Ivo de Wijs met nieuw programma in Leiden emn Dierenpark Wassenaar toont zijn „juweeltjes" John Travolta symbool van de jeugd uit de jaren, zeventig 1 bestiert door familie Italiaanse films Archiefdienst maakt reisje langs de Rijn Tetteroo CAFE DE KENNEWEG Al bijna 100 jaar DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN LEIDEN Het cabaret Ivo in handen van Loes Nieuwint. de Wijs brengt morgen in ge- Tekst en muziek zijn zoals wijzigde samenstelling het steeds het geval is geweest programma „Formule II" in door de Wijs en zijn naaste de Leidse Schouwburg. „For- medewerkers vervaardigd. De mule II" is het vierde pro- nieuwe samenstelling van het gramma van de Nederlandse cabaret brengt met zich mee cabaretier. dat de techniek een belangrij- Aggie Terlingen en Richard kere plaats inneemt. Het nieu- Fritschy hebben het cabaret we programma „Formule II" van Ivo de Wijs verlaten, Pie- wordt omschreven als „Vaart ter Nieuwint is gebleven. Mar- en vuurwerk, een race tegen nix Kappers is nieuw bij het het uurwerk". Aanvang 20.15 cabaret. Technische leiding is uur. WASSENAAR In het Dierenpark Wassenaar wordt tot 1 oktober de expositie .Juweeltjes uit de natuur" gehouden. Het dierenpark heeft namelijk de allerkleinste dieren bijeenge bracht, die echter zo bijzonder van kleur zijn, dat zij gezien hun geringe afmetingen, terecht juweeltjes genoemd kunnen worden. Dit geldt ondermeer voor de Zuidamerikaanse pinché-aapjes, die getooid zijn met een enorme witte kuif en tot de allerkleinste apen behoren. De diverse bontgekleurde eekhoorntjes en kleine roof diertjes en een aantal kleurrijke vogels zullen ook tentoonge steld worden. Zeer gewaagde kleuren combinaties vindt men bij de hagedissen en kikkers. Deze kleurrijke wereld van levende juweeltjes, die er een bijzonder interessante leefwijze op na houden, zijn in het gorilla-huis in het Dierenpark Wassenaar te zien. LEIDEN - In het filmhuis aan de Breestraat 66 zullen in de komende weken een aantal Italiaanse films vertoond worden. De eerste „Violence et passion" van Luchuno Visconti, wordt donderdagavond 6 april gedraaid en begint om negen uur. De volgende week, om dezelfde tijd, komt Padre Padrone in het Filmhuis. Deze film van de gebroeders Taviani won de Gouden palm op het filmfestival van Cannes in 1977. Het is het verhaal van een schaapsherder die zichzelf ontwikkelt tot professor in de taalwe tenschap. Hierbij worden de Italiaanse feodale toestanden duide lijk getoond. De week daarna wordt Allonsan-fan, eveneens van de broers Taviani, vertoond en donderdag 27 april De audiëntie van Marco Ferreri met onder andere Michel Piccolo en Claudia Cardinale. Wie is toch die John Travolta, die plotseling in het licht der schijnwerpers kwam toen zijn Oscar-nominatie bekend werd voor „Saturday night fever", met als concurrenten zulke zwaar gewichten als Richard Burton voor de rol van psychiater in „Equus", Marcello Mastroianni voor „Una gioranata particola- re", Richard Dreyfuss voor „The goodbye girl" en allesdoener Woody Allen voor zijn „Annie Hall"? In Nederland was Travolta al eens te zien in de bijrol van Billy Nolan in Brian de Palma's griezelthriller „Carrie", maar de Amerikanen kennen hem vooral als Vinnie Barbarino in de succesvolle televisie-serie „Welcome back. Kotter". John Travol ta heeft bovendien met zijn 23 jaar al drie lp-albums op zijn naam staan, waarvan de eerste hem meteen al de Billboard Award als de nieuwe mannelijke popster van het jaar opleverde In „Saturday night fever", waarvoor de Bee Gees de muziek schreven, speelt John Travolta de rol van Tony Manero. die zes dagen in de week ploetert in een verfwinkel in Brooklyn's Bay Ridge om zich iedere zaterdagavond in het mooie pak te steken en te exploderen als de plaatselijke koning van de popmuziek, zijn enige uitlaat voor het eentonige werk en zijn zeurderige familie. Maar het steeds terugkerende zaterdagse ritueel bevredigt hem op den duur niet. Tony begrijpt dat hij zo nooit verder komt, dat er méér in het leven is en hij ziet in het door hem bewonderde meisje Stephanie, gespeeld door Karen Gorney (ook al een nieuweling met tv-ervaring), met wie hij voor een danswedstrijd inschrijft, een uitweg. „Saturday night fever" is gebaseerd op een artikel van Nik Cohn in New York Magazine van juni 1976, waarin deze na veel research een beeld trachtte te schetsen van de jeugd van de jaren zeventig. „In tegenstelling tot de jongeren van de jaren zesjig, die er maar zorgeloos op los leefden, is deze generatie veel meer verwant aan die van de jaren vijftig toen de zaterdag avond het enige uitje was", concludeert Cohn. „De jeugd van nu neemt weinig risico's, maakt zijn studies af en zoekt een baantje. Er is weer 'n gebrek aan arbeidsplaatsen en de voortdurende druk om zich een toekomst te verzekeren wordt voelbaar". John Travolta hoeft zich daar in zijn privé-leven geen zorgen over te< maken. Zijn toekomst ziet er rooskleurig genoeg uit. Een zeefdruk van Aad Hazenoot van de Rostenbrug over de Rijn in Katwijk. Het kasteleinsechtpaar José en Theo Nijssen achter de tap van „De Kenneweg" „De Kenneweg" Haarlemmerstraat 35, Leiden Open: alle dagen van de week, behalve op maandag en dinsdag, van 's middags drie uur tot één of twee uur na middernacht (vrijdag en zaterdag). Snacks: portie kaas, leverworst en tosti's. Café „De Kenneweg" is wat je noemt een authentiek bruin café. Het bestaat bijna honderd jaar. Aan de hand van oude dranketiketten, die José en Theo Nijssen vier jaar geleden bij de overname van dit lokaal hebben gevonden, was op te maken wie er zoal in de loop der tijd als kastelein achter de tap heeft gestaan Destijds was deze prachtige kroeg voornamelijk een slij terij annex bottelarij. De geschiedenis valt nog heel goed te lezen van de Delfts-blau we bordjes aan de wanden: zo las ik „hartelijk gefeliciteerd met jullie 20-jarig bestaan", in mooie sierletters werd als datum 1927 genoemd. Deze attentie was gericht aan de kasteleinsfamilie Tetteroo, een begrip in Leiden. En nu runt Theo Nijssen deze zaak, bijgestaan door zijn goedlachse en charmante vrouw José. Theo is een volbloed neef van de vroegere kastelein van „De Kenneweg". Zij officiële naam dankt „De Kenneweg,, aan de steeg die naast het café loopt. Wijd en zijd staat het etablissement evenwel bekend als „café Tetteroo" vanwege de goede hand van schenken van de vorige eigenaar. Tetteroo Niemand zegt eigenlijk, dat hij naar de Kenneweg gaat om een borreltje te drin ken, maar het is altijd van: „kom, ik ga even naar Tetteroo", aldus Theo Nijssen. En dat wordt nu al 60 jaar lang iedere middag om drie uur gezegd door één van onze beste klanten; zijn naam wil hij met in de krant hebben, maar deze heer is al 86 jaar en hij heeft zijn borrel, naar ik weet, nog nooit overgeslagen. Hij heeft een heel goede kennis in dit café, iemand die drie jaar jonger is dan hij en die jongste zegt altijd heel beleefd tegen hem „gaat uw gang meneer", als ze de kroeg uitstap pen. Laatst kreeg die jonge borrelaar een tik met de wandelstok tegen zijn been, omdat hij eigenlijk veel te beleefd tegen zijn kennis deed". Sportcafé Café de Kenneweg-Tetteroo (zoals je het formeel ook kan zeggen) is behalve het stamcafé voor de wat oudere liefhebber ook nog de thuishaven voor tal van Leidse sportjongens. Verschillende sportvereni gingen komen hier na afloop van de wed strijden een glaasje bier drinken. De leden van sportvereniging Krant zijn kind aan huis in „De Kenneweg". Zij hebben in Theo en José uitstekende partners gevon den om met een wat vriendelijke sponso ring van hun kant (shirtjes met de naam van het café erop) een verleden jaar opge richte bowlingclub tot stedelijke roem te brengen. „Het is allemaal niet zo fanatiek met de jongens hier. We bowlen echt om de gezelligheid, die' onderlinge gein is er misschien juist de oorzaak van, dat we verleden jaar met de competitie gelijk kampioen werden", zegt José Nijssen. Veelzeggend voor de sfeer van dit gezellige etablissement is het verhaal over een man, die jarenlang in Afrika had vertoefd en op zekere dag het Leidse station uit kwam stappen. Aan een taxi-chauffeur vroeg hij om hem naar een echt gezellig Leids café te rijden. Zo gezegd, zo gedaan.De chauffeur koerste direct op De Kenneweg aan en vertrouwde de vreemdeling toe, dat dit het café was dat hij zocht. De man viel om van verbazing en stamelde tegen de chauffeur „hoe kon jij nou weten, dat ik deze kroeg eigenlijk zocht?" De taxi-chauf feur keek hem niet begrijpend aan en vroeg de Afrikaan naar een verklaring. „Man, ik ben boven dit café geboren, dat is al 40 jaar geleden en jij rijdt mij er zonder er duidelijk om te vragen regel recht naar toe LEIDEN Een tochtje per boot langs de Rijn zoals die nu is, en datzelfde Rijnreisje, maar dan eeuwen terug, kan men maken als men de voorjaarstentoonstelling van de gemeente lijke Archiefdienst bezoekt. Onder de titel „De Rijn In Rijnland" heeft de Archiefdienst een tweedelige expositie in elkaar gezet; het ene gedeelte bestaat uit een kleuren film die gemaakt is van het traject van de Rijn in Rijnland, van Bodegraven tot Katwijk, het andere gedeelte bestaat uit vele oude prenten, foto's en documentatie die een historisch beeld van deze belangrijke rivier schetsen. De film is opgenomen door de heren Leverland, Van Manen en Postel, allen verbonden aan de gemeentelijke Archiefdienst. Vergezeld van vrolijke gitaarmuziek laten de makers de kijker de Rijn vanaf Nieuwerbrug afzakker\ en geven hem of haar een royale blik op wat zich daar heden ten dage bevindt en afspeelt, met naast een beetje rivierlandschap bekijken ook im pressies van bedrijfsmatige bezigheden langs de rivier, zoals de Leidse markt en de Katwijk- se visserij. Prenten Het statische - maar daarom zeker niet mindere - gedeelte van de expositie begint met een overzicht van de Rijn In Rijnland middels een kopie van een kaart uit 1615, die het verloop, van de Rijn tussen Woerden en Katwijk volgt. De loop van de rivier is sinds 1615 weinig veranderd, wel zijn er veranderingen in de rivierkronkels opgetreden sinds de Romeinse tijd, toen de rijn de belangrijke functie van grensrivier bekleedde. Een paai' op die tijd gebaseerde prenten zijn ook op de expositie te zien, met onder meer de Romeinse nederzetting Brittenburg. In de prenten van bekende kunste naars uit die tijd zoals Jan de Beijer en Paulus La Farge wordt vervolgens de rivier weer afgezakt, langs Zwammerdam en Bodegraven in prenten en foto's, langs Alphen aan den Rijn, ook langs Koudekerk aan den Rijn. Aan deze gemeente is veel aandacht besteed, hetgeen zijn oorzaak vindt in de kastelen die hier langs de Rijn liggen of hebben gelegen. De tocht gaat verder langs Klein- en Groot Poelgeest en de buitenplaatsen van Zoeterwoude/Rijndijk, met bijvoorbeeld het monumentale Huis Zwieten. Ook aan Leiderdorp is een belangrijk stuk gewijd, omdat de samenstellers hier ook een beeld wilden geven van de industriële bedrijvig heid, zoals de steen- en pottenbakkerij alhier. Een aardig detail in een vitrine is ook het verzoek van een Leiderdorpse brugwachter in 1672 (Rampjaar) aan de gemeente, waarin hij klaagt over de teruggelopen inkomsten van de tolbrug als gevolg van het feit dat er in dat jaar hoofdzakelijk soldaten over de brug kwa men en die hoefden niet over de brug te komen, dat wil zeggen zij kregen gratis doorgang over de brug. Leiden Leiden is ook ruim vertegenwoordigd met leuke prenten van onder meer de Spanjaardbrug en de Vismarkt. Een fraaie prent geeft ook een beeld van het overzetveer het Haagsche Schouw, waar men vroeger met een klein pon tje naar de gewenste oever van de Rijn kon komen. De tocht vindt met afbeeldingen van de rijn in Oegstgeest, Rijnsburg en Valkenburg natuurlijk weer zijn einde in Katwijk, de slui zen en het Mallegat. De vochtige lotgevallen van de Rijn zijn van 3 tot en met 28 april in het Archief aan de Boisotkade 2a te volgen, maandag tot en met vrijdag 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur, op donderdagavond ook van 19.30 tot 21.30 uur, op zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur. De Rijn tussen Koudekerk en Hazerswoude in 1931. CAMERA Jesus Christ Super star (a.l.) Fascinerende verfilming van een roek-opera door Mevyn Bragg en Norman Jewison. Dit duo maakte later ook de rock opera „Evita" (reprise, tweede LUXOR Close encounters of the third kind (a.l.) Een weinig aan de verbeelding overlatende film over ontmoeting tussen aardbewoners en ruimtemanne tjes. De film haalt bij lange na niet het niveau dat Steven Spiel berg in zijn vorige productie, LIDO I L'ammal (a l.) Voortref felijke amusementsfilm waarin Jean Paul Belmondo zich hele maal kan uitleven als stuntman Bij een van zijn gevaarlijke ca priolen die hij zonder stand-in op het witte doek uitvoert, een ge vecht met een tijger, verloor de Franse acteur bijna een oor (tweede week). LIDO II The Car (16) Grimmige actiefilm met geraffineerde schok-effecten over een auto die zonder chauffeur aan de rol gaat. Personen die op zijn weg komen worden doodgereden Regisseur Silverstein voert de helse machi ne grommend op, waardoor wordt gesuggereerd dat de li mousine een personificatie van de duivel is (tweede week). LIDO III La Dentellière (16) Uitstekende en ontroerende film over een tragisch aflopende ver houding tussen een kapstertje en een student (zesde week) STUDIO - Annie Hall (16) Doe 't zeiver Woody Allen in een autobiografische komedie (derde week) TRIANON Dokter Vlimmen (16) Nederlandse verfilming van het leven van veearts Pulles Pe ter Faber speelt de hoofdrol. De dramatische mogelijkheden van het gegeven worden niet ten vol le benut (zesde week). REX De kolos van Rhodos (16) Een spectakelfilm van Sergio Leone uit 1960. Beter dan de doorsnee-avonturenfilm (reprise). Alphen aan den Rijn. EUROCINEMA I De Redder- tjes (a.l.) Het nieuwste product uit de Disney-studio's (tweede week). EUROCINEMA II - Dokter Vlim men Zie Trianon EUROCINEMA III Starwars (a.l Luxe science fiction met de nodige spectaculaire scenes (achtste week). EUROCINEMA IV - The Gaunt let (16) Volop actie in de nieuw ste film van Clint Eastwood (tweede week).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7