rsoonlij iuur: 5/ n. H. Hi •87450. nodigdj Wj CM REDA - Laag hangen grauwe wolken boven het jrabantse land. Rechts vari de doodlopende land- htia ar? staat een eenzaam paard kleumend in het ontb]ei'anc' dat in de verte is begrensd door een rij inl tur® bomen. Links staat een serie prachtige ilia's. Alom heerst een rustieke stilte die slechts ordt geaccentueerd door het getsjilp van de vogels, aanbellen aan de woning met het nummer 27 ^Huurt deze stilte nog even voort totdat de tweedelige ^^ftur langzaam opengaat. En daar staat een heel H^Kdere figuur dan de eigenlijk verwachte goedgekle- man. Hij is gekleed in een slobberig blauw ten fainingspak, de handen diep in de zakken en zijn voor felliswaar goedgeknipte haardos zit uitzonderlijk larrig. We zijn op bezoek bij de heer F. P. Derks, plgens het telefoonboek dipl. ing. techn. dir. phoonm. bedr. ABC. In den lande is hij beter pkend als Frans Derks, scheidsrechter in het be- iald voetbal, die er steeds weer in slaagt* in de -, Tarrubliciteit te komen, al dan niet gewild. De laatste Beerichten lieten weten dat hij zich actief in de enten^htiek zou storten middels een spreekbeurt voor 233349IDA-jongeren in Den Bosch. Frans Derks voor het IDA? En het is zo'n progressieve jongen? Een bede reden om eens naar Breda te gaan ■RHMe eerst wat wazig kijkende ogen zijn opeens fel y^jSauw. „De mensen kennen me nu zo'n dertien jaar. Qn} al ïaren ben ik er ruiterlijk voor uitgekomen welke kant ik sta. Maar nog steeds als ik zeg dat de kant van het CDA is, schrikken ze op n zeggen: maar je bent toch zo progressief? Nou ti, dat ben ik ook. Is het CDA dan niet progressief? mogsp is een etiket dat de socialisten zichzelf hebben iniPgeplakt. Zij claimen de progressiviteit en wekken 79. 25* indruk dat geen enkele andere partij dat kan jn. Maar dan wil ik wel eens weten wat progressief Is het niet progressief wat er allemaal na de veranderd is op sociaal gebied? Die verande- zijn tot stand gekomen onder regeringen alti3d christelijke partijen hebben meege- Daarmee heb je dan meteen een antwoord de steeds terugkerende opmerking dat „je niet volledi£eet wat aan CDA hebt. Wat er in de Tours fgelopen dertig jaar tot stand gekomen is, dót heb aan het CDA". Ik ben er trots op christen-democraat te zijn. taarom? Omdat het CDA zo'n verdomd goed pro- ggggpamma heeft. Het komt alleen te weinig in de "^^ïbliciteit. Dat is ook wat ik tegen het CDA heb. te zijn niet brutaal genoeg. Ze willen onder alle PVeJnstandigheden fatsoenlijk blijven. Dat is natuur- SC Tpk we* *e waarderen. maar als je, zoals Van Agt, Y^renlang op je staart bent getrapt, doe dan eens !A^~) lts terug. De public relations van het CDA zouden Jyne-noeten worden verbeterd. Het komt nu allemaal \Ty-fat stoffig over, ook doordat de jongeren te weinig 4\jÉorden gemobiliseerd. Laten die jongeren wat Agressiever worden, zoals in de PvdA. Dan mogen VvW2 kest eens stomme streken uithalen. Dat doet er Vwiet toe. Als ik een publieiteitsprijs zou moeten ^[itreiken dan ging hij naar de Pvda. De socialisten T^K-lebben het mooi voor elkaar met hun linkse indoc- K_Vrans Derks staat op, begint te ijsberen en graait Joor de zoveelste maal door zijn haar. Hij gaat er needs minder uitzien als de gesoigneerde scheids- E echter die 's zondags in benijde dan wel verguisde, paar steeds veel besproken kleding over de velden raat. [Niemand heeft te zeggen dat het CDA geen be- Itaansrecht heeft. Deze partij wordt geattaqueerd fp irreële gronden. Geloof zou niets met politiek te maken hebben. Ik heb nooit begrepen waarom ook de christelijke partijen hebben meegekletst over deconfessionalisering van de politiek. Wie ontzegt christenen het recht zich te verenigen en politiek te bedrijven „vanuit het Evangelie", om Aantjes te citeren. Ik zal hem dat niet nazeggen, want het is mij wat te nadrukkelijk. Het klinkt allemaal wat zoetzappig. Ik kan mijn geloof wel op een andere manier kwijt. Maar wie ontzegt christenen dat recht?" „Ook wil men wel wijzen op schandalen uit het verleden, zoals de heksenverbranding, de beelden storm en de kruistochten... Elke samenleving heeft in zijn geschiedenis goede dingen en zwarte plek ken. Die zijn goed voor de geschiedschrijvers. De kinderen op school zouden ze meer moeten leren over de eeuw waarin ze leven, waarin een heel ander wereldbeeld aan het ontstaan is". Maar wat moeten ze dan aan met de schandalen uit het zeer recente verleden? Met een gezicht alsof hij niet weet wat er bedoeld wordt, vraagt Derks om een nadere verklaring. Wel, de koopsompolissen bijvoorbeeld en de zaak-Lubbers... Opnieuw verrijst Derks uit zijn zetel.„Dat zijn geen schandalen en er is niets immoreels aan, ook al probeert de oppositie het als zodanig te doen voor komen. Heel begrijpelijk, maar binnen de Partij van de Arbeid hopen ze wel dat niemand van hen zo'n polis zal hebben. Laat ik je eerlijk zeggen dat het me spijt dat ik er geen twee of drie heb. En wat Lubbers betreft; dat is helemaal geklets in de ruimte. Eerst was dat zo'n goede minister. Is 'ie dat nou niet meer? Hij heeft niets immoreels gedaan en wat mij betreft mag hij dat geld houden. Ik moet toegeven dat het weinig aannemelijk is dat PvdA- mensen een koopsompolis hebben, terwijl binnen het CDA veel zakenmensen zitten die gewend zijn met geld om te gaan, bestaat de PvdA-fractie voor een groot deel uit omhooggevallen onderwijzers e.d. Die zijn zich al rotgeschrokken toen ze van 30.000 gulden per jaar opeens naar een ton gingen. Ze vallen helemaal achterover als er bedragen worden genoemd van een paar ton, zoals bij Lubbers. Maar wat Lubbers heeft gedaan is daarom nog niet immoreel of illegaal. Weet je wie ik immoreel vind? Die lui van de belastingen. Hoe kunnen zulke gegevens uitlekken? Die lieden hebben een ambtsge heim. Het lijkt wel of er een beweging aan de gang is die wil aantonen dat links alleen maar goed is en dat alles wat slecht is in het midden zit. Maar als je diep in het hart van politici kijkt, zui je zien dat ze allemaal „ondeugend" zijn. Dat geldt trou wens niet alleen voor politici. Laten al die fatsoens rakkertjes hun mond maar houden, want zijn we er met onze kruideniersgeest niet allemaal op uit de belastingen te bedonderen?" Frans Derks heeft een zeer uitgesproken mening, over allerlei zaken en personen. Van Agt vindt hij bijvoorbeeld dat deze wat brutaler moet worden. Dat hij zich niet moet laten verleiden voor de Duitse televisie verkeerde dingen te zeggen. „Als hij die taal niet goed beheerst, dan moet hij erop staan dat het interview hem in het Nederlands wordt afgenomen. Dan zetten die moffen er maar een vertaling onder". Dat Van Agt zijn vrouw in het publiek bedankte vindt Derks het goed recht van de minister-president. „Den Uyl hoefde dat niet te doen. Zijn vrouw was altijd overal bij. Liesbeth was vaak nog meer premier dan Joop. Eugenie van Agt daarentegen was niet overal bij. Zij bleef thuis omdat ze een paar jongens te verzorgen heeft, terwijl haar man altijd maar weg was en is. Dat is best een bedankje waard". Dat defensie-minister Kruisinga bij zijn afscheid geen woorden van dank kreeg, is voor Derks een heel andere zaak. „Een schande, zegt Den Uyl. Die man moet zijn mond houden want die wilde als formateur Kruisinga ook niet in zijn kabinet. Maar van mij had Kruisinga ook geen woorden van dank gekregen. Afgezien van zijn houding tijdens de formatie, waarin hij zonodig met iedereen vriendjes werd, heeft hij zich tijdens zijn ministerschap niet aan de spelregels gehouden. Als je minister bent moet je loyaal zijn tegenover je collega's. Ruzies vecht je binnenskamers uit, maar naar bui ten toe treed je eensgezind op. Dat vergt een stukje zelfdiscipline dat Kruisinga niet heeft kunnen op brengen. Politici zijn zo mogelijk nog ijdeler dan scheidsrechters". „Weet je wie ik goeie mensen vind in de politiek? Marcus Bakker van de CPN en Jan Schaefer van de PvdA. Dat zijn mensen die ergens bloedwarm voor kunnen lopen. Jan Schaefer is voor mij trou wens de enige echte socialist in de PvdA. De anderen houden zich allemaal bezig met elitair gezwam. Als ze allemaal zo waren als Schaefer, werd ik morgen nog lid van de PvdA". Derks is tegen de neutronenbom („We hebben al genoeg vernietigingstuig"), maar vóór uitbreiding van de ultracentrifugefabriek in Almelo. „Brazilië krijgt die rommel toch wel. Al was het van het socialistische Engeland. Maar als wij niet meedoen raken we op technisch gebied reusachtig achter". „Tegen" klinkt het ook uit de mond van Derks als 't gaat om abortus. „Maar 't is iets puur persoon lijks. Zeg niet dat vrijere sex een verwildering van de maatschappij is. Laten we eerlijk zijn: vroeger gebeurde het ook maar dan stiekem. Dat er nu meer over gesproken wordt is goed, want nu kan er meer gedaan worden aan goede voorlichting. Dat wil echter niet zeggen dat we abortus moet legaliseren. Samen zijn we verantwoordelijk voor die vrijere sex. Als er een „ongewenst" kind wordt geboren moeten we er ook samen voor zorgen. Er zijn trouwens duizenden mensen die zo'n kind willen adopteren. Bewogen artsen? Kom nou... Legalise ring van abortus leidt tot verloedering. Als je dat toelaat is de weg naar de gaskamers dichtbij". Tijdens de spraakwaterval van Derks passeren veel onderwerpen de revue. Ontwikkelingssamenwer king bijvoorbeeld. „Dat hebben de socialisten zichi ook al toegeëigend. Maar laten we wel wezen: de eerste ontwikkelingswerkers waren de missionaris sen en zendelingen. Mensen die na honderden jaren missioneren hun sporen hebben verdiend en weten waarover ze het hebben. Maar als ze hier komen, volkomen berooid, moeten ze bedelend hun hand ophouden om hun werk te kunnen voortzetten. Hier wordt dan op hoog niveau gebakkeleid over hulp aan Cuba, waar ze het vergeleken met de rest van de wereld nog zo rot niet hebben. Eigenlijk zou iedereen zijn eerst-verdiende gulden in de week een speciale pot moeten stoppen. De baas doet er nog een gulden bij en dat gaat naar de Derde Wereld. Of de belasting mag van mij nog met twee of drie procent omhoog. Als ik maar weet dat het naar de allerarmsten gaat. Zoals de mensen in Mali bijvoor beeld, die moeten leven van een handvol rijst." Al pratend springt Frans Derks van het ene onder werp op het andere. De looneisen (als het zo doorgaat gaan we bankroet. Wim Kok weet dat, want die kan rekenen"), de multinationals („daarvan moeten we het hebben, van een gezond zakenleven. De eerste arbeider die zegt dat hij het hier niet goed heeft, neem ik mee om hem eens wat te laten zien") en de gastarbeiders („die moeten we goed begeleid terugsturen naar hun eigen land en het geld dat we hier aan hen besteden daar aanwenden om werkgelegenheid te creëren"). En opeens weer -iets heel anders aansnijdend: „We hebben de mooiste koningin van de wereld. Ze is lief en eerlijk, 't Is onvoorstelbaar wat die vrouw op haar leeftijd allemaal doet. En met zo'n wijsheid. Vondeling mag dan zeggen dat zij in de republiek de eerste president mag zijn; van mij mag ze blijven zitten. Als koningin (ze doet trouwens veel meer dan zitten). Ik ben ervan overtuigd dat Beatrix het ook goed zal doen. En Bernhard mag dan een foutje hebben gemaakt, hij heeft toch ook flink wat orders uit het buitenland meegebracht. Ik heb overigens een hekel aan mensen die nooit wat fout doen. Zo'n grijze massa mensen die allemaal even braaf zijn. Verschrikkelijk". „Wat ik fijn vind is dat het paleis in Den Haag weer open gaat. Ik houd van die romantiek, van wat franje. Daarom houd ik ook van Prinsjesdag, van carnaval en het Rijke Roomse leven met zijn wierook en zijn latijn. En ik ben niet de enige. Want waarom zitten de kerken dan zo vol tijdens de nachtmis, ook met niet-katholieken?" „Dat mis ik ook een beetje in het CDA. Het bourgondische van de KVP-beneden-de-rivieren. Dat kennen de protestanten niet zo. Boven de rivieren nemen ze zichzelf zo verschrikkelijk se rieus. Iedereen houdt mekaar in de gaten. Er zal nog wel wat begrip ten opzichte van elkaar moeten groeien voordat de CDA-federatie wordt omgezet in een fusie. Maar dat is begrijpelijk. Het is tenslotte niet niks om verdeeld christelijk Nederland in één partij bijeen te brengen. Dat naar elkaar toe groeien hoeft van mij niet zo zoetsappig te gaan. Er mogen best een paar klappen vallen. Ik zeg maar zo: waar het stil is daar stinkt het" „Christendom is voor mij humanisme met een extra tintje. Als het humanisme faalt, heeft een christen altijd nog iets wat ik niet kan omschrijven omdat iedereen zijn eigen Lieve Heertje heeft". „Ik vraag me echter wel af waar ze zijn, die miljoenen die op het CDA hebben gestemd. Den Uyl mag dan zeggen dat hij de verkiezingen heeft gewonnen, maar dat is zeer betrekkelijk. Eenderde stemde op hem, eenderde op het CDA. Maar waar zijn ze allemaal? Het is toch zeker geen schandvlek te behoren tot de partij die altijd voor stabiliteit in de Nederlandse politiek heeft gezorgd? Maar misschien zijn het wel van die mensen die zeggen: Ik ben katholiek maar ik doe er niets meer aan. Dat zijn voor mij geen katholieken". Frans Derks is met zijn 47 jaar bijna aan het eind van zijn scheidsrechterscarrière. Betekent zijn duik in de politiek dat hij een politieke loopbaan am bieert?, ,Als ik het zou willen, zat ik er morgen in", zegt hij zelfverzekerd. „Ik heb er echter geen tijd voor. Ik moet een bedrijf leiden en ook nog een beetje leven. Maar als we het nog even over de politiek hebben: ik ben verduveld blij dat het CNV weer is gekomen met het idee van de maatschappe lijke dienstplicht. Dat moet het CDA maar overne men. Ik praat zelf in de bajes, praat met druggebrui kers. Sommige mensen verklaren me voor gek. Anderen vinden me een nuttig mens. Dat vind ik zelf ook". LONNEKE VAN KOOT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 15