Welke Constable schilderde „de" Constables? TWEE BOSSEN BLOEMEN VOOR GIJS DEN BESTEN Van meikevers tot luchtschepen Jarige winnaar in Ronde van Naaldwijk mm BOKS KUNSTWERELD IN OPSCHUDDING 70; 45; KUNST/SPORT LEIDSE COURANT NAALDWIJK Het kon eenvoudig niet op. Tot tweemaal toe mocht Gijs den Besten gisteravond bloemen in ontvangst nemen. Zowel voor de start als na de finish van de Ronde van Naaldwijk voor amateurs werd de jonge renner uit Mon ster gehuldigd. In de eerste plaats vanwe ge zijn verjaardag en in de tweede voor zijn verrassende overwinning in deze overigens verregende koers. Den Besten, lid van de organiserende wielervereniging Westland Wil Vooruit, deed zijn naam duidelijk eer aan. Verwacht was zijn triomf evenwel geens zins. Weliswaar had Gijs den Besten de laatste weken enkele malen in positieve zin van zich doen spreken tijdens onder meer in België gereden wedstrijden, maar tot een echte overwinning was het tot nu toe nog nooit gekomen. Een unicum daarom voor Gijs den Besten en dat nog wel op zijn verjaardag. De slechte weersomstan digheden deerden hem dan ook niet meer. Gijs den Besten ontsnapte in de voorlaat ste ronde van de in verband met de inval lende duisternis met zeven ronden ingekor te wedstrijd uit een kopgroepje van drie man, dat voorts bestond uit Bram Jouve- naar uit Den Haag en Wim de Waal uit Axel. Twee op papier zonder meer snellere renners, maar de aanval van Gijs den Besten kwam precies op het juiste mo ment. Vooral Wim de Waal deed gisteravond in Naaldwijk geducht van zich spreken. De blonde Zeeuw reed tot tweemaal toe alleen op kop, maar mede dankzij de ijverige impulsen van de Scheveningse renner Wim Hus werd Wim de Waal telkens achter haald. Pas toen Gijs den Besten hem assis tentie verleende, bleef Wim de Waal voor goed uit de greep van het inmiddels bijzon der sterk uitgedunde peloton. De twee koplopers leken de strijd onder elkaar te zullen gaan uitvechten. Maar nadat Piet Franken uit Oosterhout en Ri- nus Suentiens uit Bladel hun pogingen het duo te achterhalen zagen stranden, kwam Bram Jouvenaar met een uiterste krachts inspanning het leidende tweetal tot een drietal renners versterken. Gijs den Besten bleek uiteindelijk toch de rapste, voor Bram Jouvenaar en Wim de Waal. Het Westlandse Courant-klassement, waar voor de Ronde van Naaldwijk als laatste in de serie meetelde, werd gewonnen door Theo Hogervorst uit Pijnacker die ditmaal niet bij de eerste tien wist te eindigen. De uitslag: 1. Gijs den Besten (Monster), 2. Bram Jouvenaar (Den Haag), 3. Wim de Waal (Axel), Harry de Boer (Hilversum), 5. Martin Visser Johan Otten overleden In stilte is woensdag te Amster dam de concertpianist Johan Otten gecremeerd. De pianist, die in 1940 in Haarlem debu teerde, overleed op 26 augustus in Amsterdam. Hij is 64 jaar geworden. De laatste jaren trad hij samen met zijn neef, de violist Daniel Otten, op in talrijke concerten in binnen- en buitenland. De overledene maakte ook naam als virtuoos begeleider van vele binnen- en buitenlandse solis ten. Voorts was hij een vaste gast in de Hilversumse studio's. Galerie, Lieve hemel stoot je hoofd niet Vijzelgracht 6 Amsterdam exposeert van 3r27 september schilderijen van Louis Baltussen, Michiel Hertroys, Jan Rotteveel en René van Wanrooij en aquarellen van Coraline Boomsma. PANAMARENKO IN KROLLER-MULLER Met een tentoonstelling van de fantastische, door de Belg Panamarenko ontworpen toestel len, organiseert het Rijksmuseum Kroller-Mul- ler op De Hoge Veluwe tot 16 oktober a.s. een happening voor heel-het-gezin. In de zalen en gangen van het nieuwe museum heeft de 38-ja- rige Antwerpenaar zijn veelsoortige objecten opgesteld. Magneetschoenen, Hollywood-achti- ge viltpoppen, meikevers, auto's van rubber en vliegtuigen. In de grote beeldenzaal staat de „Aeromodel- ler", het spectaculaire luchtschip waarmee Pa namarenko van België naar de Veluwe had willen vliegen. Geperst tussen de muren van het Kröller-Muller Museum vraagt het luchtschip er naar buiten te mogen om op te stijgen. De vliegtuigen van Panamarenko spotten met alles wat op het gebied van de vhegtuigtechniek bereikt. Toch zijn de ontworpen apparaten daardoor niet minder serieus bedoeld. Volgens de kunstenaar, die zich verdiepte in de natuur wetenschappen, kunnen al zijn toestellen op z'n minst theoretisch vliegen. Het begin van Panamarenko's aktiviteiten da teert uit de jaren zestig, toen hij met Hugo Heyrman rebelleerde tegen het academisch on derwijs. Van schuimplastic maakten zij provoce rende objecten, zij verspreidden een zelfgedrukt blad en organiseerden op straat, op de Groen plaats van Antwerpen vooral, tal van happe nings. Dat alles ademde een dadaïstische en uitdagende sfeer, waarin allerlei actuele elemen ten van toen duidelijk meespeelden: de Ameri kaanse glamour, het geweld, de reklame, de Popart en bovenal de ruimtevaart. Vanuit die belangstelling voor de ruimte kwam Panama renko tot zijn eerste vliegtuig en het luchtschip. Van 1970 ongeveer af volgen dan reeksen toe stellen die men vliegtuigen kan noemen, waar van de kracht vooral ligt in het concept. Technici die denken in begrippen als functiona liteit en rendement zullen het vliegvermogen van Panamarenko's toestellen niet hoog aanslaan. De kunstenaar én de museumbezoeker houden zich echter op hun eigen wijze met het ver schijnsel vliegen bezig. De toestellen vliegen op een andere manier dan we gewend zijn, zij hebben een eigen, bijzondere vorm, Het zijn modellen die niet door middel van vervuilende, met kerosine gevulde straalmotoren vliegen, maar met mensenkracht. Toestellen met grote, driehoekige zeilen, met parachutes niet bestemd om te dalen maar juist om op te stijgen, helicop- ■ter-achtige apparaten, ruimteschepen, die in het heelal worden voortbewogen door daar bestaan de magnetische krachten, een turbine-motor aangedreven door spierkracht en nog een x-aan- tal unieke vindingen méér. Panamarenko's toestellen zijn tot in detail door dacht en berekend, van de meeste treft men op de tentoonstelling de uitgewerkte ontwerpteke ningen aan. De een zal Panamarenko kunste naar noemen, de ander wellicht liever ingenieur, uitvinder of misschien fantast. Voor hem bete kenen déze toestellen een realiteit, een bereken de werkelijkheid die bestaat uit nieuwsoortige overbrengingsmechnismen, nieuwe energiebron nen, nieuwe materialen en vormen. Hij bouwt zijn eigen werkelijkheid, geeft een andere inter pretatie aan wat reeds bestaat, legt de basis voor nieuwe visies op welk terrein ook, inbegre pen dat van de kunst. Wie met Panamarenko méé wil gaan. stijgt uit boven het leven van alledag om gebieden te bereiken van imaginatie en inventiviteit „Vlieg er eens uit" is een slagzin die vanaf zaterdag 26 augustus in alle opzichten van toepassing is op het in ons nationale park gelegen Rijksmu seum Kröller-Muller. Ter gelegenheid van deze overzichtstentoonstel ling is in het Nederlands. Frans en Duits een uitvoerige, rijk geïllustreerde catalogus uitgege- scheidsrechter: "Voor'n sportieve prestatie, al begint't maar met'n blok je om,is'n goed trainings pak onmisbaar. Die dingen zijn tenslotte gemaakt om je in te bewegen. Nou dan!" DONDERDAG 31 AUGUSTUS 1978 PAGINA 11 John Constable, achter-achter-kleinzoon van de beroemde kunstenaar met vrouw en kind bij diens beroemdste werk The Hay Wain. Volgens iedereen blijft de eigenhandigheid van dit werk onbetwist. LONDEN (AP) De internationale kunstwereld is in opschudding ge raakt door de bekendmaking van twee vooraanstaande Britse deskundi gen, dat een groot aantal aan de Engelse landschapsschilder John Con stable toegeschreven doeken in feite- het werk zijn van onbekende leden van diens familie. Deze mening is geuit door de plaatsvervangende conservator van de Tate Gallery in Londen, Leslie Parris en de kunsthistoricus Ian Flemin- Williams, die eveneens aan de Tate Gallery s verbonden. Zij zeggen dat hun bevindingen zullën nopen tot een herziene toeschrijving van onder meer „Constables" in de Paul Mellon Collectie aan de universiteit van Yale en bij het museum of Art in Philadelphia in de Verenigde Staten, in het Staatliche Museum in Berlijn en het Kunst- haus in München, in het Ashmolean Museum i Oxford en in de Tate Gallery, waar veel Britse kunstschatten worden bewaard. Kunstcritici en -handelaren zijn van mening dat deze bewering betekent dat een onderzoek moet worden gedaan naar de authenticiteit van de honderden schetsen en olie- en waterverfschilde rijen die momenteel worden toegeschreven aan de vroeg -negentiende eeuwse schilder, die deel uitmaken van over de hele wereld verspreide kunstverzamelingen. Constable, die leefde van 1776 tot 1837, staat bekend om zijn taferelen die het oog rust geven en een directe aantrekkingskracht uitoefenen. Wellicht het bekendst en geliefdst is het in 1821 tot standgekomen „The Haywain" dat miljoenen malen is gereproduceerd op kerstkaarten en deksels van koek- en snoepblikken. Aan de echtheid van „The Haywain" wordt overigens na de onthullingen van Parris en Fleming Williams niet getwijfeld. Een ander geliefde „Constable", getiteld „Near Stoke by Nayland". die in de Tate Gallery' hangt, wordt nu echter toegeschreven aan diens vierde zoon Lionel. Kritici en handelaren verklaren dat Parris en Fleming—Williams tot dusverre „boven redelijke twijfel" hebben aangetoond dat 14 schilderijen, schetsen en een volledig schetsboek het werk van deze Lionel zijn. Hun conclusies zijn ge grond op geringe verschillen in stijl. Het werk van Constable was in de meeste gevallen onge signeerd. Beide deskundigen onderzochten materiaal dat was verstrekt door de nabestaanden van Con stable en door Leggatts, de Londense kunsthan delaren die in 1899 177 werken van Constable kochten van diens kleinzoon Hugh. Kunsthandelaar Hugh Leggatt noemt de verwar ring tussen John en Lionel Constable slechts het topje van een ijsberg. „Drie andere zoons schil derden ook John Charles, Charles Golding en Alfred. Zijn dochter Isabel schilderde bloe men. Zijn kleinzoon Hugh schilderde zee- en landschapstaferelen. Het is zeer goed mogelijk dat een deel van hun werk doorgaat voor dat van John". Alle 14 nu door Parris en Fleming—Williams aan Lionel toegeschreven Constables werden tussen 1880 en 1924 door kleinkinderen Hugh en Ella verkocht. Zij wisten volgens beide des kundigen het werk van Lionel niet te onder scheiden van dat van zijn vader. Lionel werd in 1829 geboren en was pas negen jaar oud toen zijn vader stierf. Leggatt noemt de ontdekking van Parris en Fleming—Williams „een belangrijke doorbraak in de kunstwereld" en „een opmerkelijk stuk kunstonderzoek". „Ik denk dat Lionel Constable nu terecht als een belangrijk kunstenaar erkend gaat worden en dat de waarde van zijn werk opnieuw moet worden geschat", aldus Hugh Leggatt. Je trimt, je je sport, je slankt af. Steeds meer mensen ontdek ken datje je dan kiplekker voelt En ze komen er ook achter dat daar uitstekende kleding voor is. In een goed trainings pak lijkt het of je harder gaat. Maar eigenlijk zit het gewoon lekkerder. Katoen/polyester. Sterken ademend.Prof-pak46-54 Polyester/katoen. Kwahteitspak voor sportief prijsje. 46-56

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 11