mm Twee keer Zijlmans in De Oude Rijn STELLA COLLEGE CETAH Marco Ferrer blijft een aartsoptimist SCULPTUREN EN SCHILDERIJEN Jazz op het Kaageiland Café van Limburgse Leidenaar EN VERDER Piranha's peuzelen naar hartelust LEIDSE COURANT VRIJDAG 24 NOVEMBER 1978 PAGINA 7 Wijnand De sculpturen van Wijnand Zijlmans lijken op het eerste gezicht nogal abstract. Bij een nadere beschouwing kan men echter menselijke vormen on derscheiden, eigenlijk met na me de specifieke afgeronde vrouwelijke vormen. Meestal echter in dusdanige verhou dingen dat men gerust van abstract werk kan spreken. In de kleinere beeldhouwwer ken zijn de vrouwelijke vor men nog het meest terug te herkennen. Het werk van bei de kunstenaars is zeer gunstig geprijsd. Galerie De Oude Rijn is van woensdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur geopend. LEIDEN Dat meerdere personen uit één familie ar tistiek talent bezitten is geen zeldzame aangelegenheid. Het komt waarschinlijk min der vaak voor dat één familie meerdere beroepskunste naars voortbrengt. Dat is bij voorbeeld het geval met de twee neven, Clemens Zijl mans en Wijnand Zijlmans, die tot en met 10 december in Galerie De Oude Rijn 40 in Leiden exposeren. Het artistiek talent van het tweetal heeft zich gemanifes teerd langs verschillende ka nalen. Clemens vervaardigt schilderijen terwijl Wijnand sculpturen vormt. Clemens heeft als woonplaats Rotter dam verkozen, Wijnand ver richt zijn scheppende arbeid in Leiden. Van Clement Zijlmans is werk van dit jaar en het vorig jaar tentoongesteld. Het gaat in het algemeen om schilderij en uitgevoerd in gemengde technieken. Opvallend is de ontwikkeling die de kunste naar in een jaar heeft doorge maakt. Vorig jaar schilderde hij alleen landschappen, meestal zachtgekleurde, dro merige composities van vilak ruige gebieden, gehuld in ne velen. Aan Noorwegen is een cyclus van tien schilderijen gewijd, waarvan met name een drieluik (één schilderij in drie gescheiden stukken) zeer fraai gelukt is. Clemens Zijl mans heeft die schilderijen gemaakt in Noorwegen; de Noorse regering had hem uit genodigd om op kosten van de staat in Noorwegen te ko men schilderen. Voor dezelf de schilderijen ontving Cle mens de bronzen prijs van de Vlaamse stad Oostende. De meest recente schilderijen vertonen een ontwikkeling die een beetje de mystieke kant opgaat. Dezelfde dromerige landschappen, maar nu is er gezicht in de nevelen zicht baar, mensen met hoedjes van papier of bijvoorbeeld Alice in Wonderland. Het blijft niet alleen bij landschappen. Er zijn schilderijen van poppen, portretten, van bijvoorbeeld een familielid, alles nog steeds in die zachtgekleurde stijl op het doek gebracht Het werk van Clemens'heeft in één jaar tijd een extra dimensie gekre gen. Werk van Clemens Zijlmans DE KAAG In De Bontekoe op het Kaageiland wordt zondagmiddag 26 november een concert gegeven door een selectie van muzikanten uit de Haarlemse Limehouse Jazz band, namelijk de „Fred Horns Blue Five". Het is de bedoeling om in het winterseizoen een aantal zondagmiddagen jazzconcerten te organiseren. Dit is een initiatief van een aantal horeca-eigenaars op het Kaageiland in het kader van een promotie van het eiland. Op het moment worden nog onderhandelingen gevoerd met Jazz-giganten als Louis van Dijk, Dixiland Pipiers en Toots Tielemans. Ook bestaan er plannen om in de volgende Kaagweek een jazzconcours te houden. De toegangsprijs voor het concert dat om half drie begint, bedraagt 5 gulden. Het eerste drankje is bij deze prijs inbegrepen. Dimanche in Schouwburg LEIDEN Zuidelijk Toneel Globe brengt vanavond het toneelstuk „Dimanche" van de schrijver Robert Deutsch in de Leidsche Schouwburg. „Dimanche" gaat over het leven van Ginette en haar vriendin nen, jonge meisjes in een mijndorp die dromen van de grote stad, de liefde en het leven. Ginettes moeder naait de pakjes van het majorettenkorps waar Ginette aan meedoet, haar vader is werkloos mijnwerker. Ginette traint voor het majoret- tenconcours. Zij droomt ervan te winnen, het dorp uit te gaan, de wereld in, misschien wel naar Hollywood. Haar wereld wordt steeds kleiner, steeds minder mensen om haar heen. De wereld krimpt ineen tot hij binnen de vier muren van de gymnastiekzaal past, waar Ginette verder traint Dromen en realiteit. In de rollen onder andere Liesbeth Coops, Ilona van Wijk en Teuntje de Klerk. Aanvang 20.15 uur. Lipstick in Oegstgeest Oegstgeest Het blijspel „Lipstick" van Dimitri Frenkel Frank wordt op zondag 25 november opgevoerd in de aula van het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest (ApoIIolaan 1). Het stuk behandelt de lotgevallen van de vrienden Bobby en Albert, vrijgezellen en vrouwenjagers die menen als ouderwetse supermannen te moeten leven. Ze sleuren hordes dames door hun bedden, nemen van elke prooi een afdruk van de lipjes en pakken dat trots in hun prestatiealbum. De situatie verandert als de mooie geheimzinnige Chris in het leven van het tweetal komt. De komst van een miljonair maakt de zaken nog eens zo gecompliceerd. In de rollen Pleuni Touw, Hugo Metsers, Jules Roy aard en Steye van Branden berg. Aanvang 20.15 uur. Kaarten bij K& O, Oude Vest 45, de firma Van der Luit, Lange Voort in Oegstgeest (tel. 153136) en de firma van Weizen, De Kempenaerstraat 23 in Oegstgeest (154561). Tentoonstelling ten toon LEIDEN De Reinwardt Academie (Hogere Beroepsoplei ding voor Museummedewerkers) organiseert van maandag 27 november tot en met 21 december de expositie „Tentoon stelling ten Toon" in haar gebouw aan de Van den Brandeler- kade 24a in Leiden. In de drie jaar dat deze opleiding voor museummedewerkers nu bestaat, is het de eerste keer dat er door leerlingen een dergelijk projekt binnen het academiegebouw wordt gereali seerd. De expositie is samengesteld door enkele studenten uit het tweede leerjaar. De samenstellers willen met Nde tentoonstelling een indruk geven van het werk dat verzet moet worden alvorens een expositie aan de bezoekers kan worden gepresenteerd. Museumbezoekers krijgen doorgaans alleen een voltooide expositie te zien, van de vaak omvangrijke voorbereidingen merken ze weinig, aldus de samenstellers. „Tentoonstelling ten Toon" is juist toegespitst op die voorbereidingen. De leerlingen hebben de voorbereidingen gevolgd van de expositie „Alleen kijken naar de omtrekvorm van schilderijen", die onlangs in het Rijksmuseum in Amsterdam te zien was. Van het daarbij verzamelde materiaal wordt een gedeelte getoond, aangevuld met foto's. „Tentoonstelling ten Toon" is van maandag tot en met vrijdag van 10 tot 15 uur in de Reinwardt Academie te zien. De toegang is gratis. Café-Bar „Stella College" Noordeinde 44, Leiden Open: alle dagen van de week, behalve op donderdag, van 's middags twee uur tot één of twee uur na middernacht. Snacks: tosti's, salades, diverse broodjes, uitsmijter, erwtensoep etc. Het laatste café voor de kazerne of de fabriek is het laatste symbool van vrijheid, levensomstandigheden, die men onder gaat, maar niet heeft gekozen. Pierre Sansot, 1973 met Heere Heeresma te spreken. Geen tranen echter voor Guus en Hely die van „Stella College" een tweede Julia (de mijn waar Guus in werkte) hebben gemaakt. De twee compagnons sloegen de handen vier jaar geleden ineen toen zijn in een of ander horecablaadje lazen dat er op het Noordeinde een café te koop was. Lang hoefden de twee partners niet te aarzelen. Hely had voor het cafébedrijf de papieren en Guus de spieren. Eigenhandig heeft hij het cafeetje van een bouwval tot een gezellig en intieme bar weten in te richten. Een café-bar met een aparte sfeer en aardige mensen. Voorin het café staat een klein Apollo-biljart en achter in de zaak bevindt zich de bar met een ruime voorraad krukjes. Tafeltjes staan er nagenoeg niet in. Alleen een rond wit, wat futurologisch aandoend geval met al even vreemde stoeltjes in een hoekje. Waarschijnlijk bedoeld voor de wat timide verbruiker van de sociale lafenis. Carnaval Het „Stella College" wordt dagelijks bezocht door personen die uit alle geledingen van het volk komen. Militairen, studenten, en natuurlijk ook zij die „echt" werken hebben van dit café hun favoriete stek gemaakt. In het weekend beleeft de concentratie van hun bezoekers zijn toppunt. De voetjes gaan als er maar even aanleiding voor bestaat van de grond en er wordt door jong en oud gedanst. Dat komt waarschijnlijk toch wel een beetje door de Limburgse invloed, die Guus op zijn klanten heeft, want we zijn dat op onze tochten door de Leidse cafés slechts hoogstzelden tegengekomen. „Ach, misschien is dat wel zo", zegt Guus, een traditie zet je natuurlijk niet zomaar over boord. Ik heb weinig heimwee naar Limburg, maar als het carnaval is dan begint mijn bloed te koken en dan wil ik er vandoor. Daarom vier ik ook ieder jaar één dag carnaval in de zaak. Alle klanten komen dan verkleed hier binnen en dan gaat het er hier typisch op zijn Limburgs aan toe. - Een wassen beelden museum geheel opgedragen aan het oude Rome, de overblijfselen van Dino de Laurentiïs te pletter gevallen King Kong afbraakwijk van New Vork vormen het decor voor Marco Ferreri's nieuwste zwarte komedie „Ciao Ma- schio". Komedie is eigenlijk niet het juiste woord want zit Ferreri's film vol humo ristische scènes, het gaat hier om een naar zijn ondergang spoedende samenleving en de eenzaamheid en wanhoop van een kleine groep mensen. Ferreri wilde na zijn „La der rière femme" eigenlijk een film maken over dé relatie tussen een man en een kind, maar het werd er een over de relatie tussen een man en baby-aap. Gerard Depar- dieu speelt de bonkige, onver schillige Lafayette, die als hulpje werkt in het wassen beeldenmuseum van James Coco en daarnaast de verlich ting verzorgt van een uit vrou- bestaand toneelgezel schapje. In dit troosteloze mi lieu lopen ook nog een illegaal in het land verblijvende Ita liaanse aristocraat een prachtige rol van Marcello Mastroianni en een dame STUDIO Dye. bye mon key (16) met Gerard De- pardieu en Marcello Ma stroianni. Regie: Marco Ferreri. rond, die zelfs haar laatste jeugd al ver achter zich heeft. De grote verandering in La fayette's grauwe bestaan komt als de Italiaan aan het strand bij de gesneuvelde King Kong een klein aapje vindt, dat hij aan Lafayette's zorgen toevertrouwt en dat in deze een vaderfiguur gaat zien. Wie Ferreri's films kent, weet dat de mooie relatie die hij tussen de man en het aapje opbouwt nooit van lange duur zal zijn en wreed zal eindigen. Ferrari is nu eenmaal een aartspessimist, maar in het middengedeelte straalt de film toch een tederheid uit, een werkelijk meegevoel met de figuren die wat doelloos door het leven gaan, die je bijvoorbeeld in Ferreri's „La grande bouffe" totaal mist. Luciano Tovoli heeft met zijn camera het silhouet van New York, zijn 'gigantische wol kenkrabbers met daarvoor de afbraak en het armoedige strand, schitterend uitgebuit. Coco's museum, een monster achtige kitsch-tempel waarin de keizers van Rome op een gegeven moment de koppen van Amerikaanse presidenten krijgen, is een roodgekleurde nachtmerrie en Lafayette's kelderverblijf weerspiegelt het armzalige bestaan van de ze man, die zich aan niemand kan binden, ook niet aan het meisje dat van hem in ver wachting raakt, maar zijn we reld ziet instorten als zijn aapje in een onbewaakt ogen blik door de ratten wordt gedood. Men kan weer allerlei verkla ringen zoeken voor de vaak bizarre situaties die Ferreri ons voorschotelt de regis seur zelf is uiterst karig met informatie over de betekenis daarvan maar het totaal beeld is dat van een op instor ten staande maatschappij, waar weinig ruimte is voor enige hoop op een betere toe komst. „Ciao maschio" is voor veler lei uitleg vatbaar, maar het pessimisme van de maker is overduidelijk. MILO LUXOR Grease (a.l.) John Travolta en Olivia Newton John in een lieve, vriendelijke musical die pretendeert een beeld te geven van de schooljeugd in de jaren vijftig (zevende week). CAMERA Cul de sac (12) Goede film van Roman Polanski over een groep verknipte figuren op een moeilijk bereikbaar schiereiland. LIDO I Death on the Nile (a.l.) Briljante film met veel klinkende namen naar de gelijknamige detectivero man van Agatha Cristie. Drie uur lang kijkplezier (vierde week). LIDO III Medusa Touch (16) Richard Burton veroor zaakt talloze rampen. Een mengeling van para-psycholo gische rolprent en een „normale" rampenfilm (tweede week). TRIANON Onkruid vergaat niet (a.l.) De Franse driftkikker Louis de Funès voor de tweede maal in' korte tijd in dit theater in een dolkomische vertoning. EUROCINEMA I (Alphen) Aasgieren vallen aan (16) Richard Burton en Roger Moore in een onoverzichtelijke geweldfilm, die speelt in het moderne Afrika waar blanke huurlingen het vuile werk moeten opknappen voor rijke speculanten. EUROCINEMA II (Alphen) Moord op de Nijl (a.l.) Zie Lidol. EUROCINEMA III (Alphen) Julia (16) De vriendschap tussen twee vriendinnen die uit elkaar groeien. EUROCINEMA IV (Alphen) Crash (a.l.) Rampenfilm. Joe Danto's „Piranha", een nieuwe poging om voort te borduren op het succes van „Jaws". Danton heeft er een redelijk huiveringwekkend verhaal van weten te maken. De subtiliteit van het grote voorbeeld „Jaws" is echter ver te zoeken. Ruw en overda dig worden vele tientallen ba ders door de visjes ver schalkt; grove effecten maken Piranha soms zelfs onsmake lijk. Maar boeiend is Piranha wel, al dient de kijker wel over een stevig incasserings vermogen te beschikken. Heater Menzies en Bradford Dillman gaan samen op zoek naar twee vermiste kampeer ders. Ze belanden in het verla ten laboratorium en vinden op de kant van een zwembas sin een spoor van de vermis ten. Daarom laten zij het bas sin leeglopen. Op de bodem ligt een skelet; het water is weggelopen in de rivier. En met het water de piranha's. En zo begint een massale peu- zelpartij zonder eind. Heather Menzies en Bradford Dillman proberen langs de rivier te waarschuwen maar komen telkens te laat of worden niet tijdig geloofd. De film kent uiteraard een open einde, Een blik op de oceaan moet de bioscoopkijker doen huive ren. Maar het is goed dat het geen zomer is, want niemand zou meer de zee in willen... In het begin heette dit café „Het Einde". Dat was vier jaar geleden zo, Totdat Guus Sleijper en Hely Aun besloten om de gok te wagen en zich aan het Noordeinde te vestigen. Hely, een Finse, en Guus een beneden-Moerdijkenaar, hebben van hun be sluit geen dag spijt gehad. Met hun café „Stella College", zoals hun zaak al spoedig kwam te heten, hebben zij een vaste plaats ingenomen in het bruine leven van Leiden, de horeca dus. Een café met een vaste kring van stamgasten, aanlopers, binnenwippers, passanten, buurtbewoners, exentriekelingen en noem maar op. Het beste volk zo'n beetje wat een kastelein zich maar mag wensen. Guus, die zijn verhaal lardeert met een smakelijke en voor imitatie vatbare „zóégte" heeft een hoge pet op van de Leidenaar. „Het bevalt mij hier best. Ik vind het een leuke stad. De gezelligheid zoals ik die in Zuid-Limburg heb gekend, vind ik hier terug. De vergelijking tussen een Rotter- of Amster dammer met een Leidenaar is volgens mij, dat die twee eersten leven om te werken, terwijl een Leidenaar werkt om te leven en daarbij een pilsje zeker niet versmaadt Ik dacht altijd dat ze in Limburg goed konden drinken, maar hier in Leiden kunnen ze er ook wat van. Misschien nog meer dan in het zuiden. Ik denk dat het ook daarom goed klikt tussen mijn klanten en mij. Ze noemen me niet voor niks de Limburgse Leidenaar. Als een Leidenaar voor tien gulden heeft, kan hij voor twaalf gulden missen. Zo ben ik eigenlijk ook. Hier komen dus gewonde mensen en er is niemand van adel bij". Goudmijntje Twaalf jaar woont Guus nu boven de Moer dijk. Daarvoor werkte hij elf jaar lang ondergronds in de Limburgse mijnen. „Goudmijntjes" zegt Guus, want toentertijd was er voor de hele bevolking een aardige boterham in de steenkool te verdienen. Enfin, dat verhaal kennen we wel: sluitingen, werk loosheid alom, de trek naar het westen van het land en nu zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming, om maar eens Guus Sleijper in zijn „Stella College" De oude Italiaan in zijn moestuintje met Geraldine Fitzgerald en Gerard Depardieu. LIDO II Piranha (16) log. Voordat de diertjes hun met Bradford Dillman en bijdrage aan de gevechten Heater Menzies. Regie: konden leve^ was de oorlog r>„ afgelopen. Het experiment Joe Danton. *werd officieel gestopt. Maar. Een verlaten wetenschappe- een verknipte wetenschapper lijk laboratorium van de besloot de proefnemingen te Amerikaanse regering is hel vervolgen. Hij slaagde erin broedterrein van een nieuw orr| verslindende visjes te te- soort mensetende visjes. Oor 'en- die zowel in zoet als in spronkelijk werd een variant *°ut water kunnen leven, zich op de bestaande piranha's ge- sne' voortplanten en bestand teelt om ingezet te kunnen tegen vele soorten gif. worden in de Vietnamese oor- Ziedaar de ingrediënten van Een van de eerste slachtoffers van Piranha

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7