m
iCharles Bronson
als Rus die
op Rus jaagt
GETRFt
LEIDSE BIOSCOPEN
^Gecompliceerde thriller met
l vrachtwagenchauffeurs
EN VERDER
L'Esperance
Een
speeltuin
voor
volwassenen
VERZEKEREN
NUT5SPAARBANK C
Geologisch onderzoek
tastbaar gemaakt
'AGrtIJDAG 26 MEI 1978
LEIDSE COURANT
Folklore in
Schouwburg
LEIDEN Het folkloris
tisch dansensemble Achalay
en het Leids Zigeunerorkest
Csardas treden morgen, za
terdag 27 mei op in de
Leidse Schouwburg. Uitge
voerd worden: folkloristi
sche zang, dans en muziek
uit Hongarije, Holland, Is
raël, Joegoslavië en Roeme
nië.
Als speciale gast treedt de
Hongaarse violist Laszlo
Toth op. Het optreden begint
om kwart over acht. De toe
gangsprijs is zeven gulden
vijftig per persoon en zes
gulden voor CJP-houders en
65-plussers.
Een deel van het dansensemble Achalay in actie.
Theaterwerkgroep
presenteert zich
LEIDEN De Theater Werkgroep van "'t
Breehuys" aan de Breestraat, geeft in juni een
serie voorstellingen op verschillende scholen.
Maandag 29 mei is de werkgroep voor het eerst
aan het werk te zien in 't Breehuys".
De werkgroep is in september van het vorig jaar
opgericht De spelers improviseerden rond het
thema "Ik en de middelbare school". Er wordt
gebruik gemaakt van verschillende vormen van
tiieater, zoals cabaret, mime, muziek, improvisa
tie. Na de try out, die maandag om- kwart over
acht begint, zal de theaterwerkgroep van 12 tot
en met 21 juni beschikbaar zijn, om op scholen
op te treden. Inlichtingen hierover zijn te krij
gen bij Rean Roeterink, Eerste Binnenvest
gracht 18, tel. 144261.
'59*Lido I Telefon (12) met Charles
lies „Bronson en Lee Remick. Regie: Don
4.50, élSiegel.
8-11
iets Charles Bronson is zo'n filmacteur die je om
iets |een boodschap kan sturen buiten Amerikaans
met ^vaarwater. Italianen, Polen, Bronson zet ze
inderraniet steeds dezelfde verweerde kop neer als
159.—altijd dezefde soort harde jongens, de laatste
l Luxe tien jaar weliswaar steeds meer doorregen
aat imet sympathieke trekjes. Maar de rol van
gels "Rus moet Bronson uit al dat buitengaatse
"9 e" toch het meest aan het hart gaan, want hij
de' 'begon z'n levensloop, als Charles Buchinsky,
f 425,. kjnd van Russische ouders.
p ?,le .In „Telefon" is hij zo'n Rus, een KGB-agent
J*10 nog wel die als nep-Amerikaan naar de Ver-
'a T^ 'enigde Staten wordt verzonden om daar een
'geheime opdracht uit te voeren. Een stan-
-daardgegeven in de voortdurende celluloid-
'^strijd tussen CIA en KGB, dat in „Telefon"
looót ,ecbter wat originele bijkleurtjes heeft gekre-
■Lano®en' êobaseerd op een boek van
,el (William Wager, met regisseur Don Siegel aan
01718-1 het roer gemaakt, een garantie voor het actie-
•10895 werk van wat beter kaliber."
In „Telefon" switcht de camera tussen Lenin
grad, Moskou (met acteurs die hun Engels via
een grafstem uitspreken om het op Russisch
te laten lijken) en de Verenigde Staten om
een heel merkwaardige reden. Na het U2-
vliegtuigincident (met Gary Powers) zou de
KGB zonder medeweten van de Russische
regering een aantal via drugs en hypnose
geprogrammeerde agenten in Amerika gesta
tioneerd hebben die op één bepaalde kreet tot
actie overgaan. De zaak is vergeten, maar
zoveel jaar na dato is er een krankzinnige
gevluchte Rus (Donald Pleasance - alweer als
psychopaat) die die keten agenten via de
telefoon aan het werk wil stellen. Dat gaat
tegen de ontspanningspolitiek van Moskou in,
en Rus Bronson mag Rus Pleasance achterna
in naam van de wereldveiligheid. De KGB dus
dit keer als vredesbewaarder. Een originele
vondst, onderhoudend gefilmd, met een mooie
boodschap tot slot: Rus Bronson en dubbela
gente Lee Remick doden elkaar niet zoals het
hoort, maar negeren hun bazen en gaan op
weg naar een Happy Hour-motel. Prima.
Bert Jansma
NT
Luxor De bedreiging
(16) met Yves Montand
en Carole Laure. Regie:
Alain Corneau.
Had Yves Montand maar
wat meer vertrouwen in de
Franse gerechtigheid gehad,
zeg je na afloop van Alain
Corneau's knap gemaakte th
riller „La ménace". Nu zit
ten we twee uur - toch wel
gespannen - te kijken hoe hij
zich in allerlei bochten
wringt vanwege een moord,
die hij niet begaan heeft.
Sterker nog, die helemaal
geen moord is.
In tegenstelling tot Costa Ga-
vras, die Montand graag ge
bruikt voor zijn schrijnende
OKl
it
id ti
Ihel
-
Carole Laure in „La ménace"
politieke thrillers, schijnt
Corneau op Montand gea
bonneerd te zijn voor zijn
politie- en misdaadfilms. Hoe
de succesvolle eigenaar van
een transportbedrijf er nu
toe komt de meest omslachti
ge wijze te kiezen om met
zijn vriendin uit de handen
van de politie te blijven, is
ons niet duidelijk geworden,
maar het levert een boeiend
kat en muis-spelletje op, tot
dat de zaak zo gecompliceerd
geworden is, dat de man het
raadzamer acht om de wijk
te nemen naar Canada waar
hij als vrachtwagenchauffeur
een nieuw leven wil begin
nen. Letterlijk, want niet te
vreden met het feit dat hij nu
buiten het bereik van de poli
tie is, ensceneert de man op
ingenieuze wijze een ongeluk,
zodat men hem dood zal wa
nen.
Maar hij heeft daarbij niet
op zijn attente collega
vrachtwagenchauffeurs gere
kend, die weer denkend dat
er een moord is gepleegd op
spectaculaire wijze de ver
meende dader vermorzelen.
Alain Corneau vraagt nogal
wat van onze goedgelovig
heid, maar Montand is in
staat om de meest vreemde
reacties heel normaal te doen
lijken, zodat je je laat mees
lepen naar de indrukwekken
de climax en je je later pas
gaat afvragen: Had het niet
eenvoudiger gekund? Maar
ja, dan was er geen film ge
weest
MILO
door Peter Viering
Open: alle dagen van de week van 14.00
uur tot één uur na middernacht. In het
weekend (vrijdag en zaterdag) blijft het
café een uurtje langer open. Zaterdag en
zondag geldt een openingstijd van 15.00
en 16.00 uur.
Snacks: tosti's en portie kaas.
„Dit is een kroeg om ruim te ontspan
nen onder het genot van veel te veel
drank. Vroeger hadden we hier veel
afstudeerfeesten. Dat waren de belang
rijkste bron van inkomsten. Dat is nu
wel veranderd. Afstudeerfeesten heb
ben we nu ongeveer nog drie keer in
de maand. De klanten die hier komen
zijn van allerlei rangen en standen. De
één is jurist, de ander een gestoorde
dokter. Vaklieden of zoiets met af en
toe een werkloze er tussendoor. Vroe
ger kwamen hier de nettere studenten.
Een derde van het publiek dat hier nog
steeds komt is student. Ze zijn een
beetje conservatief en rechts van het
midden denkend. Hoe omschreef je de
ze kroeg?... tja, serieus moet je hier
nooit zijn, begin hier nooit over poli
tiek te praten, maar geef liever een
rondje weg. Ik geloof dat deze zaak het
beste als een pretpark te omschrijven
is, een speeltuin voor volwassenen...".
Aan het woord is Alex Mesdag, een van
de drie barkeepers van café l'Esperance
aan de Kaiserstraat. Geleidelijk aan is
hij van student in de scheikunde over
gestapt naar een breder werkterrein
met een ruimer formaat reageerbuis:
het bierglas. „Ik woon boven het café.
In het begin hielp ik hier beneden een
handje achter de bar. Dat werk ben ik
langzamerhand belangrijker gaan vin
den dan studeren. Met Gert Jan (zeg
maar GéJé) en Robert Jan (noem me
maar Spuit) is het precies eender ge
gaan. Dit is natuurlijk geen werk dat
je je leven lang moet doen. Maar voor
een tijdje is het wel erg boeiend".
Sporen
Boeiend werk gaat niet snel vervelen.
Café l'Esperance behoort tot de oudste
kroegen van Leiden. Het interieur is
dat van de echte bruine kroeg. De tijc^
heeft vanaf de verbouwing in 1934 zijn
.sporen" op de wanden, het plafond en
het overheersend karakter van eike
hout achtergelaten. Het bruin is er
gegroeid, via rook uitgeademd en er na
duizenden drieste avonden als een na
tuurlijk pigment gevormd. Het café
bestaat sinds 1850. In de jaren '60 en
'70 genoot het een tijd van malaise. Er
kwam een kleermaker en een schilders
bedrijf in te zitten. In 1918 werd het
l'Esperance genoemd, de Hoop, gesym
boliseerd door een anker, dat volgens
Katwijkse vissers op een veilige thuis
komst blijkt te duiden. L'Esperance
was weer café geworden en het studen
tenleven beleefde hoogtijdagen.
„De mensen die hier komen besteden
een gigantisch deel van hun inkomen
aan drank. Voor nieuwkomers is het in
l'Esperance wel even wennen als ze er
voor het eerst binnenstappen. Ze wor
den echt aangekeken in de trant van
wat kom jij hier doen? Dat is geen
onhartelijkheid van de klanten, maar
nieuwsgierigheid. Het ijs is snel gebro
ken als een nieuweling een paar rond
jes aanbiedt. Dat is nu eenmaal zo. Je
mag per se niet serieus zijn. Wat niet
inhoudt dat men elkaar in moeilijke
situaties niet zou helpen. Dat gebeurt
juist wel. Hier heerst de geest van de
ouderwetse huiskamerkroeg, van ver
wante zielen onder elkaar. Geestelijke
en lichamelijke agressie wordt niet ge-
tollereerd. Vrouwen begrijpen dat niet
goed. Je zult ze hier dan ook niet vaak
vinden. Hoewel ze natuurlijk welkom
zijn".
Genreschildering
Alex Mesdag, een verre nazaat van de
grote genreschilder in woeste zeetafere
len en Scheveningse vergezichten schil
dert het kroegenleven van de student
(„hoewel niet typisch studentikoos") in
bonte facetten. Hij wijst naar de bier
spetters op het plafond. „We hebben de
werkster verboden deze weg te halen".
Laatst hebben we onder gejuich het
biljartlaken gesloopt. Dat moest toch
worden vernieuwd. Een paar weken
hiervoor lagen er kippen en een speen
varken op het laken te slapen. Een koe
stond voor de deur. Dat was een carna
valsstunt. De eieren lagen onder het
biljart. Van de klanten die hier al een
paar jaar komen gaat het gerucht dat
ze allemaal wel eens tegen de bar, de
oude kist, hebben geplast. Wij hebben
dat nooit kunnen constateren. Er mag
hier een heleboel, als je maar betaalt".
Barman Alex achter de tap, naast hem Gert Jan.
CAMERA - Aardbeving (12)
Een van de eerste rampen
films, die in het begin van de
zeventiger jaren aan de lo
pende band op het witte
doek verschenen (eerste
week, reprise).
LIDO II Smokey and the
bandit (a.l.) Burt Reynolds en
Sally Field in een film die
aantoont dat wrakkenfilms
ook leuk kunnen zijn (vijfde
week).
LIDO III Annie Hall (16)
Doe 't zeiver Woody Allen in
een autobiografische kome
die (elfde week).
STUDIO Julia (16) Jane
Fonda en Vanessa Redgrave
in een aangrijpende film
over vriendschap tussen twee
vrouwen (tweede week).
TRIANON De Tiroler
Sex-Express (16) Magere film
in de serie Tiroolse sexfilms.
Niet minder, maar ook niet
beter van kwaliteit
REX Het plezier om je te
laten gaan (16). Sexfilm van
middelmatig niveau voor de
liefhebber (eerste week).
ALPHEN AAN DEN RIJN
EUROCINEMA I L'Ani-
mal (aJ.) Jean Paul Belmon-
do op z'n best in de dubbel
rol van stuntman en verwijfd
acteur, (eerste week).
EUROCINEMA II The
Choir Boys (16) Robert Al-
drich regiseerde deze snij
dende satire waarin hij het
Amerikaanse politieapparaat
op de korrel neemt (eerste,
week).
EUROCINEMA III Smo-
ADVERTENTlE
Een ongeluk is niet altijd te
voorkomen. De financiële gevolgen)
ervan vaak wel. Voorkom dat u in
moeilijkheden raakt. Sluit tijdig een goede
7(7, verzekering voor uw huis, uw gezin,
uw auto en rekreatie.
Ga voor een goed advies
naar de
waarin opgenomen Leidse Spaarbank
Karleerwagen voor "handboringen" tot een diepte
van 30 meter
Expositie in Leids
Geologie-museum
LEIDEN "Wij willen met deze expositie de mensen een
beetje vertrouwd maken met het werk van de Rijks Geologi
sche Dienst", aldus omschrijft de heer ir. B. P. Hageman,
directeur van de Rijks Geologische Dienst de diepere
bedoeling achter de expositie "Hoogtepunten uit de Diepte".
Deze expositie geeft een beeld van driekwart eeuw Geolo
gisch Onderzoek en wordt tevens gehouden naar aanleiding
van het 75-jarig bestaan van de Rijks Geologische Dienst
Tot en met 6 oktober zal de expositie in het Rijksmuseum
van Geologie en Mineralogie aan de Hooglandse Kerkgracht
17 in Leiden te zien zijn, daarna gaat de expositie een
zwervend bestaan leiden door de onderwijsinstellingen,
musea of andere gebouwen door geheel Nederland.
De Rijks Geologische Dienst,
die in Haarlem is gevestigd
werd in 1903 opgericht als de
Rijksopsporing van Delfstof-
waarin de verschillende Ne
derlandse delfstoffen in de
vorm van monsters te zien
zijn. De bezoeker krijgt de
fen, ressorterend onder het vele facetten van het geolo-
Ministerie van Rijkswater
staat. Sinds 1936 valt de
Dienst onder het ministerie
van Economische Zaken. De
Rijks Geologische Dienst
heeft tot taak de geologische
kennis van de ondergrond
gisch karteren en de karto-
grafische verwerking voorge
schoteld. Het geheel wordt
gecompleteerd door een dia
klankbeeld. Het zogenaamde
"Georama", dat in heldere
beelden en een goede toelich-
van ons land te verzamelen ting een beeld geeft van de
en te bewerken. Op basis geologische ontwikkelingsge-
Zaken in geologische aange
legenheden, in het bijzonder
betreffende de opsporing en
winning van delfstoffen.
De expositie voert de bezoe-
schillende afdelingen van de
Dienst en hun specifieke vor
men van onderzoek in het
belang van de economie van
seum staat een apparaat op
gesteld dat nog het meeste
weg heeft van een uit zijn
krachten gegroeide kurke-
trekker, maar dat in werke-
motoriseerde boringen tot
een diepte van ongeveer
meter. Bij de expositie
voor vijftig cent een uitge-
ons land. Er wordt een dui- breide catalogus verkrijg-
delijk beeld gegeven van de
vervaardiging van de Geolo
gische Kaart van Nederland.
Om de fraaie wandplaten
een driedimensionaal karak
ter te geven zijn de verschil
lende handwerktuigen van
de dienst (de boren) hier en
daar op de platen bevestigd.
Tevens zijn er kleine vitrines
baar, waarin veel informatie
over de Rijks Geologische,
Dienst
De expositie is van maandag
tot en met vrijdag van 10 tot
12 uur geopend en van 14 tot
17 uur, op zondag van 14 tot
17 uur, gesloten op zaterdag
en 3 oktober.
key and the bandit (a.l) Zie
Lido II (tweede week).
EUROCINEMA IV - Mada
me Claude (16) Simone Sig-
noret als een bordeelhoud
ster die haar levensavond
slijt in gezelschap van een
Joods jongetje (eerste week).