Mk vond bij Genesis niets van mijn ideeën terug" KLASSIEK 'ATEN CONCERT AGENDA "EVE UACKETT „Ik kan het niet alleen99 De nog altijd verwaarloosde muziek van Nieoiai Medtner OM»—-- jprdat er een vraag is, hangt er in de \e, veelhoekige ho er van het Sonesta in tdam, een eigenaar- \rtje. Steve Hackett, tlig gitarist van de symfonische rock- le öenesis zit er on- resseerd bij. Hij is jeworden van de 120 ptas, die hij gedu- een enkele weken romotietour door de heeft moeten doen. e interviews is onge- het woord Genesis an eens gevallen. Hij z'n buik vol van. pch brandt iedereen vraag op de lip- 'aarom heb je Gene- »rt de vraag aan, en ■eerstart zijn gezicht. psje is het sul en hij ■■Ai kortaf: „Ik moest jm valt er een ijzige Iteve draait wat op de stoel, kijkt met een se igende blik de ka- I, waar de Engelse inwoordiger van de tiaatschappij, die et0n j zijn promotietour- en ofrrr6eze't» een brede !e fret het gezicht laat ierste Pnen' Ste™ k°e't 3l kindfn probeert dan toch arvan*euzer °P de vraag in I. „De vraag zou ei- na en moeten zijn: Hoe rt zijn.eJf,da*ik er zo lang bij ditie ^bleven. Mijn ant- 1 0jjZzou dan zijn: Dat en h,k mezelf ook af. Mijn k 1 is hoofdzakelijk te etten Pan dat *k bij ider ir n'ets m^er van itfin7i5eeën teruS vond- Ik terwireker ziJn dat mijn gespeeld werden, dus hen r we*we^- 'aatste liste vF Genesis no6 iets ns )e eige .Selling England by the Pound. En daar komt nog bij dat het onmogelijk was met de overige Genesisle- den te communiceren. Een goed gesprek was in al die iaren niet voorgekomen. We leefden gewoon langs el kaar heen. En als ik ergens behoefte aan heb, is het wel het hebben van vrienden". Een.frustrerende aangele genheid dus zo'n topforma- tie als Genesis. Dat het niet iets is van de laatste jaren werd in 1975 ook duidelijk aangetoond door Peter Ga briel, die om ongeveer de zelfde redenen uit de groep stapte: Weinig tot geen com municatie onderling en ar tistiek opeen dood spoor zit ten. Een moeilijke beslis sing was het dan ook niet voor Steve Hackett. Over de Genesis-periode wil Hackett verder niets meer kwij t. Het is voor hem een afgesloten hoofdstuk. Liever praat hij over zijn toekomstplannen. Over z'n huidige solo-elpee en voor de rest niks. Voor dat solo album zijn tweede trok Hackett met aanhang naar Los Angeles. Daar stond hem het muzikale klimaat meer aan. En het was te vens een mogelijkheid om de Engelse popscene, die hem weinig beviel, te ont wijken en onder een bla kend Californisch zonnetje een nieuw muzikaal leven op te bouwen. Hij keert En geland niet volledig de rug toe, want familie-omstan digheden houden hem voorlopig nog in het land van de witte Krijtrotsen. Over zijn motieven om in Amerika te werken zegt Steve: „Ik heb er altijd graag willen werken. Ik heb enorme bewondering voor Amerikaanse musici zoals Phil Ehart en Steve Walsh van Kansas. Ik had ze er gens in Engeland ontmoet en kon erg goed met ze op schieten, vooral goed met ze praten over alles en nog wat. Daarop ontstond bij mij het idee om ze op m'n elpee „Please don't touch" te laten meespelen. En voor mij stond ook vast dat Rit chie Havens mee zou spe len, ondanks dat ik hem nog nooit had gesproken. Met zijn sterk emotionele stem zou Havens precies passen in mijn plannen. Na enig aandringen mijnerzijds stemde Ritchie erin toe mee te werken, en het is een uit stekende samenwerking geworden, dacht ik zo". Voor zijn solo-album had Hackett het materiaal al maanden klaarliggen. „Het beste wat ik ooit neb gesch reven", zegt hij zelf van zo wel de muziek als de tek sten op dit album. De mu ziek is overigens erg ver frissend en is niet te vergelijken met het com plexe Genesis-werk, al maakt ook Hacket veelvul dig gebruik van massa's al dan niet elektronische in strumenten. De teksten, zo zegt Hacket, zijn alle auto biografisch. De produktie van „Please don't touch" hield Steve volledig in eigen hand. „Het moest en zou een eigen pro- dukt worden", zegt Hackett met nadruk op „eigen". Al weer een duidelijke reactie op het Genesis-verleden, leden ook waarin elke vorm van creativiteit de kop werd ingedrukt. Met volle over gave stortte Hackett zich op dit eigen project. „Ik was in de tijd dat ik het album op nam totaal onmogelijk voor mijn omgeving. Ik ga zo ge concentreerd aan het werk dat ik iedereen en alles ver geet. Het is een soort roes waarin ik werk. Ik weet dan van geen ophouden". Plannen om het werk van de plaat ooit „live" op de planken te brengen neeft Hackett in het geheel niet. „Ik hoop dat ik dat nooit meer hoef mee te maken. Nee, dat toeren is hopelijk voorbij". Het reizen en trekken met de heren Ge nesis is hem mijlenver de keel gaan uit hangen. „Daar ben ik op afgeknapt", aldus Steve. En niet alleen het ho tel-in hotel-uit ging Steve vervelen, ook de groots op gezette stage-act werd Hac kett te veel. „Het visuele aspect is tegenwoordig zo ontzettend belangrijk ge worden, dat de muziek op het tweede plan is gescho ven. Je mag wel stellen dat bij veel groepen negentig procent van net optreden bestaat uit onnodige bij-ef fecten als rook en lichtflit sen". Geen toernees dus van Hac kett in de toekomst, maar wel Steve als producer, want aan dat vak heeft hij z'n hart verpand. „Ik hoop later dit jaar nog wat in die richting te gaan doen, en verder zou ik graag eens een elpee met John Lennon opnemen". LEX NIGGEBRUGGE ■oeV V.D. MEER MAAKT SINGLE MET GOEDEN EARRING: r blijfl staat, d is e 9en er nog gerechtig- a Nederland? Is er perfectie en punk zats voor de rauwe, lit het hart gegrepen De Hagenaar Ton Meer is eigenaar aCnor goed lopend behan- aern schildersbedrijf, 9 9 n hart en nieren nog de imu2^kant- Tien jaar ha» zei hij de muziek Toch, heeft hi, het Ledernnen *aten en 9aat 1er het motto „lach 'n peer stevig te keer. met zijn oude maat- Golden Earring, lij een Nederlandsta- ck 'n roll single opge- I. Een emotioneel le- !d, gezongen met een [bruin stemgeluid kmgens als Joe Coc- Frankie Miller kana- 1 zijn. jarige Ton is iemand p Haagse muziekwe- het begin heeft Al weer heel hrtjes geleden stond mag immers bekend peatstad nummero Ti was er bijna in elke stond te repete- JB>n kan de meest fan- anekdotes vertel- len over die tijd, toen hij met groepen als The Mac en de Moody Sec voor muzi kale uitspattingen zorgde in gelegenheden als Pam- Pam, Club 192 en de Drie Stoepen. Belangrijker is echter dat hij verleden jaar rond deze tijd het hard nodig vond om weer als vanouds zo'n lek ker avondje rock 'n roll te organiseren. „Ik begon met wat vrien-i den, gewoon voor ons zelf weer wat muziek te maken. Op een gegeven moment kreeg ik het idee om met hen nog één keer voor wat kennissen te gaan spelen en we maakten een afspraak met de eigenaar van een rustig café om een gezellig avondje op te zetten. Ik ver stuurde tweehonderd uit nodigingen, huurde een knots van een installatie en zonder ook maar één keer te repeteren trokken we die avond naar het Westeinde. Het leek een nachtmerrie te gaan worden want er zalen maar drie mensen, die toen wij binnenkwamen nog vertrokken ook. Gelukkig kwamen er later op de avond weer wat mensen binnen en we besloten toch nog te spelen. Hoewel de ei genaar van die tent hele maal van streek raakte, hadden we enorm succes en aan het eind van de avond zat het helemaal vol. Dat was de goede man nog nooit overkomen". Die avond was ook Barry Hay, zanger van de Golden Earring van de partij. Hij is wild enthousiast, met name over de Nederlandstalige nummers, die Ton zelf heeft geschreven. Het zijn levensliederen met voor ie dereen herkenbare erva ringen. Ton richt zich tij dens optredens regelrecht tot het publiek en respons van die kant blijft maar zel den uit. Het publiek vult de teksten van Ton snedig aan yf danst op de rock 'n roll. Ton zegt: „Mijn grote be- of danst op de rock 'n roll. Ton zegt: „Mijn grote be zwaar tegen bijvoorbeeld een concert van de Tubes is dat iedereen daar volkomen apatisch het hele gebeuren over zich heen laat gaan. Bij veel concerten zie je het pu bliek met sombere, lange ?ezichten weer vertrekken, k wil dat de mensen di& naar mij komen kijken we ten dat zij net zo belangrijk zijn als de groep die op-t treedt. Het spelen is leuk omdat zij daar lekker staan te dansen en we moeten sa men proberen er iets gezel ligs van te maken. Ton v.d. Meer, eiaenaar van een goed lopend behangers- en schildersbedrijf. De sinale „Ik kan het niet alleen' slaat niet uitslui tend op het samenspel tus sen de groep en het publiek, maar ook op vele dagelijkse gebeurtenissen. Je Kunt in net leven veel dinaen alleen doen, maar je zult merken dat het met anderen samen meer aan kan. De tekst van het nummer bestaat eigen lijk uit slechts drie zinnet jes en ik heb er lang over nagedacht of ik geen duide lijke voorbeelden in de tekst moest geven. Maar nu kan iedereen er op zijn ei gen manier wat mee doen en zijn eigen ervaring in vullen". Niet alleen Barry Hay, maar ook Joost den Draai- ier ging bij het horen van het nummer door de knieën en direct werd besloten sa men met de Earring de stu dio in te duiken om het lied spontaan en ongepolijst aan het vinyl toe te vertrouwen. ..Dat was natuurlijk een ge weldige belevenis, maar de sfeer van het optreden is voor mij toch het belang rijkste. Af en toe zit ieder een wel eens met een hoop onvrede. Dan moet je zelf naar een oplossing zoeken of naar de psychiater gaan. Mijn oplossing en uitlaat klep is een paar avonden in de week mijn liedjes zingen samen met wat vrienden. Rock 'n roll blijft een uiting van opgekropte emoties en dat heeft de Earring goed aangevoeld". MICHAEL PETERSON Nicolas Medtner Waarom speelde Horowitz- de pianomuziek van Nicolai Medtner wel in zijn huis maar niet op het podium? Waarom zette Rachmaninow, die Medtner bewonderde en door deze bewonderd werd, zich in het openbaar niet meer voor het werk van zijn vriend in? Waarom heeft de Maharadja van Mysore die de componist de laatstie tien, vijftien'jaar van zijn leven steunde en in 1948 het plan opvatte al diens muziek op de plaat te laten zetten, dat plan in 1951 na de dood van de meester zo spoedig laten varen? Er zullen op die vragen wel antwoorden zijn maar die ken ik niet. De vragen kwamen bij mij op na net beluisteren van het dubbelalbum dat de Londense CRD Records (nr. 1038/9) de wereld in stuurt en dat in ons land door Sound Products, Nieuw- Loosdrecht wordt ge'/zmporteerd. Op twee platen speelt Hamish Milne drie korte, bij elkaar behorende pianosonates, één lange, zelfstandige sonate, drie „Hymnen ter ere van zware arbeid" en een serie korte stukken uit bundels die „Sprookjes", „Dithyramben" en „Vergeten melodieën" heten. De opnamen zijn uitstekend, de pianoklank komt erg natuurlijk over, de vertolkingen zijn helder en gaaf, evenwichtig en moeiteloos, poëtisch, S' risch, expressief. elukkig zijn ze niet nadrukkelijk en evenmin epaterend virtuoos, want dan zou de fijnzinnige Medtner zijn weggespeeld. Wie naar deze pianomuziek luistert, beseft dat niemand er mee is gediend dat- de componist het etiket „Russische Brahms" kreeg opgeplakt. Er is overeenkomst in de veelsoortigheid van hun ritmiek maar overigens leefde in Medtners onderbewustzijn meer Chopin en Schumann, Fauré en eventueel de vroege Skriabin. En wat heet in dit verband „Russisch?" Medtner had Duits bloed in de aderen, zijn vader was een fervent bewonderaar van Goethe en Von Beethoven. Hoewel Medtners muziek, soms erg fris en levendig, ook elegisch, smartelijk en zelfs tragisch kan zijn, heeft hij nooit de neurotisch- melancholieke inslag van het werk van Tsjaikowski en Rachmaninow. Zelf een uitermate begaafd concertpianist, wiens vertolkingen van Von Beethoven en Liszt alom in Europa en Amerika indruk maakten, schreef Medtner drie moeilijke pianoconcerten (waarin hij de virtuozen geen stap tegemoet komt), verder een pianokwintet, drie vioolsonates, een curieuze sonate voor zangstem en {>iano, zo'n honderd iederen (vooral op teksten van Goethe, Heine en Nietzsche) maar in hoofdzaak toch muziek voor pianosolo. Net als Rachmaninow was Medtner reactionair. Debussy en Richard Strauss schokten hem, van Strawinski hield hij evenmin, om van Schönberg en de zijnen maar niet te spreken. Allé muziek behoorde volgens hem een tonaal centrum te hebben en hij erkende het primaat van wat hij als consonant ervaarde. Hij hechtte veel waarde aan een goede vorm maar hoewel hij ook in dit opzicht niet voor experimenten voelde, kon hij hierin wel origineel zijn, getuige de in het genoemde dubbelalbum opgenomen, een half uur durende sonate opus 25 no. 2 die onwezenlijk vreemd overkomt, maar een hechte structuur blijkt te hebben. Zoals gezegd zijn er in Medtners stukken genoeg verwantschappen aan te wijzen, maar was hij een epigoon? Ik noem hem liever een heel ke kleine ..uister op deze fdaten naar Primavera, een entemuziek met een sterk uitstralende spontaniteit of naar de trits kleine sonates opus 11 met passages van een indringende, bijna magische kracht. Het Russische woord Skazka is in het overigens van een uitstekende documentatie voorziene album naar Engels gebruik vertaald met sprookje. Dat wekt onterechte associaties, want het origineel zegt alleen maar „vertelling Dit kan storen als de componist naar Shakespeare-personages grijpt zoals naar Ophelia (opus 14 no. 1) of King Lear (opus 35 nr. 4). Medtners laatste pianocompositie is eveneens opgenomen, een Elegie (opus 59 nr. 2), geschreven in een rijke polyfone stijl waarin uitdrukking wordt gegeven aan een even rijk gevoelsscala. Hoewel Medtner veelvuldig door de literatuur werd geVïnspireerd (als zoveel romantici), schreef hij geen regelrechte programmamuziek. Zijn muziek heeft echter bijna altijd een grote evocatieve kracht. J. KASANDER A tijl laat Kaz Lux ho- ikerk\zijn solo-elpee „Dis- 0 jaar. De nummers die hij i.". Jimet Rudi de Queljoe atgetfeschreven zijn com- ït. Dgfel-rockerig en liggen 3 ziertin het gehoor. Vooral van gitaarpartijen van de igt diinboxgitarist knal- Grotprima uit, zoals in het Ms vigsnummer „Let's in draste". Samen met arop I van der- Linden laillarif K.az het nummer an dik to words", dat in iden «instantie een drama- te pngzaam, gevoelig krijgt! lijk* te ziin> met pi- {n violen, maar aat :er door de toetsen- van Rick net dat ische symfonische waardoor ongeloof- het}*? wordt. Beste num- stenfzijn ongetwijfeld de distrferste nummers- van waaè°ee: -Teil me doctor" t0tlandmade dream no iipelij irin vooral de teksten iet afa bezingt twee nacht achtige fantasieën uigen van zijn wel vaker in de teksten terugke rende voorkomende de pressiviteit, twijfels, min derwaardigheidscomplex. Vooral „Handmade Dream no. 2" doet stqrk aan het ELI project van Kaz en Jan Ak kerman denken. Kaz zingt rauwe bluesachtige rock en dramatische gedragen bal lades, en dat zijn de twee stijlen waarin hij het beste uit de voeten kan. (WEA) SEALEVEL - Een plaat met veel uitstekende muziek, aespeeld door zeven be kwame en swingende muzi kanten, zo zou men de elpee „Cats on the coast" van deze groep kunnen typeren. Doordat allerlei stijlen aan bod komen, wordt niet dui delijk wat het gezicht van de groep is. Zo opent kant één met „That's your se cret", een werkje dat na drukkelijk aan de Allman Brothers doet denken. Prima, maar niet origineel. Op de plaat komt op deze manier ook jazz-rock aan bodl(met af en toe een so praansax a la Weather Re port) en jazz die overgaat in funky blues (in het num mer „Had to fall"). Wat de uiterst aanstekelijk swin gende band instrumentaal in zijn mars heeft, is het best te horen op het num mer „Midnight Pass", dat in enkele minuten van jazz verantwoord overgaat in prima roek-werk. (Polydor) SOFT MACHINE - Twee jaar na de laatste langspeel plaat „Soft", komt Soft Ma chine met een live-album, opgenomen in theater „La Palace" in het Parijse Montmartre tijdens vier concerten in juli van het af- aelopen jaar. De heren ma ken op de langspeler „Alive and well" een uiterst in drukwekkende start met de nummers „White kite" en „Eos": space-achtig met zwaar gitaarwerk van John Etheri'dqe. De plaat maakt duidelijk dat de groep het veel meer in de rock-rich- ting is gaan zoeken. Er wor den nog uitstapjes gemaakt in de richting van de jazz- rock, zoals in „Puffin" en „Huffin", maar de uitvoe ring van die nummers is on der andere door druk drumwerk, wat chaotisch. Kant twee van de plaat be vat de enige twee nummers die niet door pianist-syn thesizerspeler Karl Jenkins zijn gecomponeerd. „Num ber three" is een akoesti sche gitaar-solo, weliswaar zeer technisch, maar zon der ziel gespeeld, en „Sur rounding Silence" is een Crima vioolnummer op een asis van twee synthesizer- tonen. „White kite", „Eos", en dit vioolwerkje zijn de hoogtepunten van de plaat, die als afsluiting een wat uit de toon vallend nummer heeft: „Soft space". Zoals in de hit „I feel love" van Donna Summer wordt hie rin gebruik gemaakt van een als ritmebox gebruikte polyfone synthesizer. In dringend en boeiend, maar het nummer duurt veel te lang. (EMI) Kaz Lux ZATERDAG 20 MEI - De Engelse formatie GENESIS treedt op in de Groenoordhal te Leiden. FAIRPORT CONVENTION, SOLUTION en PARTNER treden op in het door het Wassenaarse jongerencentrum „Time Out" georganiseerde Internationale Popfestival in de Wassenaarse Sporthal. De punkband XTC is te zien in de Melkweg in Amsterdam. LEE TOWERS, waarvan onlangs een nieuwe elpee verscheen, treedt op in Leiden. MAANDAG 22 MEI - De Amerikaanse rockformatie STYX geeft een concert in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Aanvang 20.15 uur. De Engelse band AMAZORBLADES treedt op in Bodies te Amsterdam. WOENSDAG 24 MEI - DON MCLEAN, voor een serie concerten in Nederland treedt op in het Concertgebouw te Amsterdam. Aanvang 20.15 uur. DONDERDAG 25 MEI - De Franse zangeres VERONIGUE SANSON treedt op in de Sonesta Koepelzaal te Amsterdam. AMAZORBLADES geeft een concert in Paradiso in Amsterdam. VRIJDAG 26 MEI - Optreden van de Engelse band EDDIE AND THE HOTRODS in Paradiso te Amsterdam. ZATERDAG 27 MEI - EDDIE AND THE HOTRODS treden op in Eksit te Rotterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 21