Jannetje Strengers: „Jeugd activeren, maar hoe moet dat via de televisie...? TERUGBLIK GEVECHT OM ERFENIS IN „HET LEGAAT" TELEVISIE VANAVONl TELEVISIE WOENSDA .tl RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG KRO-leiding grijpt in in programma van Aad v.d. Heuvel-show RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DINSDAG 24 JANUARI 1978 PAGIN DU Scène uit „Het Legaat" met Ton Kuyl (midden) als Lesable. die met Coralie zal trouwen voor de erfenis. Links Paul Beudel en rechts Niek Engelschman. overlijden, blijkt het binnenha len van de erfenis niet zo mak kelijk te zijn als gedacht werd. Ned. II, 20.25 uur I love Amin De Anglicaanse bisschop Festo Kivengere moest vorig jaar fe bruari uit Oeganda vluchten, omdat het daar voor hem te gevaarlijk werd. Desondanks zegt hij nog steeds van Amin te houden. Bisschop Kivengere be hoorde tot het gezelschap dat bijna een jaar geleden mee maakte dat aartsbisschop Loe- woen door volgelingen van Amin werd opgepakt De bis schop zegt ervan overtuigd te zijn dat Loewoen vermoord is en niet omgekomen tijdens een taxi-ongeluk, zoals officieel be kend gemaakt werd. Bisschop Kivengere heeft met mensen ge sproken die het lijk van de aartsbisschop hebben gezien. Er waren duidelijk twee kogelwon- den te zien. Na de dood van Loewoen hebben kivengere en andere vrienden geprobeerd hem een waardige begrafenis te geven maar dit mislukte. In de-' zelfde tijd werd hij gewaar schuwd dat hij op de lijst stond om gedood te worden. Toen is Kivengere samen met zijn vrouw uit het land gevlucht Hij woont nu in Califomië, om van- daaruit over de hele wereld ac ties te leiden tot steun aan ge vluchte Oegandezen. Ned. 1,20.00 uur. HILVERSUM - Aad v.d. Heuvel van de „Al les Is Anders Show" van de KRO-tv ligt in conflict met de pro grammastaf van deze omroep. Aanleiding vormt een van hoger hand verboden en niet uitgezonden carnaval slied in de laatste show, welk lied een parodie heette te geven op dit volksfeest. De tekst voor dit liedje was geleverd door men sen als Simon Vinke noog op aanwijzingen van Jef Rademakers, die de carnavalsindus trie wilde ontmaskeren in een discussie tijdens genoemd tv-programma na het ringen van dit lied, waarin nogal vrij moedig wordt omge sprongen met de naam van Christus en „paters en proleten" op één lijn worden gesteld. Dit liedje zou gezongen moeten worden door de Bossche carnavalszan ger Wim Kersten, die er voor- naar de studio kwam, maar toen hij de tekst onder ogen kreeg weigerde deze te zingen. Intussen had Frans Wij- sen, chef van de infor matieve programma's ook lucht gekregen van deze affaire. Hij zorgde ervoor dat dit hele on derwerp uit de laatste show bleef. hierover uiterst verbol gen. Hij zei geen cen suur te kunnen verdra gen. Hij was niet gevoe lig voor het argument, dat de KRO haar eigen medewerkers niet „cen sureert", maar als uit vloeisel van haar taak bepaalt wat al of niet wordt uitgezonden. Tussen programmastaf en Aad v.d. Heuvel zal dezer dagen een gesprek worden gevoerd te neinde uit de moeilijk- Aad v.d. Heuvel raakte heden te komen. Festo Kivengere, de Anglicaanse bisschop, die moest vluchten uit Oeganda in „I love Amin" Ot en Sien „Ot. en hoe zit het nou met Sien", het magazine met nieuws en achtergronden over zaken die speciaal voor vrouwen. maar ook voor mannen belang rijk zijn, bevat een interview met de staatssecretaris voor emancipatiezaken mevrouw Kraayeveld-Wouter9. Ze vertelt o.m. hoe zij de vrouwenemanci patie wil bevorderen. Verder verhaalt een timmervrouw over haar ervaringen met arbeidsbu reaus, omscholing en werkge vers. Voorts een film over een cursus voor vrouwen om zich wat weerbaarder op te kunnen stellen en wat kun je doen om de gevolgen van een borstampu- tatie zo goed mogelijk te ver werken. Ned. I, 22.05 uur. Brazilië Brazilië heeft de naam voor ge kleurde bevolkingsgroepen het meest tolerante land ter wereld te zijn. Dit is echter een sprook je want bijna de helft van de 110 miljoen inwoners van Brazi lië, die zwart of gekleurd zijn, zijn onveranderlijk arm en onontwikkeld ten gevolge van rassendiscriminatie. Dit alles komt nog eens duidelijk naar voren in de door Jim Giggans vervaardigde documentaire „Brazilië, niet eenvoudig zwart wit". Ned. 1,22.45 uur. Bassie en Adriaan Adriaan en Bassie krijgen werk aan de Erasmusschool. Bassie moet de werkster vervangen, terwijl Adriaan gymnastiekles moet geven. Als Bassie klaar is met het boenen van de vloer, gaat hij bij Adriaan kijken, die net wat moeilijke oefeningen voordoet. Bassie gooit bij Adriaan een spinnetje in zijn hemd waardoor deze schaterend op de vloer gaat liggen kronke len. Het hoofd van de school vindt het echter minder aardig. Ned. II, 19.17 uur. Het had iets van een wrange, zij het uiteraard ongewilde scherts dat de VARA metJlalfon Heu vel zwijgt.een komische Is raëlische film, die zich in leger- kringen afspeelt, moest verto nen op het moment dat de vre desbesprekingen tussen Egypte en Israël in een akelige impasse zijn geraakt. Zoals een mens trouwens aan iets Freudiaans gaat denken als hij verneemt, dat de maker van de rolprent, Assaf Dayan, inderdaad een zoon is van Mosje, de generaal. Misschien had junior iets af te reageren, het was overigens wel een werkje vol van een zeer nadrukkelijke, om niet te zeg gen bijna handtastelijke soort humor. Nou ja, een aardige tijd passering daar niet van. De om roep deed ons trouwens voor een goed deel van de avond in het vrolijke soldatenleven ver keren. Want wij konden ook nog kijken naar de eerste aflevering van de Tsjechische televisieserie over „de brave soldaat Sch- wejk". Het ging hier om een herhaling, want de Vara had de zaak in 1973 ook al eens op het scherm gebracht. Helemaal be grijpen doe ik dit snelle terug grijpen naar een recent verle den egenlijk niet. Want van zulk een ongewone kwaliteit is dit satirische werk nu ook weer niet. Zowel „Vara-visie" als „Brand punt" waren bij het 26e partij congres van de CPN geweest, waar, zoals Brugsma het kern achtig uitdrukte, Paul de Groot „op de mestvaalt van de ge schiedenis" is gegooid en n kon er dus beleven dat hij door Henk Hoekstra van „anti-com- munisme van het smerigste soort" werd beschuldigd. Een singulair wereldje toch, die ex treem linkse broederschap. „Va ra-visie" had ook een vrij uitge breide reportage over müieube- dreigende ellende die een plas- ticfabriek, gelegen tussen Hal steren en Bergen op Zoom, ver spreidt. De onverbiddelijke con clusie ervan moest zijh dat het toch echt de hoogste tijd wordt dat daar wat aan gedaan wordt Hans Mulders, de schrijver van een proefschrift over „kunst in crisis en bezetting" werd gein- terviewd. En toen ik de vraag stellende jongedame bij hem hoorde informeren of er „ook kunstenaars zijn opgepakt of misschien zelfs wel zijn omgeko men" kwam de gedachte even bij mij op dat dr. L. de Jong misschien toch met enige reden kon voorstellen dat zijn serie over „de bezetting" nog eens herhaald wordt. HERMAN HOFHUIZEN NEDERLAND 1 Teleac 18.15 Werken aan het thema (Wonen, 2) NOS 18.45 Fabelt|eskrant 18.55 Journaal EO 19.04 Windkracht 16 19.30 De Bl|bel open, afl. 6 20.00 Ik houd van Idi Amin, do cumentaire 20.30 Jubileumconcert Felke As- ma, deel 2 21.00 Nader bekeken NOS 21.35 Journaal 21.50 Den Haag Vandaag 22.05 Oten hoe zit het nou met Sien? 22.45 Brazilië, documentaire 23.15 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.45 Informatie voor Italianen 18.55 Journaal TROS 19.04 Callmero, afl. 33 19.17 Baaale en Adriaan, jeugd serie, afl. 2 19.39 Mickey Mouae Club, afl. 2 NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 Het legaat, TV-apel 22.05 Aktua TV NOS 22.55 Journaal DUITSLAND 1 WDR: 18 Die 6 Siebeng'scheiter. schoolquiz. 18.40 Orson Welles erzahlt. 19.15 Hier und Heute. 19.45 Danke, Kapt'n, Tips für Lan- dratten. 20.00 Journaal 20.15 Eln Platz für Tlere 21.00 Report Baden-Baden 21.45 Elnaatz in Manhattan (Ko- jak), TV-sorie 22.30 Tagesthemen 23.00 Ciochemerle, TV-serie, afl. 4, slot 0.05 Journaal DUITSLAND 2 18.20 Der rosarote Panther, teken filmserie. 19 Journaal. 19.30 Der Gendarm von St. Tropez (Le Gen darme de St. Tropez), Franse speelfilm (1964) van Jean Girault met Louis de Funès. 21.00 Journaal 21.20 Grenzstelne, documentaire 22.00 Apropos Film, filmpremiè res 22.45 25 Jahre Jazzkeller in Frankfurt 23.45 Journaal DUITSLAND 3 WDR: 18 Sesamstrasse. 18.30 Ma- thematik, les 17. 19 Journaal. 19.15 Ein Kind des Kilimandscha- ro, documentaire. 20.00 Journaal 20.15 Plattform (Zeitzeugen) 21.00 Momente 21.15 Star-Revue 1938 Peter Weck, de Weense acteur, haalt filmherinne ringen uit 1938 op met o.a. Lilian Harvey, Gustaf Gründgons en Roslta Ser rano. 22.00 Sport 22.30 Wenn die Uebe hinffillt TV-serie over partnerpro blemen (afl. 4) met Ruth Maria Kubischek, Dirk Oautzenberg en Bi Mlra. 23.00 Journaal ENGELAND BBC 1: 18.05 John Cri Newsround. 18.10 Star Tum^^ serie. 18.40 Journaal. 18.5! porling England. 19.20 Natil de goes North. 19.50 Penio documentaire serie. 20.20 The Oregon Trail, TVi 21.10 The Battle of the Atty documentaire 22.00 Journaal 22.25 The Spongers, TV-spa Jim Allen 010 Tonight, actualiteiten 0.45 The Engineers, TVi afl. 3 BBC 2: 10.00 Journaal 20.05 Propaganda with Fa«L 1.3 (The new Jorusalei 20.30 Newsday, actualiteiten 21.10 International Pro-Celt Golf (The Marfsy Tropl 22.00 Spike Mllligan In Q 7 serie 22.30 Revolution at the dagbladdocumentaire I 24.00 In the Looking Glass, slcalserle, afl. 2 0.30 Journaal 0.40 The old grey Whistle popmuziek (The Mota{ BELGIE w NEDERLANDS 1 18 Bereboot. 18.05 Sesamst 18.30 Ken uw recht. 19 Het sche potlood. 19.08 Humanis Verbond. 19.45 Journaal. 20.10 Dolle Dinsdag, liedjei gramma 20.55 Verover de aarde, mentalre 21.45 Dan, Badger and all Coal Gedramatiseerde mentalre van W. H. Cf way over de relatie tu een jonge mljnwerke een ondergronds wei! j' paard. 22.35 Journaal BELGIE NEDERLANDS 2 20.10 Slissa en Cesar, TV^ afl. 2 20.55 Panorama, actualiteiten 21.20 De privé-detective „The long Goodbye", I rikaanse speelfilm van Robert Altman niej J liott Gould als speij Philip Marlowe. BELGIE FRANS 1 do 18 Barbapapa. 18.05 Emile, derserie. 18.30 Zig-Zag, spt gramma. 18.45 TV F, kookrut 19.15 Antenne-Soir, regionii 19.30 Journaal. 19.50 Histoi rire: Zygomaticorama met Cowl en Pierre Tchemia. 21.05 Des lois et des 22.05 Journaal 22J0 Entrée tibre (huurders sociale woonruimten) 23.00 Journaal BELGIE FRANS 2 18.45 Schooltelevisie. 19.501 voor de vrouw. 20.20 Jean-ChrisJophe, TV-sig( afl. 3 21.15 Franqoise, Martine, Cé pa et les autres, TV-serie tei NEDERLAND 1 10.00 Schooltelevisie. VARA 15.30 Het huis van niemand, jeugdserie, afl. 1. 15.55 Ontvoering op Malta, jeugdfilm. 17.15 De Film van Ome Wiliem. DUITSLAND 1 10 Journaal. 10.25 Das Madchen und der Mörder (l'Assassino di Trotsky), Italiaans-Franse speel film van Joseph Losey uit 1972 met Alain Delon, Richard Burton en Romy Schneider. 12.05 Report Baden-Baden. 12.50 Presseschau. 13 Journaal. 16.10 Journaal. 16.15 Sehsack, afl. 1. 17 Hundeführer Walczak, Poolse TV-serie, afl. 3. slot. 17.50 Journaal. DUITSLAND 2 16.20 Turn mit! 16.30 Rappelkiste, voor kleuters. 17 Journaal. 17.10 Arpad, der Zigeuner, TV-serie. 17.40 Die Drehscheibe. DUITSLAND 3 WDR: 8.05 Schooltelevisie. Sesamstrasse. 10.15 Schooitel sie. 17 Schooltelevisie. ENGELAND BBC 1: 10.15 Schooltelevi 11.45 You and me, voor kleul 12 Schooltelevisie. 13.05 Kon te. Duitse les. 13.45 Journaal. Pebble Mill, lunchprogram jT 14.45 The Mister Men. Schooltelevisie. 16.55 School, voor kleuters. 17.20 chè Turtle. 17.25 Jackanory. Screen Test, filmquiz. BBC 2: 11.20 Gharbar, voor ten. 11.45 Parosi, voor Aziati Play School. BELGIE NEDERLANDS 1 en 15.30 Open School. 16.30 Tip-Ti jeugdprogramma or A -v aten r HILVERSUM I P.P.: 1819 Uitz. van COA. ia30 Nws. 18 41 Per Saldo 19.00 En toen nam zij nog een drankje, klankbeeld. NOS: 19.15 (S) Accoord. kroniek van de ama teuristische muziekbeoefening. AVRO: 20.00 (S) AVRO Totaal theater (22.30 Nws. 22.40—2255 Radioioum.) 2365 Nws HILVERSUM II 18 00 Nws KRO: 18.11 Echo 1030 (S) Op Vleugels, piano-improvisaties. 16.50 Verkenning. 19.00 Kerk in meervoud. 19.30 (S) Zin in muziek. 20.00 I 20.15 Spectaken Internationaal cult, aktual NOS: 23.00 (S) K op morgen. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 181 Nos-maal. VARA: 19.02 Poprekons f( tie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 f donder. 23.02 (S) Wachten op nacht. 0 02 (S) Nacht drie draal (S) Peter Holland. 5.02—7.00 (S) Tn olc s HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko men. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-ochtendedi- tie. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de huis vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij, gesprek. 10.00 (S) Wat zeg je me nou. 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-Toemee. region. Progr. 11.45 (S) Cafe-Chantant. Liedjes en Muziek uit de goede oude lijd. 12.26 Meded. voor land- en tuin bouw. 12 30 Nws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Raadt een lied. of niet. muzikaal telefoonspel. 13 30 (S) Sport na sport, jeuodprogr. 14.00 (S) Specialiteit en a la Carte, muz wensprog. 15.00 (S) Als dat zou kunnen, verzoekpl. (15.30 Nws.) 1630 (S) Kernpunt, gesprekken. 17.20 OVERH. VOORL.: tekst en uitleg. Een rubriek van het min. van O. en W. 17.30 Nws. TROS: 17.32 Aktua-maflazine. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.U ucntenagym. 7.2O In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Even muziek. NOS; 9.20 Wat heeft dat kind? 9.35 Waterst. VARA: 9 40 Schoolradio. 10.00 R 00 weekblad. (11.00 Nws.) 11.30 De Fi »?c opera (17). 12 00 Berge.jk-Ger ijn 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de 13.30 Stoomradio. 16.00 Nws. 16-1 vernedering, hoorspel. 17.00 (S) M pole Orkest olv. Dolf van der U RVU: 17.35 De gomeenteraad (4). VI #n 17.55 Meded.. SOS- en politieber. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham (S) Pep op drie 11.03 (S) drie op verzoek 12.03 (S) Drie tusf middag. 14.03 (S) De Theo Sic L Show. (16.03 (S) Hi (meesters ir" tual. HILVERSUM IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het 1 Woord. 7.08 (S) Te Deum Lau 7.30 (S) Preludium. 9 00 Nws. 9 Onder schooltijd. 10.00 Orkr* 11 40 (S) Platennieuws 12.00 (I muziek 14.00 Nws. 14.02 (S) V uit de wereldliteratuur. 14.20 (S>1 delta Delusa, opera van Haydn. De doelstellingen van Jannetje Strengers, die twee jaar geleden het lesgeven in dramatische expressie eraan gaf om bij TROS-jeugdzaken haar theorieën in de praktijk om te zetten, zijn prima. Maar als zij daarover vertelt, doet zij voortdu rend aan Willem Elsschot denken die lang geleden opmerkte: „Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren". Doodslaan, waarover Elsschot verder gaat, doet Jannetje niet, maar ze tobt zich suf hoe het dan wel moet met haar theorie: de jeugd activeren via de beeldbuis. Want zij heeft niet alleen te maken met wetten en praktische bezwaren, zij weet ook dat het televisietoestel een ding is ter ontspanning en vermaak, waarvan je soms ook iets kan opste ken. Maar de jeugd aanzetten iets te gaan doen? Iets van haar streven dringt door in haar serie ..Speelplaats", waarvan afgelopen zaterdag, zoals gemeld, deel vier is uitgezonden. Dat deze serie op vele punten nog sterk te wensen overlaat, is Jannetje bekend. „Er volgen in elk geval nog vier uitzendingen en misschien gaan we er nog een seizoen mee door. het hangt er vooral van af, hoe de serie uiteindelijk wordt beoordeeld. Voorlopig nog niet zo best". Deze conclusie wekt bij Jannetje geen ontmoedi ging op, integendeel; zij heeft duidelijk voor ogen wat zij wil bereiken en als aan haar werk nog iets schort, dan moet dat worden verbeterd. Nogal eenvoudige zaak. Jannetje: „Ik heb tien jaar les gegeven in dramatische vorming op lagere scho len. heb daarin cursussen gegeven aan een pedago gische accademie en voor verpleegsters en zo. Tot ik ook les gaf aan de Lerarenopleiding Zuid-West- Nederland. dramatische vorming. Verder dan oe verloos geklets kwamen we niet Je blijft aanbie den. maar je krijgt nooit de kans iets echt af te maken. Toen ik twee jaar geleden bij de TROS kon komen en de regie-cursus van de NOS volgde, was ik echt blij. Daar stak ik wat op, je leert er werken. Bij de TROS ben ik begonnen met de produktie van Koning Bolo, maar produktie ligt me niet zo. Vervolgens deed ik de regie van Scapa en een tijdje Ren je rot en nu dit idee, Speelplaats. O ja. En Martin (Brozius) is jarig. Maar dat was nog niet wat ik bedoelde. Wat ik echt wil, ligt een beetje in Speelplaats, maar volmaakt is het nog lang niet" Consumeren Het zit Jannetje Strengers niet lekker, dat de televisie zo voornamelijk noodt tot consumeren. „Ja. Kinderen moeten naar een programma kun nen kijken en na afloop, naar aanleiding van de uitzending, iets gaan dóén." Ze is erg voor doen, deze Jannetje, maar hoe krijg je kinderen zo ver. De opzet van Speelplaats is aldus: leerlingen van een van de hoogste klassen van een lagere school krijgen de opdracht een opstel te schrijven over een door Jannetje bedacht onderwerp. Zij leest alle opstellen door en haalt er de gegevens uit, die zich kunnen lenen voor een televisieverhaal. Jannetje: „Wat in het verhaal zit, is dus voor honderd procent van de kinderen zelf afkomstig. We schrijven een verhaal en nodigen dan de leerlingen uit, dat te komen spelen, op school en in de studio. Ze mogen daarbij improviseren wat ze willen. Het werkt erg lekker, de kinderen vinden het leuk, ook al heb ik ze tevoren moeten Jannetje Strengers: „Jeugd activeren.." vertellen dat niet alle ideeën kunnen worden ge bruikt en niet alle leerlingen mee kunnen spelen. Maar dat begrijpen ze wel." Tot dusver is er niets aan de hand. De meewer kende leerlingen beleven de opnamedag als een schoolreisje, het groepsgebeuren krijgt ten volle gestalte. Jannetje: „Maar ik begrijp nu ook wel, dat de doorstroming naar de kinderen in de huiskamer te wensen overlaat. Ook die kinderen moeten het leuk vinden, geactiveerd worden iets te gaan doen, waarbij hun fantasie aan het werk wordt gezet. Dat ze een verkleedkist uitpakken, het onderwerp van de uitzending gaan naspelen." De uitzendingeen van Speelplaats hadden tot dus ver tot onderwerp: verhuizing, op reis, in een etalage en afgelopen zaterdag de ontdekking in de fabriek. Over vijf weken komt aan de beurt „In de stad", waarvoor wordt gefilmd in Maduro- dam. Jannetje: „Dat gebeurt helemaal in chromakey, dat willen zeggen dat met twee camera's wordt gewerkt. Een daarvan maakt opnamen in Maduro- dam, de andere camera is ongevoelig voor blauw en wordt in de studio gebruikt, waar alles blauw is geverfd, behalve de personen en dingen die in de uitzending moeten komen. Door een bepaalde vorm van vergroten en verkleinen en overlappen kan je personen uit de studio zo projecteren dat het Üjkt alsof ze in de huizen van Madurodam leven. En om dat leven gaat het" De opstellen van de kinderen voor het volgende onderwerp zijn nog niet binnen en het Maduro- damverhaal is dus niet geschreven. Jannetje: „Het is in elk geval mijn bedoeling dat je een soort sprookjesverhaal te zien krijgt, waarmee de kinde ren thuis, als ze dat willen, verder kunnen. Want dat blijft mijn bedoeling: kinderen activeren." Elke voorgaande uitzending levert Jannetje Stren gers lessen op; zo vervalt in de komende uitzendin gen de inleiding die tot dusver aan de film vooraf ging. „Daar hebben de kinderen niets aan, thuis bedoel ik. In die Madurodam-film, met de sfeer van rond 1900, laat ik een brood een halve cent kosten; dat soort informatie. Dan steken de kinde ren thuis onbewust ook nog iets op. Maar het voornaamste is, dat kinderen over een bepaalde drempel worden geholpen, ze gaan meedenken en los raken van het idee „nee hoor, dat doe ik niet", omdat iets gek zou zijn. De kinderen en niet alleen met wie ik werk, maar ook thuis, moeten leren met elkaar om te gaan en als het mogelijk is, ook met de ouders. Want dat moet je me eens zijn, er wordt tegenwoordig heel wat minder gewandeld en gefietst dan vroeger, de kinderen met de ou ders. Dat is toch jammer. En als je kijkt hoe de kinderen voor de televisie zitten, dan merkt je dat ze dat heel vaak alleen doen. Het zou beter zijn, als er programma's waren, voor kinderen die er met hun ouders naar kijken en er dan later over praten. De IKON doet dat al heel goed, maar meer over geestelijke onderwerpen. Ik zou willen, dat de kinderen en de ouders samen iets gaan doen. Maar hoe..." Na lange jaren van lesgeven op lagere scholen, is Jannetje Strengers nu twee 'jaar bezig met omroep; niet overdreven lang om tot opmerkelijke programma's te komen. Jannetje; „Ik wil later ook iets doen voor kinderen die ziek zijn, iets hebben zoals een beugel van hier tot daar. Of in het gips zitten of waarvan de amandelen worden geknipt Zó voorlichting geven, dat ze weten wat hun te wachten staat en dat ze er niet alleen in staan. Maar dat komt later wel; eerst moet m'n Speel plaats goed worden. Wacht maar." F. J. BROMBERG De laatste aflevering in de serie verhalen van Guy de Maupas sant heet „Het legaat". Voor dit verhaal werd er gedeeltelijk op locatie en gedeeltelijk in de stu dio gefilmd. Voor de buitenop namen werden kasteel Ter Horst bij Loenen (Veluwe) ge bruikt. Verder Loenermark en het NS-station van Beekbergen. Het verhaal gaat over het gezin Cachelin. Dit bestaat uit César (Paul Meyer), zijn dochter Cora lie (Nelleke Burg) en zijn onge trouwde ziekelijke zuster Char lotte (Enny de Leeuwe). Char lotte is niet de gemakkelijkste in huis, maar ze wordt getole reerd, omdat ze heeft gezegd dat Coralie een aanzienlijk ka pitaal zal erven. César denkt daarvan tz.t. ook de vruchten te plukken en probeert een ge schikte echtgenoot voor zijn dochter te vinden, omdat dat een van de voorwaarden schijnt te zijn. Zijn collega Lesable, klerk op hetzelfde ministerie, wordt de gelukkige echtgenoot. Als tante Charlotte komt te Rally van Monte Carlo dagelijks op de radio (Van onze radio- en Lv.-redac- tie) HILVERSUM De Rally van Monte Carlo, die tot vrijdag 27 januari wordt gehouden, zal da gelijks door de NOS-radio wor den gevolgd met korte reporta ges en vóór- en nabeschouwin gen, die zullzn worden uitge zonden in de sportrubrieken en aktualiteitenrubrieken van de diverse omroepen. Ook zal elke avond in het NOS-radiopro- gramma „Met het oog op mor gen" tussen 23.00 en 23.55 uur via Hilversum 2 aandacht aan deze rally worden besteed. De verslaggever is Klaas Samplo- nius. Produktie: Jaap Hofman.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 2