Film „Het witte schip" laat Russen zien door de ogen van een jochie Placido Domingo in plaats van Bonisolli als „II trovatore" TELEVISIE VANAVOI hou r1 het lJ scherm in het oog «uhiiühim f TELEVISIE DONDERD) RADIO VANAVOND RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 10 MEI 1978 PAGljoE Op de woensdagen 10, 17 en 24 mei zet IKON- tv in drie delen de Rus sische film „Het witte schip" op het scherm ter opening van een reeks tv-produkties, die achter het IJzeren Gor dijn zijn gemaakt en daar ook spelen, in elk geval de westerse kij kers in contact brengen met de leefsfeer daar. Dit past in de IKON-op- zet om Oost en West nader tot elkaar te brengen, andere aspec ten van de oost-Europe- se samenleving te tonen dan uit louter politieke berichtgeving afgeleid wordt. Met de film ..Het witte schip" deed men een uitstekende greep, omdat deze mag gelden als een menselijk document, gerealiseerd rond een jochie van 7, 8 jaar, dat vragend staat tegenover zijn naaste fa milieleden. wier inzichten en levenswijs gevormd zijn door historie en traditie van hun land en hun volk. Het jochie - een prachtige rol van de schooljongen Nurgazi Sydyga- liev - leeft in de bossen en de bergen van Kirghizië, een Rus sische republiek aan de grens van China. Zijn moeder werkt in de stad en zijn vader, zee man, vaart op een groot wit schip, dat hij in zijn fantasie en soms in werkelijkheid ziet varen als een symbool van zijn verlangen naar zijn vader. Voor zijn vragen is hij aange wezen op zijn grootvader, die geworteld staat in het rijke verleden van zijn volk, waar over hij heel wat te vertellen heeft, zoals over het witte moederhert, dat het volk red de van de ondergang. De ver halen van opa stoelen alle op legendes, waaruit een heilsver wachting spreekt en die met een oud-testamentisch waas zijn overtogen. Hoe oud het Kirghizische volk ook is, met zijn beginnende industrie en stedenvorming en door de vitaliteit, die aan het leven daar ten grondslag ligt, komt het als jong en dyna misch over. Dat geldt ook voor de filmerij in dat land. die ongeveer twintig jaar geleden begon en als bij elke begin nende filmgroep overwegend documentaire dingen oplever de. In „Het witte schip" ging de maker echter een stap ver der. Regisseur Bolotbek Shamshier nam tot uitgangs punt het veelgelezen boek van deze titel van de hand van de schrijver Aitmatov, die als dramatisch motief de strijd tussen goed en kwaad koos. Het goede vindt men beli-' chaamd in de grootvader, die zich drager en doorgever van de traditie weet en goed is voor mens en dier. Het kwaad wordt gepersonifieerd door Oroskul. een boer die gevoel loos omgaat met wat hem om ringt. Dit drama krijgt diepte door de wijze van filmen, door de situering van het filmverhaal in de bergen en de bossen, een altijd aanwezig imponerend decor, dat de eeuwen trotseer de. de ziel van het land be paalt en daarmee het karakter heeft getekend van het volk dat er woont. Dit is tevens een documentair gegeven, het biedt een beeld van de eigen De grootvader die antwoord weet op alle vragen van het jochie. Het jochie in deze flm weet zich opgenomen in de natuur en het volk van zijn land. geaardheid van dat land. maar het legt in zijn ruigheid ook iets bloot van de mensen daar en in zijn onverzettelijkheid iets van de eeuwigdurende strijd tussen goed en kwaad. Dit mag in dat land en in dat volk dan allemaal aanwezig zijn, men moet het als filmer zien en het weten te gebruiken om de film er waarde door te geven. Dit is in zo hoge mate gelukt, dat deze de eerste prijs won op het Russische filmfes tival. Dit betekent meer dan hier staat, want over het alge meen doen die films het op Russische filmfestivals het be ste, die een zekere propagan distische waarde hebben voor het economisch en maatschap pelijk systeem aldaar. Daar van treft men in „Het witte schip" geen spoor. Het verhaal reikt over de tijden heen. Het bestond lang voor de Russi sche revolutie, het blijft mo menteel aan zichzelf gelijk, welke invloeden daar ook op inwerken, en zal elke genera tie in de toekomst op dezelfde wijze aanspreken In zijn een voud van vertelling bezit deze film iets van de onvergankelij ke vitaliteit van het leven, van de schepping die doorwerkt door de eeuwen. Om nochtans dit_yerhaal in deze tijd te si tueren maakt de film van tijd tot tijd uitstapjes naar de stad en de moderne industrie. Deze film wordt overigens ge volgd door nog twee, op latere datum ook in gedeelten uit te zenden films, waarin jeugdi gen de hoofdrol spelen. Eerst de „Jongen met de bril," een dromerig type van twaalf die zijn weg door de wereld moet zien te vinden en vervolgens „Honderd dagen na de kinder tijd", waarin men mee kan leven met de wijze waarop jongere tieners in Rusland in het leven staan. IKON-directeur Wim Koole te kent bij het vertonen van deze films aan, dat „Rusland" en de „Russen" ook in onze kinder wereld dreigende begrippen zijn. Het is daarom van belang iets'te laten zien van het men selijk gezicht van Rusland. Het is best mogelijk, dat onze kinderen met verbazing uit de ze films zullen leren, dat er in Rusland geen andere kinderen wonen dan hier. In de film „Het witte schip" wordt men daar van al veel gewaar, zo wel door de wijze van filmen als door de- vra gen en het doen van het jochie, dat alles wil we ten van hetgeen hem omringt en waarin hij zich opgenomen weet. TON OLIEMULLER !Tv-technieken I tijdig inpassen in uitzendingen (Van de radio- en tv-redactie) HILVERSUM NOS-voorzit- i ter mr. E. Jurgens heeft zijn teleurstelling uitgesproken i over het uitblijven van de commissie of werkgroep, die zou kunnen adviseren bij de ontwikkeling van een massa- mediabeleid d.w.z. het toepas sen van nieuwe technieken als teletekst en viewdata bij tv- uitzendingen. i De omroepraad had onlangs in een advies aan de minister van CRM gepleit voor het instellen van een dergelijke commissie of werkgoep. Volgens mr. Jur gens had die commissie, die zou moeten bestaan uit diverse vertegenwoordigers van de be volking er al lang moeten zijn. De nieuwe technische ontwik kelingen op het terrein van de massamedia omvatten ook ka belnetten en satelliettelevisie. Door dit laatste zou volgens mr. Jurgens „het hele bestel een aardige douw kunnen krij- I gen". Hij zei dit naar aanlei- I ding van berichten dat Luxem burg vergevorderde plannen heeft om tot commerciële satel- liettelevisie over te gaan. Nieuwe indeling vaste tv-avonden (Van de radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het college j van tv-programmaleiders heeft het bestuur van de NOS geadviseerd de vaste avonden op Ned. II in het komende winterseizoen voor de grote omroeporganisaties volgens het gebruikelijke schema te wisselen. I Dit zou betekenen dat begin I oktober 1978 de NCRV zou 1 gaan uitzenden op maandag in j plaats van donderdag, de VA- j RA op dinsdag (nu vrijdag), de AVRO op donderdag (nu zater dag), de KRO op vrijdag (nu maandag) en de TROS op za- terdag (nu dinsdag) De vaste avonden van de NOS op woensdag en van de Even- gelische Omroep op dinsdag zouden gehandhaafd moeten worden, evenals die van de VPRO op zondag. Er is in dit schema geen reke ning gehouden- met het even tueel verkrijgen van de C-sta-' tus door Veronica, die dan ook recht krijgt op een televisie avond per week. ,,Cinevisie"en „Sprekers- hoek" komen in 1979 terug (Van de radio- en tv-redaktie) HILVERSUM De NOS tv-ru- brieken „Cinevisie" en „Spre- kershoek", die door de pro- gnunmaleiding voorlopig zijn afgevoerd, zullen waarschijn lijk in januari 1979 terugkeren. Volgens NOS-hoofd Carel En kelaar wil de programmaraad in Cinevisie" voornamelijk de filmkunst behandelen. De pro grammaleiding daarentegen wil dat de inhoud van de ru briek meer als service voor de kijkers functioneert. Enkelaar ontkent dat„Spre- kershoek" tijdelijk afgevoerd zou zijn alleen vanuit een standpunt van bezuiniging. „De indruk was ontstaan, dat „Sprekershoek" een beetje een rariteiten winkel aan het wor den was". Volgens Enkelaar vindt de NOS de rubriek ach teraf toch belangrijk, zo dat tot terugkeer ervan is besloten. In tegenstelling tot hetgeen in de gidsen staat vermeld tref fen we vanavond in de helden rol van Verdi's opera „II tro vatore" de troubadour) niet de tenor Franco Bonisolli. Zoals we al schreven werd de ze zanger, die als een van de weinigen goed weg weet met de hoge C in deze compositie, wegens tekort aan kwaliteit door het publiek weggefloten. Herbert von Karajan, die deze uitvoering door de Weense Staatsopera dirigeert, moest toen Bonisolli hierover in woe de ontstak en wegvluchtte, naar een andere zingende held omzien. Dit werd Placido Do mingo, die ook wel raad weet met de rol van Manrico. In de overige rollen horen we Raina Kabaiwanska als Leonora, Fiorenza Cossotto als Azucena, Piero Capuccilli als Luna en José van Dam als Ferrando. Deze opera handelt over de tragische levensgeschiedenis van de troubadour, die werd opgevoed door de zigeunerin Azucena, nadat zij hem als kind van de grafelijke familie Lucena had geroofd. Uiteinde lijk sterven de hoofdpersonen in eikaars armen na een reeks tragische ontwikkelingen. Ned. II 21.02 uur. Liverpool-Brugge voor een beeldverslag van de Cup-l-finale tussen Liverpool en Brugge. Commentaar van Theo Reitsma. Ned. I 20.10 uur. Kenmerk in de NOS-rubriek „Kenmerk" een filmverslag van de Zweed se journalist Per Sanden van zijn reis door Angola en het noorden van Namibië. Hij was ook in het vluchtelingenkamp Kassmga, waarin alleen vrou wen en kinderen verblijven en dat als militair doel werd ge- bombadeerd. Ned. II 19.24 uur. Aldo Moro In plaats van de viskwekerij op Flevoland vanavond een extra uitzending van VARA-visie over de dood van Aldo Moro. Den Uijl geeft er zijn visie op ën voorts een reportage uit Ro me. Ned. II 20.32 uur De tenor Placido Domingo, die de heldenrol in trovatore" overnam van Bonisolli en er iets heel fraais van heeft gemaakt. Zodat wij gisteren weer eens een glorieuze voetbalavond be leefden: PSV won de Uefacup. Na een wedstrijd die natuurlijk vooral na de rust een feest voor het oog was. De match werd door de mannen van de NOS, goede gewoonte getrouw, weer voortreffelijk in beeld ge bracht. Nergens doen ze dat beter en attenter dan „Bij ons". En aan het slot die bonte kleu rige taferelen, die sterk aan het carnaval deden denken. Ruud ter Weyden slaagde er in de drukte zij het onzichtbaar nog wel in enkele spelers (Van Beveren, Van der Kuylen) te benaderen, maar precies ver staan wat er gezegd werd kon je nauwelijks. Het deed er ook niet zoveel toe. De beelden spraken duidelijke taal. De avond stond trouwens voor een goed deel in het teken van het voetbalfestijn. In „Match point", dat aan de wedstrijd voorafging, was al een gefin geerde strijd gestreden tussen Pierre Huyskens en Truus van Hanegem (PSV) en Henk Mo lenberg en Peter Knggjens (Bastia), die mgt de gelukkig even gefingeerde uitslag 1-3 eindigde. Wij mochten opbellen als het niet bleek te kloppen, zei Ivo Niehe nog. Het is voor hem te hopen dat de meeste kijkers dat in de feestvreugde zijn vergeten. In TROS-Aktua werd later op de avond nog over de wedstrijd nagekaart. Koen Verhoeff praatte met Kees Rijvers en Willie van de Kerkhof, maar ook met Johnny Rep, die vond dat er veel te •netjes gespeeld was". Ja... Inmiddels was er ook nog de gruwelijke ernst des levens: de dood van Aldö Moro. In het NOS-journaal had premier Van Agt al gesproken van een zaak „die het hele beschaafde Europa" aangaat en in „Ak- tua" stelde professor I. A. Die penhorst op zijn bekende gron dige manier onder meer „de zware zedelijke schuld" van de ontvoerders vast. Inmiddels had ik mij wel een bredere en meer uitvoerige informatie over het afschuwelijke gebeu ren kunnen voorstellen. Ook het binnenlandse politieke front kwam (met de verkiezin gen voor de gemeenteraad in zicht) aan de orde in een inter view dat Marcel Bruins met Aantjes had. Hij Bruyns dus trachtte allerlei „conflicten" aan zijn gesprekspartner te ontlokken, maar dat lukte toch niet goed. HERMAN HOFHUIZEN Het gemeentelijk Van Abbe- museum te Eindhoven is in verband met verbouwing èn uitbreiding gesloten t/m 9 juni. Op 10 juni wordt de nieuwe vleugel opengesteld met een overzichtstentoonstelling van het werk van de Amerikaanse kunstenaar Joseph Kosuth. Galerie Arti/Shock, School straat 26 Rijswijk, toont van 12 mei - 2 juni schilderijen, teke ningen en aquarellen van^ El- mar Huisman. NEDERLAND 1 NOS 18.50 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal 18.59 Van gewest tot gewest 19.45 Toeristische tips 19.50 Politieke partijen (GPV) 20.00 De getuigen. film klucht 20.10 FC Brugge-Liverpool, Eu ropa Cup 1-finale 22.07 Journaal 22.25 Den Haag vandaag 22.40 Panoramiek 23.15 Journaal NEDERLAND 2 Teleac 18.20 Geologie, les 8 NOS 18.50 Staatsloterij (669, trekking 1) 18.55 Journaal IKON 18.59 Het witte schip, Russische speelfilm. IKON/KRO/RKK 19.24 Kenmerk NOS 20.00 Journaal Socutera 20.27 Ontwikkelingssamenwerk ing (Novib) VARA 20.32 uur Reportage dood Aldo Moro. 21.02 II Trovatore, opera van Verdi NOS 23.45 Journaal DUITSLAND 1 18 Zoogeschichten, afl. 4 (apen), 18.20 Der Jurjge mit den Goldho- sen. kinderserie, afl. 4 (Noch mehr Geld). 18.50 Journaal. 19 Die Dame von Monsoreau, TV-se- rie, afl. 12 en 13. 20.10 FC Brugge-Liverpool, Eu ropa Cup 1-finale 22.10 Bücher, für wen?, boeken- film 22.55 Sport (ijshockey) 23.30 Tagesthemen 24.00 Sport (ijshockey) DUITSLAND 2 18 Journaal. 18.10 Barrier Reef, TV-série. 18.40 Die Drehscheibe. 19.20 KO - OK, welsprekend heidsduel. 20.00 Journaal 20.30 Jenny, Lady Churchill, TV- serie, afl. 7 (Ein neue Zeit) 21.15 ZDF-Magazin 22.00 Journaal 22.20 Die Strassen von San Francisco, TV-serie (Eine Falie für Stone) 23.05 Gott in Israël 23.35 lm Reservat, TV-spel van Peter Stripp DUITSLAND 3 WDR: 18 Schooltelevisie. 19 Se- samstrasse. 19.30 Cursus En gels, les 57. 20.00 Journaal 20.15 Tier-Report, natuurfilm (reiger) 21.00 Journaal 21.15 Geschichte im Bildern, do cumentaire serie (Oamo- "Wj nen und Narren) 22.00 Momente 22.15 Hinter den Scl (Sechs Tagc in Si 23.00 Der 7. Sinn 23.05 Der grosse Gang: „The big Shot",! kaanse speelfilm van Lewis Seilj Humphrey Boga werkloze ex-gevai 0.25 Journaal ENGELAND BBC 1: 18.05 John Newsround. 18.10 Thin Number, kinderprogramn Roobarb, voor de jeugf— Journaal. 18.55 Nationwide, region) 21.30 The Liver Birds, TV| 22.00 Journaal 22.25 The Dick Emery Sht^ 23.50 Tonight, actualiteit^ 0.30 Parents and SchooJ cussie BBC 2: 20.00 Journaal 20.05 Mr. Smith's Flower 20.30 Newsday, actuality 21.15 Bioscope Days J 21.35 Landscapes of E TV-serie 22.00 Call my Bluff, woort 22.30 The Ice Age, TV-sp|j0 0.30 Journaal j_ 0.35 Arena, cultuurkronii BELGIË Ja' NEDERLANDS 1 HA 18.15 Bereboot. 18.20 JonPj1 je denkt (Waar is de tijd|r. Young Daniel Boone, jeuJlK slot. 19.40 Morgen. 19.4(1 I naal. g. 20.10 FC Brugge-Liverpo ropa Cup 1-finale 31 22.00 De prijswinnaars (fa v Hordern als Alfred ljnc 22.25 Journaal, WetstraatPet BELGIË ft NEDERLANDS 2 Ifei 20.10 Het concert, TV-filmzie 20.25 Mildred Pierce jdr; Amerikaanse speelfilm 5 1 van Michael Curtiz melte Crawford in met Oscar Men de titelrol. Jwi BELGIË FRANS t'! 18.25 Dinky Duck. 18.30 Ta spelprogramma. 18.45 Pei. zending 19.15 Antenne-Sj^ gionieuws. 19.30 JournaaP Contacts, verkeerstips. f~~ 20.00 FC Brugge-Liverpo< ropa Cup 1-finale 22.00 Journaal 22.15 Ars-hebdo, kunstma; 23.00 Journaal BELGIE FRANS 18.45 Interwallonië, voo sche gastarbeiders. 19.1 ne-Soir. 19.30 Journaal. 1 nique dans la rue (Pani Streets), Amerikaanse (1950) van Elia Kazan chard Widmark, Paul D01 Jack Palance. 21.25 Laj est a la défense, ontmoel bekende Franse advocaat NEDERLAND 1 DUITSLAND 1 11 Journaal, Tagesthemen. 11.25 Diener und andere Herren, ver halen uit Ierland. 12.25 Mit dem Pferd, dem Wagen (uit de serie Wie die ersten Menschen...). 12.40 ZDF-Magazin. 13.25 Um- schau. 13.55 Presseschau. 14 Journaal. 17.10 Journaal. 17.15 Jute statt Plastik (Frauen helfen der Dritten Welt). DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 WDR: 9.05 Schooltelevisie Sesamstrasse. 10.50 Schi visie. BELGIË NEDERLANDS 1 fv BELGIË NEDERLANDS 1 1 14 Le Père Goriot, TV-spé' De Balzac met Charles 1 14 Sport (tennis). 17.30 Messen 17.20 Schooltelevisie. HILVERSUM I PP. 18 19 Uitzending van de PvdA 18 30 Nws 18 41 (S) TROS Bigband- Festival 19 00 (S) Zomaar midden in de week, gevarieerd programma. 22 00 (S) Een mondje Frans. 22 30 Nws 22 40 Aktua IV 23 00 (S) De ontmoe ting, hoorsp.el. 23 38 (S) Radio gram- mofoonmuz 23 55 Nws. HILVERSUM II 18 00 Nws 1811 Dingen van de dag. 18 25 (S) Tussen start en finish, sport programma. 19 30 (S) Vrije tijd, blije tijd 20 00 Nws 20.02 (S) VARA-Klas- siek Radio Filharmonisch Orkest met sopraan. 21.25 (S) Muzikant is ook een mens 21 50 (s) Hedendaags) NOS 22.15 Open School 23.0CU het oog op morgen, met oijj Actualiteiten overzicht Ra0 23 10 De krant van morgen 23T Haag vandaag. 23 52 Even oi komen, yoga 23.55 Nws I' HILVERSUM III. NOS 18 03 De Vacaturebank NOS-Maal 19 30 (S) Langs I sport en muz (19 38 paardelj 19.52 NOS-Visrubriek) 23.02 (fcj Jazz 0 02 (S) Metro s Midnighu 1 02 (S) Muzekuul 2.02 (S) Dj weer nachtwerk 4.02 (S) Der jSawffii Zwevend over het Kanaal De 37-jarige Brit Davia Cook heeft gisteren geschiedenis g Als eerste man in de luchtvaarthistorie slaagde hij erin het Kanaal over te steken in een zelfgemaakt hang- en zweeftoes ging aan het strand bij Deal de lucht in om een uur later Franse Calais weer aan de grond te komen. Het zweeftoest aangedreven door een 9 pk-mAchine

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 2