■■■11 eter Falk in oldwaze iogart-parodie FRAAI GEFILMDE DECADENTIE H jurtons brein 'eroorzaakt lieuwe rampenfilm öETAH «foor Peter WaSat rn j UÊ li Jjh Jg ijjfP» j§ 1, ■L vpvNe CAFÉ MORS' KWARTIER Toevluchtsoord voor sportlieden EN VERDER. Bruidssuite centraal in Prachthotel" [BebAG 17 NOVEMBER 1978 LEIDSE COURANT „Play it again Sam" voor Peter Falk in ,,Casablanca"-decor. RIANON: The cheap ctive (a.l.) met Peter I en Louise Fletcher, e: Robert Moore. estien Broadway-succes- evenzovele jaren mag leil Simon wel tot de produktieve toneel vers van deze tijd reke- Daarnaast schrijft hij oordig ook „direct iet witte doek" wat een ffelijke komedie als Goodbye girl" oplever- ook een nogal gefor- persiflage op de detec- ;ory als „Murder by dea- ,waarin alle beroemde Iers uit de Engelstalige tuur naar de oplossing een moord in een oud uis zochten. he cheap detective" heeft i zich als scenarioschrij- >or deze laatste film gere- ïeerd met een schitteren- irodie op de bekendste ihrey Bogart-films. Peter in „Murder by death" al nker met een verrukkelij- jpering van Dashiell Ham- ,'s „private eye" Sam Spa- reeg nu de hoofdrol toebe- B. Hij speelt de gesjochten Iculier-detective Lou Pec- jaugh, een. kruising tussen kphrey Bogart in „The iese falcon" en Falk's ei- iColombo. De zaak waar D betrokken raakt lijkt «ook jacht veel op Hammett's Itese falcon", waar geen i aan vast te knopen was, r waarin allerlei schilder ing onbetrouwbare figuren ^Har naar het leven stonden ^Hiet bezit van een kostbaar kleinood, dat achteraf waarde loos bleek te zijn. Simon ge bruikt dezelfde situaties, maar geeft ze steeds een andere - komische - wending, zoals hij ook de „hard boiled" dialogen onder handen neemt. Niet te vreden met de „Maltese fal con"- intrige laat Simon bo vendien het eerste deel van de handeling spelen in een Oos ters aandoend café in Bay City, dat sprekend op het café uit de film „Casablanca" lijkt. Als dan ook een paar Gestapo- officieren van de Cincinnati- divisie binnen stappen, die in Amerika een twee-sterren res taurant willen beginnen dan weten we dat ook dat geen toeval is. Wie de films van Humphrey Bogart kent, zal natuurlijk veel meer grapjes in woord en beeld ontdekken dan de toe schouwer die argeloos bij „The cheap detective" binnen stapt, maar ook deze laatste zal zich geen moment vervelen in dit doldwaze detective-ver-- haal. Nadat Falk's compagnon is vermoord en hijzelf door de politie als hoofdverdachte wordt beschouwd, krijgt hij te maken met een warrige dame, die zich van vele namen be dient, is er - net als Sidney Greenstreet in Houston's „Maltese falcon" weer een gluiperige „fat man" (ditmaal John Houseman) en „leent" Simon even de oude miljonair in een rolstoel uit Chandler's „The big sleep". Ook de eerste Bogart-Bacall- film „To have and have not" is niet overgeslagen. De film, eigenlijk alleen maar onverge telijk door Lauren Bacall's TUDIO: The Medusa Wh (16) met Richard ton en Lino Ventura, lie: Jack Gold. kenden de uitdrukking: ie Midas Touch" voor ie- l»d, die net als koning M' maar even iets behoefd te raken om het in puu ld te laten veranderen, di zij Richard Burton en isseur Jack Gold hebben nu ook „The Medusa tou ch" voor iemand, die net als de beruchte schrikgodin al leen maar aan een ramp hoeft te denken en deze geschiedt. John Morlar bezit deze „gave". Als hij zijn ouders dood wenst, vallen zij prompt van de rotsen te pletter en een gehate leraar verbrandt levend als de jonge Morlar dat in zijn hoofd haalt. Later „werkt" hij in het groot. Hij laat een ruimtevlucht mis lukken omdat hij het geldver spilling vindt en wil tijdens de feestelijke opening de geres taureerde Minster kathedraal vernietigen omdat het ingeza melde geld aan de armen en O LIDO III: Loflied op de zonde (16) Regie: Miklós Jancsó. De Hongaarse regisseur Mi klós Jancsó heeft zich met zijn in Italië gemaakte, en daar vervolgde „Loflied op de zon de", op een opvallend ander pad gewaagd dan zijn publiek van hem gewend is. De maker van o.a. „De roden en de wit ten" en „De rode psalm" lijkt zich helemaal op de erotiek te hebben gestort, maar al wijst de Nederlandse titel voor het originele „Privé-zonden en openbare deugden" samen met het puur blote fotowerk de bioscoopreclame in die rich ting, die conclusie klopt niet „Loflied op de zonde" telt no gal wat naakt acteerwerk, maar erotisch en prikkelend is het nauwelijks. Jancsó ver filmt een half-historisch, half- imaginair drama van de jeugd die zich afzet tegen de verstijf de, schijnheilige macht van de ouderen, waarbij het omverlo pen van het kaartenhuis der conventies inclusief het uit gooien van kleren en de alge mene erotiek een daad van protest is die in feite staat voor een hippie-achtige zucht naar zuiverheid. De ware historie op de achter grond is die van de zoon van de Heilige Keizer Franz-Jo- seph, Rudolf van Oostenrijk die met zijn geliefde Maria Vetsera op niet geheel ver klaarde wijze om het leven kwam. Het zogenaamde Mayer- tekstje „Als je me nodig heb, fluit je maar. Je weet toch hoe je moet fluiten? enz." is in „The cheap detective" terug te vinden maar dan als „Als je me nodig hebt bel je maar. Je weet toch hoe je moet bellen? Je stopt je vinger in het gaatje en je draait het gewenste num mer". Naast Falk, voortreffelijk als de slonzige detective, heeft re gisseur Robert Moore de be schikking over een ijzersterke rolbezetting die naar hartelust de draak steekt met de Bogart- films op een wijze die toch ook weer van een soort bewonder ing voor deze oude films ge tuigt Louise Fletcher, de harteloze hoofdverpleegster uit „One flew over the cuckoo's nest" is nu een in het smetteloos wit gehulde Ingrid Bergman uit „Casablanca", Fernando La mas geeft als haar verzetshel dechtgenoot een fraaie imita tie van Paul Henreid uit dezelf de film terwijl Nicol William son de Conrad Veidt-rol voor zijn rekening neemt. De slots cène, nadat het raadsel rond het kostbaar kleinood is opge lost, is een getrouwe copie van die uit „Casablanca" met dat verschil dat het vliegtuig is vervangen door een veerpont en Peter Falk niet als Bogart met lege handen achterblijft. Integendeel zeis. Al deze verwijzingen naar de oude Bogart-films zijn bedoeld als achtergrond-informatie. U kunt ze rustig naast u neerleg gen als u dat wilt, maar voor een avondje knotsgekke situa ties en dialogen moet u wel „The cheap detective" gaan zien. MILO niet aan de kerk behoort toe te komen. Een vrouwelijke psychiater, die hij in vertrouwen genomen heeft, tracht hem te vermoor den maar het misdadig brein is sterker. Ook een Franse politieman die Morlar defini tief tracht uit te schakelen, zal de volgende ramp, het vernie tigen van een kerncentrale niet kunnen voorkomen. De mogelijkheden van zo'n gegeven zijn natuurlijk onuit puttelijk. Scenarioschrijver John Briley hoeft maar iets te bedenken en John Morlar alias Café „Morskwartier" Morsweg 63, Leiden Open: alle dagen van de woelt, behalve 'a woensdag, van 'a middags twee uur tot de gebrulkelllke slultingsttfden van één of twee uur na middernacht In het weekend opent het café zijn deur om twaalf uur. Snacks: broodies kaas, tartaart, ham, gehakt, uitsmijter en exclusieve bruine bonen-, erwten en klppesoep. De café's zijn tegenwoordig het schouwtoneel van de maatschappij. F. Chevier. 1752. Café Morskwartierziet de treinen voorbij gaan. Achter het café ligt de spoorbaan naar Amsterdam en aan de straatkant kan men de trein richting Utrecht zien vertrekken. Hoewel men het zich niet bewust zal zijn, vindt er dagelijks een uitwisseling van ge dachten plaats tussen de treinreizigers en de cafébezoekers. Vanuit de trein kan men 's avonds de schemerlampjes in het café zien branden, terwijl de gasten van Morskwar tiereen vluchtige blik wordt gegund in de verlichte coupé's van de trein. De reiziger verplaatst zich in de ruimte, de man achter het glas doet dat in gedachte. Dat is het enige verschil tussen die twee. Maar dat verschil is groot genoeg om iedere avond nieuwsgierig naar elkaar uitte kijken. len en vier reserves mee in de competitie. Onze klanten komen uit alle windstreken. Het is geen typisch buurtcafé meer zoals het vroeger was. Nu zien we hier mensen, die zowel uit de Merenwijk als uit Leiderdorp of Voorschoten komen. De reden hiervoor is onder meer, dat de ene klant de andere hier mee naar toe neemt en de mees ten zie je dan ook wel weer terug. De mensen worden in dit café snel opgenomen. Binnen een half uur is het meestal wel bekeken. Ook de drie visverenigingen die hier om de zoveel tijd vergaderen zorgen voor veel aanloop. Dat zijn de Sportvrienden, Zuid- West en de Hengelsport. Die laatste vereni ging is de oudste van Leiden en bestaat binnenkort 75 jaar". Drie biljarts „Lekker he?" Het café bestaat 15 jaar. Voordien stonden er twee woonhuizen, op de plaats waar thans het café is gevestigd van .Morskwartier" kwam de eerste eigenaar op het idee om de woningen samen te trekken en er een geheel van te maken. „Vierenhalf jaar gele den zijn wij er in getrokken. Het had toen veel weg van een kale en verwaarloosde kantine. We hebben deze zaak eigenhandig gebouwd en ingericht Het resultaat kun je met je eigen ogen zien. Het is wel wat geworden hè?" John en Alie van Ginneken hebben alle sporen van het verleden op een fantastische wijze weggepoetst. Hun inzet heeft vruchten afgeworpen, want ze bezitten thans niet alleen het grootste café, maar ook één van huiselijkste cafe's van Leiden. Ruim te genoeg in dit etablissement om plaats te bieden aan maar liefst drie biljarts, twee bars en de talrijke stamgasten die het vrien delijke kasteleinsechtpaar rijk is. Hengelsporters „Zodra de zaak opengaat, beginnen ze hier al te spelen. Sinds dit seizoen spelen we mee in de biljartbond. Stuk voor stuk zijn het goede biljarters. We spelen met twee viertal- John en Alie doen erg veel om het hun klanten naar de zin té maken. Of het nu het organiseren van de altijd enthousiast bezochte disco-avondjes is (,jnet de beste disc-jockey van de stad"), de door het huis georganiseerde viswedstrijden, de eigen lote rij )voor een piek kan je een welgevulde fruitmand winnen) of de talrijke andere activiteiten, het is allemaal tot in de puntjes verzorgd. Alie is als een moeder voor haar klanten. Vijf jaar geleden was zij dat voor de chauffeurs in het koffiehuis „De Valk" te Oegstgeest, waar zij samen met John in werkte en nu is zij dat voor de bezoekers vein het MorskwartierAls keukenprinses zou zij in de damesbladen geen gek figuur slaan, want fotograaf Theo Ringers en ik zijn ons een aantal malen te buiten gegaan aan de door haar bereide overheerlijke verse bruinebonensoep. Bij het consumeren van deze delicatesse werden wij aangemoedigd door de papegaai Coritadie bij elke hap het nodig vond om steeds maar „lekker hè" te roepen en bij elke slok een imitatie weggaf van de bekende „klokklok"-slikgeluiden. Bij ons vertrek werden we door Corita overladen met koosnaampjes en een Laurel en Hardy- achtig afscheidsgroet: „goodbye, bye', 'daa- g John en Alie van Ginneken aan de bar van hun huiselijke café. Papegaai Corita levert er commentaar bij. ling-drama, dat al heel wat schrijvers en filmers inspireer de. Jancsó gebruikt die uiterlij ke trekken alleen als aandui ding van een bestaande machtssituatie van een ver roest tijdsgewricht De zoon wordt een hele film lang dan ook niet met name genoemd en de erotische escapades van hem en zijn hofhouding krijgen een algemenere strekking. Hij provoceert een politieke rel omdat hij niet vrij is de vrouw te huwen die hij wil en te leven zoals hem goeddunkt Jancsó filmt nu eens niet in de ellenlange, draaiende came rabewegingen cüe zijn „Hon gaarse" stijl kenmerkten, de montage is sneller al straalt van de hele film wel een bijna- nonchalante loomheid af. De beelden zijn prachtig verzorgd in hun compositie van kleuren en naakte lijven. Maar Jancsó wordt op den duur zo esthe tisch dat het wel een superlan- ge zit wordt om dit „Loflied" tot het einde met hem uit te zingen. BERTJANSMA een somber kijkende Richard Burton zorgt voor de rest. Regisseur Jack Gold en de afdeling speciale effecten heb ben het niet kunnen bijbenen en concentreren zich dan ook op het instorten van de kathe draal, de andere rampen zoals het verongelukken van een vliegtuig in het hartje van Londen en de mislukte ruimte- vlucht zeer summier afdoend. Burton zien we eigenlijk alleen maar in coma in het zieken huis of in flash-backs, wan neer de koele psychiater gespeeld door Lee Remick - haar ervaringen met Morlar vertelt aan een Franse politie man, die meer fantasie blijkt te bezitten dan heel Scotland Yard. In deze laatste rol past LUXOR Grease (a.l). John Travolta en Olivia New ton John in een lieve, vriende lijke musical die pretendeert een beeld te geven van de high school-jeugd in de jaren vijf tig (zesde week). len aan (12). Richard Burton en Roger Moore in een on overzichtelijke geweldfilm, die speelt in het moderne Afrika waar blanke huurlin gen het vuile werk moeten opknappen voor rijke specu- CAMERA For a few lanten (vierde week), dollars more (12). Het is schie- REX Ella Erotica (16). ten of geschoten worden in Matig sexwerkje. Alleen voor de spaghetti-western van re- behouden aan de liefhebber gisseur Sergio Leone, waarin (eerste week), twee mannen er hun levensbe- EUROCINEMA I en II stemming van maken door (Alphen aan den Rijn). Death met scherpschieten belonin- on the Nile (a.l.). Zie Lido I. gen op kwalijke hoofden te EUROCINEMA IH (Alp- incasseren. (tweede week). hen aan den Rijn) Het LIDO I Death on the Debuut (16) Matige Neder- Nile (a.l.). Briljante film met landse film met Gerard Cox veel klinkende namen naar de in de hoofdrol (eerste week). gelijknaminge detective-ro man van Agatha Christie. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn). Hooper (a.l.). Drie uur lang kijkplezier (der- Burt Reynolds als stuntman de week). LID O II Aasgieren v al- met rugklachten. Veel actie en vrijwel geen verhaal. Imm mÊÈ ijl Een scène uit „Prachthotel". LEIDEN Luc Lutz en Si- mone Rooskens geven mor genavond een voorstelling van het toneelstuk „Pracht hotel" in de Leidse Schouw burg. De voorstelling begint om kwart over acht. In het toneelstuk, dat geschre ven is door Neil Simon en waarvoor Gregor Frenkel Frank de Nederlandse be werking maakte, staat de bruidssuite van een hotel cen traal. Lutz en Rooskens spe len achtereenvolgens drie ver schillende paartjes die gedu rende één nacht hun intrek in de suite nemen. Een en ander leidt tot pijnlijke, pi kante en kluchtige scenes. CONCERT GROENE KERKJE OEGSTGEEST De pianist Rudolf Jansen en de hobóist Han de Vries geven zondag 19 november een concert in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Het programma bevat werken van componisten als Röntgen, Maderna, Debussy, Bartok, Shumann, Shinohara en Nielsen. Het concert begint om twee uur. De kaartverkoop is op het Bureau van K&O, Oude Vest 45 in loeiden. Op de dag van het concert kunnen indien voorradig, ook in het Groene Kerkje kaarten worden gekocht vanaf half twee. Amsterdams Strijkkwartet in Leidschendam LEIDSCHENDAM In de serie „Acht Concerten op de Zondagavonden" speel f zon dagavond 19 november het Amsterdams Strijkkwartet in het Paus Johannes Cen trum in Leidschendam. Op het programma staat het der de strijkkwartet van Paul Hindemith en verder een strijkkwartet van Mozart (KV 421) en het strijkkwartet nr. 14 van Franz Schubert Het concert begint om kwart over acht Leden van het strijkkwartet zijn Jeannelotte Herzberger, viool, die bij Oskar Back stu deerde aan het Amsterdams Muzieklyceum en vervolgens in Parijs bij René Benedetti. Zij kreeg de Prix d'Excellen- ce, won het ICC-concours in Amsterdam en behaalde de eerste prijs op een internatio naal vioolconcours in Spanje. Zij is eerste violiste geweest in het Nederlands Kameror kest en op het ogenblik ver bonden aan het Amsterdams Sweelinck Conservatorium waar zij viool en kamermu ziek doceert. De violist Jan Hulst, was leer ling van Jan Damen en Jo Juda onder wie hij het solis tendiploma behaalde aan het Amsterdams Conservato rium. Hij was concertmeester van het Kunstmaandorkerst maar werkte ook mee aan het Nederlands Kamerorkest. Jan Hulst is hoofdleraar aan de conservatoria van Gronin gen en Zwolle. Altvioliste Rena Scholtens be haalde onder Oscar Back met onderscheiding het solistendi ploma aan het Muzieklyceum in Amsterdam. Op het ICC- concours behaalde zij de eerte prijs voor de vertolking van hedendaagse muziek. Ook zij werkte bij het Nederlands Ka merorkest. De cellist Ben de Ligt studeer de in Amsterdam cello en gamba bij Carel van Leeuwen Boomkamp. Hij was solocel list in het Utrechts Stedelijk Orkest en maakte deel uit van Amati Kwartet. Ben de Lagt is hoofdleraar aan het Gro nings Conservatorium. Lino Ventura wonderwel in een hem toch vreemde omge ving. Regisseur Jack Gold weet door de meeste catastrofes te suggereren toch een zekere spanning op te roepen in dit vreemde mengsel van films als „The heretic", „Carrie" en de „normale" rampenfilm. MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7