Englandspiel bleek triest amateurspel ïchuddebuikend succes voor Yoni ZINLOZE TRAGEDIE Vrijdag, 6 maart 1942 des avonds tegen zessen. In de ijskoude logeerkamer van het Haagse echtpaar Wout Teller, Fah- renheitstraat 678, is de marconist Huub Lauwers, winterjas aan, plaid over de be nen, juist klaar met het coderen van de drie berichten die hij om half zeven pre cies vanuit bezet Nederland naar Londen zal beginnen te seinen. Er is een laatste belangrijk bericht bij: de Kruiser Prinz Eugen is in Schiedam aangekomen. Het is een vals bericht, maar dat weet Lauwers niet. Het is aangebracht via een handlan ger van de Duitsers die in zijn illegale contacten isgeïnfiltreerd,de V-mann Ge orge Riderhof. uhaers codeert zorgvuldig en let vooral op het aanbrengen van de zogenaamde security-check, een in Londen met hem afgesproken teken, dat hij steeds in zijn berichten moet verwerken opdat men op het hoofdkwartier weten zal, da tde uitge zonden agent nog in vrijheid zendt. Wordt hij gearresteerd, dan zal hij zijn code misschien moeten prijsgeven, maar zijn security-check mag hij onder geen enkele voorwaarde aan de vijand be kendmaken. Lauwers' check is gebaseerd op een getal van vier cijfers, dat hem ge makkelijk in het geheugen ligt: 1672, een rampjaar uit onze historie. Opgeteld le veren die cijfers het getal 16 op, en dat be tekent dat hij in de 16de letter van ieder bericht, of een veelvoud daarvan, een op vallende fout moet maken. Zolang hij dat doet kan Londen weten dat hij nietonder dwang seint. Hij is Klaar, en schrijft de gecodeerde be richten in het net over, opdat hij zich straks niet zal vergissen. De kladjes ver brandt hij, de buitenantenne wordt in orde gemaakt, de gordijnen zijn dicht, hij zoekt verbinding. Zijn codenaam: Eben- haëzer, steen van de hulp. Half zeven. Dan rukt Wout Teller de deur open en waarschuwt: er staan overvalwagens in de buurt. Lauwers gluurt naar buiten, maar ziet niets verdachts. Voor alle ze kerheid stopt hij de zender in een koffer en vraagt mevrouw Teller om die van het balkon te gooien als er werkelijk onraad komt. Zelf gaat hij met Teller buiten een argeloos wandelingetje maken. Ze lopen een haar honderd meter. Niets. Maar dan klapt de val dicht. In de zijstraten wachten de twee mannen die elkaar tot ver na de oorlog nog de eer van het Englandspiel zullen betwisten: SS-Sturbannführer Joseph Schreieder, wiens Referat E (Abwehr fremder Dienste) tot de Sicherheitsdienst behoort en dus onder Rauter valt, en majoor Her mann Joseph Giskes, specialist in de con traspionage, protégé van admiraal Tana- ris. Giskes heeft eenzelfde soort Abwehr- functie als Schreieder, maar dan niet van de SD maar van de militaire kant, de Abwehrstelle Niederlande, waarvan niet Rauter, maar Christiansen de hoogste chef is. Ze zitten allebei op hetzelfde spoor, en Lauwers valt in hun handen. Zijn zender hij was op 3 januari voor het eerst in de lucht geweest was al lang gepeild, een niet zo erg moeilijke zaak, omdat het Britse station altijd op de zelfde golflente blijkt te werken. Ook het zendapparaat valt in Duitse handen, want een SD-man achter het flatgebouw heeft een pak van het balkon zien gooien dat noodlottigerwijze op de waslijnen van een benedenverdieping blijft hangen en dus niet aan diggelen barst. En zo begint het zinloze drama dat als het England spiel bekend is gebleven en rechtstreeks 54 doden heeft gekost. Zoals eerder gemeld: de NCRV gaat er binnen afzienbare tijd een serie van vijf fedramatiseerde documentaires aan wij- en, die in opdracht van Wim Hazeu zijn voorbereid op wellicht de meest grondige manier die ooit bij de televisie is voorge komen. Jelte Rep werd als redacteurbij „Trouw" weggehaald om de research te doen, waaraan hij vier jaar heeft ge werkt. Uit reeksen boeken, stapels dos siers en honderden gesprekken verza melde hij het materiaal, dat niet alleen voor de NCRV-serie zal worden gebruikt, maar waarover hij inmiddels bij Van Holkema en Warendorf, Bussum, ook het Wat het Englandspiel inhield mag in het algemeen bekend worden verondersteld: met de zender van Lauwers kregen de Duitsers een eerste radioverbinding met Engeland in handen, later nog door vele andere gevolgd, die zij veel meer dan een jaar zo bedrieglijk wisten te gebruiken, aat er aan de overkant geen enkele arg waan ontstond en de ene groep agenten na de andere naar bezet gebiea werd ge zonden, waar zij terstond in gevangen schap raakten nadatze per parachute wa ren afgeworpen. In totaal konden Schrei eder en Gisxes zich zo meester maken van 58 man en een vrouw, de KLM-ste- wardess Trix Terwindt, die onder de co denaam Felix in de nacht van 12 of 13 fe bruari 1943 landde aan het IJsselmeer bij Schellinkhout en daar de bitterste teleur stelling van haar leven kreeg toen haar „ontvangstcomité" niet uit verzetsstrij ders bleek te bestaan maar uit Neder landse SD-trawanten. Haar komst was als die van alle anderen in het radio contact aangekondigd, en Schreieder was zo attent geweest een bericht terug te la ten seinen: Welkom aan de moedigste vrouw. Trix Terwindt heeft het Englandspiel overleefd, een van de slechts vijf die het konden navertellen. Andere overleven den: „Dikke" Willem van de Reyden (bij zijn arrestatie woog hij 224 pona; hij was tot 90 pond vermagerd toen hij door de Russen uit het kamp Sachsenhausen werd bevrijd), Huub Lauwers (op 26 april 1945 in het kamp Rathenow door de Rus sen bevrijd), Pieter Dourlein en Ben Ub- bink, een tweetal dat op 28 augustus 1943 wist te ontsnappen uit het grootseminarie Haaren waar alle gevangen parachutis ten waren geconcentreerd. Zij waren het ook die het beslissende alarm naar Enge land wisten door te geven waarop net Spiel tenslotte stuk liep. Een alarm overi gens dat hen geenszins in dank werd afge nomen door de argeloze operatiechefs, die iuist zo trots waren op wa tzij dachten te doen. De andere 54 afgeworpen agen ten kwamen allen om het leven van wie veertig onder gruwelijke omstandighe den op 6 en 7 september 1944 in het kamp Mauthausen. Elf man worden vermist en stierven vermoedelijk tijdens het tran sport dat de gevangenen achtereenvol gens van Haaren naar de gevangenis in Assen, Rawicz en Silezië en Rauthausen voerde, terwijl twee man die eveneens uit Haaren ontsnapten later werden op gespoord en gefusilleerd. Het boek van Jelte Rep is ter nagedachte nis van deze mensen geschreven,ook van de vier laatsten die in de val van het Eng landspiel liepen en op 21 mei 1943, bijna vijftien maanden na de vangst van Lauwers argeloos werden geparachu teerd en gearresteerd: Frederik Kouy^rd uit Den Haag, Oscar de Brey uit Wasse naar, Anton Mink uit Den Helder en Lau rens Punt uit Alkmaarde eerste vermist, de drie anderen in Hauthausen ver moord. De vraag isuiteraard hoe dit allemaal niet alleen kon gebeuren, maar ook zo lang voortduren. Rep geeft daarop een uitvoe rig antwoord, dat tot zijn bittere conclusie leidt: het was allemaal voor niets, een zin loze zaak, een gevolg vooral van stommi teiten. Lauwers kon zijn code niet houden (bij zijn arrestatie had hij de overgeschreven berichten in zijn zak en de Duitsers had den weinig moeite hem met het bericht over de rrinz Eugen te overbluffen), maar hij vertrouwde er stellig op, dat men in Londen gemakkelijk zou merken dat hii rommelde metzijn security-check en vele malen de lettercominaties CAU eh GHT in zijn berichten vlocht: caught,, gepakt. Maar Londen reageerde daar niet op en twee maanden later vanaf 5 mei had Giskes al een tweede raradiover- binding met Engeland, de zender van Han Jordaan, de 24-jarige zoon van de Haaksbèrgense textielfamilie, die in de nacht van 29 op30 maart bij Rijssen als sa botage-agent uit een Engelse bommen werper was gesprongen en na een maand op het Rotterdamse Hofplein in de val liep waaraan beruchte V-mannen als Leo Poos en Anton van der Waals hadden meegewerkt. Heeft Londen dan inderdaad niets ge merkt van wat Lauwers probeerde be kend te maken? Zeker wel: het viel op dat Lauwers plotseling zijn afgesproken check niet meer gebruikte, maar, schrijft Jelte Rep: „na ampel beraad werd aange nomen dat Lauwers zich noe steeds op vrije voeten bevond. Er konden andere oorzaken zijn waarom de security-check niet was toegepast (storingen, nervositeit, vergeetachtigheid. Bovendien was Lau wers (toen) het enige contact tussen SOE en Nederland. De wens werd de vader van de gedachte. SOE verviel tot misda dige zorgeloosheid, waarvan vele agenten het slachtoffer zijn geworden". SOE, dat was de afkorting van Special Operations Executive, een op initiatief van Churchill uit de grond gestampte or ganisatie, die, geheel onafhankelijk van ae traditionele (en ervaren)Britse inlich tingendienst SIS (Secret Information Service), speciaal opgeleide agenten naar de bezette gebieden moest sturen om daar sabotage te plegen. Er was een sectie voor ieder bezet land, een SOE-Dutch faalde, ook al omdat de samenwerking van Nederlandse kant in handen was van goedwillende maar voor geheime diens ten ongeschikte amateurs als de kolonel der mariniers Mattheus Reindert de Bruyne, afgeschilderd als „een forse In dischman met een open gezicht, een uit nemend militair, een buitengewoon rechtschapen mens". Inderdaad, maar voor dit werk te goedgelovig aan de ene kant en te rechtlijnig disciplinair aan de andere, zoals ook al in Hazelhoff Roelfze- ma's „Soldaat van Oranje" viel te lezen. De Bruyne werd geheel buiten de oplei ding gehouden die de agenten kregen (en hii liet dat over z'n kant gaan) en wist zelf ook niets van b.v. de security-check. In die opleiding werd er niet voldoende op gehamerd, aat telegrammen nooit be waard mochten worden. Het codesys teem was te simpel: SOE had ook maar één radiostation met een golflengte voor alle agenten in bezet Europa en vaste zendtijden: afluisteren en peilen was ge makkelijk. Wat het afwerpen van de agenten betreft had men voor feeder land voorts gekozen voor een systeem van ontvangstcomités, die de landingen voorbereidden en de RAF-piloten vanaf de grond met lichten aanwijzingen gaven. De aankondiging van de komst van wapens en agenten werd gedaan over de zenders van reeds afgeworpen agenten. Zo ontstond „een onverantwoordelijke koppeling van alle SOE-agenten in Nederland. Vanaf iedere agent kon het spoor teruggevolgd worden naar de zender van de ongelukkige mar conist Lauwers", aldus Rep in zijn uitvoe rige documentaire, waarin men ook, kan vinden wat Schreieder en Giskes in dit spel nog meer vingen dan 59 mensen. Bij 95 parachuteringen vielen 570containers in Duitse handen.,Ruw gescha t kwam de inhoud neer op 15.200 kilo springstof, 3000 stenguns, 5000 pistolen, 300 brenguns, 2000 handgranaten, 75 zenders, 100 lan dingslampen, 3 peiltoestellen, 300.000 pa tronen, 200 fietsbanden, 10 regenjassen, 20 paar laarzen, 10 paar schoenen en 45.000,-aan contanten." Alles Voor niets. JAN ONOTENK 9 rika, die zij op de universiteit had ont moet - zou dan zwaar verwaarloosd wor den. Daarom besloot Yonina zich te con centreren op buikdansen. „Dat kun je alleen en wanneer je maar wilt oefenen. Aangezien Bas zijn studie voltooide, moest ik toch gaan werken". Dat deed ze een jaar als wiskundige bij de afdeling Onderwater-wapens van de Westinghouse Electric Corporation, een jaar in politieke kringen in Washington („Een erg interessante tijd met veel inte ressante mensen") en vervolgens vier iaar als onderwijzeres in de exacte vak ken aan een middelbare school. Daar naast voortdurend dansen en nog eens dansen, omdat ze er domweg niet buiten kon. Dat zij naast haar werk als onderwijzeres veelvuldig optrad in clubs en hotels, mocht niemand weten. Een vermoeiend en geheim dubbelleven. „Het hoofd van de school was een streng-orthodoxe Bap tist - als lerares moest je haar in een knoet, de rokken moesten lang en make up was uit den boze - dus ik liep het risico ontslagen te worden. Ik trad echt niet op in ongure tenten, maar in sjieke hotels, op gala-banketten zelfs, en in Arabische nachtclubs. En dat is heel wat anders dan wat wij westerlingen onder een nacht club verstaan. Daar was het heel normaal als vrouwen kinderen meegenomen wer den naar de voorstelling, het was veel meer een gezinsgebeuren met folkloristi sche dans. Buikdansen heeft niets met striptease of zo te maken", vertelt Yonina met een nadruk die verraadt dat ze dat al veel te vaak heeft moeten uitleggen. „Het is eerder een exotische dans dan een ero tische dans" Yonina gaf les, totdat haar eerste zoon Tony geboren werd. Toen wilde ze in ie der geval overdag thuis ziin. 's Avonds dansen werd na drie maanden weer her vat want:.Buikdansen is niet alleen een enorm goede zwangerschapsgymnastiek ter voorbereiding op de geboorte", zegt Yonina, „maar ook heel goed om na de be valling de buikspieren weer stevig te ma ken. Juist alle spieren tussen de dijen en de nek worden intensief gebruikt". In verwachting van haar tweede kind Arie, twee jaar later, bleef Yonina dan ook doordansen tot een week voor de beval ling. „De bewegingen zijn heel soepel en vloeiend, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij jazz-ballet. Er zijn natuurlijk wel een paar oefeningen die je dan niet moet doen, dat spreekt vanzelf", vertelt Yonina, die vooral van een Griekse buik danseres, Adriana, veel heeft geleerd. „Zij bracht me de basispassen en -bewe gingen bij. Kijken, eigenlijk afkijken, en dan doen, daar ging het om. En hoe meer je danst, hoe meer het echt van binnenuit komt. Er is een groot aantal basis-moge lijkheden en daaruit kies je al dansend. Je improviseert, geïnspireerd door de mu ziek". Terwijl ze erover praat, doet ze een paar bewegingen v^or. Verbluffend soe pel golft haar middenrif naar boven en naar beneden, terwijl de heupen een per fecte cirkel beschrijven. „Ik vind buik dansen zo fijn, het zou werkelijk slecht voor me zijn als ik dat niet meer kon ook uit toeristisch oogpunt prettiger te doen". vinden als ze gereden wordt. „In de auto, Even zag het ernaar uit dat Yonina het als ik eigenlijk zou moeten kaartlezen, zit uitdragen van haar hobby middels lessen ik me vaak - tot grote wanhoop van Bas - en voorstellingen wel op haar geoefende te vergapen aan oude kerkjes en leuke buik kon schrijven, toen man Bas voor pleintjes, die ik dan allemaal rustig zou zijn werk als wiskundige naar Euopa willen bekijken. Maar op deze manier zie werd overgeplaatst. „In de Verenigde ik toch nog wat". Staten begonnen de mensen zich juist Eenmaal aangekomen opde locatie kleedt voor buikdansen te interesseren. Ik had Yonina zich voor het optreden om in een 400 cursisten en wist dat men in Europa er van haar zelfgemaakte exotische kos- niets over wist en er niets aan deed", ver- tuums met veel rinkelende en ritselende telt ze en legt uit dat ze daarom niet zo muntjes en glazen kralen versierd, ter- graag wilde emigreren. wijl Bas de cassetterecorder met Turkse, De publieke belangstelling viel echter al- Marokkaanse of Tunesische muziek aan- leszins mee, toen Yonina, toch meever- sluit. De typische buikdansmuziekdiezij huisd naar waterig Amsterdam, in een ook bij haar lessen gebruikt, plaatselijk dagblad aankondigde een cur- Huisvrouwen, secretaresses, studentes sus buikdansen te willen opzetten. De en grootmoeders - Yonina's oudste leer- aanmeldingen stroomden zelis binnen en linge is 74 jaar - spoeden zich die avond snel konden de eerste cursussen worden door de regen naar het oude schoolge- gegeven. Het aantal cursisten bleef stij- bouwtje aan de Prinsengracht, gymnas- tiekkleding in de tas. Ook al is yoga popu lair en mag jazz-ballet zich nog steeds in een grote belangstelling verheugen, buik dansen is de „dernier cri" ën gaat het he lemaal maken, als we Yonina mogen gelo ven. Ze vertelt aan het uiterst gevarie erde gezelschap dat het bij Oosterse dan sen voornamelijk gaat om geïsoleerde kleine bewegingen van afzonderlijke de len van het lichaam, zoals de handen, de armen, het hoofd, de borstkas, de heupen en de schouders. Bij westerse dansen zijn de bewegingen vaak groter: draaien, ren nen, springen en lopen. De adspirant-na- velstaarders moeten dus eerst de geïso leerde bewegingen afzonderlijk gaan be heersen om ze later tot een soepele dans samen te kunnen voegen. Nadat Yonina het een en ander heeft voorgedaan - waarbii voor sommige bewegingen vreemde namen vallen als „de kameel" en „de slang" - gaat de goegemeente zelf aan de slag. Bij ach te rover buigen op de knieën klinken twee droge harde knak ken door het kleine gvmzaaltje en met een hoogrode kleur verlaat een van de da- mes giechelend de kurkvloer: Iedereen schatert om de stijve gewrichten die gen en daarnaast ging Yonma ook steeds hoorbaar protesteerden. Elke stap die meer optreden bij allerlei gelegenheden. Yonina doet, of elke siddering die door „Er komen natuurlijk wel eens aanvra- haar heupen gaat, wordt in schril con trast gen van mensen die niet begrijpen waar me{ overigen, nog eens geaccentueerd ik mee bezig ben. Die willen dat ik een doorde bikinigordel die zij omheeft. Som- prive-feestje of hun derderangs etablisse- mjge leden van de beginnersgroep blij- ment op een twijfelachtige manier kom ken een beetje door te hebben waarom opluisteren, door animeermeisje of zo te bet bier gaat, anderen wekken niet be spelen. Daar begin ik natuurlijk niet aan. paaid de indruk dat ze ooit het stadium Nee, verenigingen, grote feesten en ban- van volslagen harkerigheid te boven zul- ketten, en onlangs televisie-opnamen }en komen. In de groep dans een jongen voor Toppop, dat vind ik leuke ervarin- mee> en hij is zeker niet de slechtste, gen. Het toneel opmoeten geeft zo n pret- tig soort spanning, je moet jezelf elke keer De cursisten proberen via ingewijde weer waarmaken. Ik ben altijd een beetje Yonina alle geheimen van Oosters bewe- nerveus". gen te doorgronden, omdat ze het „een Bij een optreden in het weekeinde gaat leuk soort gymnastiek vinden" - weer haar man mee, op andere dagen wordt eens wat anders dan jazz-ballet - of zelfs Yonina meestal vergezeld dooreen vrien- om op te treden in huiselijke kring. Zo din. „Het zou te vermoeiend zijn als ik was een 60-jarige leerlinge van Neêrlands twee, drie keer op een avond optreeed, en meest professionele buikdanseres on- bovendien de weg moet zoeken en zou langseen grootschuddebuikend succes op moeten autorijden. Mijn man is, in tegen- het verjaardagsfeestje van haar man. stelling tot ikzelf, heel punctueel en dat Origineel is het zeker, heb ik wel nodig, anders zou ik nergens op tijd zijn". Lachend voegt ze eraan toe het PAUL WESTSTRATE AMSTERDAM De Amerikaanse fonina wil Nederland wakkerschudden roor het betere buikbewegen. Als klas- iek geschoold danseres, die sinds haar irilste jeugd ook op Oosterse w ijze het li- ihaam laat golven, is zij precies twee jaar eleden begonnen met buik danslessen in Amsterdam, geeft nu ook een cursus in Jtrecht, treedt vele malen per week tveral in het land op en is zelfs bezig een wek te schrijven waarmee men thuisaan Ie hand van tekst en foto's, de kneepjes fan het buikdansen onder de knie Kan rijgen: Tussenhetstofzuigen en heteten loken even de salontafel aan de kant ge- choven, een grammofoonplaatje met de uiste Oriëntaalse klanken opgezet en oe- enen maar. „Haal de mysterieuze sfeer fan kamelen, tentenkampen vol woes- ijnrovers en wulps dansendegesluiterde rouwen in huis. Verras uw vrienden en amilie met een adembenemende Oos- erse buikdans!" loe dan ook, Yonina laat geen mogelijk- ïeid onbenut om haar kunsten te verto- ïen aan wie er oren en vooral ogen naar leeft. Als kruising tussen gezellige volks lansen, jazz-ballet voor stijve huismoe- [ers en yoga voor gezondheids-freaks, noet volgens haar binnen afzienbare tijd iet buikdansen in alle lagen van de bevol ing gaan aanslaan. lij net optreden 's avonds zag ze er - met inkelende kralenbikini, heupgordel, fel- [ekleurde omslagdoeken en allerlei siera- len - exotisch uit, ook daags erna in de uime en gezellig modern ingerichte huiskamer van de woning in Amsterdam )ud-Zuid, draagt ze modieuze uitheemse deding. Een witte harembroek, een jaarse blouse met felgekleurd borduur werk op het front, een klein ceintuurtje om de slanke taille gegord. Dat alles be- me.™:kroond met een fijn-gesneden gezicht, 'vel|Jk omlijst door lange stijle manen. 10 Ze dans al zolang ze zich kan herinneren, /ertelt ze in het Engels, want Nederlands »aat haar nog lang niet moeiteloos af. „Op il oude familiefilmpjes van mijn ouders de je een kamer vol mensen, waar ikook staris toen ik pas een paar jaar oud was, vrolijk straal doorheen huppelen, alsof ik nergens iets 0436,mee te maken heb en niets anders wil", vier jaar oud werd ze op klassiek balletles ;ezet, terwijl ze in de familiekring - door iaar Libanese moeder - ook al in aanra king was gekomen met het verschijnsel luikdansen. Na de lagere school ging het lanseresje naar de „High school for per- orming arts" in New York, een soort niddelbare school met de nadruk op de Iramatische opleiding van de studenten, ien school die grootheden alsLiza Minelli ;n Eartha Kitt ook doorlopen hebben. Aansluitend op het klassieke ballet, kreeg Yonina modern dansonderricht van de vereldberoemde Martha Graham. ,Naast al dat dansen - ook in het week einde en 's avond - wilde ik meer met nijn hersens doen, en besloot naar de Jniversiteit van Maryland te gaan". Daar laaide Yonina haar kandidaats-examen viskunde. Ze wilde bij een dansgezel schap gaan, maar dat betekende veel rei- :en en trekken, en kersverse echtgenoot Jas - een Hollandse student, op veertien- bijfl arige leeftijd geërpigreerd naar Ame- STRAKS 00K SCHRIFTELIJKE CURSUS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 15