„Rijn- zicht" Isabelle Huppert schittert in film van Chabrol GETJfft Deze week in de bi Peter Ustinov als grote Hercule Poirot Burt Reynolds als stuntman met rugklachten En verder Een huiselijk biljart-café Imponerende jubileum tentoonstelling in rijksmuseum Geologie en Mineralogie VRIJDAG 3 NOVEMBER 1978 LEIDSE COURANT PAGINA 7 CAMERA Violette Nozière (16) met Isabelle Huppert en Stèphane Audran. Regie: Claude Chabrol. Wie zich nog Isabelle Huppert herinnert in de schitterende rol van het timide meisje uit Clau de Goretta's „La dentellière" zal versteld staan van haar veelzijdigheid in Claude Cha- brol's jongste film „Violette Nozière" gebaseerd op een ge ruchtmakend proces in Fran krijk uit de jaren dertig. Violette Nozière was de enige dochter uit een Parijs burger mansgezin, die hogerop wilde, 's nachts het ouderlijk huis vaak ontvluchtte en tenslotte het plan opvatte haar ouders te vergiftigen. Na een mislukte eerste poging onderneemt zij onder invloed van een vriend, die alleen maar van haar profi teert en steeds meer geld nodig heeft, een tweede waaraan haar vader sterft. In 1934 wordt zij ter dood veroordeeld maar de straf wordt al spoedig gewij zigd in levenslange dwangar beid en in 1945 krijgt zij zelfs gratie, trouwt met de zoon van een gevangenisofficial, krijgt vijf kinderen en wordt zelfs in 1963 kort voor haar dood volle dig gerehabiliteerd. Chabrol houdt zich in zijn film alleen bezig met de beweegre- Isabelle Huppert in „Violet te Nozière" denen, die tot haar daad zou den hebben kunnen geleid en hoewel we de feiten, die tijdens het proces naar voren kwamen niet kennen en de film dus niet op historische juistheid kunnen beoordelen, schept hij een tref fend beeld van een benepen gezinnetje waar iedere avond gekaart moet worden, de vader een soort verzoenende rol tracht te spelen als de moeder de touwtjes te strak in handen wil houden en de dochter kost wat kost boven dit milieu uit wil stijgen. Violette Nozière is in Chabrol's ogen dan ook allesbehalve een lievertje, een harde eigengerei de meid, die liegt en steelt en tenslotte als zij dweperig ver liefd wordt op een profiteur ook niet voor een moord in koelen bloede op haar ouders terugdeinst. Isabelle Huppert zet dit com plete karakter fascinerend op het doek, geheel verschillend van het zwijgzame meisje dat zij in „La dentellière" zo ont roerend wist te spelen en de enige overeenkomst tussen bei de rollen is de scène waarin zij neuriënd in de gevangenis zit te borduren. Maar dat kan ook een typisch Chabrol-grapje zijn zoals hij er vaker in zijn films inlast. Mevrouw Chabrol, Stephane Audran, anders een prominen te figuur in de films van haar echtgenoot moet dit keer ge noegen nemen met de kleinere rol van de moeder, maar vooral nade arrestatie van Violette krijgt ook zij haar kansen als dramatisch actrice. MILO Lido I: Death on the Nile In tegenstelling tot zijn collega's uit de wereld literatuur als Sherlock Holmes, Charlie Chan en in het hardere genre Sam Spade en Philip Marlowe, heeft de parmantige detective Her cule Poirot slechts zelden het bioscoopscherm gehaald. De kleinzoon van Agatha Christie meent dit te moeten toeschrijven aan het feit dat zijn grootmoeder altijd bang was dat de typisch Engelse sfeer waarin de avonturen van haar geesteskind zich afspeelden, bij een verfilming geweld zou worden aangedaan, maar meer voor de hand liggend is dat men nooit de juiste acteur, heeft kunnen vinden om dit verwaande kleine baasje met zijn eivormig hoofd vol grijze cellen gestalte te geven. Agatha Christie had er immers geen bezwaar tegen dat de actrice Margaret Ruther- ford zich ontfermde over haar andere schep ping, de bemoeizieke Miss Marple, in een viertal films in de jaren zestig. „Death on the Nile" is onder de, handen van John Guillermin een overzichtelijke „whodun nit" geworden, waarin de toeschouwer die het boek niet gelezen heeft, mag raden wie van het bonte gezelschap aan boord van de rader boot straks vermoord zal worden en wie de dader is. De ontknoping komt - na een aantal flashbacks die laten zien, wie het allemaal gedaan zouden kunnen hebben - keurig aan het slot, naturlijk dankzij de scherpzinnigheid van Hercule Poirot, die echter een tweede moord niet heeft weten te voorkomen. Wij zullen u de ontknoping niet verraden, dat zou veel van het kijkplezier wegnemen, en ons beperken tot een opsomming van de sterren die u aan boord van de „Karnak" te zien krijgt En dat zijn er nogal wat. Naast Ustinov als Poirot zien we bijvoorbeeld David Niven als een keurige Britse kolonel die de Belg bij zijn speurwerk tracht te helpen, de onverwoestbare Bette Davis als excentriek oud fossiel met Maggie Smith als haar onderdanige gezel schapsdame, Angela Lansbury als een even excentrieke schrijfster die haar dochter Olivia Hussey stevig onder de duim heeft, Jack Warden als een knorrige dokter en George Kennedy als een niet al te betrouwbare advo caat. Jane Birkin mag ook nog even meedoen, de koffers dragend voor de schatrijke Lois Chiles, de figuur waar het hele drama eigenlijk om draait, want zij heeft de vriend van haar beste vriendin weggekaapt. Deze laatste, gespeeld door Mia Farrow, neemt dat niet en achtervolgt het jonge paar, zelfs op hun huwelijksreis naar Egypte. Met zo'n rolbezetting zit je natuurlijk goed als je een ouderwetse met sterren beladen film wilt maken. MILO TRANION Hooper (a.l.) met Burt Reynolds en Sally Field. Regie: Hal Needman. Hetzelfde team dat van „Smo- key and the bandit" zo'n kas succes maakte heeft volgens hetzelfde recept veel actie, vrijwel geen verhaal nu „Hooper" op zijn naam ge bracht. Burt Reynolds, die te genwoordig zijn eigen films produceert, speelt Sonny Hooper, een wat ouder wor dende tóp-stuntman, die van zijn halsbrekende toeren ern stige rugklachten heeft over gehouden. Ex-vliegende non Sally Field is ook nu zijn tegenspeelster. Maar de ex-stuntcoördinator Hal Needham, die weer de re gie voerde, heeft al zijn oude vriendjes van stal gehaald en de stunts of het nu een kroeggevecht is, dan wel een brokkenmakersorgie tijdens een geëns ceneerde aardbe ving (waarbij de aarde overi gens niet beeft) maken de show. Jan-Michael Vincent, als een ambitieuze jonge stunt man, bij wie de moed bij een nog nooit vertoond waagstuk op het laatste moment in de schoenen zinkt, zorgt voor wat tegenwicht in deze geheel in de filmwereld afspelende geschie denis. De waaghalzen achter de schermen, die hun gezondheid op het spel zetten om de dure ster te sparen worden de laat ste tijd flink in het zonnetje gezet, zoals George Roy Hill's „The great Waldo Pepper", maar ook in de goedkopere filmpjes als „Stunts" en „Stun- trock". Needham's „Hooper" .zou men gezien het aantal auto wrakken tot het dure soort moeten rekenen, al is er flink Tussen bedrijvigheden voor de Duitse tv door komt Her man van Veen een paar da gen naar ons land om er eni ge voorstellingen te geven van zijn jongste theatershow. Eerder moest hij zijn optre den afgelasten wegens een polsblessure. Hij komt dins dag 7, woensdag 8 en don derdag 9 november naar de Leidse Stadsgehoorzaal. In zijn show ontvouwt Her man van Veen andermaal dat vage wereldbeeld, waar mee hij ons in de loop der jaren vertrouwd heeft ge maakt en waarin we ons in tussen thuis zijn gaan voelen, zij het dat zijn jongste pro gramma minder poëtisch en scherper analiserend over- Herman v. Veen treedt driemaal in Leiden op komt, zoals bijv. in het num mer waarin hij de ouder-kin- drelatie beschrijvend in behandeling neemt. Maar eerst en vooral blijft hij toch de grote clown gelijk op nieuw valt waar te nemen in een act als bijv. de „Hand doek". Na de zang „Heer Jezus had een hofken waar schoon bloemen staan" werpt hij de blinddoek af en voert hij zijn publiek een harde wereld .binnen waar gesneuveld wordt en alleen generaals on sterfelijk zijn. Hij laat het niet bij mijmerende woorden alleen. Het hele toneelbeeld, zomede het geluid van mu ziek en techniek maakt hij dienstbaar aan zijn bedoelin gen. Hij betrekt in zijn optre den voortreffelijke muzikan ten als Erik v.d. Wurff, Harry Sacksioni, Martijn Al- sters, Hans Koppes en Ger Smit. Dit alles vloeit ineen tot een trefzekere theaterver toning. bezuinigd op de scenarioschrij vers. Maarstuntmannen schijnen simpele lieden te zijn, die vro lijk drinkend van het ene ge vaar naar het andere leven en zich niet om het scenario be kommeren als er maar genoeg werk voor hen aan de winkel MILO LUXOR Grease (a.l.) John Travolta en Olivia Newton- John in een lieve, vriendelijke musical over de high-school- jeugd in de jaren vijftig. Tijdig plaatsbespreken is gewenst, want de publieke belangstel ling voor deze film is ontzag wekkend groot, (vierde week). LIDO II Aasgieren vallen Café-Biljart „Rijnzicht" (2 biljarts). Lage Rijndijk 90, Leiden. Open: alle dagen van de week, behalve op woensdag, van 's middags vier uur tot de gebruikelijke sluitingstijden van één of twee uur na middernacht. Zaterdags gaat het café al om één uur open, zondags van een tot zes uur. Snacks: lever- en bierworstjes. Men kan heel goed drinken, zich de keel smeren, de mond spoelen, er een achter de das laten glijden, er eentje nemen, etc. etc., zonder een zuiplap te zijn, dat wil zeggen een dronkaard. Robert Giraudih Ie Pont, 1960 Op het wijnrode plafond is een afbeelding te zien van de vier jaargetijden. Achter in de zaal staat de schouw. Daarboven is een kunstig ornament aangebracht, voorstellen de: geloof, hoop en liefde. De symboliek ontgaat me een beetje. Een mannetje houdt een wandelstok omhoog met een omgekeerd hoedje er bovenopRuim honderd jaar geleden was „Rijnzicht" de ambtswoning van de burgemeester uit Leiderdorp. Een mooi huis had die man. Een van de vele welgestel- den die zich een huisje aan de Rijn kon veroorloven. Het voorname is er nu mis schien een beetje vanaf, maar het huiselijke is zo goed als ongeschonden in café „Rijn zicht" gebleven. Biljartvereniging Martha en Jan Leuering runnen dit café nu ongeveer al 26 jaar. Voorheen was het Leuering sr. die hier de zaak bestierde. „In die tijd stond er maar één biljart. Mijn vader heeft er snel een tweede bijgekocht. Hierna heeft onze biljartvereniging de mogelijkheid gekregen om tot één van de grootste vereni gingen van de stad uit te groeien. We spelen nu met zes viertallen in de competitie mee. Verleden week vierde de vereniging haar 55-jarig bestaan. Het is een grandioos diner- dansant geworden. Met 60 man hebben we het feest gevierd in motel Sassenheim. Alle maal prima mensen. Uitstekende biljarters ook. Velen zijn al op hun zestiende lid geworden. Inmiddels zijn ze getrouwd en hebben kinderen. Ze komen hier nog steeds vanuit alle delen van de stad naar toe. Hun vrouwen zijn bijna allemaal donatrice van de vereniging. Tweemaal per jaar, met Pasen en Kerstmis, doen de vrouwen mee met sjoel en klaverjaswedstrijden. Dat geeft een heel bijzondere sfeer. je het niet voor mogelijk houden, dat evenwijdig met de Rijn nog ruimte, de zaal met het rode plafond, aan vastgeplakt zit. De zaal waar ook de twee Wilhelmina-biljarts staan, kijkt uit op het zuiden. Door de vele ramen stroomt de zon overvloedig naar binnen. Het geheel doet on-Hollands aan. Voor hetzelfde geld zou het café honderden kilometers verderop kunnen liggen, ergens in Duitsland of zo. In ieder geval daar waar nog herbergen te vinden zijn. Hierbij bedenk ik mij, dat de Rijn als grootste rivier van WestEuropa wellicht een route is waaraan, als je alles bij elkaar optelt, de meeste cafés, restaurants en hotels van deze aardbol liggen. „Je kan hier ook uitstekend vissen", voegt Jan Leuering er aan toe. „De Rijn zit nog boordevol met vis. Als ik zomers de tijd heb, gooi ik steevast een hengel uit en dan is het meestal wel raak ook. Vroeger behoorde het café tot de gemeente Leiderdorp. Van daar dat verhaal van die burgemeester. Zijn naam is mij helaas ontschoten. Het was ver voor mijn tijd. Wel krijg ik hier nog klanten die zich de tijd kunnen heugen, dat er tegenover mijn 'zaak op de Lage Rijndijk werd gevoetbald. Nog niet zo gek lang geleden was het hier nog allemaal weiland met slootjes erin. Nu is het een gezellige wijk geworden. Er komen hier veel mensen uit de buurt, zonder dat ik nu kan zeggen, dat ik een echt buurtcafé heb. Er komen in deze zaak net zoveel mensen van buiten Leiden De Rijn Café „Rijnzicht", de naam zegt het al, kijkt uit op de Rijn. Het café is opgebouwd uit twee vertrekken. Bij binnenkomst stap je het „echte" cafégedeelte binnen met zijn bar en bijzettafeltje. Vanuit de buitenkant zou als vanuit de directe omgeving. Wereldkam pioen Het echtpaar Leuering is dol op honden. „Vroeger hadden we drie spaniels", vertelt Martha. Eentje ervan is ooit wereldkampioen geworden. Dat was een zwartje. In Koblenz hadden we destijds bijna twee grote beelden van Adenauer in de wacht gespeelt. Het ging op het laatste moment niet door, omdat ons hondje te jong was. En nu hebben we Wendv, dat is ook een schat je. Net zo lief als die andere drie. Alleen komt zij uit het asiel en zal zij nooit wereldkampioen worden. Een echt asbakkenras, maar voor ons is zij de mooiste. Jan en Martha Leuering met hond Wendy achter een van de twee Wilhelmina-bil jarts. aan (12). Richard Burton en Roger Moore in een onover zichtelijke geweldfilm, die speelt in het moderne Afrika, waar blanke huurlingen het vuile werk moeten opknappen- voor rijke speculanten, (tweede week). LIDO III La vie devant soi (16) Simone Signoret in wel licht haar allerbeste film tot op heden. Op een voortreffelijke wijze geeft zij gestalte aan de pleegmoeder van een Arabisch weesje. Ronduit indrukwek kend. (tiende week). STUDIO The boys from Brasil (16) Angstaanjagende film over de gevolgen van de activiteiten van een concentra tiekamparts uit de Tweede We reldoorlog. (vierde week). REX Meisjes die van toeten nog blazen weten. (16) Sexfilm. (eerste week). EUROCINEMA I (Alphen) - Het voormalige Heilige Geest- of arme wees- en kinderhuis, aan de Hooglandse Kerkgracht waarin het museum nu twaalf jaar is gevestigd. LEIDEN Het is een eeuw geleden dat de eerste Leidse hoogleraar in de geologie, prof. dr. K. Martin het beheer van de geologische en mineralogische verzamelingen werd opge dragen. Die overdracht op 1 november 1878 betekende het begin van het Leidse geologische museum, zoals dat uiteinde lijk gestalte kreeg in het Rijksmuseum van Geologie Mineralogie, gevestigd aan de Hooglandse Kerkgracht 17. Deze week herdacht het mu seum het 100-jarige bestaan. Prof. dr. L. D. Brongersma, oud-waarnemend directeur van het museum ging in een voordracht in op de geschiede nis van het museum tijdens de feestelijke bijeenkomst in de filmzaal van het museum. Ver volgens opende dr. A. J. Pie- kaar, staatsraad in buitenge wone dienst en oud-directeur- generaal voor de wetenschap- pen van het ministerie van onderwijs en wetenschappen de herdenkingstentoonstelling „100 jaar Rijksmuseum van geologie en mineralogie-het huis van Oranje en de geolo gie". Het Rijksmuseum van Geolo gie en Mineralogie is sinds 1966 gevestigd in de mdoie 17e en 18e eeuwse gebouwen van het vroegere Heilige Geest- of Arme Wees- en Kinderhuis te Leiden, tezamen het adres Hooglandse Kerkgracht 17 vormend. Het museum als geo logische verzameling bestaat eigenlijk al veel langer dan een eeuw. In 1820 maakte de geolo gie deel uit van het Rijksmu seum van Natuurlijke Histo rie. In 1877 werd prof. dr. K. Martin aan de Leidse Universi teit als eerste Leidse hoogle raar in de geologie benoemd. Sinds hem het jaar daarop het beheer van de geologische en mineralogische verzamelingen werd opgedragen ontwikkelde het Geologisch Museum zich zelfstandig. De wetenschappe lijke medewerkers bouwden de verzamelingen voor het mu seum op en bewerkten ze op wetenschappelijke wijze. Waardevolle publicaties von den hun weg naar de geologi sche bibliotheken over de ge hele wereld.» Contacten met collega's in het binnen- en buitenland, waarbij uitwisse ling van feiten en ervaringen centraal stonden hebben het museum in wetenschappelijk opzicht bekendheid gegeven. Het Rijksmuseum van Geolo gie en Mineralogie heeft zich twee taken ten doel gesteld: verzamelen en wetenschappe lijk onderzoeken. Ontwikke lingen in de geologische weten schappen worden doorgege ven via tentoonstellingen, we tenschappelijke publicaties en lezingen. De meeste activitei ten blijven echter voor de be zoeker verborgen; wat men aan geologische objecten in het museum ziet is maar een klein deel van het enorme bezit aan verzamelingen. Expostie neralogie het huis van Oranje en de geologie" geeft een over zicht van de ontwikkeling die het museum in 100 jaar heeft doorgemaakt. Tevens wordt een indruk gegeven van het veelzijdige werk waarmee het museum zich bezighoudt en waarvan het publiek zelden iets te zien krijgt. Op de expo sitie zijn delen te zien uit collecties die vanaf de 18e eeuw worden verzameld. Een heel bijzondere plaats wordt ingenomen door de verzame lingen die bijeengebracht zijn door leden van het Koninklijk Huis. Stadhouder Willem IV en zijn zoon bouwden een ver zameling op die vooral door zijn edelstenen bekend is ge worden. Koning Willen I schonk deze collectie in 1815 aan de Leidse Universiteit. Vanaf de oprichting van het Rijksmuseum maakte deze be roemde verzameling deel uit van het beschikbare mate riaal. In de „schatkamer" is duidelijk te zien welke prachti ge museumstukken uit dit „Kabinet der Naturaliën" af komstig zijn. Edelstenen zijn ook verwerkt in gebruiksvoor werpen, die in de loop van de tijd aan leden van het Konin klijk Huis geschonken werden. Ze zijn de moeite van het bekijken ruimschoots waard, ook al geven ze geen overzicht van de geologie. Dat is wel het geval met een koninklijke verzameling die het museum in bruikleen heeft: de collectie van konin gin Wilhelmina. Hier geen kostbare edelstenen, maar vooral gewone mineralen, ge steenten en fossielen. Een deel van dit materiaal kreeg de koningin cadeau, maar er zijn ook veel eigen „vondsten" bij. Prof. Martin, van 1878 tot 1921 de eerste directeur van het museum gaf geologielessen aan de jonge koningin Wilhel mina. De aantekeningen die de koningin maakte over de geo logische verschijnselen zijn bewaard gebleven in het ar chief van het Koninklijk Huis en zijn ook op de expositie te zien. Jarenlang was een deel van deze verzameling tentoon gesteld in het vroegere paleis aan het Noordeinde in Den Haag. Op de expositie is ver der veel aandacht besteed aan de geschiedenis van het mu seum en ook worden veel door het museum gebruikte tech nieken duidelijk gemaakt. De expositie die tot en met 28 april 1979 wordt gehouden, is geopend van maandag tot en met vrijdag van 10.00-12.00 uur en van 14.00-17.00 uur, zondag van 14.00-17.00 uur. The boys from Brasil (16) Zie Studio. EUROCINEMA II (Alphen) - The Betsy (16) Imposante film over het keiharde Amerikaan se zakenleven. Naar de gelijk namige roman van bestseller schrijver Harold Robbins. (eer ste week). EUROCINEMA III (Alp hen) Ben Hur (16) Charlton Heston in een prima spektakel film. (vierde week).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7