Avondje bewust toneelkijken Nieuwe aanwinst museum Lakenhal Peckinpah's vrachtrijders maken het weer bont EN VERDER FRAAIE EXPOSITIE IN NOORDWIJKSE KAPEL Poppen en tekeningen in Warmondse galerie Grote antiekbeurs VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1978 LEIDSE COURANT PAGINA 7 Sam Peckinpah heeft een ze kere reputatie opgebouwd als een regisseur die zijn films boordevol geweld stopt, dat hij dan als een soort bloedig ballet in slow motion nog eens benadrukt. In zekere zin zet hij deze traditie voort i film „Convoy", frontatie i zijn jongste iar de con- muitende vrachtwagenchauffeurs met het gezag is toch veel milder dan wat we van Peckinpah in westerns als „The wild bunch" en films als „Straw- dogs" en „The getaway" ge wend zijn. Sterker nog een- wederom in vertraagd tem po - getoond kroeggevecht levert alleen maar een bloe dende bovenlip op. „Convoy" is het verhaal - zo men van verhaal kan spre ken - van een drietal vracht wagenchauffeurs, die ge tergd door een op hen loeren de sheriff een landelijke de monstratie veroorzaken als zich op hun vlucht uit de staat Arizona steeds meer collega's bij het drietal aan sluiten. Een demonstratie, die zulke LIDO I - Convoy (16) met Ali McGraw, Kris Kristof- ferson en Ernest Borgi- ne. Regie: Sam Packin- pah. men dat politici er munt trachten uit te slaan voor hun verkiezingscampagne en tenslotte het leger te hulp moet worden geroepen om de leider Rubber Eend uit te schakelen. Hoewel Peckinpah je bijna twee uur handig bezighoudt met deze machtsstrijd op de weg, is „Convoy" beslist geen film om daarna thuis nog eens rustig te ontleden. Want dan vallen de gaten in het verhaal. De vrachtrijders schijnen geen baas te hebben die ze tot de orde zou kunnen roepen, mochten ze die wel hebben dan kan het de heren blijkbaar bitter weinig sche len of de lading ooit op zijn bestemming arriveert. Ver der moeten de chauffeurs over een onbeperkt crediet beschikken, want na door de Onder leiding van Rubber Eend (Kris Kristofferson) zorgen Amerikaanse vrachtwagenchauffeurs voor een massale demonstratie op de weg in Sam Peckin pah's „Convoy". LUXOR Spider man (a.l.) Een fysicus wordt gebeten door een radio-actieve spin en krijgt daardoor de eigen schappen van het dier. Klau terend tegen flatmuren en plafonds gaat de „Spinne- man" vervolgens de misdadi gers te lijf, een soort strip held dus. Overigens een wat mager vakantiefilmpje. (Tweede week) CAMERA Saturday night fever (16) John Trevolta als de „drager" van een film over de jeugd in de zeventi ger jaren. Een gevoelig por tret met kritische ondertonen van jongeren die hun lee fruimte alvast opsouperen omdat er straks toch niets meer komt. Rijkelijk gelar deerd met uitstekende mu ziek en dans. (negende week) LIDO II The last waltz (a.l.) Een documentaire van het afscheidsconcert van The Band in 1976. Een uitstekend werkstuk voor de liefhebbers van hedendaagse popmuziek, (derde week) LID O III The turning point (16) Shirley McLaine en Anne Bancroft in een aan grijpende film over twee vrouwen met een gemeen schappelijk verleden, maar ieder met een eigen kijk op dat verleden. Het komt tot een keiharde confrontatie tussen hen (vierde week) STUDIO The man with the golden gun (12) Roger Moore in een Bond-film uit 1974. Een aardige film, waar in de humor de grimmigheid van de eerste 007-films met Sean Connery verdringt (re prise, vierde week) TRIANON - Onkruid ver gaat niet (a.l.) Een opnieuw uitblinkende Louis de Funès als fabrikant van luchtzui veringsinstallaties die tegen sheriff via een forse boete van hun contanten te zijn beroofd, kunnen zij nog over genoeg dieselolie beschikken om het halve land af te rei zen. Het vrouwelijk element in deze typische mannenfilm wordt gevormd door Ali Mc Graw, die er letterlijk bij de kortgeknipte haren bijge sleept is als een reportage-fo tografe, die we wel veelvul dig met de camera zien „klik ken" maar die nooit een nieuw filmrolletje nodig schijnt te hebben. Misschien zit dat er ook niet in, want we krijgen ook nooit iets van haar productie te zien en ze fungeert alleen maar als bij rijder voor de stoere Kris Kristofferson, die anders zo eenzaam in zijn cabine zou zitten. f Verreweg de „aardigste" rol is die van Ernest Borgnine als de verbeten achtervolger Sheriff Dirty Lyle Wallace, die toch wel waardering voor zijn tegenstander kan op brengen ondanks alle verne deringen die hij moet slik ken. Maar of zo'n sheriff nu de volmacht heeft om in ie dere staat het politiecorps op de been te roepen en tenslot te het leger in te schakelen. Wie over al deze onwaar schijnlijkheden en slor digheidjes in het scena rio kan heenstappen wordt door „Convoy" echt wel bijna twee uur beziggehouden door Sam Peckinpah, die han dig dit massaal gebeuren voortvloeiend uit een on betekenende café-ruzie als volkomen normaal aan de toeschouwer ser veert. Maar o wee als je gaat nadenken. MILO zijn echtgenote ten strijde trekt. Anderhalf uur ademlo ze ontspanning met de inmid dels overbekende Franse driftkikker (zesde week) REX Het heetste hoertje aller tijden (16) Matig sex- werkje. EUROCINEMA 1 (Alp hen) Saturday night fever (16) Zie Camera. EUROCINEMA II (Alp hen) Pinkeltje. Goede Ne derlandse speelfilm over de kinderheld Pinkeltje, ge schreven door Dick van der Laan. EUROCINEMA III (Alphen) Sexerella en prins Erotico (16) (eerste week) EUROCINEMA IV (Alp hen) The pink panter stri kes again (a.l.) Peter Sellers als politie-inspecteur in het zoveelste pink-panter ver haal. Altijd goed voor ander half uur ontspanning. VERSTOTING VAN HAGAR" VAN GABRIEL METSU LEIDEN - Stedelijk mu seum De Lakenhal aan de Oude Singel heeft onlangs dankzij de steun van de ver eniging Rembrandt het schilderij „De Verstoting van Hagar" van Gabriël Metsu kunnen aankopen. Het schilderij is uiterst repre sentatief voor de Leidse pe riode van Gabriël Metsu (1629-1667). Metsu behoorde tot de oprichters van het Leidse St. Lucasgilde in 1648, maar vestigde zich omstreeks 1654 in Amsterdam, waar hij tot zijn dood bleef wonen. „De Verstoting van Hagar" (115 bij 89 cm) is karakteris tiek voor de historiestukken op doek op groot formaat, die Metsu tot het midden van de jaren vijftig schilderde. Daarna schilderde hij bijna uitsluitend genrevoorstellin- veel zijn gen op paneel in een kleiner formaat. Het is onbekend wie leermeester is geweest, in zijn vroege werken is Met su duidelijk beïnvloed door de Utrechtse schilder Jan Baptist Weenix (1621-1660), die in zijn jeugd Italië had bezocht. Meermalen is gewe zen op de overeenkomsten tussen Weenix' vrouw met kind bij ruïnes in een land- Henry Baumgartl STICHTING IDEËLE COMMUNICATIE BRENGT ENGELSE STUKKEN IN SCHOUWBURG LEIDEN - Engelse theater, dat wil zeggen Engelse toneelstukken die in het Engels door Engelse acteurs worden gespeeld zijn voor Leiden niets nieuws. De Leidse Schouwburg heeft al enkele malen (overi gens slecht bezochte) Engelse toneelstuk ken in het recente verleden gebracht. Het bijzondere aan de Engelse toneelstukken die de Stichting Ideële Communicatie in de maanden oktober en november en ook in 1979 gaat brengen is dat de toeschou wer, wanneer hij donateur wordt van de Stichting, op een zodanige manier wordt begeleid dat hij als Nederlander optimaal kan genieten van wat de toneelstukken hem te bieden hebben. „Ons doel is om bij zoveel mogelijk Neder landers belangstelling voor de Engelse taal door middel van het toneel op te wekken", aldus Henry Baumgartl, directeur van de Stichting Ideële Communicatie. (SICOM). „Wij hebben daarvoor een begeleidingspro gramma ontwikkeld waarbij de bezoekers ruim van tevoren in de gelegenheid worden gesteld om de tekst van het toneelstuk te lezen. Moeilijke woorden en uitdrukkingen staan vertaald in de marge, en wel op een zodanige manier dat men straks in het theater het toneelstuk met veel plezier en zonder veel problemen kan volgen", aldus Baumgartl. „Het Engelse toneel is alom bekend vanwege zijn hoge kwaliteit. Door er gericht gebruik van te maken zijn wij erin geslaagd een dimensie toe te voegen aan de middelen om taalkennis op sponta ne wijze uit te breiden en op peil te houden. Projecten in andere landen (bijv. Scandina vië) werden al eerder met veel succes afge rond", aldus Henry Baumgartl. Middelbare school De SICOM is niet alleen actief op het gebied van de individuele begeleiding. Ook de middelbare scholen kunnen de educatie ve vruchten plukken van het door de Stich ting gehanteerde systeem. „Het probleem bij de middelbare scholen is dat de begelei ding en voorbereiding wordt overgelaten aan leraren. De scholieren zijn dan afhan kelijk van het enthousiasme en de kennis van iemand die hiervoor geen opleiding heeft gehad en vaak met summiere kennis van zaken moet werken. Het is ook niet verwonderlijk dat een dergelijke halfbak ken aanpak meestal maar matige en vaak averechtse resultaten heeft opgeleverd", al dus zijn de ervaringen van Baumgartl. „Wij bieden de scholen een programma waarbij een specialist van de Stichting een aantal lessen vooraf verzorgt. De hele materie wordt dan met behulp van videomateriaal en vakkennis aan de kinderen overge bracht". Toneelstukken. De Stichting zal zich in Leiden voorlopig nog beperken tot de toneelstukken „The Knack", een komedie van Ann Jellicoe (erg bekend geworden door de verfilmde versie met Rita Tushingham) in de maanden okto ber/november en twee één-acters, „The Lover" en „The Dumb Waiter" van Harold Pinter volgend jaar. De toneelstukken wor den door Engelse top-acteurs gespeeld. De SICOM beperkt zich niet tot theater alleen. De in mei van dit jaar opgerichte Stichting organiseert onder meer ook vi deo- en filmprodukties, concerten, reizen naar culturele evenementen in het buiten land en nog een aantal culturele zaken. En bij al deze evenementen blijft de filosofie van de Stichting gehandhaafd: optimaal profiteren van de mogelijkheden van het evenement en de kennis verbreden, zonder dat het amusementsaspect in gevaar komt. Om te kunnen profiteren van de voordelen die de SICOM biedt moet men zich in het bezit stellen van een SICOM-pas. Met deze pas kunnen alle activiteiten voor de helft van de normale prijs worden bezocht, krijgt men gratis het blad Sicompers, wor den de teksten van buitenlandse SICOM- produkties gratis toegestuurd met vertalin gen, worden er gratis plaatsbewijzen gere serveerd en bestaat de mogelijkheid om aan de buitenlandse excursies deel te ne men. De donatie bedraagt minimaal 20 gulden per persoon. Als men zich snel opgeeft voor 1979 kan men al gratis in 1978 van de pas gebruik maken, omdat de pas erg snel wordt opgestuurd. Men kan zich opgeven bij de dichtstbijzijnde AMRO- bank. „Crispy hands" van Jacqueline de Jong. NOORDWIJK - Jacqueline de Jong en Jaap van der Pol houden tot en met zondag 27 augustus een expositie in De Kapel aan de Hoofdstraat in Noordwijk. Jacqueline de Jong, geboren in 1939 te Hengelo, werkte gedurende de jaren zestig in Parijs. Zij raakte betrokken bij wat men in de schilder kunst noemt het „nieuwe rea lisme". Daarvoor had zij dicht bij de gebeurtenissen rond de Cobragroep gezeten in Amsterdam en Copenha gen. (Cobra is een aandui ding van een groep schilders waarvan onder anderen Ka- rel Appel deel uitmaakte). In haar Parijse tijd ontwikkelde zij zich in haar werk van een figuratieve stijl naar wat men aanduidt met het begrip picturaal realisme. In haar werken is haar aandacht te zien voor het spelelement. Dit uit zich duidelijk in haar serie schilderijen en etsen die het biljartspel tot onderwerp hebben. Jaap van der Pol werd gebo ren in 1939 te Lansmeer. De meeste van zijn werken heb ben betrekking op mensen, deels alleen, deels in groe pen, in een sobere tamelijk kale omgeving, spaarzaam voorzien van alledaagse voorwerpen. Van der Pol schap, en de Verstoting van Hagar door Metsu. Het schilderij van Weenix, daterend uit 1647 is niet meer dan een in een landschap gesitueerde genre-voorstel ling. De moeder neemt juist een doek uit haar mand om het op haar schoot zittende kind te verschonen. De zuilen achter haar, de twee honden op de voorgrond en de koeien en de landlui op de achtergrond zijn alleen stof- fage, en hebben geen bepaal de betekenis in het schilderij. Bij de circa 1653 geschilder de Verstoting van Hagar heeft Metsu op bijzonder knappe wijze van dezelfde gegevens gebruik gemaakt om de dramatiek van dit mo ment te onderstrepen. Hagar en haar zoontje Ishmaël zijn op zichzelf nog goed verge lijkbaar met Weenix' moeder en kind, maar om hen heen gebeurt er van alles. De uit het duister opdoemende Abraham wijst met felle blik en uitgestoken hand Hagar uit de beschutting van het met wingerd begroeide huis. Zij moet gaan in de richting van de dorre begroeiing van de woestijn, aangegeven door de takken achter het honden hok links onder. Boven hun hoofden worden Hagar en Ishmaël uitgejouwd door een jongetje, dat waarschijnlijk Isaac moet voorstellen, wiens komst aanleiding was tot Ha- gars verstoting. Weenix' beide honden treft men hier ook aan, maar als echte medespelers; de huis hond verjaagt de andere, als Abraham Hagar. De verandering, die de weg zending in Hag ars leven te weeg brengt wordt als het ware aangegeven in de brug op de achtergrond. Men mag rustig stellen, aldus een des kundige, dat Metsu's aanleg voor het weergeven van in termenselijke relaties en de uitdieping, die dit talent kreeg in zijn vroege historie stukken van groot belang zijn geweest voor de sfeer van zijn latere genre-voor stellingen, die zoveel intenser zijn dan de meeste andere uit die tijd. Van Driesten Naast het schilderij van Met su is het museum tevens ver rijkt met zes werken van de Leidse kunstenaar Arend Jan van Driesten (1878-1879). Naast een Vrouwenportret (een hele zeldzaamheid bij deze landschapsschilder) zijn het een Vaas met rozen, twee geschilderde landschappen en twee landschapsaquarel len. Het grootste doek is een „Gezicht op Beusichem", maar zeker zo aardig is „Landschap met meisje on der een parasol bij een bocht van een landweg". Hierin is de vlotte penseelstreek van deze Leidse impressionist goed te zien. De beide aqua rellen zijn studies bij avond; „Twee figuren in een schuitje aan een plaszoom" en „Sloot kant bij maanlicht". Alle zes gelegateerde werken zijn voorlopig opgehangen op de bovengang van de Papevleu gel. Rina la Grouw maakt zonder enige opleiding in die richting allerlei kreatieve zaken zoals knuffelbeesten, ontwerpen voor kinderkleding en poppen. Haar kollektie poppen is tentoon gesteld in de vitrine van de galerie. De poppen hebben hoofden van klei of van geperst vilt. Alle poppen zijn verschillend van uitdrukking hetgeen een kunst op zich is met zo'n grote kollektie. De maskers van vilt maakt Rina la Grouw over een zelfgemaakt gipsmodel. De tekeningen aan de wanden van de galerie zijn van Erick v. Driel. Zijn werk wordt vaak surrealistisch genoemd maar zelf vindt hij dat het realistisch is. Zijn voorliefde voor insekten spreekt duidelijk uit zijn tekeningen. Waarschijnlijk is dat een overblijfsel uit de periode dat Erick v. Driel werkzaam was bij het museum voor Natuurlijke Historie. Na zijn opleiding aan de vrije academie heeft hij als beroep illustrator gekozen. Waarschijnlijk volgt er binnenkort een nieuwe expositie van Erick v. Driel maar dan met schilder stukken. De galerie is dagelijk geopend 14.00 - 17.00 en 19.00 - 21.00 uur. Bovendien op woensdag 10.00 - 12.00 uur met koffie. Een werkstuk van Rina la Grouw In het schouwburgcomplex Kunstmin aan de Boelekade 67 in Gouda wordt van 17 tot en met 20 augustus voor de 46e maal de Grote Antiekbeurs gehouden. Op de grote beurs veel meubelen, klokken, wapens, poppen, prenten, munten en vele gebruiksvoorwerpen. Ook een uitgebreide collectie tin, waarvan enkele objecten op nevenstaande foto te zien zijn. De beurs is geopend donderdag en vrijdag van twee uur's middags tot tien uur; zaterdag en zondag van elf uur tot zeven uur. slaagt er zonder twijfel in treffende en overtuigende werken te creëren, vaak van een paradoxale soort De tentoonstelling, die dage lijks is geopend van 14.00- 17.00 uur en van 19.00 - 21.00

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7