PIJLSNELLE DARTS BLIJVEN OP DE ROOS HOKKEN n,B Concert-agenda JAZZ m PEPIJN WEER VAN STAR1 PLATEN LEIDSE COUR; The Ramones Alleen de titel van de nieuwe elpee de Amerikaanse Ramo- ('Road to Ruin') geeft al dat deze groep de inge slagen weg trouw blijft vol gen. Waar andere groepen hun punk-outfit in de kast hebben opgeborgen, hun ha- veer laten groeien, de oorbelletjes maar in een bij outeriedoosje gestopt heb ben, daar zijn de Ramones nog even hard en schreeu werig als voorheen. Het ver rassingselement, dat de mu ziek van de Ramones in het begin kenmerkte, is er ech ter uit. Zelfs de punk is voorspelbaar geworden en de Ramones zijn dat zeker. Naast de voorspelbaarheid, die nog niets hoeft te zeg- over de kwaliteit van de plaat, verkeren de Ra- s in een creatief diep tepunt. Tekenend hiervoor dat het 15-jaar oude imer 'Needles en Pins' op de plaat is gezet. Een paar maanden geleden had de groep Smokey met deze Sonny Bonno-composi tie hit. Hoe ver moet je als 'punker' gezonken zijn om zoiets in je eigen repertoire op te nemen? Treffend is ook, dat dit één van de aar digste nummers van de plaat is geworden. Verder zijn de teksten van zo'n af schuwelijk negativisme, dat het af en toe benauwend is om ernaar te luisteren. Het 'I am against it' en 'I hate it' is niet van de lucht. De groep mag op de podia, door de enorme dosis ener gie waarmee zij hun muziek omkleden, indrukwekkend zijn, op de plaat is het maar dunnetjes wat de broertjes Ramone te bieden hebben. Het gele vinyl waarop de plaat geperst is, is eigenlijk nog het meest opvallende aspect van 'Road to Ruin'. (Sire/WEA) Stephen Bishop. Frank Zappa Er zijn van die platen die op de een of andere manier boeiend zijn, zonder dat je precies weet waarom. De nieuwe elpee van Frank Zappa, „Studio Tan" is zo'n plaat. Met uit zondering van het nummer 'Let me take you to the beach', wat werkelijk schit terend is en de aankoop van de plaat al zou recht vaardigen, ligt „Studio Tan" bepaald niet gemakkelijk in het gehoor. Kant één wordt volkomen in beslag geno men door het verhaal van de wederwaardigheden van het varkentje Greggory Pec- kerry, compleet met al zijn avonturen in het vreemde trendsetters-wereldje. Het nummer, dat meer dan twintig minuten duurt, is een vreemde mengeling van tekst en muziek. Het doet nog het meest denken aan het geluid dat men kent van Amerikaanse teken films, versnelde stemmen en de sonore verteller op de achtergrond. Erg boeiend wat de 'oude meester' ervan maakt, maar of dat na tien keer luisteren nog gezegd kan worden, is de vraag. Kant twee heeft een iets lossere structuur. Naast het eerder genoemde 'let me take you to the beach wordt ook deze zijde gevuld door een lang stuk, met de titel:'Concert For Guitar And Low Budget Orches tra'. Het is een zeer vak kundig in elkaar zittende compositie, waarbij Zappa gebruik maakt van de aller beste musici. (DiscReet- fWEA. Stephen Bishop Het is vooral romantische muziek, die de tweede elpee „Bish" van de Amerikaan Stephen Bishop vult Voor de plaat zocht hij uit zijn gigantische voorraad van 600 nummers een twaalftal composities bij elkaar. De zanger, die lange tijd heeft moeten wachten op erkenning kan wat zijn muziek betreft ge- plaats worden in het hokje van zijn vriend Art Garfun- kel. Het zijn composities in de stijl van Paul Simon, maar worden vooral door het gebruik van overdadige strijkers en het stemgeluid van Stephen, allemaal erg zoet. Oude vrienden en vriendinnen als Chaka Khan (Rufus), Nathahe Coll, Art Garfunkel en Tom Scott helpen mee op deze elpee. Een plaat die als pro duct niet onder doet, maar niet iedereen zal aanspre ken. (ABC/Ariola) Leo Sayer Wat een ar tiest er niet voor over heeft om commercieel succesvol te zijn, blijkt maar weer eens op de nieuwe elpee van Leo Sayer. De clown, die ofr zijn eerste platen een eigen stempel drukte heeft sinds hij drie langspe- lers geleden met producer Richard Periy ging werken, veel prijs moeten geven van zijn orginele teksten en mu ziek. Hij heeft daarvoor wel succes gekregen in Ameri ka, de vraag is alleen of het allemaal artistiek bevre digt? Richard Perry een do minerende persoon, die ei genlijk bepaald wat er op „zijn" elpees gebeurd, heeft weer gladde inhoudsloze muziek aan de zwarte schijf toevertrouwd. Sayer blijkt' hier in te berusten want er is nauwelijks sprake van enige vernieuwing. Het bes te nummer van de elpee „Leo Sayer" is „Stormy We ather" een povere oogst als je bedenkt dat er twaalf, nummers opstaan. (Chrysa- lis/Ariola). Who De dood van een popfenomeen - en er zijn de laatste jaren veel sterfgeval len geweest in die kringen - betekent veelal een stimu lans in de verkoop van de platen van die mensen. Met het overlijden van Who- drummer Keith Moon zullen veel twijfelaars alsnog de laatste langspeelplaat „Who are you" van deze Engelse super-rockgroep hebben ge kocht, in de wetenschap dat dit de laatste plaat is van de Who zoals ze die al vijf tien jaar kennen. Maar -ook zonder deze bijkomstig heid was de plaat al hard op weg om een 'million-sel ler' te worden. Want het is alweer drie jaar geleden, dat er een nieuwe schijf van het viertal op de markt kwam, de elpee „The Who by numbers". Wat betreft „Who are you" kan gezegd worden dat de plaat volko men beantwoordt aan de verwachtingen' en een lo gisch vervolg is in de muzi kale lijn van de Who. Roger Daltrey zingt zoals hij al ja ren doet, Pete Townshend zorgt weer voor de bekende bonkige, ruige slaggitaar partijen'en uitstekende soh, terwijl de synthesizers en het stuwende baswerk van John Entwistle een wat op vallender rol hebben gekre gen dan voorheen. Ook het arsenaal blaasinstrumenten is door John Entwistle ruimschoots aangesproken. In alle nummers bevestigt de Who haar status van su- perrockband: originaliteit, verrassende wendingen in arrangementen en instru mentatie, en het vakman schap van de afzonderlijke leden staan al 15 jaar lang garant voor een eigen stijl en goede produkten. De Who is niet voor niets een van de weinige'groepen die zowel in de zestiger a/s in de zeventiger jaren voortdu rend tot de topattrakties hebben behoord. Luister op de langspeler „Who are you" naar 'Had enough' (in de stijl van Quadrophenia), 'Sister disco' (met opvallend baswerk, en een snelle riff 'op de synthesizer als rode draad door het nummer), 'Music must change' (een wat afwijkend nummer, dat met veel blazers en vooral met de zang van Roger Dal trey naar een agressief hoogtepunt gaat), 'Trick of the light' (waarin als van ouds zang, gitaar en bas strijden om de hoofdrol), en vooral naar het hoogtepunt van de plaat 'Guitar and pen', waarin alle elementen van de typische Who-sound fantastisch naar voren ko men. Ook al was de plaat niet als zodanig bedoeld, het is een waardig afscheid van Keith Moon, alhoewel juist hij niet erg op de voorgrond treed. (Track)' Super'bekkentrekker hangt mombakkes aan de wilgen, maar: Zondag 1 oktober Weather Report in het Concertgebou w in Amsterdam. Maandag 2 oktober Tweede optreden van de Amerikaanse band Weather Report Nu in het Congresgebouw in Den Haag. 'Aanvang 20.15 uur Woensdag 4 oktober Concert van Mighty „Only a fool" Sparrow in de Lijnbaanhal in Vlaardingen. Donderdag 5 oktober Tweede optreden van Mighty Sparrow, nu in de Jaap Eden- hal in Amsterdam Zaterdag 7 oktober David Bromberg komt naar Nederland voor twee concerten. De eerste is in Paradiso te Amsterdam. - Maandag 9 oktober Tweede concert v Davis Bromberg in de Lantaren in Rott dam. Dinsdag 10 oktober De Franse zant Gilbert Becaud komt voor zeven concert naar ons land. Zaterdag 14 oktober Al Dimeola gei een concert in de Doelen te Rotterdam De Amerikaanse Bette Midler komt vfl drie concerten naar ons land. Vanavo in het Concertgebouw in Amsterdam Dinsdag 17 oktober Bette Midler, ster de alleen maar geliefd wil zijntr& op in het Haagse Congresgebouw Je zou hem een beroeps- dwaas kunnen noemen, een Engelse André van Duin, maar dan wel met sterker ontwikkelde muzikale kwali teiten. Hij is een super-be kkentrekker met bassstem: Dennis Hegarty, een van de zangers en mede-oprichter van de succesvolle Engelse negenmans-formatie The Darts. De pijlsnelle groep debuteerde ruim een jaar ge leden met-de langspeelplaat „Darts", en had diverse hit successen in en buiten Enge land met nummers als Daddy Cool (niet dezelfde als de koele pappa van Bo- ney M.), Come back my love en The boy from New York City. Hun nieuwste single heet „It's raining" en be klimt momenteel de Holland se hitladders. En juist nu de Darts met hun tweede elpee „Ev'ryone plays darts" in de roos lijken te schieten, ver laat deze zingende komiek „zijn" groep. Om persoonlij ke redenen, waarover bij verder weinig kwijt wil. Duidelijk is wel dat zijn hart bloedt. Het is moeilijk na zoveel inspanning uit een band te stappen die einde lijk bergop aan bet gaan is. De wortels van de Darts lig gen in een groep die „Rocky Sharp and the Razors" heet te, een formatie die na vier jaar inspanning nog hiet van de grond was gekomen. Den nis ontbond de boel en start te met drie andere Razors, te weten zangeres Rita Ray, col lega-vocalist Griff Fender en saxofonist Horatio Hornblo- wer de Darts. Toen het be langrijkste gedeelte van de nieuwe groep met het in stel ling brengen van dat vocale geschut een feit was, werden daarnaast gis begeleiders gi tarist George Currie, bassist Thump Thomson, drummer John Dummer, pianist Hammy Howell en zanger Bob Fish aangetrokken. Hammy Howell heeft onlangs de groep verlaten om zich met ongeremd enthousiasme volledig op zijn studie klas siek piano te storten, en is vervangen door Mike Dea con, afkomstig van de band „Mombasa" van leider Lou Blackburn brengt Afro-jazz. Junior Cook, ook in oktober prei met trompettist BUI Hardman. Oktober is volgens goede tradities inmiddels al de klassieke „jazz-maand" in Nedei Amsterdam heeft zoals gebruikelijk als-het om pubheiteit gaat de primeur: Vanavond in het BIM-huis aan de Oude Schans de jazz-maand zo'n beetje ingezet met de preset van een voor Nederland uniek boek. Wim van Eyle is de samensteller en het werk zeil „Jazz geïmproviseerde muziek in Nederland". Een boek dat bij voorbaat gedoodverfd worden als een „standaard-werk" omdat hetmetz'n 600 foto's en 750 biografieën van Nederk musici, die via enquête-formulieren gegevens hebben verstrekt, een allereerste poging j een jazz-„bijbel". Aan Den Haag gaan de festiviteiten een beetje voorbij, al kan je er a maar blij om zijn dat Wim van Woerkens morgen 1 oktober, weer rustig van start gaat zijn „Jazz in Pepijn "-serie. Vorig seizoen haalde Van Woerkens met zijn Jazz in Den gemiddeld een pietsie minder mensen op de zondagmiddag in Theater Pepijn dan het jaar daarvoor, maar daar was een gedurfdere programmering met wat moderne orkesten of combinaties debet (of eigenlijk credit) aan. Morgen start „Jazz in Pepijn"met een concert van pianist Frans Eisen, die een kwartet aanvoert met Ferdinand Povel op tenorsaxo foon en fluit. Rob Langereis aan de bas en Erik Ineke op drums. Frans Eisen is een volbloed jazz-muzikant die dan wel geen voor programma 's haalt, maar met een geweldige muzikaliteit niet alleen speelt, maar ook bouwt aan een bredere basis voor de jazz in Neder land. Via zijn werk als arrangeur-componist bijvoorbeeld, en via zijn vele werk als jazz-pro- fessor voor beginners in die stiel (o.a. bij de door de Haagse Jazzclub en de Haagse muziek school opgezette jazz-cursus). Povel geldt al enige jaren als gen van de betere blanke tenorsaxofonisten in Europa, speelde hij grote internationale combinaties en hoeft nauwe lijks aanbeveling. De „Stichting Jazz in Den Haag" heeft z'n jaarlijkse prijs naar Ferdinand Povel genoemd, dus een seizoenopening zon der Povel gaa t na u welijks. Wim van Woerkens laat verder weten dat hij dit seizoen niet alleen mainstream-mensen, maar ook aktuele geïmproviseerde muziek, pop, rock-jazz en voor het eerst ook blues in z'n Pepijn-pakket doet. Wat dat laatste betreft, onderhandelingen met blues-grootheid Memphis Slim zijn nog gaande. De eerstko mende weken biedt Pepijn al van alles wat". Op 8 oktober is „Mombasa" er present, een combinatie van een vijftal musici die zich aan de zogenaamde „Afro-jazz" wijden. Dat wil zeggen jazz die je af en toe ritmisch met popgroepen als Osibisa en Santana kan verge lijken, maar die wezenlijk terugkeert naar de Afrikaanse bronnen van de jazz. Vooral via leider Lou Blackburn (zelf op trombone en fluit), die stelt: „Sommige van onze melodieën zijn herinneringen aan mijn jeugd, zoals wiege liedjes die mijn grootmoeder zong, worksongs die gezongen werden door havenarbeiders, „message songs" waarin boodschappen wer den doorgegeven en liederen waarin onze helden werden geëerd.In elk geval was het optreden van Mombasatijdens het laatste North Sea Jazz Festival een doorslaand suc- een van de benedenzalen van het Congresgebouw wisten noch musici noch pu bliek van ophouden bij de hevige ritme-explo- rin een grijsgebaarde Mombasa-muzi- kant een opvallend jonge rol speelde. Op 15 oktober volgt in Pepijn Hans Duif er die een bekende buitenlandse gast hoopt mee te sle pen, op 22 oktober het Rein de Graaf-Dick Vennik Kwartet, terwijl op 20 oktober trompet tist Bill Hartman met Junior Cook in kwintet- formatie aanwezig zijn. Voor november kondigt Van Woerkens het Engelse kwartet van saxofonist Elton Dean met de Zuidafrikaans drummer Louis Moholo aan, het European Jazz Quintet met Duitse, Nederlandse en Engelse musici (Alan Skidmo- re bijvoorbeeld, naast Leszek Zadlo en „onze" Pierre Courbois), en Gilius van Bergeijk met zijn Haagse Hofje. Cees Slinger laat zijn nieuwe formatie „Just in Case" horen en dan is het al weer december met o.a. .Clark Terry. „Genoeg jazz in Den Haag dus" zegt Wim van Woerkens. Dat als tegenwicht voor berichten als zou de jazz hier, buiten het jaarlijkse North Sea Festival, dood zijn. Zolang de jazz in Pepijn draait kan niemand dat zeggen, al mag je wel even jaloers zijn op alweer Amsterdam waar Jazzlandin de Korte Leidsedwarsstraat dit jaar van plan is tussen tien uur 's-avonds en vier uur 's-morgens zeven keer per week levende jazz te brengen. Namen uit het jazz-land rijtje: Yusef Lateef, Éarney Kessel, Louis Hayes, Toots Thielemans. Je mag voor de Amsterdamse jazz-fan hopen dat ze niet in één week komen opzetten. BERTJANSMA Pianist Rein de Graaf kraakt een pi Hollandse noten tijdens „Jazz in D Haag". Frans Eisen opent jazz-seizoen in pijn. sprong zoals hij dat gewend is te doen, onder het optre den in het publiek, dit keer échter een zogenaamd V1P- publiek vol sterren en be roemdheden waaronder onze eigen Sylvia Kristel. Op to neel ontstond tegelijkertijd een vechtpartij met de leden van een andere groep, van wie de Darts de apparatuur hadden geleend, waarna Den ter verhoging van de feest vreugde in de fontein sprong en zijn drijfnatte sokken uit wrong boven het hoofd van de gastheer van het televisie programma, die hem dat ui teraard niet in dank afnam. „Wij zijn dus zeer bekend in Spanje", gniffelt Den, die overigens met zijn groep vooral in de Scandinavische landen wat meer terecht 'n groeiende populariteit onder vindt. Populariteit die stoelt op de muzikale kwaliteit van de Darts: de dame en de acht heren brengen hun ge zellige muziek uiterst gëinspi- reerd ten gehore, compleet met vingerknippen, handklap pen, o'oh-ba-ba-ooh-koortjes, twistwerk en boogiewoogie- pianospel. Niet alleen in de act en de bewegingen op to neel, maar ook in de tekst wordt een forse dosis humor niet geschuwd. Voor de grootste grappenma ker zit het er echter op. „Drie maanden heb ik erover nagedacht voordat ik de be slissing nam en tegen de rest zei dat ik weg zou gaan. We houden nu audities om een vervanger te vinden, die net als ik een basstem heeft. Het valt me zwaar om de groep te verlaten, juist nu het zo goed gaat, maar ik moet thuis orde op zaken stellen Zegt Rita, Den's klasgenootje van de middelbare school, die daarna met hem in de Razors en de Darts jaar in jaar uit op de planken heeft gestaan: „De zaak draait door, hoe erg het ook is dat Dennis weggaat. We blijven elkaar ontmoeten want er is geen sprake van ruzie ge weest, maar hij vond gewoon dat het zijn tijd was om te gaan". PAULWESTSTRATE De Darts, toen nog met pianist Hammy Howell en zanger-loltrapper Dennis He garty. (Midden achteraan op de foto). van Suzi Quatro en daarvoor ooit toetsenman bij Vinegar Joe. Wat met de Razors niet was gelukt, moest met de Darts worden waargemaakt. „Alles buiten de groep hebben we het eerste jaar opgegeven om met de Darts een goede start te kunnen maken. Dat de buut-jaar hebben we ons he lemaal wezenloos getoerd en tegen de tijd dat we een pla tencontract tekenden, hadden we dan ook al een zekere be kendheid opgebouwd in En geland en een kern van trou we fans gekregen", vertelt Den. De grappen en grollen hebben plaats gemaakt voor toon, want Den nis kan niet alleen de lol broek uithangen, maar ook uitermate ernstig zijn, waar bij hij het voorhoofd onder de grijze krullen veelvuldig fronst Wel vervalt hij bijna automatisch in zijn geinrol bij de minste of geringste aanleiding. Dan is hij weer de maffe acteur, die op springt, theatrale gebaren maakt en met diepe basstem een geschifte tekst op melo die uitbrult. Hij is bovendien (of juist daardoor) een beetje het 'enfant terrible' van de groep. In Spanje wofden de Darts hedendaagse verte genwoordigers van de zoge naamde doo-wopmuziek uit het Amerika van de vijftiger jaren dan ook als punks gezien, rotzooischoppers van de bovenste plank. En die re putatie hebben ze daar niet helemaal onverdiend gekre gen. SOKKEN De Darts traden op een festi val in Mallorca (Spanje) op, als cabaretachtige muzikale act. De show werd live naar alle Spaans-sprekende Zuid- Amerikaanse landen uitge zonden, wat een televisiepu bliek van ettelijke miljoenen betekende. Dennis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 18