In Unesco doorbraak over persvrijheid dichterbij Alles gewoon verder Bouwfonds ontwikkelt voor woningen energie-kenmerk COMMISSIE' HEKELT CI I MINISTER j Dertig procent varkensvlees is besmet COMPROMIS MOET UITWEG BIEDEN Die slimme stunthönd al aan't werk gezien? 0 BINNENLAND LEIDSE COURANT DINSDAG 21 NOVEMBER 1978 PAGINA DEN HAAG „De door journalist Van Wijnen n met name genoemde CDA-i nister die hem inlichtte oi door kamerleden en bewii slieden gekochte koopsom; lissen heeft meer gezegd i hij kon verantwoorden stelde daarmee zijn mede» |i windslieden en partijgenot in het parlement kwaad daglicht". Dit schrijft de zogenaam Commissie van Drie (1 vrouw dr. M. A. M. Klomp rr prof. mr. H. J. Hofstra en if R. J. Erdbrink) in haar gijL ren gepubliceerde eindrapjx JT2 aan de Eerste Kamer ov nu haar onderzoek in de koe tie sompolissenaffaire. „De commissie wil voorops len dat een bijzondere ven woordelijkheid rust op die de bron van geruchti rd zijn. Met name bewindsliedi i moeten voorzichtig zijn het geven van inlichtinj over collega's en parlemen riërs", aldus de commisi-j die ook veel kritiek uitoefi op bertrokken journalist Deze journalist heeft zijn n nisteriële bron niet genoen gp maar in politieke kringen Den Haag wordt aangenoi dat het minister Van der S was die hem gëinformee ^d( heeft. Van Wijnen meldde (i rig jaar september dat 38 yij merleden en 8 bewindslied! >ha< een koopsompolis zouden he! dai ben gekocht vlak voor x wetswijziging aan de financi g u Wim Hogenkamp na Louis Davids Prijs: 9 AMSTERDAM „Wat denk je, als je de Louis Davids Prijs hebt gewon nen... je denkt dan: ha fijn, ik heb de prijs. Je krijgt een bom duiten, niet eens zo «heel veel overigens en het le ven gaat gewoon verder. We hebben er wel een avondje van gemaakt en je krijgt opeens veel belangstelling. Maar verder... Het interes seert me ook niet zo bovenmatig veel; het is leuk, maar meer niet." Aldus de 31-jarige tekstschrij ver Wim Hogen kamp, die de Louis Davids Prijs 1978 heeft gekregen voor zijn lied „Afscheid" dat door hem werd gezongen en geschre ven en het laatste nummer vormt op de plaat „Heel ge woon Wim Hogen kamp". De tekst schrijver licht nog even toe: „Met één o". De liedjes van Ho genkamp hebben vaak een gemeen schappelijke achter grond; het zijn de kleine zorgjes en de bijbehorende emo ties, die deze tekst schrijver uit het da gelijks leven licht en daar liedjes over schrijft. Heel muzikale lied jes, die metrisch altijd klop pen, soms wat wrang, soms mild ironisch, maar altijd „met het hoofd erbij". Wim Hogenkamp: „Het lied Afscheid schreef ik drie jaar geleden, toen ik een afscheid voelde aankomen. Natuur lijk, iedereen kent dat soort momenten, waarin je weet dat een afscheid onvermijde lijk is, waar je je toch tegen probeert te verzetten. Je maakt jezelf van alles wijs, je beduvelt jezelf en je weet dat. In die stemming, toen ik het afscheid echt wel voelde aankomen, maar het me niet durfde te bekennen, schreef ik het op." Hogenkamp leeft gevoelsma tig en noteert daarvan de consequenties, al dan niet neergelegd in ritmisch ver antwoorde verzen, waar hij ook meestalde muziek bij schrijft Hogenkamp: „Je kan je de situatie voorstel- „Blij, maar alles gaat gewoon ver- len. Er is een plaat van me verschenen en ik kom op een avondje bij vrienden. Ie mand draait die plaat, je leeft mee en opeens hoor je een stem zeggen: hee, kan die rotmuziek niet af. Daar kan ik niet goed tegen. Te gen de vijandigheid, die in zo'n opmerking zit Dan ga ik liever weg." Dit soort situaties, gebeurte nissen die iedereen wel eens overkomt, geven Wim Ho genkamp stof voor zijn lied jes. De ongemakken van het leven, maar ook de kleine plezierigheidjes. Hogenkamp: „Na een ernstig ongeval lag ik in het zieken huis, ik was er niet best aan toe en was al helemaal weg. Dat was een ervaring die ik m'n leven niet meer vergeet Ja, er is wetenschappelijk over geschreven, dit soort si tuaties is bekend. Je voelt je een ogenblik los van het le ven, waarvan ook alle rotte dingen een tijdje van je af vallen. Je voelt je heel pret tig, er is niets dat je stoort; je hebt geen pijn, niets. Toen heb ik voorgoed ge leerd te relativeren; ik be doel: je trekt je niet meer zo alles aan, je bent een keer van je leven los van alles geweest. Eigenlijk is dat heel goed voor je". Met die achtergrond leeft en schrijft Wim Hogenkamp verder, simpele, erg herken bare dingen, na lessen van Fien Berghegge (toneel) en Elisabeth Ooms (zang). En na het winnen van de Louis Davids Prijs. Hogenkamp: „Ja. Ik geloof wel dat ik 'm heb verdiend, met m'n bege leider Rob Roeleveld en ar rangeur Dick Bakker. Overi gens was er een jury voor, die de prijs moest toeken nen. En ik denk niet, dat die jury zo maar wat heeft gedaan. Eerlijk verdiend dus". F J. BROMBERG Post Politieke stakingen in Portugal tegen de nieuwe regering van premier Mota Pinta die door velen te rechts wordt geacht, hebben in Lissabon voor een geweldige chaos gezorgd. De postbezorging kwam voor de tweede maal binnen een week stil te liggen. "GOEDE MAATSTAF VOOR SUBSIDIE" DEN HAAG - Het Bouw fonds Nederlandse Gemeen ten werkt aan de ontwikke ling van een energie-kenmerk voor woningen, dat wil zeg gen een maatstaf, die aan geeft hoeveel energie een huis bij gemiddelde bewo ning verbruikt. „Koopt men een huis, dan zijn de rente en aflossing vrij eenvoudig te berekenen. Maar wat gaat het huis in gebruik kosten? Daar is vooraf geen peil op te trekken", aldus het Bouw fonds. Volgens het fonds wordt dit steeds meer mede bepaald door de hoogte van het warmteverlies. Bij de bereke ning van het kenmerk kijkt het Bouwfonds dan ook naar de isolatie van de woning, het percentage glas (enkel of dub bel), de ventilatie, het ge- bruiksrendement van de ver warming, het gebruik van een warmtepomp en de warmte- ontvangst van zonne-collec- tors. Ook wordt berekend hoe luchtdicht een huis is. Het energie-kenmerk zou vol gens het Bouwfonds voor de overheid maatstaf kunnen worden voor de bepaling van de hoogte van de subsidie, als waardering voor het vermin deren van het energiever bruik. „Nu heeft het er alle schijn van dat de huidige koppeling van de subsidie aan de isolatie niet correct is. In bepaalde gevallen bijvoor beeld kan door rendements verbetering meer besparing worden bereikt dan door mid del van isolatie", aldus het Bouwfonds. DEN HAAG Ongeveer der tig procent van de slachtvar- kens en vijftien tot twintig procent van de slachtkuikens bereikt met salmonella-bacil len besmet de slagerijen en poeliers. Dat blijkt uit een onderzoek van het Ministerie van Volk sgezondheid. Aangenomen mag worden, dat er jaarlijks enkele tientallen mensen ster ven door een maagdarmstoor nis, veroorzaakt door deze ba cillen. Het departement heeft van een adviescommisie een aantal aanbevelingen gekre gen om de besmetting van het vlees tegen te gaan. Be halve het goed verhitten van het vlees bij de bereiding, be treft dat ook een speciale be reiding van het veevoeder. (Van onze redactie buiten land) DEN HAAG Het Ameri kaanse persbureau Associated Press, waarvan ook deze krant regelmatig berichten in zijn kolommen opneemt, is in zijn soort de grootste nieuws- voorzienende gigant ter we reld. Elke dag zet het vanuit haar hoofdkantoor in Londen ongeveer 17 miljoen woorden op de telex. Daarvoor zijn journalisten op post in hon derdtien landen en men schat dat hun berichten dagelijks gelezen of beluisterd (want ook radio- en televisiestati ons zijn afnemers van Associ ated Press) worden door een miljard mensen. De andere vier internationale persbureaus, het eveneens Amerikaanse persbureau Uni ted Press International, het Britse Reuter, het Franse Agence France Press (AFP) en het in ons buurland geves tigde Deutsche Presse Agen- tur (DPA) benaderen die om vang van Associated Press slechts, maar komen in werk wijze overeen: alle vijf weer spiegelen in hun berichtge ving westerse opvattingen en gaan daar ook voor de selec tie van hun nieuws van uit Kort samengevat: slecht nieuws is vrijwel altijd te pre fereren, het goede nieuws is meestal nooit nieuws. Natuur lijk staan die nieuwsopvattin- gen van de internationale persbureaus niet op zich zelf. Ze zijn als het ware een ver lengstuk van de nieuwsbe- hoeften die de lezers en luis teraars in het westen hebben. Dat alles verhindert niet om in te zien dat de internationa le persbureaus met hun wijze van nieuws presenteren een macht vormen, in de ogen van vele Derde Wereldlanden een onuitwisbaar koloniaal overblijfsel, die juist daarom zo belangrijk is, omdat ze de menings- en interessevorming van talloos vele mensen in de Derde Wereld op vaak beslis sende wijze benvloeden. Die overheersende én smaak- bepalende invloed is nog gro ter geworden sinds de op komst van de televisie in de Derde Wereldlanden. (Nieuws)-films en vaak ook alle andere (amusements)-pro- gramma's hebben immers zeer vaak een Amerikaanse dan wel westelijke leveran cier. Wie deze problematiek erg vaag noemt en abstract, moet bedenken dat ze, in mindere mate weliswaar, ook in Euro pa voorkomt In een land als Spanje is het aantal kranten dat verschijnt en gelezen wordt betrekkelijk klein. De meeste kranten vertonen er een bloedarmoede die ook te rug te vinden is bij de televi sie: zeer veel slecht nagesync hroniseerde Amerikaanse producten. Daar gaat een in vloed van uit en men kan ra den welke. En om in ons ei gen land te blijven: de klacht dat er teveel Amerikaanse se ries zijn, is ook hier niet van de lucht. Dat alles doet zich in ver sterkte mate voor in de lan den van de Derde Wereld. De leiders van die landen vinden terecht dat hun lezers en kij kers cultureel gekoloniseerd worden Twee oplossingen Voor de problematiek waar het hier om gaat, zijn grof weg twee oplossingen moge lijk. Ze zijn alle twee aan de orde op de nu al enkele we ken lopende UNESCO-confe- rentie in Parijs. Er is een groep landen, onder leiding van Rusland die staatscon trole wil op de internationale persbureaus, op toeleveraars van nieuws in het algemeen, en de journalisten een ge dragscode wil opleggen, waar bij ze geacht worden te wer ken in het belang van het betreffende land, (hetgeen neerkomt op het terugdringen van de westerse media zonder meer). Daartegenover staat een klei nere, tweede groep waaronder de meeste westerse landen, die wil meewerken aan de op bouw van een nieuw commu nicatie- en productienet, zodat Afrikaanse en Aziatische lan den niet langer meer uitslui tend afhankelijk zijn van Westerse media. Het eerste voorstel negeert zonder meer het grote belang en de voor delen van een vrije pers, bij voorbeeld, om maar iets te noemen, inzake de verdedi ging van de mensenrechten. Het feit dat dit standpunt in Parijs bovendien nog ver woord wordt door de Sovjet- Unie, roept extra argwaan op naar de feitelijke bedoelingen ervan. Een westerse vrijheid naar kapitalistisch model staat hier op gespannen voet met een in zijn opmars ge stuite dogmatische heilsleer die geen.tegenspraak duldt. Resolutie Alles draait momenteel in Pa rijs om een ontwerp-resolutie waarin het resultaat van acht jaar praten over deze kwestie binnen UNESCO-verband moet worden neergelegd. De meeste westerse landen waa ronder Nederland, dat deze week een miljoen gulden be schikbaar stelde voor uitbouw van de pers in de Derde We reld, zouden het liefst willen dat er helemaal geen resolutie kwam. Maar dat is onmoge lijk. Het merendeel van de 145 landen willen na al die jaren praten de zaak eindelijk beslechten en wat uiteindelijk uit de bus komt heeft nu een maal consequenties voor de wijze waarop journalisten en media in de wereld kunnen werken In het afgelopen weekeinde is er in de wandel gangen van de UNESCO-con- ferentie hard gewerkt aan een compromis. De door het wes ten zo verachte staatscontrole is daarbij niet langer in het document opgenomen. Boven dien houdt de taak van de pers volgens het compromis niet alleen in mee te werken aan vrede en te strijden tegen apartheid en racisme, maar ook aan „het bestrijden van alle andere schendingen van de mensenrechten". De strate gie van Rusland en een aan tal communistische landen die nog in het afgelopen weekein de de oorspronkelijke, sterk de persvrijheid beperkende resolutie ter stemming hadden willen voorleggen is daarmee mislukt. Westerse landen en ontwikkelingslanden hebben elkaar in grote lijnen gevon den Woensdag zullen zij de finitief de zaak ter stemming aan de UNESCO-vergadering voorleggen. Zoals het er nu naar uitziet zal er dan betrek kelijk weinig veranderen ten opzichte van de huidige prak tijk. In het oostblok zullen journalisten met dezelfde be perkingen moeten blijven werken. Ten opzichte van de ontwikkelingslanden zal het westen echter moeten besef fen dat het de wensen van die landen voor een eigen pers serieus zal moeten ne men. PAUL VAN VELTHOVEN le voordelen ervan een i maakte. Zoals gemeld was het rest c taat van het onderzoek de Commissie van Drie (oud-) leden van de Tweetht Kamer en (oud-) bewindsl t v< den dat één oud-minist zor (Westerterp) en drie (ou )Tweede-Kamerleden (rofc di vrouw Lückers-Bergmans) de heren Van Eisen en Koster) direct of indirect het bezit van een koopsomp "I lis waren. Van de (oud-) EeJ^ ste Kamerleden bleek mand in het bezit van de polis te zijn. Het onderzoek van de „Coi missie van Drie" is met ha rapport van gisteren afgesl ten. Vandaag zou de Een Kamer beslissen wat zij m het rapport zal gaan doen. ADVERTENTIE Een Snuffelsucces op de kinderafdelinqA. Stoere pyama voor Of/kousevoeten. Extra lang nachthemd. Romantiek voor't slapen Leuk jongens onder jongens. Warm opblijven Met echt lederen 100% zacht katoen. Snuffel gaan. Ouster met ge- goed. Katoen/ en slapen. 60% katoen, zool. 100% acryl, prijsje. 152-170 22: bloemd kant 100% polv- polyester. 92-17612:14:16: 6: amide.128-164 92-176 35:45: 6:7:8:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 12