Een van de Zoetemelks van Hollywood China zet zijn poorten naar het Westen open CAMERON MITCHELL: BINNENKORT EERSTE STUDENTEN IN NEDERLAND OLLYWOOD B-acteurs worden ze veelzeg end genoemd. Mannen, die het net niet ge- f&j aakt hebben. De „Zoetemelks van HoIIy- De meesten herkennen we van gezicht, hun manier van lopen of lachen. Weinigen ithouden hun naam. Cameron Mitchell is zo'n -acteur. Onlangs was hij te zien in de AVRO- !?n.n" rie „De Familie Robinson", waarin Cameron 7viert j^heii a|s de vrijgevochten Jeremia de ge- n? ea, rande familie Robinson wegwijs maakt op n afee'e£cn eiland. Overigens een rol, die niet f7e 1 an tippen aan zijn indrukwekkende optreden j r£e Is de onbehouwen Buck Cannon in de tv-wes- j irn „High Chaparral". Als ik deze serie terug- iep in zijn herinnering, waar de zestigjarige efn, cteur meer dan driehonderd films en zeker cn uizend televisierollen heeft opgeslagen, veert 'ers'tl ameron Mitchel op vanachter zijn kop koffie en °Si een schemerig restaurant aan Sunset Boule- ard in Hollywood. „Toen we eraan begonnen, '^7. icht ik: dit wordt C/ari eer de T:, ommerciële tv-serie ri' it de glitter-fabriek Wah «Hollywood. Geluk- ig hadden we een e stic stekende produ- eigen !nl' tuk °P«n wes" ekenb im over echtc cow' de tv a een stevige ruzie en tei de NBC-bonzen, <nthol 'e graag een gepo* jste serie wilden uit- enden, kreeg de crew" vrij spel. En o kon Mitchell de ru- ire bolster-blanke-pit lannon neerzetten, luck, de wat kinder vee/ ijke anti-held, die revo net Jan Rap en zijn ret A' naat in de saloon n te TQte potten bier ach- n-dw terover slaat. Niet ieens ïo'n gladde tekkel als ■bron Hanolito. Geen stoere fjet j John Wayne, maar kin&en stoffige ongelet- irewoi ;r^e cowboy, die - efund 's het moet - een wa ohurk in de rug den o-hiet. Internationaal eve :oorde „High Cha- het i arral" ongekend ho- rste I e kijkcijfers. Mit- hell: „Op zijn hoog- ncisc «P1"11 trok „High jhe b haparral" minstens risten "iehonderd miljoen ijkers over de gehele wereld. Een aantal, dat niet zo maar even aan de kant zet. Zelf werd ___Jc in die tijd bedolven onder fanmail - tiendui- •nden brieven per week - en onderscheidingen, èn Bambi uit Italië, een gouden ring uit Neder- md, een beertje uit West-Duitsland". bch beschouwt Cameron Mitchell deze serie iet als hèt hoogtepunt uit zijn 33-jarige èarrie- Slotscène uit „How To Marry A Millionaire", de eerste cinemascopefilm met in de hoofdrollen v.l.- n.r. Betty Grable, Rory Calhoun, Lauren Bacall (midden naast Cameron Mitchell met open kraag) en de „kippige" Marilyn Monroe met Oavid Way- Ms je alleen maar op de kijkcijfers let, was High Chaparral" mijn piek. Maar mijn artistiek DOgtepunt beleefde ik al in 1955, toen ik op ïoadway één van de zonen van Willy Loman )eelde in Arthur Millers meesterwerk „De dood an een handelsreiziger". Ooit hoop ik, als Willy Oman dit stuk opnieuw te mogen spelen. Het luk heeft me vooral gegrepen, omdat het zo niverseel is. Iedereen is in wezen een handels- aziger. De een probeert zich aan zijn vriendin t „verkopen", de ahder aan zijn baas. En ik an Hollywood", geeft hij aarzelend toe. pvallend aan Mitchells loopbaan is, dat hij zijn aam aan nogal wat derderangs films en televi- efeatures heeft geleend. Onlangs was hij op s Amerikaanse tv te zien, in een platvloerse niversal-serie, „De Bastaard", waarin hij te eer gaat als de eenogige kapitein Plumming. De Bastaard", is in de VS neergesabeld als het JVeelste bewijs, dat steeds meer tv-producenten Tipts op wc-papier laten schrijven. (Overigens eeft de KRO meer dan gewone belangstelling x>r „De Bastaard"). Gtchell, de bonkige schouders ophalend: „Ook it keer hebben de critici gelijk. De serie was aardeloos. Toen we er aan begonnen, zaè het r veelbelovend uit. Maar je bent als acteur in (ollywood toch overgeleverd aan het vakman- :hap van de jongens aan de snijtafel. Zijn die JUit op goedkope effecten, dan blijf je achter met [een zoveelste mislukking". Als poging tot excuus religijtekent Mitchell aan, dat „niet alles wat Brando lheeft gespeeld even hoogstaand is geweest". r'njPe^ overtuiging: „Er zijn twee manieren om een e_ "^loopbaan af te palen. Als Marlon Brando: om Dat tee twee jaar één film. Of gewoon zoveel moge- 'inciejiijk acteren. Ik heb voor de laatste mogelijkheid en RJgekozen, omdat ik vind, dat een acteur moet uim jacteren. Okée, misschien was mijn keuze niet i, djejaltijd even verstandig, maar ik heb in elk geval /lermjalles en van alles gespeeld. Dat kunnen weinigen 'Se uJme naze6f>en"- it /^Natuurlijk had ook Cameron Mitchell, een van de zeven kinderen van een dominee in Dallas- town, Pennsylvania, zo zijn dromen. Hij zag minstens drie films per week en wilde ooit .schitteren als Cary Cooper of Clark Gable, aalsterren bij wie hij later in de schaduw mocht ren.fataan. Nu hij is aangeland in de herfst van zijn :ke/ijcarrière moet, Cameron toegeven, dat hij het '"a'e|nooit echt gemaakt heeft. „Ik ben dan ook erg ^ontevreden. Ik heb nooit echt kunnen schitteren. De bergen, die ik beklommen heb, waren niet zulke kanjes. Toch hoop ik nog voor mijn dood een grote berg te beklimmen". In het begin van zijn loopbaan, die vlak na de oorlog begon met de oorlogsfilm „They were expendable" met John Wayne in de hoofdrol en onder regie van de legendarische John Ford, zag- het er allemaal nog goudomrand uit voor de domineeszoon. In de vijftiger jaren SDeelde hii dapper mee met grootmeesters als Clark Gable, Tracy, Wayne en Paul Newman. En niet te vergeten met filmgodinnen als Lauren Bacall en het hapklare brokje Marilyn Monroe in de film "How to marry a millionaire". Vooral na deze film heeft Mitchell, vader van zeven zonen en n enj alimentatie verschuldigd aan drie ex-vrouwen, een nuchtere kijk overgehouden or de verafgo de sexbommen van het witte doek „In "How to marry a millionaire", moesten we het opne men tegen drie sterren: Betty Grable, Lauren Bacall en Marilyn Monroe. Die drie hadden totaal geen oog voor ons. Alles wat telde, was Als Buck Cannon in de t.v.-serie High Chapparal verwierf Cameron Mitchell bekendheid over de hele wereld. elkaar overtroeven in belangrijkheid. Zo "van: wie durft het laatst op de set te komen. Nou, Marilyn versloeg ze keer op keer. Ze liet iede reen uren wachten. En als ze eenmaal op de set was, liet ze zich volledig leiden door haar drama-coach. Als die nee knikte, dan stopte Marilyn midden in een zin. Over de scène, waarin ik met mijn armen vol boodschappen de kamer van het drietal binnenstap, hebben we meer dan drie dagen gedaan. Op het laatst stond iedereen - van koffiejuffrouw tot studio- direkteur - langs de set haar aan te moedigen. Nee, die dames acteerden voortdurend met de nagels uit.... Bij mannen was dat heel anders. Hoe beroemder hoe gewoner ze werden. Neem Gary Cooper. Hij was de aardigste vent, die ik ooit heb ontmoet. Ach, de sterren van nu - en dan vooral die omhoog gevallen televisiesterren - kunnen niet tippen aan fenomenen als Cooper. Wat... ze kunnen niet eens praten. Discipline, ho maar. En acteren willen ze pas dan, wanneer ze weten, dat ze in beeld zijn". Cameron Mitchell haat het Hollywood van nu. „Het is een stad van oplichters en opscheppers geworden, waar nauwelijks plaats is voor vak lui. Waar de zoomlens belangrijker is dan het vertellen van een verhaal. Hevig de neus optrek kend: „Regisseurs als Elia Kazan en John Ford hadden de zoomlens niet nodig om een film te maken. Al hun kracht legden ze in de eerste opname. Nu moet alles in minstens twintig „takes". Om je te bescheuren". Televisie noemt hij een vervloeking. „Iemand met een beetje opvoeding kijkt toch geen tv meer. Of er moet een oude film worden vertoond. De rest is allemaal rotzooi, duurbetaald knoeiwerk". Informeert korzelig of ik zijn tirade wel durf te publiceren, of „ben jij net zo als je Ameri kaanse collega's?" Gaat op forse toon door: „Ik vraag me steeds vaker af wat wij in deze twintigste eeuw met een medium als de televisie toevoegen aan de culturele erfenis van meesters als Da Vinei en Angelo...Jiet trieste antwoord is: een tv-com- mercial over kattevoer.... Sterke films mogen er toch niet meer gemaakt worden. Momenteel zit ik midden in de opname van een tv-film. Daarin speel ik de sadistische kolonel, getrouwd met een blinde, kreupele vrouw. Volgens het oor spronkelijke script moet ik haar vermoorden. Nee, riepen de huichelende censors van Holly wood in koor: de vrouw moet uit de rolstoel. Blind kan ze nog net zijn. Maar haar vermoor den kunnen onze kijkertjes niet verkroppen". Geld is de enige reden, waarom Cameron Mit chell nog steeds uitverkoop houdt van zijn onmiskenbare talenten. Geld om zijn kinderen te onderhouden, geld voor de in zijn ogen onbillijk hoge alimentaties. .Artistiek noch financieel heb ik het gemaakt Over dat laatste lig ik nog het minst wakker. Veel geld betekent nog niet dat je succesvol bent. Het domste Mafia-lid kan financieel een succes zijn. Iedereen kan hem wat Maar is die man echt een succes? Maak het nou....". Net als ik hem vraag, hoe hij dan over geld denkt, tikt zijn vriendin hem op de schouder en vraag of ze samen de lunch voor hun reke ning nemen. Haar vraag vindt Cameron Mitchell een uitstekend antwoord. „Of niet soms. Samen de rekening betalen". En buldert dan van het lachen. EINDHOVEN - De Technische Hogeschool in Eindhoven krijgt waarschijnlijk dit studiejaar nog de primeur in ons land van de eerste studenten te ontvangen uit de Volksrepu bliek China. Het, bestuur van de hogeschool heeft namelijk bij wijze van experiment goedgekeurd dat per 1 januari van het komend jaar maximaal vijftig studenten - die overigens al een behoorlijke universitaire voorkennis moeten hebben - zich mogen laten inschrijven in de afdeling electro-techniek. De andere TH 's in Nederland, Delft en Twente wachten nog op verder overleg met de Chinezen voordat zij een beslissing nemen evenals de faculteit wis- en natuurkunde van de Leidse universiteit die door een delegatie van de Chinese ambassade in Den Haag met een soortgelijk verzoek is benaderd. Waarschijnlijk zullen we eind september meer weten over wat wel genoemd mag worden de meest spectacu laire opening van de Volksrepubliek China naar het Westen. Het werken op het land of in de fabriek was een vast onderdeel van de onderwijscarrière van iedere student. Want het is uiteraard niet zo dat Nederland alleen is benaderd om Chinese studenten op te leiden. De Chinezen hebben soortgelijke verzoeken gedaan aan Japan, de Verenigde Sta ten, Frankrijk, Engeland, Canada en onder de kleinere landen behalve Nederland ook Denemarken. In de twee laatste zou het gaan om respectievelijk tweehonderd studenten, voor de grotere landen gelden contingenten van ongeveer vijfhonderd man. En het is te verwachten dat wanneer hun inpassing een succes wordt, er nog veel meer studenten zullen volgen. Wie zich enigszins een idee heeft gevormd van het onderwijs in China sinds de zogenaamde Culturele Revolutie in de tweede helft van de jaren zestig, beseft wat voor een aardver schuiving er in de Chinese onderwijspolitiek plaats heeft. Een van de doeleinden van die Culturele Revolutie was het onder wijs te stoelen op de leer van Mao. De ideologie kreeg een streepje voor op de kennisoverdracht Leraren die als verte genwoordigers bij uitstek van het bourgeois-onderwijs werden gezien, verloren hun dominerende positie. Zij werden letterlijk onderuit gehaald door de Rode Gardisten, onderwie veel studenten en scholieren maar ook mensen die in het geheel niet van toeten of blazen wisten. Iedereen had zich te schikken in het revolutionaire patroon. Zij die uitblonken in het onder schrijven van de revolutionaire heilsleer kregen de kans om voortgezet en universitair onderwijs te volgen. Vergelijkende examens, gebaseerd op louter niet-ideologische kennis werden afgeschaft. De onderwijscarrière van scholieren en studenten onderging nog grotere veranderingen. Wie van school afkwam werd eerst verplicht twee tot drie jaar te werken op het land. Werd men daarna toegelaten tot het universitaire onderwijs dan kon de tijd, besteed aan onderwijs en studie, nog zeer sterk variëren. Het werken op het land of in de fabriek immers bleef een vast onderdeel van de onderwijscarrière van iedere student Ook wanneer men oog heeft voor de goede zijden van deze waarschijnlijk grootste aanval die ooit op het „elitaire", door leraren beheerste onderwijs, werd ondernomen, dan toch blijken de consequenties daarvan voor het onderwijsstelsel zelf, voor de resultaten daarvan en, op de langere duur, voor het functioneren van de natie, catastrofaal. Als dit waar is voor elk land dat wil meedoen in de wereldwijde wedijver naar meer en beter, dan in de allerhoogste mate voor China dat niet lange tevreden is met revolutionaire aspiraties, maar lonkt naar wereldheerschappij. Nu de huidige Chinese leiders de aanhangers van Mao die diens opvattinggen tot in het meest extreme wilden doorzetten verwijderd hebben en stevig in het zadel zitten, dient een behoedzame hervorming van het onderwijs zich aan. Welis waar betekent dit niet dat de ideologie vergeten wordt. Toen vice-premier Teng in het voorjaar in een grote toespraak over onderwijshervorming de herinvoering van examens aankon digde en op meer respect aandrong voor de in verdrukking geraakte intellectuelen, verzekerde hij dat het politieke onder wijs op de eerste plaats zou blijven staan. Maar dit betekende niet, aldus Teng, dat er zoveel uren aan moeten worden besteed. Teng onderstreepte dat het onderwijs zich moet aanpassen aan de economische ontwikkeling. Ondertussen blijkt uit het jongste Chinese perspectief dat deze hervormingen in hoog tempo door gaan; speciale scholen voor begaafden zijn weer opengesteld. Vijftien miljoen studenten legden dit jaar een toelatingsexamen af voor de universiteit. Hoogstwaarschijnlijk slechts dertig procent heeft een kans op een plaatsje, en diegenen die naar het Westen mogen gaan om daar te studeren - het puikje van de elite ongetwijfeld - worden blijkbaar als hét paardemiddel gezien om de achter stand van het Chinese onderwijs en technologie in te lopen. Overigens is het niet de eerste keer dat China de vorming van zijn beste studenten aan het buitenland overlaat In de jaren vijftig werden grote aantallen studenten naar Rusland gestuurd totdat het tussen beide landen tot een breuk kwam. Aangezien China opnieuw studenten naar het buitenland uitzendt, mag men aannemen dat dit niet die resultaten heeft opgeleverd die men er van verhoopte. Wat belangrijk is in het opmerkelijke Chinese initiatief is het feit dat China zich voor het eerst in zijn geschiedenis „bekent" tot het westen, zijn vroegere kolonisator. In China wordt beseft dat technologische vernieuwing niet mogelijk is zonder dat koloniale westen, waarvan het zich, gecomplexeerd door minderwaardigheidsgevoelens, lange tijd heeft afgesloten. De Chinese studenten kunnen Europa bekijken met nieuwe ogen en hun horizon verbreden. Misschien leveren zij dan ook nog wel andere, zo niet belangrijkere bijdragen dan langs de weg van de technologie om China bij de tijd te brengen. PAUL VAN VELTHOVEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 19