huïshoudshow
boordevol goeie ideeën
ErSSvoor iedere beurs
Britse priesterraad vraagt eenvoudiger
procedure nietig-verklaring huwelijk
IKON belicht
armoede
in drie
Europese landen
Srf^uken'
HOféBtAttJJD
Actie „Mensen in Nood"
voor hulp aan armen
in grote wereldsteden
GROENOORDHALLEN LEIDEN 8 T/M 17 SEPT.
Leidato
Leidsch Dagblad
Artiestengala
DE DIK VtDK
MEMAi&HCHl
XSDAG 12 SEPTEMBER 1978
LEIDSE COURANT
PAGXNfP
De IKON-televisie zendt nog
deze maand onder de overkoe
pelende titel „Met pijn en
moeite" een drietal documen
taires uit waarin aandacht
wordt besteed aan „leven op
het minimum" in drie Europe
se landen: Engeland, Italië en
Nederland. De programma's
zijn telkens opgebouwd uit
twee gedeelten. Eerst worden
de omstandigheden getoond
van een gezin dat met moeite
de touwtjes aan elkaar kan
knopen, vervolgens wordt een
poging gedaan, soms aan de
hand van weer andere voorbe
elden. uit te leggen waarom
die omstandigheden zo benard
zijn en hoe de mensen ter
plaatse dan wel de program
mamakers zelf zich voorstellen
daarin verandering te brengen.
Wat getoond wordt over het
reilen en zeilen in de gezinnen
is door de aanpak begrijpelijk
voor kinderen, het tweede ge
deelte. de analyse, die tot
stand is gekomen in nauwe sa
menwerking met de redactie
van de kerkelijke actualiteiten
rubriek Kenmerk is dat veel
minder.
Morgenavond (woensdag)
komt het wel en wee van een
Engels gezin voor het
voetlicht
Hoofdfiguren zijn Reginald en
Catherine Brett, vader en moe
der van vijf kinderen. Regi
nald Brett is seizoenarbeider
en bouwt momenteel mee aan
tenten voor feesten en tentoon
stellingen. Omdat zijn werksi
tuatie iedere keer snel kan
veranderen, werkt hij vaak
vele uren per week over. Toch
levert hem dat gemiddeld per
week niet meer op dan 65
pond (ongeveer 260 gulden).
Daarom werkt Catherine er 25
uur per week als schoonmaak
ster bij. Samen met de kinder
bijslag hebben ze dan per
week een inkomen van onge
veer 370 gulden. Ziedaar de in
derdaad niet al te ruim toege
meten financiële
mogelijkheden van een Engels
arbeidersgezin anno 1978 dat
leeft op afbetalingen en schul
den. Perspectief dat het in de
toekomst beter zal gaan. heb
ben ze niet. De Bretts staan
volgens de programmamakers
model voor zeker veertien mil
joen Britten die net als zij
slachtoffer zijn van de „nieu
we armoede" welke in Enge
land sterk opgang maakt.
Natuurlijk is voor een kerkelij
ke omroep als het IKON het
tonen van die relatieve armoe
de (relatief omdat ze vooral
opgaat tegenover buren of ver
wanten die het beter hebben)
niet voldoende en daarom
brengt het direct daarop aan
sluitend in samenwerking met
de kerkelijke actualiteitenru
briek Kenmerk een veel
zwaarder, dat wil zeggen voor
kinderen veel minder toegan
kelijk. programma. Van We
reldrijk tot straatarm waarin
geprobeerd wordt iets te ver
duidelijken van het hoe en wat
van die huidige Engelse
armoede.
Volgens de programmamakers
bestaat er in Engeland al een
eeuwenlange armoede-traditie
(waar heeft die overigens in
het verleden niet bestaan?) en
vindt men over het algemeen
dat wie arm is dat aan zichzelf
te wijten heeft. Door zo te den
ken is de neiging om wezenlij
ke veranderingen door te voe
ren die de positie van de
laagstbetaalden wat zou kun
nen verlichten, niet erg groot.
Andere meer structurele pun
ten die aangestipt worden zijn
het starre vakbondswezen dat
het belang van het instellen
van een minimumloon zoals
we dat in Nederland kennen,
niet inziet en tenslotte de aan
sluiting van Engeland bij de
EEG waardoor veel levensmid
delen duurder zijn geworden.
Waar de behoefte om te verge
lijken met hoe goed wij het
hier hebben erg groot is, had
best de kanttekening gemaakt
kunnen worden dat voor de
Engelsen 65 gedevalueerde
ponden duidelijk meer zijn
dan 370 gulden Dat stelt de
armoede dan ook in een ander
daglicht. In ieder geval zou
men niet in de fout moeten
dreigen te vervallen dat deze
armoede vereenzelvigd kan
worden met wat elders in de
(derde) wereld voorkomt.
Ter verduidelijking van die ar
moede wordt onder meer het
wilde kapitalisme aan de orde
gesteld dat een stad als Liver
pool de laatste tien jaar heeft
geteisterd. Ondernemers kwa
men om de graantjes van de
investeringshulp op te pikken,
maar vertrokken zodra ze el
ders beter terecht konden, een
menselijke trek met heel kwa
lijke gevolgen. Want de arbei
ders kwamen zonder werk en
bleven achter in overhaast op
gezette woonwijken die in snel
tempo verkrotten. Wil men
hoop bieden -en dat wil de
IKON- en een oplossing in het
vooruitzicht stellen, dan be
hoeft men zich na het voor
gaande er niet over te verwon
deren dat men uitkomt bij het
socialisme. Ditmaal niet het
socialisme van de regerende
Labour-partij of van de opper
machtige vakbonden, maar
zoals programma-regisseur
Jan Kuiper het noemde, „het
echte socialisme". Wat dat is,
komt slecht uit de verf in de
documentaire. Het is waar
schijnlijk ook erg moeilijk een
middel aan te bieden dat een
oplossing is voor alle kwalen,
ook al is dat erg verleidelijk,
zowel voor de programmama
kers als degenen die zij aan
het woord laten, onder wie de
linkse Labour-
Eddie Loydon.
Toch waren er wel aanzetten
tot meer verduidelijking van
die armoede, met name in de
titel van de documentaire zelf
(Van Wereldrijk tot straatarm).
Die suggereert immers -en te
recht- dat een van de oorzaken
van de huidige armoede is ge
legen in het verloren gaan van
het Britse imperium. Maar met
die titel hebben de program
mamakers niets gedaan. Ook
de rol van de vakbonden die
een niet onbelangrijk deel van
de Britse werknemers uiterst
comfortabele werkomstandig
heden bezorgt, maar die de.
economie in zijn geheel ont
wricht. had veel beter belicht
kunnen worden. Dit laatste
blijkt echter duidelijk taboe.
Als men vraagt hoe Engeland
zo in de problemen kon ko
men, „weet" iedereen waarom
het allemaal zo is gekomen,
ook de makers van het pro
gramma zelf. Essentiële zaken
die echter veel zouden kunnen
verduidelijken laat men weg.
Uit behoefte alleen aan een
nieuwe benadering of omdat
het in het denkraam niet te
pas komt? Het is in ieder ge
val een manier die het zicht op
de werkelijke problemen niet
groter maakt.
PAUL VAN VELTHOVEN
150standhouders°la(enZ°'n
Wedstrijd voor knutselaars
Maak zelf naar eigen inzicht een
zo leuk mogelijk
muziekinstrument van welk
materiaal dan ook. Lever deze m
bij de Taptade (stand 171) op de
Leidato vanaf 8 september t/m
17 september a.s.
Een deskundige jury zal de eerste
prijs belonen met een
weekend-reis naar Londen of
Parijs.
tlttjd awerlirfd °P»£tiap op OP
^rijh^endeoudetijden
Iedere avond verhogen bekende binnen- en
buitenlandse radio- en TV-artiesten de gezelligheid
op de Leidato.
een spannende kwis
Iedere avond in het theater
presenteert Hans Versnel een
aantal malen de Leidato/Leidsch
Dagblad kwis.
De kandidaten worden uit het
publiek gekozen. U kunt daar
ook bij zijn. Er liggen bijzonder
mooie prijzen op u te wachten als
u de juiste antwoorden weet op
de vragen.
De onderwerpen waarover
vragen gesteld zullen worden zijn.
vrije tijd, vakantie, muziek, regio,
artiesten, sport en kuituur.
OPENINGSTIJDEN:
's Middags van 13.00 tot 17.00 uur en 's avonds van 19.00 tot 22.30 uur.
Vrijdag 8 sept. 's avonds van 19.00 tot 22.30 uur. Beide zaterdagen van
's morgens 11.00 tot 17.00 uur en 's avonds van 19.00 tot 22.30 uur.
Beide zondagen van 's morgens 11.00 tot 's middags 18.00 uur
2100-21-30 U"1
2L00-2L30 UUT
2X15-21.45 uur
SïS-S
21 00-21 30 uur
Extra doorlopend amusement
Als extra attractie laat het trio "Los
Tenientes" de bezoekers op de
Leidato genieten van
Zuidamerikaanse muziek en zang. Dit
wereldberoemde trio, bestaat uit een
Chileen, een Argentijn en een
Spanjaard. Met hun lange rode
jassen en grote hoeden vormen zij
een kijkspel waarnaar gaarne wordt
gekeken. Op de Leidato verplaatsen
zij zich en laten op verschillende
punten hun serenades aan het
vrouwelijk publiek klinken.
N.M.V. DIKV30RMEKAAR
OMEJOOP, HARKYNAK
eUMEMKROEGflOOT
20-00-22-00 UÜR
WENSOAiGAVCndD
In het verbouwde restaurant vindt
elke avond een optreden plaats van
het duo Our Happines. Vooral de
vrouwelijke helft van dit duo mej.
Trudie Semp zal voor velen van de
Leidato bezoekers en bezoeksters
een verrassing zijn
Voor de jeugd®
is er ook een
disco-bar
aanwezig.
De Britse r.k. priesterraad, die de afgelo
pen week in Birmingham bijeen was,
heeft de bisschoppen gevraagd om de
procedure die kan leiden tot een nietig
verklaring van een huwelijk te vereenvou
digen. De priesters dringen er op aan dat
de methode meer aansluit bij de traditie
van de Engelse wetgeving dan bij de
traditie van Italië en van de rest van het
continent.
De raad deed dit verzoek in het kader van
de herziening van het kerkelijk wetboek.
De priesters vinden het overdreven dat
Rome met de voorstellen zo geheimzinnig
doet. De bisschoppen hebben het nieuwe
onderwerp strikt vertrouwelijk toegezon
den gekregen. De Britse bisschoppen hou
den zich aan deze geheimhouding, maar
in de Verenigde Staten zijn de wijzigings
voorstellen gewoon verkrijgbaar.
De priesterraad vroeg ook meer pastorale
zorg voor het snel toenemend aantal ge
mengd gehuwden. De vergadering ging
echter niet zover dat zij toestemming vroeg
om de niet-katholieke partner de commu
nie te mogen uitreiken bij diens huwelijk
en bij andere belangrijke gebeurtenissen
in het gezin, zoals doop, eerste communie
en vormsel van de kinderen.
De priesters besloten over dit voorstel niet
te stemmen, omdat de vergadering niet
eensgezind bleek en ook omdat men door
pen uitspraak geen spaak in het wiel wilde
steken van de experimenten die op dit
terrein reeds plaatsvinden en die ooglui
kend door de bisschoppen worden toegela
ten.
Ook sprak de raad zich niet uit over de.
noodzaak van meer priester-arbeiders.
Men was het wel eens over het feit dat
de arbeidersklasse van de kerk vervreemd
was en dat er dus op dit gebied meer moet
gebeuren, maar men vond het niet zo
doeltreffend dat priesters uit de midden
klasse net doen alsof ze volledig tot de
arbeiders behoren en zich zo onsterfelijk
belachelijk maken. Aldus een lid van de
priesterraad, zelf voormalig timmerman en
vakbondsleider.
Achtentachtig prominente Britse katholle-
ken hebben paus Johannes Paulus ge
vraagd de oude misliturgie, die na het
laatste concilie werd vervangen, een eerlij
ke kans te geven naast de nieuwe vormge
ving. De brief, gepubliceerd in het week
blad „Catholic Herald" werd onder ande
ren ondertekend door de schrijver Graham
Greene, de componist Lennox Berkeley, de#
dichter Saunders Lewis, de acteur Ralph
Richardson, zeven parlementsleden en 33
leden van de adelstand.
De ondertekenaars zijn van mening dat
veel katholieken vanwege de afschaffing
van de oude Tridentijnse mis de laatste
tien jaar een te zware prijs hebben moeten,
betalen en geestelijk en menselijk erg heb
ben geleden. Nu is volgens de briefschrij
vers de tijd van de verzoening aangebro
ken om naast de nieuwe liturgie ook de
„oeroude mis" een plaats in de kerk te
gunnen.
Eeuw „Zusters onder de
Bogen" in Amsterdam
Deze maand is het honderd jaar geleden, dat de „Liefde zusters
van de Heilige Carolus Borromeus" uit Maastricht naar Amster
dam kwamen om zich te wijden aan de ziekenverzorging.
De komst van de zusters beter bekend als de „zusters onder
de bogen", welke naam zij te danken hebben aan de architectuur
van hun moederhuis in Maastricht leidde twintig jaar later
tot de ingebruikneming van het bekende Onze Lieve Vrouwe
Gasthuis, dat tot stand kwam na een jarenlange inzameling van
giften. De inspanningen van de zusters leidde er jaren later ook
toe, dat het' Sint-Lucasziekenhuis in Amsterdam tot stand kwam.
Het eeuwfeest betekent echter tevens een afscheid van de zusters.
Vooral de vermindering van het aantal roepingen in Nederland
en de veranderde opvattingen omtrent verantwoordelijkheden
van congregaties hebben ertoe geleid, dat het bestuur van de
congregatie heeft besloten de kloostergemeenschap terug te
trekken uit het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis.
Zaterdag 23 september zullen de verdiensten van de zusters
worden gemarkeerd met een eucharistieviering om half twaalf
in de kapel van het gasthuis, waarbij mgr. Stieger zal spreken
over de betekenis van de katholieke levensbeschouwing voor de
ziekenzorger. Van drie tot vijf uur is er die dag een receptie
in de refter van het zusterklooster aan het 's-Gravesandeplein
in Amsterdam.
„Mensen in Nood", de Neder
landse afdeling van de inter
nationale rooras-katholieke
hulporganisatie „Caritas",
heeft op verzoek van de In
diase afdeling twee ton be
schikbaar gesteld voor de
slachtoffers van de overstro
mingen in India. Het geld
wordt gebruikt voor de we
deropbouw van huizen, aan
koop en verdeling van kle
ding en voedsel en herstel
van de infrastructuur.
De gesuspendeerde Franse
aartsbisschop Marcel Léïeb-
vre opent binnenkort een se
minarie in Albano, bij de
pauselijke zomerresidentie
Castelgandolfo. Naar Albano
komen zevenendertig tweede
jaars studenten, vooral Fran
sen en Italianen. Mrg. L'efeb-
vre zei, dat zijn beweging
nog steeds groeit en dat de
wijdingen te Econe (Zw.) de
vraag naar priesters niet
kunnen bijhouden. Hij hoop
te, dat paus Johannes Paulus
eens de dertig vestigingen
van zijn traditionalistische
beweging zou kunnen gebrui
ken „voor het welzijn van de
KORTE
METTEN
kerk in een hervonden een
heid". Pater Panciroli,
woordvoerder van het Vati-
caan. heeft de nieuwe stap
betreurd. Hij constateerde,
dat mgr. Lefèbvre blijft in
gaan tegen de duidelijke uit
spraken van de paus.
De Duitse bisschoppelijke
hulpverleningsorganisatie
Misereor bestaat dit jaar
twintig jaar. De directeur,
prelaat Leo Schwarz uit
Aken, deelde bij gelegenheid
daarvan mee dat Misereor
tot nu toe meer dan 23.000
projecten in de derde wereld
heeft gesteund met een to
taal bedrag van rond 2,5 mil
jard gulden. Vorig jaar werd
in Duitsland voor Misereor
177,7 miljoen mark bijeenge
bracht. Dat was acht mil
joen mark meer dan in 1976.
De permanente waarnemer
van het Vaticaan bij de Ver
enigde Naties in New York.
mgr. Giovanni Cheli. zal za
terdag in de Sint-Pieter tot
bisschop worden gewijd. De
wijding geschiedt door de
kardinaal-staatssecretaris
Jean Villot, die hierin wordt
bijgestaan door de substi-
tuut-staatssecrètaris aartsbis
schop Giuseppe Caprio en
aartsbisschop Agostino Casa-
roli. die de buitenlandse za
ken van de kerk behartigt.
Kerk in Nood/Oostpriester-
hulp Nederland organiseert
in het weekeinde waarin
„Rozenkranszondag" valt
een gebedsdag voor de ver
volgde kerk. Bij gelegenheid
daarvan zal er op zaterdag
7 oktober om half drie een
eucharistieviering zijn in de
Kruisverheffingsparochie
aan de Kerkstraat in Raalte
en zondag 8 oktober om drie
uur in de Vincentiuskerk
aan het Kerkepad in Volen-
dam. Pater Werenfried van
straaten zal aanwezig zijn.
Onder de naam „Broodnodig" gaat de stichting
Mensen in Nood, Postbus 1041 te Den Bosch,
een najaarscampagne voeren voor hulp aan de
armste bevolkingsgroepen in de grote steden
van de derde wereld. De massale trek van de
plattelandsbevolking naar de grote steden
neemt steeds zorgwekkender vormen aan. Een
recent rapport van de Wereldbank spreekt over
de grote armoede van achthonderd miljoen
mensen.
De steden in ontwikkelingslanden groeien zo
snel, dat tegen het einde van de eeuw tweederde
van de totale stadsbevolking in de wereld er
zullen wonen. Binnen vijfentwintig jaar zal Me-
xico-City de grootste stad ter wereld worden
met bijna 32 miljoen mensen. In Sao Paulo in
Brazilië rekent men dan met 26 miljoen mensen.
In Azië en Afrika doet eenzelfde tendens zich
voor.
De armoede hoopt zich op in de slums, waar
miljoenen terecht komen uit uitgestrekte platte
landsgebieden, die onleefbaar zijn geworden
door tal van oorzaken. Hopend op verbetering
van hun lot trekken deze miljoenen naar de
grote steden, waar evenmin voedsel en onder
dak voor hen te vinden zal zijn.
Via de actie „Broodnodig" wil de stichting
Mensen in Nood (giro 1111222 te Den Bosch)
hulp vragen voor de meest kwestbare groepen
in de groeiende wereldsteden voor wie hulp
broodnodig is op allerlei terreinen, zoals voe
ding, gezondheidszorg, onderwijs, sanitair en
huisvesting.
Voor dergelijke hulp wordt geregeld een beroep
gedaan op Mensen in Nood, dat projecten in
uitvoering heeft in Bombay, Calcutta, Manilla,
Djakarta, Santiago en andere grote steden. In
een speciaal nummer van „Clamavi" - het mede
delingenblad van de stichting - wordt nader op
de problematiek en het doel van de actie inge
gaan.