TEMPTATIONS ZIJN NA 17 JAAR NOG SPRINGLEVEND RcIIinPs mis in hei canto-stijl „CannonltaU99 Adderley's beginjaren weer op de plaat Concert-agenda JAZZ KLASSIEK POP PLATEI *•- *-■ "tTJ J:.: De Temptations zijn aardig op weg naar volwassenheid. Zo'n zeventien jaar hebben de heren de soulmuziek tot le venszaak gemaakt. Zo'n lange tijd op een constant hoog ni veau opereren mag voor een muziekgroep uniek heten. Wat veroorzaakt dit succes van de Temptations?. Het bij tijd en wijle verse bloed dat via nieuwe leden door de soul- aderen stroomt?; de verande ring van de aanpak van de muziek, die zich met een re gelmaat van steeds een jaar of vier, vijf voltrok, of is het gewoon geluk? Glenn Leonard, de met een diepbruine basstem uitgeruste „Temp" geeft antwoord. Nip pend aan zijn glas cola, gesto ken in een opvallend maatkos tuum, dat gezien de wijze waarop hij er voortdurend pluisjes en andere oneffenhe den van af plukt, als een kost baar relekwie wordt behan deld. „Wat het succes van de Temps veroorzaakt, tja je zou het misschien beter aan onze fans kunnen vragen. Ik dacht in elk geval dat onze „Sophisticated" aanpak van de muziek, onze individuele kwaliteiten bp vo caal gebied en de eenvoudige, maar geraffineerde presenta tie de hoofdbestanddelen zijn van ons succes. De muziek spreekt niet alleen de soullief hebbers aan, maar ook pu bliek dat het meer in de easy- listening-sector zoekt. Het suc ces is inderdaad ook mede te danken aan het feit dat wij in die jaren talloze nieuwe groep sleden hebben mogen verwel komen. Dat geeft de hele groep telkens weer een enor me stimulans. Er worden nieu we stijlen ontwikkeld rondom iemands stem. De mogelijkhe den breiden zich daardoor uit, op een gegeven moment de sociale aspecten van de negers in Amerika door ons bezon gen. Alhoewel deze nieuwe aanpak zich voor mijn tijd voltrok, want in '75 kwam ik bij de Temps, heeft dat ons geen windeieren gelegd. Niet dat we daar op uit waren, zeker niet, maar indertijd von den we dat we niet om die belangrijke issuesheen kon- Glenn Leonard van The Temptations: ,.We gaan ons in de toekomst ook bezighou den met andere veelbelovende groepen, óf zangers en zangeressen" den van de ghetto's en zo. We krijgen door die maatschappe lijke opstellingen vaak te ho ren "Tjonge, wel zingen over de sociale wantoestanden, en toch veel geld verdienen en in mooie huizen wonen in Cali- fornië. Inderdaad zet je dat wel aan het denken, maar wij geloven in wat we zingen en dat is, dacht ik, het belangrijk ste. En de mensen vereenzelvi gen zich met wat we zingen, dat mag toch ook een groot compliment heten. Het is vooral Otis Williams geweest, die deze*en andere veranderin gen heeft ingezet. Hij voelt altijd feilloos aan wanneer wij wat nieuws moeten brengen en wat we dan moeten bren-. gen. Kijk, het wemelt op dit moment van soul- en funk- groepen in Amerika. Het is haast onvoorstelbaar. Dan wordt je wel gedwongen een andere richting op te gaan. Wij hebben nü dan gekozen voor de'meer „sophisticated"- muziek. Soul wil ik het niet noemen, want we hebben met zoveel verschillende muzikale invloeden te maken, dat het beslist niet meer de „soul" is van vroeger. Die nieuwe stijl willen we in de toekomst nog verder uitbouwen. Hoe precies jnoet je me niet vragen, want ik weet het niet. Straks als we na de Europese tournee weer terug zijn in Amerika, zullen we ons er over buigen. Het is niet zo dat Otis dan de dienst uit zal maken, maar we doen dat gezamelijk". Overigens zullen we ons in de toekomst niet alleen met ons zelf bezig gaan houden. Er zijn al vergevorderde plannen om als Temptations ook andere veelbelovende groepen, of zan gers en zangeressen een kans op succes te bieden. Met onze „know-how", achter de hand moet dat sommigen wel luk ken. We zullen elpees gaan produceren en aan de acts gaan sleutelenHet idee is ei genlijk niet nieuw, want we speelden al heel lang met die gedachte. Door met anderen bezig te zijn, helpen we ons zelf ook. Het werkt zogezegd verfrissend. In de vele jaren dat wij nu bezig zijn, mag je welstellen dat we heel wat van de business afweten. Dat willen we nu gaan uitbuiten. „Dat er nooit wat van is geko men, komt hoofdzakelijk door onze oude platenmaatschap pij, Motown. We kregen nooit de kans door de strakke lei ding van die' maatschappij iets dergelijks te ontwikkelen. Sinds we vorig jaar eenwe- reldwijd contract met Atlantic hebben - afgesloten, is er stuk ken meer vrijheid gekomen. Zo zullen we voortaan onze eigen elpees gaan produceren. Daartoe kregen we bij Mo town ook nooit de kans. Ook voelt Atlantic veel voor onze plannen nieuwe groepen te be geleiden, ja, moedigt ons zelfs aan. Dit alles heeft nu geleid tot een nieuwe impuls. We zitten weer boordevol plannen. Zo zullen we in elk geval weer proberen hits te gaan maken. We willen het publiek laten weten dat we er nog steeds zijn. Eenvoudig is dat niet, zeker met die sterke concur rentie, maar we geloven er helemaal in". Lex Niggebrugge Cheese Een band waarvan de nieuwe eerste elpee waar schijnlijk niet gemakkelijk te krijgen zal zijn, is de \ijf- mans-formatie Cheese. Dat is jammer want de plaat van ■deze Amerikaanse band is een uitstekend product. Elf composities, waarvan het grootste deel door gitarist/vo calist Mike Redman geschre ven werden, zitten goed in elkaar. Mark Gingras neemt het grootste deel van het zangwerk voor zijn rekening en doet dit op heel eigen wijze met zijny jazzy stemgeluid, dat hier en daar overeenkomsten vertoont met Boz Scaggs. Meerstem mige achtergrondvocalen en prima gitaarwerk zorgen er- voor dat dit album een suc ces is. Het slechtste nummer is vreemd genoeg „Dallas", het eerste nummer van kant 1. Tot de beste behoren „I got love" en ..Man in love". Een elpee waarvoor je gerust wat moeite kan doen, want dat is de plaat zeker waard (Good Sounds/CBS). Don Black Geoff Step hens De nieuwe concept elpee heet „Dear Anyone", die door Don Black (tekst) en Geoff Stephens (muziek) ge schreven en geproduceerd werd.Hoofdrolspeelstervanhet verhaal is Pandora (de prachtig zingende Maggie Moone), die als journaliste van een bekende New York- se krant de problemen-pagi na overneemt. Ze is al snel erg populair en geliefd, maar krijgt zelf huwelijksproble men. Prachtig gearrangeerde muziek (door Andrew Po well, die ook piano speelt) met vaak aangrijpende tek sten en een grote variatie van muziekstijlen zorgen ervoor dat de plaat een van de bete re concept-elpees is. Luister naar het rock roll-achtige „I don't know the answer" of naar het sentimentele „What about us" met Paul Da Vinci als Danny haar man, die met behulp van een mooi gear rangeerd orkest met felle ko perblazers. vraagt hoe het nu met hun huwelijk moet. De band bestaat uit een aantal voortreffelijke sessie-muzi kanten, die bijna een groep vormen. Het zijn Jan Bair- son, David Paton. Stewart Elliot. Barry Morgan, Dun can Mackay en Andrew Po well, die ook de elpees van Steve Harley, hij speelt op „Dear Anyone" de rol van Joe, Kate Bush en Alan Par sons tot een succes maakten. Oök vermeldingswaardig is het goed verzorgde teksten boek waarin niet alleen de teksten staan, maar ook een groot aantal tekeningen van George Howbotten. Al met al zit dus niet alleen de plaat goed in elkaar (DJM/CBS). Boston Twee jaar heeft de Amerikaanse groep Boston nodig gehad om de opvolger van hun zo succesvolle de buutelpee „Boston" op de markt te brengen. Maar het resultaat is er dan ook naar: Dont't look back" heeft alle kwaliteit om eveneens een doorslaand verkoopsucces te worden. De zang van Brad Delp, het gitaarwerk van De Amerikaanse groep Cheese. Tom Scholz die alle num mers op deze plaat heeft ge schreven de perfekte meerstemmige koortjes, het is allemaal uitstekend op el kaar afgestemd, lekker opge nomen en het geheel loopt als een trein. De meeste num mers horen in het doorden- der-genre thuis. terwijl slechts twee nummers en een instrumentaal tussenstuk wat dramatisch-gevoèliger en langzaam worden gebracht. Boston pakt meteen al uit in het openingsnummer („Don't look back") van de langspe- ler. waarna met name de af sluiter van kant een „A man I'll never be" een ongekend klassestuk is. Na een rustig intro met akoestische gitaar loopt door het hele nummer een zware gitaar-riff, waarbij af en toe een indrukwekken de orgelpartij te bewonderen is. Kant twee van de plaat laat rocknumfners horen die jvat conventioneler, wat min der origineel' van opzet en uitvoering zijn. Tussen die nummers valt vooral Used to bad news" in goede zin, op. (CBS) Met de waardering voor Vin- cenzo Bellini is het altijd berg op, berg af gegaan. Zowel zijn leven als zijn werk zitten vol tegenspraak. In Catania, ha venstad in Zuid-Sicilië, waar bij in 1801 werd geboren, viel de slanke, beeldschone jonge man met zijn licht blond, dun krullend haar, zijn matblau- wc ogen, zijn ovaal gezicht al sterk op. Toen hij stervende was hij werd nauwelijks 34 jaar vochten de vrouwen nog om bun idool, maar wie van hen hem beter leerden kennen, wisten dat de inne mende charmeur egoïstisch, arrogant,driftiè en wispelturig was. Hij zelf koesterde vooral sympathie voor wie hem vooruit kon helpen. Hoe moeilijk zijn biografen het met hem hebben gehad, blijkt uit twee recente publika- ties. Zijn laatste Duitse bio graaf Wertier Oehlmann praat uit louter bewondering alles goed maar de Amerikaanse biograaf Herbert Weinstock heeft lang geaarzeld of hij na zijn uitstekende boeken over Rossini en Donizetti ook nog een paar jaar aan de hem hartgrondig onsympathieke Bellini zou besteden. Hij heeft geprobeerd hem te behande len alsof hij hem als persoon net zo bewonderde als zijn muziek, maar dat is hem niet gelukt. moet gezegd worden dat Belli- nachtegaal soms ook met be- ni langzaam en zorgvuldig geleiding?". werkte (op de leeftijd waarop hij stierf, hadden Rossini en Donizetti niet slechts tien maar al meer dan dertig ope ra's op hun naam staan!) en Toen de componist op het con servatorium in Napels stu deerde en ook korte tijd daar na, heeft hij kerk- en concert vrolijk, soms op het frivole af. Bij Bellini komt er nog bij de bel canto-opera-stijl, niet over al (het „Kyrie" is zelfs al te ingetogen). Met name bij de feestelijke inzet van het „Glo- muziek geschreven. Deze stuk- ria" en in het met een hoboso- Ook over Bellini's muziek lo pen trouwens de meningen sterk uiteen, niet alleen tussen de ene en de andere operalief hebber maar ook tussen de Er zit dan ook veel moois en bovendien wist hij heel veel ken, altijd afgedaan als van lo ingeleide, met een polyfone an de menselijke stem en niet geen belang, worden door de koorzetting eindigende Cum alleen van de acrobatische ef fecten waarmee je indruk kunt maken. platenmaatschappijen weer sancto spiritu" missen wij ene generatie en de andere. Na de verafgoding tijdens zijn leven, is hij een tijd vergeten, ook omdat zijn zangrollen vo- verrukkelijke vertolking van verwachten, maar dje zich ook een vroeg hoboconcert en er in de Pausmars niet open- imponerends in zijn opera 's en is ook een opname van inne- baart. De Italiaan belij' zijn het lijkt mij de vraag of het mend_strijkkwartet. Nu heeft geloof nu eenmaal krachtens zijn zuidelijke aard ep op zich is de muziek van Bellini heel mooi, subliem voor de stem verwijt dat hij aan de orke- het Twents Philharmonisch strale partijen zo weinig aan- Koor met het Overijssels Phil- kaal en dramatisch zo'n groot dacht besteedde, wel terecht harmonisch Orkest onder Ber- uitbeeldingsvermogen verei- is. Die partijen zijn relatief nard Burger voor Mirasound geschreven, woord voor woord sen. De Amerikaanse Rose eenvoudig maar beslist niet (KS 7021) de plaatpremière ge- Ponselle zette zich al in de primitief. Het is moeilijker een maakt van zijn ,Messa di Glo- natuurlijke eenvoud te berei- ria". Naar Italiaanse gewoonte jaren twintig sterk voor hem in, maar de Bellini-renaissan- ken dan te imponeren met is, net als bij Rossini en Pucci- te verstaan en bij alle naar buiten gekeerde expressie niet oppervlakkig in zijn vloeiend melos. Vertolking en opname toonzet omdat de andere delen wer, was het in zijn opera's daar altijd in het Gregoriaans omdat de kracht van zijn bel canto wortelt in de Italiaanse trouwens om de-stemmen te gingen. doen, niet om de instrumen ten. Ferdinand Hiller, een ver- ni, alleen Kyrie en Gloria ge- zijn uitstekend, ook van de solisten: de sopraan Nelly van der Spek, de alt Sylvia Söhlu- taal. Na Callas hebben Suther land, Sills, Caballé zijn opera's tot nieuw leven gewekt, eigen- maard dirigent in de vorige de in een overigens andere lijk alle tien met uitzondering eeuw, verdedigde Bellini's or- stijl geschreven missen van van de zwakke „Zaïra". Nu kest met de vraag: „Zingt een Haydn en Mozart; vreugdig, ter, de tenor Hein Meens en, niet te vergeten, de bas Henk Smit die in het als een aria opgevatte „Domine Deus" ho ge troeven uitspeelt J. KASANDER Julian „Cannonball" Adderley's carrière begonnen als tweede Parker. De cafrière van alt-saxofonist tal langspelers op de markt later gemaakt, tijdens zijn as- Julian CannonballAdder- gekomen, die elkaar wat een sociatie met Miles Davis. I ley begon in 1955 even abrupt aantal nummers betreft welis- maar ook die allereerste zijn als hij in 1975 eindigde toen waar overlappen, maar die interessant. Broer Nat Adder- j een hartaanval het leven nam erg goed die eerste jaren van ley speelt dan cornet in zijn van de zware musicus. In Cannonballsamenvatten steeds wisselende formaties 1955 wandelde hij als zo goed tot het moment dat hij deel voor de plaat, waarbij 'grote j als onbekende bij het jazz-pu- uit gaat maken van het be- namen als Paul Chambers bliek het New Yorkse Café roemde Miles Davis Quintet (bas). Cecil Payne (bariton- L Boyemia binnen, waar saxo- dat dan een Sextet wordt. Het sax). Kenny Clarke (drums). fonist Jerome Richardson on- meest compleet is de dubbe- Uit '56 dateren opnamen met verwacht niet van de partij Ielpee „Beginnings" (op een stevig orkest (zeven bla- kon zijn in het combo van Emarcy 6641576). „Julian zers) waarin heel duidelijk bassist Oscar Pettiford. Ad- Cannonball Adderley" (Emar- het bop-idioom de overhand derley nam zijn plaats in, op cy 6336702) maakt voor een heeft Een drietal nummers aanbeveling van een paar mu- deel van dezelfde oude opna- uit 1957 (de dübbelelpee hoes sici die z'n naam wel eens men (in mono) gebruik, en maakt er ergens foutief 1975 gehoord hadden, maar eigen- voegt daar maar vijf num- van), laten al een steeds vrije lijk tegen de wil van Pettiford mers uit Adderley's eerste re en ongecompliceerd bla- die het niet zo zag zitten. Van- grote jaar. 1955 aan toe. Op zende Adderley zien, eh .ei- daar dat, om de nieuweling zichzelf al merkwaardig, dat genlijk het meest interessant uit te proberen, het nummer een net ontdekte musicus me- zijn de twee opnames uit fe- „I'll remember April" op ra- teen al een grote serie-platen bruari 1959, tevens de laatste ce-snelheid werd ingezette maken krijgt in z'n eerste in tijd van de plaat Adderley „Cannonball" later: „Ze wilde jaar. maar de entree van Ad- speelt dan al bij Miles Da\is. me voor gek zetten, maar toe-derley was zo overweldigend, heeft John Coltrane op de vallig kende ik dat nummer dat hij op aanbeveling van tenorsax daar naast zich door en door. Dus ik nam hen mensen als Quincy Jones en staan en diens ritmisch vrije- in de maling". Het grote ge- Clark Terry direct een platen- re, minder voor de hand lig- .mak waarmee Adderley zijn contract kreeg bij Emarcygende notenseries beinvloe saxofoon hanteerde en boven- zonder dat iemand hem daar den Adderley duidelijk Op dien nog eens uitgebreid een ook maar gehoord had. Zui- Beginningszijn Limehou- solo nam, bleek zo hard aan ver het gevolg van het „Par- se Blues" en ..The sleeper" te fymen bij publiek en ken- ker-effect" dat Adderley te-eigenlijk nummers van dat ners, dat zijn naam in feite na weeg bracht. Deze historische Miles Davis Sextet zonder Mi- dat ene dramatische optreden Emarcy-opnamen verraden les. Jimmy Cobb op drums, gemaakt was. overigens dat het wel losliep Paul Chambers op bas. Wyn- Vooral ook omdat er in de met de muzikale gelijkenis ton Kelly aan de piano en jazz-scene een hevig gat was tussen Parker en Adderley. Cannonballop alt met John gevallen na de dood, enkele Natuurlijk ontkom je niet bij Coltrane op tenor, maken maanden daarvoor, van altist snelle nummers als (dat be- twee nummers lang prima Charlie Parker. Publiek en faamde entree-nummer) I'll jazz, waarbij de confrontatie critici die hun held niet koh- remember April" en „Hurri- Coltrane-Adderley een uit- den vergeten, bestempelden can Connie" aan Parker-remi- schieter is. Coltrane is nog Julian Adderley, toen 27 jaar' niscenties. Maar in 1955 ont- niet aan zijn latere vernieu- oud, als de „nieuwe Parker" kwam eigenlijk [geen enkele wingen toe. hij wisselt een Terecht of niet, het was het saxofonist daaraan.Adderley prachtige „chaser" van ieder begin van een vruchtbare car- bekende ook grif dat Parker vier maten taet Adderley af. riate, die in de zestiger jaren een groot voorbeeld voor hem maakt Adderley's muziek dui zel fs ongekende toppen Van was, maar hij voegde daar delijk losser er vrijer door populariteit haalde. Cannon- ook de naam van Benny Car- zijn invloed en je kan je al- ball" scoorde met zijn quintet ter aan toe, en vooral in „bal- leen maar voorstellen hoe in die dagen hit na hit, had lads" is diens invloed sterk te mooi het allemaal was ge- zich bekeerd tot de soul-jazz, horen. Mag de zware Adder- weest als die twee elkaar wa- en liep met de keuze van pia- ley, wiens bijnaam „Cannon- ren blijven beïnvloeden nisten als Joe Zawinul (later ball" een verbastering was Voordat de omvangrijke oprichter van Weather Re- van z'n high-school-bijnaam „Cannonball" in '75 stierf, port") en Herbie Hancock „Cannibal" Vanwege zijn heeft hij tegen Leonard Fea- vooruit »op de grote nieuwe enorme eetlust, dan in 1955 ther nog eens zijn vertrouwen ontwikkelingen van de jazz zeker niet meteen egn tweede m de jazz-muziek uitgespro- naar „fusion" - en jazz-rock Parker geweest zijn, hij hadken: „Zoals het leven comple- toe. Hits uit die dagen waren een opmerkelijke vrijheid, xer wordt, verfijnder ook. Bobby Timmöns' „This here", een steeds soepeler wordende verandert de muziek mee Zawinuls „Mercy, Mercy, toon die later steeds uitbundi- Jazz zal zijn zoals de mensen Mercy" en ..Why am I treated ger zal worden, bijna gulzig die het spelen De toekomst so bad?". expressief met de speciale ex- van de jazz? Die hangt af-van Die latere Adderley is bekend tra ademstoot tijdens het bla- hoe wijs wij er nu mee om- H genoeg Van de vroege Adder- zen van een noot. Zijn beste springen" ley zijn via Emarcy een dpe- platen heeft Adderley zeker BERT JANSMA Zondag 3 september Udo Jiirgens geeft een exclusief Haags optreden in het Neder lands Congresgebouw. Aanvang 20.15 uur. City Boy treedt op in de Sonesta Koepelzaal te Amsterdam. Aanvang 20.00 uur. Optreden van Flairck in het Appeltheater in Den Haag. Aanvang 20.30 uur. •onderdag 7 september De Amerikaanse irmatie Blondie treedt op in de Doelen te Genesis is te zien in het Ahoy Sportpaleis te Rotterdam. Aanvang 20.00 uur. Zondag 10 september Gratis Popfestival in het Rotterdamse Zuiderpark met de Ad vertisers, Tradition, The Smirks, The Darts, Gruppo Sportivo, Herman Brood and his Wild Romance, Steve Gibbons, The Cira- mons en Only Ones.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 22