S Tien jaar na de dood van King nog twee werelden in Amerika Investering in Zuid-Afrika erken: ongewenst en onverantwoord' KORTE METTEN Plan bisschoppenconferentie voor studie gemengd huwelijk 3 uitenland kerk wereld LEIDSE COURANT VRIJDAG 14 APRIL 1973 PAGINA 11 Het was april 1968 en de zwarte vuilnismannen van Memphis in de Amerikaanse staat Tennes see staakten bitter. Bitter, omdat naar hun sociale verlangens niet geluisterd werd, bitter ook, omdat een zwarte demonstratie in de laatste dagen van maart, die bedoeld was ge weest om hun eisen te ondersteunen, uitgelopen was op een bloedbad met tientallen gewonden en een dode: een jongen van zestien jaar. De leider van de protestmars, dominee Martin Luther King, prediker bij uitstek van het ge weldloze verzet, had op die trieste 28ste maart de mars na de incidenten afgeblazen, maar op drie april was hij terug in de stad van de stakers: om een nieuwe protestmars te leiden, om voor de rechtbank te protesteren tegen het verbod, waarmee de autoriteiten die mars pro beerden te verhinderen en om te proberen tot een akkoord te komen met militante negergroe peringen, teneinde een eventuele nieuwe mars vredig te laten verlopen. Het blanke deel van Memphis gaf de terugge keerde negerleider geen warm welkom: er wa ren boodschappen in de geest van „hij komt niet meer levend uit deze stad". Het was tegen de achtergrond van deze dreigementen en span ningen, dat King in Memphis een rede hield: „Er komen nu moeilijke dagen, maar dat is niet belangrijk meer, want ik leefde en ik zag de top van de berg. Ik ben nu niet meer bang, want ik ben op die top geweest en heb het beloofde land gezien. Wij als volk zullen dat beloofde land bereiken." Op de avond na die rede, 4 april 1968, stond Martin Luther King op het balkon van zijn hotelkamer om met enkele medewerkers de situatie van dat ogenblik nog eens door te praten. Daar trof hem de kogel uit het geweer van een blanke scherpschutter: Martin Luther King was dood en Amerika viel terug in de sfeer van onzekerheid en paniek, die enkele jaren eerder gevolgd was op de moord op president Kennedy. En net zoals na de presidentenmoord kwamen er vragen: wie was de dader, hoe was het mogelijk, dat de schutter ondanks de strenge bewaking van de negerleider deze open kans gekregen had, waar zaten de maanden de organisaties die deze moordenaars tot hun daad brachten, waren er zulke organisaties. Enkele maanden na de dood van King werd een man gepakt, van wie men aannam, dat hij het fatale schot op de negerleider had gelost: James Earl Ray. En Ray bekende: „Ik heb het gedaan en ik heb het alleen gedaan." Daarmee was gerechtelijk de kous af: de verdachte had bekend en was daarmee ontsprongen aan het doodvonnis; hij kreeg levenslang. Maar nu, tien jaar later en na de verwikkelin gen rond deze Ray, is de moord op Martin Luther King nog altijd omgeven door vraagte kens. Meer dan eens heeft Ray laten weten, dat hij wel eens bereid zou kunnen zijn, om „te praten". Wat weet Ray, die zijn ervaringen mondjesmaat maar voor goed geld aan Ameri kaanse uitgeverijen verkocht heeft, nog meer dan hij tot dusver kwijt heeft gewild? Is de gevangenis voor hem eerder een beschermend huis, waarin hij een goed leven leidt en veilig is voor degenen, die hem de mond definitief willen snoeren, dan een oord waar hij een straf uitzit? De dood van King sloeg de wereld met verbij stering; Washington reageerde met een ge schokte verklaring van minister van justitie Clark, dat er „geen sprake was van een samen zwering". Het land stond nog stijf van de twijfels over de moord op Kennedy, het kon er geen nieuwe onzekerheden bij gebruiken. President Johnson die juist een „vredesoffen sief" had gelanceerd en over de oorlog in Vietnam wüde praten (die nog vijf jaar zou duren) zegde zijn afspraken af en wendde zich „in dit uur van nationale nood" tot het verdeel de Amerika: „Ik vraag iedereen het blinde geweld te veroordelen, dat dominee King neer sloeg." Op alle openbare gebouwen in de States gingen de vlaggen halfstok, behalve in Georgia, waar gouverneur Maddox het niet de moeite waard vond, hij liet zijn ambtenaren dan ook gewoon werken op de dag, waarop Martin Luther King begraven werd in Atlanta, 9 april, een stille dag voor heel Amerika, twee dagen na de nationale rouwzondag, die door president Johnson was verordend. De rouwkoets van King was een boerenwagen, getrokken door twee muilezels. Men schatte het aantal rouwenden in en rond het Ebenhaezer- kerkje tijdens de plechtigheid op honderd en vijftig duizend. De plechtigheid duurde zes uur en vrijwel alle Amerikaanse televisiestations zonden haar integraal uit. Ook de rede, waar mee een oude vriend van King, dr. Mays, de plechtigheid op het kerkhof besloot: „Er is niets groters dan te vechten en te sterven voor het loon van een vuilnisman. Schuldig aan de moord is blank Amerika; schuldig is het stad bestuur van Memphis, schuldig zijn wij alle maal." Rellen De dood van King had overal in Amerika een stroom van rassenrellen tot gevolg; Washington leek op een belegerde stad met een avondklok en een legermacht van bijna veertienduizend man federale troepen om de orde te handha ven; in vele steden werd gerampokt en geplun derd. Ook in Memphis, waaronder de schok van het gebeurde enkele dagen na Kings dood een „rouwbijeenkomst" kon plaatsvinden, be doeld als verzoenend gebaar. Er waren driedui zend blanken en drieduizend zwarten in het stadion om aan die bijeenkomst deel te nemen. En de mars voor de vuilnismannen, waar King zijn leven voor had moeten laten, ging door: zonder incidenten, behoed en beschermd door tienduizend politiemannen en soldaten van de nationale garde. Bij die gelegenheid (het was de dag voor de begrafenis van Martin Luther King) hield Kings weduwe een toespraak: „Hoe veel mensen moeten nog sterven, vóór in Ame rika een werkelijk vrije samenleving gereali seerd is? Ik zou vandaag een ernstig beroep op u willen doen, nooit toe te staan, dat Kings geest sterft." Amerika leek er het beste van te willen maken: in Washington kwam plotseling schot in de burgerrechtwetgeving, die rassendiscriminatie bij het verhuren van woningen moest tegen gaan; de Indianen kregen in de golf van ontzett- ting en blank medeleven een plukje goedheid mee: de nieuwe wet regelde ook hun rechten. Maar de negerghetto's bleven: in de praktijk veranderde er op slag niet zoveel en met name de zuidelijke afgevaardigden in het Congres waren allerminst enthousiast over de ontwikke ling, die naar hun mening, al te zeer beïnvloed werd door oncontroleerbare gevoelens van een enkel ogenblik. Toen de gevoelens „uitgewerkt" waren, telde Amerika de doden van de onlusten na de moord op King: het waren er eenenveer tig. In de ziekenhuizen lagen vierduizend ge wonden, slachtoffers van wat genoemd werd de „hete lente". VOOROORDELEN Nu, tien jaar na het bloedige oproer dat volgde op de moord op King zijn de levensomstandig heden van de vijfentwintig miljoen zwarte Amerikanen enigszins verbeterd. Maar de ras senintegratie, gelast door het federale Hoogge rechtshof in 1954 en krachtig aangemoedigd door president Johnson, is een mislukking ge worden. Er zijn duidelijk twee gemeenschappen in Amerika gebleven, een blanke en een zwarte. De grove vormen van racisme zijn verdwenen, maar bij de blanken en in mindere mate bij de zwarten blijft het rassenvooroordeel aanwe zig. Men aanschouwt elkaar zonder elkaar te zien. Men deelt dezelfde autobus maar spreekt niet tegen elkaar. Dat is de mening van sociolo gen, demografen en economen die zich over het probleem buigen zonder een oplossing te vin den. Negen jaar geleden al kwam de commissie-Ker- ner tot de slotsom: „Ons land gaat in de richting van twee gemeenschappen, de een zwart, de ander blank, beide verschillend en ongelijk". Er hebben zich drie verschijnselen voorgedaan in de achter ons liggende periode. Allereerst is een nieuwe zwarte bourgeois ge groeid, die zijn verleden is vergeten en die even weinig betrekkingen onderhoudt met de grote meerderheid van zwart Amerika als de blanke bourgeois. Voorts is „Black Power" verdwenen. Bobby Seale heeft kandidaat gestaan bij verkiezingen in Oakland in Californië, Eldridge Cleaver houdt zich bezig met kleding en godsdienst en Huey Newton maakt deel uit van de gevestigde maatschappij. Angela Davis tenslotte vertegen woordigt alleen nog zichzelf. Tenslotte bekleedt een aanzienlijk aantal zwarten tegenwoordig openbare functies: burgemeesters, magistraten, gemeenteraadsleden, volksvertegenwoordigers (in het Congres één senator en tweeentwintig leden van het Huis van Afgevaardigden), advo caten en ambassadeurs. Zelfs aartsracist gou verneur Wallace van Alabama heeft zich om ringd met zwarte medewerkers. De bekladde muren in het hart van New York, Washington, Los Angrles, New Orleans, Ne wark en Chicago laten de keerzijde van de medaille zien. Daar, in de sloppenwijken, is het vuur blijven smeulen. In tien jaar is de werk loosheid onder de zwarte Amerikanen verdub beld tot veertien procent gemiddeld. Onder de jongeren van achttien tot eenentwintig jaar bedraagt het werkloosheidspercentage eenen veertig volgens de officiële statistieken. Ondanks federale en gemeentelijke steun, is de meerderheid van de zwarte bevolking arm. Zesentwintig procent heeft een inkomen van minder dan vijfduizend dollar per jaar en zesenveertig procent ligt tussen de vijfduizend en vijftienduizend dollar. De onvermijdelijke gevolgen: geweld, bendes, drugs, zijn er tien jaar na Kings dood nog steeds. JO VEUGELERS „pen ongewenste belangenver- "vlechting met en een onverant woorde ondersteuning van de on derdrukkende partij in liet escale rend rassenconflict in Zuid-Afri- ka". Zo karakteriseert de Raad van Kerken Nederland de investeringen in genoemd land, waartegen de raad zich, zoals gisteren gemeld, met een grote meerderheid heeft uitgesproken. De raad die zich al eerder had uitgesproken over vestigings- en uit breidingsinvesteringen, veroordeel de nu ook de vervangingsinveste ring, waardoor het woensdag aange nomen voorstel betrekking heeft op alle vormen van investering in Zuid- Afrika. bevelingen, waarin wordt uitgespro ken, dat bedrijven die al in Zuid- Afrika hebben geïnvesteerd hun be drijven moeten verkopen bij voor keur door liquidatie van hun doch terbedrijven in Zuid-Afrika. Zij zou den daarbij niet de mogelijkheid uit de'weg moeten gaan, dat de Zuida- frikaanse regering deze bedrijven onder controle zou nemen. Verder was de raad van mening, dat gedu rende de tijd die nodig zou zijn om een en ander te realiseren uiteraard menswaardige arbeidsvoorwaarden moeten worden toegepast. Bij de stemming sprak ds. G. Spilt, een van de vertegenwoordigers van de Nederlandse hervormde kerk in de raad zich uit tegen het gehele complex van deze voorstellen. De beide vertegenwoordigers van de Quakers stemden blanco. De oud- katholieke leden en de lutherse ver tegenwoordiger stemden alleen te gen de desinvesteringsaanbeveling. Zoals gemeld besloot de raad ook Nederlandse organisaties ter bevor dering van het toerisme te vragen niet langer het toerisme naar Zuid- afrika te bevorderen. Familiebezoek valt daar niet onder. Ook wil men alle Nederlanders vragen niet deel te nemen aan toerisme naar Zuid- Afrika. Deze voorstellen ondervon den in de raad geen enkele tegen stand. De sectie Internationale Zaken van de raad heeft, als gemeld, oud-mi nister Pronk en oud-staatssecretaris Van Rooyen gevraagd nota's over het handelsverkeer en de fiscale bemoeilijking daarvan samen te stellen. Aan de hand daarvan zal een groep uit de sectie de vraag bekijken welke mogelijkheden er zijn voor een eventuele boycot van Zuïdafrikaanse goederen. Dr. C. L. Patijn, lid van de sectie had zich niet met de voorstellen daarvan kunnen verenigen. Hij vroeg zich af of het niet meer op de weg van de raad zou liggen om een initiatief te nemen tot overleg met enkele andere kerken, bijvoor beeld in de Verenigde Staten, Enge land en Duitsland. Dit overleg zou moeten gaan over de mogelijkheid een kleine oecumenische missie in Zuid-Afrika te vestigen van enkele vertegenwoordigers van die kerken. Zij zouden misschien effectief steun kunnen verlenen „aan de thans geï soleerde goede krachten". De sectie zal dit bekijken. Overigens gaat ook de bisschoppen conferentie van de Verenigde Sta ten zich voor het eerst in haar bestaan bezinnen over een ont werp-verklaring over Zuidelijk Afri ka en wel op haar voorjaarsverga dering begin mei in Chicago. Daar komt een document ter spra ke, dat oproept tot meer economi sche en diplomatieke druk door de VS en de Verenigde Naties, op Zuid-Afrika, Namibië, en Rhodesië. Dit om „daar te bevorderen, dat het aan de bevolking van die naties wordt overgelaten nieuwe bestuurs systemen te bepalen in overeen stemming met algemeen aanvaarde beginselen van wet, orde en gerech tigheid". Tot hoofdpasioor bij de in ternaten voor bijzonder jeugdwerk heeft de bis schoppenconferentie be noemd frater A. Bothé ofm te Leidschendam. In de bis schoppelijke commissie van toezicht en advies voor de opleiding van godsdienstle raren heeft de bisschoppen conferentie benoemd de he ren W. Huysmans te Zeven aar, drs. A. de Bie te Amers foort en prof. drs. A. van Rijen msc te Tilburg. Drie van de acht bisdomver gaderingen van de Lutherse kerk van Finland hebben de synode gevraagd de beslis sing terug te schroeven, waarbij enkele kerkelijke feestdagen werden verplaatst naar de nabijgelegen zater dag. In 1973 ging de synode mee met de wens van werk geverszijde Driekoningen, Hemelvaartsdag en Pinkster maandag niet langer in de werkweek te laten vallen maar op een zaterdag. Onder de bevolking, die officieel voor 92 procent tot de „kerk van Finland" behoort, is deze De Nederlandse bisschoppen conferentie heeft een plan op gesteld voor een studie op korte termijn over het ge mengde huwelijk. Basis voor deze studie is een gezamenlijk rapport, uitgege- ?vefi. door de Lutherse wereld federatie, de hervormde We reldbond en het r.k.secreta- voor de eenheid van de christenen. Het rapport, dat deze week verschijnt als spe ciale uitgave van het informa tiebulletin 1-2-1, is bedoeld om binnen de kerken het gesprek over het gemengde huwelijk op gang te brengen. Het rap port is gestuurd naar landen waar gemengde huwelijken re gelmatig voorkomen. Tegen het einde van dit jaar ver wacht het secretariaat voor de eenheid reacties op dit rap port, die de basis kunnen vor men voor verdere studie. De bisschoppenconferentie be sloot de brochure ter bestude ring voor te leggen aan de Raad van Kerken in Neder land, de advies-commissie ter zake de hervorming van de codex, de officiaals, de theolo gische hogescholen en facul teiten, de Willibrord vereni ging en de katholieken vereni ging van geestelijke volksge zondheid. De bisschoppencon ferentie zal een commissie-ad- hoc in het leven roepen om de reacties van deze instanties te bundelen. Op hun vergadering te Ut recht gaven de bisschoppen tevens hun fiat aan het pro gramma dat de agendacom missie van het Landelijk Pas toraal Overleg heeft voorge steld voor de zitting van 5 tot 7 mei, die ditmaal wordt ge houden in Veldhoven. Op deze zitting zullen verschillende be staande vormen van samen- geloven en samen-kerk-zijn Zeven groepen zijn aange zocht om zich daar te presen teren. Het is de bedoeling dat na deze mei-zitting verder on derzoek en gesprek met de basis plaatsvindt, hetgeen in de oktober-zitting kan uitmon den in beleidsaanbevelingen aan de bisschoppen. Vanuit de bisschoppenconfe rentie zullen kardinaal Wille- brands en mgr Möller deelne men aan het vierde sympo sium van de Europese bis schoppen, dat van 17 tot 21 oktober wordt gehouden in Rome. Het thema van dit sym posium is „jeugd en geloof'. beslissing echter algemeen als een „misser" ervaren. „Civilta Christiana", een vereniging van behoudende katholieken in Italië, heeft een aan paus Paulus gerich te petitie gepubliceerd waar in wordt verzocht om zalig verklaring van kardinaal Joszef Mindszenty, de oud aartsbisschop van Eszter- gom en primaat van Honga rije, die in 1975 in Wenen is overleden. De vereniging vraagt de Italiaanse kath olieken de petitie te onderte kenen, zoals volgens haar al 130.000 mensen dat al heb ben gedaan in Duitsspreken de landèn, Groot-Brittannië, Spanje en Latijns-Amerika. Het Humanistisch Verbond heeft de minister van CRM uitbreiding gevraagd van zijn zendtijd. Nu heeft het per week dertig minuten radio en 7,5 minuut televisie. Men wil verviervoudiging onder meer omdat het verbond slechts vijf procent krijgt van de zendtijd beschikbaar voor kerkgenootschappen, terwijl volgens een steekproef van het NIPO negentien procent van de volwassen Nederlan ders zich humanist voelt. De Landelijke Hervormde Jeugdraad, de Nederlandse Lutherse Jeugdbond, het Landelijk Centrum voor Ge reformeerd Jeugdwerk, het Komitee Zuidelijk Afrika, de Novib en de werkgroep Kairos hebben besloten ge zamenlijk campagne te voe ren door een vrij Namibië. De activiteiten worden geo pend met een werkdag op zaterdag 22 april op de aca demie „De Horst" in Dri bergen, onder leiding v Bas de Gaay Fortman, vr> zitter van de Novib.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 11