PLATEN Concertagenda MOOGY KLWGMAN: 99Mijn derde elpee moet mijn status ais musicus extra onderstrepen99 Een kwajongen bezingt di menselijke waardigheid ZATERDAG 27 MEI 1978 Collector's items zijn zeldzaam. Alleen de echte platen-freak gaat op zoek naar bijvoorbeeld een single, waarvan er maar vijftig geperst zijn of wil een elpee, waarop studio-repetities van een groep te vinden zijn. Tot voor kort was de band-opna me van Mark "Moogy" Klingman's elpee "Moogy II" ook zo'n collector's item. Vijf jaar lang hebben misschien een twintigtal mensen in Nederland hun vrienden en kennissen de opnamen kunnen laten horen. Daar is nu verandering in gekomen, want Moogy heeft met EMI-Holland overeenstemming bereikt om de opnamen alsnog uit te brengen. De enige troost is mis schien, dat de elpee alleen in Nederland wordt uitgebracht. Mai'k "Moogy" Klingman is een vriendelijke Amerikaan, die geheel ten onrechte niet bij het grote publiek is doorge drongen. Zijn eerste elpee "Moogy I" werd hier jaren geleden uitgebracht en vooral door de muziek-pers goed ont vangen. Lovende kritieken verschenen in week- en dag bladen. „Door de kleine groep fans, die ik hier door die plaat had gekregen, besloot ik in 1973 de band-opnamen van mijn tweede elpee naar Neder land te sturen, zodat men wist wat er van mij te verwachten viel. De elpee werd niet uitge bracht, maar de band ging circuleren en werd een soort underground elpee, zoals de Dylan "Basement tapes". Het bleek dat de fans de opnamen op een elpee wilden hebben en zo werd besloten het album alsnog uit te brengen". ..De opnamen werden ge maakt in een. wat ik wil om schrijven als historische perio de voor de New Yorkse music- scene. Todd (Rundgren) en ik hadden net onze eigen studio gebouwd. De mensen, die op de elpee meespelen, deden dit niet, omdat ze er voor betaald werden, maar omdat ze Tod d's en mijn vrienden zijn. De elpee, die zeker niet foutloos is, heeft een gezellige feestjes- achtige sfeer, waardoor het een plaat is geworden, die je niet iedere dag in de winkel koopt. Er spelen een heleboel mensen mee uit de New York se music-scene, die toen, net als ik, pas begonnen en die nu grote artiesten zijn zoals Jan Hammer. Rick Derringer. Todd natuurlijk, Noel Pointer. The Brecker Brothers, de meisjesgroep Fanny, Dave Spinoza en nog vele anderen. Er werd vierentwintig uur per dag muziek gemaakt in ons zolder-appartement, waar we de studio hadden. Overdag waren we bezig met "A wizard a true star" van Todd en 's- avonds namen we mijn elpee op. Ik was net een jaar lang op tournee geweest met mijn band en ik vind dan ook dat de plaat Moogy Klingman ver tegenwoordigt, die bezig is met zijn eigen muziek. Als Dy lan de "Basement tapes" heeft, kun je mijn band de "Penthouse tapes" noemen, omdat ze op zolder werden gemaakt". „Nadat de elpee klaar was ging ik vrijwel direct met an dere artiesten werken. Zo speelde ik een maand bij Lou Reed. was daarna bezig met de organisatie van Todd's band "Utopia", waarmee ik twee jaar toerde en werd voor bijna een jaar Bette Midler's producer". ..Ik kende Bette door Buzz Linhart, waarmee ik samen het nummer "Friends" schreef. Na haar tweede elpee, dus ongeveer in midden 1974, ontmoette ik Bette. Ze had in anderhalf jaar tijd geen elpee gemaakt, omdat de producers, waarmee ze gewerkt had, on der andere Richard Perry, Arif Mardin en een aantal Mo town producers, niet aan haar eisen voldeden. Na een aantal sessies vroeg ze, of ik de elpee wilde produceren, wat toen ge beurd is. Ze vond. dat ik de enige was, die muzikaal om haar gaf. De andere producers hadden geprobeerd haar in te, passen in hun schema van werken. Tijdens de opnamen van die elpee vertelde ze, dat Bob Dylan een van haar favo riete artiesten was en dat ze graag een keer met hem zou willen werken. Iets dat onmo gelijk leek, bleek toch te kun nen, want tijdens een lunch pauze tussen de opnamen ging ik aan de overkant van de studio iets drinken. Daar zat toevallig Bob Dylan ook iets te drinken. We raakten aan de praat en ik vertelde hem dat ik een plaat aan het maken was met Bette Midler en dat ze het leuk zou vinden als hij ook mee zou doen. Dylan bleek onder de indruk te zijn van Bette's werk en zo maak ten we een afspraak voor een middag-sessie en hij kwam nog opdagen ook. „Na Bette's elpee en een aan tal andere acitiviteiten waren er een aantal jaren verstreken en dacht ik: „Waarom neem ik geen nieuwe elpee op.Ik ben dan ook bezig met mijn derde elpee, die makkelijk een dub- bel-album kan worden. In Amerika zal deze elpee eerst uitkomen voordat ik daar ook de tweede release. Artistiek gezien is het beter omdat het nieuwe product meer beant woord aan de muzikale smaak van deze tijd. Mijn tweede el pee is meer een collector's item dan een commercieel werkstuk. Als al mijn werk is uitgebracht kan ik naar de toekomst kijken en me weer bezighouden met nieuwe din gen." „De derde elpee zal meer muzikale en vocale ar rangementen hebben en moet mijn status als musicus extra onderstrepen. Op die nieuwe elpee spelen Todd Rundgren en Rick Derringer en een aan tal goede studio-muzikanten mee." „Todd en ik zijn al tien jaar goede vrienden. We ontmoet ten elkaar buiten bij een club „The café a Go Go" waar we allebei stonden te wachten op Alvin Bishop, die in die tijd solo-gitarist was bij Paul But ter field. We hielden contact en toen Todd's band „Nazz" uit elkaar ging vroeg hij mijn hulp bij het samenstellen van een nieuwe groep. Ik woonde in tegenstelling tot Todd in New York en was al aardig ingeburgerd in de music-scene daar, terwijl Todd geen arties ten kende. Moogy begon op zijn twaalfde piano te spelen. „Ik wilde graag acteur worden en keek daarom veel naar de televisie Moogy Klingman: ..Ik wil naast mijn werk als solo-ar tiest ook als pro ducer en schrij ver bezig blij ven". vooral films. Op een dag werd „Rhapsody in blue" van Gerschwin getoond en besloot ik de nieuwe Gerschwin te worden." Hij deed echter nog wel een vergeefse poging om acteur te worden, maar toen dat niet zo best lukte verhuis de hij naar New York. „Ik kreeg werk in rock and roll- band jes, speelde in Greenwi ch-village en werkte me er in. Er waren speciale clubs waar de musici kwamen en daar ging ik dan ook altijd heen. Zo wist ik binnen piet al te lange tijd aardig naam te maken en was er zeker van geen acteur meer te willen worden. „Ik speelde vorig jaar wel een rol in een offbroadway-show, die ik zelf geschi-even heb. Je krijgt er een kick van, maar acteren is zo'n competitie- strijd, dat het een kwelling is om er je brood mee te moeten verdienen. Het is bijvoorbeeld vreselijk om naar een auditie te moeten waar vijftig andere mensen ook de rol hopen te krijgen. Ik hou me liever met muziek bezig. Liefst als produ cer of schrijver omdat ik dan geen limits heb, die ik als solo- articst wel ken. Daarom wil ik me in de toekomst naast mijn werk als solo-artiest blijven bezighouden met het produce ren van platen en het schrij ven van nummers voor ande ren. Hans Piet Robert Gordon Van de Amerikaanse rockzanger Ro bert Gordon is nauwelijks een jaar na zijn uitstekende debuu talbum alweer een tweede langspeler verschenen, die de titel draagt „Fresh Fish Spe cial". Gordon, die qua stem op Elvis Presley lijkt, is er ook nu weer in geslaagd om de rock 'n roll uit de jaren vijftig op sublieme wijze nieuw leven in te blazen. Dat kan ook bijna niet anders, als je je in zo'n ideaal gezelschap bevindt als dat van gitarist Link Wray, die de jaren vijftig zelf als actief rocker beleefde. Net als de eer ste Gordon-elpee valt er dan ook nu weer behalve van de zang van Gordon te genieten van Wray's fantastische spel. Naast meer swingend roek- werk bevat de plaat ook een paar subtiele ballads, zoals het door Doug Wray geschreven „Blue Eyes". Verder een aantal rock 'n roll-klassiekers en een nieuw door Bruce Springsteen geschreven „Fire". Een smaak vol geheel kortom, dat zeker liefhebbers van de oude rock 'n roll zal doen watertanden (Private Stock) David Johansen Zanger Da vid Johansen is een driftig en emotioneel baasje. Althans zo komt hij over op zijn bij vlagen verrassende debuutaibum, dat ais titel zijn eigen naam mee kreeg. Johansen, die zich door vier man laat begeleiden, maakt op deze plaat felle, di- rekte rock, die je het stempel „new wave" zou kunnen op plakken. Wat de plaat op som mige momenten zo aardig maakt is enerzijds de verbete- ne, bijna woedende zang van Johansen, die in een enkel langzaam nummer ook nog iets van wanhoop uitstraalt. Daar naast is het de solide begelei ding die eruit springt met on der meer spetterend gitaar- werk van de heren Johnny Rao en Thomas Trask. Op de wat zwakkere nummers na maakte David Johansen met deze plaat een veelbelovend debuut. (Blue Sky) Cherry Vanilla Af en toe ook zeer veelbelovend klinkt het debuut van Cherry Vanilla, dat de veelbetekende titel „Bad Girl" meekreeg. Deze dame, die onder meer een carrière als groupie en recent nog als per scheffin van David Bowie ach ter de rug heeft, bezit een stem die het midden houdt tussen die van Patti Smith en Debo rah Harry. In haar beste mo menten hjkt ze dan nog het meeste op de eerste. De sfeer op „Bad Girl" is nogal wisse lend. Een enkel punknummer, gewoon stevig rockwerk, en ook wat langzamer spul. Vanil la manifesteert zich in al die nummers als een felle, onder houdende zangeres, al mist ze dan (nog) de klasse van beide eerder genoemde dames. Maar dat ligt eigenlijk meer aan de niet allemaal even sterke com posities dan aan Cherry zelf. (RCA) Jefferson Starship „Earth" is de vierde langspeelplaat van deze uit de legendarische Jef ferson Airplane ontstane groep uit San Fransisco. De num mers doen door de zang van Grace Slick en Marty Balin dan ook sterk denken aan de zestiger jaren-muziek van J.Airplane. Gezellige dansmu ziek, vrijblijvende deuntjes, lekker gespeeld waarbij de zangkoortjes een belangrijke rol vervullen. De nummers van kant twee zijn af en toe iets te schreeuwerig („Fire" en „Show yourself"). Luister dus vooral naar „Love too good" en „Take your time" op de eerste plaat kant. (Inelco) Eddie and the Hot Rods. Zaterdag 27 mei Tweede optreden in Ne- Herman Brood his Wild Romance iiig derland van de Engelse vijfmans formatie Stadsgehoorzaal te Leiden. Aanvang 2v Eddie and the Hot Rods in Eksit te Rotter- uur. £am- De Dizzy Man's Band is te zien en te h Fungus treedt op m De Rode Kater te Rijs- in De Heuvel in Alphen aan de Rijn. wijk. Aanvang 21.00 uur. Maandag 5 juni Optreden van Brass Zondag 28 mei De Nederlandse Streetbeats struction in Scheveningen. in het Kijkhuis te Den Haag. Maandag 5 juni De Amerikaanse 1 Het ensemble Flairck treedt op in de Dansen- Gordon Link Wray treden op in Para de Beer (Westduinweg 230, Scheveningen). te Amsterdam. Aanvang 20.30 uur. Dinsdag 6 juni Tweede optreden van Woensdag 31 mei Exclusief concert voor bert Gordon Link Wray in het continent van de Amerikaanse jazz-gitarist Amsterdam. George Benson in de Jaap Edenhal te Amster- Woensdag 7 juni David Bowie in dam. Aanvang 20.00 uur, land. Hij treedt op in het Donderdag 1 juni Sail Joia treedt op in te Rotterdam. Aanvang 20.00 uur. Paradiso te Amsterdam. Vrijdag 2 juni Optreden van de Nederland- Donderdag 8 juni Tweede optreden se formatie Solution in Stervoorde te Rijs- David Bowie in het Ahoy Sportpaleis wijk. Aanvang 21.00 uur. Rotterdam. Aanvang 20.00 uur. Er zijn nog altijd veel muzie kliefhebbers die Francis Poulenc (in 1963 op 64-jarige leeftijd gestorven) voor een kwajongen verslijten. Hij heeft het er zelf dan ook wel naar gemaakt Op een con- ser\ratorium was hij nooit geweest, al kreeg hij dan al heel jong pianolessen van een nichtje van César Franck en al nam hij later compositielessen bij Charles Koechlin. Voornamelijk au todidact was hij doodsbe nauwd voor een serieus kunstenaar te worden gehou den. In zijn instrumentale composities en ook in zijn vele liederen, die hij als pia nobegeleider van de bariton Pierre Be mac over de gehele wereld presenteerde, deed hij zich met een zekere moedwilligheid voor als luchthartig, frivool, speels, ironisch en ondeugend. Elk genre was goed behalve wat ver\reelde, en het had er de schijn van dat hij de music- hall-puberteit van zijn jonge jaren niet te boven wilde komen. Maar achter die lang volge houden pose, gistte het. Het openbaarde zich toen hij 35 was. Hij maakte een bede vaart naar Rocamadour, een oud stadje tegen de rotswand van het bergmassief in cen traal Frankrijk. Daar vereer de hij de Zwarte Madonna. Zulke Mariabeelden zijn niet zwart door ouderdom, verwe ring of de roet van kaarsen maar ze zijn zwart gemaakt, wat verband houdt met een merkwaardige passage in het Hooglied: „Niger sum sed formosa" ik ben zwart maar mooi. Poulenc bleef zich voordoen als een „gamin" en hij kon dat blijven doen omdat aan vankelijk zijn Stabat Mater, zijn Gloria, zijn Paaszater dag-officie niet tot een brede kring van concertgangers doordrong, zeker niet buiten Frankrijk. „Mijn leidraad heet instinct", zei hij tussen neus en lippen door en hij erkende dat hij zich in zijn koormuziek het volledigst kon uitspreken, daarmee be vestigend wat zijn oerdegelij ke. Duitse tegenvoeter Hinde- mith eens verklaarde: „Het is de meest natuurlijke en tege lijk meest edele vorm van musiceren". Poulenc was al vóór de laat ste wereldoorlog een interna tionale beroemdheid. Alles wat hij had gecomponeerd en nog zou componeren ver scheen, zodra dat mogelijk Francis Poulenc was, op langspeelplaten maar vreemd genoeg werd één werk vergeten, een werk dat in het verborgene was ontstaan, daarna wel aan de openbaarheid was prijs gege ven maar toch nooit de be kendheid kreeg van veel van zijn andere werk. Toch moet het gerekend worden tot het meest persoonlijke en het meest aangrijpende wat hij heeft gemaakt. Twee Zweed se kamerkoren uit dé univer siteitsstad Uppsala hebben nu het gat in Poulencs disco grafie opgevuld door Figure Humaine" (samen met zijn in een romaanse stijl gehouden mis in G en de Kleine gebe den van Franciscus van Assi- si) op een Erato-plaat (no. STU 70924) vast te leggen. Figure Humaine" (mis schien het best te vertalen als „gezicht" of gedaantevan menselijkheid) is een kantate van acht samenhangende werkjes voor dubbel ge mengd koor a capella. In de donkerste jaren van de Duit se bezetting vond Poulenc in zijn brievenbus anonieme teksten van zijn vriend Paul Eluard, de grote verzetsdich ter die het moreel van de Franse intellectuelen zeer heeft versterkt. Hij was de lyrische zanger van het sur realisme. Vrij van i vaak rijmloos behan liefde, droom en oj heid. maar al sprak veelal indirect uit, hj tiseerde de oorlog niet. In de zomer van 19 Poulenc deze teki „Poésie et Vérite 421 zet, weer na een n tocht naar de Zwartè na van Rocamada vond er zijn sterkste sie voor, in de me) lijnen evenzeer als schrijnende en toch haimonie. Haat en i den woede, afschu ook hoop en vertroui alleen op de bevriji de tirannie maar triomf van de mens zochten een uitw schien is de uitvoe aan zeer hoge techn zeker ook artistiei voldoet, in laatste f niet volmaakt Fran het zijn dan toch ma Zweden geweest dl aangrijpende getuige nen ons bereik brach\ onvervalst Frans is t met het wandtapijt vj Lw(jat geïnspireerd I berté", het laatste i van de kantate. J. KAS)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 18