Kent u het technisch ABC vanOvertoom? Jaap ter Haar:9 vertel nu met mn schilderijtjes9 I I P Iff M) nog meer waarde i overtoom techdiek Schrijfmachien eruitpalet erin (telefoontjes] I 071-122244 Wrkbank [boxpaj/et °*CT!oorri •BONvocr Stuurt u mrj ka uw Overtoom I Bedrijf Adres Naam Bon opsturen aan Oftewel het technisch leesplankje van Overtoom? Onmisbaar voor scherpe inkopers die snel iets nodig hebben. Scherp, want de korting kan oplopen tot 40%. Helaas konden al onze 30.000 artikelen die wij uit voorraad leveren niet op het plankje. Vandaar dat u de rest aantreft in onze 500 pagina's tellende katalogus. En u weet het: 's ochtends bellen, 's avonds bij ons de deur uit. Snel geleverd, uit onze negenduizend vierkante meter voorraad. Gratis voor bedrijven Particulieren 12,50 1 gironummer 433540 Tolhuislaan 47-85-Den Dolder (Ut) tel 050-784641 MAANDAG 13 NOVEMBER 1S78 LEIDSE COURANT „Ik heb niet eens een schrijfmachine meer. Weggegeven aan de kinderen. Ja, ik heb nog wel een heel oude Olivetti, ergens. Maar ik denk toch niet, dat ik 'm nog ga gebruiken." De ogen van de 56-jarige Jaap ter Haar, die tot drie jaar geleden als schrijver zijn brood verdiende en nu met penseel en palet in de weer is, onderschrijven deze laat ste uitspraak niet Hij voegt er dan ook haastig aan toe: „Nou ja, weet ik veel. Dat kan ik nu toch nog niet zeggen. Ik heb ideeën genoeg, die ontstaan als ik schilder. Maar NU schilder ik. Trou wens, ik vertel nu met m'n schilderijt jes". Jarenlang was Jaap ter Haar te vinden achter zijn schrijfmachine. Hij schreef boeken voor de jeugd, zoals de deeltjes Saskia en Jeroen, Lotje, Boris en Het wereldje van Beer Ligthart, maar ook een groot aantal geschiedenisboeken. Van Ter Haar zijn spelen voor radio en tv uitgezonden en hij legde het (voetbal de ven van het gezin Cruyff vast in het boek Boem. Onlangs was hij te vinden bij een expositie van naïeve schilders: als deelnemer. Geen boeken meer, maar schilderijen? Waarom? Ter Haar: „Zo'n drie jaar geleden brak ik m'n nek op twee punten. Ik had bij na vijf jaar gewerkt aan de Geschiede nis van de Lage Landen, niet te gelo ven. Ik werkte dag en nacht, had overal boeken liggen en ik schreef maar door. Bijna vijf jaar. Soms hield ik 's avonds laat op en ging ik 's morgens om vier uur verder. Alles heb ik met die vier delen meegemaakt, oorlogen, kroningen, brandstichtingen, plunderingen en mar telingen. Ik ben in kloosters geweest en in gevangenissen en soms stond ik voor het raam om over te geven. Het was veel te veel. In die tijd werkte ik wel, zonder te produceren, waardoor ik voor schotten moest opnemen; drieduizend, zevenduizend, totaal vijftigduizend gul den. Dat is veel geld hoor! In die tijd dacht ik ook aan een Forsyte Saga over het Gooi, met al die bekende mensen, verhoudingen tussen protestant en ka tholiek, rijk en arm, alle rangen en standen die je hier nog vindt. Neem nou alleen de tuinman van hiernaast, die trouwde met..." Radeloos Uren en uren lang kan Ter Haar vertel len over de tuinman en diens dochter en de kleinkinderen daarvan, tot hij ra deloos inziet dat zijn verhaal veel te lang wordt. „Nee, dat boek heb ik niet afgemaakt. Ik ben gaan schilderen." Het Gooise leven en de Geschiedenis van de Lage Landen deden Ter Haar de das om. Hij ging voor zijn kinderen die nog van alles nodig hadden meubeltjes maken, van kastdelen en ander afgebro ken meubilair dat hij op de vuilnisbelt vond. „En ik kan niet eens timmeren, laat staan meubels maken. Maar als ik iets aardigs zie, jens ik er een spijker door en als er een barst doorheen loop, timmer ik er een latje over. Als ik het af heb, beits ik het en zo lijkt het nog heel wat" Een lang verhaal samenvattend: „Op een dag had ik iets af, met een paneel tje en het leek me aardig daar iets op te schilderen. Niet dat ik toen schilder plannen had, ik was moe van dat ge schrijf en was aan het rotzooien met meubeltjes. In elk geval ben ik in huis gaan zoeken naar verf en een penseel en dat vond ik bij de kinderen. Ik ben Feestelijke blouse met leuk gerimpeld 'n Fijn ruitje en prima van snit Puur kraagje. Vier kleuren. 100% polyester, katoen, meerdere kleuren. 38-46 25.- 36-46 32; Een Snuffel van jewelste. Makkelijk te kombineren. Vlot model. 100% acryl 38-4810.- C&oliitB dat paneeltje gaan opschilderen en dat vond ik leuk. Daarom ben ik nog meer gaan schilderen; ik kocht ik tubes verf en penselen, tot iedereen zei: Jaap, je moet les nemen. Maar ik nam geen les." - 4,08 per plaatsing (voor de eerste 30 woorden - met gro- f ter dan 12 letters) i leder woord méér 24 ct 1 exclusie! 4% BTW 1 BU PLAATSING VAN I DEZELFDE TEKST op 3 achtereenvolgende dagen E slechts 2x betalen op 6 achtereenvolgende dagen I slechts 3i betalen regel-teleloontjes :e plaatsen over een of 2 kolom met grotere letter- korpsen 28 ct. per mm Opdrachten worden telefo- 1 msch en schriftelijk aange- E nomen tot de dag vóór plaatsing 13.00 uur E C Kleding en ■"Psêï I Een PRUIK als u voor makkelijk kiest. Vele vrouwen doen het al jaren, kiezen voor een pruik of haarstuk om snel mooi te zijn. L. H. van Tongeren Haarwerken, Breestraat 32. Leiden, tel. 125212. Goed idee... voor bont eerst kijken bij de grootste, goedkoop ste bontzaak v. Nederland. Dui zenden korte en lange BONT MANTELS nu nog zeer lage prijzen! Met garantie. Desgew. zeer soepele kredietservice. De Bontkonmg, Hoogstraat 97. Rot terdam-C.. tel. 010-117117. Par keren v. zaak. Bij koop reisgeld v. 2 personen terug (ook benzi ne). Koopavond tot 21 uur geo pend BONTMANTELS! BONTMAN TELS! Nederlands grootste bont magazijn. gaat door met prijzen waarvan u zult zeggen 20% 30% beneden de normale waar de! Volle garantie. Kredietservi ce mogelijk. Dit kan alléén: Het Bontpaleis. Hoogstraat 153. Rot terdam-C. tel. 010-143337. Reis geld terug bij koop. Koopavond tot 21 uur geopend Succes Aan zijn boeken wil Jaap ter Haar niet worden herinnerd. „Als iets van me ver scheen en ik kreeg het eerste exemplaar in handen, bladerde ik het niet eens door, het ging boms zo de kast in. Met schilderen is het iets anders; je ziet waaraan je bezig bent en je ziet het re sultaat. Met boeken zie je het resultaat pas, als je het bent vergeten. En boven dien: ik ben niet uit op succes." Ter Haar heeft aan de rand van het Hilversumse een groot huis en een ta melijk ruim atelier, met veel ramen die uitzicht geven op een tuin die de indruk wekt van een bos. Ramen om langdurig doorheen te kijken, omdat alles voortdu rend verandert. Ter Haar: „Je kan na denken en relativeren, je kan ook ja loers worden op mensen die geen tijd hebben om door ramen van een atelier in een bos te kijken, na te denken en te relativeren. Dan denk ik wel eens aan de mensen die naar hun werk gaan en ergens worden verwacht. Die collega's hebben en ermee praten en lachen. Of ruzie maken. En aan de koffiejuffrouw die langs komt. Aan de andere kant weet ik ook, dat die mensen weer ja loers op mij zijn; het gras van de buur man is immers altijd groener. En dan denk ik weer aan kellners. Aan een kellner die een kop koffie met nors ge zicht voor je neergooit en knorrig z'n fooi opstrijkt; en aan de kellner die z'n Er zijn wekelijks EXTRA Snuffel aan biedingen op de damesafdeling. Let dus op de gele hond met de rode stippen. werk met plezier doet. die kellner IS. Je bent wat je bent. je verandert er niets aan. Goudzoekers En ik denk aan de plantsoenwachter die aari het eind van z'n dagtaak z'n fiets pakt en voor hij wegrijdt nog even over die fiets gebogen naar zijn plantsoen kijkt. Tevreden, want het plantsoen ligt er weer fraai bij. Succes, denk ik dan. Wat is succes. Is een goudzoeker blij als hij goud heeft gevonden? Welnee. Zijn werk was het zoeken ernaar. De mees ten van ons zijn goudzoekers, die den ken dat ze er zijn als ze het hebben ge vonden, succes hebben. Maar dat woord is onjuist, er zit iets negatiefs aan. Te vredenheid met het geheel, dat is het; succes is een deel van het hele groeipro ces, het moet tevredenheid zijn. Met je werk en met jezelf. Pas later kom je erachter, dat je hele leven uit scherven bestaat en spijt. Maar de scherven horen erbij en die spijt is onjuist. Je kan uit je werk vluchten en naar een onbewoond eiland gaan, tot je je gaat realiseren dat de scherven waar voor je bent gevlucht, een deel van je leven vormden, waar je naar terug ver langt. Die meter, die paar vierkante cen timeters waar je op staat waar je ook bent, daar leef je op. Ik geloof inder daad dat het waar is, van dat „jezelf aanvaarden", al klinkt dat nogal arro gant. Pas als je jezelf hebt aanvaard, als je genoegen neemt met degeen die je nu eenmaal bent, met fouten en al, dan kan je een tevreden mens worden. Dan is ook het gras van je buurman niet meer groener. Je hebt je eigen gras." Jaap ter Haar schildert het ene schilde rijtje na het ander, is nu bezig met iets heel langs en groens en vele tinten grijs. „M'n vrouw en ik hebben nog maar een paar vrienden overgehouden; we gingen nergens naar toe en namen geen uitno digingen aan. Zo beperk je je vrienden kring. Toch komen er regelmatig men sen langs en voeren we heel prettige gesprekken. Tot ze weer weggaan. Zo is het goed." Van de spreuk: „Eens een schrijver, al Jaap ter Haar: We zijn allemaal goud zoekers... tijd schrijver", heeft Jaap ter Haar eens gehoord, maar hij heeft er zijn gen gedachten over. „Toen ik schreef, had ik nooit kunnen dat ik nog eens zou gaan schilder ik. Misschien ga ik wel eens schrijven, ik weet het niet. weet ik nü nog niet, want je kan twee dingen tegelijk doen, ten niet van die intensieve dingen als ven en schilderen." Als vaker in sprek glimmen zijn ogen en krult mond in een tevreden lach. „Ja, in 41 meer over vijftien jaar nog schien schrijf ik dan ben ik dan nog aan het geef ik mezelf een zes-plus. Maar schien ben ik dan druk bezig uitelkaar te halen. Ik doe wat ik doen en wat de financiën betreft: je met een minimum toe, als je er den mee bent. En dat wil ik; geen s j"1: ces maar tevredenheid. Met m'n w en met mezelf. Al laat ik een spoor scherven achter; maar die horen er eenmaal bij. Het zijn MIJN scherven.'' F.J.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 4