Retourtje Derde Wereld met
ontwikkelingswerker thuis
TERUGBLIK
Koos Postema met een nieuwe
reeks ,,Een Groot Uur U"
hou I
het lJ
scherm
in tiet
oog
KLACHT TEGEN VARA
NA REPORTAGE
OVER EROSCENTRUM
TELEVISIE VANAVOI
TELEVISIE DONDERDA
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 2,5 JANUARI 1978 PAGIN
ROBERT
Robert Long, die de laatste
tijd met liedjes van zijn
laatste elpee „Levenslang"
her en der door het land
heeft gezeuld, is inmiddels
op toernee met een door Di-
mitri Frenkel Frank ge
schreven show met als titel
„Wat ieder meisje weten
moet". Als Dimitri de tekst
van deze show net zo op het
lijf van Robert heeft ge
schreven als hij deed in het
tv-spel over de popster, dan
mogen we iets goeds, alt
hans iets redelijks verwach
ten. Claus Brockhaus van de
VPRO-gids hoopt daar ook
een beetje op, want hij vindt
Robert maar een „egotripper
of exhibitionist", hetgeen
wil zeggen een zelfgenoegza
me, zichzelf tentoonstellende
man. Wat is Roberts ant
woord daarop in dat VPRO-
interview? Wel, dat iedere
artiest een beetje een exhibi
tionist is, anders gaat hij
niet voor een volle zasi zich
staan laten bekijken. Brock
haus schrijft ook, dat Rotx c
in zijn optredens wijdoi in
staande deuren intrapt "v
weinig zachtzinnig met zij»,
publiek omgaat. Waarop Ro
bert weer, dat hij misschien
toch nog niet zo'n vakman is
en misschien wel te lang bij
„Unit Gloria" is blijven han
gen. Robert vindt van zich
zelf ook, dat hij een behoor
lijk „grote bek" kan open
trekken. Dat heeft hij ge
leerd van de soldaten bij
voorstellingen in de kazer
nes. Hij vervolgt: „Ik weet
ook niet wat mijn publiek is.
Tie 400.000 mensen die mijn
l laat hebben gekocht Daar
.eb ik geen binding mee".
Intussen stelt Robert zich
veel voor van de nieuwe Di-
mitri-show over wat ieder
meisje moet weten.
NICO
Nico Haak loopt met zijn
carnavalsschlager voor dit
jaar wel een jaar of 25 ach
ter. In die goeie ouwe tijd
moest je het als jongen wel
eens gewiekst aanleggen om
een meisje te versieren en
van haar aan de weet zien te
komen wanneer haar moeder
niet thuis was. Maar welke
jongen en welk meisje houdt
vandaag de dag nog reke
ning met deze oude, verwelk
te gewoonte? Nico Haak is
'echt de laatste ouderwetse
met zijn: „Is je moeder niet
thuis, nee, dan kom ik effe".
Als het misloopt, gaat Nico
derhalve langs de regenpijp
af. Al die nieuwe schlagers,
die we over drie weken weer
vergeten moeten zijn, maken
het leven er intussen niet ge
makkelijker op. Daarom een
lijstje teneinde de zaken
goed uit elkaar te kunnen
houden: André van Duin met
„Toedeloe" (doorzingen tot
het gaatje), Willeke Alberti
met „Carolientje", de Span-,
jolen met „Ik ben verkikkerd
op jou", Albert Mol met
„Laat me van voren eens kij
ken", de Stiefels met „Ti-
nus", Adèle Bloemendaal
met „Elke dag kan de laatste
zijn", Bossa Nova met „Disco
Brasil", Kiele Kiele met
„Overal kak-tussen", lachen
de William met „Mijn dinge-
ling", Corry van Gorp met
„Jodela hiti", Corrie Konings
met „Kijk mij toch niet zo,
ondeugend aan", de Twee
Pinten met Genoveva", Spag
hetti met „Lieveling dans de
samba", Tony Bass met „O
mooie bellefleur", het Cock
tail Trio met „Moeder heeft
een gaatje in haar hand",
Leo Driessen met „De zachte
Geej" en Rijk de Gooijer dan
met „Er is in mijn bed plaats
voor drie", waarin hij ondub
belzinnig onze consumptie
maatschappij voor aap zet,
maar dat mag niet op de
radio, omdat het de dingen
wat al te duidelijk zegt.
BOB
De Ierse zanger Bob Geldof,
ster van ,The Boomtown
Rats', wordt er doodziek van
om steeds dezelfde vragen te
moeten beantwoorden als hij
geïnterviewd wordt. Toen hij
onlangs in Amerika was en
daar een groot aantal journa
listen te woord moest staan,
bleken dezen niet al te origi
nele vragen te stellen. Daar
om besloot Bob om na het
tweede interview zijn eigen
biografie te schrijven. Hij
leende een typemachine en
een stuk papier en tikte een
aardig verhaal met antwoor
den op alle domme vragen.
Toen hij klaar was, gaf hij
dat aan de man van de pla-
tenmaatschappR met het ver
zoek om het te laten druk-1
ken. Die stond wel raar te
kijken, omdat hij zo-iets nog'
nooit had meegemaakt. Bob
wilde niet dat er in gestreept
werd of verbeterd. Alle fou-.
ten bleven er in staan. Een
kniesoor die daarop let In
middels is Bob dik tevreden
over de interviews die hem
nu worden afgenomen. Er
kan nu gepraat worden over
interessantere dingen dan:
„Wanneer zijn jullie als
groep ontstaan?"
NELLEKE
Nelleke Burg, de ontdekking
van Robert Long, kennen we
van de tv van het Zolder-
kinderprogramma. Een rol
in een tv-spel maakte zij
nooit eerder. Dinsdagavond
zagen we haar daarin voor
het eerst in het stuk „Het
legaat" van Guy de Maupas
sant in de regie van Jan
Keja. Zij bracht het er niet
slecht af. Toch vond zij het
geenszins een eenvoudige
zaak, laat zij weten in een
interview in TROS-kompas.
Tot nu toe op de planken
maakte zij haar programma
of een deel ervan in één keer
af. Bij het werken in de.
studio moet een rol opge
bouwd worden bij stukjes en
beetjes. Bovendien leidt alle
gedoe er omheen je sterk af.
Intussen ziet Seth Gaaikema
het ook al met haar zitten.
Hij heeft haar een hoofdrol
toegedacht in zijn nieuwe'
musical-in-de-maak: „Swing
pop". Nu, daar heeft Nelleke
wel iets van weg, deze Bos
sche kleermakersdochter.
Ruim 150 ontwikkelingswerkers trekken
per jaar naar landen in de Derde Wereld,
de meesten voor twee jaar, anderen lan
ger. Sommigen vertrekken uit idealisme,
anderen uit zucht naar avontuur, om de
dienstplicht te ontlopen, omdat ze de bons
hebben gekregen, ontslag, of zo maar.
Allen echter krijgen te maken met een
wereld vol allerarmsten, afhankelijkheid
en ongelijkheid en op een dag komt men
terug in Nederland, juist wanneer men
dAlr is ingeburgerd, voor zover mogelijk.
De klap die het thuisfront uitdeelt, blijkt
in de meeste gevallen harder dan die van
de Derde Wereld. Onbedoeld natuurlijk,
maar daarin schuilt het grootste pro
bleem: de Nederlander weet niet wat de
ontwikkelingswerker heeft meegemaakt
Deze kan, eenmaal terug, zijn ei niet kwijt
en gaat zichzelf een probleemgeval vin
den. Roeland Kerbosch, die al eerder over
de Derde Wereld filmde, brengt dit in
beeld in de film „Retourtje Derde We
reld". Deze film wordt verspreid over
belanghebbende instanties en wordt door
de omroep komende zomer op de buis
gezet.
De meeste televisiekijkers kennen het wer
vende filmpje wel van de Stichting Neder
landse Vrijwilligers, waarin Ton van Duin
hoven benadrukt dat alle vogels welkom
zijn, mits ze prima zijn. Dit filmfragment
heeft Kerbosch gebruikt ter inleiding van
zijn film die naar weerskanten signaleert,
zonder een oplossing aan de hand te doen.
De kijker krijgt een vaag beeld van het
ontwikkelingswerk, Kerbosch doet niet
meer dan heel even aanstippen, maar geeft
toch een goed beeld van wat de ontwikke
lingswerker terug in Nederland wacht.
Niet zonder humor. De film toont aan hoe
een van de ontwikkelingswerkers 's mor
gens vroeg erop uit trekt om de vuilnisbak
ken na te lopen op bruikbaar materiaal.
Nogal nuchter merkt hij op dat het hele
interieur van zijn woning bestaat uit „ge
vonden voorwerpen".
Verwijtend laat Kerbosch de lens van zijn
camera gaan over straten volgestampt met
auto's: welvarend Nederland. Maar tot wie
hij dit verwijt richt, is niet duidelijk - als
Roeland Kerbosch maakte „Retourtje
Derde Wereld", voor het thuisfront
van de Stichting Nederlandse Vrijwil
ligers.
tenminste van een verwijt sprake is, omdat
de Nederlander er ook niets aan kan doen
dat hij van zijn salaris een auto koopt en
wat ons land nog meer in voorraad heeft.
Wanneer Kerbosch alleen bedoelt: zo ziet
de Derde Wereld er uit en zo Nederland,
dan is hij zijn doel voorbijgeschoten. Want
men hoeft maar uit het raam te kijken om
te zien wat deze cineast per camera kon
vastleggen.
Het is overigens helemaal nogal moeilijk
te becijferen, wat Kerbosch en met hem
de Stichting Nederlandse Vrijwilligers
voor ogen stond. De stichting schrijft: „Bij
hun terugkeer wacht de vrijwilligers een
koude douche. Zij zien de verspilling van
de welvaartsmaatschappij ineens met an
dere ogen. Wat erger is: zij bemerken dat
het onderwerp ontwikkelingssamenwerk
ing, dat hunzelf zo na aan het hart ligt,
bij veel van hun vrienden en kennissen
nauwelijks leeft. En het ergste van alles:
zij kunnen hun verhaal niet kwijt, want
ze kunnen het niet goed vertellen en nie
mand wil luisteren."
Als het hoofdstuk: weggeweest en nu te
rug, b afgesloten, blijkt een nieuw hoofd
stuk aan te breken: de wederaanpassing
van teruggekeerde vrijwilligers en de be
wustwording van de ontwikkelingsproble
matiek in Nederland.
Het lijkt erop, dat Kerbosch in de eerste
plaats dat ei heeft gefilmd, dat de vrijwilli
ger in Nederland niet kwijt kan. Een
boeiend praatonderwerp wellicht, maar de-
geen die de film bekijkt, staat na afloop
met dezelfde lege handen als daarvoor. Als
zelfs de echtgenote van een ontwikkelings
werker al zegt, het werk in de Derde
Wereld niet goed te kunnen begrijpen, dan
kan van de gemiddelde voorbijganger
moeilijk méér worden verlangd.
De film blijft bij een tamelijk loos signale
ment er is teleurstelling na terugkeer, de
koffiepot staat weer gezellig te pruttelen.
Vermoedelijk heeft Kerbosch, in opdracht
van de stichting, ook niet meer bedoeld
dan een tamelijk vrijblijvend signalement
waarmee anderen, zoals de terugkerende
vrijwilliger zelf, moeten werken. Met na
me: wat doet die vrijwilliger met de kennis
- behalve zijn eigen vakkennis waarmee hij
werd uitgezonden - die hij in de Derde
Wereld heeft opgedaan? Zoals de zaken
thans liggen: vrijwel niets. Intern blijkt
men niet verder te kunnen komen dan
eindeloze discussies, nadat de vrijwilliger
in die Derde Wereld .monumentjes heeft
achtergelaten", zoals een nieuwe weg,
waarover een van deze vrijwilligers
spreekt.
De ondervinding die daar wordt opgedaan,
moet hier in Nederland worden gebruikt,
is thans de doelstelling. De film van Kerbo
sch: „Retourtje Derde Wereld", moet de
aanzet zijn. „Aan ons, de Stichting Neder
landse Vrijwilligers, om hierop zo spoedig
mogelijk en adequaat in te spelen", aldus
de chef van de Nederlandse stichting, drs.
W. Zevenbergen. Maar hoe, gaf ook hij niet
aan, hoe krachtig het applaus was, waar
mee de film van Kerbosch werd ontvan
gen.
F. J. BROMBERG
Georgien en Herwin maken kennis met hun nieuwe school Schwejk voldoet aan de oproep om vrijwillig in dienst
in de serie „Kon Hesi Baka". te gaan nu dè oorlog is uitgebroken.
Koos Postema start vanavond
bij de VARA met een nieuwe
reeks „Een Groot Uur U". Dit
programma is sinds 1970 regel
matig op het scherm versche
nen en heeft altijd geprobeerd
informatie te geven over so
ciaal/medische onderwerpen.
Het waren programma's die de
taboesfeer rond de onderwer
pen moesten wegnemen en men
slaagde daar vaak in. In het
eerste nieuwe programma
wordt aandacht besteed aan de
voeding. Het is de bedoeling om
de waandenkbeelden, vooroor
delen en misverstanden rónd
dit onderwerp uit de weg te
ruimen. Hierbij speelt de Hart
stichting een belangrijke rol.
Vragen van de kijkers zijn tra
ditiegetrouw van harte wel
kom.
Ned. II, 21.30 uur.
Van Gewest tot
gewest
deld worden is het carnaval in
Oeteldonk. In Den Bosch is men
alweer vanaf 11 november vorig
jaar bezig met de voorbereidin
gen voor het carnaval. Op 5, 6
en 7 februari is het weer zo ver
en verandert de hoofdstad van
Brabant in het durpke Oetel
donk. Alle Bosschenaren trek
ken dan de „boerenkiel" aan en
begeven zich onder het gezag
van Prins Amadero. Hoe Den
Bosch zich voorbereidt op car
naval ziet men in deze reporta
ge.
Ned.1,19.04 uur.
PK
De nieuwe BMW die Eric Goe-
bel wil kopen wordt goedkoper
als hij meer voor zijn oude Fiat
terugkrijgt. Hij zwijgt daarom
tegenover de garage over de val
die de Fiat van de smeerbrug
heeft gemaakt. Voor Monika
Bach is de inruilauto van Eric
Goebel de eerste auto. Ze heeft
net haar rijbewijs en haar
klacht dat de auto zo raar doet
wordt dan ook door de garage
Panoramiek
„Panoramiek" besteedt van
avond aandacht aan de comple
xe problematiek van Noordoost-
Afrika Terwijl der grote mach
ten proberen hun invloed uit te
breiden in deze „hoorn van
Afrika", vinden er hevige ge
vechten plaats tussen Ethiopië
en Somalië, die beide aanspraak
maken op het gebied van de
Ogaden. In het noorden vecht
een guerrilla-beweging voor de
onafhankelijkheid van de Ethio
pische provincie Eritrea.
Ned. I, 22.05 uur.
Kon Hesi Baka
Georgien en Herwin zijn in Hol
land aangekomen, maar hun
moeder komt ze niet afhalen.
Gelukkig wordt het adres ge
vonden en komen ze toch nog
goed terecht. Ze gaan zo lang
bij vrienden van hun moeder
wonen en gaan kennis maken
Soldadt Schwejk
Schwejk meldt zich vrijwillig
als soldaat ondanks dat hij aan
reuma lijdt. Het levert hem ech
ter problemen op, omdat men
denkt dat hij de boel voor de
gek houdt. Hij moet naar het
ziekenhuis om het kwaaltje snel
en doeltreffend te laten verhel-
Bram en Freek
Nadat Bram en Freek de aktua-
liteit van de snoepvertegenwoor-
diger S. in de huiskamer ge
bracht hebben, komen ze nu
achter de alledaagsheid van
daan en ontluisteren zij samen
met gitarist Jan de Hont hun
eigen vak onder de titel „De tol
van de roem".
Ned. II, 22.35 uur.
(Van onze radio- en tv-redactie)
Huizen Het bestuur van de Reformatorische Politieke Federatie
heeft bij de officier van justitie in Amsterdam een klacht
ingediend tegen de VARA.
Het gaat hierbij om een aflevering van de VARA-informatierubriek
„Varavisie" van zaterdag. De RPF meent dat met het programma
onderdeel over het eroscentrum in Rotterdam een of meer strafbare-
feiten tegen de zeden zijn gepleegd. De RPF maakt zowel bezwaar
tegen de inhoud van het programma als tegen het tijdstip van
uitzending. „Temeer", aldus een woordvoerder, „omdat reeds in
de vooravond de meest opvallende scènes zonder enige waarschu
wing vooraf op het scherm zijn gebracht".
Nederland zingt als
elfde in
Eurosongfestival
Nederland komt als elfde land
aan de beurt tijdens het Eurovi
sie Songfestival, dat op 22 april
as. in het Palais des Congrès
in Parijs wordt gehouden.
Dit was het resultaat van de
loting, die in Parijs onder toe
zicht van de E.B.U. (Europees
Omroep Unie) heeft plaats ge
had ter bepaling van de volgor
de waarin de solisten van de in
totaal twintig deelnemende lan
den zullen optreden. Die volgor
de luidt: 1. Ierland, 2. Noorwe
gen, 3. Italië, 4. Finland, 5. Por-'
tugal, 6. Frankrijk, 7. Spanje, 8.
Engeland, 9. Zwitserland, 10.
België, 11. Nederland, 12. Tur
kije, 13. West-Duitsland, 14, Mo
naco, 15. Griekenland, 16. Dene
marken, 17. Luxemburg, 18. Is
raël, 19. Oostenrijk en 20. Zwe
den.
De tiende en laatste aflevering
van de door Anton Quintana
bewerkte en door Jan Keja ge-
regiseerde Guy de Maupassant-
verhalen bleek nog een half uur
langer te duren dan was aange
kondigd. Ruim tweeënhalf uur
dus. Voor de toneelliefhebbers
zou dat niet erg zijn, zei de
TROS-omroepster en daar zit
natuurlijk wel wat in, maar dat
neemt niet weg dat men achter
af de indruk kreeg dat die to
neelliefhebbers waarschijnlijk
toch nog iets meer aan hun
trekken zouden zijn gekomen
als er op het origineel een half
uurtje besnoeid zou zijn. Want
ietwat wijdlopig was het niet al
te verrassende verhaal, zoals het
zich nu in beelden aan ons voor
deed wel. En dat heeft ongetwij
feld aan die bewerking gelegen.
Want ook nu toonde Keja zich
een voortreffelijk tv-regisseur in
het algemeen, maar naar het
mij wil voorkomen voor dit
soort werk in het bijzonder. Wat
mij vooral weer eens opviel is
dat hij één van de weinigen is
die zijn acteurs en actrices
zover weet te krijgen dat zij het
gekunstelde „toneel-toontje"
als geoefend tv-kijker heb ik het
onderhand in het hoofd hangen
loslaten en zich van de meer
natuurlijke spreektoon gaan be
dienen. Maar hij vertelt zo'n
verhaal ook bijzonder goed, dat
wil dus vooral zeggen in de
passende, licht-ironiserende
trant, die zelfs blijkt uit de ach
tergrond muziekjes, waarvoor
de pianist Olaf Viruly deze keer
een flink deel van de pianolite
ratuur had afgeraasd. Dat deed
het overigens heel goed. Naar
bleek gaat er een langspeelplaat
komen. Naar men moet hopen
speelt Viruly daarop toch com
plete werkjes. Hoe het zij, het
moet bij deze toch even worden
vastgesteld dunkt mij, dat van
de Nederlandse televisie toneel
series die er de laatste jaren zijn
verschenen, „uit de wereld van
Guy de Maupassant" van Keja
ongetwijfeld één van de, zoal
niet de beste, was.
Herman Hofhuizen
Nederland 1
NOS
18.25 Sesamstraat
18.55 Journaal
19.04 Van gewest tot gewest
19.50 Politieke partl|en (PSP)
20.00 P.K., T.V-serle, afl. 7
21.15 Vangoghlana, concert
21.35 Journaal
21.50 Den Haag Vandaag
22.05 Panoramiek
22.35 Studio Sport
23.00 Journaal
Nederland 2
NOS
18.45 Toeristische Tips
18.55 Journaal
IKON
19.04 Kon hesi baka kom gauw
terug, TV-serle afl. 7
IKON/KRO/RKK
19.29 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
20.25 Socutera (leprabestrl)dlng)
VARA
20.30 De brave soldaat Schwejk,
TV-serle, afl. 2
21.30 Een groot uur U
22.35 De tol van de roem, TV-
show
NOS
23.25 Journaal
DUITSLAND 1
WDR: 18 Weite wilde Welt der
Tiere. TV-serie. 18.40 Wie das Le-
ben so spielt.... 19.15 Hier und
Heute. 19.45 Blauer Dunst: Lilli
und drei lange Züge.
20.00 Journaal
20.15 John Glückstadt
TV-film van Ulf Mlehe naar
de roman van Theodor
Storm over de neergang
van een oud-militair In de
vorige eeuw.
21.50 Bilder aus der Wissen
schaft
22.30 Tagesthemen
23.00 Sport (voetbal)
DUITSLAND 2
18.20 KO-OK (welsprekendheids
duel). 19.00 Journaal. 19.30 Die
Bankiers, TV-serie. afl. 3
20.15 Bllanz, economisch maga
zine
21.00 Jorunaal Journaal 21.20
Starsky Hutch, TV-serle
22.05 Eln neuer Lehrauftrag?, do
cumentaire
22.50 Die Rakete
TV-film van Dieter Wedel-
over een Westduttae die
van het leger een raket
steelt en overbrengt naar
de Sowjet-Unie.
00.35 Journaal
DUITSLAND 3
WDR: 18 Sesamstrasse. 18.30
Cursus Engels, les 43. 19 Jour
naal. 19.15 Medizin (Allergien und
Asthma).
20.00 Journaal
20.15 Ein Besteseller wlrd ge-
macht
Documentaire van Micaela
Lammie over de productie
en distributie van i
bestsellers aan de)
van Michael Burks fa
21.00 Momente
21.15 Hinder den Schellat
Documentaire over 'i
vraagstuk of klndererp I
gastarbeiders het pn i|
riaat van de toekomi
men. m
22.00 Der 7 Slnn
22.05 Faustrecht der Grostti
"Were the Sidewalk e
Amerikaanse sp<
(1950) van Otto Prem
met Dana Andrews t
ne Tlerney in miadai
riller.
23.35 Journaal.
ENGELAND
BBC 2:
20.00 Journaal
20.05 Democracy at Work
20.30 Newsday, actualiteiten
21.10 Julian Bream Masteri
Slot van de gitaarseri
Bream thuis met de
Robert Hoy en de Ja
ner KenJI Sano.
22.00 It's patiently obvioui,
serie, afl. 2
22.30 Foreign Affairs, TV-sp«
23.25 Arena: Cinema
Het succes
Wars" en de dood va
gisseur Howard Hawki
24.00 The Light of Experk
TV-serle, afl. 4
00.15 Journaal
BELGIË
NEDERLANDS 1
18.15 Bereboot 18.20 Tiener
ken. 18.50 Luchtschippers, Tl
rie. slot. 19.45 Journaal.
20.15 Nationale loterij
20.20 Happy Days, TV-serie
20.45 Washington met geil
deuren, TV-serie, afl. 2
22.20 Puur cultuur (Ikonen)
22.55 Journaal
BELGIË
NEDERLANDS 2
20.15 Vluchtweg, TV-serie
21.05 De mens in wording, Tl
rie, slot.
21.55 Wereldlepradag
BELGIË FRANS 1
18.25 Barbapapa. 18.30 Zig- J
spelprogramma. 18.45 La pe
et les hommes. 19.15 Ante
Soir. regionieuws. 19.30 Jour t
19.50 Madame Ie juge, TV-
van Simone Signoret, afl. 4
2t.30 Mlsh Mash, bekrorj 1
show
22.10 Journaal
22.25 Arts-Hebdo, kunstkronl^
22.55 Journaal
BELGIË FRANS 2
18.45 Interwallonië (voor
nen)
19.50 Le père de la mariée
"Father of the Bride"
rikaanse filmkomedie
van Vincente Minnelli
Spencer Tracy, Joan
nett en Elizabeth Taylor
21.20 La Breloque a Brac. v
melaarsrubriek
NEDERLAND 1
Sesamstrasse. 10.50 Schoolt!
sie. 17 Schooltelevisie. 17.30
leben kann so schön sein.
ENGELAND
DUITSLAND 1
10 Journaal. 10.25 Winter in Pus-
tertal, documentaire over Zuid-Ti-
rol. 10.50 Musikladen. 11.35 Bi-
lanz, economisch magazine. 12.20
Umschau. 12.50 Presseschau. 13
Journaal. 16.10 Journaal. 16.15
Sie - er - es. vrouwen over sexua-
liteit. 17 Kinder-Verkehrs-Club (ze
bra's). 17.05 Filmbriefe. 17.50
Journaal.
DUITSLAND 2
16.30 Cursus chemie (edelgassen)
17 Journaal. 17.10 Pinocchio, te
kenfilmserie. 17.40 Die Drehschei-
DUITSLAND 3
WDR: 8.05 Schooltelevisie. 9.30
ike
BBC 1: 10.41 Schooltelei
13.35 On the Move, taalles.
Journaal. 14. Pebble Mill, lu 1
programma. 14.45 Trumpton A
You and me, voor kleuters. 1
Schooltelevisie. 16.55
School, voor kleuters. 17.20
some Witch. 17.25 Jacka j"
o. «5 K
BELGIË
NEDERLANDS 1 enfc'
BELGIË FRANS 1 e„
2
HILVERSUM I
PP: 18.19 Uitz. van DS70. 18.30 Nws.
TROS: 18.41 (S) De verhalen van Virgi-
lius. vervolgverhaal voor kleuters. 18.45
(S) Michel en Louis amus. progr. 19.05
(S) Hartje Amsterdam. Amus. progr.
22.00 (S) een Mondje Frans. 22.30 Nws.
22.40 Aktua IV. 23.00 Kruis en Mol.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws VARA: 18.11 Dingen van de
dag. 18.25 (S) Tussen start en finish,
sportprogr 19.30 (S) Brassband Maga
zine 20.00 Nws 20.05 (SI VARA-Klas-
siek. 21.45 (S) Over vroeger in p
en poëzie. NOS: 22.15 Open Sd
23.00 (S) Met het oog op morgen.L
(Aktual overz. Radio-TV. 23.10 Del
van morgen 23.20 Den Haag Van g,
23.52 Even op adem komen, yoga
Nws
HILVERSUM III
NOS: 18 03 Oe Vacaturebank. 18.lft
NOS-maal 19.30 (S) Langs de lijn. i n:
en muziek 23.02 (S) NOSJazz O.O
Meiro s Midnight Music. 1.02 (S) k
kuul. 2.02 (S) Dat wordt wee
werk 4 02 (SI De achternacht.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
Woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus,
gewijde muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en
nu. 7.55 (S) Vandaag... donderdag, ge-
var progr. 8.24 Trefwoord. 8.30 Nws.
8.36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 (S)
Wie weet waar Willem Wever woont?
vragen van luisteraars. 9.45 (S) Onder
de hoogtezon, pastoraal-muzikaal be
zoek. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver,
progr. voor ouderen. 12.00 (S) De Kili-
ma Hawaiiaans Show. 12.15 Boer en-
tuinder 12.26 Meded. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu.
12.55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 (S)
Een uur natuur. 14.15 (S) NCRV-Glo-
baal. gevar. progr. (15.30 Nws.). 17.30
Nws. 17.32 Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 AVRO-klok. (8.00 Nws. 8.11 Radio-
journ.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00
De Gebeurtenis, docum. 9.35 Water-
Radio-Lawaaipapegaai. 10.10 Arbei r
taminen. (11.00 Nws. 11.03 Radii* K
naai.) 11.30 Rondom Twaalf. 1
AVRO's Sportpanorama 13.00 I
13.11 Radiojournaal. 13.25 Beurspli 'i
13.30 'n Middagje AVRO. (16.00 I t
16.03 Radiojournaal). 17.00 13-Spec
17.40 De Vriie Gedachte. 17.55 Mrff*
be- HILVERSUM III
beter. 9.03 (S) De Hugo
Show. 11.03 (S) Gerard de vries
op verzoek 12.03 (S) Boter Kl<_.
prijzen 14.03 (S) PolderpoppUl
16.03 (S) De Europarade.
HILVERSUM IV
KRO 7.00 Nws. 7.02 (S) BadinerieJ
Nws. (S) Aan woorden voorbij.. 9.11
Solo. 10.00 (S) Helsinki Festival t
12.00 (S) Rondom.. Bartok. 14.001
14.02 (S) Spektakel. 14.30 (S) Voff
droom begint. 15.00—17.00 (S) Elfi
Elgar The Deem of Gerontius.