En verder Trail op KRO-radio Faust II Monty Python steekt overal de draak mee Weinig liefde in „Mantel der liefde" GETAFI „Verwarringen" „He kijk mij nou" La Bastille CAMERA - Jabber Wockey (12) met Michael Palin en Max Wall. Regie: Terry Gilliam. Na hun eerste avondvullende speelfilm. „Monty Python en de heilige gr. .gr. .graal" heeft beteelfde team in een tweede poging bioscoopamusement te brengen sich weer in de midde leeuwen begeven met „Jabber- wocky" en bet moet geaegd worden, dat als men van dit soort, soms wel gruwelijke, hu mor houdt tij een bisouder gekke film hebben gemaakt Fotografie, aankleding en mas saregie zouden een Jos Stelling doen watertanden. In dit sfeer vol getroffen tijdsbeeld spelen zich de meest dwaze dingen af. Het koninkrijk van de lichtelijk seniele Bruno de Twijfelachtige wordt bedreigd door een ver schrikkelijke draak Jabberwoc- ky genaamd. De bevolking heeft zich verschanst achter de stads wallen, waar honger heerst en ratsaté nog een van de meest smakelijke gerechten is. Een toernooi op leven en dood moet uitmaken welke ridder de draak mag verslaan en dan als belo ning half het koninkrijk plus de prinses tot de zijne mag noe men. Het is natuurlijk niet de gevaarlijk uitziende Zwarte rid der - gespeeld door gewichthef- fer Dave Prowse, Darth Vader in „Starwars"- maar de onnoze le kuipersleerling Dennis (Mi chael Palin) die met de eer gaat strijken. Hoewel hij liever de domme, dikke visserdochter Gi- selde tot vrouw had ge had Wie van absurde humor houdt met afgehakte hoofden en voe ten zal zich met dit gruwelijke sprookje voortreffelijk amuse ren. Maar het is een kwestie van smaak, al moet ook die andere groep bewondering hebben voor de fraaie verzorgde wijze waar op deze verschrikkelijke non sens een realistisch tintje kreeg. Het is lachen om groteske, vaak bloedige grappen over de mid deleeuwen. MILO LUXOR The Gauntlet (16) Volop actie in de nieuwste film van Clint Eastwood (twee de week). LIDO I Starwars (a.l.) Een luxe-science fiction met de no dige spectaculaire scenes. Mark Hamill en Alec Guiness LIDO III - La dentellière (16) Uitstekende verfilming van een tragusch aflopende ver houding. Na afloop heeft elke bezoeker een brok in de keel van ontroering, (tweede week). STUDIO Nous irons to us au paradis (16) Vier gezworen ka meraden beleven tal van avon turen in een slap-stickachtige film. Anderhalf uur ontspan ning zonder problemen, (derde week). REX De porno-spionne (16) Matig sex-werkje, voorbehou den aan de liefhebbern. TRIANON - Dr. Vlimmen (16) Nederlandse verfilming van het leven van veerarts Pulles, een hardwerkende arts in een Brabants dorp. Peter Faber speelt de hoofdrol. De film benut de dramatische mo gelijkheden van het gegeven niet ten volle (tweede week). EUROCINEMA I en II (Alp hen) Dr. Vlimmen. Zie Tria non. EUROCINEAMIII (Alphen) - De rechter en de linkerhand van de duivel (12). Het Trinity- duo Terence Hill en Bud Spen cer beleven weer vermakelijke avonturen. EUROCINEMA IV (Alphen) - Cannon ball (12) Misdaadfilm met de voortrazende detective Cannon ball die alle pro bleempjes - overigens wat slor dig - oplost (tweede week). Eindelijk is het dan zover de Leidse formatie Trail maakt xijn debuut op de radio. Hilversum 3DJ. Theo Stokkink introduceert de Leidse vier woensdag 8 maart tussen 14.00 en 15.00 in zijn aandeel in de KRO-op-drie woensdagmiddagge beurtenis. Popminnend Nederland kan dan getuige zijn van de presentatie van enkele nummers van Trail, die de groep zelf tot de betere vindt behoren. De afgelopen weken is er in een nieuwe studio in Leiden, verscholen achter de Morsweg druk gespeeld, gezongen en ge mixed. Regelmatig waren Jan Pardon, Ard Bausch, Wim Hakkart (sinds 1 januari in de formatie als opvolger van de Amsterdamse sologitarist André de Werdt) en zanger Chris Coenen te gast in de Soud Kitchen van Cees Zwaai. Het resultaat hiervan kan woensdagmiddag beluisterd worden. Wanneer de plaat in de handel komt? Voorlopig niet Trail denkt er nog niet over zijn geluid aan de zwarte groeven toe te vertrouwen. De jongens zijn er een beetje huiverig voor als was te worden in de handen van de platencommercie, zodat ze, zoals zo vaak gebeurt, aan de kant worden gezet als hun plaatje toevallig niet in toppop komt. Trail geeft er de voorkeur aan te wachten tot de platenmaatschappijen bij hén aankloppen met aanbiedingen. En als het er dan nog meer dan één is kunnen ze die dan nog tegen elkaar uitspelen ook. Slim bekeken, al neemt dat niet weg dat Traill lefhebbers het voorlopig met een cassetterecorder zullen moeten doen willen ze in de huiskamer de geluiden van Leidse bodem nog eens terughoren. De tactiek van Trail is duidelijk: ja ten we eerst maar eens geliefd worden, zodat ze naar ons gaan vragen. Dan komen de plaatjes later van zelf wel", 't Ziet er naar uit dat ze nog gelijk krijgen ook. De concertagenda (Heer Stokkink maakt er woensdag zelf melding van) van Trail ziet er wel gevuld uit (Leiden is er overigens opnieuw niet bij). Het buitenland is ook al geïnteresseerd: deze zomer hoopt het Leidse popviertal in Polen een aantal malen op te treden. En zowaar, er wordt ook al gebabbeld met de jongens van de TV. Een populaire omroep waarvan de eerste letter met een V begint zou Trail wel een special willen gunnen; dat belooft wat... Queen of the Road, Changes, O, wee Baby, en Love in the City zijn de nummers die woensdag te horen zijn. Het is nog de vraag welk nummer zal worden uitverkoren voor een single of wie weet een lop, maar dat het eerste en het laatste nummer daarbij hoge ogen gooien staat wel vast Cassettedeck gereed houden dus Van links naar rechts: Kitty Janssen. André van der Heuvel en Jaap Stobbe in een van de scenes uit „Verwarringen". LEIDEN „Verwarringen" heet het stuk van Alan Ayckbourn, dat morgen 4 maart wordt opgevoerd in de Leidse Schouw burg. Het is een vrije productie onder regie van Guus Oster. De voorstelling begint om kwart over acht De rollen worden gespeeld door Kitty Janssen, André v.d. Heuvel, Pieter Lutz, Hetty Verhoogt en Jaap Stobbe. „Verwar ringen" bestaat uit een aantal korte scenes waarin mensen op komische manier te kijk worden gezet in alledaagse situaties. De scenes kregen als titel „Moederfiguur", „De dronken man", „Tussen twee happen in", „Feest" en „Een gesprek in het park" mee. Alle scenes hebben op de een of andere manier een verbinding met elkaar. De karakters van Ayckbourn komen telkens weer in verschillende situaties terug. LEIDEN Een aantal Duitse en Oostenrijkse acteurs voert vanavond, 3 maart, in de Leidse Schouwburg „Faust II" op. De voorstelling begint om kwart over acht. „Faust II' is een veel minder bekende tragedie van de Duitse schrijver Goethe. De bewerking van het toneelstuk was in handen van dr. Gunther Penzoldt De ironie, die Goethe in zijn toneelstukken legt, is in de bewerking zoveel mogelijk gehand haafd. De Leidse popgroep Trail in de studio aan de Morsweg. door Peter Viering De Leidse Courant begint vanaf vandaag met een nieuwe rubriek voor de Uitpagi- na. De wekelijkse hap die wij de lezer getrouw vrijwel iedere vrijdag onder de kop Etenswaardigbeden voorschotelden in voor wat Leiden en omstreken betreft op smakelijke wijse geconsumeerd en tot de botjes afgekloven. Verslaggever Peter Viering zal biervoor in de plaats weke lijks zijn bevindingen over de gezelligste, oudste, mooiste en schoimigste café's aan bet krantepapier toevertrouwen. Vandaag zijn eerste brouwsel; La Bastille een café om in te nemen LEIDEN Sylvia de Leur en Henk Molenberg schitteren in de musical „He kijk mij nou", die woensdag 8 maart wordt opgevoerd in de Leidse Schouwburg. De voorstelling begint om kwart over acht „He kijk mij nou" is eigenlijk een modern sprookje dat wordt gebracht als musical Het handelt om de lotgevallen van Tim en Josje, twee jonge afgestudeerde juristen in het Amsterdam van vandaag. De musical is geschreven door Leen Valkenier en gebaseerd op de Engelse musical „Salad Days". Sylvia de Leur vertolkt een dubbelrol. Zij is namelijk zowel de moeder van Tim als die van Josje. Henk Molenberg zet zelfs drie verschillende types neer. Hij is de vader van Tim, de oom Rinus van Tim, de uitgever van roddelbladen en oom Tinus, die illusionist is. Sylvia de Leur en Henk Molenberg. i LIDO II, EUROCINEMA I EN II (Alphen) De mantel der liefde (16) met Jules Croiset, Rijk de Gooyer e.v.a. Regie: Adriaan Ditvoorst. Regisseur Ditvoorst heeft ja renlang met het plan, om een persiflage op de Tien Geboden te maken, moeten leuren eer hij een particulier vond, die de onderneming wilde financie ren. Niet geremd door een over heid, die over zijn schouder keek, is Ditvoorst fel van leer getrokken. Te zeggen, dat de regisseur, ontsteld over de wij ze waarop men tegenwoordig de Geboden naleeft, ons een spiegel heeft willen voorhou den, zou hypocriet zijn. Dit voorst laat ons in een nauwe lijks bijbels te noemen ,raam" een achttal voorvallen zien, die we dagelijks op de voorpagina van de kranten tegenkomen. Veel liefs zit daar niet bij. Het enige tedere moment ontstaat tussen een jong paartje, dat elkaar eeuwig trouw zweert, maar zelfs dat loopt uit op een dubbele zelfmoord. Ditvoorst laat zich van zijn meest cyni sche zijde zien en daarom is het jammer dat zijn sketches vaak een niet wat puntiger slot hebben gekregen. Naast een enkel nieuw gezicht, zoals Annemiek Smit als het meisje dat zich van het leven berooft en de kolossale moord lustige buurvrouw van Yanai- ka Lempers, hield Ditvoorst La BastilleJatzcafé Boommarkt X, Leiden Open: bele week vanaf balt acht de zater dag uitgezonderdwant dan gaat bet café al om twee uur open. Sluiten: één uur na middernacht,- vrijdags en zaterdags echter gaat de deur pas om twee uur in bet slot Met „La Bastille" zit het wel goed. Een half jaartje geleden ging de deur voor het eerst open. Twee Leidse jongens wilden een kroeg beginnen die anders zou zijn dan ze gewepd waren. Aan de Boomgracht op nummer 2 kochten ze een pandje. Lenie's bar had er in gezeten, een buurtcafé, dat stilzwijgend haar offerande aan Bacchus had stopgezet De jongens togen aan de slag en na enkele weken was hun café ingericht en met goudgele verf werd er een naam op het gevelbordje geverfd: „Lc. Bastille". En nu het café al weer een aantal maanden draait, blijkt het die Franse naam beslist waard te zijn. Hoewel, zoals begrijpelijk het niets te maken heeft met het aloude Franse cachot of met le quator- ze juillet van 1789, mag men La Bastille gerust een tikje revolutionair noemen. Het is namelijk het eerste Jazzcafé" van Lei den, waar iedere donderdagavond wordt opgetreden. Vaste prik zogezegd. Het duo Ed de Jong (26) en Jan Goossen (29) zien zich in hun ambitieuze opzet geslaagd. Ze weten wat er in een café moet gebeuren om het voor de gasten aantrekke lijk te maken. Beiden hebben in de loop der tijd ruime ervaring in de Leidse horeca opgedaan en weten dus hoe je een biertje moet tappen. Ed de Jongh: „Het begint nu al helemaal te worden wat we er ons van hadden voorgesteld. Uiteindelijk beginnen we nog maar pas, dus voorzichtig opbou wen blijft natuurlijk voorlopig nog wel geboden. We hadden de bedoeling een café te runnen voor de groep van mensen tus sen de 25 en 40 jaar in èn zet achter dat laatste getal maar een dikke plus. Dit zijn de mensen, die hun wildste haren al een beetje kwijt zijn en zonder geforceerd te doen lekker ontspannen van hun avond willen genieten. Visitekaartje Om dat te bereiken hebben de jonge kaste leins een aantal uitstekende activiteiten aan het neo-romantische karakter van hun kroeg toegevoegd. Absolute topper en in feite ook het „visitekaartje" van de zaak is het jazzprogramma op de donderdag avond. Hun vriend Dolf del Prado heeft als ouderwetse jazzbohémien de organisa tie van het geheel ter hand genomen. Deze bassist probeert wekelijks met het uitnodi gen van vermaarde jazzmusici de jaren '40-'50 via ontspannen mainstreamjazz bij de enthousiaste toehoorder op te roepen. „Muziek waar je naar kunt luisteren, zon der met praten te stoppen en je voeten stil te houden." Het ligt in zijn bedoeling La Bastille eveneens voor „de gast van verre" attractief te maken door behalve met klin kende glazen ook met klinkende namen in zijn jamsessions te debuteren. Buiten het stijlvolle en ongedwongen van de donderdagse avond om treedt La Bastil le vanachter de bar naar voren met een ook al weer wekelijks terugkerend evene ment op de dinsdagavond. Dan klaverjast een deel van Leiden in het bruine café rond de gezellige tafels. Het is een competi tie om de sfeer en natuurlijk ook wel een beetje om de eer. Alle bekende klaverjas- veteranen, maar ook nieuwelingen in het kaartspel zijn hierbij aanwezig. En zij die hun troeven op een andere wijze dan met kaarten willen uitspelen scharen zich ach ter de prachtige bar met originele Jugend- stilspiegels om het tafereel achter hun rug. zo zij daar zin in hebben, gade te slaan. Rondborstig Het publiek dat in La Bastille komt is van het hartelijke soort Het vormt een sociale schakering van bij wijze van spreken mid denstanders, studenten, bouwvakkers nou ja, kortom iedereen is er te vinden. Doordeweeks zit het café, rekening hou dende met zijn jonge bestaan, al behoorlijk vol met stamgasten. Als alles loopt zoals het nu gaat zal La Bastille zijn rondborstig en gastvrij karakter in wat wijdere kring zeker kunnen waarmaken. Het interieur van dit lokaal is sober maar erg uitnodigend met behulp van bfic-a- bracmeubelen ingericht Het biedt plaats aan ongeveer 80 man. De variëteit van drankjes is, boven alle twijfels verheven, ronduit goed te noemen. De prijzen zijn betaalbaar voor iedereen, die een avondje uit in petto heeft dus redelijk. Als over heerlijke snack schotelen Ed en Jan hun gasten een stuk pikante pizza voor. La Bastille is „het innemen" dus dubbel en dwars waard. Het Jazzpo- dium van „La Bastil le": op de voorgrond van links naar rechts Ed de Jong en Jan Goos sen. In het midden van de bar Dolf del Prado geflankeerd door zijn gastmuzikan ten. mm. Willeke van Ammelrooy mag drie zinnen zeggen. het op de steeds weer in Ne derlandse films opduikende spelerkern, die nu soms maar zeer korte rolletjes te vervul len krijgt. Als spelregisseur heeft hij ze over het algemeen uitstekend in de hand weten te houden, maar we zijn er van overtuigd dat „De mantel der liefde" als film met zeer ge mengde gevoelens zal worden ontvangen vanwege het thema dat Ditvoorst op een zeer per soonlijke en vaak niets ont ziende manier in beeld bracht Wat een Luis Bunuel zich kan veroorloven, is nog niet voor Adriaan Ditvoorst weggelegd en de boze reacties zullen dan ook wel niet uitblijven. Dit voorst zal er niet koud of warm van worden, hij heeft bewust voor deze vorm geko zen en verplicht niemand zijn film te gaan zien. MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7