Superman-rage onontkoombaar Ontsnappen niet mogelijk Zee speelde beslissende rol in afloop van wereld oorlog Chrisa Reeve krijgt als Superman „slechts" iets meer dan een half mil joen dollar voor zijn hoofdrol. waar het gaat om de opbrengst. Recordhouder op dit moment is „Starwars", die alleen al in de Verenigde Staten en Canada tot nu toe bijna 550 miljoen gulden heeft opgebracht (kosten: nog geen 20 miljoen). Er is dus nog wel wat werk aan de winkel. In de noeste arbeid is in elk geval weinig aan het toeval overgelaten. Superman, sympathieke held, de man van staal, brengt van alles wat films tot nu toe succesvol heeft gemaakt, een vleugje mee. Zelfs een vleugje sex, want in tegenstelling tot alle vorige superlieden belandt deze uiteindelijk in het bed met zijn vriendin. Maar dat opwindende gebeuren duurt nog wel even, want dat speelt zich pas af in „Superman 2". Ook al geheel in de stijl van het huidige filmgebeuren hebben de makers namelijk meteen maar een opvolger gemaakt, die in de zomer van 1980 in première gaat. „Superman 1" is intussen in 700 Amerikaanse bioscopen gestart na luisterrijke premières in achtereenvolgens Washington, New York en Londen. Begin volgend jaar is de rest van de wereld aan de beurt. Al voordat president Carter, Pele, Mohammed Ali (in Washington) en Jackie Onassis (in New York) de premières met hun aanwezigheid hadden opgeluisterd, lagen de (Van onze correspondent Dlck Toet) WASHINGTON Ontsnappen Is niet mogelijk. Daar zorgt een advertentiebudget van een kleine 20 miljoen gulden wel voor. Waren „Saturday Night Fever", „Grease" en „Starwars" nog lichtelijk uit de hand gelopen successen, in dit geval loopt er niets uit de hand, behalve een onafzienbare stroom dollars. Tegen de draaiende heupen van John Travolta was nog best een smoes te verzinnen en onder het In de studio opgenomen goochelwerk van „Starwars" kom je ook nog wel uit, maar hiertegen is geen kruid gewassen. En als men er al in slaagt de bioscoop te mijden, dan zal men er toch aan moeten geloven in warenhuizen, boekwinkels, kledingzaken, speelgoedwinkels of waar ook te land, ter zee of in de lucht. Zo ongeveer althans stelt de Amerikaanse filmmaatschappij Warner Brothers het zich voor. „Superman" moet de nieuwste „aller tijden"-film worden. De duurste film „aller tijden" is het in elk geval al (bijna 100 miljoen gulden) en de producenten zijn er vcoral in geïnteresseerd, dat de film dit predikaat ook weet te verwerven Superman-produkten al hoog opgetast in winkels in heel Amerika. Er zijn meer dan duizend licenties verleend om de rage via handdoeken, kleding, speelgoed, platen, poppen, posters, boeken en dergelijke onontkoombaar te maken. De rol van „Superman" wordt vertolkt door een onbekende, maar absoluut oogverblindende acteur. Chris Reeve (26) werd uitverkoren nadat Paul Newman (te oud). Steve McQueen (te dik), Robert Redford (geen zin), de tandarts van de vrouw van de producer en Olympisch tienkampwinnaar Bruce Jenner uit het beeld waren verdwenen. Maar aan sterren in de film is geen gebrek. Marlon Brando speelt raison van ruim 8 miljoen gulden de echte pa van „Superman", Glenn Ford de pleegvader, Gene Hackman (ruim 4 miljoen) speelt de gemenerik en Susannah York is de moeder van de wakkere borst. Chris Reeve kreeg overigens „slechts" iets meer dan een half miljoen voor zijn hoofdrol. Maar er is hem meer beloofd als de eerste aflevering een succes wordt en bovendien heeft nu al iedere zichzelf respecterende producer in Hollywood met een nieuwe aanbieding bij hem op de stoep gestaan. „Superman" is een oude bekende. Hij werd al in 1933 geboren in het brein van twee 19-jarige studenten uit Cleveland, Jerry Spiegel en Joe Schuster. Het duo is er nooit echt rijk aan geworden. Ze verkochten hun strip al vrij snel voor een habbekrats aan een stripverhalenfirma. Spiegel, bijna blind, heeft in elk geval de première in Washington nog kunnen bijwonen, Schuster was daartoe door een recente Superman, de sympathieke held, de man van staal. hartaanval verhinderd. Hun geesteskind heeft het ondermeer gebracht tot een radioshow, een filmserie, een langlopende tv-serie (1950-1957), een roman en een Broadway-musical. Een onverdachte Amerikaan, senator Edward Kennedy, formuleerde het bij de Washingtonse première als volgt: „Superman vertegenwoordigt voor alle Amerikanen een gevoel van hoop in staat te zijn buitengewone uitdagingen te overwinnen". Het moeilijkste en het duurste onderdeel van de film was „Superman" overtuigend te laten vliegen. Dat is gelukt. Het is eigenlijk best een amusante film en voor het eerst in lange tijd, wellicht sedert „The Sound Of Music", weer een echte film voor alle leeftijden. Sommige noemen het een film voor volwassenen, die ook door kinderen kan worden bekeken, anderen vinden het een kinderfilm, die ook voor volwassenen best om aan te zien is. Een dergelijke discussie had de filmmaatschappij zich ook zo ongeveer voorgesteld en hoewel er best andere leuke dingen voor een bedrag van bijna 100 miljoen te verzinnen zijn, is niet te ontkennen dat Warner Brothers de zaken zeer professioneel heeft aangepakt. „Superman" heeft de andere Amerikaanse kerst-premières nu al volledig overschreeuwd. En de oogst lijkt toch veelbelovend. Wat te denken bijvoorbeeld van de derde film van John Travolta („Moment by") die al voor de première in de Amerikaanse kranten wordt betiteld als „een weer weinig opwindende en vooral langdradige liefdesgeschiedenis". Of de opvolger van „Love Story", waarin Oliver (Ryan O'Neill) in de weelderige vorm van Candice Bergen een nieuwe geliefde vindt. Wat betreft de publiciteitsslag is „Superman" in elk de winnaar. Er maar maak dat van pakweg 4 tot 8 jaar maar eens wijs. In Amerika vliegen ze al drommen met een handdoek of zoiets om de nek door de huiskamers. Binnenkort ook in uw theater, op u t-shirt of op uw badhanddoek. Het is aan geen enkele twijfel onderhevig, dat de zee een geweldig belangrijke rol heeft gespeeld in het verloop van We reldoorlog II. Een rol die in meer dan één opzicht beslissend Ms geweest. Met name in de Stille Zuidzee, waar de voor de Ja panners zo vernietigend verlopen slag bij Midway het keerpunt betekende, dat uitein delijk leidde tot de capitulatie van Japan. De atoombommen op Hirosjima en Naga saki hebben dit proces alleen maar ver haast. „De Tweede Wereldoorlog ter zee", van de hand van H. Hazelhoff Roelfzema, geeft vooral in visueel opzicht, een uitvoerig ver slag van wat marine, koopvaardij, zeesleep vaart en marineluchtvaart gepresteerd heb ben. Uiteraard met veel nadruk op de niet onaanzienlijke Nederlandse bijdrage daaraan, zowel aan het Atlantische front als aan dat van de Stille Zuidzee. Toen de oorlog uitbrak, beheerste Engeland de oceanen en kon dus Duitsland vrij effec tief afsluiten van elke bevoorrading overzee. Engeland zelf bleef voor zijn aanvoer in hoge mate afhankelijk van de VS. Duitsland op zijn beurt gebruikte het onderzeebootwa pen om de Britse aanvoerlijnen te bestoken. Een convooi op weg. wat de andere partij weer dwong om in be schermde convooien te varen, wat veel zee manskunst en organisatietalent vergde. Toen Amerika eenmaal bij de oorlog betrokken was, bleek dit land zowel in de Stille Zuid zee als bij de landingen in Afrika. Italië en Convooi tijdens onderzeebootalarm, een schilderij van stuurman A.van der Veer. Links op de voorgrond een korvet, opdraaiend na-afwerpen van een dieptebom. Normandië bij machte om iedere man, elke granaat en elke liter benzine duizenden mij len over zee te brengen en op het juiste strand te zetten. De tegenstander was daar niet toe in staat. De capaciteit van de Japanse koopvaardij vloot was niet toereikend om het reusachti ge gebied met zijn lange verbindingslijnen, dat in een enorme maritieme onderneming veroverd was. naar behoren te bevoorraden. Dit is. tezamen met de grote zeeslagen (Ko raalzee, Midway en Leyte) de voornaamste oorzaak geweest van de Japanse nederlaag. Aan het Atlantische front sloeg de balans langzaam door naar de geallieerde zijde als gevolg van overmacht in de lucht en een steeds beter wordende convooibescherming, onder meer door het gebruik van de zoge naamde destroyer escorts of onderzeeboot jagers. De capaciteit van de gezamenlijke koopvaardijvloten werd enorm opgevoerd door de komst van de Liberty- en Victory- schepen. Zoals gezegd hadden de Nederlanders in dit alles een niet onaanzienlijk aandeel In „The Cruel Sea" omschrijft Monsarrat de Neder landers en ook de Noren als mensen, die wisten warvoor zij vochten en die de lange scheiding van huis en gezin op de koop toe namen. Dit in tegenstelling tot de immer klagende Fransen, die het liefst zouden wil len terugkeren naar hun door de Duitsers bezet land. Het lot in de oorlog ter zee kon zeer grillig toeslaan. Er waren zeelieden die nooit een vijandelijke aanval doorstaan hadden, maar er waren er ook die herhaaldelijk hun schip verloren hadden, in een enkel geval zelfs tienmaal. Lang niet allen hadden het geluk bij een ongeluk, dat drie overlevenden van de ge torpedeerde ms Zaandam hadden. Op een reddingsvlot dreven zij 82 dagen hulpeloos rond, vooraleer zij door een Amerikaans pa trouillevaartuig werden opgepikt. Zij hadden zich in leven kunnen houden door het eten van rauwe vis.. Een zeer fortuinlijke ontmoeting had de Ne derlandse onderzeeboot O 21 op weg naar Gibraltar. De O 21 voer in de nacht van 27 op 28 november 1941 boven water. De be manning ontdekte achter zich het silhouet van een andere onderzeeboot, eveneens bo ven water varend. Deze andere boot. de Duitse U 95. beging de ongelooflijke blun der te veronderstellen dat de O 21 een U- boot was en gaf met de lamp een verken- 'ningssein. Uit dit onbekende sein begreep men in de O 21, dat de ander een vijand was. Er werd een hektorpedo gelanceerd die doel trof en de U-boot naar de bodem joeg. Alleen de twaalf Duitsers die op de commandotoren stonden kwamen er levend af Zij werden door de O 21 opgevist en in Gibraltar afgeleverd Nederlandse marineschepen tenslotte waren betrokken bij belangrijke geallieerde acties, zoals de landingen bij Anzio en in Norman dië. Een zeer handzaam boek met uitnemend il lustratiemateriaal. waarin zowel de geschie denis van de oorlog ter zee als de lotgeval len van hen, die deze oorlog moesten helpen voeren, zeer overzichtelijk beschre ven zijn. T. VAN GRINSVEN H. Hazelhoff Roelfzema „De Tweede Werel doorlog ter zee". Uitg. Unieboek (De Boer Maritiem) Bussum en Vereeniging Neder landsen Historisch Scheepvaart Museum Amsterdam, 29.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 18