J
Jong-volwassenen
houden God voor gezien 1
en daarom bidden ze
■4
TERUGBLIK
1
ITELEVISIE VANAVOND
Over harttransplantatie in ,,De tijd stond even stil"
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
■fe
Als men verneemt, dat er op een eenvoudig
tienerfeest, leuk en lawaaiig tot diep in de
nacht, voor honderd gulden aan drank is
opgegaan, nadat er voor eenzelfde bedrag aan
verjaardagscadeaus is aangedragen, een geld
som waarvoor een modale man bijna een'
week moet werken, dan gaan ouders en com
mercie kennelijk hand in hand om een zelfbe
wuste jeugd te kweken- Os land telt een
miljoen jongeren tussen 12 en 17 jaar, die
jaarlijks miljoenen uitgeven voor elpees,
jeugdpuistjeszalf, cosmetica, pils, popbladen
en wat dies meer zij aan minder spirituele
zaken. De handel benadert hen als een finan-
ciëel draagkrachtige groep waaruit omzet te
puren valt. Dat verschaft deze bevolkings
groep een zelfbewustheid, die zich ook uit
strekt over andere terreinen des levens, zoals
bijv. het geloof.
De Amsterdamse pastor Jan Nieuwenhuis
wilde dat wel eens uitgezocht zien en omdat
hij nergens in de wetenschappelijke literatuur
daarover iets aantrof, toog hij zelf op pad.
Met medewerking van school-directeuren be
reikte hij 4000 scholieren, wier medewerking
hij inriep om een aantal vragen over geloof
schriftelijk te beantwoorden. Daarop kwamen
1400 vaak even ontwapenende als ontroerende
epistels terug van jongeren die God voor
gezien houden, die niet snappen dat de schep
per al ie onrechtvaardigheden en huichelarij
in de wereld toestaat c.q. in stand houdt, van
jongeren ook die niet meer naar de kerk
willen, lak hebben aan het geloof en de
kerkgang van hun ouders, maar geen avond
gaan slapen zonder te bidden. Een meisje: „In
God zoek ik iemand die zich helemaal over
mij ontfermt".
Die pastor Jan Nieuwenhuis vindt het niet
juist om nog van „pubers of tieners" te
spreken. De daarmee samenhangende ver
schijnselen voltrekken zich op 12, 12 jaar.
Daarna kan men deze jongeren beter jongvol
wassenen noemen. En zo moeten ze volgens
hem ook benaderd worden. Vroeg wijs zijn
en vroeg rijp zijn horen bij de jeugd van deze
tijd. Er is voor de ouders niets om zich
ongerust over te maken, integendeel, in wat
jongeren denken over God, geloof en kerk
ervaart men dezelfde twijfels en opstandighe
den, die het kenmerk zijn van elke generatie
jeugdigen, zij het dat ze er nu misschien iets
eerder mee voor de draad komen, door betere
scholing het beter onder woorden kunnen
brengen en vanwege die geschetste, aange
kweekte zelfbewustheid een zelfstandige hou
ding niet schuwen.
Dolf Reymers van KRO-tv: „Ik hoorde van
dat onderzoek van Jan Nieuwenhuis. Ik heb
hem gevraagd of hij kans zag enkele van die
briefschrijvers bij elkaar en voor de camera
te halen om wat zij hadden geschreven nog
eens persoonlijk te verantwoordenAcht van
hen vonden wij bereid, jongens en meisjes
door elkaar. Wij brengen die in twee uitzen
dingen op het scherm, de eerste vanavond op
Ned. II om 22.45 uur, en volgende week
maandag de tweede. Toegegeven, het is wat
laat op de avond, maar ik heb deze uitzending
eigenlijk speciaal toegesneden op de ouders.
-V'
Met deze jongeren is over meer gesproken
dan over geloof alleen. Ook over leven en lood
hebben we gepraat, maar dat heb ik door
tijdgebrek moeten weglaten. Ik bewaar het
materiaal en kan het waarschijnlijk nog eens
gebruiken. Eerst en vooral heb ik het zo
onversneden mogelijk over God willen heb
ben".
Jan Nieuwenhuis: „Men kan er in elk geval
uit leren, dat als de kerk niet leert luisteren
naar deze jonge mensen zij haar eigen toe
komst ondergraaft. De jeugd houdt er een
zeer authentiek geloof of ongeloof op na en
mag verwachten door ons serieus te worden
genomen".
Ene Peter: „Ik weet niet waarin ik moet
geloven. Iemand moet de wereld hebben ge
maakt God wordt ons voorgesteld als de man
van zes miljoen, die over het water kon lopen
en uit zijn graf kon opstaan. Alles is mogelijk
bij die man. Dat wil er bij mij niet in. Ze
hebben mij er vroeger over verteld. Toen
geloofde ik nog alles, maar nou niet meer".
Ene Irma in een toelichting op een brief van
acht kantjes: „Ik heb het nog eens teruggele
zen, maar ik denk er nu alweer anders over.
Mijn vader heeft een geloof, maar wij doen
thuis nergens aan. We bidden nooit. We gaan
nooit naar de kerk. Maar je gaat er toch over
nadenken. Ik geloof niet in een katholieke of
protestante kerk, wel in God. Wat is het
bestaan van God? Het is iets wat in je gevoel
kan bestaan. Dat hebben ze God genoemd.
Er is zoveel gevoelsmatig dat niet te bewijzen
is. Als je niemand hebt om mee te praten,
dan denk je wel aan God. Dat er zoveel
brieven op de vragen zijn gekomen bewijst,
dat er behoefte is aan praten. Eigenlijk zoek
ik iemand die zich over mij ontfermt. Die
speciaal voor mij bestaat. Die begrijpt wat ik
doe. Dat zou wel fijn zijn. Ja, ik bid, als je
onder bidden meer verstaat dan handjes vou
wen en gebedje zeggen. Vroeger heb ik veel
met me zelf gepraat, bijv. over het omgaan
met vrienden en vriendinnen, hoe het allemaal
in elkaar zit".
In een kanttekening hierbij zegt Jan Nieuwen
huis: „Het kind gelooft eerst zijn ouders, maar
zoekt later nieuwe relaties teneinde opnieuw
te kunnen gaan nadenken over de nieuw
verworven gegevens. Het geloof van de jeugd
wordt voor een deel bepaald door zijn vermo
gen nieuwe realties aan te gaan. Er bestaat
een samenhang tussen die twee. Leren gelo
ven is mensen zien, mensen die zich openba
ren. Iemand die je vertrouwt, die staat voor
wat-ie zegt In al die brieven die ik ontving
gaat het om de vraag naar relaties. Als je
die niet meer hebt of niet vinden kunt, onvalt
het geloof je. Zoals een meisje schreef: „Ik
geloof niet meer in God, omdat die mijn vader
en moeder uit elkaar liet gaan". Jongeren
zoeken iemand aan wie ze alles kunnen open
baren.
Dat kan God zijn".
Ene Monique: „Ik vind dat je om te geloven
niet naar de kerk hoeft. Dat kun je overal
doen, aan God geloven. Geloven doe je niet
in de kerk. Dat doe je thuis. Maar ik geloof
nog wel. God stel ik me voor als een mannelij
ke figuur. Waarom weet ik niet. Ik zou hem
wel eens willen zien. Ik ben er erg beniewd
naar. Ik bid veel sinds mijn vader overleden
is. Altijd voor het slapen gaan. Ik wil iets
kwijt wat ik niemand kan vertellen. Dan
vertel ik het aan God zonder dat iemand er
iets van weet. Ik krijg geen antwoord. Dat
is eigenlijk wel fijn, want je weet nooit wat
iemand zoal terug zou kunnen zeggen".
Ene Paul: „Ik geloof niet in God. Ik zie teveel
Dolf Reymers: „Ik heb deze uitzending over
geloof en ongeloof bij jong-volwassenen speciaal
op de ouders toegesneden".
leed op de tv. Waarom grijpt God niet in?
Nu weet ik zeker dat er geen God bestaat.
Er is ook geen leven na de dood. De paus
heb ik ook afgeschaft. Vroeger heb ik wel
geloofd. Ik moest naar de kerk. Dat doe ik
nu niet meer. Dingen die je raken, daar ga
je over nadenken. Mij zijn de verkeerde din
gen voorgespiegeld, bijv. dat God goed was.
Dat klopt niet met de werkelijkheid. Ik heb
thuis een conflict gehad om niet naar de kerk
te hoeven. Ik vind Gód een gevaar met een
remmende werking om tot wezenlijke verbete
ringen te komen. Als je ziet wat er met het
joodse volk is gebeurd, temidden van wie
Jezus geleefd heeft, dan hoeft het van mij niet
meer".
Ene Evelien: „Ik bid elke avond voor het
slapen gaan. Het geeft een veilig gevoel. Ik
kan niet slapen zonder gebeden te hebben".
Haar vriendin Karin: „Ik wist niet wat bidden
was, maar Evelien heeft het me verteld en
daarom doe ik het nu ook elke avond".
Wat wij volgens pastor Nieuwenhuis van al
die uitingen kunnen leren? Dat jongeren te
recht kritiek hebben op het verplicht naar de
kerk gaan. Als het niet vrijwillig gebeurt, kun
je beter niet gaan. Ten tweede de onbegrijpe
lijkheid van de taal die in de kerk wordt
gebruikt Ten derde de onechtheid van de
gelovigen, die buiten niet doen wat in de kerk
gezegd wordt. Dat ervaren jong-volwassenen
als oneelspel. En ten vierde: wat wij kennen
als God, kerk en bidden, dat zijn dingen die
buiten de jongeren staan. Ookhun geloof of
ongelof is een zeer persoonlijke zaak.
Volwassenen kunnen de hun toevertrouwde
jong-volwasenen niet de zekerheid van het
geloof geven. Wie hen zekerheid wil bieden,
neemt hen hun geloof af. Ze moeten zelf op
zoek.
J
De 24e aflevering van „De tijd
stond even stil" is in zijn geheel
gewijd aan harttransplantaties.
Tien jaar geleden op 2 januari
1SG8 werd door de Zuidafri-
kaanse professor Barnard in
het Groote Schuur Ziekenhuis
in Kaapstad de eerste geslaag
de harttransplantatie uitge
voerd. Dit gebeurde bij Louis
Was kanski, die echter maar ze
ventien dagen leefde op het
hart van de verongelukte Deni-
se DarvalL Na die eerste trans
plantatie zijn meer medici
overgegaan op deze methode. In
66 klinieken over de hele we
reld werden tot nu toe 350 hart
transplantaties uitgevoerd. Een
van de mensen die een nieuw
hart kreeg, is Willem van Buu-
ren, die nu de langst levende is
met het hart van een ander. In
deze uitzending vertelt hij over
zijn leven en de transplantatie
evenals zijn „hartprofessor" dr.
Shunway. Ook komen aan het
woord de Nederlands-Ameri
kaanse kunsthartpionier dr.
Kolff en de Leidse hoogleraar
Van Rood,
Ned. 1,21.50 uur.
Popparade
In de nieuwe aflevering van
NCRV's „Popparade" brengen
Sandra Reemer en Eddy Becker
weer tal van artiesten op het
scherm waaronder Peter Allen,
Greg Kihn, Robert Gordon, Art
Sullivan, The Dooleys, Kayak
en Ebony. In het popnieuws zijn
o.a. Paul McCartney en Wings
te zien en Earth, Wind and Fire.
Ned. 1,19.04 uur.
Kris Pusaka
De laatste aflevering van „De
Kris Pusaka" heet „De beslis
sing", die een noodlottige blijkt
te zijn. Nadat Mark en Wati de
kris hebben teruggegeven aan
Hanindyo. volgt er een gesprek
met Ben met Hanindyo. De laat
ste besluit, tegen de regels van
de Adat in, met zijn broer
Sudjono te gaan praten. Het
gesprek vindt plaats in het grote
lege stadion zodat niemand kan
horen wat de twee broers tegen
elkaar zeggen. Na dit gesprek
besluit Hanindyo de Kris tot na
Rechts: Jan
Teulings als Se-
verinus van der
Schoor de bier
brouwer, Tilly
Perin-Bouw-
meester als tan
te Dora en Jo de
Meyere als ka
pelaan Erik Ode-
kerke in „Dag
boek van een
herdershond".
Links: Professor
Barnard ver
richtte als eerste
een geslaagde
harttransplanta
tie in Zuid Afri
ka, Öe harttrans
plantatie staat
centraal in „De
tjd stond even
stil".
Ned. II, 20.25 uur. burg, werken o.a. mee de
In het programma „Rondje Hoofdstad Operette met^ een
De bevolking lijkt een gouden theater", dat gepresenteerd
toekomst tegemoet te gaan. word door Hans van Willigen-
fragment uit „Wiener Blut",
Henk Elsink die een fragment
toont uit zijn programma
„Theater en Thuis" en Don Mc
Lean, de Amerikaanse zanger,
componist.
de wedstrijd aan Sudjono te
geven.
Ned. II, 19.25 uur.
Herdershond
Pastoor Bonhomme fronst de
wenkbrauwen wanneer hij ka
pelaan Erik Odekerke (Jo de
Meyere) in de kerk aantreft met
een kruiwagen vol bloemen. De
herder vindt de zangprestaties
van zijn „hond" ook ver bene
den peil, maar zegt hem toch de
muzikale prestaties van het
kerkkoor wat op peil te bren
gen. In deze aflevering ontmoet
de kapelaan ook weer Miete, die
hem deelgenoot maakt van de
financiële zorgen waarin haar
vader is geraakt door het baat
zuchtig optreden van notaris
Persoon. Er vinden in het dorp
Een wonderlijke wereld" blijft
het. In de NCRV-rubriek van
die naam werd zaterdagavond
het verschijnsel van „de troetel-
schijf" of van de „tophit" of van
de „plugger" aan de orde ge
steld. Eerste, zoals te doen ge
bruikelijk min of meer gedra
matiseerd (door Alexander Po-
la) en vervolgens ook in reporta-
gevorm. En dat laatste gedeelte
werd kritischerwijs verwezen
naar AVRO's Toppop, dat op
dat moment op het andere net
woedde, Ook werden ons enkele
„punk"-adepten vertoond: enke
le jongelui versierd met een ha
kenkruis of zelfs met een kwel
lende veiligheidsspeld door de
wang. „Welke filosofie zit er
achter punk?", vroeg een of an
dere briljante geest. Het ant
woord van een van de kenners
was kort en duidelijk: „rotzooi".
Ik heb er niets aan toe te voe
gen.
De NCRV zal menigeen een ple
zier hebben gedaan met „Ont
waken uit een boze droom", een
zogeheten psychologische thril
ler en eigenlijk een dubbele
(spannende) Kojak en vervol
gens moesten wij ons vol wee
moed afvragen waar de feeste
lijke dagen van Ard en Keessie
gebleven zijn. Ik bedoel: in Oslo
werden de Europese schaats
kampioenschappen verreden en
wij kregen er slechts wat sa
menvattingen van te zien in
AVRO's Sportpanorama. Met
het dalen van de prestaties van
de Nederlandse schaatsers is de
zendtijd ingekrompen. Zo werd
daar gezegd, maar zo erg was
het nou ook weer niet, leek mij.
Naar „Netwerk" blijf je natuur
lijk kijken ondanks alles wat er
tot nu toe (niet) gebeurd is. Van
kritisch volgen van de afgelopen
televisieweek was ook nu geen
sprake. Tenzij men bij dat
hoofdstuk de drie gekwalificeer
de thuislozen wil onderbrengen,
die samen met Mies bij het „Le
ger des Heiis" hadden gekeken
naar „Je bed. je kast". Naar
bleek hadden zij tijdens de vie
wing „onbedaarlijk gelachen""
en „geen stukkie werkelijkheid"
kunnen ontdekken. Naar onder
getekende niet zonder genoegen
constateerde liep de recensie
van het stuk vrijwel parallel
met de zijne. De schrijfster er
van was, hoewel uitgenodigd
naar Mies Bouwman vertelde,
niet verschenen. Aad van den
Heuvel trouwens ook al niet,
ofschoon hij door zijn program
maleiding zou zijn onderworpen
naar aanleiding van enige alter
natieve carnavals teksten, die
dan ook niet werden uitgezon
den. Het bij deze gelegenheid
wel uitgezonden Venlose carna
valsliedje leek overigens een uit
stekende remedie tegen inder
daad oorverdovende stompzin
nigheden als: „Is je moeder niet
thuis". Maar inmiddels dreigde
„Netwerk" in plaats van een
kritisch volgen over te slaan
naar het andere uiterste: dat
van een platform voor weder
zijdse, nauwelijks in te tomen
bewondering. Zoals onder meer
bleek uit een dubbel interview
met Jan Keja en Paul Meijer
naar aanleiding van de Guy de
Maupassant-serie, die, zoals de
lezer van deze rubriek weet ook
door mij hogelijk werd gewaar
deerd. Maar ja, er zijn altijd
over al grenzen aan. Enfin, de
kritische noot kwam dan ten
slotte toch nog van de 80-jarige
schrijfster Willy Corsari. Spre
kende over het maniakale oprui
men van taboes zei zij: „Er is
wel een taboe bij gekomen: je
mag niet meer geloven", en,
waarachtig, daar zit veel in.
De AVRO vertoonde gister
avond ruim twee uur een pro
gramma met fragmenten uit one
man-shows van Toon Hermans
van de afgelopen twintig jaar.
Natuurlijk werd het best een
genoeglijke zondagavond. Maar
niet te miskennen valt dat er
nogal wat belegen nummers bij
waren en dat je vele witzen
natuurlijk op geruime afstand
hoorde aankomen. En zo goed
waren ze nu ook niet altijd. Het
is de vraag of zo'n langdurige
herhaling verstandig genoemd
kan worden. En daar zou een
hele verhandeling over de hu
mor van Toon Hermans aan
vast te knopen zijn. Ik beperk
me er op deze plaats toe vast
te stellen dat zo'n act als die van
Hartmann, de voor een auditie
opgeroepen goochelaar, natuur
lijk nu al klassiek is en die'
andere van de zomaar jofele
schertsgoochelaar nauwelijks
minder.
HERMAN HOFHUIZEN
NEDERLAND 1
Telaac
18.45 Tonoelspelen, les 1
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
NCRV
19.04 Popparade
20.00 Minivoetbalshow
21.05 Lucy Show
NOS
21.35 Journaal
NCRV
21.50 De tijd stond oven stil, af!.
24 (harttransplantatie)
22.55 Eorfijk gezegd dacht Ik...
23.05 Onderwijzen, kunst of kun
de? afl. 4
Symbiose
23.30 Aktiegroep blinden en
slechtzienden
NOS
23.34 Journaal
NEDERLAND 2
don
18.55 Journaal
KRO
19.05 Tom Jerry
19.10 Peppi en Kokkl
19.25 De Kris Pusaka, TV-serie,
afl. 13, slot
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.25 Dagboek van een herders
hond, TV-serie, afl. 3
21.15 Rondje Theater
22.05 Brandpunt
KRO/RKK
22.45 Geloven tussen 12 en 17
DUITSLAND 1
WDR: 18 Spatere Heirat nicht aus-
geschlossen. 19.15 Hier und Heu-
te. 19.45 Trick urn 4tel vor 8
(Wilhelm Busch).
20.00 Journaal
20.15 MS Franziska, TV-serie, afl.
5
21.15 Was Jimmy will und Carter
kann, documentaire
22.00 Mein lieber Mann, TV-se-
rie.
22.30 Tagesthemen
23.00 Sein Madchen für beson-
dere Falie
„His Girl Friday", Ameri
kaanse speelfilm (1940)
van Howard Hawks met
Cary Grant en Rosalind
Russell in de tweede film
versie van Ben Hechts
„Front Page".
0.30 Journaal
DUITSLAND 2
18.20 SOKO 5113. TV-serie (Der
Vogel ist ausgeflogen). 19.00
Journaal. 19.30 Spass mit Musik,
muziekquiz.
20.15 Industrielle Archaologie
21.00 Journaal
21.20 Der Diener zweier Herren
Komedie van Carlo Goldo-
ni onder regie van Niels-
Peter Rudolph met Martin
Schwab als Pantalone en
Kirsten Dene als Beatrice.
23.25 Journaal
DUITSLAND 3
WDR: 18.00 Sesamstrasse. 18.30
Cursus fysica, les 31. 19.00 Jour
naal. 19.15 Landesspiegel.
20.00 Journaal
20.15 Die Erfinderbörse, uitvin-
dersbeurs
21.00 Momente
21.15 Auch Henker sterben
„Hangmen also die", Ame
rikaanse speelfilm (1942)
van Fritz Lang over de
aanslag op Heydrich in Ts-
jechoslowakije in mei 1942
en de vergeldingsactie in
Lidice.
23.25 Journaal
ENGELAND
BBC 1: 18.05 John Craven's
Newsround. 18.10 Blue Peter,
voor de jeugd. 18.40 Journaal.
18.55 Nationwide, regionieuws.
19.50 Ask the Family, spelpro-
gramma.
20.15 Blake's Seven, TV-serie
21.10 Panorama, actualiteiten
22.00 Journaal
22.25 The Hospital
Amerikaanse speelfilm
(1971) van Arthur Hiller
met George S. Scott als
geneesheer-directeur van
een ziekenhuis, waar zich
mysterieuze sterfgevallen
voordoen.
0.05 Tonight, actualiteiten
BBC 2:
20.00 Journaal
20.05 Ancestral Voices, muziek
serie
20.30 Newsday, actualiteiten
21.10 International cabaret
22.00 Americans, TV-serie
22.50 Marie Curie, TV-serie
23.45 Nimmo
0.15 Open Door
0.45 Journaal
0.55 Télé Journal
BELGIE
NEDERLANDS 1 en 2
18.00 Peppi Kokki, TV-serie.
18.15 De kinderen van apparte
ment 47A. TV-serie. 18.40 Open
School. 19.10 Doe mee! 19.45
Journaal.
20.15 Rad der fortuin, spelpro-
gramma
21.00 Grote lui, kleine lieden, TV-
serie
21.50 Stromingen
Het tweede van tien ge
sprekken over de ontwik
keling van het denken in
de Ver. Staten met prof.
Thomas S. Kuhn als mid
delpunt.
22.40 Journaal, Wetstraat
BELGIE FRANS 1
18.05 Sénoirama, voor bejaarden.
18.45 De liberale gedachte. 19.15
Sportmagazine. 19.30 Journaal.
19.55 Le télèviseur (Het TV-toe-
stel), TV-spel van Joaquin Ami-
20.55 Ce que parler veut dire
22.20 Journaal
NEDERLAND 1
10.00 Schooltelevisie
DUITSLAND 1
10.00 Journaal. 10.25 Bitte um-
blattern, amusementsprogramma.
11.10 Treffpunkt Museum (Lande-
museum Koblenz). 11.55 lm Werk
notiert (Die Laufkatze). 12.20 Um-
schau. 12.55 Presseschau. 13.00
Journaal. 16.10 Journaal. 16.15
Zuviele Kinder für Maskina, docu
mentaire uit Midden-Java. 17.00
Der Wolf und die Frau. jeugdserie
(Der versalzene Fall). 17.50 Jour
naal.
DUITSLAND 2
Der grosse Wurf (The Pride of the
Yankess). Amerikaanse speelfilm
van Sam Wood met Gary Cooper
als baseballspeler Lou Gehrig.
15.45 Mosaik. 16.15 Sport (skiën).
17.00 Journaal. 17.10 Die grosse
blaue Murmel, jeugdjournaal.
17.40 Die Drehscheibe.
DUITSLAND 3
WDR: 8.05 Schooltelevisie. 9.30
Sesamstrasse. 10.15 Schooltelevi
sie. 17.00 Schooltelevisie. 17.30
System Mensch, afl. 12 (gevoe
lens).
BELGIE
NEDERLANDS 1 en 2
HILVERSUM I
EO: 18.09 EO-Metterdaad: Liefdadig
heid. 18.19 P.P.: Uitz. van de CPN 18.30
Nws. 18.41 (S) Wij hebben een woord
voor de wereld, gewijde muz. 19.00 (S)
Ronduit, muz. en infor. voor jongeren.
19.40 (S) De bijbel open, bijbelstudie.
20.00 (S) Ga er eens voor zitten, be
schouwing. 20.40 Brazilië vandaag, in
form. progr. 20.55 (S) Tenslotte. NOS:
21.05 (S) Hobbyscoop. 21.30 Voor blin
den en slechtzienden. 21.40 Open
school. 22.25 BOND ZONDER NAAM.
22.30 Nws. 22.40 Boerenbont, progr.
over boeren en tuinders. VOO: 2255
Inform.show met actual, en muz. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 18.00 Nws. 18.11 (S) Hier en nu.
Aansl.: Makro. 18.40 (S) Muziek in vrije
tijd. 19.30 Onderwijzen - kunst of kun
de/ 19.50 (S) Psalm van de week. 20 00
Nws. 20.05 (S) Radio Kamerorkest en
viool. Klass. muz. 21.35 (S) Literama.
22.40 (S) Assepoester dichtbij huis. Lus-
terspel. NOS: 23.00 (S) Met het oog op
morgen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. AVRO: 19 02 (S) Het Stenen
Tijdperk. 20.02 Radiojoum. 20.05 (S)
Superclean dreammachine. 21.02 (S) De
negen-uur-show. 22.02 Radiojoum.
22.05 (S) Pim Jacobs' Platenscala. 23.03
(S) Candlelight (00.02 Radiojoum.)
KRO: 01.02-07.00 fS) KRO-op-drie.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok.
(7.30 Nws. 7.41 Radiojoum.) 8.30 Nws
8.36 Gym voor de huisvrouw. 8.45 De
8.50 Morgenwijding.
:iek, folklore. 9.15
9.00
Groenteman.
School. 10.00 Radio Lawaai
10.10 Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws.
10.33 Radiojoum.) 11.30 (S) Rondom
Twaalf 12.26 Mede. voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojoum.
12.55 Europa van morgen, feiten en
commentaren. 13.10 (S) Orgelmuziek.
13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje
AVRO, muziek inform, en service. (15.30
Radiojoum. 15.33 Radiojoum.) 17.00
Voor ons qemaakt (Door ons gekraakt..)
kinderprogr 17.20 OVERH. VOORL:
Nws. uit de Nederl. Antillen. 17.30 Nws.
17.32 Radiojoum. 17,50 de AVRO dili
gence: Amus.- muziek.
HILVERSUM li
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.25
Badinerie. Oude kamermuziek 7.54
Overweging 8.00 Nws. 8.11 Echo 8.30
Aubade. Orkestmuziek 9.00 De letter M.
(9.30 Scheepspraat. 9.35 Waterstanden)
10.30 Schoolradio. 11.00 Nws. 11.30
Ouder worden we allemaal 12.00 In „de
Boerderij" OVERH. VOORL: 12.49 Uitz.
voor de landbouw 13.00 Nws. KRO:
13.11 Echo magazine 13.40 Waar is de
meester 14.00 Schoolradio 15.00 De
avonturen van Anatol. Feuilleton. 15.20
In de wachtkamer. 16.00 Nws. 16.03
Spreekuur. NOS: 17.00 Het zal mijn tijd
wel duren. 17.20 (S) Eurolicht. 17.40
Tambu. Progr. voor Antillianen. 17,55
Meded.
HILVERSUM III
VARA: (Van 7.00-8 00 Actual, via Din
gen van de dag) 7.02 (S) Gesodemeur-
ders. 9.03 (S) Peo op drie 11.03 (S) Drie
draait op verzoek. 12.03 (S) VARA's
zoekplaatje. 14.03 (S) Spitsbeeld. 16.03
(S) Elpee Top Dertig 17.03 (S) Alfred
HILVERSUM IV
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio.
9.00 Nws. 9.02 (S) Als reiziergers onder
weg 9.03 (S) Van heinde en verre. 10.00
(S) Opus tien tot twaalf 12.00 (S) Inter-
mezoo. 13.00 (S) De meest verkochte
klassieke tien. 13.30 (S) Korpsen. 14 00
Nws. 14.02 (S) Om het boek. 14.30 (S)
Guitariteiten. 15.00 (S) Belcantorium.