Santana komt naar Leiden De Vergulde Kruik CETAYÏ •■k LEIDSE BIOSCOPEN Sylvester Stallone als vak bondsleider Harold Rohbins leverde stof voor gladde film FRIS WERK IN DE RUIF l! iffiIJDAG 22 SEPTEMBER 1978 LIDO - F.I.S.T. (16) met Syl vester Stallone en Red Stei ger. Regie: Norman Jewiser. F.I.S.T. is de afkorting van Federal Inter State Truckers, het vervoersverbond voor vrachtwagenchauffeurs in Amerika. En de „vuist" die Johnny Kovak (Sylvester Stallone) de ganse film door opheft tegen een ieder, die dat niet wil begrijpen. F.I.S.T. grijpt terug naar de jaren '30, de tijd dat de vakbond in de V.S. nog in zijn kinderschoe nen stond. Keihard knokken destijds om het hoofd boven water te houden en wee je gebeente als je tijdens het laden en lossen een kistje tomaten uit je handen liet vallen, zoals het een neger uit Cleveland in F.I.S.T. over kwam. „We houden het wel van je loon af en als het nog een keer gebeurt dan ben je ontslagen". Reden genoeg voor de chauf feurs om de koppen eens bij- elkaar te steken. Want wat hadden de stakkers toenter tijd? Geen geld, geen verzeke ring, geen betaalde overuren, geen rechten en geen toekom st. Niets. Regisseur Norman- Jewiser verfilmt in F.I.S.T. op indringende wijze de ontwik keling van de Amerikaanse vakbond tot aan het begin van de zestiger jaren. Idealisme, kracht en twijfelzucht pompt hij hierbij in de figuur van ene Johnny Kovak, een sjou wer die tot de big boss van het machtige vervoersver- Sylvester Stallone voert een groep vrachtwagenchauf feurs aan in de strijd tegen ondernemers bond zal opklimmen, een vak bond met bijna drie miljoen leden. De bond groeit in de loop der jaren als maar groter. Stakin gen worden georganiseerd en fabrieksdirecteuren worden inclusief de nationale garde moreel dan wel lijvelijk inel- kaar gebeukt. Er worden looneisen gesteld, sociale ver zekeringen afgedwongen en dat alles onder het machtig slagen van Kovaks vuist op de onderhandelingstafel. Je wiser heeft in zijn verfilming in dit opzicht niets aan de twijfel overgelaten. De beel den zijn rauw, naïef en realis tisch met het camera-oog. Op het hoogtepunt van het .vakbondimperium tekenen zich de contouren van het verval af. De Maffia laat zijn gezicht zien. Johnny Kovak. zwicht voor de harde pressie van het misdadigerssyndi- caat. Leningen worden afge sloten. De miljoenen vliegen de deur uit en dat zijn alle maal vakbondscentjes. De top van de vakbond baadt in weelde en beleeft de Romein se tijden. Todat senator Madi son (Red Steiger) er achter komt en iedereen voor het gerecht gedaagd wordt. Het einde van Johnny Kovak en het begin van een „gewaar schuwde" vakbond, F.I.S.T. P.V. Israëlische Filmweek in Camera-theater LEIDEN - Filmminnende Leidenaars kunnen deze week in Camera genieten van een Israëlische Filmweek. In het kader van het cultureel verdrag met Israël wordt van 21 t/m 28 september in ver schillende plaatsen in ons land een Israëlische Film week gehouden. Tijdens deze manifestatie worden 7 i 8 speelfilms en een aantal kor te films gedraaid. De organisatie van deze week is in handen van onder andere de Nederlandse Bioscoop bond in samenwerking met het ministerie van CRM. Het programma in Leiden ziet er als volgt uit: donderdag 21 september: „Only today" van regisseur Moshe Mizrahi, vrij dag: „Floch", zaterdag; „I was born in Jeruzalem", van Yo- ram Goan, zondag: „rocking horse" van Yaki Yosha, maandag: „Fantasia on a ro mantic theme", van Vitek Tracz, dinsdag: „The Gar den", van Victor Nord en woensdag: „I love you Rosa", van Moshe Mizrahi. STUDIO - The Betsy (16) met Laurence Olivier en Robert Duvall. Regie: Daniël Petrie. Harold Robbins behoort tot de meest ver filmde moderne Amerikaanse acteurs. Niet zo verwonderlijk als men bedenkt dat hij al zijn lijvige best-sellers - compleet met flashbacks - schrijft met een schuin oog naaf de filmproducent, die zijn verhalen vol meer Scene uit The Betsy. dan levensgrote naarlingen wil verfilmen. De resultaten zijn tot nog toe - en dat hebt u onlangs nog met „The carperbaggers" op uw televisie kunnen zien - vrij gladde films geworden waarin de strijd om de macht voorop staat. Zo ook in „The Betsy" (De giganten) zich afspelend in de wereld der automobielfabrikanten uit Detroit tussen 1931 en 1975. In laatstgenoemde jaar trekt de 86-jarige Loren Hardeman, grondlegger van Bethlehem motors, de jonge onver schrokken autocoureur Angelo Perino aan om samen met hem „in het geniep", zijn kleinzoon mag het met weten, een voor iedereen betaalbare, zuinige en „schone" auto te ontwerpen. In een aantal flashbacks zien we de oude Loren als 42-jarige snoeper zijn familie regeren via het bed - een opgave' die dan echt wel iets te veel is voor de thans 71-jarige Sir Lauren Olivier - terwijl in het heden de corruptie en de bedrijfsspionnage welig tiert. De jonge Perino, gespeeld door Tommy Lee Jones, trekt er zijn voordeel uit en doet een geslaagde greep naar de macht, gebruikmakend van alle wetenschap die hij inmiddels in de autobranche en de familiere laties tussen de Hardemans heeft opgedaan. De „succes-story" van een anti-held zoals Robbins er al zovele schreef en door Daniel Petrie braaf en glad op het filmdoek neerge zet naar een scenario van Walter Bernstein en William Best, die alleen maar wat minder belangrijke intriges hoefden weg te laten om ook deze bestseller van Robbins op een aanvaardbare lengte - en dan nog eigenlijk te lang - pasklaar te maken voor het filmdoek. MILO LEIDSE COURANT MET HERMAN BROOD EN MASSADA Leiden Santana komt op nieuw naar Leiden. Het Zwol se organisatiebureau Circle is er in geslaagd deze wereldbe kende Amerikaanse popgroep naar de Leidse Groenoordhal- len te halen. Santana verzorgt hier op 17 november een lang durig optreden. In het voor programma komen twee pu bliekstrekkers van vaderland se bodem: Herman Brood and his Wild Romance en Massa- da. De prijs voor het bijwonen van dit popspektakel is bepaald niet gering: een toegangs kaartje kost 30 gulden. Daar voor krijgt de toeschouwer echter wel vier en een half uur pop en hitwerk van de boven ste plank: het voorprogramma begint om 19.00 uur en de laatste tonen van Santana zul len pas rond 23.30 uur wegster ven. De kaartverkoop start dit weekend op de bekende voor verkoopadressen: alle VW- kantoren in den lande en de Groenoordhalkassa. Over de Komst van Santana naar Leiden is lange tijd veel te doen geweest. AI in juli gingen er geruchten dat de Amerikaanse formatie op nieuw naar de Leidse Groe- noordhallen zouden komen. Ook was er sprake van een optreden in het Zuiderpark aansluitend op een bezoek aan Rusland, maar dat werd afge zegd. Deze week kwam op de valreep het verlossende be richt dat Santana toch naar Leiden zou komen. De Groe- noordhaldirectie kon nog net een gaatje vinden in het over hel aden programma van de hallen, tussen olie sportevene menten door. Directeur De Jong verwacht een ware stormloop van San tana, Massada en Herman Brood liefhebbers op de ver kooppunten. Nu al staat de telefoon van de Groenoordhal roodgloeiend na een publika- tie in enkele muziekbladen over de toen nog niet definitie ve komst van Santana naar Leiden. In totaal kan de Groe- noordhal maximaal een kleine 10.000 bezoekers herbergen. MODERN CAFÉ UIT GROOTMOEDERS TIJD Café ,,De Vergulde Kruik". Haarlemmerstraat 22, Leiden. Open: alle dagen van de week, behalve woensdag, van 's middags vier uur tot één uur na middernacht. Zondags gaat dit café een uur later open. Snacks: portie kaas, leverworst en hapjes van de kleine kaart. De Vergulde Kruik kreeg in 1883 zijn officiële vergunning. De eigenaar was ene meneer Roodenburg, een sluwe vos. Gerhard Willem Seisveld, de grootvader van de huidige kaste lein Hans, heeft dat ooit aan den lijve mogen ervaren. In 1924 vertrok Seisveld sr. vanuit het protestantse Ede naar de westkust. Het doel van zijn reis was om in Den Haag en Leiden te kijken of aldaar een café te koop was. Voor iedere plaats trok hij twee dagen uit. In Ede waren zijn ervaringen in de Horeca teleurstellend geweest: hij was een rechtgeaard katholiek en zijn klanten niet minder protestants. Hetgeen bleek te botsen. Dat kleine kroegje in Leiden zag hij achteraf wel zitten. „Het zit hier iedere avond stamp vol", had de heer Roodenburg'hem op zijn verzoek te verstaan gegeven. Inderdaad, daarvan was geen woord gelogen. Stampvol. De koop werd dus al gauw gesloten. Seisveld sr. heeft het wel geweten. De eerste maanden na zijn intrek in het cafeetje aan de Haarlem merstraat ontving hij slechts één klant, dat was de postbode. Roodenburg had de kluit mooi belazerd. Op de dag dat Seisveld poolshoogte kwam nemen had hij de hele straat in zijn kroeg getracteerd op een gratis borrel. Vandaar. Drie generaties Hans Seisveld raakt over zijn café niet uitgepraat. Ik ben van de derde generatie Seisveld. Eerst mijn opa, toen mijn vader en nu ik. Mijn vader was een ouderwetse kastelein. Hij hield er zeer strenge regels op na. Eigenlijk hield hij helemaal niet zo van het werk achter de tap, dat maakte hem stuurs. Zolang je niks tegen hem zei ging het best. Maar als je hem dwars zat dan werd je de zaak uitgestuurd. Ik heb bijvoor beeld tijden meegemaakt dat hij aan meisjes niet wilde schenken. Zo dacht hij daar soms nu eenmaal over. In de jaren '60 kwamen er hier veel jongeren. De opkomst van de bruine kroeg. Zij vonden mijn vader een heel geschikt mens. Of dat nou andersom ook zo was, dat weet ik eigenlijk niet. „Ik geloof dat ik wel wat van mijn vader wegheb. Ik speel ook geen mooi weer als ik geen zin in heb. Het liefst zit ik achter de tap. Ooit wil ik in Frankrijk gaan wonen, daar heb je veel minder een rangen-enstan- denverschil dan hier. Als je een eind van Parijs af zit, weten de mensen niet eens wat het woord stress betekent. Daar wil ik heen. Iedereen wordt er m zijn waarde gelaten. De lorreboer en de burgemeester zitten daar aan dezelfde tafel en slaan elkaar de volgen de dag op de schouder". „Kappie" Café „De Vergulde Kruik" heeft een vaste klantenkring van 200 mensen. Een opvallen de verschijning in het café is kapitein Blok „kappie" al 53 jaar achtereen komt hij vanuit Scheveningen naar Leiden toe. Om zich te wassen in het badhuis en om en passant de familie Seisveld te verrassen op een traditioneel geworden tablet chocolade. „Altijd nam hij de tram en de trein hierheen. Laatst is hij door de Haagse tram aangere den. Daar heeft ie een klap van gekregen. Nou durft hij met meer zo goed dat stuk af te leggen. Zijn bezoeken zijn wat minder geworden. Jammer, want hij is een graagge- ziene gast". Het interieur van „De Vergulde Kruik" is een lust voor het oog. Grootvader Gerhard Willem Seisveld, oud-meubel en biljartmaker heeft zowel het huidige meubilair als de houten wandbekleding eigenhandig in elkaar getimmerd. Voor in de zaak staat nog een ronde houten tafel die hij in de oorlog heeft vervaardigd. De bezetters eisten destijds van de klanten, dat zij staande hun drankje nuttigden. Vandaar, dat de tafel vroeger op hoge poten stond zodat men er makkelijker zijn glas op kon zetten. Rond het blad zit een opstaande houten rand, die de glazen moest tegenhouden. Die tafelpoten zijn nu ingekort.Leuk verhaaltje he? Achter het café drijft Hans Seisveld zijn bistro „la Calandre". In de rubriek „Etens- waardigheden" heeft deze krant er een sma kelijk verhaal over geschreven. „De bistro hebben we ingericht met spulletjes, die wij op zolder hebben gevonden. Het is hierboven net een museum. Er staat zelfs nog een oud Russisch biljart, dat ik nog wel eens op ga knappen. We bewaren alles, we gooien nooit iets weg". „De Vergulde Kruik" blijft modern dankzij grootvaders tijd. Hans Seisveld en barkeeper Hennie poseren voor het oud-Mechels buffet. Een kunstwerk, dat in 1881 tweedehands werd gekocht door de sluwe kastelein Roodenburg. In het buffet zitten twee gesneden houten tijgerkoppen, die kunnen worden vervangen door een paar leeuwekoppen. „Als ik ze nog eens nodig heb, haal ik ze van de zolder", aldus Hans. En verder LUXOR De vier vuisten van spektakel van Amerikaanse de duivel (12). Het Trinity-duo vrachtwagenchauffeurs die in Terence Hill en Bud Spencer een massale optocht diverse in een vermakelijke western, staten doorkruisen, al ruziënd met malafide politiefunctiona- (reprise) rissen. De regie is in handen LIDO II Convoy (16). Bont van Sam Peckinpah hetgeen garant staat voor een stevige brok spanning en sensatie, (ze vende week) LIDO III La vie devant soi (16). Simone Signoret in wel licht haar allerbeste film tot op heden. Op een voortreffelij ke wijze geeft zij gestalte aan de pleegmoeder van een Ara bisch jongetje. Ronduit in drukwekkend. (vierde week) TRIANON De stier doet het weer (16). Het Deense manne tje Ole Soltoft in een nieuw, weinig verheffend en veelal zelfs smakeloos sex-avontuur. (tweede week) REX Het heetste hoertje aller tijden (16). Smerige por nofilm. EUROCINEMA I - Convoy (16) zie LIDO II. EUROCINEMA II (Alphen) Once upon a time in the west (a.l.). Voortreffelijke western, inmiddels uitgegroeid tot een van de evergreens van de bio scoopwereld. (tweede week) EUROCINEMA III (Alphen) LEIDEN Sinds vele jaren kunnen de bezoekers van res taurant De Ruif in de Janvos- sensteeg naast het nuttigen van de uitgelezen spijzen ook watertanden van de kunst die aan de Ruifwanden hangt. Dat is overigens geen ver plichte combinatie. Aleen eten of alleen kunstkijken behoort ook tot de mogelijk heden. Tot en met 14 oktober kan het grafische werk van Hanneke van Rijn worden bezichtigd. Hoewel de exposi tie op bescheiden schaal is opgezet is een kijkje best de moeite waard. De jeugdige Hanneke van Rijn studeert nog steeds op de Rietveld Academie in Am sterdam, maar wilde, zoals meer van de jongere kunste naars, alvast wel eens weten hoe het hooggeëerd pubhek op haar werk zou reageren. Ondanks de kleine hoeveel heid werken een grote ver scheidenheid in technieken: linosneden, pentekeningen en aquarellen. De oudere of bejaarde mens is een regelmatig terugkerend thema in het overwegend fi guratieve werk van Hanneke van Rijn. Vaak lijkt daarin het aftakelingsproces van het ouder worden weerspiegeld. De bejaarden die in drie pen tekeningen tussen hoge mu ren verschanst zitten, maken een wat beklemmende in druk, evenals de „gevallen man" en de „man aan het hek" (opgebrachte inkt door middel van een lucifer). Erg fraai is ook de „Slapende man", aquarel in verdunde inkt. Hanneke van Rijn toont zich eveneens vaardig als het het tekenen van dieren betreft; daar getuigt onder meer de in twee posities in plakkaat verf (zwart op wit) opgebrach te „Stier" van. Erg aardig zijn ook de linosneden die dezelf de sfeer ademen als de rest van het werk; een koe achter een hek, een vrouw onder een lamp. Meer in de richting van het abstracte gaan de twee pentekeningen die een stapel doosjes te zien geven. Al met al werk dat best de moeite waard is om van maandag tot en met vrijdag van 17.00 tot 20.30 uur te aanschouwen. Verdomde Lowietje Joop van den Ende Theaterproducties brengt op vrijdag 22 en zaterdag 23 september het toneelstuk „Een dag uit de dood van verdomde Lowietje" in de Leidse Schouwburg. Het stuk handelt over een echtpaar met een gehandicapte dochter. Het echtpaar probeert door middel van het spelen van cabareteske schetsen en het maken van cynische grappen de problematische situatie waarin ze verkeren te relativeren. Hoewel het stuk zich bijna als een blijspel voordoet maakt het probleem dat de stemming aangrijpend en soms zelfs schokkend overkomt. In de rollen Jeroen Krabbé, Anne-Wil Blankers, Bram van der Vlugt en anderen. Aanvang 20.15 uur. Anneke Boot De Leidse kunstenares Anneke Boot houdt van 26 september tot en met 24 oktober een expo sitie van recente Franse olieverf schilderijen in het Nederlandse Congresgebouw in Den Haag (Churchillplein 10). De expositie is dagelijks van 9.00 tot 23.00 uur geopend. Anneke Boot is op de zondagen van 14 00 tot 16.00 uur zelf in de expositiezaal aanwezig. Officiële opening op donderdag 28 september om 19.30 uur door drs. A. Baart, directeur Christie's Fine Art Auc tioneers Londen/Amsterdam. „Hersens open, koppen dicht" The man with the golden gun (12) Roger Moore als James Bond in een van de amusante avonturen van agent 007. EUROCINEMA IV (Alphen) The grey Lady down (a.l.). David Carradine en Charton Heston in een film over een gezonken Amerikaanse atoomonderzeer. LEIDEN Theatergroep Genesius brengt op vanavond het stuk „Hersens open, Koppen dicht" in het LAK-theater aan het Levendaal 150. Het stuk is gemaakt naar aanleiding van opmerkingen vanuit het Lager Beroeps Onderwijs, zowel van de leerlingen („Ze zeggen dat we stomme honden zijn") als van de docenten („De leerlingen zijn zo passief") die de bestaande achterstands situatie van het LBO alleen maar versterken. Een stuk voor leerlingen, docenten en andere betrokkenen bij het LBO maar ook voor degenen die van de problematiek op de hoogte willen komen via een humorvolle theatervoorstelling. Aanvang 20.30 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7