Jasperina de Jong in „Van beroep: cabaretière" TERUGBLIK DE HACHELIJKE HUMOR VAN NEERLANDS HOOP IN DRIE DELEN OP TV hou l het LJ scherm in tiet oog Zenderkleuring bij uitbreiding radio TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/ MAANDAG 9 JANUARI 1978 PAGINA 2" Alvorens men zich op 15, 21 en 25 januari voor het tv-toestel zet om in drie delen de omgewerkte interieur-show van Neerlands Hoop over zich heen te laten gaan in de regie van Jop Pannekoek, kan het goed zijn zich even te verdiepen in het wezen van de huidi ge kleinkunst Want Freek de Jonge en Bram Vermeulen zijn geen gemakkelijke jongens. Wat zij bedrijven hebben we al eens punk-ca baret horen noemen en punk staat voor het cru afwijzen van wat tot op heden voor fatsoenlijk wordt gehouden: geen gezapige liuiskamergezelligheid, maar recht voor zijn raap de „waarheid" er uit Dit leverde in het Scheveningse Circustheater tien volle zalen (totaal 20.000 man) op voornamelijk jonge ren in dezelfde zaal en in dezelfde periode, waarin Toon Hermans de eerste ontnuchte ring van zijn artistiek leven beleefde, velen die het lieten afweten. Over de inhoud van Interieur zullen we het straks hebben. Minstens zo belangrijk als hun programma is de instelling tegenover hun werk, omdat het een met het ander samen hangt Freek sprak daar een keer zeer open hartig over: „Ik zing en speel voor een zaal vol mensen, waaronder proleten die ik nor maal niet eens zie staan. Dat vergt een enor me zelfopoffering". Bram en Freek verkeren daarmee in hetzelfde gevoelsgebied als de Amerikaanse kleinkunst- enares Bette Middler, die onlangs met schok kende tekst zich als een theaterdier liet ken nen op VPRO-tv: „Hou van mij, ook als ik u teleurstel". En Bette Middler heeft velen teleurgesteld, omdat zij meent dat moppen-op- de-helling theaterkunst opleveren. Bram en Freek zijn origineler, maar evenmin als bij Bette behoort het tot hun stijl om de scherpe kanten van het leven af teslijpen tot gepolijste mooi-praat. Daarvoor voelen zij zich te zeer betrokken bij wat zij doen en bij de huidige maatschappelijke constellatie. Om iets daarvan te kunnen proeven, slaan we even een zijweg in, die onlangs op de Duitse tv werd betreden door Bernhard Halier, een Zwitserse cabaretier, die als inwoner van een drietalenland zich vooral op het Duits werpt, omdat hij in Duitsland een groter publiek voor zijn werk denkt aan te trekken. Bernhard Haller in die uitzending en in een samenvatting van wat hij zei: „Lachen is een kunst, omdat er eigenlijk niets te lachen valt. De moderne humor is meer om te huilen. De mens van vandaag lacht ook niet graag meer. Hij ergert zich liever. Daar houdt een artiest rekening mee. Het publiek krijgt in elk pro gramma zijn gewenste portie ergernis. Daar voor moet je als artiest geloven in je zelf. Wat is geloof? Mijn moeder was streng calvinis tisch opgevoed. Mijn vader deed niets. Ik vertoef in het midden. God heeft zijn schep ping onvolmaakt gelaten met de opdracht aan de mens die te voltooien. Daarom voelt elk mens zich een beetje artiest en verlangt hij van de artiest het onmogelijke. Het leven is even gecompliceerd als onbegrijpelijk, maar in mijn droom zie ik voor me hoe alles, ik bedoel de schepping, volmaakt afgerond kan worden. Maar kunst is meer dan het maken van mooie dingen. Het gaat het publiek vooral om eigentijdse dingen". Haller zei dat niet alleen. Hij maakte het met voorbeelden uit zijn voorstelling duidelijk. Hij opent zijn programma met een telefoonge sprek. Maar hij krijgt met niemand contact Als een pantomimicus maakt hij zijn publiek duidelijk te denken dat hij vuil in zijn oor heeft. Hij gaat daarnaar uitgebreid op onder zoek, omdat hij de schuld voor het falende contact bij zichzelf zoekt. Toch lukt het ten slotte. Hij krijgt een dame aan de lijn. In zijn verrukking vergeet hij zichzelf. Hij wil ge hoord worden. Hij praat maar door. In zijn angst dat aan de andere kant van de lijn de hoorn er op gelegd zal worden, vervalt hij tot een tragische burlesque, een aangrijpend „dieptepunt" in zijn programma, zoals men ook wel bij Herman van Veen aantreft, die het misschien daarom wel zo goed doet in Duitsland. Dit is toch een soort van anti kunst, levensangst in de vorm van humor, ook door de lucide wijze waarop het gespeeld wordt, want het blijft spel: men kan tegelijk schaterlachen en geschokt worden. Tussen twee haakjes: Bij de VARA heeft men geen vraagtekens gezet bij de teksten van Neerlands Hoop. De definitie van de vrouwe nemancipatie, zoals onder woorden gebracht door Freek de Jonge, liegt er niet om, is even raak als banaal.. Toch heeft de VARA aan Freek en Bram ruimte willen geven, ervan uitgaande dat in minstens elk huis een vol wassene aanwezig is die het kijkaanbod van de avond bepaalt. Een ander onderwerp is dat er op Van Agt ook het een en ander aan te merken is. Die man doet nooit wat, maar heeft het in sommige kringen wel altijd ge daan. Keren we even nog terug naar Haller, die in het dagelijkse leven een uitermate onopvallen de man is, maar die op het toneel door zijn uitstraling wel twee keer zo groot schijnt te worden, iets wat je ook ervaart bij het in zijn dagelijkse doen kregelige mannetje Charles Aznavour. Haller noemt deze naam niet. Wel vergelijkt hij zich met de clowns De Fratelli- ni's, die in hun voorstellingen zozeer het uiterste van zichzelf gaven, dat zij nadien, teruggeworpen op zichzelf, leden aan urenlan ge depressies. Zij maakten mensen aan het lachen, maar ervoeren het zelf als een treurige bezigheid om over lachen te praten. Zo hebben wij ook Freek de Jonge na optre dens met een volle zaal op zijn hand na afloop in diepe verslagenheid aangetroffen, niet in staat nog een woord uit te brengen over zijn grappen waarmee hij de zaal had bekogeld, deels losse flodders, deels met scherp. Een collega-recensent gewaagde in dit ver band van: „De schoonheid van Neerlands Hoop. Zij werken in het niemandsland van kitsch en kunst. Zij vinden de eenzaamheid als thema interessanter dan een mop over de Freek de Jonge: „Lekker is maar een vinger lang". Jop Pannekoek: „Freek en Bram moet je regisseren als popartiesten" inflatie. Wie klaagt over de gruwelijke grap pen van Freek de Jonge, heeft nooit de dagelijkse ellende van Fred Emmer en Com pany op zich laten inwerken. Iets moois, dat zo echt is, moet wel iets lelijks hebben". Hun programma heet dan ook niet voor niets „Interieur". Terwijl Bram ook nu weer over wegend voor de muziek zorgt, stelt Freek zich voor het hoofd van een gezin te zijn, vader van een dochter die verleid dreigt te worden door een moderne veldwerker en van een zoon die het niet meer ziet zitten en met wie hij een telefoongesprek moet onderbreken: zeker opgehangen? Deze vader als werkloze 'vertegenwoordiger van een chocolateriefa- briek voelt zich een pindarots in de branding, maar de moed zakt hem tijdens de voorstel ling voortdurend in de schoenea Freek neemt geen blad voor de mond. Zoals we eerder schreven verkoopt hij geen Sinterklaasliedjes, maar de ruwe kanten van het leven in sex, geloof, martelingen, discriminatie en taboes, waarover we rustig mogen praten, omdat je niet meer voor vol wordt aangezien als je dat niet doet. Freek doet op de muziek en met instemming van Bram meer dan de burger overdonderen. Hij tekent een tijdsbeeld en dat dit overdonderend werkt is niet zijn schuld. Zijn zoon gooit niét de hash weg, maar zich zelf. De voorstelling van Neerlands Hoop wordt niet uitgedacht of gemaakt, maar ont staat onder de handen van twee mensen die zich om het wereldwee bekommeren, van wulpsheden tot wurgpaal. Zij maken tegelijk belachelijk en bespreekbaar. Zij schokken en doen schaterlachen. Ten behoeve van uitzending in drie delen op de tv, hebben Freek en Bram hun Interieur show omgebouwd. Zij maakten er door her groepering van hun tekst drie verhaaltjes van met als titels: „Arbeider, dat komt ervan", „De vrouw als medemens" en „De tol van de roem". Opnamen werden gemaakt in de zaal, maar ook in de studio en op locatie, dw.z. buiten. In de behoefte aan dialoog in deze tv-opzet voorziet Bram Vermeulen, die daar voor de muzikale kant laat waarnemen door gitarist Jan de Hont, al enige tijd betrokken bij Neerlands Hoop. Regisseur Jop Panne koek, die al jaren bezig is Neerlands Hoop te kneden tot doorknede tv-artiesten: „Je moet Bram en Freek regisseren als popsterren. Bij hen kom je er niet met de klassieke cabaret- shots, omdat hun humor niet tussen de regels door gezocht moet worden, maar van een harde directheid is". Freek: „Ik geef de mensen geen hand meer, maar een vinger, want lekker is nou eenmaal een vinger lang. Daarom ook gaan we er keihard tegen aan. Alleen de ware liefhebber zal zich niet van de wijs laten brengen". De Tros zendt een filmportret uit van de cabaretière Jasperina de Jong in het programma „Van beroep:. In het TROS-programma „Van beroep: cabaretière" speelt van avond Jasperina de Jong de hoofdrol. Zij vertelt over de ambtelijkheden van haar vak en over haar eigen persoon. Ook componist Joop Stokker- mans en tekstschrijver Len- naert Nijgh komen aan het woord en geven him mening over deze cabaretière. Verder werd er gefilmd tijdens optre dens, repetities, radio- en plaa topnamen. Jasperina de Jong begon bij het cabaret Lurelei van Eric Herfst. Speelde in mu sicals en ging op tournee door Nederland met haar cabarets how „De Jasperina de Jong Show". Ned. I, 21.50 uur. Nico Haak Nico Haak is het middelpunt van het amusementsprogramma dat rond hem gemaakt werd en als titel „Haak is de naam" kreeg, naar een van de singles die van hem werd uitgebracht In deze show is Nico te zien als zanger, tekstschrijver, kompo- nist en danser en ontvangt hij een aantal gasten zoals Ri? Valk, Corne Konings, Sjakie Schram en Peter Koele wijn. Ned. I, 19.30 uur. Tatort In de aflevering „Late oogst" van de Duitse politieserie .Ta tort" ontdekt Claudia Bemhold na de dood van haar echtgenoot dat haar man mensen chanteer de. Ze begrijpt nu waarom ze in weelde kon leven. Claudia en haar invalide zuster Ingeborg verdiepen zich in het geheimzin nige leven van Claudia's man en nemen langzamerhand de werk zaamheden over. Kommissaris Haferkamp kan het merkwaar dige gedrag van Claudia niet begrijpen en neemt' aan dat zij schuldig is aan de dood van haar echtgenoot. Ned. 1,19.55 uur. Kris Pusaka Ben en Hanindyo hebben een gesprek gehad over de Kris met de elf bochten. Hanindyo zegt zeker te weten dat zijn broer deze heeft. Ze gaan op zoek naar Sudjuno. Het geluk schijnt ze te hulp te komen Mark en Wati ontmoeten hem als ze een bezoek brengen aan een Silath-. school. Ben gaat hem opzoeken en vertelt hem een verhaal, maar Sudjuno doet alsof hij er niets van begrijpt. Wati en Mark hebben in het diepst van de nacht een hoogst merkwaardige ontmoeting. Ned. II, 19.25 uur. Muppet Show Ben Vereen is bij velen beter bekend als „Chicken George" uit de serie „Roots". Hij is de speciale gast in de achtste afle vering van de Muppet-show. Sa men met de Muppets zingt en speelt hij o.a. „Jump, Shout Boogie" en „Mister Cellophane". Ned. II, 20.25 uur. Smith Jones Als Hannibal Heyes en Jed Cur ry het leven redden van een premiejager pakt de beloning voor hun goedheid anders uit dan dat ze gedacht hadden. Ned. II, 20.55 uur. Als in 197^_het nieuwe zender park in Zuidelijk Flevoland ge reed komt brengt dat een uit breiding van de radiozendtijd mee. Een commissie uit omroe porganisatie en NOS hebben in een nota „Zenderkleuring en zendergebruik" gepleit voor een systeem van vier „gekleurde" zenders met de nieuwe bena mingen Radio 1, Radio 2, Radio 3 en Radio 4. Radio 1 (middengolf en fm) zou voor 70 procent gevuld moeten zijn met lichte en licht-klassieke. muziek en voor. 30 procent met gesproken woord van informa tief en verstrooiend karakter. Elk uur zou er een kort nieuws bulletin moeten komen met aan sluitende actualiteiten. Voorts zouden er mogelijkheden moe ten zijn voor direct uitzenden van kamerdebatten, verkiezings uitslagen, nieuws dat op de voet moet worden gevolgd (bij cala miteiten bijvoorbeeld) en ver keersinformatie. Radio 1 zou ook de nachtelijke uitzendingen van Hilversum 3 moeten overne men. Radio 2 (alleen middengolf) zou gesproken woord en muziek moeten brengen. Deze zender wordt gereserveerd voor docu mentaires, actualiteitenrubrie ken, schoolradio, kerkdiensten, lezingen e.d. Ook zouden op de ze zender kleine zendgemachtig den geplaatst moeten worden. Muziek zou slechts dienen als illustratie en zou alleen een brugfunctie moeten hebben. Radio 3 (middengolf en fm) zou voor 80 procent uit lichte mu ziek en 20 procent uit gesproken woord moeten bestaan. Deze- zender zou de functie van het huidige Hilversum 3 vrijwel on gewijzigd gaan overnemen. Radio 4 (alleen fm van 7 uur 's-ochtends tot 12 uur 's nachts) zou voor 80 procent gevuld moe ten worden met ernstige muziek „in de breedste zin van het woord" en voor 20 procent met gesproken woord. Dat betreft dan voornamelijk informatie over kunst en cultuur. Voorts korte nieuwsbulletins met even tueel korte aansluitende culture le informatie. De eerste fase van dit plan (van 5 uur 's nachts tot 5 uur 's mid dags) zou per 1 oktober van dit jaar in kunnen gaan. Volledige' invoering zou per 1 oktober 1979 mogelijk zijn. Eerst zullen NOS en omroepen echter hun toe stemming moeten geven. VPRO, Veronica en de dienst Radiopro gramma's van de NOS hebben zich al tegen verklaard. Zij wil len een nieuwszender en mu ziekzenders met eigen z.g. zen derredacties. NEDERLAND 1 NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.04 Zwarte parels, natuurfilm 19.30 Haak is de naam, show 19.55 Tatort, TV-serie NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Van beroep: cabaretière 22.40 Symbiose NOS 22.44 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.45 Informatie voor Spanjaarden 18.55 Journaal KRO 19.04 Tom Jerry, tekenfilm 19.10 Peppi Kokki, TV-serie 19.25 De Kris Pusaka, TV-serie, afl. 10 NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 Muppet Show 20.55 Alias Smith and Jones, TV- serie 21.45 Sanford Zoon, TV-serie 22.10 Brandpunt KRO/RKK 22.50 't Zand 33 Socutera 23.15 Aangepaste techniek NOS 23.25 Journaal DUITSLAND 1 WDR 18 Halbzeit (Seitensprung) 19.15 Hier und Heute. 19.45 Trick um 4 tel vor 8 20.00 Journaal 20.15 MS Franziaka, TV-serle, afh 2 21.15 Carrillo und die Folgen Do cumentaire van Wolf Han- ke over de Spaanse com- munlstenlelder Santiago Carrillo en zijn partij. 21.45 Session, show 22.30 Tagesthemen 23.00 Eln Goldflsch an der Lelne „Man's favourite Sport", filmkomedie (1963) van de pas overleden Amerikaan Howard Hawks met Rock Hudson als hengelsporlex- pert. 1.00 Journaal DUITSLAND 2 18 20 SOKO 5113. TV-serie. 19.00 Journaal. 19.30 Hitparade. 20.15 Praxis, medisch magazine 21 00 Journaal 21.20 Adoptionen. TV-film 23.20 Journaal DUITSLAND 3 WDR: 18 Sesamstrasse. 18.30 Physika. les 28 19 Journaal. 19; Schauplatz: Köln, Friesenwall. 20.00 Journaal 20.15 Bomben und Barden Documentaire serie oti de Kelten, all. 2 (Breton, ellende, Iers leed). 21.00 Momente 21.15 Du lebst nur elnmal „You only live once", A*/ rlkaanse speelfilm (19 van Fritz Lang met Syl Sidney en Henry Fonda. 22.35 Journaal ENGELAND BBC 1 18.05 John Crave Newsround. 18 10 Blue Pe 18 35 Fred Basset. 18.40 Journa 18.55 Points West South Tod Spotlight. 19 20 Nationwide, gionieuws. 19.50 Ask the Fam quiz. 20.15 Blake's Seven, TV-sei afl. 2 21.10 Panorama, actualiteiten 22.00 Journaal 22.25 Washington: behind clos doors, TV-serle, afl. 4 23.55 Tonight, actualiteiten BBC 2: 20.00 Journaal 20.05 Ancestral Voices, afl. 1 20.30 Newsday, actualiteiten 21.10 International Cabaret Ult Londens Talk of Town met o.a. Freddy i le, The Cooper Sisters het Ballet Espagnol Fan sla. 22.00 Who was Jesus?, dot mentalre 24.00 Journaal 0.10 Télé-Journal BELGIE NEDERLANDS 1 en 18.00 Peppi Kokki, TV-SI 18.15 De kinderen van appar ment 47A. TV-serie. 18.40 Kl« taal 19.10 Doe mee! 19.45 Joi 20.15 Micro-Macro, quiz 20.50 Grote lui, kleine lieden, 1 serie 21.40 Wikken en wegen, com mentenrubriek 22.15 Journaal, Wetstraat BELGIE FRANS 1 18.15 Seniorama (De opera Wallonië). 18.45 De socialistisc gedachte. 19.15 Sport. 19.30 Joi naai. 19.50 Bauduin des mini TV-spel. deel 1. 21.10 Pianist Eduardo del Puey TV-portret 22.20 Journaal BELGIË FRANS 2 NEDERLAND 1 10.00 Schooltelevisie DUITSLAND 1 10.00 Journaal. 10.25 das Bremer Haus. Documentaire. 10.50 Fern- sehgericht. 12.20 Umschau. 12.50 Presseschau. 13.00 Journaal. 16.10 Journaal. 16.15 Benjamin, documentaire over baby. 17.00 Der Wolf und die Frau. voor de jeugd. 17.50 Journaal. DUITSLAND 2 16.30 Mosaik. 17.00 Journaal. 17.10 Die grosse blauwe Murmel, jeugdjournaal. 17.40 Die Dreh- scheibe. DUITSLAND 3 WDR: 8.05 Schooltelevisie 9 30 Sesamstrasse. 17.00 Schooltelev sie. Engeland BBC 1 1010 TV-cursus 13 Journaal 14,00 Pebble Mi lunchprogramma. 14.45 Ragtim 15.00 You and me. 15.14 Fi Schools and Colleges 16.( Welsh programma. 16.55 PI; School. 17.20 Wally Gator. 17.1 Jackanory. 17 40 Animal Magic. BBC 2: 12.00 Play School. 15.1 Other People's Children, TV-serie afl. 1. 16.00 Film as Evidence TV-serie. afl. 1. 16.30 The livini City, TV-serie. afl. 1. BELGIË NEDERLANDS 1 en 2 HILVERSUM I PP: 18.19 Uitz. van de PPR. 18.30 Nws. EOG 18.41 (S) Daar waar de molens staan. 19.00 (S) Ronduit. Docum. 19.40 20.00 (S) Ga er eens progr. 20.55 (S) Tenslotte. NOS: 21.05 (S) Hobbyscoop. 21.30 Voor blinden en slechtzienden. 21.40 Open School. 22.25 Bond Zonder Naam 22.30 Nws. 22.40 Boerenbont. VOO: 22.55 Inform, show met aktual. en muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 16.11 (S) Hier en na 18.40 (S) Muziek in vrije tijd. 19.30 Onderwij zen kunst of kunde. 19.50 (S) Psah van de week. 20.00 Nws. 20.05 (S Klassiek in NCRV-studio 2 21.35 (S Literama. 2231 (S) Mannetje Timpeta of geen visserelatijn, hoorspel. NOS 23.00 (S) Met het oog op morgen. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 NOS-maal. AVRO: 19.02 (S) Het Steenefl Tijdperk. 20.02 Radiojourn. 22.05 (S Pim Jacobs' Platenscala 23.02 (S) Cand lelightshow. (0.02 Radiojourn). VPRO HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor da huisvrouw. Eindelijk weten wij dus wat Mies Bouwman met haar nieu we programma „Netwerk" - een opzettelijk anglicisme naar ik mag aannemen - bedoelt: een „late praatshow". Zij liet hem zaterdagavond voor de eerste keer aankondigen door Dick Cavett, die (zoals wij ook op onze Nederlandse schermen hebben kunnen ervaren) alles van praatshows afweet, al zul len het vroege zijn. In een bij zonder geanimeerd gesprek, dat zij met hem voerde, bleek ze hem dan ook om advies te heb ben gevraagd. Raadgevingen kreeg zij, van de meest kranzin- nige tot de meest verstandige. Onder de laatste categorie viel ongetwijfeld het advies om voortdurend te beseffen dat wij (tv-makers en tv-critici geza menlijk) „over honderd jaar al lemaal dood zijn". De praatshow speelde zich voor een goed deel in Amerika af. Een van de aardigste onderde len van de gesprekjes die Mies Bouwman op Fifth Avenue aan knoopte met zomaar loslopende Amerikanen, teneinde hen te toetsen op hun kennis omtrent Nederlandse (televisie) persoon lijkheden. Die bleek nihil te we zen en sommigen dreven hun onkunde zelfs zover, dat zij Yvo Niehe in verband brachten met een of andere religie en Mies Bouwman zelf met terrorisme. Komische vergissingen, zij het niet zulke onthullingen. Als je met die peer op het Damrak zou gaan staan, zou het mij geens zins verbazen als menige bonafi de Amsterdammer de vice-pre sident met een ruimtevaarder of zo zou verwarren. So what? Wat wij al wisten was dat „Net werk" zou toegespitst zijn op de televisie zelve. Ook op de bin nenlandse uiteraard. En er was dus een gesprekje met de schrij ver Willem van Maanen over de (gelukkige rustige) nasleep van de VARA-documentaire over het drama-Putten, met Simon van Collem en egn item over een onderzoek naar de vraag wat Nederlandse mensen op hun televisietoestel hebben staan. En ook is er in Mies Bouwman haar programma weer sprake van „een stoel", zij het dan van een „kijkstoel". Daar zat voor deze eerste keer Maurits Caransa in, die, naar eigen zeggen aan zijn revalidatie bezig is en die in de hem toege wezen „een minuut zendtijd" die hij niet volmaakte - een pleidooi voerde voor mooie televisiestuk ken. Sommige tv-critici zijn daar al jaren mee bezig. Een rare misvatting was in het programma, naar mijn smaak, het optreden van de Zangeres zonder Naam, die van de smart lap bleek overgestapt op de pro testsong en die daarvoor als doelwit Anita Bryant had geko zen. Die verknipte dame kan ook mij gestolen worden, maar dat belet mij niet kippevel te krijgen van een pijnlijk smake loze tekst, waarin haar dwaze handelen vergeleken wordt met de infernale jodenvervolging van Hitier. Het ging om een „eigen tekst" van de zangeres, zo werd meegedeeld. Laten wij allen hopen dat haar eigen ge bakken cake beter is. Wat alle maal niet wegneemt dat ik „Net werk" best een aardig idee vindt. Om met de quizmaster te spreken: er kan nog van alles (in) gebeuren. En wat is er aar diger dan uit te kunnen zien naar een verrassing? In ieder geval staat het nu al vast dat Mies Bouwman de komende maanden de tot nu toe zo lauwe zaterdagse televisie-avonden aanzienlijk gaat verlevendigen. De VPRO begon gisteravond met de vertoning van „Days of Hope", een viertal gedramati seerde documentaires over het leven in Engeland in de jaren van 1916 tot 1926. Een project van de BBC, waaraan vier jaren van onderzoek zijn voorafge gaan. Bij de vertoning (in 1975) in Engeland zelve schijnt de se rie nogal wat discussie op gang gebracht te hebben. Die ging over de historische betrouw baarheid van het verhaal. De documentaire waarde heeft daarbij dus op het spel gestaan. Ik moet daar uiteraard buiten blijven, maar ik stel wel vast dat de „dramatische" betekenis van deze „Days of Hope" buiten alle kijf staat. Kenneth Loach, de regisseur, is - zoals ook op onze schermen al meer is geble ken - werkelijk een meester in zijn vak. En hij had voor dit werkstuk ook kennelijk de volle medewerking van de „afdeling drama" van de BBC-televisie, een artistiek instituut van de eerste orde. Zoals uit het schit terende resultaat weer eens bleek. Ik krijg de komende we ken nog wel de gelegenheid na der op het een en ander terug te komen. En zal die ook zeker ding. 9.00 (S) Spaanse gitaarmuzit 9.15 Open School. 10.00 Radio Lawaai papegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. Ver zoekplatenprogr. (10.30 Nws. 10.33 R* diojoumaal). 11.30 (S) Rondom twaaH 12.26 Meded. voor land- en tuinbc 12.30 Nws. 1241 Radiojournaal. 1: Europa van morgen. 13.10 (S) Piano muz. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Mid dagje AVRO. Gevar. progr. 17.00 Vc~* gemaakt (door ons gekraakt derlandse Antillen. 17.30 Nws. 17.2 Radiojournaal. 17.50 Toppers '<an toen HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochte tiek. 7.20 Het levende Woord. 7.2L nerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De letter M (9.30 Scheepspraat. 9.35-9.40 standen). 10.30 Ik sta hier niet vi banken te praten. (11.00 Nws.). 11.2, Oude worden we allomaal. 12.00 In df „Boerderij". OVERHE1DSVOORUCH TING: 12.49 Uitzending voor de land bouw. KRO: 13.00 Nws. 13.11 Ecfx magazine. 13.40 Waar is de Meester! 14.00 Lange vingers. 15.00 De avontu ren van Anatol. 15.20 In da wachtkamer 16.00 Nws. 14.03 Spreekuur. NOS: 17.0C Het zal mijn tijd wel duren. 17.20 (S) Eurolighl 17.48 T«t*u. 17.56 Mede4 HILVERSUM III VARA: (7.00-8.00 Actualiteiten via Din gen van de dag). 7.02 (S) GesodemeuH ders. 9.03 (S) Pep-op^Jrie. 11.83 (S) Drit draait op verzoek van mensen uit dt sportwereld. 12.03 (S) VARA's zoek Claatje. 14.03 (S) Spitsbeek). 16.03 (S| P-Top-30 en Tip-LP. 17.03 (S) Alfred Lagardo. HILVERSUM IV TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccfft 9.00 Nws. 9.02 (S) Als reizigers onder weg. 9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 1200 (S) Inter mezzo. 13.00 (S) De meest verkochü 14.00 Nws. 14.02 (S) (S) Guitariteiten. 15.00-17.00 (S) Belcm

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 2