zuidamerikaanse invloe den. Op diezelfde plaatkant staat ook de Holland-Dozier- Holland compositie „Stan ding in the shadow of love", die bij lange na niet het peil haalt van de originele Four- Tops versie. Nee neem dan Dirty Weekend" en „Blonds have more fun", twee up tempo rockers. De produktie van de elpee lag wederom in handen van Tom Dowd. (Warner Bros./WEA). TOTO Een zeer opmerke- hjk debuut-album is onlangs verschenen van de Ameri kaanse zesmans formatie Toto. Op de gelijknamige el pee van deze groep, die min of meer geformeerd is rond de 24-jarige toetsenbespeler David Paich, staat een zeer gevarieerd aantal composi ties, die verrassend goed worden gespeeld. Die muzi kale gevarieerdheid is enigs zins verklaarbaar. De be langrijkste leverancier van het Toto-materiaal, de al eerder genoemde David Paich, heeft voor diverse ar tiesten nummers gearran geerd en geschreven (onder andere Boz Scaggs en Doo- bie Brothers). In de groep vinden we ook Jeff Porcaro, die als drummer zeer ver dienstelijk meespeelde in groepen als Steely Dan, en bassist David Hungate, die meewerkte op plaatopnamen van Barbra Streisand en Leo Sayer. Kortom een puik stelletje muzikanten die een elpee lang garant staat voor professionele muziek, waarin onmiskenbare symfonische invloeden zijn te ontdekken. Alleen het openingnummer op kant 1 al („Childs An them"), hakt er direct bom bastisch in. Uitschieters zijn het sterk melodieuze Manu ele Run" en het jazzy-achti- ge „You are the flower". Let op: Toto wordt een hele gro te.(CBS). Peter Hammill Op niet minder dan zes elpees heeft de ex-Van de Graaf zanger en tekstleverancier Peter Hammill geprobeerd solo het publiek aan te spreken. In beperkte mate is dat gelukt. Zijn zevende soloalbum „The Future Now" zal ech ter kunnen zorgen voor een definitieve doorbraak naar een groot publiek. Hoewel in zijn muziek en teksten een bepaald soort excentriciteit spreekt, is deze elpee de meest toegankelijke van al zijn platen tot nu toe. Twaalf, voor Peter's doen, korte nummers sieren dit al bum. De plaat is min of meer uit twee delen opge bouwd: de eerste kant be licht Hammill's opvattingen over de muziekbusiness en de plaats van de artiest en platenmaatschappij (bijvoor beeld „Pushing Thirty") daarin; op de tweede elpee kant stopt Peter een dosis maatschappijkritiek in zijn nummers, zoals we het van hem gewend waren. Laten we blij zijn dat er iemand is als Hammill, die niet omwil le van de commercialiteit al te veel water in de wijn wil doen. (Charisma/Phono gram). Zaterdag 16 december Een dubbel con cert in het Paard van Troje. Opgetreden wordt door Noel Redding Band (Ex Jimmy Hendrix bassist) en Trail. Dinsdag 19 december De Belgische zan ger Raymond van het Groenewoud treedt met zijn band The Milionaires op in Rotter dam. Vrijdag 22 december Raymond van het Groenewoud, die bezig is aan een Neder- lurnee geeft sterdamse Paradiso. Zondag 24 december Het Nederlandse en semble Flairck treedt op in de Dansende Beer m Den Haag. Aanvang20.30 uur. Zaterdag 30 december Optreden van Raymond van bet Groenewoud in het Paard van Troye in Den Haag. Dinsdag 30 januari De Engelse superfor matie Queen komt naar ons land voor een concert in de Ahoyhal in Rotterdamxm. Zondag 11 februari De Engelse popzan ger Elton John komt naar ons land voor drie optredens. De eerste is in het Neder lands Congresgebouw in Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 23