De hut
van
Ome
Henne
Residentie Orkest in Stadsgehoorzaal
6ETAFK
En verder
Schilderijen
in De
Schakel
John Bate Choir
in Warmond
LEIDSE BIOSCOPEN
CAFE MET
GOED STUK
MUZIEK
door Peter ïïswwü
Nieuw seizoen in LAKtheater
Fris modern werk
bij Denise Stephan
Louis Malle zoekt
in het verleden
van New Orleans
VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1978
LEIDSE COURANT
PAGINA 71
CAMERA Midnight ex
press (16) Relaas van de
Amerikaan Billy Hayes die
in Turkije wérd betrapt op
het bezit van hasj. Hij be
landde in de gevangenis. In.
gruwelijke beelden wordt de
tijd in de gevangenis belicht,
(derde week).
LIDO I Convoy (16) Bont
spektakel van Amerikaanse
vrachtwagenschauffeurs die
in een massale optocht diver
se staten doorkruisen, ru
ziënd met malafide politiea
genten. De regie is in handen
van Sam Peckinpah, hetgeen
een stevige brok spanning en
sensatie garandeert, (zesde
week).
LIDO II The grey lady
down (12) Een Noors schip
ramt een Amerikaanse
atoomonderzeeër zodat het
vaartuig zinkt. Een reddings-
actie is noodzakelijk. Kap-
tein van de onderzeëer is
Charlton Heston; de leider
van de reddingsoperatie
„Kung Fu" David Carradine.
Het is overigens een vrij hu
morloze spektakelfilm ge
worden. (derde week),
LIDO III La vie devant
soi (16) Simone Signoret in
wellicht haar allerbeste film
rol. Zij is de pleegmoeder van
een Arabisch jongetje. Het is
een indrukwekkende film.
(derde week).
STUDIO Mysteries (16)
En nieuwe Nederlandse
speelfilm met Sylvia Kristel
en Rutger Hauer. Een film
die vooral uitblinkt door
voortreffelijk camerawerk.
Het verhaal is wat ondoor
zichtig. (tweede week).
TRIANON De stier doet
het weer (a.l.) Het Deense
mannetjes Ole Soltoft is een
nieuw sexavontuur.
REX Het heetste hoertje
aller tijden (16) Smerige por
nofilm.
EUROCINEMA (Alphen) -
Convoy (16) Zie Lido I.
EUROCINEMA II (Alp
hen) Once upon a time in
the west (a.l.) Voortreffelijke
western, die inmiddels tot dec
evergreens van de filmwe
reld is gaan behoren en tel
kens in alle bioscopen in het
land terugkomt.
EUROCINEMA III (Alp
hen) Met een tweeling
gaat het beter (16) Sexwerkje
van weinig niveau.
EUROCINEMA IV (Alp
hen) The grey lady down
(a.l.) Zie Lido II.
LEIDSCHENDAM - De
Leidschendamse schilder
Gerard Overvliet exposeert
tot en met 29 september wer
ken in „de Schakel" in het
winkelcentrum Leidsenhage.
De 39-jarige Gerard Over
vliet die autodidact is maakt
tekeningen, aquarellen en
schilderijen. Hij exposeerde
eerder in de boekhandel „De
Vijf Vocalen" in Leidsenhage
en op groepstentoonstellin
gen van Voorburgs „Atelier"
waar hij in 1974 een eervolle
vermelding kreeg en in 1975
een eerste prijs. De tentoon
stelling wordt om 2 uur geo
pend.
WARMOND Het vermaarde Engelse John Bate
Koor zal op zaterdagavond een concert geven in
de Hervormde Kerk van Warmond. Aan vang8uur.
Het John Bate Choir ontstond in 1974 door een samen
gaan van de Richmond Choral Society en het Putney
Bach Choir. John Bate is de dirigent. Hij doceert muziek
aan het Trinity College en leidt het orkest van Hendon
en de Richmond Opera.
Het progrartima vermeldt onder meer twee werken van
Handel: uit The Coronation Anthem: „Let my hand be
strengthened" en „Zadok the Priest". Voorts twee motet-
ten van William Byrd: „Ave Verum Corpus" en „Laudi-
bus in Sanctis". Ook de prachtige Psalm 23 van Charles
Villiers Stanford „The Lord is my Shepherd" zal ten ge
hore worden gebracht.
De toegangsprijs bedraagt vier gulden (voor kinderen tot
12 jaar, 65-plussers en houders van CJP-kaarten is de
prijs twee gulden). Kaarten, tevens programma zijn voor
af verkrijgbaar aan de RK en Hervormde pastorieën en
bij A. van Bolhuis, Herenweg 52. En op 16 september va
naf 7 uur aan de Hervormde Kerk.
LEIDEN Ook komend sei
zoen verzorgt het Residentie
Orkest (RO) een aantrekke
lijk programma voor de
Leidse concertliefhebbers.
Allereerst is er een serie van
vijf concerten op zaterdag
avonden in de Stadsgehoor
zaal. Deze, zogenaamde L se
rie, start op 23 september met
een gevarieerd programma,
dat o.a. Tsjaikowsky (viool
concert) en Debussy (La Mer)
vermeldt. De al eerder suc
cesvol met het RO opgetre
den Fransman Alain Lom
bard is de dirigent, terwijl
de Roemeense Sylvia Marco-
vici op de viool soleert.
Het tweede concert van de
reeks is op 11 november. Wil
lem van Otterloo, die deze
zomer bij een aüto-ongeluk
om het leven kwam, zal ver
vangen worden door de ta
lentvolle Gerard Oskamp (27).
Deze in Londen gevormde di
rigent debuteerde eveneens
bij het RO zeer verdienstelijk
met een zwaar en gedeeltelijk
modern programma. Voor de
ze gelegenheid speelt het RO
werken van Weber, Chopin en
Berlioz (Symphonie fantasti-
que).
Het derde concert is op 13
januari, wanneer de inmid
dels al vermaarde Hans Vonk
het RO zal leiden. Het pro
gramma vermeldt het Cello
concert in D van Haydn, met
als solist de Duitser Wolfgang
Böttcher, en de zesde symfo
nie van Bruckner.
Ongetwijfeld één van de
hoogtepunten is het vierde
concert op 3 maart. Het Con
certgebouworkest verzorgt
dan een gastconcert, met de
beroemde Kirill Kondrasjin
als dirigent en Daniël Wayen-
bprg aan de piano. Gespeeld
worden werken van Hindemi-
th, Ravel (pianoconcert voor
de linkerhand) en Sibelius.
Het RO besluit de L serie met
een wat zwaarder programma
op 19 mei. Ferdinand Leitner
zelf dirigeert dan 'Ein Deut-
sches Requiem nach Worten
der Heiligen Schrift', van
Brahms.
De tweede serie die het RO
verzorgt bestaat uit drie pro
menadeconcerten eveneens in
de Stadsgehoorzaal. Het eer
ste concert van deze serie is
op vrijdag 24 november wan
neer de jonge Hongaar Adan
Medveczky met een gedeelte
lijk Hongaars programma
naar Leiden komt. Trouwe
volgers van het Hollandfesti
val zullen zich hem nog herin
neren uit '77, toen hij ook een
Hongaars koor meegenomen
had. Het Hongaarse gedeelte
omvat werken vari Erkel en
Liszt.' Daarnaast zijn er stuk
ken van Saint Saëns, leerling
van Liszt, en Respighi's sym
fonische gedicht 'Pijnbomen
van Rome'.
Op vrijdag 26 -januari volgt
het tweede P-concert onder
direktie van-Leitner. Dit keer
een wat lichter programma
met Schubert, R. Strauss en
de volledige concertuitvoe
ring van de komische opera
'Het geheim van Suzanna' van
Wolf-Ferrari. Het laatste con
cert van deze reeks is op
donderdag 3 mei. Charles B.
Axton is nu de gastdirigent.
Deze verdiende zijn huidige
reputatie vooral in de lichtere
genres, zoals de shows van
Broadway en operettes en
musicals in de Bondsrepu
bliek. Dat hij ook het serieuze
re werk niet schuwt blijkt uit
het programma: het eerste
pianpconcert van Tsjaikows
ky (solist Youri Yegorov) en
de derde symfonie van Ber
nard Zweërs. het laatste werk
is bekender onder de naam
'Aan mijn vaderland'.
Ferdinand Leitner, diri
gent
Het RO wordt pas achterin
'77 vijfenzeventig jaar, maar
het lijkt deze verjaardag dit
seizoen al te willen vieren.
Niet alleen blijkt dat uit het
verzorgen van twee formida
bele concertseries. Ook de fi
nanciële kondities moeten
aantrekkelijk genoemd wor
den. Een abonnement op de
L-serie kost 53,50 (jeugd
40 studerenden 47,50)" en
men heeft dan tevens recht
op één èictra concert. Hier
voor kan gekozen worden uit
de Keuze-serie, die vijf con
certen in het Congresgebouw
in Den Haag bevat. Twee
abonnementen op serie L le
veren een gratis LP op van
het RO samen met Herman
van Veen. Wanneer u bereid
,bent 7,50 meer te betalen
bent u ook abonnee op de
P-serie (die op zichzelf 17,50
kost). Bestellen to spoedig
mogelijk met de bon aan de
folder, die verkrijgbaar is bij:
Fa Bender-Hogewoerd 90 -
telefoon 071- 120097 nf RO-
kantoor - Statenlaan 28 - Den
Haag - tel. 070-549000.' Losse
kaarten kosten ƒ14 (jeugd en
stud, 10).'Alle concerten be
ginnen om 20.15 uur.
ARIEDE RU
LEIDEN - Het LAK-theater
opent zondag 17 september
het seizoen De voor
stellingen zullen ook dit sei
zoen weer volgqns een vast
schema plaatsvinden. Op de
donderdag afwisselend film
en theater, op de vrijdag- en
zaterdagavonden theater en
de inmiddels al traditie ge
worden kindervoorstellingen
op de zondagmiddagen.
Het LAK-theater heeft weer
een zeer gevarieerd aanbod
van kleinezaal-producties,
waar zowel een aantal beken
de gezelschappen, zoals De
Appel en het werktheater in
Café ,,De Hut van Ome Henne"
Sint Aagtenstraat 28, Leiden
Open: alle dagen van de week vanaf
vier uur 's middags tot de gebruikelijke
sluitingstijden na middernacht.
Verleden week werd het café geopend. Rub
beren Robbie bovenop de bar, gekleed in
plastic regenjas, korte broek, voetbalkousen
en petje op zijn hoofd. Vertolker van het
luid „Zuipen", onlangs bescheiden genoteerd
op de Top 40, voortgebracht door de Neder
landse „Polderpop", zo niet „Nederpunk".
Het publiek, hiertoe uitgenodigd, is enthou
siast. Als Rubberen Robbie met een paar
flessen champagne onder zijn arm naar
buiten gaat, vermoedt men wel wat er gaat
gebeuren. De terwaterlating van het café.
Iedereen wil daar bij zijn. De kurken knallen
de lucht in, met krachtige stralen spuit de
champagne tegen de gevel.
„Toen de jongens van Catapult mij vroegen
of ik iemand wist die zijn café een maand
lang „De Hut van Ome Henne" wilde noemen,
dit omdat zij binnenkort vijf jaar bestaan
en de componisten van die hit zijn, heb ik
meteen gezegd, dat ik daar wel wat voor
voelde". (Rubberen Robbie verwijst in zijn
lied naar De Hutdaar waar de dr-ank
in overvloed vloeit - red.). Willem Ankoné
de eigenaar van Leidens jongste café, heeft
genoeg ervaring in de horeca opgedaan om
te weten wat hij wil:
Geen concessies
„Een café, vind ik, heeft meer gezelligheid
dan een bar. Ik mik niet op het grote publiek,
maar op mensen die van een bepaald soort
gezelligheid houden,-'s middags een borreltje
drinken en 's avonds naar een goed stuk
muziek komen luisteren. Ik regel zo een
beetje alles naar mijn muziek. Iets waaraan
ik overigens geen concessies wil doen. Als
er bijvoorbeeld iemand binnen zou komen,
die mij vroeg of ik een ander plaatje wil
opzetten, dan geloof ik niet, dat ik dat zou
doen. Muziek is voor mij iets heel bepaalds.
Je kan er zoveel dingen mee bereiken. Die
mensen die van mijn soort muziek houden
hoop ik dan ook aan dit café te kunnen
binden".
Verder, zegt Willem Ankoné, kan hij al
moeilijk iets over zijn café vertellen. „De
tijd zal het moeten leren. Wel wil ik hier
binnenkort enkele try-outs houden voor wat
popgroepen, die ik ken. Vroeger heb ik een
theaterbureau gehad en daar heb ik nog
ontzettend veel relaties aan overgehouden.
Een keer in de veertien dagen ben ik van
plan een jazz-avond te laten organiseren door
Dolf.del Prado, zoals je weet, een bekendheid
op dat gebied hier in Leiden."
Schot in de roos
„De Hut van Ome Henne" heeft het interieur
van een donkerbruine kroeg. Mooie gebeitste
houten tafels en stoejen, alle wanden zijn
gelambrizeerd en op de houten vloer kan
een sigaretje worden uitgedrukt. Uniek in
dit café is het „poolbiljart", een spel met
vijftien ballen, zoals er in de stad geen tweede
te vinden is. O ja,-om alle misverstand te
voorkomen: het is geenszins de bedoeling
dat „De Hut van Ome Henne" over een
maand weer anders gaat heten. Ook zonder
Catapult of Rubberen Robbie blijkt die naam
een schot in de roos te zijn en dat mag nog
lang zo blijven.
Willem Ankoné aan stoot pp zijn unieke poolbiljart.
„Naakt in landschap", Rüdiger Wilde
LEIDEN De eerste expositie van Galerie Denise Stephan
na de vakantie draagt een internationaal karakter. Tot en
met 23 oktober exposeren de Duitser Rüdiger Wilde en de
Amerikaan William Crovello met respectievelijk achterglas
schilderijen en plastieken in het pand Bakkersteeg 18. Het
is fris modern werk dat relatief laag is geprijsd en zeker
de moeite waard om eens te bekijken.
William Crovello is 49 jaar. Hij studeerde aan de Rhode Island
School of Design in de Verenigde Staten en geniet daar een
vrij grote bekendheid, getuige ook het aantal grote werken
dat hij in opdracht voor New York heeft gemaakt. Op de
tentoonstelling bijvoorbeeld een foto van het vier meter hoge
staalplastiek dat Crovello in opdracht van Time Life heeft
vervaardigd en dat staat op het Rockefeller Center in New
York. v
Crovello's werk op de expositie is een maatje kleiner.
Opvallend is het gebruik van veel verschillende soorten
marmer; het werk „touch piece", een soort opengewerkte
tennisbal is uitgevoerd in grijs, rood, roze, wit en zwart marmer
dat uit even zoveel landen afkomstig is. Fraai is ook de
„column multiple", een kolom van bolletjes uit één stuk die
in koper en weer een ander soort (zwart) marmer te zien
is. Nog wat origineler is bijvoorbeeld „Almanzor", een bochtig
circuit in roestvrij staal.
De 27-jarige. Duitser Rüdiger Wilde is afkomstig uit het nabij
onze grens gelegen Sauerlahd. Dat Sauerland voor Wilde nog
steeds een bron van inspiratie is moge blijken uit de
zogenaamde Sauerland-cyclus, een grot.e hoeveelheid schilde
rijtjes die veel facetten van dit Duitse stukje natuurschoon
weergeven. Wilde gaat te werk volgens het achterglasprincipe,
hetgeen niet betekent dat zijn werk achter glas zit want dat
zou niets bijzonders zijn, maar dat hij glas aan de achterzijde
beschildert met glasverf, waardoor een waterverfachtig effect
ontstaat. De vri.j origineel gekleurde werken van Wilde (op
het eerste gezicht zou je zeggen dat de kleuren vloeken) hebben
iets onwerkelijks, iets sprookjesachtigs wat ze daarom ook
een zekere charme geeft. Een verhaal apart vormen de vijf
schilderijen die de titel „Naakt in landschap" hebben meege
kregen. Deze schilderijen zijn in tegenstelling tot de Sauerland-
cyclus rustig gekleurd, meestél één kleur die in verschillende
tinten voorkomt. Het valt niet mee om het naakt op deze
schilderijen te ontdekken aangezien dat min of meer opgaat
in het rotsige landschap. De naakte figuren hebben namelijk
dezelfde structuur als het landschap. Galerie Denise Stephan
aan de Bakkersteeg 18 in Leiden is op vrijdag, zaterdag en
zondag geopend van 14.00 tot 18.00 uur, verder na telefonische
afspraak.
zijn opgenomen alsook de
groepen die voortkomen uit
nieuwe ontwikkelingen op bij
voorbeeld het gebied van be
wegingstheater.
De aanvangstijden van deze
voorstelling is 15.00 uur.
LAK, levendaal 150 III, Lei
den. De prijzen zijn voor kin
deren 2.- en volwassenen
4,.
Luxor— Pretty baby (16) met Brooke
Shields en Keith Carradine. Regie:
Louis Malle.
„The deep south" van de Verenigede Staten
schijnt een zekere aantrekkingskracht op de
regisseurs van de Franse nouvelle vague uit
te oefenen. Na Francois Truffaut is Louis
Malle er met zijn „Pretty baby" ook belandt,
maar hoewel de film zich bijna geheel
afspeelt binnen de muren van een bordeel
in New Orleans anno 1917 heeft Malle het
er veel beter afgebracht dan Truffaut met
zijn „Sirene van de Mississippi" destijds.
Niet in het minst door het adembenemende
camerawerk van Sven Norkvist, die van een
lelijke omgeving nog schilderijtjes weet te
maken, maar ook door een ongelooflijke rol
vgni3rooke Shields, die een vroegrijp 12-jarig
meisje speelt, met haar moeder (Susan Sara-
don) opgegroeid in een bordeel en popelend
om zelf ook „in het vak te gaan".
In een wrange scène wordt zij tenslotte aan
de hoogstbiedende als maagd verkocht,
waarna móeder vertrekt om in de huwelijks
boot te stappen. Violet aan haar lot overla
tend. Maar de dagen van de bordelen in New
Orleans zijn geteld en het is tenslotte de
fQtograaf Bellocq, die oprecht van haar
houdt en zich over het meisje ontfermt door
haar te trouwen. Zeer subtiel laat Malle dan
zien hoe Violet haar verleden niet helemaal
kan vergeten én ondanks haar genegenheid
voor de introverte fotograaf steeds weer naar
het oude metièr terugverlangt en zich ver
veelt. Totdat moeder wéér komt opdagen om
haar dochter voor een respectabele opvoe
ding op te eisen, de fotograaf wanhopig en
eenzaam achterlatend.
In het verstilde slotbeeld - een close up van
de mysterieus glimlachende Violet - laat
Louis Malle de vraag open wat er in de
toekomst van het meisje terecht zal komen
en of haar jeugd niet een beslissende invloed
op de rest van haar leven heeft gehad.
Met Brooke Shields en Susan Saradon in
de moederrol beweegt Keith Carradine zich
als zwijgend observerende fotograaf een
beetje op het tweede plan als een wat
kleurloze figuur in een zeer rossig gekleurde
wereld.
Brooke Shields en Keith Carradine