Belmondo kan
zich uitleven
als stuntman
Helse machine zaait
dood en verderf
Aquarellen van
Koos Landers
GETUFT
En verder.
Steven Spielberg
gelooft aan wezens
in de ruimte
NIEUW CRONESTEIN
Schenkt desgevraagd
een glaasje "niks"
Bloemenexpositie
in het Bollenbad
LIDO I: L'Animal met Jean-
Paul Belmondo en Raquel
Welch. Regie: Claude Zidi
Sedert de dageo van Douclas Fairbanks. Harold
Lloyd en Buster Keaton, die al hun halsbrekende
toeren voor de camera self verrichtten, is men
zuinifer geworden op de dure sterren, die zodra
er maar enig gevaar voor lichamelijk letsel dreigt
vervangen worden door een beroeps-cascadreur.
Jean Marais dreef zijn producenten tot wanhoop
door - treurend over de dood van zijn vriend Jean
Cocteau - er op te staan al het gevaarlijke werk
in de „Fantomas"-films zelf te doen. voor Jean
Paui Belmondo, die in „L'animal" onvoorstelbare
risico's neemt, is het de vervulling van een
jongensdroom.
Stoeiend met een tijger - wat hem bijna een oor
kostte - staand op de vleugels van een vliegtuig,
van 80 treden hoge trappen duikelend en als een
Tarzan door de ruimte slingerend (om maar een
paar voorbeelden te noemen) dartelt hij noncha
lant door „L'animal". een film vol vaart, actie en
humor, maar net voldoende verhaal voor twee uur
ongecompliceerd amusement
Belmondo is in „L'animal" de stuntman Michel
Bouttier, die zoveel brokken maakt dat de studio
hem er uit trapt, totdat deze hem weer nodig heeft
voor een actiefilm met de sprekend op Bouttier
gelijkende, maar verwijfde acteur Bruno Ferrari
(eveneens gespeeld door Belmondo)
Voor zover er van verhaal sprake is. bestaat dat
daaruit dat Bouttier weer in de gunst tracht te
komen bij de Amerikaanse stunt-vrouw Jane
Gardner - de niet te versmaden Raquel Welch -
maar daarbij een steenrijke graaf, die op groot
wild jaagt, en een Italiaanse filmregisseur als
rivalen heeft
Het feit dat de homofiele Ferrari een ..oogje" heeft
op zijn stoere plaatsvervanger zorgt voor nog wat
extra dwaze complicaties, maar het is de niets
ontziende jacht van Belmondo op Raquel Welch
galadiners en bruiloften worden verstoord of het
niets is - die de hoofdmoot van de film vormen
Regisseur Claude Zidi. die begon met de ongecon
troleerde Chariots, met Pierre Richard meer lijn
in zijn lawine van visuele grappen wist te brengen
en de wat gekalmeerde Louis de Funès toch nog
een doldwaze entourage wist te geven, heeft zich
met Belmondo helemaal kunnen uitleven en zijn
hoofdrolspeler dan ook beslist niet ontzien
Belmondo stort zich met verve in de rol van
stuntman, maakt en passant ook een heel fraai
rolletje van de bangelijke filmacteur, en Raquel
Welch is ondanks alle taalbarrières aan hem ge-
LUXOR: Close encounters
of the first kind (al.) met
Richard Dreyfuss, Melinda
Dillon en Franqois Truf-
faut. Regie: Steven Spiel
berg
Steven Spielberg's „Close encounters of
the third kind" heeft in Amerika de vraag
of er leven in de ruimte is weer op ieders
lippen gebracht. Overigens laat Spielber
g's scenario en dus ook de film daar geen
twijfel over bestaan, want hij laat vlie
gende schotels door de ruimte suizen en
toont ons aan het slot ook de ruimtebewo
ners, bleke, iele mannetjes met water
hoofden en sprieterige uitschuifbare lede
maten, waar je het super-intellect nu niet
bepaald vanaf ziet. Maar ze zijn vriende
lijk en het aardse team, dat het contact
gelegd heeft, kijkt devoot naar de kleine
wezentjes.
Waar Spielberg in zijn voor de Amerikaan
se televisie vervaardigde en in Nederland
in de bioscopen vertoonde „Duel" - auto
mobilist Dennis Weaver belaagd door een
vrachtwagen, waarvan we de chauffeur
nooit te zien krijgen - gevaar suggereerde,
laat hij in „Close encounters" tenslotte
niets aan de verbeelding over.
Aanvankelijk wel, want er gebeuren on
heilspellende dingen in Wyoming. Het licht
valt uit, stofzuigers zitten huisvrouwen
achterna, mechanisch speelgoed maakt
amok en een vierjarig jongetje verdwijnt
letterlijk „in de wolken". De politie maakt
jacht op laagovervliegende, helverlichte
voorwerpen en ieder die het ziet begint
plotseling óf bergen te tekenen, dan wel
ze in de huiskamer te boetseren van tuin
aarde en afval.
Dan blijkt dat de Amerikaanse autoriteiten
al lang via piep-geluiden contact hebben
met de bovenaardse wezens en een ont
moeting voorbereiden, maar die om paniek
te voorkomen geheim willen houden.
Door dit bericht de wereld in te sturen dat
een zenuwgas is ontsnapt, weten zij de
bevolking in dat landingsgebied tot eva
cuatie te bewegen, maar niet de door het
„berg"-syndroom besmette uitverkorenen,
die alles in het werk stellen om het ont
moetingscentrum binnen te dringen.
Alleen de moeder van het verdwenen jon
getje en Richard Dreyfuss lukt dit. Laatst
genoemde stuurt zelfs vrouw en kinderen
naar familie om met de ruimte-mannetjes
mee te gaan.
De film moet het hebben van de razend-
knappe speciale effecten, want „Close en-
counters" mist de slim opgebouwde span
ning van Jaws" van dezelfde regisseur en
wordt na een aan „The exorcist" herinne
rende sekwentie vóór de ontvoering van
het jongetje zelfs akelig serieus voor de
sceptici, die zich ook zullen afvragen wat
de Franse regisseur Francois Truffaut nu
eigenlijk als eenling in 'n heel Amerikaans
gezelschap doet. MTT.O
De jongste duivel, die op onze
samenleving wordt losgelaten
door het filmbedrijf, heeft de
vorm van een onheilspellende
zwarte limousine. Dit kogel
vrije voertuig, zelfs de banden
zijn onverwoestbaar, duikt
plotseling in de woestijn op en
maakt jacht op argeloze toeris
ten. Wegversperringen vormen
geen obstakel voor de zwarte
moordenaar, die zonder ook
maar een krasje de meest
spectaculaire botsingen over
leeft.
In veel opzichten doet Elliot
Silverstein's „The car" denken
aan Steven Spielberg's „Duel",
een televisiefilm die in Neder
land een bioscooproulement
kreeg en waarin de argeloze
handelsreiziger Dennis „Mc-
Cloud" Weaver op de grote
weg zonder aanwijsbare reden
naar het leven werd gestaan
door een vrachtwagen, waar
van we de chauffeur nooit te
zien krijgen.
Ook in „The car" wordt gesug-
LIDO II: The car (16) met
James Brolin en CAthleen
Lloyd. Regie: Elliot Silyer-
stein.
gereerd dat er niemand achter
het stuur zit, maar Silverstei
n's film gaat nog een beetje
verder door de grommende li
mousine als een soort personi
ficatie Vein de duivel voor te
stellen. De wagen durft bij-
voorbeel een oud kerkhof niet
op omdat het gewijde grond is
en als aan het slot de dappere
sheriff Wade er in slaagt „het
monster" in een ravijn onder
rotsblokken te bedelven
breekt een waar hellevuur los.
Elliot Silverstein, die zijn
grootste bekendheid kreeg met
de westernpersiflage „Cat Bal-
lou" die Lee Marvin een Oscar
opleverde als dronken scherp
schutter, heeft er een gezapige
beginnende en later toene
mend spannende film van ge-
HAZERSWOUDE - De
Rotterdammer Koos Lan
ders exposeert tot en met
10 april aquarellen in het
Hazerswoudse ontmoe
tingscentrum Het Anker.
Eerder werd het werk van
deze in 1914 geboren archi
tect tentoongesteld in Rot
terdam, Eindhoven en in
het Spaanse Alicante.
Koos Landers, die als ste-
debouwkundige en archi
tect zeer nauw was betrok
ken bij de wederopbouw
van Rotterdam na de twee
de wereldoorlog, realiseer
de verschillende bouwwer
ken. Daarnaast had hij be-
langsteling voor de land
schappelijke schoonheid,
waarvan hij, nog op jeugdi
ge leeftijd, heel wat in
aquarellen vastlegde. Het
maken van reisschetsen be
hoorde daarna steeds tot
een van zijn' activiteiten.
En geleidelijk aan voelde
hij, de architect, steeds
meer de drang om zich in
tensief met het aquarelle
ren bezig te houden. Pitto
reske onderwerpen uit zijn
naaste omgeving en in
drukken van buitenlandse
reizen werden dan ook aan
het papier toevertrouwd.
Dorpse taferelen, vissers-
havens en andere (vaak
landschappelijke) beelden
legde hij vast. Koos Lan
ders trok elders met dit
romantische genre op zijn
exposities een grote be
langstelling.
maakt, maar je vraagt je na
afloop toch wel, enigszins bij
de neus genomen, af waar je
anderhalf uur naar hebt zitten
kijken.
James Brolin heeft na zijn rol
van Clark Gable, z'n snor wat
langer laten groeien en ziet er'
nu wat ruiger uit als de onver
schrokken sherriff, die er in
slaagt de .moordenaar" in de
val te lokken. Het beste acte
ren komt echter van Cathleen
Lloyd in een scene op het
kerkhof waar ze al haar moed
bijeen raapt om het zwarte
gevaar uit te dagen en uit te
schelden. Zij moet dit helaas
met de dood bekopen als de
onheilsmachine pardoes haar
huis binnenrijdt.
„The car" mag misschien een
griezelige film zijn voor diege
nen, die in de automobiel een
duivels instrument zien, scepti
ci zullen het niet meer dan een
grimmige actiefilm vinden,
met een paar geraffineerde
shock-effecten.
MILO
„Nieuw Cronestein"
Vlietweg 2, Leiden
Open: alle dagen van de week,
behalve op maandag, van 's mor
gens elf uur tot één of twee uur
na middernacht (vrijdag en zater
dag); zondags sluit het café om
acht uur.
Snacks: tosti's, bitterballen, mini-
pizza, kaas en schijfjes leverworst.
„Nieuw Cronesteijn" is niet ongemerkt te
passeren. Het prachtige café ligt aan de
rand van alles: nog net in Leiden, aan de
zoom van de Oostvlietpolder, aan de oever
van de Vliet en zakelijk gezien houdt deze
karakteristieke zaak het midden tussen een
bar, een restaurant en een café. Een café
waar de grenzen zo moeilijk te trekken zijn
moet wel iets bijzonders zijn.
„Persoonlijk vind ik mijn zaak meer een
café dan een restaurant. Ik denk altijd in
tienjarenplannen. Vroeger stond het res
taurant centraal, de komende jaren het
café en over tien jaar ongeveer bouw ik
de hele boel wie weet wel om tot bar".
Want bouwen is het motto van Piet Over
devest, de joviale kastelein van het welbe
kende café met zijn riant terras, mooie
balkonnetjes en uitnodigend lantaarnlicht.
„Ik verfraai voor eigen genot, ik houd van
een opgeknapt huis en als ik maar even
vrij ben dan ben ik aan het verbouwen.
In de verbouwing schuilt de toekomst".
1 Kraken
„Ik heb een fijn café. Echt waar, in deze
kroeg wil ik oud worden. Allerlei soorten
mensen komen hier. 's Middags is het hier
vol met personen uit het zakenleven' die
de lunch komen gebruiken. Nou, en voor
de rest van de dag krijg ik hier het vaste
volk, de echte stamgasten. Ik ken ze alle
maal bij naam. Dat is puur Amerikaans,
weet je, niet van dat benauwde, maar er
direct op af en vragen hoe je heet. Je moet
voor dit vak van kastelein veel gevoel
hebben. Je moet iedereen op zijn eigen
manier te woord staan".
Twaalf jaar geleden heeft Piet Nieuw Cro
nesteijn van zijn ouders overgekomen. Het
café is met deze transactie tegelijkertijd
meeverhuisd (zonder te verplaatsen) naar
de gemeente Leiden. In 1966 behoorde het
namelijk nog bij Zoeterwoude. Vroeger
(bouwjaar 1919) was het een echt kaartca-
fé. Het alom bekende kaartspel "kraken"
(Amsterdams klaverjassen met "beter-
gaan") komt hier vandaan: „Een kermis
gast heeft het hier ooit geïntroduceerd en
nu wordt het in heel Leiden met zijn
omstreken in alle kroegen gespeeld".
Nieuw Cronesteijn telt overigens nog meer
primeurtjes. In dit café staat een van de
mooiste biljarts die er maar te vinden zijn.
«owPeteptftöfia®
Het is een 65-jarig Schepperbiljart uit Gro
ningen, dat op een tentoonstelling in Brus
sel werd gekocht. „Om de acht maanden
vervang ik het laken, je moet zo'n juweel
van een biljart blijven vertroetelen", zegt
de trotse eigenaar. Het is inderdaad een
pronkstuk met zijn schitterend gepolitoerd
vlammend mahonie.
Niks
's Avonds is deze kroeg erg in trek bij de
jeugd. Er komen dan veel stelletjes uit de
omliggende gemeenten van Warmond, zelfs
uit Boskoop, Waddinxveen en ook wel uit
de Merenwijk. Voor de mensen, die nog
wel eens willen aarzelen bij het zien van
Piets uitstekend bevoorrade drankkast
heeft de vrolijke kastelein een uitstekende
remedie. Uit zijn met ijs gekoeld buffet
haalt hij een fles tevoorschijn. Op het
etiket staat met sierletters het woordje
"Niks" geschreven, uiteindelijk smaakt al
leen .Niks" naar niks „Daar schenk ik
altijd een glaasje van als ze niet weten wat
ze willen drinken, je kent dat wel, die
mensen die dan zeggen van „oh, geef mij
maar niks". Maar pas op, ze krijgen wel
wat In de fles zit de beste Friese
graanjenever, die we hebben", schaterlacht
kastelein Piet Overdevest.
Piet Overdevest achter zijn prachtige biljart.
CAMERA Jesus Christ Superstar (a.l.) De fascinerende
verfilming van een roek-opera door het duo Mevyn Bragg
en Norman Jewison, dat later ook de roek-opera „Evita"
maakte, (reprise).
LIDO III La Dentellière (16) Uitstekende en ontroeren
de film over een tragisch aflopende verhouding tussen
een kapstertje en een student (vijfde week).
STUDIO Annie Hall (16) Doe 't zeiver Woody Allen
in een autobiografische komedie (tweede week).
TRIANON Dr. Vlimmen (16) Nederlandse verfilming
van het leven van veearts Pulles. Peter Faber speelt de
hoofdrol. De dramatische mogelijkheden van het gegeven
worden niet ten volle benut (vijfde week).
REX Slavinnen voor gele duivels (16) Het gebruikelijke
sexwerk voor de liefhebbers met verschillende onsmake
lijke scenes (eerste week).
Een van de landschappelijke aquarellen van Koos
Landers.
NOORD WIJK Tijdens het lange paasweekeinde zal in het
„Bollenbad" een tentoonstelling te bewonderen zijn van door
scholieren in bloei getrokken hyacinthen.
Deze expositie van „geur en' kleur" is te danken aan het initiatief
van enkele bedaagde agrariërs, die hun vrije tijd besteden om
bij anderen belangstelling te wekken voor het opkweken van
bollen in huis en tuin. Het zijn „ome" Dirk van Rijn, in de
bollenkwekerswereld alom bekend, en zijn secondanten Henk
Koemans en Willem Peschier, die als klein comité een ware
kruistocht voeren tot propaganda voor het bollenvak. Met z'n
drieën wisten zij de medewerking te krijgen van vrijwel alle
Noordwijkse scholen om de jeugd in de gelegenheid te stellen
de verstrekte hyacinthenbollen in bloei te trekken. De potten
en pannen worden deze week uitgestald in de hal van het
Noordwijkse sportfondsenbad, dat directeur Timmermans graag
voor dit fleurige evenement beschikbaar stelde.
De kleuterscholen delen later in de bloemenvreugd. Het trio
Van Rijn cs. heeft namelijk in het afgelopen najaar de tuinen
van deze scholen met bollen beplant Over enkele weken zullen
deze bollen in bloei staan.
Koffieconcert in Artemis
LISSE In sociëteit Artemis aan de Lissese Heereweg wordt
tweede paasdag (27 maart) een koffieconcert gegeven door een
blokfluit-ensemble onder leiding van Gé van der Steen (clave-
cimbel). Erik en Mirjam van der Steen maken met dwarsfluit
en cello deel uit van ensemble.
In verschillende samenstelling brengen de musici werken van
Handel, Bac, Telemann en Corelli ten gehore. Tevens zal de
zanger/gitarist Matthijs Witmans met Nederlandse luisterliedjes
optreden. Het concert begint om twaalf uur. De toegangsprijs
bedraagt twee gulden, kinderen tot 16 jaar betalen een gulden.
Bovendien wordt tijdens de paasdagen een expositie gehouden
van pentekeningen van Jan Pekelder, etsen van Marjon Clay
en foto's van Andre Snel. De tentoonstelling is van 25 tot eh
met 27 maart geopend van twee tot vijf uur. De toegang is
gratis.
Jazzconcert in
Camphuys"
OEGSTGEEST De bekende pianist Monty Alexander speelt
morgen in de serie jazzconcerten vanaf tien uur 's avonds in
't Camphuys te Oegstgeest. Monty Alexander wordt, evenals
onlangs in het live programma Sesjun, begeleid door Steve
Robby (bass) en Frank Gant (drums).
In deze serie jazzconcerten welke worden georganiseerd door
de „Jazz-Club Oegstgeest", zullen binnenkort nog optreden The
New Orleans Syncopaters op 7 april. The Old Black Horse
Saloon Band op 21 april en het bekende trio Wim Overgauw
op 28 april. De concerten beginnen alle om tien uur.
LAK houdt Grafuit II
feestelijk ten doop
LEIDEN De Literaire Workshop van het Leids Academisch
Kunstcentrum zal op 8 april officieel de bundel Grafuit II
aan het literair geïnteresseerde publiek aanbieden. Op deze
zaterdag zal vanaf kwart over acht een hele avond rond de
geboorte van het tweede nummer worden, georganiseerd in het
LAK-theater aan het Levendaal 150. Toegang is gratis.
Grafuit is'een jaarlijkse uitgave van het LAK en bevat proza
en poëzie van schrijvers die nog niet eerder in boekvorm van
zich hebben laten horen. De niet-commerciële Literaire Work
shop wil in de toekomst behalve verzamelbundels zoals Grafuit
ook individuele bundels uitgeven, maar zover is het nog niet.
Grafuit 1978 is de tweede publicatie van de workshop waarin
25 debutanten uit de regio Leiden zich presenteren. Grafuit
vertegenwoordigt geen bepaalde stroming, heeft geen van tevo
ren vastgelegde richtlijnen wat betreft het opnemen van bepaal
de genre's proza of poëzie. Grafuit H verschijnt in een oplage
van 350 exemplaren. Bij het boekje is een bijlage gevoegd van
30 pagina's waarin de redactie zich verantwoordt ten aanzien
van de selectie.
Grafuit II is te verkrijgen door het overmaken van zes gulden
op gironummer 11859 ten name van het COS, onder vermelding
van LAK-Grafuit 1978. Ook kan het boekje worden gekocht op
de avond van 8 april.
ALPHEN
EUROCINEMA I De Reddertjes (a.l.) Het nieuwste
produkt uit de Disney-studio's (eerste week).
EUROCINEMA II Dr. Vlimmen (16) zie Trianon.
EUROCINEMA III Starwars (a.l.) Een luxe science
fiction met de nodige spectaculaire scenes (zevende
week).
EUROCINEMA IV The Gauntlet (16) Volop actie in
de nieuwste film van Clint Eastwood (eerste week).