Sn
imNHUSIHT
Groeiende aandacht voorstudie
van Nederlands katholicisme
In veel opzichten zijn
ouderen in staat
jongeren bij te houden,
zelfs te overvleugelen
Decent,
klassieken
lang
voorde
i «Sf,
lange nacht
Katechesatie blijft
gereformeerde
jongeren trekken
kerk
wereld
KORTE METTEN
Tegenwoordig wordt niet
meer gesproken van oudjes
of grijsaards, maar van seni
oren dan wel oudere burgers
en in deze benaming is per
definitie het predikaat wijs,
levenservaring verpakt....
Mensen boven de 65 jaar zit
ten dan ook niet langer al
leen in schommelstoelen te
kopschudden dat het „in hun
tijd" allemaal botertje tot de
boom was. De meesten hun
ner staan met beide benen
in de realiteit van het huidi
ge leven, tonen interesse
voor alles wat er in de we
reld omgaat. Ze hebben zelf
vertrouwen en men treft hen
aan in campagnes, commis
sies en panels. Hun oordeel
wordt op prijs gesteld, ook
door jongeren. Een tijd lang
gaf de jeugd in het openbare
leven de pas aan, maar de
senioren worden niet langer
als volwaardig burger ge
weerd als het om besluitvor
ming gaat.
Op een onlangs te Freiburg
gehouden „Oudere Generatie
Week" werd aan de orde ge
steld, dat voor gepensioneer
den belangrijke sociale taken
waren weggelegd. De Bonds
republiek springt trouwens
aardig met de oudere bur
gers om. Negen miljoen in
woners zijn boven de 65 jaar
en een steekproef toonde aan
dat een groot deel van deze
mensen graag ouder dan een
eeuw zou worden. Uit een
laatstelijk te Bonn gepubli
ceerd rapport bleek dat één
op de twee inwoners van die
stad graag 150 jaar zou le
ven; 23 procent van de on
dervraagden aarzelde en zei
dat het van de levensomstan
digheden afhing of ze dit wil
den; 27 procent zag geen
brood in een zo hoge ouder
dom en 4 procent onthield
zich van een oordeel. Een
paar weken vóór de publica
tie van het rapport zei pro
fessor Volkmar Böhlau op
een congres dat de levens
kansen, dankzij de voort
schrijding van de medische
wetenschap gedurende de
laatste eeuw, met 30 jaar
verlengd waren. Naar zijn
mening was de mens volgens
de nieuwste ontdekkingen ge
programmeerd om 110 jaar
te worden. De mens is een
„evergreen". Deze uitspraak
is niet nieuw. Christoph Wil
helm Hufeland, in 1796 per
soonlijk vriend van Goethe
en latere lijfarts van keizer
Wilhelm II en zijn gade. pu
bliceerde het boek „Macrobi-
otica of de kunst om het
menselijk leven te verlen
gen", dat in alle talen werd
vertaald tot het Chinees toe.
Dat echter niet iedereen het
optimisme van de oude Hufe
land, die ook zeer te spreken
was over medische kunstgre
pen om het leven te verlen
gen, en de hoopgevende me
ning van Volkmar Böhlau
deelt, blijkt uit de sombere
voorspelling van professor
Hoffmeister van het Duitse
ministerie van volksgezond
heid, die zegt dat de vooruit
zichten op een verlengd leven
van de gemiddelde mens zijn
achteruitgegaan. Men zou te
genwoordig juist jonger ster
ven. Geleerden echter zijn
het zelden met elkaar eens
en tegenover deze mening
staat dan ook die van Hans
Selye, wereldvermaard we
tenschapper op het gebied
van theorieën over stress en
gezondheid. Hij is ervan
overtuigd dat we ver boven
het huidige gemiddelde in
leeftijd konden uitstijgen als
we meer in harmonie leefden
met de wetten van de na
tuur. Sport bedrijven, meer
beweging, minder eten en
conditietraining zouden dit
kunnen bevorderen. Een ze
kere professor Hilmer en zijn
team testen thans in de
Bondsrepubliek 190 lange-af-
stand-lopers op dit gebied.
Ouderdom hoeft niet gepaard
te gaan met aftakeling. Hier
aan liggen ook psychologi
sche factoren ten grondslag.
Professor Ursula Lehr, een
der directeuren van het Psy
chologisch Instituut te Bonn,
heeft het image van de oude
re mens veranderd. „Aftake
len", zegt zij, .hangt niet af
van biologische en physiolo-
gische veranderingen, die na
tuurlijk in het lichaam
plaatsvinden. Die kunnen bij
„gezonde" lieden onderge
schikt worden gemaakt aan
energiek blijven deelnemen
aan sociale verplichtingen en
het onderhouden van inter
menselijke contacten". Er be
staat geen universeel verou
deringsproces, dat op ieder
mens van toepassing is. Ieder
een wordt oud op zijn eigen
manier! In tegenstelling tot
geleerden die uitsluitend
waarde hechten aan physieke
NO
El
TEKST: TINY FRANCIS
Er bestaat geen universeel verouderingsproces, dat op ieder mens van toepas
sing is.
conditieverbetering, gooit
Lehr het op een zekere men
tale taaiheid. „Je moet oude
re mensen stimuleren actief
mee te denken met de jonge
ren". Haar vorsingen hebben
zonneklaar aangetoond, dat
senioren die hun geestelijke
vermogens bleven gebruiken
en de levenservaring, die ze
lange jaren hadden opge
daan, kwijt konden in de
huidige maatschappij, niet zo
gauw aftakelden als ouderen,
die daar geen zin meer in
hadden. „In veel opzichten,
zelfs in banen en het volgen
van een roeping zijn oudere
mensen absoluut in staat jon
geren bij te houden en zelfs
boven hen te excelleren".
Professor Tomae, de huidige
voorzitter van de Duitse
bond voor gerontologie (de
kennis van de leer over ou
derdomskwalen) zegt dat oud
worden een veranderingspro
ces in de levensfuncties is,
dat zowel biologisch als psy
chologisch wordt bepaald De
levensinstelling van de ouder
wordende (gezonde) mens
heeft er een dimensie aan
toegevoegd. „Eerlijk gezegd
geloof ik dat niemand sterft
aan ouderdom. In feite gaat
't om een vervallen tot gees-
WORDT OUD
OPZIJN
EIGEN
MANIER
telijke inertie (traagheid,
willoosheid)". Discussies over
het verschijnsel oud worden,
dus de fysische en geestelijke
veranderingen die zich met
het klimmen der jaren voor
doen, staan op internationaal
peil. De wetenschap der ge
rontologie, voor de eerste
maal in 1929 aangekaart
door de Russische onderzoe
ker Rybnikov is nog jong.
Rybnikov wilde doorgronden
waarom de ene mens op 70-
jarige leeftijd nog wandelin
gen deed van twee kilometer
en de andere mens al door
zijn knieën zakte als hij een
straatje om ging. Hij kwam
er niet uit Professor Ka-
nowski, hoofd van de afde
ling „Geronto-psychiatrie"
aan de Vrije Universiteit te
Berlijn betrok als een der
eerste Duitse wetenschappers
de praktijk bij de geriatrie
(de medisch-psychische bege
leiding en het fit houden van
bejaarden) aan de hand van
testen, projecten, bejaarden
hulp, research, analyses, rap
porten van en over bejaar
den in instituten, waar ook
maatschappelijke werkers
(sters) waren aangesteld. Bij
de onderzoekingen waren o.a.
inbegrepen practische hulp
bij chronisch zieken, training
voor verpleegkundigen in de
bejaardensector en verkeers-
training voor oudere men
sen. Een groot project, dat in
1977 uitmondde in een uitge
breid programma „Heropvoe
ding van Ouderen" onder
auspiciën van het ministerie
van volksgezondheid. Het
doel was oudere huisvrouwen
en gepensioneerden die in
aanmerking kwamen voor
bijscholing omdat ze in hun
leven geen kans hadden ge
kregen zich voldoende te ont
wikkelen, op sociaal, cultu
reel en politiek terrein meer
wegwijs te maken. Kortom ze
in een patroon van sociale
activiteiten te duwen. „Een
tekort in ontwikkeling stoort
het geestelijk bijblijven", al
dus redeneert Kanowski en
juist de mentale belangstel
ling houdt de mens jong. De
vicieuze cirkel: onwetendheid,
gedesinteresseerd zijn, niet
mee kunnen praten, vroeg
oud worden, moet worden
doorbroken! Het bleek dat de
grootste groepen, die voor dit
programma in aanmerking
kwamen, zich bevonden in de
grote steden, waar de men
sen eenzamer en dus meer
buitengesloten waren dan in
dorpen en kleinere gemeen
tes. De preventieve aanpak
van het probleem aftakelen
(het voorkomen daarvan dus)
is internationaal op dezelfde
voet geschoeid. Er komen
overal filmclubs, cursussen in
geheugentraining, zelfs cur
sussen aan de Hogeschool,
waarbij de Toulouse Univer
siteit goed werk doet met het
openstellen van colleges voor
oudere mensen. In december
van dit jaar zal er in Marok
ko een conferentie plaatsvin
den over sociale geriatrie.
Ernst Jokl, direkteur van het
„Institute of Training Rese
arch" van de universiteit van
Lexington in Kentucky, USA,
gaat diep in op de correlatie
tussen physieke training en
oud worden. Hij houdt vol
dat oudere mensen beslist in
staat zijn tot sportieve pres
taties, die kunnen worden
vergeleken met die van jon
geren. Als voorbeelden noemt
hij Dr. Savolainen (45), die in
1952 in Helsinki een bronzen
medaille won bij physiek
zware athletische oefeningen;
de Zwitserse bergbeklimmer
Chevalier uit Geneve, die nog
de hoogste pieken bereikte
op 74-jarige leeftijd; de bok
ser Tilgen, die bijna 50 jaar
was toen hij de 24-jarige
bokskampioen Don Budge
versloeg en Arthur Lambert,
voorzitter van een vereniging
voor lange-afstand-lopers, af
deling bejaarden, die op 79-
jarige leeftijd nog fit genoeg
was om tien kilometer in 46
minuten en 50 seconden af^k
leggen. Bij slecht weer lil W
hij 42.2 km marathon (wep-^
loop op de openbare weg)l
3 uur, 52 minuten en 36 J
conden. Een krasse hed
Ook Eva Maria Westphal,
jaar oud, liep 100 km in h JRG
Zwitserse Biel in 12 uur en epen
minuten en won als ouds ef g*
deelneemster de race. De ifaac
helden(dinnen) vormen n svesl
tuurlijk uitzonderingen, mai n ric
ze tonen wel aan dat somni slijk»
ge senioren hun partij n< en ii
best kunnen meeblazen. D^oor
Liesen van het Instituut voc itena
Hart- en Vaatonderzoek duis t<
Sportbeoefening te Keul^dat
zegt dat zelfs oudere s porti staat
ve mensen van 60 tot 70 ja^ip n
veilig aan sport kunne lie 1
doen, mits ze zich tussen hu aarb
prestaties een kortere of lanvrag
gere periode van rust guijeid
nen. Ze dienen echter wi eme
een brevet van gezondhei
en.... training te hebben. Dj egoi
die leeftijd nog kan worde eten
overtroffen blijkt uit de pre; ing
taties van marathonlopen iers
die 75 maal hun verjaarda n.
vierden tot personen met n< i Hc
gen kruisjes.... Waarme erteg
Heinz Liesen niet wil zegget in Z
dat iedere tachtigjarige al en
hij er aardigheid in heef omd
maar eens tien maal eei -
plein om moet rennen. D
voorafgaande training maak
genoemde hoogstandjes vai
de bejaarde sportievelingei
mogelijk. Zonder trainin,
wordt het spelen met het leJC
ven, terwijl niemand eraai
mag beginnen zonder een ge
sprekje onder vier ogen me
de arts. De wil echter om ac
tief te zijn, mee te doen a. ib)
is het met zwemmen of bal
spelen en geestelijk bij U„
blijven door studie, hobbies,
het zoeken van gesprekspart-?e
ners of museum bezoek, help!t
de ouder wordende mensu i(
langer vief te blijven en ple£,
zieriger te leven.
InnPresfiJ*
WC
end
In de veertiende eeuw ontstond, eigen
lijk door de opkomst der spinners, bet
verlangen wat te gaan doen aan de tot
dan toe wat eentonige kleding van die
tijd Elegante gewaden met bijpassend
onderkleed kwamen op de maikt, ge
volgd door bet nachtkleed. In elk land
verschillend. De Italiaanse vrouwen
droegen de „cotte", een gewaad met
lange mouwen onder de japon, dat ook
onder bet overkleed te zien was door
de wijde overmouwen. In Frankrijk
was de „cbainse" populair, een lang
kleed tot aan de enkels dat 's avonds
werd uitgetrokken. We schreven toen
1379.
Op deze cbainse lijkt de steeds popu
lairder wordende mode van bet moder
ne nachtkleed geënt, dat de werkende
en vermoeide of de juist zeer coquette
ito uw 's avonds zo graag aantrekt om
lekker lui naar de televisie te kijken.
Het oude komt steeds terug als men er
maar oog voor beeft. Intussen is de
trend om na acht uur bet eeuwig vrou
welijke te verpakken in decente, klas
sieke lange jurken, waarmee men zo
bet hemelbed in kan rollen, nog steeds
driftig bezig de markt te behouden.
Deze modellen zijn vaak sierlijk gegar
neerd met fijne stiksels en borduursels.
Ze hebben de typische empirestijl met
ruches langs de bals en een boge taille.
Maar ze zijn ook gemaakt van fluffy
stoffen, licht als een veer met de tou
ché en structuur van na tuurvesels. Bij
Triumph International, de grote trend
setter van dit soort nacht-avondkleding
zijn er in deze sector veel stoffen ge
bruikt met bet karakter van wol en ka-
Laat je voetjes zien", wil Schiesser zeggen
met dit fijne in het Jeruzalemse Hiltonhotel
gefotografeerde katoenen avond-slaapge-
waad. Het valt sluik maar makkelijk om de
leden en is uitgevoerd in koningsblauw,
derby of groen.
toen, terwijl ook bet aloude cbarmeuse,
van soepel en glanzend rayon, zijn ren
tree beeft gemaakt, met kanten inzetten
en kant langs de mouwen. De modellen
omspelen de kuit en vloeien vanaf de
schouders wijd uit. Er zijn vrouwen die
zicb na bet avondeten dolgraag in zo'n
buis- tevens slaapgewaad bullen. Voor
Deze huidenge jumpsuit van Triumph is Een housecoat om even over de nachtkle-
met een paar kennissen, nog even een heeft op je balkon en ze en passant best
drankje te nemen agn de huisbar, alvorens nog een kopje koffie willen drinken,
aan de nachtrust te beginnen.
ben, die bet négligé beminnen een gou
den tijd, want er is enorm veel keuze
in homewear, zowel in sportief motief
als schilderachtig bedrukt met dessins
uit flora en fauna. Schiesser spreekt in
dit opzicht van „dressies", schijnbaar
minder afhankelijk van voortdurende
wisseling, maar toch tweemaal per jaar
met een show om nieuwe modellen te
tonen. De kleuren zijn afgestemd op de
bovenmode, waarbij „derby", zacht
roest, natuurpastels, maar ook warme
houtkleuren. Koningsblauw is de hoofd-
tint bij de Schiesser nachtmode. Vlot
kunnen we er in deze gevarieerde mode
ook uitzien: over het wit of pastelkleu-
rig gewaad draven dan kleine paardjes
en zwenken vogels in de lucht boven
een halve stralende zon. Ook bet slan
gendruksel is weer in de mode. Wie
deze homewear wil aanschaffen moet
echter wel uitkijken iets bijzonders te
kiezen. Avondlingerie moet een verras
sende overrompeling blijven.
Oma's
aardappelsoep
Je kunt lekker eten in het goed*
land van de Harz. Frau Burgi Bor
mann uit Kurhaus St. Andreasberj
een jonge waardin die graag potje*
uit de oude tijd kookt, maakte hoo
in de bergen met uitzicht op diep 1
dalen, waar het loof van de bomei
al in gouden en bronzen herfsttin
ten schitterde, voor mij haai
aardappelsoep, uit „grootmoeden
kookboek".
Ze stuurde het recept naar Hollanc SI
omdat de soep zo overheerlijk
smaakt:
1 liter runder- of kippebouillon
750 gram aardappelen
2 middelgrote penen
1 prei
halve selderieknol
lui
een kwart liter verse room
zout
peper
marjoraan
boter
snufje Maggikruiden 2
De rauwe aardappelen in schijven
snijden en in boter stoven tot ze
gaar zijn. Bouillon toevoegen, even
laten koken en het geheel zeven. De
klein gesneden groenten toevoegen
en met room afmaken. Erbij serve-
boter goudgeel gebakken
reepjes brood (oma noemde ze „sol
daatjes"). Stom eenvoudig, maar
verrukkelijk...
JEAN HEYBROEK NV IN
BILTHOVEN en beheermaat
schappij Burgman Warmond
BV in Utrecht hebben volledige
overeenstemming bereikt over
een samenwerking tussen de
beide bedrijven, als onderdeel
waarvan deze onder gemeen
schappelijke leiding zullen wor
den gevoerd, aldus een geza
menlijke mededeling.
De samenwerking is tot stand
gekomen, doordat Jean Hey-
broek alle aandelen van Beheer
maatschappij Burgman heeft
verworven tegen uitgifte van
3.214 aandelen Jean Heybroek,
met een optie op nog 358 aande
len na verhoging van het maat
schappelijk kapitaal voor deze
aandelen zal noteren op de Am
sterdamse effectenbeurs wor
den aangevraagd.
Jean Heybroek in een import
en groothandelsbedrijf op het
gebied van machines voor tuin,
park en sportvelden, aanleg en
onderhoud en een uitgebreid
assortiment artikelen voor de
tuin en tuinbouw.
De onderneming heeft eveneens
een afdeling huishoudelijke ar
tikelen, terwijl sinds drie jaar
opnieuw het gebied van gereed
schappen is betreden en ijzer
waren hieraan is toegevoegd.
De Nederlandse Middenstands-
bank opent op 1 december a.s.
een kantoor in Londen. Het.
kantoor wordt ondergebracht in
de vestiging van Inler-Alpha
Partner William Glyn's Bank.
i ii ii ii
Ruim vijfhonderd meter aan biblio
theekmateriaal is vorig jaar aan bet
Katholiek Documentatie Centrum te
Nijmegen geschonken. De verzame
ling is uitgebreid met dertig archief
collecties of delen daarvan, afkom
stig van particulieren, van religieuze
orden en congregaties en van andere
instellingen. Ruim 23.000 boeken en
brochures zijn gecatalogiseerd. Daar
onder bevindt zich een uitgebreide
collectie van gedenkboeken van kath
olieke instellingen en organisaties.
verder een groeiende belangstelling
voor de bestudering van het Neder
lands katholicisme. De verwerking
van de binnenkomende documentatie
raakt echter sinds enige jaren achter
op. Vanwege de krapper wordende
geldmiddelen kon de Nijmeegse uni
versiteit, waarvan het centrum een
onderdeel is, geen oplossing bieden.
Met name dankzij een aanzienlijke
subsidie van de stichting Katholieke
Noden kon het KDC de meest ernstige
problemen oplossen.
In 1977 is de documentatie uit dekena
ten en parochies, die het KDC sinds
1971 verzamelt, kritisch doorgelicht.
Ook zijn er goede resultaten geboekt
op het gebied van missiedocumenta-
tie. Er loopt een projekt voor het
vastleggen van herinneringen van
missionarissen
Met het in 1977 opgericht Katholiek
Studiecentrum wordt gewerkt aan het
projekt „De identiteit van katholieke
wetenschapsmensen" en aan een on
derzoek naar basisgroepen en kriti
sche gemeenten. Het KDC is gevraagd
mee te werken aan een onderzoek
naar „Intellectuelen op het Pastoraal
Concilie van de Nederlandse kerkpro
vincie" en „Intelligentia en elite in de
katholieke samenleving van Neder
land". Naar de discussie over de
periodieke onthouding in de jaren
dertig wordt een onderzoek ingesteld
als eerste fase van het projekt: „De
Nederlandse katholieken en het
vraagstuk van de geboorteregeling
(1930-1980)"
Het jaarboek bevat verder een vijftal
studies, onder meer over Nederlandse
kerkboeken in de negentiende eeuw
en over het archief van de Haagse
nuntiatuur (1802/1879)
Het KDC werd m 1969 opgericht als
een instituut waar men zich kan infor
meren over het katholiek leven in
Nederland in deze eeuw en over de
huidige verschuivingen en verande
ringen. Het centrum werd noodzake
lijk, toen bij de opheffing van kloos
ters en kloosterbibliotheken zeer veel
oude tijdschriften, boeken en archie
ven dreigden verloren te gaan Het
KDC bezit nu reeds archieven van de
meeste katholieke instellingen. Hier
door beschikt het centrum steeds
meer over een uitgebreide documenta
tie over de ontwikkeling van een
„gesloten eenheid" naar een „open
katholicisme" in Nederland. Het cen
trum dat onder leiding staat van de
historicus dr. J Roes. is gevestigd aan
de Erasmuslaan 36 te Nijmegen.
Er zijn nog tal van katechi-
santen en er is ook belang
stelling in de gemeente voor
de ka tec hese. Dit is de uit
komst van een onderzoek
naar de situatie van de ka-
techese (geloofsonderricht)
in de gereformeerde kerken.
Het onderzoek werd uitge
voerd door drs. A. L. Rij-
ken-Hoevens in opdracht
van het Instituut voor Prak-
tische Theologie van de
Vrije Universiteit van Am
sterdam. Het rapport komt
ter sprake tijdens de syno-
deziting op vrijdag 24 no
vember.
Met het onderzoek zijn in
elk geval de geruchten ont
zenuwd, dat er wat betreft
de katechesatic een leegloop
zou hebben plaatsgevonden
in de gereformeerde kerken.
Het blijkt, dat er aan het
begin van het seizoen tal
van katechesanten zijn
ruim vijftig procent van de
predikanten meldt een op
komst van meer dan vijfen
zestig procent van de jonge
mensen die voor katechesa
tie in aanmerking komen.
Wel, zo concludeert het rap
port voorzichtig, wordt de
spoeling dunner naarmate
de katechisanten ouder zijn.
In het algemeen zijn er ook
minder katechisanten dan
vroeger en is het tegen-
woordiger moeilijker om aan
te sluiten bij de leerlingen
met de katechetische onder
werpen.
In het rapport wordt het
dan ook belangrijk gevon
den, dat de katechisatie aan
sluit bij de dagelijkse situa
tie van de jongeren. Voor
het besef van veel jongeren
is die wereld van bijbel, ge
loof en kerk een wereld die
soms maar weinig heeft te
maken met hun eigen erva
ringswereld. Hoe sterker dat
gevoel hoe minder behoefte
aan katechese. De eigen vra
gen en ervaringen van de
katechisanten moeten aan
bod kunnen komen, aldus
het rapport, dat onder meer
pleit voor katecheseteams,
groepen, die zich bezinnen
op de doelstelling van de
eerstkomende bijeenkomsten
van een bepaalde groep ka-
Alle tweeënveertig dekens
van het Rooms-Katholieke
diocees Przemyls in het zuid
oosten van Polen hebben de
plaatselijke regeringsautori
teiten gewaarschuwd hon
gerstakingen te zullen orga-
eind komt aan de discrimi
natie van studenten van een
seminarie in die stad.
In een brief aan het provin
ciaal bestuur hebben zij vori
ge maand geprotesteerd te
gen het oproepen van pries
terstudenten voor militaire
dienst terwijl andere studen
ten vrijstelling konden krij-
De kerkelijke functionaris
sen zeggen dat de dienst
plicht hun werk in de war
stuurt. Zij hebben ook ge
dreigd met andere vormen
van georganiseerd verzet,
zoals het vormen van „com
missie voor zelfbescherming
van gelovigen", wanneer de
discruninatie niet wordt ge-
Poolse
dekens
dreigen me^
honger
staking
i«IO
vf.
d> V C
staakt. In hun brief protest
ren de dekens ook tegen he*,
sarren van priesterstudenten
door politie en veiligheii
functionarissen
De dekens zouden hun brifl nr
een maand lang geheim ge
houden hebben,
openbaarmaking besloten
hebben, omdat zij nog steedl IC
geen antwoord hebben
vangen. Ëiri
Ier
Bisschop J. Bluyssen van
Den Bosch beeft per 1 de
cember voor zes jaar be
noemd tot deken van Den
Bosch G. H. J. van de
Camp (51), plebaan (pastoor)
van de kathedrale kerk van
Sint Jan. Mede in verband
met de grote restauratie
van de kathedraal zal hij
medewerking krijgen van
een pastorale werker voor
de opbouw van de pastoraal
in het dekenaat. Ook zal
een dekenale pastorale com
missie worden opgericht be
staande uit pastores en le-
De Katholieke Theologische
Hogeschool Amsterdam on
dersteunt het Landelijk Pas
toraal Overleg in zijn stre
ven naar het handhaven van
gehuwde en huwende pries
ter-docenten aan katholieke
instellingen van wetenschap
pelijk theologisch onderwijs.
In een motie spreekt de al
gemene vergadering van de
KTHA de hoop uit, dat het
LPO dit onder de aandacht
zal blijven brengetv
De Stichting Gouden Han
den in 's-Heerenberg zal van
13 december tot en met 7
januari een expositie wijden
aan de Lijkwade van Tu
rijn, de eerste in Europa na
Italië. De expositie is het
resultaat van samenwerking
tussen stafleden van de
stichting en kerkelijke en
wetenschappelijke autoritei
ten in Turijn en elders. De
tentoonstelling zal, behalve
de aard en de historie van
het doek, waarin volgens de
overlevering Christus werd
gewikkeld voor de grafleg
ging, ook de laatste uitkom
sten tonen van het weten
schappelijk onderzoek
ernaar, onder meer in de
Engelse documentaire filff
„De stille getuige". r
Er is sprake van een doo ,D
en toenemende vrijheid vo
christenen in de Sovjet-Unie
Deze indruk kreeg een d
gatie van Westduitse bap
ten na een bezoek aan
schillende
baptistengemeenten
de nit
Sovjet-Unie tijdens kerkdien toe
i gesprekken in de S*
In de laatste
ken zouden alleen al
het gebied Estland en Litoi>
wen negen nieuwe kerlcgt-
bouwen in gebruik zijn gt
nomen. Ook het aan»
dopelingen zou dit jaar ajt
toegenomen tot bijna tie#-
duizend, overwegend jong'
mensen. Tevens wijst de d«
legatie op de toestemmwl M
van de autoriteiten
25.000 bijbels in te voeren