Melodrama over
drank in het huwelijk
Humor zonder woorden
van clown Hans Otjes
TERUGBLIK
1*
hou l
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOi
TELEVISIE WOENSDAt
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
U
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DINSDAG 18 APRIL 1978 IPAGIN
-SIN
Het probleem is dat ze hem in een artistiek
hokje willen onderbrengen, dat ze hem willen
indelen bij al bestaande vormen van theater.
Maar zijn voorstellingen zijn anders, vallen
nergens bij in te delen. Dat levert verwarring
op, ook en misschien juist vooral bij de men
sen waarvan wordt verondersteld dat ze er
verstand van hebben. Ze kunnen hem niet
volgen. Zijn humor, zijn verschijning op het
toneel en zijn denkbeelden vallen buiten de
heilige huisjes van toneel. Het is anders. De
mimiek, de grap zonder woorden, de humor
zonder intellectuele spitsvondigheden, kortom
het clownesque, dat staat bij hem voorop. De
klinkklare kolder, de lach zonder ballast. Ge
woon, alle mensen laten lachen, jong of oud,
dik of dun, arm of rijk. Eigenlijk streeft hij
naar een vorm van totaal-theater. Een ideaal.
Je zou Hans Otjes een creatieve duizendpoot
kunnen noemen. Jaren toerde hij door het land
met een eigen show. Elke dag wel een voorstel
ling, en als het even meezat zelfs twee. De show
duurde tweeënhalf uur, hij hield het zes jaar
vol. De kritieken waren over het algemeen
gunstig, doorspekt met lovende woorden over
de originaliteit van zijn show en van de persoon
van Hans Otjes. Tot de toneel- en theaterrecen
senten het in hun hoofd haalden hem en masse
af te kraken. Otjes werd keihard tot op de
bodem afgekraakt Waren de kritieken meestal
goed, nu werd hij aan de lezers gepresenteerd
als een nooit aankomend talent.
Hans Otjes: „Aanvankelijk ben je erg onder de
indruk van het onrecht, dat je wordt aange
daan. Want als ik zag hoe het publiek reageer
de. Dat is altijd de graadmeter, het publiek.
Ik kon de mensen beroeren, kon ze aan het
lachen brengen zonder allerlei vergezochte
spitsvondigheden, zonder schuttingwoorden te
gebruiken zonder de gemakkelijke weg te be
wandelen. Dat was voor mij een stap verder
op weg naar het meesterschap in het vak wat
ik uitoefen. Dat ik dat kon, dat vond ik prach
tig. Toen die slechte kritieken kwamen dacht
ik aan een complot. Dan ga je denken dat de
critici om de tafel gaan zitten met de vraag
„Wat doen we met die Otjes" en dan besluiten
geen spaan van hem heel te laten. Het gevolg
is dat je erg aan jezelf gaat twijfelen".
Die twijfel was bij Hans Otjes niet zomaar weg
te werken. Hij was altijd al bij hem aanwezig,
als hij op de planken stond. „Ik twijfel altijd.
Hoe reageert het publiek, daar draait alles om.
Ik dank God op mijn blote knieën als ik zie
dat ik die binding met het publiek heb. Maar
daar letten de critici niet zo op. Ze vallen over
kleinigheidjes, over decors die niet helemaal
kloppen of over een tapijtje dat tijdens de
voorstelling niet helemaal goed ligft. De uiterlij
ke dingen, die zijn voor hen belangrijker. Je
moet je aanpassen aan de regels voor het
theater, aan de uiterlijke normen, anders val
je er buiten. Want veel verder dan die uiterlijke
normen komen de meeste critici niet".
Otjes werd keihard gevloerd, maar meende niet
teveel waarde te moeten hechten aan de kritie
ken. Hij dacht, mede gezien de gunstige reacties
van het publiek wel verder te kunnen gaan met
de show. Het liep echter anders. De kritiek
kwam bij theaterdirecteuren harder aan dan
bij de artiest zelf. Al gemaakte afspraken wer
den geannuleerd, de voorstellingen bleven, ter
wijl d'e show altijd redelijk had gelopen, in
handen van de organisatoren. Met andere woor
den Hans Otjes kwam zonder werk. Toch was
hij bij mensen die wat vaker naar theatervoor
stellingen gaan al aardig bekend.
„Ik was op het moment dat die kritiek kwam,
nog lang niet ver genoeg, ik was bezig iets op
te bouwen. Bekendheid had ik niet, dat gaat
langzaam, dat bouw je op. Ik dacht, na al die
kritiek, ach, die show loopt nog wel even
verder, niets aan de hand. Want de Amsterdam
se kranten staken wel af bij kritieken die ik
landelijk kreeg. Maar ze hebben blijkbaar toch
erg veel invloed, vooral bij de mensen waar
ik het van moest hebben.
Cabaretier
Eigenlijk lijkt Hans Otjes er achteraf niet eens
zo ontevreden nadat hij na jaar-in-jaar-uit als
een soort cabaretier het land was rondgereisd,
gedwongen werd iets anders te gaan doen. Hij
was het soort van theater dat hij bracht ook
een beetje moe. Hij was genoeg artiest om te
beseffen dat hij met de show die hij bracht
artistiek gezien, op een dood spoor zat. Hij was
op zoek naar iets anders, een manier van
theater waarin hij zijn eigen mogelijkheden
optimaal kon benutten. In die speurtocht naar
zijn eigen kunnen werd hij zich eens te meer
bewust van de voordelen van zijn expressief
gelaat. Het gezicht van een clown, uitbundige
vrolijkheid als een glimlach is vereist, diep
verdriet als droefheid wordt gevraagd. Otjes
merkte ddt hij alleen al met gebruik van zijn
ogen en mond mensen tot ontroering en aan
het lachen kon brengen, een ontdekking die hij
al deed toen zijn voorstellingen zich nog af
speelden tussen de schuifdeuren van de achter
kamer. Dit voordeel wenste hij, na het floppen
van zijn show, nader uit te werken om op die
manier de theatervorm te brengen die hij altijd
gewenst had. Dat ging echter niet zo gemakke
lijk. De Amsterdamse artiest, die tegenwoordig
in Hoorn woont, paste niet zo makkelijk in het
kringetje van 'artiesten, dat ook al op eigen
wijze de theaterwereld wilde vernieuwen. Hij
bleef, of werd net hoe je het bekijkt, een
buitenbeentje binnen die wereld.
Ook voor de critici. Dat is overigens wat Otjes
zichzelf altijd nog kwalijk neemt, zijn onvermo
gen zichzelf te promoten, zich waar te maken
tegenover zijn critici.
Dat heb ik nooit goed gekund. Ik paste niet
in dat hele modeverschijnsel, van artiesten die
op een of andere manier kritiek moesten leve
ren op de maatschappij, al omvergetrapte heili
ge huisjes ook nog eens omver moesten trap
pen. Ik ben in het Shaffy-theater in Amsterdam
geweest. Dat sfeertje daar. Ik viel daarbuiten,
kon me daar helemaal niet in vinden.
Verhuizen
Dat is ook een van de redenen geweest waarom
hij twee jaar geleden verhuisde van Amster
dam naar Hoorn („Al die mensen die zo ontzet
tend graag artistiek wilden zijn.ik ben Am
sterdam ontvlucht") en de reden dat hij, samen
met enkele gelijkgestemde collega's weer de
boer op ging. Hij speelde de mannelijke helft
van een clowns-echtpaar in „Clowns Ont
waakt", bij de toneelgroep De Combinatie. Het
was mime, een theatervorm waarmee Hans
Otjes zich nog niet eerder bemoeid had, maar
die hem wel de mogelijkheid gaf zijn voorko
men optimaal te gebruiken. Hij kwam met die
toneelgroep het dichtst bij wat hij zich voorstelt
bij „Totaal-theater". Mime, marionettenspel,
dans en enkele technische hulpmiddelen vorm
den de ingrediënten van de theatershow. Er
werden, overal met redelijk succes voorstellin
gen gegeven in plaatsen in Nederland en België.
Het werk beviel hem uitstekend. Ondertussen
acteerde hij in Sterspotjes, onder meer voor
een bekend WC-papier.
De bekendheid voor het wat grotere publiek
kwam, hoe kan het dan ook anders via de
televisie. Hij speelde wat rolletjes in jeugdseries
(Q en Q) em maakte wat slapstick-achtige
Hans Otjes: „Ik kan mensen aan het lachen maken zonder al te vergezochte
spitsvondigheden".
filmpjes, waarbij hij zijn lange lijf in de meest
onmogelijke bochten wrong. Schitterend werk,
vindt hijzelf.
„Dat werk deden we met een kleine ploeg, een
man of vier. De filmpjes werden spontaan
gemaakt, zonder dat van tevoren precies vast
stond wat er moest gebeuren. Dat werkte heel
erg mooi, je kreeg daardoor de meest gekke
situaties. Maar toen iedereen doorhad dat het
wel aansloeg, begon men teksten te schrijven
en situaties te gedenken. Het werk werd gelijk
veel minder leuk om te doen. Zo gauw het
georganiseerd verliep was het leuke eraf'.
Inmiddels schijnen de mensen die alles wat
georganiseerder wilden laten verlopen ook tot
dat inzicht gekomen. Hans Otjes heeft het
aanbod gehad weer een aantal slapsticks te
maken. Daarin kan hij wederom gebruik ma
ken van dat clownesque, waar bij hem zo de
voorkeur naar uitgaat.
Noodgedwongen moet Otjes dat nu al avond
aan avond in de praktijk brengen in de musical
„Hee, kijk mij nou". De Hoornse clown, die
over het vermogen beschikt keiharde kuiten
flikkers te maken zonder daarbij een breuk te
vallen, verdraaide zijn knie en moest zijn staan
de rol nu zittend vervullen. Hij doet het naar
behoren. „Ik merk dat het publiek waardering
heeft voor dat rolletje, voor die persoon die ik
daar neerzet. Dat vind ik prachtig. Alleen met
mijn gezichtsuitdrukking weet ik bij de mensen
in de zaal emoties op te roepen. Ik breng een
tragisch-komisch element in die rol, en dat
blijft hangen bij de mensen. Naast al deze
activiteiten valt Hans Otjes elke vijf weken te
bewonderen in de Hollebolleboom, het kinder
programma op de TV.
Wip
Momenteel zit Hans Otjes op de wip. Aan de
ene kant is hij, met het werk dat hij nu heeft,
best tevreden, aan de andere kant leeft bij hem
ook nog wel het verlangen weer eens met een
eigen show, waarin hij al de facetten van zijn
vakmanschap kan laten zien, te komen. Het
probleem bij de eerste mogelijkheid is dat hij
weer zo gauw in een hoekje wordt gedrukt.
„Het is in Nederland toch zo, dat als je, zuiver
toevallig, rolletje „X" gaat vervullen, je een
paar maanden later nog steeds meneer „X"
bent. Want als je niet plaatsbaar bent in Neder
land dan moet je van ijzer zijn. Dan val je
overal buiten". Over de tweede mogelijkheid,
wederom een eigen show op de planken bren
gen, twijfelt hij nog. „Als ik daarmee weer
begin betekent het wel dat ik met meerdere
mensen het toneel op moet. Het zou een eigen
produktie moeten worden. Dat zou weer een
grote gok worden".
Met een eigen produktie loopt Otjes ook het
risico dat er weer van hem gepikt wordt, als
hij tenminste dezelfde fout begaat als toen hij
pas begon, (inmiddels ook al weer een tiental
jaren terug) en zijn nummers niet laat vastleg
gen bij een auteursrechten-organisatie. Het
nummer „Oud-Valkeveen", het nummer over
een schoolreisje dat in de uitvoering van Don
Quishocking zeer bekend is geworden, werd
door datzelfde Don Quishocking jaren geleden
gepikt
Otjes: „Jacques Klöters, die nu in Don Quishoc
king zit en ik ontwikkelden jaren geleden het
idee een nummer over een schoolreisje te ma
ken. Het basis-idee was er al, toen Klöters het
nummer verder niet zag zitten en ermee stopte.
Ik ben er verder mee gegaan, heb het nader
uitgewerkt en heb het op de planken gebracht.
Tot Jacques Klöters me belde en een vergoe
ding vroeg, omdat hij vond dat het zijn idee
was. Ik heb hem die vergoeding gegeven, omdat
hij misschien, juist omdat we samen dat idee
hadden ontwikkeld, wel recht had op een ver-
goedding. Ik bracht dat nummer in mijn show,
tot ik door een kennis gebeld werd die mij
vertelde dat Donm Quishocking „Oud Valke
veen" op de planken bracht. Toen heb ik met
Klöters gesproken en die vond -dat een zo
oorspronkelijk idee na verloop van tijd weer
behoort terug te keren naar de oorspronkelijke
ideeënmaker. Maar dat waren we samen. Ik
heb het toen uitgezocht bij de BUMA, hoe ik
daar iets tegen kon doen, maar dat zou zoveel
procedures vergen, dat ik er verder maar van
heb afgezien. Ik het het nummer van mijn
programma afgevoerd.
Het gevolg was echter wel dat, voordat Otjes
het uit zijn show haalde, hij door het publiek
werd beschuldigd van pikkenj. Otjes noemt het
zelf „een van de kleine tragedies van dit vak".
Misschien is het tekenend voor de sosm wat
naïeve benadering van een artiest voor zijn vak
waar hij al jarenlang mee bezig is.
Koos van Wees
Dé TROS zendt vanavond de
uit 1963 daterende film „Days
of wine and roses" uit, die
door Blake Edwards geregis
seerd werd. De twee hoofdrol
len worden gespeeld door Jack
Lemraon als Joe Clay en Lee
Remick als Kirsten. De film
verdiende een Oscar voor het
beste lied, het inmiddels over
bekende „Days of wine and
roses". Het verhaal handelt
over een reclameman (Jack
Lemmon) die aan drank ver
slaafd raakt. Zijn vrouw doet
met hem mee, maar terwijl hij
er weer bovenop komt, kan zij
de fles niet meer loslaten.
Vóór de film bracht Jack Lem
mon weken door bij vergade
ringen van anonieme alcoho
listen. Al lijkt het in het begin
nog op een satirische comedie,
als het in het huwelijk slech
ter gaat tussen beiden wordt
het al snel een melodrama.
Ned. II, 20.27 uur.
De kust vari
Norfolk
De EO toont een film over het
Engelse plaatsje Norfolk. Dit
aan de Engelse oostkust gele
gen stadje ligt temidden van
een weelde aan natuurschoon.
Die kust is bezaaid met kleine,
schilderachtige stadjes en
dorpjes, die hoofdzakelijk wor
den bevolkt door vissers en
boeren.
Ned. I, 20.00 uur.
waarin regisseurs een eerste
kans kregen van de BBC. Tony
biedt onderdak aan zijn vrien
dinnetje Val, die van huis is
weggelopen. Ze maken van een
oude loods, die door de Spoor
wegen al jaren niet meer ge
bruikt wordt een echt huis.
Maar dan gebeurt er iets.
Ned. I, 22.45 uur.
Sesjun
Ot en Sien
In de NOS-serie „Ot en
hoe zit het nou met Sien" een
reportage voer het Internatio
nale Vrouwenarchief en over
vrouwen in de beeldende
kunst. Er is ook nieuws over
en reacties op de vorige uitzen
ding vanuit de vrouwenafde
ling van de Bijlmerbajes.
Ned. I, 22.10 uur.
Onderdak
Vanuit de Boerenhofstede in
Laren presenteert Cees Schra-
ma het jazz- en blues-program
ma „Sesjun". Opgetreden
wordt door Ronnie Scott en
zijn kwintet.
Ned. II, 23.15 uur.
Voor de kinderen
De TROS zendt woensdagmid
dag een natuurfilm uit „Tussen
bergen en moeras". Martin
Brozius en Lars Boom volgen
met „Ren je rot". Zij bezoeken
o.a. de restauratie-afdeling van
het Scheepvaartmuseum in
Amsterdam. Als laatste pro
gramma een aflevering van de
Amerikaanse „Mickey Mouse
Klub", waarin een tekenfilm
over Robin Hood.
Woensdagmiddag Ned. I, 15.30
Lee Remick (links)
en Jack Lemmon
in „Days of wine
and roses", een.
melodrama over
drank in het hu
welijk.
Verreweg het aardigste pro
grammaonderdeel was gister
avond natuurlijk weer de
„Muppet Show" waar ik altijd
maar één bezwaar tegen heb:
dat hij zo kort duurt. Men
moest onze voortreffelijke
vriend Kermit de Kikker toch
eens wat meer zendtijd aanbie
den. Het weerzien van de „Te
rugkeer van de rode Pimper
nel", een film uit 1938 viel mij
althans niet mee. Ik keek er
naar met een lichte nostalgie,
maar meer kon ik toch niet
opbrengen.
Er waren twee actualiteitenru
brieken die de dienst hadden.
Bij „Brandpunt" viel vooral
een weldoortimmerd interview
op, dat Ad Langebent had met
dr. Jelle Zijlstra, directeur van
de Nederlandsche Bank, dat
natuurlijk over de moeilijke
economische omstandigheden
ging. Beide heren hadden ken
nelijk hun uiterste, best gedaan
de zaken zo overzichtelijk mo
gelijk te houden en dat had
dan zijn nut, want die centen
kwesties zijn altijd razend inge
wikkeld. Voor de rest stond
zowel „Brandpunt" als „Vara-
Visie" op een vrij laag pitje. Bij
de KRO besteedde men ook
nog aandacht aan de „kleine
lettertjes op polissen en ver
koopcontracten die mensen,
sinds ik adem haal, voortdu
rend de nek braken en breken.
Er bleek nu zelfs iemand op
het verschijnsel te zijn gepro
moveerd. Maar men kreeg niet
de indruk dat er veel meer aan
te doen is dan dit: de kleine
lettertjes eerst lezen. Ook dat
echter had men meer gehoord.
„Vara-Visie" had in plaats van
Zijlstra, Boersma, die duidelijk
niet ingenomen bleek met de
VAD-opvattingen van de rege
ring en ook was er een reporta
ge over de moeilijkheden bij de
Tilburgse textielindustrie, waar
een herstructurering kennelijk
op niets is uitgelopen. Iedereen
deed zijn best, maar dat men
een duidelijk inzicht kreeg en
wat er nu precies gaande is
geweest en nog gaande is, zou
ik beslist niet durven beweren.
Herman Hofhuizen
NCRV-tv-
serie over
„Vernieuwd
geloven"
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - De NCRV be
gint 20 april met een reeks van
tien televisie-uitzendingen
over „Vernieuwd geloven",
verzorgd door de bekende ra
dio- en televisiepredikant A.
C. D. van den Bosch uit Ginne-
ken.
In de NCRV-gids zegt ds. Van
den Bosch: „Voor velen is het
christelijk geloof vandaag de
dag geworden tot een oud, uit
gewoond, verwaarloosd huis,
waar de regen door het lekke
dak sijpelt. Het zegt ze niets
meer. Ze haken af. De kerken
worden leger en leger, het
christendom is hard bezig een
randverschijnsel te worden,
een folkloristische beziens
waardigheid, een dun vernis
je". Daarom is volgens ds. Van-
den Bosch een vernieuwing
van de oude waarheden hard
nodig, zodat men uiteindelijk
weer terecht komt op het ver
trouwen in God als de zin van
het bestaan.
NEDERLAND 1
Teleac
18.20 Waarom werk je eigenlijk?,
afl. 2
NOS
18.50 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
EO
19.00 Windkracht 16
19.30 De Bijbel van A tot Z, TV-
serie, afl. 11
20.00 De kust van Norfolk, docu
mentaire
20.30 Van U wil ik zingen
21.00 Nader bekeken
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 Ot.en hoe zit het nou
met Sien?
22.45 Onderdak, Engelse TV-
spel
23.20 Journaal
NEDERLAND 2
NOS
18.50 Informatie voor Italianen
18.55 Journaal
TROS
19.00 Calimero, tekenfilm
19.12 De panda, Chinese docu
mentaire
19.32 In een groen groen disco-
land
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.27 Days of wine and roses,
speelfilm (1963)
22.20 Aktua TV
23.15 Sesjun, jazz en blues
NOS
23.45 Journaal
Duitsland 1
18 Die Grashüpfer Insel, voor de
jeugd. 18.15 Aus meinem Reise-
tagbuch. 18.50 Journaal. 19 Oh,
dieser Vater.
20.15 Hier und Heute
20.45 Tip um 4 tel vor 8
21.00 Journaal
21.15 Manegen der Welt (Zirkus
Budapest)
22.00 Report
22.45 Einsatz in Manhattan (Ko-
jak). TV-serie
23.30 Tagesthemen
24.00 Die Powenzbande, TV-se-
rie, afl 5
1.00 Journaal
Duitsland 2
18 Journaal. 18.10 Berufsreport.
18.40 Die Drehscheibe. 19.20'Mar-
chen der Völker, tekenfilmserie,
afl. 7. 19.40 Der rosarote Panther,
tekenfilmserie.
20.00 Journaal
20.30 Judy erobert Hollywood
„It's a great Feeling", Amerij
se speelfilm (1949) van Davii
Ier met Doris Day en tal
Hollywood-prominenten
22.00 Journaal
22.20 Fin .nciën voor cultuur.^
23.00 Apropos Film. filmacl
teiten
23.45 Willem Breuker-Kolletvo,
(Jazz im ZDF)
0.50 Journaal
Duitsland 3
10U
WDR: Schooltelevisie. 18.30
sus literatuurhistorie. 19 Seke
strasse. 19.30 Cursus wiskum ivoi
20.00 Journaal
20.15 Lander, Menschen, l
teuer (West-Tibet)
21.00 Journaal
21.15 Deutscher Alltag
22.00 Momente
22.15 Spatere Heirat nicht
geschlossen, kennismaking
gramma
23.00 Sport
23.30 Gewusst wie, yariaproi
ma
24.00 Journaal
eur
jro*
dier
België Nederlands
18 Bereboot. 18.05 Sesamst
18.30 De mens en zijn omge"_
19.05 Het vrije w
19.45 Journaal
20.10 Dolle Dinsdag, show
20.55 Verover de aarde, w< gjgj
schapsrubriek
21.45 De Mooi Dik Show
22.25 Journaal
België Nederlands
20.10 Slisse en Cesar, TV-seri^
20.40' Panorama
21.05 Leo de Laatste
,Leo the Last", Engelse speet*'
(1970) van John Boorman
Marcello Mastroianni als ver<
ger van onderdrukten. alli
jer
België Frans 1
18 Barbapapa. 18.05 1,2,3.
nèma, voor kinderen. 18.30
zag, spelprogramma. 19.15 Ar
ne-Soir, regionieuws. 19.30
naai.
19.55 Mai '68-78, filmdiscuss
21.45 Joürnaal
22.00 Entrée libre, informat
briek
22.45 Journaal
België Frans 2
18.45 La ferme a l'oiseau, i
school-serie. 19.15 Antenne-
19.30 Journaal. 19.55 .Savoii
vre, diëetprogramma.
20.25 Le Temps des As, TV-{
21.15 Francoise, Martine,
et les autres, documentaire s
loe
ere
va a
lat
iteu
Dos'
fnen
olg
iten
Nederland 1
10.00 Schooltelevisie
Teleac
15.00 Media in de school, les 12
TROS
15.30 Tussen bergen en moeras,
natuurfilm
16.15 Ren je rot
16.50 Mickey Mouse Klub
Duitsland 1
11. Journaal. 11.25 Menschen,
Tiere, Sensationen. 13.05 Report.
13.50 Presseschau. 14 Journaal.
17.10 Journaal. 17.15 Ein Platz an
der Sonne.
Duitsland 2
Duitsland 3
WDR: 9.05 Schooltelevisie.
Schooltelevisie. 11.45 You
me, voor kleuters. 12 School
visie. 13.05 Kontakte, ci
Duits. 13.45 Journaal 14 Pi
Mill, lunchprogramma. 14.45
puss, voor kinderen.
Schooltelevisie. 16.55
School, voor kleuters. 17.20
ley's Comets. 17.40 The
Children.
BBC 2: 7.38 TV-cursussen. 1
Gharbar, voor Aziaten. 12
School, voor kleuters. 17.55
cursussen.
België Nederlands
en 2
16 Tip-Top, voor de jeugd. 1
Korte film. 17.55 Oost-Duits
tegen België, voetbal, eerste
België Frans 1 en 1
14.15 Schooltelevisie.
Schooltelevisie. 16 Schoolte
sie. 16.45 Feu vert, jeugdpror
C 'rdl
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Uitzending van het CDA.
AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo.
19 00 Trefpunt, inform, progr. NOS:
19.15 (S) Accoord. AVRO: 20.00
(S) AVRO-Totaal Theater. 22.30
(Nws. 22.40-22.55 Radiojournaal).
23.55 24 00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo.
18.30 (S) Op Vleugels, pianomuziek.
18.50 Verkenning. 19.00 De Jood
Jesus. (3). 19.30 (S) Zin in muziek.
20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15
(S) Orgelmuziek. 20.55 (S)
Ensemble Amsterdam met solist^
deren. 21.30 Spektakel 1977-
NOS: 23.00 Met het oog op m>
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank.
(S) NOS-maal. VARA: 19.02
Pop rekonstruktie. 20.02 (S)
ville 21 02 (S) Popdonder. Mi
inform, voor jongeren. 23.03
Wachten op middernacht. 0.01
Nacht drie-draai. 2.02 (S) Peter
land 5.02-7.00 (S) Truck.
won
Here
n. Ev
ont
onge
ppel!
Jishoi
11 ïulati
lome
men
rloop
he'
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig
bijkomen. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-
ochtend-editie. 8.30 Nws. 8.36 Gym
voor de vrouw. 8.45 (S) Kom er
maar eens bij, gesprek en klass.
muziek. 10.00 (S) La Bamba. 10.30
Nws. 10.33 (S) Toerja-Toernee,
region, progr. 11.45 (S) Cafe-Chan-
tant. 12.26 Meded. 12.30 Nws.
12.41 Aktua II. 13.00 (S) Raad een
lied of niet, muz. telefoonspel.
13.30 (S) Sport na sport, kinder-1
progr. 14.00 (S) Specialiteiten a la
carte, klass. verzoeken. 15.00 (S) Als
dat zou kunnen, verzoekprogr.
(15.30 Nws.) 16.30 (S) Kernpunt,
gesprekken. OVERH.VOORL.:
17.20 Een uitz. van het Min. van
Volkshuisvesting en R.O. TROS:
17.30 Nws. 17.32 Aktua-magazine.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gym. 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00
Nws. 8.50 Ombudsman. 9.00 Even
muziek (gr.pl.) NOS: 9.20 Je moet
wat worden. 9.35 Waterst. VARA:
9.40 Schoolradio. 10.00 Radioweek
blad. (11.00 Nws.) 11.30 De Franse
opera 1910-1915 (29). 12.00 Aar
denburg Centraal; gesprei
13.00 Nws. 13.11 Dingen
dag. 13.30 Stoomradio. 16.00
16.03 De foto, hoorspel. 17.
Amus. muziek. RVU: 17.35
sontwikkelingswerk in ontwikk^,
(i). VARA: 17.55 (S) Meded.
en politieber.
7.00 (T;
HILVERSUM III
KRO: 7.02 IS) Drie op ie I
Sociaal inform, progr. 9.03 (S)
op drie. 11.03 (S) Drie draait
zoek. 12.03 (S) Drie tussen
dag. 14.03 (S) De Theo Stokl
Show. 16.03 (S) Hitmeesters.
HILVERSUM IV
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het lei
woord. 7.08 (S) Te Deum La
mus, klass. en moderne muziek.
Nws. 9.02 Schoolradio. 10.00
Orkestpalet. Radio Filh. Orl
11.05 (S) Platennieuws. 12.00
Tafelmuziek. 12.00 (S) Pianowe
uit de Romantiek. 12.30 (S) Li
concert. 13.30 (S) Klass. or
muziek. 14.00 Nws. 14.02 Verl
uit de wereldliteratuur. 14.20
Herinneringen aan Toscanini.
gsbel
'an c
V|EIDE
'li m;
ischo
raatw
in ter
ng v'c
eken!
eente
emd
1.000
Dop vs
had
-
:hoolg
Jleidii
rl hikt