I en oerkracht Met Piet Muyselaar stierven Snip en Snap :0 VAN DIJK (61) OVERLEDEN: weer e blierdag j.l. is Ko van Dijk leden. Volkomen onver- t, in zijn woning in Den nadat hij die avond had :ten afzeggen voor de voor- lling van „Herfst in Riga" krin hij samen met Mary ^sselhuys zelfs de vrijdag- id daarvoor in Amersfoort een ontroerend staal van rkunst had laten zien. De toedelijke oorzaak van dood is een zwaar ver loosde longontsteking daarbij een snel opgeko- darmvirus. Een dood in harnas op 61-jarige leef- En hoe afschuwelijk dat is, het 'is tekenend voor man die in feite zijn hele ière voor toneel en voor 1 alléén geleefd heeft. idood van Ko van Dijk is 1 enorm verlies voor de Ne- jfandse toneelwereld. Van was een van die aller- fttsten, zoals Louis Bouw- §ster er een was, een mens theatervlees en theater- in wiens stem je zelfs lens het miniemste gesprek I schouwburgen van Neder- hoorde meegalmen. Een die als weinigen door- fog tot alle lagen van de lerlandse bevolking, of het i was met tot tranen dwin dle vertolkingen, of met pu- ikolder. Grenzen waren er 1 voor hem. Toneel was to- I. Een heilige Muze waaraan Izijn leven moest offeren. Je L je ook nauwelijks voorstel- dat je dat markante ge ilt. die „oerkracht van ta- Jl" (zoals Paul Steenbergen stelde toen hij hem de Al- "it van Dalsum-ring overhan- «e, na de première van Sto p's „Ter ere van"), die onge- ■ikelijke stem (Eduard Ver sie noemde het „een zware {noide vegetatie in de keel" Kaan hij zich moest laten ;ren), niet meer zal zien en planken van Nederland zul- na dit weekeinde een tra- l^h stuk leger zijn. 11a"] iriklvan Dijk werd in 1916 gebo- ntel uit een toneelfamilie. Zijn Ier was Ko van Dijk sr., zijn eeeder Jetty Riecker. En al cof vader nogal gekant tegen Jlindpogingcn van zijn zoon ook ;er J het toneel te gaan, het zat er van het begin af aan on danks alles onmiskenbaar in. Balthasar Verhagen, directeur van de Toneelschool schreef vader Van Dijk, dat het „ons met den besten wil niet heeft kunnen blijken, dat hij over zoveel talent, phantasie en le vendigheid van geest beschikt, dat daarin aanleiding gevon den kan worden over de grooi ste bezwaren van zijn te jeugdi gen leeftijd en, vooral, van zijn gebrekkige algemeene ontwik keling heen te stappen". Een afwijzing die zich voor de ma gere, plat Amsterdams praten de slungel die mislukte in de ULO-klas driemaal zou herha len, maar die hem niet tegen hield. Hij ging volontairen, mocht zich in een pij hullen op de achtergrond van Gijsbreght, kreeg zijn eerste minieme rolle tje in Cissy van Marxveldt's ,,De Kingsfordschool", en be gon zich langzaamaan in de praktijk te ontwikkelen tot een van theater bezielde jongen die door niets of niemand viel te stuiten op weg naar vakman schap, roem en voldragen ta lent. Goede kritieken waren er al dadelijk voor hem, zelfs in piepkleine rolletjes naast zijn vader, voor wie hij een grote bewondering koesterde, een be wondering die hij later over plantte op andere theaterlei ders om hem heen (Louis Saal- born o.a.). Ko van Dijk was niet van de planken af te slaan, luisterde, keek toe en leerde. Wie zijn carrière nagaat, beseft welk een veelzijdigheid hij zich in die jonge jaren had weten te veroveren. Of het nu een pure klucht was, of de zwaar ste Shakespeare. Hij liet het publiek brullen van het lachen om de grootste onzin, hij zette ze ademloos en ontroerd terug op hun stoelen in het fijnzin- nigste drama. Men heeft het hem wel verweten, die combi natie, maar Van Dijk legde die verwijten vol afschuw naast zich neer, gaf zelfs zijn Louis d'Or terug, toen hij hoorde dat de uitreiker hem een lesje had gelezen over zijn „schnabbels". ^heater was theater voor hem, daar hoorde Minister Hozebaar in Eli Assers „Mimosa" bij, dat was ook Jan Moraals radio strip „Koek en ei", en dat was Max. temp.: omstreeks 14 graden Kans op een droge periode van minstens 12 uur95 procent Kans op een geheel droog etmaal 80 procent hogedrukgebied boven Scan- ivië breidt zich langzaam uit :uidelijke richting. De invloed e aïn. merkbaar door droog weer ieg|vooral in de noordelijke pro- dr^ies zonnige perioden, zal Ótgen geleidelijk toenemen, -ing lagedrukgebied, dat de afge- zoafn dagen in midden en west- ;t eppa voor wisselvallig weer t dfflde trekt nu in oostelijke rich- in <Tweg. Gisteren was het vooral i an België Luxemburg. Noord- nkrijk en Zuid-Ouitsland re- [anJachtig en koud weer. Op ver killende plaatsen werden neer- ^J-hoeveelheden tussen 15 en mm geregistreerd en de mid- |temperaturen lagen rond 10 itimorgen bevond dit uitgebrei- tj regengebied zich boven Zwit- jand 7uirt- pn Hnpt-Duitsland 10SC0PEN oord-Polen, jïruitzichten voor woensdag: de meeste plaatsen droog en 4 zonnig. jagtemp. van 12 tot 18 gra- geiiersvooruitzichten in cijfers ge- üdeld over Nederland voor abdensdag: Bcftal uren zon 5 tot 15 temp.: omstreeks 5 graden ook Shakespeare's „Othello". Om maar één van de 250 rollen te noemen die hij speelde. Een ongelooflijke serie, met daar onder een onvergetelijke Oom Wanja, een prachtige Dylan Thomas, een rol naast Paul Steenbergem in Storey's „Mooi weer vandaag", die je als toe schouwer werkelijk kapot ach terliet. Wie de toneel- of de televisie-versie van dat stuk heeft gezien, zal nooit het mo ment vergeten waarin Van Dijk, alleen maar kijkend, zon der tekst, aan het slot de tra nen over de wangen rolden. Niet sentimenteel, maar diep ontroerend. Zijn privé-leven was voor hem een nauwelijks serieus speel terrein om dat echte leven op de planken heen. Gevuld met grappen en grollen, met zes mislukte huwelijken (o.a. met de actrices Elly van Stekelen burg, Ellen de Thouars en Ted dy Schaank) waardoor je je af gaat vragen of de man die op het toneel van het samenspel leefde, in de werkelijkheid wel een echte relatie met iemand kon hebben. Voor Van Dijk was het waarschijnlijk minder belangrijk. Hij loopt er in de door zijn neef Guus Verstraete geschreven biografie wat lucht ig overheen. Pas belangrijk werd het toen hij na twee heu poperaties, die gelukten maar hem voorgoed afhankelijk maakte van zijn stok, trouwde met de verpleegster Pia, die hem twee zoons schonk. Zoons, Peter-Jan en Kees, waarover hij praatte (o.a in de lange serie interviews van Tony van Verre op de zondagochtendse radio) met een bijna overdre ven klinkende vaderlijke trots en bezetenheid. Des te tragi scher was het dat ook dit hu welijk spaak liep. de kinderen bij hun moeder bleven en Ko van Dijk slechts op weekend- bezoeken was aangewezen. En die blijkens geruchten ook al niet zo regelmatig meer waren. Het moet hem, juist toen hij dat voor dat volkomen nieuwe vaderschap een plaats in zijn leven had ingeruimd naast zijn toneelrealiteit, teruggeworpen hebben in een afschuwelijke eenzaamheid. Ko van Dijk mag dan privé een raadselachtig mens gebleven zijn, die je in een interview nauwelijks enige warmte kon geven, die een op een afstand orerende, „spelende" held bleef, op de planken zal zijn plaats nooit meer opgevuld worden. Hij was het levend geworden theater, die fel bran dende oerkracht die voorgoed uitgewoed is. Bert Jansma BAM Holding BAM Holding (bouw) in Amsterdam ver wacht dat de resultaten over 1978 de onderneming in staat zullen stellen over het verhoog de kapitaal hetzelfde dividend als voorgesteld over 1977 6,25 tegen 5,50 over 1976) uit te keren. Deze verwachting is gebaseerd op de thans beschikbare gege vens, incl. de resultaten over „Agora" De samenstelling van de huidige portefeuille wettigt volgens de directie van Beleggingsmaatschappij voor Vastgoed „Agora" in Amster dam de verwachting, dat 1978 weer met een hoger resultaat zal kunnen worden afgesloten. Over 1977 kwam de winst uit op 8,33 min tegen 7,21 min in 1976. Eerder werd voorge steld het dividend te verhogen van 8,8 pet naar 10,2 pet. De huuropbrengst steeg met 1,44 min ofwel ruim 11 pet (1976: 6 pet) tot 14,12 min. Kwatta Kwatta Internatio nal in Breda heeft over 1977 een winst behaald van 336.613 tegen een winst van 48.949 in 1976. Voorgesteld zal worden de winst af te boe ken van het verliessaldo. LEIDSE COURAN1 MAANDAG 8 MEI 1978' PAGINA 9 Snip en Snap, tot het laatst actief als de twee dames die het hart op de tong droegen, zijn niet méér nu in het afgelopen weekeinde Piet Muyselaar, 78. zijn tijdelijk bestaan voleindde. In het Amsterdamse Binnengasthuis ont waakte hij niet meer uit de coma, waarin hij woensdagavond j.l. geraak te bij een hartaanval tijdens het kij ken naar voetbal op tv. Met dit ver scheiden werd ook een stuk atistiek bestaan weggenomen uit het leven van Willy Walden, die dan wel op de radio nog steeds een eigen praatru briek verzorgt, maar zijn functie en zijn betekenis toch vooral ontleent als helft van dit duo, dat veertig jaar een deel van het gezicht van de Neder landse revue bepaalde. Piet Muyselaar, maar niet minder Wil ly Walden, kwamen in de jaren '20 schoorvoetend het Nederlandse amu sement binnen. De een zowel als de ander waren twee van de velen, die bijrolletjes kregen in sketches. Zij stonden in de schaduw van figuren als Buziau, Davids, Derby etc. en dienden ter vulling van programma's, die rond een grootheid, een naam, op touw werden gezet. Voor de mindere goden als Muyselaar en Walden werd geklapt in afwachting van de vedette, wiens naam groot op de affiche stond en waarvoor men gekomen was. Die be scheiden rol gold vooral Piet Muyse laar nog meer dan Willy, omdat laatst genoemde beter dan Piet zijn tekst vlijmend de zaal in kon werpen, als het ware geboren was voor het aan scherpen van de pointe. De kortgeleden overleden René Slees- wijk, die een architectenopleiding volgde in Parijs en daar zo bezeten raakte van theater, dat hij bij terug keer in Amsterdam een eigen revue op poten zette, heeft met de scherpe tong van Willy en de natuurlijke bonhom- mie van Piet een gelegenheidsduo in elkaar gezet, dat op basis van de cros stalk een hechte structuur vertoonde met de lange levensduur van veertig jaar. Want nog pas vorig jaar stonden zij, althans toen, voor het laatst op de planken en wel in de Rijswijkse schouwburg. Gezien deze levensduur van dit duo moet het meer zijn ge weest in 1937 dan een gelukkige greep, toen Sleeswijk ter opvulling van een Bonte dinsdagavondtrein-programma Muyselaar en Walden opknapte met een uit een volle bureaulade opgediep te tekst van Jacques van Tol, lijf schrij ver van Louis Davids en vader van Tol Hansse, welke tekst een venijnig-gees- Van huis-uit een typ'eur ontwikkelde Piet Muyselaar (links) zich tot een van de beste aangevers in het Nederlandse revuewezen in het 40 jaar durende duo Snip en Snap met Willy Walden. tige discussie bevatte tussen de dames Snip en Snap, duidelijk geschreven voor twee heren-in-travestie, mannen met een jurk aan. Niemand verwachtte er veel van, maar in de crisisjaren van '30 met 500.000 werkelozen waren de heren Walden en Muyselaar al blij werk te vinden in de revue. Tien minu ten na hun verschijning voor de micro foon gonsden hun namen door het hele land. De roddel uit de monden van deze dames werd zozeer herkend als echt-Hollands, dat hun namen van mond tot mond gingen. De Snip- en Snap-mythe ontstond, men kon er in de revue niet meer buiten. Ijlings wer den nieuwe teksten geschreven en tot een bijna nationale hymne groeide het lied uit: „Als je mij nou, juffrouw Snip, snapt u dat nou, juffrouw Snap". In de jaren '30 werden ook crisisliedjes geschreven en gezongen, maar geen haalde het bij dit lijflied van de dames Snip en Snap, rond wie Sleeswijk elk jaar opnieuw een voorstelling opbouw de, tot diep in de oorlog toe, waarin de dames liedjes zongen op wijsjes, die bekend waren van de BBC, zoals in 1943 het lied „Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan", rechtstreeks ontleend aan de BBC-top- per „When the lights go on again". Het siert Piet Muyselaar, dat hij zijn eigen talent zozeer kende, dat hij nooit méér heeft willen zijn dan deel van dit duo en dat hij daarin nog weer de rol wilde spelen van aangever. Hij heeft nooit een geheim gemaakt van het feit, dat hét Willy was die de lach lossloeg in de zaal door zijn reacties op de vragende en uitleggende ontboezemin gen van Piet, die quasi-boos kon wor den. omdat Snip en weer niets van snapte, al kon Piet soms uit de hoek komen met een understatement spe ciaal voor de fijnproevers. Laat het publiek vooral gelachen heb ben om Willy, zonder aangever Piet zou het hart van de Nederlandse re vue, het duo Snip en Snap niet zo vitaal geklopt hebben. TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 9