Gereformeerde synode verdeeld over radicale afwijzing kernbewapening Werken /ooi, Vaticaan geen vetpot GEMENGDE HUWELIJKEN MOEILIJK PUNT VOOR VEEL KERKERADEN RlCk nCCUlt VïildclSE-SVOnd Maar wat draag je dan? 'n Gloednieuwe corduroy jeans met iTlftPiri rffgfforiH ban(jp|00'en-Dat 's weer ns 'ets anders. Heel nieuw en zeer modieus. UIU j Zit óók lekker. Samen met zo'n bloeson.'t Is wel 'ns leuk om die eeuwige van Z n SpijkefDl'OeK spijkerbroek thuis te laten. En gegarandeerd zéér veel bekijks! PAGINA 10 LEIDSE COURANT VRIJDAG 10 MAART BUI De gereformeerde synode is deze week een hele dag, in een sfeer van grote betrokken heid, met het oorlogsvraag- stuk bezig geweest. Tot een uitspraak kwam het echter nog niet. Daar wordt nog aan gewerkt Voorstellen kunnen binnen afzienbare tijd tege moet worden gezien. In de synode bleek wel over eenstemming te bestaan over het strijdig zijn van de verhe vigde bewapeningswedloop met vrede en gerechtigheid. Ook was men het eens over de öpdracht van christenen om elke poging tot het afschaffen van massa-vernietigingswa pens te steunen. Maar over de vraag, of de kerk in dit ver band radicale uitspraken kan doen liepen de meningen ui teen. Deputaat prof. dr. J. Verkuyl uit Amsterdam, en met hem een aantal synodeleden inclu sief de zogenaamde jongeren- synode, meenden van wel. Zij achtten het een eis van het evangelie dat de kerk een kei hard „neen" tegen massa-ver nietigingswapens moet laten horen en alles moet doen om tot afschaffing ervan te ko men. Ze toonden zich voor standers van een ander, louter verdedigend veiligheidssys teem, met zogenaamde con ventionele middelen. Anderen, onder wie deputaat prof. mr. I. A. Diepenhorst, redeneerden, vereenvoudigd gezegd: de atoombom is er tegen de atoombom. De kerk heeft wel degelijk te letten op de gevolgen van radicale uit spraken, die naar hun mening de chaos bevorderen. Want wie ineens alles wil werkt mee aan het verbreken van het hui dige machtsevenwicht. Wel degelijk moet de kerk en moeten christenen zich gewel dig inspannen om atoomwa pens te beperken door er aan mee te helpen ze aan interna tionale regelingen te binden en wel langs, zoals prof. Diepen horst het uitdrukte, elke uit zicht belovende weg. Dat kan wellicht met veler inspanning in de toekomst bereikt wor den. Maar niet ineens, ik wilde dat dit kon, aldus de hoogle raar. Aan de orde kwam ook een rapport van deputaten die rheedenken met de activiteiten van het Interkerkelijk Vredes beraad (IKV). Al bleken er wel een aantal bezwaren te zijn tegen de manier waarop het IKV zich de laatste vredes- week heeft gepresenteerd ondermeer door een stelling- name tegen kernwapens zon der dat er een uitgewerkt al ternatief tegenover stond toch achtte de synode de acti viteiten van het IKV van we zenlijk belang. Het voortdu rend appel op de kerkleden beschouwt de synode als erg wezenlijk. Mede door deze ac tiviteiten constateert de syno de een toenemende belangstel ling voor het oorlogsvraagstuk onder kerkleden. KORTE METTEN De komende Paasweek en het Paasfeest zullen wat paus Paul us betreft dezelfde inde ling hebben als voorgaande jaren. Het programma begint op Palmzondag met de wij ding van de palmtakken op het St-Pietersplein. Op Goede Vrijdag neemt de paus onder meer deel aan de traditionele kruisweg bij het Colosseum om 21.15 uur. De viering van de Paasnacht begint op zater dag 22.00 uur. De feestmis op Paaszondag bégint om 10.45 uur op het St.-Pietersplein. In aansluiting daarop spreekt de paus de zegen Urbi et Orbi (aan de stad en aan de wereld) uit. De stichting Nes Ammim (de christelijke nederzetting in Is raël voor de goede verstand houding tussen joden en chris tenen) organiseert op zaterdag 29 april in het Johannes-cen trum in Utrecht (Overvecht). haar jaarlijkse ontmoetings dag voor de jeugd vanaf twin tig jaar. Van joodse zijde spreekt mr. Joseph Arnstein, bestuurder van het district waarin de nederzetting ligt, over „Nes Ammim, visie en werkelijkheid". Drs. Simon Schoon, predikant van Nes Ammim, houdt een inleiding over „leven in Israël". In de drie bekendste kerken van Engeland, de katholieke^ Westminster Cathedral, de an glicaanse Westminster Abbey en de kathedraal .van Canter bury wordt deze maand en in april een gebedswake van een maand gehouden voor de vre de in Noord-Ierland. Met de gebedsdagen wordt begonnen op 17 maart, het feest van de heilige Patrick, de patroon van Ierland, met een oecume nische dienst in Westminster Cathedral, geleid door de katholieke aartsbisschop van Westminster, kardinaal Geor ge Basil Hume. Daarna wordt in de drie genoemde kerken: tot 21 april elke dag op ieder uur voor de vrede gebeden. Onder het thema „Met het oog op morgen" willen landelijke, provinciale en grootstedelijke hervormde jeugdraden ge sprekken op gang brengen van en met jongeren over hun ver wachtingen voor de toekomst. Om een aanzet te geven werd een boekje samengesteld on der dezelfde naam. Aan de orde komt de Petrustekst „Re kenschap geven van de hoop, die in ons is". Voorts wordt de inhoud bepaald door allerlei praktische aanwijzingen voor het opzetten van een project en wordt een verslag gegeven van de ontwikkelingen in West Brabant, waar vorig jaar al een proefproject met „reken schappen" werd gehouden. De hogere Vatikaanse prela ten en getrouwde leken met gezin verdienen maandelijks ongeveer 850 gulden. De top functionarissen in het Vati- kaan, de bestuurders van de curiedepartementen, te verge lijken met de topmanagers in Veel hervormde kerkeraden blijken moeite te hebben een goed pastoraal antwoord te. vinden op het toenemend aan tal gemengde huwelijken. Dit moet geconcludeerd worden uit een kleine enquête onder veertig hervormde kerkera den. Aldus meldt het blad „Tenminste", maandblad voor informatie en gesprek over de verhouding Reformatie-Rome. Sommige kerkeraden delen in de enquête mee/ dat vijftig tot zeventig procent van het aan tal huwelijksinzegeningen in hun gemeente betrekking heeft op jongelui, van wie de een hervormd, de ander rooms-katholiek is. De meeste kerkeraden blijken op deze ontwikkeling niet voorbereid. Tot voor enkele jaren - aldus „Tenminste" werd het ge mengde huwelijk door velen als een afkeurenswaardige zaak beschouwd, omdat het eerste resultaat van zo'n huwe lijk meestal buitenkerkelijk heid was. Ook nu de situatie inmiddels sterk gewijzigd is, hebben veel kerkeraden en predikanten er moeite mee. „Tenminste" constateert ook onwil bij predikanten en ker keraden. Deze weigeren mede werking te verlenen aan de, inzegeningsdienst van ge mengd gehuwden, omdat zij tegen het gemengde huwelijk zijn. Men kan volgens „Ten-' minste" respect hebben voor principiële opvattingen, maar dan wel alleen als het in eigen vlees snijdt, niet in dat van anderen. Als dat laatste het geval is wordt het tijd voor zelfonderzoek. Sinds 1971 is dankzij de zoge noemde „vijf-kerken-verkla- ring" over het gemengde hu welijk wel verbetering te con stateren. Heel wat gemengde paren zijn volgens „Tenmin ste" zonder kleerscheuren door de huwelijksdag heenge- koirien. Maar minder goed is het gesteld met de pastorale nazorg en begeleiding, wan neer huwelijksdag en witte broodsweken voorbij zijn. Het blad constateert, dat veel kerken, die op de trouwdag present waren, blijkbaar geen kans zien jonggehuwden ook op een doeltreffende wijze pastoraal te begeleiden, zodat - aldus het blad - velen on danks alle goede beddelingen toch weer afhaken en, evenais vele lotgenoten in voeger da gen, in de buitenkerkelijkheid terecht komen. „Tenminste" besluit met de opmerking, dat de ervaring' yan de eemengd gehuwden ten goede kan komen aan het oe cumenisch gehalte van de ge meente. Bij een gemengd ge huwd echtpaar - aldus het blad - zijn altijd twee kerkén betrokken. In overleg tussen beide kerken zal met grote ernst gezocht moéten worden naar mogelijkheden, waardoor de gemengd gehuwden volle dig, dat wil zeggen pastoraal, in de eredienst, inclusief de viering van de sacramenten, ambtelijk, en ten volle aan het kerkelijke leven kunnen deel nemen. grote concerns, gaan majj r.eVt lijks met ongeveer 17001 !n den naar huis. iidusl Dit bevestigt het semi-offici ^oen! Vatikaanse dagblad „Ossei Touu tore Romano" in een arti) rierdc dat de redactie voorzag van ioofd kop „Arm, maar wel nxfleurdt vaardig". iedes. Het Vatikaanse dagblad geerde hiermee op de publi ties in een Milanees dagb dat kortgeleden de Vatika; salarissen publiceerde, dagblad wees er daarbij dat tussen de salarissen de hoogste en laagste amb^?' naren in het Vatikaan mjF6 weinig verschil is. "pver Het Vatikaanse dagbffielgis vraagt zich in een comments linsds af wat er zou gebeuren, wJHeuw neer andere landen het voujuidel beeld van het Vatikaan zoudlgeweli navolgen. Dan zou aldw^nder; Osservatore Romano eOntwi hoge ambtenaar maar weii baron meer verdienen dan zijn seq bloede taris, een bankdirecteur ma niets ongeveer het dubbele van z?eventi werkster èn een minister p cies het dubbele van chauffeur. Dit zou geweld^ maatschappij-politieke gen hebben. Het blad heeft overigens de illusie dat het feit, Vatikaan niet in staat personeel goed te betalen,] idee uit de wereld zal hel] dat het Vatikaan heel erg is en overal bezittingen "Irorzu raarst Grote foto: Bloeson-vest van trikot-katoen met kontrast- streep. Zit érg lekker! 32.- Prima corduroy bandplooi jeans met steekzakken en rechte Pijp-60r Kleine toto linksboven: Bandplooi jeans van gewassen canvas-katoen.Met steekzakken en rechte pijp. 50r C&iiutbcAvoolde£i^if

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 10