DAVID CARRADINE IN BROKKENFILM GETAY? Het antwoord van Russ Meyer op de sex-cinema „Eat my dust:" melige brokkenfilm COBRA IN MUSEUM „DE LAKENHAL" En verder Briljante eenvoud van object konsentratristen 660 lmk- B" he< werk van de MOORDSPEL „Gedonder in de glazen" da teert uit de tijd dat David Carradine nog geen ambities had als acteur en onder het banier van showman Roger Corman in allerlei B-produk- ties het actiewerk deed. „Thunder and lightning",, slim geregisseerd door Corey Allen, is eigenlijk wat we te genwoordig „een brokken- film zonder veel verhaal" noemen, maar in z'n genre een erg aardige. Het verhaal behoort zich af te spelen in de tijd dat Amerika was drooggelegd en dat er knap geld was te verdienen in het fabriceren van eigengemaak te whisky. David Carradine is een kleine ondernemer die het aan de stok krijgt met de plaatselijke grootindustrieel, die ondeugdelijke whisky af levert en daarvoor op zijn beurt op de huid wordt geze ten door de grote afnemer, die een paar huurmoorde naars op hem afstuurt. Het feit dat Carradine bovendien nog vrijt met de dochter van diezelfde groot-industrieel maakt de zaak alleen maar gecompliceerder, al is er van een verhaal nauwelijks spra ke. Wel van wilde achtervol gingen die voor het gemak - antieke autootjes uit de jaren LIDO I Het gedonder in de glazen (16) met Da vid Carradine en Kate Jackson. twintig zijn te duur om aan de lopende band total loss gereden te worden - dan maar in de moderne voertui gen worden uitgevoerd. Dat Corey Allen ook hele maal niet de intentie had om de sfeer van de jaren twintig te recreren blijkt ook wel uit het feit dat een van Carradi- ne's directe tegenstanders op een gegeven moment verbol gen uitroept „Hou nu eens op met die Kung Fu-vechtme thoden". „Gedonder in de glazen" ge maakt vóór de autowrakken- films in de mode kwamen en uit de mottenballenkist ge haald omdat plotseling bleek dat er voor dit soort films een markt was, is met al z'n op effect berekende scènes, het vaak overdreven acteren van de booswichten, beslist niet de slechtste in zijn soort. Maar je moet natuurlijk niet na Hal Ashby's „Bound for glory" of Ingmar Bergman's „Het slangenei" op dé film afgaan om David Carradine te zien acteren. Het is actie- werk, ook voor Kate Jackson die later haai- heil zou zoeken bij de televisie en Charlie als een van diens „Angels". MILO Filmproducent Russ Meyer vestigde zijn reputatie met een aantal uiterst gemene werkjes, waarin hij alle rot tigheid, die er maar in onze samenleving te bedenken is, ten toon spreidde met een moraliserend slot. Deze „dir ty pictures" zoals ze ge noemd werden voordat de sex-cinema was uitgevonden hadden zo'n succes, dat Meyer ook nog een dure pro ductie in handen gespeeld kreeg, namelijk Jacqueline Susan's „Beyond the valley of the dolls", die dan ook prompt in Nederland het ve to van de filmkeuring kreeg. Met „Vixens" keerde Meyer weer naar zijn familiebedrijf- je met weelderig gevormde dames terug en in een hpek gedrongen door de overal op duikende sex-cinema's legt hij er in zijn film „Supervi- xens" nog eens een schepje bovenop. „Supervixens" heeft niets met film te maken en toch eigenlijk ook wel weer, want Meyer bewijst in een soort stripverhaaltranj, dat hij ie der beeld een betekenis kan meegeven, zodat de toeschou wer nauwelijks hoeft te den ken. Komt er een bijl in beeld, dan weet je zeker dat het ding later een functie krijgt, terwijl hij soms sym bolen gebruikt waar je'Freud echt niet op hoeft na te slaan. Russ Meyer overdrijft in „Supervixens" op het lach wekkende af en wie daar ge- ItEX Supervixens (16) met Sharon Kelly en Charles Vapier. Regie: Russ Meyer. voel voor humor genoeg voor heeft zal zich bij deze „giller" van een sex-film niet verve len. Met van alle kanten gestolen achtergrondmuziek laat Meyer zien hoe een zeer po tente, maar brave garagebe- diende de vlucht moet nemen omdat een corrupte politie man - die overigens sprekend op voetbalscheidsrechter Frans Derks lijkt - een wulp se dame vermoordt. Na tal van avonturen - de vorstelijk gebouwde dames a la Russ Meyer kunnen niet acteren, maar hebben opnieuw wel alles mee - lijkt hij een rustig bestaan tegemoet te gaan met een cafetariahoudster, maar wederom komt de poli tieman met al zijn perversi teiten op de proppen. Russ Meyer zou over een an der onderwerp best een goe de film kunnen maken, maar hij schept een bijna sadis tisch genoegen in dit soort werk. Met een meer dan dui delijke knipoog naar de be grijpende toeschouwer als hij een garagehouder van Duitse origine Martin Borrman noemt en hij de slechterik aan het slot met zwarte baret op. onder de tonen van een aantal „battle-hymns" een groteske commando-actie laat uitvoeren. MILO Scène uit Supervixens Trianon: Eat my dust met Ron Howard en Jessica Potter. Regie: Charles Griffith Een heel wagenpark is er voor deze wat melige film naar de verdoemenis gere den. De jongen Hoover, zoon van de sheriff, uit het Ameri kaanse stadje Puckerbush is gek op de sexbom uit de buurt. Hij maakt indruk op deze blonde Darlene door de race-auto van de door hem bewonderde coureur Big Bu- ba Jones vooi de ogen van Zo lang als de film duurt wordt er in de wildste achter volgingen tussen Hoover's snelle Datsun en alle opge trommelde plaatsgenoten de ene na de andere wagen in de puin gereden. Dat gebeurt zo vaak, dat er aan het eind van de film eigenlijk niets meer te lachen valt en waar schijnlijk ook niets meer te vernielen. Eat my dust is een film van 13 per dozijn: lollig misschien voor kinderen, hoewel de jeugd wellicht lie ver thuis zou blijven voor Baretta als zij het voor het kiezen had. Eat my dust heeft te veel vaart en is daar door uit de bocht gevlogen. P.V. LEIDEN Een grote verza meling kunstwerken van de internationale kunstbewe ging COBRA, die van 1948 tot 1951 aktief was, is tot 26 juni in het museum De La kenhal te zien. Dit in de vorm van een tentoonstel ling. COBRA was de verza melnaam van het werk van de schilders Karei Appel,' Constant Nieuwenhuis, Cor- neille, Lucebert, Theo Wol- vekamp, Eugène Brands en Anton Rooskens. De naam COBRA is ontstaan door de beginletters van de steden waaruit de schilders kwa men achter elkaar te zetten. COpenhague, BRuxelles, Amsterdam De kunst van dit gezelschap is levendig, fantasierijk en vol kleuren. Vaak wordt door de kunstminner het verband gelegd met kindertekeningen. COBRA was zich hier ook van bewust. De schilders be steedden veel aandacht aan het schilder- en tekenwerk- van de kinderen. Daar lag volgens hen de basis van de creativiteit. Elk kind was creatief aangelegd, alleen verdween dit door allerlei culturele en maatschappelij ke invloeden. Erg interessant vindt De La kenhal dan ook de vraag „Is de COBRA-visie op de kin dertekening nog wel actueel? Èn is deze wel juist?" Zij zullen deze vraag op de ten toonstelling proberen te beantwoorden. Mede aan de hand van twee films die zij zullen vertonen. „De werke lijkheid van Karei Appel" van Jan Vrijman en „Een film voor Lucebert" van Jo- han van der Keuken. door Peter VierinS Kees Hoff met dochtertje Brenda aan zijn eikehouten bar uit 1921 „De Gouden Leeuw" kamt zijn manen. De laatste weken zijn de wat versleten plekken aan zijn vacht kundig bijgeknipt en het koninklijk dier maakt zich sterk om met een fris en welriekend gelaat zijn aloude plaats onder zijn gelijken in te nemen. Dat komt zo: Een goede maand geleden behoorde café De Gouden Leeuw nog toe aan een andere eigenaar, dan er nu in staat. Hij had genoeg van het kasteleinswerk ge kregen en zocht een plaatsvervanger. Hij hoefde niet lang te zoeken om er een te vinden. Dit onvervalste bruine café werd door Kees Hoff, een getogene in de horeca, gekocht. „Het interieur heb ik eigenlijk gela ten zoals het voorheen was, Het is een prachtzaak vind ik en ik heb er alleen wat licht in moeten brengen. Het behang moest weer gaan leven en de eiken larnbrizering en de bar verdienden een grondige opknap beurt. Al met al ben ik met deze schoon heidsbehandeling toch wel een paar weken bezig geweest om „De Leeuw" te krijgen zoals ik hem hebben wou". Na deze welbe stede coiffure (een mooi rood pluchen be hang) en een vlekkeloze dressuur heeft kas telein Kees zijn leeuw onder de duim gekre gen en zo het zich laat aanzien naar tevre denheid van al zijn vaste klanten. Verknocht De Gouden Leeuw is wat je noemt een echt buurtcafé. Al vanaf 1921 wordt deze kroeg gerund. „Het is van oudsher een goede zaak geweest, waarin iedereen zijn brood kon verdienen. Mijn vrouw Ria en ik waren er direct verknocht aan toen we het zagen", zegt de sympathieke kastelein. „We hebben nauwelijks een terugloop van klanten gehad toen we drie weken terug weer zijn gaan draaien. Het is echt een bruine kroeg waar iedereen komt. Als passanten krijgen we hier vee vertegenwoordigers, die ik binnen kort dan ook een heerlijke lunch hoop aan te bieden en verder ontmoet je hier een ..De Gouden Leeuw" Noordeinde 49, Leiden Open: alle dagen van de week, vanaf 12.00 uur; het café sluit zijn deur in het weekend (vrijdag en zaterdag) twee uren na middernacht. Snacks: balletjes gehakt en als lunch een spiegelei en een omelet. vaste kern van gasten, die hier al jaren komen". Het was voor beide kanten misschien heel even wennen toen bleek, dat oud-kastelein Piet Krekeier vervangen was geworden door Kees Hoff. maar dat was wellicht een kwestie van enkele dagen, want een week na de opening werd er met de vaste kern de al lang gewenste „biljartvereniging" De Gouden Leeuw opgericht en de sfeer in het café is er dan ook weer helemaal terug. Jong en oud Alle leeftijden zijn in dit etablissement ver tegenwoordigd: jong en oud kunnen het hier uitstekend met elkaar vinden. Dinsdag avond komen de biljarters bijelkaar en hou den als afwisseling een tombola (de op brengst van het een en ander wordt door Kees opgespaard om er met zijn allen eens een gezellig dagje van tussenuit te gaan) en de donderdag gaat over twee maanden als klaverjasdag een steevaste bijdrage in het geheel leveren. Het interieur van De Gouden Leeuw ziet er verzorgd uit. De prachtige met de hand bewerkte eikehouten bar met luifel is weer helemaal in oude glorie hersteld en glimt ais een spiegel. En de achterzaal wordt wederom voor bruiloften en partijen, feest jes, vergaderingen en kaartavonden in ge bruik gesteld. Kees en Ria gaan het er weer gezellig maken. LUXOR Close encounters of the third kind (a.l.) Een weinig aan de verbeelding overlatende film over ontmoetingen tussen aardbewoners en ruimtemanne tjes. De film haalt bij lang na niet het niveau dat Steven Spielberg in zijn vorige produc tie „Jaws" wist te bereiken, (vierde week). CAMERA A Clockwork Oran ge (16) Reprise van de beroem de rolprent van Stanley Ku brick. Het verhaal van de ..slechterik" die tot een „goed mens" wordt getransformeerd, maar daarna in de „slechte" maatschappij ten onder gaat. LIDOII L'Animal (a.lVoor treffelijke amusementsfilm waarin Jean Paul Belmonde zich helemaal kan uitleven als stuntman. Bij een van zijn ge vaarlijke capriolen, die hij zon der stand-in op het witte doek uitvoert, een gevecht met een tijger, verloor de Franse acteur bijna een oor (vierde week). LIDO III La Dentellière (16). Uitstekende en ontroerende film over een tragisch aflopen de verhouding tussen een kap- stertje en een student (achtste week) STUDIO Annie Hall (16) Doe 't zeiver Woody Allen in een autobiografische komedie (vijf de week) Beloond met vier Oscars. Alphen aan den Rijn EUROCINEMA I De mantel der liefde (16) Schokkende sa tire van Nederlander Adriaan van Ditvoorst op de Tien Gebo den (tweede week). EUROCINEMA II Papillon (12) Steve McQueen en Dustin Hofmann in de verfilming van Willem Witteveens „Zelfportret met lasso" In LAK-theater LEIDEN Het LAK-theater heeft deze maand de Neder landse primeur van een expositie van een geheel nieuwe stroming in de kunst: de objekt konsentratristen. De vier exposerende kunstenaars, Franck Leenheer, Gerhardus Spenkelink, Robert Jan van Strien en Willem Witteveen ontmoetten elkaar op een omscholingscursus van de Acade mie voor Beeldende Letteren in Warschau (Polen). Zij bleken direct een groep te vormen omdat elk langs de eigen zich dramatisch-expressief ontwikelende weg met dezelfde creatieve idioomuitingen een bres probeerde te slaan door de eigen inhoud. De vier contrapresterende kunstenaars genieten al enige internationale bekendheid. Robert Jan van Strien De uitgewerkte kunstenaar biddelijke ontkenning in de van de objekt-kosentratie be- Leenheer. schouwd. Zijn werk zweeft Over hem heeft de Engelse tussen vormontkenning en kunstrecensent John McDa- bepaald door toegankelijk- places where one rarely sees heid. Zo is het geen toeval the right feeling". Leenheer dat je door sellotape .(een zegt zelf regelmatig dat hij kunstwerk van verbluffende graag met dingen werkt". Ik eenvoud dat wordt gedomi- werk dus graag met dingen neerd door plakband) kunt dus. Vooral met dingen waar heenkijken. Aan de andere ik graag mag naar kijken kant is de dialectiek voor mij dus. Ik doe daar ook heie omkeerbaar: er is niets zo maal niet moeilijk over dus. gesloten van betekenis als Anderen doen daar typisch ar dus. Maar Weet jewel' tueel leerling van R. Smeets, zijn te noemen Venus' van wie al eerder werk ge- dood", dat door middel van boeiende herhaling van saai- Leenheer aan roken is dood- heid in leegte. Deze gedachte gegaan, en het kans kunst- blijkt nu door Robert Jan op werk „The world as seen sublieme wijze te zijn gesu- from the grave", een nogal macaber werkje waarin op subtiele wijze gebruik is ge maakt van toiletpapier. Willem Witteveen Witteveens werk is ergens Gerardus J. Spenkelink Gerardus (godfather) Spenkelink is één van de ™w£it"met aan dat van weinige Leidse kunstenaars Thom reeds die zich kunnen beroemen op h LAK exposeer. een groot leermeester. De de met Averse soorten inge- eerder genoemde J. Smeete U] ongene, Witteveen w,Jt wijdde Spenkelink in in de Jerwantschap aan de ±Ze 4 di, t ^geboren taaiheid van de c ra r pendelende autodidact. „Ik maak dus wat ik denk wat ik maak. Objektkonsentratie zou ik willen zeggen. Geluk- c kig vinden anderen dat ook, program dat Spenkelink d/ volheid van de leegte is heeft ontworpen is een van yaak rkeU]ke trou. zijn meest geslaagde en best vaüle mdjen deze wet strakt Art. Hij weet dit op een subtiele manier te verwe ven met gegevens uit de da gelijkse leefwereld van de ge wone mens. Het stencil-Art uitgewerkte composities. Stencillen is ook een kunst. Het is niet nodig met dure werken om functionele kunst te scheppen. De kunst zit in allerlei gewone dingen ver borgen. Je moet het er alleen uit weten te halen", aldus gevonden wordt. Maar daar valt best mee te leven aldus - Witteveen die erg indringend ingewikkelde teehmeken Ie Qp de exposMe aanuKzjg ,s orï "nc met bijvoorbeeld een werk als zelfportret met lasso", een abstract geval en een wonder van eenvoud. Alle kunstwerken zijn te Spenkelink. die onder meer k De. ]zen d]n om ZJS t ideologische redenen ,aag ge- laatste kunstenaar wordt echter gratis een halve liter benzine met één lucifer mee geleverd. Het werk is nog de hele maand in de foyer van het LAK-theater aan het Le- maaltijd op maandag" Franck Leenheer De a-dynamische en non-di- rectieve kunst van de vroege 'Cèndaal'Tso'tderde etage) te Leenheer vindt haar onver- bezichtigen. Joop van den Ende Theaterprodukties brengt op vrijdag 14 en zaterdag 15 april de thriller „Moordspel" in de Leidse Schouwburg. „Moordspel" werd geschreven door Anthony Shaffer. Een bedrogen echtgenoot nodigt de minnaar van zijn vrouw uit in zijn verlaten landhuis. De echtgenoot schakelt de minnaar in bij een misdadig, door hem opgezet plan. De in het nauw gedreven minnaar, belust op geld speelt mee en wordt ongenadig door de echtgenoot afgeslacht. De politie komt echter bij toeval op de hoogte van deze moord en probeert de echtgenoot in de val te lokken. In een normale thriller was dat zeker gelukt, .maar in deze thriller verloopt alles anders dan anders. Echtgenoot en minnaar spelen met vuur. met elkaar en met de zaal. Aanvang op beide avonden 20 15 uur het boek van Henri Charrier Uitstekende film. (eerste week). EUROCINEMA III Tentacels (12). Een van de vele imitaties van Jaws, Ditmaal is een reus achtige inktvis gekropen in de huid van de haai. (eerste week). EUROCINEMA IV - Licht op groen voor de maagd. (16). Ma tig sexwerkje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7