Bette Midler: uniek en
veelzijdig als roem van Chaplin
Weereen nieuwe reeks
van "leder zijn deel"
Joost den Draaijer
verliest debat over
commerciële tv
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE WOENSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
I cLc v iÜï
LEIDSE COURANT
DINSDAG 3 OKTOBER 1978 PAGINA
(Van onze correspondent)
WASHINGTON - Ze hebben
haar een vrouwelijke Sammy
Davis jr. genoemd. Ze is verge
leken met zulke uiteenlopende
sterren als Barbara Streisand,
Judy Garland, Janis Joplin,
Aretha Franklin, Bessy Smith,
Edith Piaf, May West, Liza Mi-
nelli, Sophie Patter en Cher.
Wie haar twee shows op de
Nederlandse televisie heeft ge
zien of deze maand in de gele
genheid zal zijn haar in Den
Haag of Amsterdam in levende
lijve te aanschouwen, moet wel
bijna tot de conclusie komen,
dat ze met niemand te vergelij
ken is. Bette Midler is uniek
en ongelooflijk veelzijdig.
Dit werd opnieuw vastgesteld
door de rescenten van Britse
bladen bij haar optreden in
Londen. Men schreef, dat Lon
den plat ging voor haar. De
„Daily Mail" had het over nu
„al een legende", al vond dit
blad haar humor wel wat grof.
In „The Guardian" vond men
haar omschreven als „gevoelig,
ruw, spontaan en grappig". Zij
past haar humor ook aan bij
de landen waar zij optreedt. In
Londen kwam ze met de grap
tevoorschijn: „Als het in Ameri
ka 's nachts drie uur is, dan is
het in Londen 1936".
Ze heeft een stem als een orgel,
waarmee ze de lampen van het
plafond kan zingen, maar waar
mee ze ook in staat is een
romantisch liedje in de oren van
het publiek te fluisteren. Er zijn
mensen die haar mooi vinden,
anderen vinden haar foeilelijk.
Ze slaat kwink als de beste,
maar kan ook heel serieus zijn.
Ze is sexy, ook al door een voor
haar geringe lengte inposante
frontlijn, waarbij haar decolleté
meestal ophoudt waar de split
van haar jurk begint. Maar Bet
te Midler kan ook heel ingeto
gen zijn. Ze kan een publiek met
haar dynamiek op de punten
van de stoelen brengen en ze
vervolgens met een verfijnd
luisterliedje bijna in slaap dom
pelen. Ze is een onuitputtelijk
talent, dat geven zelfs veel Ame
rikanen toe, die haar in de
eerste plaats dellerig, ordinair
en onbeschaafd vinden. Bette
Midler is de enige Amerikaanse
topster, die zich ook een enorm
aantal anti-fans kan veroorlo
ven.
Ze houdt niet van compromis
sen. Ze zingt liever voor een
kleine zaal met enthousiaste
fans dan voor een miljoenenpu
bliek op televisie. Dat is ook een
van de redenen, dat haar onmis
kenbare acteertalent nog niet
tot een film heeft geleid. Maar
dat gaat veranderen. Ze is op
het ogenblik in californië druk
bezig met de opnamen voor
„The Rose". De film was oor
spronkelijk bedoeld als een re
laas over het tragische leven
van popzangeres Janis Joplin.
Maar inmiddels heeft Bette Mid
ler er zozeer haar eigen stempel
opgedrukt, dat de film nog wel
de minder florisante zijn van
het popwezen laat zien, maar
niet veel meer met het leven van
Janis Joplin te maken heeft.
Niemand minder dan Allen Ba
tes is haat tegenspeler. Hij
speelt Bette's manager. Produ
cer van de film is Marvin Worth,
die in 1974 met „Lenny" (Dustin
Hofman) zijn eerste succes
boekte.
„Bette Midler wordt een grote
filmster", weet Worth nu al te
vertellen. Haar echte manager,
Aaron Russo, met wie ze ook
enkele jaren een meer intieme
relatie heeft gehad, wil nog wel
een stapje verder gaan: „Als de
film klaar is, zal ze maar met
een persoon te vergelijken zijn.
Charles Chaplin".
Bette Midler zelf geniet volop
van het filmen. „Ik ben een
vervolg op „Jaws" aan het ma
ken, waarin een haai wordt
aangevallen door een grote
blanke vrouw", zei ze onlangs
Bette Midler omschreven als "gevoelig, ruw, spontaan
en grappig en van hetzelfde niveau als Chaplin"
in een groot Amerikaans film
blad. En meer serieus: „Het
maken van een film is alsof je
iedere avond wordt uitgenodigd
voor een feest, waarop je de
eregast bent. En ik word er nog
voor betaald ook".
Bette Midler wordt tegenwoor
dig goed betaald. Ze kan er een
huis in Hollywood en een appar
tement in New York op na
houden. Desondanks is ze het
laatste jaar, maar eenmaal in
een eigen show op de Ameri
kaanse teevee verschenen. De
carrière van de nu 32-jarige
Bette heeft lang minder voor
spoedige tijden gekend. Ze heeft
hard voor een plaatsje in de
schijnwerpers moeten vechten.
Bette Midler is klein (1.55 m.)
heeft rood haar (in de film is
ze jammer genoeg blond) en
groene ogen. Ze is geboren in
Hawaii, waar haar vader huis
schilder was bij de Amerikaan
se marine. Haar moeder noem
de haar naar Bette Davis. De
Midlers, een joodse familie, heb
ben nog twee dochters en een
zoon. Elke gelegenheid om het
toneel te beklimmen greep Bette
aan, maar ze bleef op aandrin
gen van haar ouders zo lang
mogelijk op school. Toen ze
zeven jaar was won ze op school
een eerste prijs met het zingen
van „Stille Nacht". Na een jaar
op de universiteit van Hawaii
te hebben doorgebracht, hield
ze het voor gezien. Een jaar lang
had ze allerlei baantjes, onder
meer in een Ananas-fabriek en
als secretaresse bij een radiosta
tion.
In 1965 kreeg ze haar eerste
baantje als actrice, een bijrolle
tje in de film „Hawaii". Door
haar zuinigheid, die ze nog niet
heeft verleerd, hield ze er zoveel
van over dat ze naar het Mekka
van het theaterleven, New York,
kon vertrekken. Na een serie
van de meest uiteenlopende
baantjes, van verkoopster tot
go-go danseres in een wat obs
cure nachtclub, werd ze in 1966
aangenomen voor het koor van
de toen al twee jaar met groot
succes draaiende musical „Fid-
ler on the Roof". Bovendien
werd ze eerste reserve voor de
rol van de oudste dochter, Tzei-
tel. Het geluk lachte Bette toe.
De actrice, die Tzeitel speelde,
verliet de show. Bette speelde
de rol drie jaar lang. Na afloop
van de voorstelling ging ze vaak
naar „Improvisation", een club
waar jonge artiesten zonder be
taling mochten optreden in de
hoop ontdekt te worden. Daar
werd ze ontdekt door een talen
tenzoeker van David Frost.
Haar eerste optreden in de Da
vid Frost-show werd een enorm
succes. Ze deed nog aan vijf
andere teevee-shows mee, maar
het theater trok haar meer. Het
lukte haar echter niet om goed
aan de slag te komen. Teleurge
steld trok ze zich een jaar volle
dig terug. Daarna stortte ze zich
fanatiek in zang- en toneelles
sen. Meer dan een rol in de
weinig succesvolle musical
„Salvation" bereikte ze echter
niet. Ze werkte opnieuw enige
tijd als go-go danseres en kwam
in 1969 via haar leraar terecht
in „Continental Baths", een ex
clusief badhuis met Turkse ba
den e.d.. Ze zong daar op vrij
dag en zaterdag raison van
50 dollar per avond. De roep
over haar opmerkelijke talent
verspreidde zich van daaruit
echter snel. Binnen de kortste
keren breidde haar gehoor zich
uit tot een meer algemeen pu
bliek en kwamen talrijke beken
den uit de showwereld kijken
naar haar formidabele voorstel
ling.
Het leverde haar al snel een
optreden op in de zeer populaire
Johnny Carson-show. Ander
half jaar lang bleef ze een regel
matige gast bij Carson. Ze
speelde daarnaast enige tijd een
dubbelrol in de roek-opera
„Tommy".
In november kwam haar eerste
elpee op de markt. Ze had er
tien maanden aan gewerkt. In
iets meer dan een maand wer
den er ruim 100.000 van ver
kocht. Ze heeft er later nog vier
gemaakt, maar haar eerste is
de meest populaire gebleven.
Vanaf 1973 werd Bette Midler
gerekend tot de kleine groep
van Amerikaanse supersterren.
„The Rose", die volgend voor
jaar op de markt komt, zal
moeten uitwijzen of ze ook in
de rijen van de grote filmdiva's
kan worden bijgeschreven.
Dick Toet
hou t
het lJ
scherm
in het
oog
VARA-tv heeft van Alexan
der Pola en Chiem van Hou-
weninge een nieuwe reeks
van „Ieder zijn deel" aange
kocht met daarin de echtpa
ren Kitty Jansen-André van
den Heuvel, Manfred - de
Graaf-Canci Gereadts en
Carry Tefsen-Piet Hendriks.
In deze eerste aflevering met
er een kindje geboren worden
met als verloskundige Lex
Goudsmit.
Nederland 2,20.27 uur.
Het kleine huis
In de Amerikaanse gezinsse-
rie „Het kleine huis" gaat al
les goed, totdat er Indianen
verdwijnen en er brand uit
breekt.
Nederland 1,18.59 uur.
Vrij als een vogel
De Duitse zanger-componist-
tekstschrijver Siegfried Fietz
beweegt zich vrij als een vo
gel door het land, waarbij hij
jongeren in contact wil bren
gen met Christus.
Nederland 1,19.50 uur.
Bomen als
woonplaats
Documentaire over de Austra
lische gumbomen, waar heel
wat leven zich afspeelt.
Nederland 1,20.20 uur.
De christenen
De serie „De Christenen", vo
rig jaar geprogrammeerd op
de zondag, wordt met ingang
van vanavond in haar geheel
herhaald. Bamber Gascoigne
voert zijn kijkers terug naar
de „bijzondere mensen" van
het begin.
Nederland 1,22.10 uur
Pinokkio
In de nieuwe serie „Pinokkio"
wordt uit een gevonden stuk
hout een prachtige marionet
gesneden.
Nederland 2,19.03 uur.
Hoe bestaat het
menleving, zoals gezien door
Ati Dijkmeester. Hetty Blok,
Hans Emmering en Joop
Brussee.
Nederland 2,19.26 uur.
Quincy
Politiedokter Quincy, een rol
van Jack Klugman, bemoeit
zich met het eigenlijke opspo
ringswerk van zijn collega's.
Daar krijgt hij last mee,
maar hij draait intussen de
misdaad wel een loer.
Nederland 2,20.52 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen morgenmid
dag „Berebios" en nadien
blokfluitles.
Nederland 1, 15,30
uur.
Begrafenis paus
KRO-televisie zendt morgen
middag uit Rome rechtstreeks
de plechtigheden rond de begra
fenis van de paus uit. De uitzen
ding, via Nederland II, begint
om 15.50 uur en zal duren tot
rond 18.00 uur.
Lex Goudsmit als verloskundige temidden van bezorgde familie in de nieuwe
VARA-reeks "lederzijndeel
Vanaf vanavond voor groot en klein "Pinokkio1 op het scherm.
HILVERSUM - Uitgever Willem van Kooten,
beter bekend als Joost den Draaijer, beeft een
gehoor bestaande uit aanstaande juristen en
criminologen er niet van kunnen overtuigen,
dat Nederland commerciële radio en televisie
nodig heeft.
Want toen na afloop van een op basis van
de formule van het NOS-televisieprogramma
„Frontaal" in Hilversum gehouden discussie
ter gelegenheid van de faculteitsdag van de
vrije universiteit te Amsterdam opnieuw een
stemming werd gehouden, bleken er van de
37 voorstemmers in eerste instantie drie van
standpunt te zijn veranderd. Het aantal tegen
stemmers uit de eerste ronde was gegroeid,
van 52 tot 55.
Tegenstander van van Kooten was VPRO-ra-'
dio-directeur Jan Haasbroek. Maar terwijl de
eerste, bijgestaan door de „getuigen" Keja
(WD), lid van de vaste Kamercommissie voor
CRM, en Vijzelaar, stafmedewerker voor tech
nische zaken van de NOS, uitriep dat een
commerciële omroep naast de bestaande zend
gemachtigden de ether zal opfleuren, van
merchandizers eerzame vakmensen zal maken,
de televisie eindelijk volwassen zal worden en
er geen zeshonderdmiljoen gulden méér over
de balk zou worden gesmeten, betoogde Haas
broek dat in ons land de commerciële zenders
ongewenst en onnodig zijn.
„Het aardige van een klein land als Nederland
is juist dat we ons systeem kunnen handhaven",
aldus Haasbroek, die als getuigen Gijs Stap-
pershoef„docent aan de school voor de journa
listiek en Geert-Jan Kemme, de nieuwe voorzit
ter van Stad Radio Amsterdam, had meege
bracht.
T
De meest duidelijke „seizoens
vernieuwing" die ik tot nu toe
heb waargenomen, betreft de
inleidende muziekjes en beel
den die wat zijn omgebogen,
maar voor de rest is er die
naangaande weinig opzienba
rends gebeurd. Natuurlijk wa
ren er gisteravond wel een
paar eerste afleveringen. Bij
de NCRV was dat bijvoorbe
eld „Laden maar", een komi
sche serie waarin vijf vuilnis
mannen op een hoop zijn
gedreven. Zij worden veron
dersteld komische avonturen
te beleven. Nou, dat was dan
ook wel zo. Naar mijn smaak
zelfs iets te veel. Er was hier
duidelijk sprake van dat
merkwaardige fenomeen dat
Michel van der Plas „komi
sche humor" pleegt te noe
men. Dubbel opgelegd pan
doer dus. Toegegeven moet
worden dat vooral Frans
Kokshoom, Herbert Joeks
(waar was die zolang geble
ven) en Ted de Braak er alles
uithalen wat er nauwelijks in
zit, maar om aan de buis ge
kluisterd te blijven is het alle
maal zeker niet.
Vergeleken bij
(de vele) vorige programma's
van dit soort, lag het niveau
ongewoon hoog, maar er was
dan ook (terecht) streng voor
geselecteerd. Zowel de pu
blieksjury als de vakjury had
den met hun onderling
afwijkende keuze, dunkt mij,
gelijk, zij het dat laatstge
noemd gezelschap naar men
zegt, bij elk nummer wat al
te voortvarend in een geest
driftig gejubel losbarstte.
Simon Carmiggelt wordt deze
maand 65 jaar. Deswege had
Koos Postema (net als vijf
jaar geleden) „Een groot uur
U" om hem heen gebouwd.
Een vrij sober uur deze keer,
omdat er, behalve Robert
Long, geen gasten waren.
Maar niettemin een bijzonder
boeiend en amusant uur,
want Carmiggelt staat waa
rachtig wel zijn eigen manne
tje. En hij is, zoals wij al
lang wisten, een uitnemend
causeur. En dat blijft hij ook
als het, zoals deze keer, voor
al over zijn geëngageerd zijn
moet gaan.
HERMAN HOFHUIZEN
ADVERTENTIE
NEDERLAND 1
NOS
18.30 Sesamstraat
18.45 Paspoort (voor Italianen)
18.50 Paspoort (voor
Joegoslaven)
18.55 Journaal
EO
18.59 Het kleine huls, TV-serle
19.50 Vrij als een vogel,
documentaire
20.20 Bomen als woonplaats,
natuurfilm
20.50 Tijdsein, actualiteiten
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag Vandaag
22.10 De Christenen, TV-serle,
afl. 1
23.05 Journaal
NEDERLAND 2
Teleac
18.25 Microprocessors, les 1a
NOS
18.55 Journaal
VARA
18.59 Barbapapa
19.03 Pinokkio, tekenfilmserie,
afl. 1
19.26 Hoe bestaat het
VARA
20.27 leder zijn deel,
TV-serle afl. 1
20.52 Quincy, TV-serle, afl. 1
22.10 VARA-visIe
DUITSLAND 1
WDR:
18.00 Pariser Geschlchten (Die
kleinen Tricks). 18.30 Sen-
dung und Echo. 18.40 Poli-
zeiinspektion 1 (Welber-
sleut). 19.15 Hier und Heu-
te. 19.45 Tip urn 4tel vor 8
(Reisen und Spelsen in Hol
land).
20.00 Journaal
20.15 Kennen die Kino? quiz
21.00 Report aus Baden-Baden
21.45 Detektiv Rockford: Anruf
genügt, TV-serie (Hotel der
Angst)
22.30 Tagesthemen
23.00 The best Time of my Life,
Albert Hammond Show
23.50 Journaal
DUITSLAND 2
18.20 Marchen der Völker, teken
filmserie (Italië: „Der
schwarze Mann"). 18.35
Tarzan, Herr des Dschun-
gels, tekenfilmserie (Rück-
kehr in die goldene Stadt).
19 Journaal. 19.30 lm Zei-
chen des Zorro (The Mark
of Zorro), Amerikaanse te
kenfilm (1940) van Rouben
Mamoulian met Tyrone Po
wer en Basil Rathbone.
21.00 Journaal
21.20 Lelse, beharrllch,
wlrksam...(vakcentrale
textiel/kleding)
22.00 Aus grosser Kinozeft (drie
korte films)
22.45 Zeeland-Sufte van Willem
Breuker
23.35 Journaal
DUITSLAND 3
WDR
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Cu*
sus biologie, les 3.19 Fen-
ster zur Welt (aardnootte-
Iers In de VS en Senegal).
19.45 Journaal
20.00 Journaal
20.15 Landessplegel
21.00 Momente
21.15 Verrtickt nach Gefahr
(Dangerfreaks), afl. 2
(Stuntman)
22.00 Sport Kritisch (Phaftomen
Motorrad)
22.30 Dein Freund(chen) lm Amt
(Umgang mit Burokraten)
23.00 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS 1
18.00 Kuifje. 18.05 Sesamstraat.
18.30 Open school. 19
Rooien en blauwen (De
reiskoffer), TV film. 19.05
Hét vrije woord (Willems
fonds). 19.35 Morgen. 19.45
Journaal
20.10 Dolle Dinsdag, show
20.55 Kijk mensen (problemen
met onvruchtbaarheid)
21.45 Jij en wij, quiz
22.10 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS 2
20.10 Op een goeie wei (The
good Life), TV-serie, afl. 2
(Say little hen)
20.35 Panorama
21.00 When the Legends die,
Amerikaanse speelfilm
(1972) van Stuart Miller met
Richard Wildmark als In
diaan in contact met blan
ken
BELGIE FRANS 1
18.00 La Folie des Bates, TV-se
rle, all. 24. 18.30 Zigzag,
spelprogramma. 18.45 TVF
Magazine, voor de vrouw.
19.15 Antenne-Soir, regio
nieuws. 19.30 Journaal.
19.55 La peine capitale.TV-
spel in dialect.
22.05 Journaal
22.30 Vldéographie (A vous les
studios, afl. 1)
BELGIE FRANS 2
18.45 The pink Panther, teken
filmserie. 18.50 Tribunes
économoqies et sociales
(FGTB). 19.55 Séhiorama,
voor ouderen
20.20 Antoine et Antoinette,
Franse speelfilm (1947) van|
Jacques Becker met Roger
Pigaut, Claire Maffei en
Noël Roquevert
NEDERLAND 1
NOS/NOT
10.00 Schooltelevisie
11.00 Schooltelevisie
AVRO
15.30 Berebios
17.15 Blokfluit spelenderwijs,
les 1
DUITSLAND 1
10.00 Journaal. 10.25 Tatort, TV-
serie (Die Abrechnung).
11.55 Antiquitaten-(Ver)füh-
rer. 12.10 Report. 12.55
Presseschau. 13. Journaal.
16.10 Journaal. 16.15 Musik
aus Stdio B. 17 Paul Breit-
ners Fussballmagazin
(Fussball als Fernseh-
Spiel). 17.20 Geheimtip für
Tommy, jeugdserie (Die
Postrauber). 17.50 Jour
naal.
BELGIE
NEDERLANDS 1 en 2
15.30 Open Schooi. 16.30 Tip-Top,
voor de Jeugd
BELGIE FRANS 1
en 2
14.00 Schooltelevisie. 17 Feu
vert, voor de jeugd
HILVERSUM 1
18 00 Per saldo. P.P.: 18.19 Uitz. CPN.
18.30 Nws. 18.41 Toppers van toen.
19 15 (S) Accoord. AVRO: 20.00 (S) Van
Broadway tot Carre musicals e.d. 20.45
(S) Community-singing. 21.00 (S) Caba
ret Vangrail. 21 20 (S) The Skymasters,
AVRO's Swingtime. 22.10 Koopavond,
strip. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal.
22 50 Eurojournaal, act. 23.00 (S) Easy
listening. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum 2
ning 19 00 Kerk en bevrijding. 19.30
(S) Zin in muziek klass. liederen en
pianomuz 20.00 Nws. 20.05 Overwe
ging. 2015 (S) Orgelconcert. 21.30
Spektakel, literair progr. 22.30 (S) Mu
ziek op het spel. NOS: 23.00 (S) Met
het oog op morgen. 23.55-24.(}0 Nws.
Hilversum 3
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)
Avondspits. VARA: 19.02 (S) Popdoner:
muz. en inf. 21.30 (S) And afl that jazz.
22.30 (S) Elpeetuin. 0.30 (S) Groot licht:
nacht drie-draai. 5.02-7.00 (S) Truck.
HILVERSUM 1
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko
men, lichte muz. (7.30 Nws. 7.41-8.00
Aktua 1). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor
de vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens
bij, gesprek en muz. 10.00 (S) Big Band
a gogo. 10.30 Nws. 10 .33 (S) Toerja-
Toernee. 11.45 (S) Cafè-Chantant. 12.26
Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Raad een
lied of niet, muz. telefoonspel.
13.30 (S-) Sport na sport. 14.00 (S) De
Ella Fitzgerald Story. 15.00 (S) Gerard
de Vries draait op verzoek. (15.30 Nws.)
Kernpunt. OVERHEIDSVOORLICH
TING: 17.20 Mens en samenleving.
Progr. van het ministerie van CRM.
TROS: 17.30 Nws. 17.32 Aktua-magazi-
HILVERSUM 2
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws).
8.50 Frits Bom Ombudsmanw 9.00
Even muziek: platenprogr. NOS: 9.20
Boerenbont. 9.35 Waterstanden. VARA:
940 Schoolradio. 10.00 Radioweek
blad: progr. voor de vrouw. (11.00 Nws).
11.03 Zing zomaar simpel een melodie.
12.00 Meer-Centraal, gesprekken. 13.00
Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30
Stoomradio, gevar. progr. 16.00 Nws.
16.03 Het is een rotzooi beneden in
het portiek, docum. spel. 16.30 Lichte
grammofoonmuz, 17.(30 (S) Metropole
Orkest en piano: amus. muz. R.V.U.:
17.35 K staat voor Kanker. VARA: 17.55
Meded., SOS- en politieber.
HILVERSUM 3
leder heel uur nieuws. KRO: 7.02 (S)
Drie op je boterham, inform, progr. 9.03
(S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait
op verzoek: verzoek verhalen. 12.03 (S)
Drie tussen de middag. 14.03 (S) De
Theo Stokkinkshow. 16.03 (S) Hitmees-
ters.
HILVERSUM 4
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
Woord. 7.10 (S) Preludium. 9.00 Nws
902 (S) Onder schooltijd. 10.00 (S)
Orkestpalet. 11.25 (S) Platennieuws.
12.00 (S) Pianowerken uit de Roman
tiek. 12.30 (S) Lunchconcert: Concert
gebouworkest. 14.00 Nws. 14.02 (S) I
Masnadieri, opera van Verdi. 17.00
Eind.