Voor het eerst na Reformatie ontmoeting Europese kerken BURGERS VAN MARIEKERKE PREKEN VLAAMSE PASSIE AAN DE BOORDEN VAN DE SCHELDE rH slachtoffer misverstand Korte metten De Argentijnse bisschoppen hebben in een nota voor de derde maal dit jaar de militai re regering opheldering ge vraagd over de vele spoorloos verdwenen personen en over de duizenden politieke gevan genen. Over de nota is niets anders bekendgemaakt dan dat deze inging op nieuwe feiten en met name op de lijst van politieke gevangenen die de re gering onlangs heeft gepubli ceerd. De Schotse presbyteriaanse theoloog, prof. dr. Thomas Tor rance, heeft uit handen van prins Philip van Engeland de Templeton-prijs (ongeveer twee ton) uitgereikt gekregen. De prijs, ingesteld door de Ameri kaanse bankier Templeton gaat naar mensen, die bijzondere verdiensten hebben op religieus gebied. Prof. Torrance pro beert de kloof tussen theologie en profane wetenschap te over bruggen. Bij de uitreiking zei hij, dat de cultureel zo schade lijke scheiding geleidelijkaan verdwijnt. Wetenschap en theo logie noemde hij geen vijanden van elkaar maar partners in het zoeken naar de synthese. De landelijke beweging „Open Kerk" houdt zaterdag 29 april van tien tot vier uur haar lan delijke bijeenkomst in het ge meenschapshuis „De Meent" te Den Bosch. Het onderwerp is „sexualiteit in contekst van kerk en maatschappij". De groepsdiscussies worden inge leid door drs. Th. Beemer, lec tor in de ethiek aan de univer siteit van Nijmegen. De resul taten van de groepsdiscussies worden besproken in een fo- Vicaris mgr. L. Meertens van het bisdom Roermond zal op Paaszondag 26 maart zijn veer tigjarig priesterfeest vieren, tij dens een pontificale hoogmis in de Roermondse kathedraal, op gedragen door mgr. J. Gijsen. Daarna zal de vicaris recipië ren in het bisschopshuis van twaalf tot twee uur. Ter gele genheid van het jubileum wordt aan alle parochies van het bisdom (bijna vierhonderd), de Nederlandse vertaling van het Romeinse missaal aangebo den. Begin april zal een PPR-dele- gatie een bezoek brengen aan de Wereldraad van Kerken in Genève. Dit bezoek is bedoeld om de mogelijkheden te be spreken tot gezamenlijke ini tiatieven voor een wereldwijde actie tegen de bewapenings wedloop en de kernbewape ning. De delegatie bestaat uit partijvoorzitter Herman Ver beek, de fractievoorzitters Ria Beckers en Bas de Gaay Fort man, de polemoloog Hylke Tromp en de hoogleraar fysica, prof. E. Boeker. matiek, symboliek en dogmage schiedenis aan de vrije univer siteit in Amsterdam, in het kerkgebouw „de Ark" in Reeu- wijk een inleiding houden rond het thema „oekumene en cha rismatische kerkvernieuwing". Na deze inleiding zal de dichte res Fem Rutke voorlezen uit eigen werk. Daarna is er een discussie, die gesloten wordt door predikant F. D. Meijn- hardt. BINNENLAND leidse Voor het eerst sedert de Reformatie zullen de kerken van Europa elkaar ontmoeten in een vier dagen durende bijeenkomst te Chantilly bij Parijs. Het gaat om een ontmoeting van 10 tot 13 april tussen de veertig vertegenwoordigers van de Confe rentie van Europese Kerken (KEK) en veertig afgevaardigden van de Europese bisschoppenconferenties van de r.k. kerk (CCEE). Namens de Nederlandse bisschoppencon ferentie zal bisschop J. Möller van Gronin gen eraan deelnemen. Hij wordt vergezeld van de perschef der r.k. kerkprovincie, H. Kouwenhoven. Over de doelstelling van deze conferentie verklaarden dr. Glen Garfield Williams namens de KEK en dr. Ivo Fürer namens de Raad van Europese Bisschoppenconfe renties, dat het bij de vergadering in Chan tilly erom gaat de fundamenten te leggen voor de eenheid. Naar aanleidig van vragen van journalis ten, die zich inzake de eenheid nogal pessi mistisch toonden gezien de tot dusver op gedane ervaringen op dit gebied, verklaar den zij: „God kan klaar spelen, waarvan de mensen zelfs niet durven te dromen". De Conferentie van Europese Kerken, die in 1959 werd opgericht, omvat 110 kerken en kerkelijke groeperingen uit 27 Europese landen. De raad van Europese Bisschop penconferenties werd in 1971 opgericht in aansluiting op het tweede Vatikaanse con cilie. Tussen beide organisaties ontstonden vrijwel direct nauwe contacten, die in 1976 na verschillende vergaderingen leidden tot een „gemeenschappelijke commissie KE- K/CCEE," De bijeenkomst der kerken in Chantilly staat onder het algemene thema: „Eén zijn, opdat de wereld gelove", ontleend aan het evangelie van Johannes. Dit algemene the ma is onderverdeeld in twee sub-themata; „Geen navolging van Christus zonder be reidheid tot eenheid" en „Geen vrede in Christus zonder inspanning voor vrede in de wereld". Volgens dr. Glen Garfield Williams moet de vergadering duidelijk maken, dat de christenen wel tot verschillende kerken behoren, maar dat zij door een hogere macht met elkaar verbonden zijn. Zij moe ten onderzoeken hoe men de eenheid op overtuigender wijze tot uitdrukking kan brengen. Ook zal de vergadering moeten zien te komen tot de formulering van een gemeenschappelijke boodschap aan alle christenen, waarin de christelijke verant woordelijkheid voor de maatschappij wordt uiteengezet. JAN JOOS: „Voor ons de bijbel de rugge- graat van het hele spel". courant donderdag 23 maart 1978 pagina! Hoe, waar, streden, in het parochiehuis wachten de broodjes en de tassen vol warme koffie. Warme tas Buiten op het plein bij de kerkberm stijgt nu het „Rabarber, rabarber" van het toege stroomde volk steeds luider op. Lieve, de oudste dochter van Kristus aan de Schelde zoekt tussen de klapstoelen naar liefhebbers voor haar programma's, waarvan de voor kant dit jaar verrast is met een schildering van de gekende kunstenaar F. v.d. Bossche. In het parochiehuis van Onze Lieve Vrouwe zijn vrijwilligsters ondertussen begonnen met het smeren van de broodjes, die straks 'na het laatste avondmaal genuttigd zullen worden door de Heer en zijn apostelen. „Ik draag weliswaar een extra trui onder mijn pij", onthult Jan Joos, „en op zeer koude dagen doe ik er ook nog een stukske plastic bij of een oude Gazet. Maar als ge zo'n uur in de kou hebt gestaan, snakt ge toch naar een warme tas koffie en wat voedsel" Even later hoor ik hem onder de kastanje boom zijn nood klagen tegen Jan van Door- slaer. Van Doorslaer neemt de rol van Jo hannes voor zijn rekening en ondanks het feit, dat hij als journalist werkzaam is bij het socialistische dagblad „De Vooruit" is hij de lievelingsapostel van Joos. „Wat heb ik U, mijn volk misdaan?", roept hij, „ben ik niet langs Uw stroom gegaan, De collega-bisschop, die Dom mm mm Helder Camara, heeft aangera- LmJ Wp f O O KO den meer tijd aan mijn diocees /tr/Llt?/ L/Uf I /Cl/ O te besteden, is kardinaal Lor- W» ws W# w ww w*» i w* scheider, voorzitter van de Braziliaanse bisschoppencon ferentie, zo kan uit mededelin- fI_ I gen van gewoonlijk betrouw- ff KQl/O f flflM bare bronnen rond de Romein- ff f V \*S f V/ vf se curie worden afgeleid. J Zoals gisteren gemeld, heeft een woordvoerder van de Heili ge Stoel in een officiële mede deling, gericht aan de perschef van de Nederlandse kerkpro vincie, verklaard, dat de Heili ge Stoel nooit mgr. Camara heeft gevraagd af te zien van reizen of van andere activitei ten buiten het gebied van zijn kerkelijke zeggingsmacht. „Een van zijn medebroeders" had hem onlangs vertrouwelijk ver zocht meer rekening te houden met de pastorale noden van zijn uitgebreide aartsbisdom. Brieven die aartsbisschop Hel der Camara heeft geschreven maken evenwel duidelijk, dat hij een andere indruk van de zaak had. Op 10 februari schreef hij aan Thomas Cor nell, directeur internationale zaken van de NIAC te New York: „The Holy Father wants the suppression of my interna tional trips" (De Heilige Vader Mariekerke Omstreeks negen uur 's avonds wordt de Heer stroomafwaarts aan de boorden van de Schelde opnieuw verra den voor zoveel Belgische franken als de tegenwaarde bedraagt van dertig zilverlin gen. De duivel, gestoken in een strakke, raalsgroene maillot, is hoogstpersoonlijk naar Mariekerke gekomen om dit verrader sloon aan Judas uit te keren. Zijn schaduw ijlt eerst minuten lang als rook over de torenmuur, voordat hij naar de tafel sluipt, waaraan Kristus zojuist met zijn volgelin gen het brood gebroken en de wijn gedron ken heeft De echo's schateren over de kerkberm en verwaaien boven het grijze water van de rivier: „Kom Judas, neem het geld. Wat is er, dat u langer kwelt? Werp in de Schelde brood en beker. Eén ding, een ding Judas, is zeker. Geld beheerst met mij de aarde. Alleen het goud behoudt zijn waarde". Ruim vijfhonderd mensen zijn op deze graf kille avond in maart 1978 naar het plein vóór de kerk van „Onze Lieve Vrouwe Ten Hemel Opgenomen" getrokken om de bur gers van Mariekerke hun Vlaamse passie te horen preken. Een zwijgende hoofdrol in het drama wordt overtuigend vertolkt door een wilde kastanjeboom, die zijn kaarsen nog niet heeft uitgepakt en zijn kale armen in het licht van de schijnwerpers jammerend naar de regenwolken heft. „Een machtig décor", oordeelt Bert Peleman, „wij Vlamin gen drinken de sfeer van ons land als moedermelk op" Peleman is samensteller van kunstboeken, conservator van het Reinaartmuseum in Ru- pelmonde en schrijver van het spel „Kristus aan de Schelde", dat dit jaar voor de vierde keer in Mariekerke wordt opgevoerd door leden van de Cultuurkring „De Meivis", die bijbelvast hun baarden tot volle wasdom hebben laten komen. Het genootschap, in dertijd opgericht om de geest van lamlendig forenzenleed in het oude vissersdorp met 1950 zielen uit te bannen, heeft zijn naam te danken aan de vissen, die vroeger op bedauwde lentedagen in de netten verstrikt raakten. Maar dat is al evenzeer verleden tijd als de lijdensweg, die voert naar Calva- rie. „Er is hier geen vis meer te bekennen", stelt Peleman bitter vast. „de Schelde is een stinkboer geworden, die het behekste slib van de fabrieken langs ons dorp gorgelt. Toch is er een tijd geweest, dat de vissers in Mariekerke de boventoon voerden. Ze roeiden op maandag weg en kwamen na een week terug met hun boten berstens vol buit". Even is de vis nog terug geweest Dat was in de oorlogsjaren, veertig, vijfenveertig. Toen lagen de fabrieken langs de oevers plat en kwamen in het dode water langzaam de levensgeesten terug. Helaas, het was uitstel van executie, want daarna woekerde de vergiftiging weer verder, totdat de laatste spiering in de modder krepeerde De vis. die je nu nog hier aantreft, komt in vrachtwagens en m boten uit Spanje, Denemarken. Holland en Amerika Er zijn in Mariekerke momenteel twee importeurs, Borremans en Schilders, die samen zo'n 700 ton paling per jaar verwerken. Dat is bijna 70 procent van de totale palingconsumptie wanne Kristus aan de Schel de: Jan Joos. bediende bij de Belgische tele foondienst Judas: Leonard van Gerwen, monteur in een autofabriek Jacobus de Eerste: Jos Pauwels, pastoor van de kerk van Onze Lieve Vrouwe. Johannes: Jan van Doorslaer, journalist. Het passiespi „Kristus aan# Schelde" woiL nog opgevoef op 25 en 26 maart en op april, telkens i acht uur 's avonds. Op 2 april de klj is dan inmidi^ op zomertijdT draaid hes] de slotopvoeif plaats om no\ uur 's avondt Plaats van h« deling: de kei berm aan de£§£ Schelde-oevei tot Mariekerke. Pfvul zen: gewone pan plaatsen 100 de franken, overgang: dekte tribune bed 150 franken. |m. serveringen q m< werkdagen val t 9 tot 12 's mdzaa gens en van 1 twee tot vijf q 's middags vlj, telefoon 031/89 3483. Warme kledini regenkleding een warme pk zijn gasten tej dit zeerste aanb#loe volen. Marlektioej ke is vanuit dzw, werpen te beipe. ken via de E$Hoi tot de afrit Ï€Pe" se. Dan de M Rijksweg Tem| Breendonk vol gen tot de Nu cia-fabriek te Bornem. Van daar rechtsafh Bornem Dorp de richting vaiu Sint Amends. I Mariekerke ku nen auto's gep» parkeerd wortr op het Kouter- plein op vijf m nuten lopen vf"1 de kerkberm. n- Pieter Hammecker, de laatste roeiende veerman op de Schelde, spoedt zich na zijn ook naar het avondmaal op de kerkberm in Mariekerke. Dat hij telkens te laat komt, hem door zijn Heer vergeven. in België. „Vlaamse paling", wordt er dan geroepen, maar dat is maar ten dele waar De paling wordt bij ons alleen maar ver- Schelderd Omgeschoold tot Vlaming" Wel en wee Ook Peleman is in de loop der jaren lang zaam maar zeker ver-Schelderd. Hij woont weliswaar in Antwerpen, maar voelt zich meer betrokken bij het wel en wee in Marie kerke. Acht jaar geleden bracht hij Kristus naar de kerkberm bij de rivier en in novem ber 1977 vertrouwde hij het lichaam van zijn vrouw toe aan de natte aarde van het dorpskerkhof. Hij staat er op. dat wij een bezoek brengen aan het graf met het houten kruis, waarin hij ook alvast zijn eigen naam heeft laten branden. BERT PELEMAN 1906. „Lang geleden", legt hij uit, „hebben mijn vrouw en ik besloten om na onze dood in Mariekerke op de verrijzenis te wachten. We voelden er niks voor om een ochtend m de week haastig aan de rand van de stad te worden weggemoffeld" Nog liever zou hij het voorbeeld volgen van de Vlaamse dichter Emile Verhaere, die eens schreef „Zij die van de liefde leven, sterven niet in eeuwigheid" Toen hij nochtans bij Rouaan in Frankrijk onder een trein was gelopen vond men in zijn binnenzak een wilsbeschikking op rijm ..Werpt het lot mij eenmaal over boord. Men berge dan mijn lichaam in de schoot van uw grond, van uw boord. Zo voel ik. U, die ik steeds heb toebehoord. Ook na de dood nog voort" Verhaere werd vervolgens tussen lissen en slik en met zijn voeten in het rivierwater begraven aan de voet van de dijk in Sinte Amands, dat je vanaf de terp in Mariekerke in een kromming van de Schelde kunt zien liggen Die Schelde, eens gelauwerd, nu verloederd, beheerst ook het spel. dat Peleman voor Mariekerke heeft geschreven De volgelin gen, die hij naar het laatste avondmaal afvaardigt, dragen weliswaar vertrouwde namen als Petrus, Jacobus, Filippus, Simon en Mattheus, maar hun werkzaamheden zijn ontleend aan de beroepen, die eens in het dorp aan de rivier werden uitgeoefend Naast vissers treft men dan ook de manden- vlechter, de bomenrooier, de klompenmaker en de tolgaarder van de rivierdouane aan Ook Pieter Hammenecker, de laatste roeien de veerman op de Schelde, is van de partij Nog steeds zet hij zijn klanten over voor twee franken, zijnde veertien noordneder landse centen. Heeft men een fiets bij zich, dan betaalt men één frank meer Hammenecker is op deze avond niet de enige, die te laat aan de tafel van zijn Heer komt. Hij moest nog een late vracht naar de overkant brengen Vandaar Hij ver trouwt er op. dat zijn late doorkomst door de vingers wordt gezien Het zij hem inderdaad vergeven door zijn Heer, die ook met engelengeduld luistert naar de excuses van Petrus en van Jacobus, die nog gauw zijn vis wilde kuisen en van Simon, die in Witham het tolgeld van verlate schepen moest innen. Zo staat het immers in zijn tekst en daarenboven heeft hij van middag nog uitgebreid geluncht in zijn wo ning aan de Omgangsstraat 97: tomatensoep met rijkelijk veel balletjes, daarna vlees, aardappelkroketten en groenten en flensjes met ïjsvulling toe. Zo kón hij er weer voor i het naburig cafe bijeen om elkaar even tegen en behoefde hij niet met een lege maag aan het Laatste Avondmaal te ver schijnen. Ruggegraat De Kristus aan de Schelde is voor de vierde keer Jan Joos, een bedachtzame beambte van de Belgische telefoondienst, die in zijn vrije uren verzekeringspolissen afsluit. Ook behoort hij tot de oprichters van de kuituur kring „De Meivis", die eens in de drie jaar het passiespel in Vlaanderen bemant In 1975 heeft Mariekerke nog een afvaardiging uit Oberammergau op bezoek gehad en bij die gelegenheid moest het de Beierse gasten van het hart, dat de Mariekerkers iets moois van het bijbels gebeuren hebben gemaakt Joos kon dat spontaan onderschrijven: Voor ons is de Heilige Schrift de ruggegraat van het spel. Bij ons vind je geen glamour, geen show. Bij ons spreekt het passieverhaal voor zich" Als hij vlak vóór het begin van de opvoering zijn medespelers in het naburig café zijn beste wensen meegeeft, spreekt hij ook in die geest „Niet overdrijven mannen, geen grote gebaren. Eenvoud is ons devies" Aan de tap knikken Judas Thadeus en Judas Iscaroth vol begrip Daarna laten ze hun glazen nog eens bijvullen voor een dorst, die geen seizoenen kent. Ook pastoor Jos Pau wels, die zijn toog heeft geruild voor een boerenkiel en bescheiden op de achtergrond als Jacobus de Eerste zijn parochianen steunt, pakt een haastige pint op de goede afloop. Van hinderlijke versprekingen zal hij straks toch geen last hebben, want de tekst van het spel staat mét orgelklanken en het donderend Allelujah van Handel op de band en van de spelers verwacht regisseur Guido van Doorslaer alleen, dat ze lipsynchroon het avondmaal zullen becommentariëren. weldoende uren in het rond? Brak ik geen brood te Rupelmonde? En schonk ik geen goede wijn te Weert? Werd niet te Hingene geleerd Uw evenaasten te beminnen? Heb ik te Mariekerke niet een vrouw, die zich verdrinken wou, gered? Heb ik mij niet belangeloos ingezet, toen in dit land de dood kwam spoken en pest te Sint Amands was uitgebroken? Helaas, dit alles blijkt voor goed vergeten. Wie zal de diepte van mijn lijden meten?" Gevangen in het licht van de schijnwerpers draagt hij na zijn veroordeling het kruis in de richting van de riyier, die als een ver dronken kadaver door de opgekomen vloed weer is gezwollen en tot aan de kruin van de dijk reikt. Johannes blijft als enige achter op de terp Hij heft zijn handen en roept vertwijfeld: „Toen stierf de Godmens, vrij zijn dood, niet langer nog een schip in nood. De meeuwen werden er tot raven Gebalsemd werd de Heer begraven. Maar eeuwen reeds valt vroom te lezen. Dat na drie dagen is verre zen. de Heer, die onze redding is, met ons vergroeid als riet en lis". Op dat moment stromen de luidsprekers achter het riet vol met het Allelujah van een nieuwe tijd. Verderop in de straat, in Voem Voem, is zojuist een nieuwe plaat van de hitparade op de draaitafel gelegd In deze enige discotheek met nachtvergun ning, die Mariekerke rijk is, is het Paasfeest al lang begonnen. LEO THURING wenst de stopzetting van mijn internationale reizen). Een dag eerder, 9 februari, schreef mgr. Camara aan Mi guel Casali, directeur van het Dominicaanse maatschappe- lijk-culturele centrum in Bolog na, dat hij via kardinaal Lor scheider, president van de Bra ziliaanse bisschoppenconferen tie, mondeling het persoonlijk verzoek van de paus had ont vangen om zijn internationale reizen te beëindigen. lp diezelfde brief deelt hij mee, dat hij de laatste tijd tweemaal in Rome was geweest en dat hem beide keren werd belet de paus te ontmoeten. Hij schrijft letterlijk, dat hij „geboycot werd in zijn wens om de Heili ge Vader te spreken". Ook deelt hij in deze brief mee, dat hij de paus een brief had geschreven met de mededeling, dat hij aan diens verzoek om met reizen te stoppen zou vol doen, maar dat hij toch wel graag wilde weten, waarom hem het reisverbod was opge legd. Hij deelde genoemde pa ter Miguel Casali mee, dat hij niet wist of de paus zijn brief had ontvangen, maar dat hij, na twee maanden vergeefs te hebben gewacht op antwoord, dit stilzwijgen uitlegt als een bevestiging van het pauselijk reisverbod. Uit kringen rond de Romeinse curie wordt er nu op gewezen,^ dat aartsbisschop Helder Carre, mara het verzoek van zijn col-vo naai Lorscheider, ten onrechte Vc heeft begrepen als een via kar dinaal Lorscheider gespeeldSA Vaticaans verzoek. Je Ide Inmiddels had ook het college: van bestuur van de Vrije Urn- versiteit Amsterdam, waarvan.'^' mgr. Camara eredoctor is, zijn!. „diepe bezorgdheid" over een reisverbod uitgesproken in een brief aan de nuntius. Vijfen-I twintig hoogleraren en driehon- derd studenten van de universi-| teit van Leuven hadden zich, {L naar aanleiding van de berich- ten, tot kardinaal Suenens van Mechelen en tot de nuntius in Brussel gewend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 4