Lantaarn: accessoire van het huis WN HUB III geen schijnheilige vertoning worden" DS. WIM KOOLE VAN DE IKON: „Geloof Hoop Liefde show mocht Voorjaarsnoviteiten Fresia: zorgenkind BINNENLAND LEIDSE COURANT DINSDAG 14 MAART 1978 PAGINA BI Tekst: Tiny Francis „We wilden ons niet uitleveren aan een schijnheili ge vertoning", schrijft ds. Wirr. Koole in Hervormd Nederland naar aanleiding van de reacties op de onder zijn eindredactie staande IKON-tv-rubriek „Geloof, Hoop Liefde Show", waarin gasten vrij-uit spraken over wat zij voelden en wat hen bewoog. Ds. Koole schrijft ook: „Wil je in een dergelijke uitzending een moreel oordeel geven, dan zul je je openhartigste en waardevolste gesprekspartners moeten missen. Wil je dat niet, dan kun je rekenen op forse kritiek uit eigen kring. Hiermee wil ik verduidelijken, dat de „Geloof, Hoop Liefde Show" wat er ook aan mag mankeren geen toevalstreffer is of een uit de hemel gevallen inci dent, maar het resultaat van een gewetensvol door leefd en langdurig proces van wikken en wegen". Wat de voorgeschiedenis be treft, Wim Neijman zit al zo'n .achttien jaar in het omroep- vak, waarvan de laatste twaalf jaar in vaste dienst bij IKON- tv. Toen hij vier jaar geleden wel eens wat anders wilde dan „Kenmerk", bleek zijn talent om in de niet-alledaagse omge- ving van een tv-studio met kin deren te praten over zeer vol wassen onderwerpen als echt scheiding, emigratie, werkloos heid, adoptie etc. Dat kinderen over dit soort onderwerpen volstrekt ernstig werden geno men, bleek iets unieks. De toer> al levende vraag, of zoiets met volwassenen kon lukken, wachtte nog op de komst van het idee met houvast. Eerst volgden nog de tienergesprek- ken over sex, geweld, trouwen en geld. Er was toen al reden wakker te zijn: Kan en moet de IKON bij onderwerpen met een moreel aspect een duidelij ke richtlijn tot handelen ge ven? Er werd gezocht naar een antwoord in de praktijk. Er werd een proefprogramma ge maakt. „Toen leerden we al de problemen kennen, die ons even vrij als beducht maakten voor de „Geloof, Hoop Lief de Show". We gaven bij wijze Ds Wim Koole hield de eindredactie van proef Wim Neijman de rol van de gemiddelde vader, die min of meer namens de kij kende ouders op een vriende lijke rechterstoel gaat zitten. Zijn gespreksgenoten verstop ten zich al gauw in een verbij sterend zwijgen. We kozen toen voor een open gesprek met een open einde. Er zaten altijd tieners bij met een uitge sproken godsdienstige overtui ging. Eens zat er een jongen bij, strenger nog dan bisschop Gijsen. Het was alleen aan zijn standpunt te merken, niet aan zijn geloofsuitspraken. Intus sen raakten we ook beducht voor de reacties in eigen kring. Een waarde-oordeel te willen geven plaatste ons toen al voor een dilemma, zo zet ds. Koole in zijn betoog uiteen. Zo kwam het IKON uiteinde lijk tot de gevolgde formule. Jef Rademakers komt de lof toe, dat hij geïnspireerd door de praatprogramma's met de jeugd met een goed doordacht voorstel bij de IKON kwam. Interessant was vooral wat hij met dat programma niet wilde bereiken. Het moest geen ver kapt biechtstoelprogramma zijn, waarin een enkeling en zijn lotgevallen centraal staan. Ook moest er met gebouwd worden op gesprekspartners die op grond van hun deskun digheid aan het woord komen. Gewone mensen en hun per soonlijke wel en wee zouden in het middelpunt moeten staan. Om naar de kijkers toe elke suggestie van beschaamd meekijken te voorkomen was maar één situatie denkbaar: mertsen laten praten in een onverbloemde tv-studio met een aantal onbekenden in hun Jet Rademakers dacht het programma uit. directe omgeving. Zo zou iede re deelnemer weten: wat ik hier zeg, zeg ik in het open baar en zichtbaar en ten geho re van mij volstrekt onbeken de mensen. Door deze opzet werd in de vorm het uiterste gedaan om de deelnemers zich er consequent van bewust te laten zijn, dat zij zelf de gren zen mochten bepalen van wat ze wel of niet in het openbaar kwijt wilden. En iedere kijker kon voortdurend zien: hier is niemand in een stil hoekje ver leid meer te zeggen dan hij of zij onder volstrekt vreemden kwijt wil. Een mogelijk sleutel gat-effect was hiermee tot het uiterste teruggedrongen. Ds. Wim Koole vervolgt: „Hele kerkeraden geven m hun kwa de reacties blijk van een ont hutsend bevooroordeeld luiste ren. In het meest aangevoch ten gesprek, dat van de man met zijn twee vrouwen, heb ben zij alle drie met de groot ste klem gezegd, dat niet de erotiek, maar juist de geestelij ke aspecten van zo'n relatie de meeste onderlinge problemen geven. Hiermee werd door mensen, die dat uit eigen erva ring weten konden en daarom bij uitstek overtuigen, zeer kri tisch gereageerd op het open lijk of heimelijk gehanteerde stereotyp, dat „zoiets altijd om de seks draait". Er zijn veel positieve reacties en vragen om raad bij hen gekomen. Daar blijkt uit, dat hun om gangsvormen veel mensen, die in een min of meer vergelijk bare situatie zitten, positief heeft aangesproken. Ook dat het veel mensen aan het den ken heeft gezet over de hoge eisen die zo'n relatie stelt". Ton Oliemuller Wim Neijman liet de mensen praten. dan in een fresia- kas; er drijft zoete geur door de ruimte, afgegeven door een verzame ling bloemen, waaraan van zaad tot eindresultaat de grootste zorg is besteed. Dagelijks wordt automa tisch gesproeid door een enorm buizenstelsel, een malse regenbui van 12 seconden tot een 1/2 uur. De sproeiduur hangt af van de lucht- vochtigheid; Fresia's kweken is liefde hébben voor een vak, „Fingerspitzenge- fühl", en een rui me ervaring. Er .gaat heel wat wa ter door de zee voordat het pro- dukt op de West- landse veiling komt om als bloem, zaad, of knol soms een reis om de wereld te maken. Ada Boon (28), gegroeid in het vak, waakt over de gezond heid van de plan ten (knollen). Par tijen, die verkocht worden, moeten virusvrij zijn. De -fresia groeit uit een knol, waaraan de zogenaamde „kralen" zitten, moeder met kind jes, die achter el kaar in rijen wor den uitgepoot. Wanneer de knol virusvrij is, heb ben de kralen ook een brevet van ge zondheid. groei gaat volgt: de gepote knol maar ook kralen verteren in de aarde, nadat ze een plant hebben gemaakt die uit een boven de oor- spronkelijke moe derknol of -kraal ontsproten nieuwe knol is ontstaan, welke op haar beurt weer „kra len" krijgt, oneindige cyclus, dat wil zeggen: eens is de „koek' natuurlijk op' Er treedt bij voor-i baat degeneratie op, zodat nieuwe aanmaak meer mogelijk Na de oogst van de schitterende bloemen worden, de knollen worden gerooid en schoond" er 30° geprepareerd om na drie of vier maanden weer te worden geplant, Een bosje fresia's kopen is, dat blijkt duidelijk,. een met zorg be- waakt kasprodukt in huis halen. Daarom valt over de soms hoge prijs niet te mop peren. Hetzelfde, geldt voor andere bolbloemenkinde- ren, die ook onder, strenge viruscoi trole staan bij de kweker. in tuinen. Ook in mat zwart vormen ze een brok romantiek in de buurt van het tuinterra- s(je) of als lantaarnpaal op het grasveld. Echt antiek zijn deze lampen natuurlijk niet. De werkelijk oude gaslantaarn wil misschien nog wel eens opduiken in een veiling, waar die toevallig is terecht geko men. De antiekhandel houdt echter meestal de norm van een eeuw aan voor het predi- caat „antiek", zodat de 19e eeuwse gaslantaren werkelijk met een .lantaarntje te zoeken is'. Maar je kunt toch dansen, al is het dan niet met de bruid... Door de meesterhand van een goed ontwerper. den vast een zuil van zwart metaal rasterwerk leuk (naar 'Gregario'), waaraan allerlei kan worden opgehangen: foto toestel, shawl, gymschoenen aan geknoopte veters, plant, ceintuur, kortom alle slinger- zooi. Haken genoeg voorradig. Leuk, maar duur: 493,-. Mis schien kan de do-it-yourself-er hem zelf maken. (De namen van sommige importeurs wer den genoemd omdat de artike len zo brandnieuw zijn, dat ze nog pas bij de winkels zijn aangeboden). Kunstleren soufflékoffer op afneembare wieltjes (kunnen in de zak worden gestoken bij niet-gebruik). Zijsloten omdat op het va lies bij het vervoer de grootste druk op de zij kant staat, 100,-). Elk bosje fresia's heeft een lange, voorgeschiedenis. Wie een fresia kwekerij bijvoor beeld fa. Wulfing- hoff te Waterin gen binnenkomt (er zijn daar een maal per jaar zo genaamde „open dagen" voor kwe kers en eventuele andere belangstel lenden; dit jaar van 7-19 maart) kijkt zich de ogen uit en kan de oren niet geloven. Ge noemde kwekerij is te verdelen in afdeling selectie voor het kruisen en de handel. Het kruisen gaat vol gens de bekende wetten van Men del. Men weet zo ongeveer door de zaad-verhouding wat er voor bloem te voorschijn komt. „Toch houdt elk zaadje een verras sing in", aldus een der personeelsle den, die vertederd de ogen laat dwa len over kassen vol bloemen in de knop en proefkas- sen waarin met de hand- dan wel door bijen besto ven wordt. In de laatste twee ziet men alle kleuren van de regenboog, van beige tot diep rood, paars, wit, bruin, geel met lange kammen en grote kelken. De mooiste fresia's krijgt het publiek niet te zien; ze worden geëxpor teerd! In de show- kas 26 soorten, en kele, dubbele, oranje, oranje/ge le, gele/oranje fre sia's met de meest romantische na men: Cöte d' Azur, (blauw, dit jaar voor het eer ste als knollen op de markt), Mor- ningstar," Vesu vius, Carmen (vu rig rood natuur lijk), Yellow Ri ver. te veel om op te noemen. Als de - bloemen uit zijn gekozen ruikt het nergens lieflijker De nieuwe „Apollo" tast dor klimatologische in vloeden. De Norlett lantaren: ook geïmporteerd in Neder land, dragen prachtige namen: ,Plaza', .Consul', .Florence', (kan tegen het plafond worden gemonteerd en geleverd met ornament en Byzantijns glas of zonder ornament en met melkglas). Model Apollo' is nieuw en staat bijvoorbeeld met zijn licht gekleurd be werkt glas meesterlijk tegen een wit geschilderde houten zijkant van ee balkon of boven de overdekte ingang van een bungalow. Er zijn ontzettend veel soorten lampen, geinspi- reerd op de oude gasverlich ting in straten, op pleintjes en In menig sprookje of volksver haal speelt de lantaarn een rol. Verdwaalde kinderen zien zijn verlossend licht vanuit de ver te; stoeten kabouters trekken „de boom in", een lantaarntje in de hand, dat de holte in de stam verlichten moet. De lan taarnopsteker uit vroeger ja ren was ook een boeiend per soon. Er hing om zijn verrich tingen een soort mythe. Als het duister viel, doemde hij op, meestal in de gestalte van een klein gebogen manneke dat een laddertje op de rug droeg. Hij zette dit zwijgend tegen de paal van de oude gaslantaarn en ontstak het licht. Het lijkt of lantaarns, in welke vorm ook, symbolische waarde heb ben. Ze zijn een baken in de duisternis. Op kerstkaarten la ten ze dan ook hun licht schij nen over verlaten sneeuwvlak ten en in China duiken ze op in de vorm van lampions bij feestelijke optochten. De lan taarn als accessoire van het woonhuis komt er de laatste jaren hoe langer hoe meer in. Vroeger zag je een buitenlan taarn sporadisch, tegenwoor dig is bijna geen bungalow compleet zonder buitenlicht Elk huis heeft een eigen signa tuur, maar de pui waaraan een lantaarn is bevestigd straalt toch een soort vriende lijkheid uit; er wonen binnen blijkbaar mensen, die zich via een lichtsignaal herkenbaar willen maken. Daarnaast ver vult een buitenlicht een zeer prozaïsche maar niet te ver waarlozen functie. Het voor komt eindeloos gegrabbel naar de huissleutel als het donker is. Veel modellen komen uit de Scandinavische landen, waar de huizen soms erg eenzaam staan, maar ook in het Zuiden kom je veel lantaarns tegen. In bijvoorbeeld Malaga vindt men Moorse lantaarns bij de vleet en in Rome wil het vaak voorkomen dat men bij een doorkijkje naar een soort bin nenplaatsje een prachtige ne gentiende eeuwse gaslantaarn opmerkt. Zo'n ontdekking maakt altijd blij. Ook Floren ce. waar de kunst op straat staat, is niet arm aan oude gaslantarens om van Venetië maar te zwijgen. Oude stijl Wel zijn de oude gaslantaarns omgebouwd. Inplaats van het eertijds romantisch flikkeren de vlammetje zit er nu een elektrisch peertje in, maar dit mag de pret niet drukken; de vorm is gehandhaafd. Weini gen hebben gedacht dat deze 19e eeuwse stijl geweldig goed past bij onze moderne archi tectuur. Het idee om oude gas lantaarns als uitgangspunt te nemen voor het huidige pro gramma van buitenverlichting kwam uit de Noordelijke con treien. De in zijn land bekende Noorse architect Hans G. Fin nen kreeg tenminste de op dracht een serie buitenlan taarns te ontwerpen met een vormgeving oude stijl. In Orje, Osfold staat de Nor lett fabriek, een modern inge richt bedrijf met een lange traditie en ervaring in en met het maken van aluminium. Hier was het dat de schetsen van Finnen werden .omges meed' tot ,oude' lantaarns: die, staande op de armatuur, di rect aan de muur bevestigd (met een of twee gloeilampen), op een lantaarnvoet of op een in hoogte verstelbare paal, (160-210 cm) de fabriek uitko men. Ze hebben een hele be werking ondergaan om het ou de patina te krijgen met bij voorbeeld een dunne laag oxy- de in kopergroen. Omdat ze veelal voor buiten worden ge bruikt, dus tegen weer en wind bestand dienen te zijn, worden de oppervlakken be handeld met een polyester coating, die niet wordt aange- De Jaarbeurs toonde weer tal van noviteiten die op de voor- jaars- en relatiegeschenken- markt zijn te vinden. Veel aan dacht werd besteed aan de tijd, die tegenwoordig duur is. Quartz horloge Betalite met lichtgevende wijzerplaat hoeft niet door een knop bediend te worden; horloges, waar op ie der uur van dag of nacht de tijd in Tokyo of Haiti te zien is (makkelijk voor zakenlieden die iemand in die verre ge westen op een stichtelijk uur willen bellen), penhouders en tijdballpoints, die, lopend op een batterij bij een druk op de knop een verlicht vakje te zien geven, dat een ingebouwd uur werk blijkt te zijn. (Kadee, Delft 110,-). Aardig relatiege schenk: zeep in de vorm van een letter, een bloem of een pot met augurken (v. Lier- Bathmen) en een antislip hou ten dienblad van Recto (ver koopprijs 13,-), waar bij een helling van 45° nog geen kop of glas afglibbert.Leuke truc om boven de nieuwe ja pon van een ongewenste gast uit te halen, die niets van deze bijzonderheid weet.Voorts koffers met alarm 250,-) te gen mensen met grijpgrage handen. Even neerzetten, sleu teltje eruit halen en daar loeit ie als een pickpocker zijn slag wil slaan. Over alarm gespro ken: v. IJsselmuide te Rotter-' dam kwam met een pennen- standaard met ingebouwde alarmklok (mocht iemand on der zijn kantoorwerk in slaap sukkelen), en een fotolij st Qualitron LCD Quartz Alarm, die je ook laat ontwaken 109,-) Veel artikelen zijn behoefte kwekers, maar een reiswekke- r/radio met 24 uursloopwerk en middengolf (gewicht 260 gr) is wel een handig ding, al heeft de radio niet zo'n bar verfijnde klank. Wie kijkt daar echter op, het is een leuk heb beding in tent of caravan. Ook voor de vakantie een Crossball spel met niet windgevoelig bal letje, dat 'lintbal' heet (Wolters Noordhoff, Groningen). Voor in de tuin een sproeier, waarin met het water tegelijk kunst mest wordt verspreid, ideaal voor een mooi gazon. Dan een pocheerpan (om de eieren er 'maatvast' uit te schudden), een slowcooker waarin 'vlees en groente in eigen sap kan gaar sudderen, verticale grill, alles keukenwerk, alsmede een ijsblokjesmaker uit 80% na tuurrubber, die bij 40° onder nul nog soepel blijft. Pannen-, serie Durotherm is geschikt om in te koken zonder water en in te braden zonder vet (Bolderheij, Amsterdam). Voor hobbyisten en grammofoon- platenfans resp. voor 5,25 een pakje van 25 passe-par- touts om foto's in een album beter te laten uitkomen (alle vormen) en een apparaatje om door uitstraling van de 'piezo electrische cel' de grammo foonplaat door middel van continue stroom van geladen atomen antistatisch te maken. Ook voor films en dergelijke, waarop geen stof mag komen. Tieners en avantgardisten vin- De oude gaslantaarn met een „peertje".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 6