De Pijpenla CEUtfl En verder. RegisseurSaura met aangrijpende,„Elisa" LEIDSE BIOSCOPEN Robert de Niro als langzaam stervende sportheld BARRE GRIEZEL. EFFECTEN IN STERKE ZIEKENHUISTHRILLER INRIJD AG 29 SEPTEMBER 1978 LEIDSE COURANT PAGINA 7 LUXOR De vier vuisten van de duivel (12). Het Trinity- duo Terence Hill en Bud Spen cer in een vermakelijke wes tern (tweede week). O LIDO II Convoy (16). Bont spektakel van Amerikaanse vrachtwagenchauffeurs die in een massale optocht diverse staten doorkruisen, al ruziënd met malafide politiefunctiona rissen. De regie is in handen van Sam Peckinpah, hetgeen een garantie is voor een fiks op heden. Op een voortreffelij ke wijze geeft zij gestalte aan de pleegmoeder van een Ara bisch weesje. Ronduit indruk wekkend. (Vijfde week). brok spanning en sensatie., TRIANON Rokkenjagers (Achtste week). in Tirol (16). Het zoveelste pro- LIDO III La vie devant dukt uit de Duitse sexkeuken, soi (16) Simone Signoret in van het gelijkmatige lage m- wellicht haar allerbeste film tot veau. O REX Het heetste hoertje aller tijden (16). Smerige porno film. (Achtste week). EUROCINEMA I (Alphen) Convoy (16) zie Lido II. EUROCINEMA II (Alphen) Once upon a time in the west (a.l.). Eén van de beste westerns ooit vervaardigd. AJ vele jaren oud, maar telkens weer door de bioscopen van de plank gehaald. EUROCINEMA III (Alphen) The man with the golden gun (12). Roger Moore als James Bond in een van zijn recentere films. EUROCINEMA IV (Alphen). Sexlawine in Tirol (16) zie Tria non. „Jasje" van Van den Broek Werk Eg Sneek in galerie Oude Rijn LEIDEN Beeldhouwwerk en schilderijen laten zich mees tal plezierig combineren. Het hoeft daarom geen verwonder ing te wekken dat in de eerste expositie van Galerie de Oude Rijn na de vakantie aan de Oude Rijn 40 is gewijd aan de beeldhouwer en keramist Eg Sneek en de kunstschilder Harry van den Broek. Het werk van Eg Sneek is zeer de moeite waard. Eg Sneek heeft de verschijningsvorm van de mens als emotioneel uitgangspunt gekozen. Met recht kan gesproken worden van verschijningsvorm, want op een enkele uitzondering na zijn de gehouwde figuren van Sneek niet scherp omlijnd, ze bezitten geen gezichten en het is alsof ze door een waas worden waargenomen. Het is dan ook niet Sneeks bedoeling om zonder meer de werkelijkheid zo nauwgezet mogelijk in steen na te bootsen. Het gaat met name om de houding waarin de zo op het oog wat amorfe mens is vereeuwigd. In die houdingen worden gevoelens, gedachten en innerlijke bewe gingen uitgedrukt door bepaalde vormelementen te groeperen, te ritmiseren, te accentueren, of zelfs te isoleren. Dat het werk van Sneek op het eerste gezicht wat abstract aandoet ligt ook aan de filosofie die de kunstenaar er voor wat betreft het werken met steen op nahoudt," „Steen is bij uitstek een materiaal dat gesloten vormen vraagt", aldus Eg Sneek, hetgeen tot gevolg heeft dat daar waar bij het doorsnee mensenbeeld zich lucht tussen de ledematen bevindt (bijvoorbeeld tussen romp en uitgestrekte arm) die ruimte bij Sneek is opgevuld met steen. Dat geldt met name voor het grotere werk. Het zogenaamde keramische kleinplastiek van Sneek is uitgesproken figuratief. Dat kleinplastiek is vaak erg levendig,-het zijn figuurtjes waar erg veel beweging in zit, in een rijtje een vlag meevoerend en meer van dat soort dingen. De grotere figuren zijn statischer. Daar ligt de nadruk op de geraffineerde houding die de mens heeft aangenomen, een liggende, zich oprichtende, slapende, staande of afwerende figuur in hardsteen, kalksteen of ook soms in schitterend marmer. Van den Broek Het schilderwerk van Harry van den Broek maakt soms een vrij conservatieve indruk. Zelfportretten en het zeer fraaie portret van een nar, gevat m klassieke lijsten, afgewisseld door bijna bijbelse voorstellingen op groot formaat. Met wanhopige gezichten vergeefs naar de hemel klauwende handen, een man met een vogel op zijn hoofd en meer van dat soort voorstellingen. Veel meer tot de verbeelding spreken werken als „Jasje" en „De Dans". Van den Broek heeft bij deze werken kledingstukken in olieverf afgebeeld, die de indruk wekken dat zich er toch iemand (onzichtbaar) in bevindt. Het werk van de beide kunstenaars is tot en met 29 oktober in galerie de Oude Rijn te bezichtigen. De galerie is geopend van woensdag tot en met zaterdag van 14.00 tot 17,00 uur. „Liggende houding" van Sneek hun psychologische ontwikke ling en in de vorm van de film. De chronologie is door Saura overboord gezet voor een in dringend spel waarin karakters, hun drijfveren, hun denken, we zenlijk worden blootgelegd. Saura duikt met dit alles diep in de binnensten van zijn perso nages en zijn acteurs. Resultaat: Een film die noem maar op aangrijpend, mysterieus en ontroerend is. BERTJANSMA EXOTISCHE BIEREN 6 STUDIO: Elisa, vida mia (16) met Geraldine Chaplin en Fernando Rey. Regie: Carlos Saura. Het kan je wanhopig maken: Een aangrijpende film zien waarover je een dag kan door praten terwijl je het lezerspu bliek met luttele recensieregels moet afschepen. „Elisa vida mia" van regisseur Carlos Sau ra is zo'n film. Een werkstuk in de klasse van Bunuel en Bergman (Saura: „Cinemato grafisch beschouw ik ze als mijn broers"), dat honderden vragen omtrent de inperpreta- tie openlaat, zeker een tweede keer zien rechtvaardigt, maar direct al een diepsnijdende niet geheel beredeneerbare indruk bij je achterlaat. In zo'n geval kan je alleen maar roepen: Gaat dat zien, gaat dat zien. Voor wie inmiddels nog niet naar de bioscoop vertrokken is het volgende: „Elisa vida mia" is de elfde film van de Span jaard Saura, een in het Franco tijdperk omstreden en door de censuur bestreden figuur, door de sociale implicaties die in zijn films doorklonken. Zijn voor laatste film, „Cria cuervos", hier kortgeleden in de bioscoop, werd beprijsd in Cannes, maar werd in Spanje pas na zes maanden voor vertoning vrijge geven. Ook „Elisa vida mia" kreeg een prijs in Cannes. Voor Fernando Rey in de vaderrol, maar wat mij betreft had hij net zo goed naar Geraldine Cha plin kunnen gaan, die onder de meesterhand van haar levensge zel Saura, magistraal is en zelfs het minste zinnetje een enorme waarachtigheid geeft. „Eisa vi da mia" in de ondertitels ver taald als „Elisa, mijn liefste" maar veel beter is het letterlijke „Elisa mijn leven" is een film over een vader en een dochtr, wier levens elkaar overlappen, herhalen, vooruitspiegelen in Wassenaarse Jazzclub opent derde seizoen WASSENAAR De Wassenaarse Jazzclub gaat op zaterdag 30 september in het Deylercentrum aan haar derde seizoen beginnen. Van 20.30 tot 22.00 uur zal hu huisorkest „The Workshop Old Timers" optreden om da «ma pb. ats te maken voor de „Reunion Jazz Band". Deze band is geformeerd uit oud-leden vgn -Ie Dutch Swing College Band en wel in de volgende bezetting: Wybe Buma, trompet, Wil Kolstee, trombone, Dim Kesber, klarinet, Tom Hameetman piano, Pieter de Graaf, banjo, Chris Bender, bas en Martien Beenen, slagwerk. Genevieve Bujold temidden van de levenloze'„coma-gevallen" CAMERA Bang the drum slowly (16) met Ro bert de Niro en Michael. Moriarty. Regie: John Hancock. Een oud gezegde in Holly wood is, dat films die zich afspelen in de sportwereld nooit een commercieel succes kunnen worden. Tot nog toe hebben deze pessimisten op een enkele uitzondering na - zoals de nadrukkelijk als een niet-boksfilm aangekondigde „Rocky" - steeds gelijk gekre gen. Vandaar waarschijnlijk ook, dat de in 1973 vervaar digde film „Bang the drum slowly" van John Hancock nu pas ons land bereikt en dan nog speculerend op de aan trekkingskracht die de naam van een der hoofdrolspelers, Robert de Niro, inmiddels bij het grote publiek gekregen heeft. Hoewel de hele film om De Niro draait is de eigenlijke hoofdfiguur Michael Moriar ty, een succesvolle basball-pit- cher, die wanneer hij ver neemt dat de domme, boerse en niet al te talentvolle achter vanger van zijn team sterven de is aan de ziekte van Hodg kin, zich tot taak stelt het vermoedelijk laatste seizoen van zijn doodzieke collega zo aangenaam mogelijk te ma ken. Bazen en managers kij ken aanvankelijk vreemd op van de plotselinge verknocht heid van hun ster aan een van de „kneusjes", die het team liever kwijt dan rijk is en ook de ploeggenoten kunnen het maar moeilijk verteren. Als het „geheim" van de achter vanger echter uitlekt, toont de ploeg die onderling sterk ver deeld was plotseling een teamgeest waar geen tegen stander tegenop kan. John Hancock heeft in zijn regie weten te vermijden, dat deze geschiedenis naar het sentimentele vlak afgleed. Niet in het minst door de vertölking van Robert de Niro als de domme, maar van zijn eigen beperkingen bewuste achtervanger, die in zijn laat ste levensdagen plotseling de kameraadschap ervaart waar hij waarschijnlijk zijn hele leven naar gesnakt heeft. Prachtig is ook de cynische coach van Vincent Gardenia, met als hoogtepunt een pep talk, die voor de louter Spaans sprekende spelers door een hunner wordt ver taald. Ernst Happel mocht willen dat het Nederlands elftal in Argentinië zo'n eenheid ge vormd zou hebben. Milo Proeven van 30 verschillende soorten bier in „De Pijpenla". CAFE MET door Peter ViarinQ O Lido I Coma (16) met Genevieve Bujold en Richard Wildmark. Regie: Michael Crighton. Michel Crighton houdt van ongewone dingen. Als schrij ver van zo'n vijftien zeer „bestsellende" boeken putte hij zich uit in ongewone mys teries, science-fiction, pseu- do-grjezelwerk (Robert Wise verfilmde zijn „Andromeda Strain" o.a.), als regisseur pakte hij met het succesvolle „Westworld" weer een uit zonderlijk gegeven beet: Een soort Disney-Iand in Wild West-stijl met robots als ac teurs. Zijn tweede film „Co ma", naar een boek van Dr. Robin Cook, is al even bizar. Een thriller in de wereld van een ziekenhuis waarin de ste vig aangezette griezeleffec ten je lichtelijk op de zenu wen rond de maagstreek slaan. „Coma", de titel zegt het al, gaat over patiënten die na een operatie en een narcose in een toestand van volkomen en zeer langdurige bewusteloos heid raken. Dat gebeurt op vallend veel in het Boston Memorial Hospital (te hopen dat er geen ziekenhuis van die naam bestaat). Althans opval lend* voor één bepaalde chi rurg, Dr. Susan Wheeler, ge speeld door de Canadese Ge nevieve Bujold. Zij ziet name lijk een zeer routineuze in greep op haar beste vriendin, die ook in het ziekenhuis werkt, fout gaan en gaat uit puttend op zoek naar het hoe en waarom. Dat deel van Crightons film is wat erg rijk aan dialogen, de spanning komt traag in de verte aanzei len, maar erg warm word je er nog niet van. Pas als Gene vieve Bujold lont begint te ruiken en door niemand serieus genomen vermoe dens krijgt dat er ergens moedwillig fouten gemaakt worden, dus moord gepleegd wordt, gaat daar volop iets aan gebeuren. In de eerste plaats krijg je de operatieka mer met snijwerk en al zeer .realistisch in beeld, een paar verdiepingen lager zit je op de afdeling anatomie waar de menselijke onderdelen le vensgroot en niet bepaald in nemend over het doek gaan, en wanneer Dr. Wheeler als een vrouwelijke pri've-detecti- ve eindelijk werkelijk beet heeft, wordt het menens: Een futuristische kliniek met co ma-patiënten (letterlijk) vol gehangen, een effectvol ge filmde klim door een luchtko ker, een achtervolging door het ziekenhuis die eindigt met de „boef" bedolven onder de bevroren lijken. Het kan niet op, het is allemaal wel wat moedwillig, maar de spanning is er. Wie het krankzinnige brein achter dit alles is, moet buiten deze regels blijven, want tenslotte zit „Coma" in elkaar als een klassieke „who dunnit", met valse verdacht makingen in diverse graden, slimme moedwillige zij spoor tjes en meer van dat alles. Daarvoor brengt Rip Torn z'n schurken-image mee, speelt Richard Wildmark op zijn vertrouwde manier de baas en staat het ziekenhuis met alles erop en eraan erg geloof waardig op het doek. Daar moet je dan wel tegen kunnen. Bert Jansma Oud Zottegems, Orval, Westvleteren, Duvel, Gouden Carolus, Liefmans, Vader Abt en Geuze Belle Vue. Een keuze is moeilijk te maken. „Een Duvel" is hier wel een absolute topper. De Westvleteren is 12 procent, de sterkste trappistenbier, die ik ken. Ik kan er maar een kratje per maand van krijgen. Een Geuze Belle Vue zou ik niet nemen. Hij is wat zurig, een beetje een damesdrankje. Probeer de Orval eens. Die wordt hier het meest gedronken. Als je er vier flesjes van uitdrinkt dan lig je onder de tafel. Dus voorzichtig We hebben 30 verschillende soorten bier in huis. De meeste komen uit België, voornamehjk uit kloosters. Van mij mag je ze allemaal proberen. Maar ik denk, dat je niet ver zult komen..." Met vaardige hand wordt het bolle glas met voetstuk volgeschonken. Jan van der Stoep waar schuwt voor de droesem, die soms in het glas terecht kan komen. Wie dat opdrinkt, gaa t al bij het tweede glas onderuit. „De Pijpenla" is niet alleen een bijzonder dranklokaal, maar ook een voortreffelijk eetcafé. Half juli ging dit bruine kroegje voor het eerst open. Jan van der Stoep hierover: „Onze opzet was om een zaakje te beginnen, dat zo'n beetje op de Franse en Belgische leest geschoeid zou zijn. Gemoedelijk en gastvrij. Goede maaltijden tegen een redelij ke prijs wilden we serveren. Niet voor mensen die echt uit eten gaan, maar gewoon voor iemand die geen zin heeft om te koken entoch lekker wil eten. Met prijzen beneden een tientje. Geen blikvoedsel, maar altijd verse groente. Vandaag (vrijdag 28 sept.) doen we een beetje lux en serveren artisjok ken en maiskolven Sfeer Iedere dag is er in „De Pijpenla" een keuze te maken uit drie maaltijden. De keuken draait er nu een maand en tot nu toe alleen op werkdagen. Het idee van het eetcafé blijkt echter zo goed bij de mensen te zijn aangesla gen, dat men overweegt om binnenkort ook in het weekend te gaan beginnen. Mensen die elkaar niet kennen gaan hier dikwijls met z'n allen aan de grote tafel zitten eten, vertelt Jan. „Dat is toch wel tekenend voor de sfeer". Henny van Ulden, een meisje dat hier zo nu en dan wat komt helpen, valt hem hierin bij: „Vriendinnen van mij, die nooit in een café zouden durven komen, vinden het hier geweldig. Je kan hier gewoon jezelf zijn, zonder aan kliekvorming te doen Ambachtsbier In „De Pijpenla" komt een gevarieerd soort publiek, 's Middags zijn dat voornamelijk scholieren uit de buurt, die er een tosti of stokbrood komen eten. Rond een uur of vijf zie je hier mensen, die van hun werk komen en een aperitief je willen gebruiken. Om zeven uur is het altijd voor de liefhebbers van de keuken. En tegen half elf tref je in het café de „experimentelen" van de exotische bier- voorraad. Bier, dat in geen enkel Leids café voor dergelijke lage prijzen te krijgen is. Binnenkort is hier ook Limburgs ambachts bier te vinden, een biertje waar je van achteroverslaat. Eetcafé „De Pijpenla" Vrouwensteeg 8, Leiden Open: alle dagen van de week van 's middags twaalf uur tot middernacht. Vrijdags en zaterdags blijft het café een uurtje langer open.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7