Leidse bioscopen prolongeren de kerst Ken Russells Valentino bizarre filmfantasie DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN La Piccola Italia Vakmanschap en stijl in „De Oude Rijn" Vrouwencabaret in Diligentia EN VERDER Alessandro bedient zijn gasten. LEIDEN - Het Midden- landse Zee-eiland Sardi nië heeft Leiden in de loop der jaren aardig wat gezelligheid opgele verd. Het uitgaansleven, want waar moeten dé pizzeria's anders onder gerangschikt worden, is met de Italiaanse keu ken hijzonder gediend. Nog maar een week ge leden is er in de Haar lemmerstraat 170 een voortreffelijk restau rantje bijgekomen: „La Piccola Italia", een culi nair initiatief van de Leidenaar Wim de Bruin (35) en de Sardijn Alessandro Fidili (31). Tien jaar geleden vanuit de hoofdstad Cagliari naar het koude noorden getogen, heeft Alessandro zijn ogen goed de kost gegeven in alle smakelij ke geledingen van de landelij ke horeca. Toen hij genoeg deksels van de pannen in de diverse keukens had opgelicht, wist hij wat hem te doen stond. Hij begon een winkel in Italiaanse levensmiddelen en delicatessen, vlak naast de koffieshop van buurman De Bruin en zowel het een als het ander floreerde best. Tot op een dag de hoofden bij elkaar werden gestoken en het plan zich ontvouwde voor een bij zonder compagnonschap: Wim zou de inkopen voor de winkel en het restaurant gaan verzor gen en Alessandro zou de kof fieshop van zijn sympathieke buurman omdopen in Klein Italië, la piccola.Een eerlij ke ruil. „We hebben de zaak van A tot Z vernieuwd", aldus de vrien delijke manager Alessandro. „Onze bedoeling was een puur Italiaans restaurant met een uitgebreide menu-kaart te be ginnen. Pizzeria's zijn er al genoeg in Leiden. We kunnen hier 44 gasten een stoel aan- bieden. Een beetje weinig mis- schien, maar dat verhoogt aan de andere kant de sfeer en de intimiteit. Voorlopig werken we hier met zijn tweetjes, mijn vriend Pino en ik; hij is de kok (en wat voor een, réd.) en ik serveer". Je kunt in La Piccola van een goede maaltijd genieten tegen betaalbare prijzen. De menu kaart is samengesteld zoals de gast het zich van zijn vakan ties in Italië herinnert. Pino Pudda heeft als maitre de cui sine een variëteit van mooie namen aan de kaart toever trouwd. De gerechten zijn alle maal even lekker Om te beginnen zijn er diverse soorten soep. Een zuppa di pesce (vissoep van 4,50) en di cipolla (uiensoep van 4,—) oogsten als voorgerecht alle waardering van de tong. Een heerlijke schotel spaghetti, er zijn te veel soorten om op te noemen, kost ongeveer 7,—. Speciale aanbeveling geniet volgens Alessandro de spag hetti alle vongole, een lekker nij met schelpdiertjes. Ook de formaggi als de pecorino Sar- do, een wat oudere schape kaas 4,50) is alle vermelding waard en mag gezien worden als een voorproefje van wat de typische keuken van Sardinië aan delicatessen te bieden heeft. Vervolgens vermeldt de kaart de kleine handgemaakte macaronigerechten zoals een gestoofde Mallereduso Stufati, wat het precies betekent doet er niet toe, en de vele soorten antipasti (rond de 6,— en 7,—), die Pino alle recht op complimentjes verschaffen. Uit de vlees- en visgerechten is het moeilijk kiezen: het res taurant heeft ook maar liefst 25 verschillende soorten in huis. Ter zijde: alle Italiaanse namen staan op de kaart in het Nederlands vertaald. Voor 13 gulden biedt La Piccola Ita lia al een smakelijke schotel met aardappeltjes, doperwtjes en malse stukjes vlees, waar van te smullen valt. Een bief stuk con contorna, dus met sla, tomaten, komkommers en dergelijke, gaat voor 17, de maag in. Gebakken inktvis kost 12,50 en een copieuze schotel met garnalen in saus, in umido zou Pino zeggen, is voor elke gastronoom een stre ling voor de tong. „E il tutto inafiato con un buon vino frascati" én bij dit alles moet dan tussendoor een goed frascatiwijntje gedron ken worden, zegt Alessandro Fidili. Een lekker wit en droog glaasje wijn dat in geen enkel Italiaans huisgezin tijdens de feestdagen op tafel mag ont breken. Behalve de wat duur dere en ook oudere wijnsoor ten heeft het restaurant even eens een prima huiswijntje in de kelder staan, zoals een mousserende rode Bambrusco, die 3,50 per kwart liter be draagt. Als nagerecht kan de bezoeker ondermeer kiezen uit een gro te sortering ijs-coupes (onge veer 4 éi 5 gulden per schaal tje). Een Coppa Lina, genoemd naar het kleine dochtertje van Alessandro, is een smakelijk ijstoetje met allerlei vruchtjes en een torentje slagroom. Een kopje koffie (f 1,50) rondt het geheel perfect af. Het interieur van het restau rant maakt een zonnige en zuidelijke indruk. Rustig lam plicht, witte gepleisterde mu ren met nergens een overdaad van souvenirachtige attributen wijzen erop, dat de compag nons bijzonder veel smaak hebben en de gast een warm hart toedragen. Pepperone Ripieno Voor de lezers van de Leidse Courant heeft Pino een sma kelijk recept uit zijn geheugen tevoorschijn getoverd, dat hij vroeger van zijn moeder heeft afgekeken: Het is een maaltijd voor vier personen. Men neme vier paprika's, die van binnen worden uitgehold. Vervolgens maakt men van twee ons ge hakt en gesneden ham, vier Een klein stukje Italië aan de Haarlemmer straat LEIDEN Filmminnend Nederland schijnt vooral de laatste weken van het jaar uit te kiezen voor bioscoopbezoek. De theaters beleven een ongekende drukte en avond aan avond prijkt het bordje „uitverkocht" aan de kassa's. Tijdig plaatsbe spreken is dus geboden, vooral voor de topfilms. De Leidse theaters staan momenteel bol van deze films; zelden is er een groter aanbod publiekstrekkers geweest Nu is het niet vreemd, dat juist in de laatste weken van het jaar de bioscopen druk worden bezocht Filmbureau's en film producenten houden nadrukkelijk rekening met de feestdagen in december. Talrijke films worden voor deze periode „opge spaard". Zo is nu al bekend dat Walt Disney volgend jaar kerst de film „The lady and the tramp" opnieuw in roulatie brengt in de hoop dat deze weer net zo goed zal aanslaan als „De Reddertjes", een uitzonderlijk goede tekenfilm die thans volle zalen trekt. De première van de nieuwe James Bond tijdens de kerst was uiteraard ook geen toevalstreffer. Bijna nog stak de onverwacht succesvolle „Soldaat van Oranje" een spaak in het wiel. In Rotterdam gebeurde dat daadwerkelijk, vandaar dat men in de Maasstad nog moet wachten op de première van de geheime agent 007. In Leiden kon de „Soldaat" worden ondergebracht in een andere bioscoop: Camera, een nogal onverwachte transactie. Ook Orca de verschrikkelijke walvis was speciaal bewaard voor de kerstdagen. Het lig} voor de hand, dat de Leidse bioscopen voorlopig nog de kassuccessen in de theaters zullen houden. ..Rembrandt" is als eerste in Leiden afgehaakt evenals in vele andere plaatsen. LEIDEN De Leidse schilder Johan Timmers en de Katwijker Bas Haasnoot hebben voor een waardige jaarafsluitende exposi tie gezorgd in galerie De Oude Rijn. Het werk van deze twee regionale schilders - schilderijen, etsen en linoleumsneden - getuigt behalve van kunstzinnigheid ook van vakmanschap. Vakmanschap is zeker een onontbeerlijke eigenschap voor een vervaardiger van li nosneden, aangezien het bereiken van het juiste kleur- en drukeffect een precisie- werkje is. Johan Timmers bewijst met zijn fraaie, ingetogen kleurgebruik en zijn stijl volle afbeeldingen van bijvoorbeeld de Hooglandse Kerk en de Leidse Varkens- markt dat hij de techniek beheerst. Door het wat ouderwetse karakter van de linos neden - de onderwerpen zijn afkomstig uit de tijd rond de eeuwwisseling - lijken de linosneden wel wat op oude prenten, zij het dan in een gloednieuw jasje. Een aar dig idee was het van Timmers om het gevolgde procédé bij het maken der sne den in een vitrine in foto's met toelichting en gereedschap voor iedereen begrijpelijk te maken. De aquarellen van Timmers, in een wat Ot-en-Sien-achtige stijl (zoals in een aquarel van een jongetje met een hondje) zijn ook zeker niet slecht, al mis sen ^e de fraaie strakke stijl die de linosne den kenmerkt. Haasnoot De etsen/litho's van Bas Haasnoot zijn vaak geënt op heel wat minder concrete onderwerpen, ze zouden zeker wel abstract genoemd kunnen worden. Uit de dj;en spreekt in iedtr geval een sterke voorliefde voor de natuur, hetgeen uit de betitelingen als „Jagende zeehond", „Kringloop" en „Herfst" moge blijken. Het abstracte ka rakter maakt het soms wat moeilijk om het onderwerp uit de overigens fraaie lij nen op te maken. Erg origineel is het in ieder geval om in enkele etsen een echt blad mee te persen (het reliëf van de takjes is goed zichtbaar) waardoor een zeer fraai effect wordt bewerkstelligd. Overigens zijn sommige etsen duidelijk veel minder ab stract, zoals het schilderij „Speerdistel", waarin op de achtergrond van een plant (de speerdistel) zeer fraai insecten staan afgetekend. Het uitgebalanceerde werk van Bas Haas noot en Johan Timmers is nog tot en met 18 januari aan de Oude Rijn 40 te bewon deren. Geopend: woensdag tot en met za terdag van 12-17 uur, donderdag ook van 19-21 uur en zondag van 14 tot 17 uur. Rudolf Nurejev als Valentino krijgt dansles van niemand minder dan Nijinski (Anthony Dowell). LUXOR Twee door het dolle heen (12). Het Trinity-duo Terence Hill en Bud Spencer dat tegen wil en dank wordt ingelijfd bij de politie in Florida. Aardige slapstick met soms baldadige vondsten, (derde week). CAMERA Soldaat van Oranje (12). Een voor Nederlandse begrippen kostbare film over het studentenverzet in de Tweede Wereldoorlog Gedeeltelijk op lokatie gefilmd in Leiden en Noordwijk De film kent een internationaal niveau, (vijftiende week). LIDO I The spy who loved me (12). Het zoveelste vermakelijke avontuur van agent 007. Boordevol actie en- nog humorvol ook. (derde week). LIDO II De reddertjes (a.L). Meer dan uitstekend produkt uit de Disney-studio's. Een verrukkelijk filmavontuur, voortref felijk geanimeerd en redelijk Nederlands nagesynchroniseerd. (derde week). STUDIO - The last remake of Beau Geste (al.). Doldwaze avonturen van Marty Feldman, eigenlijk te dwaas om waar te zijn. (tweede week). TRIANON Orca (12). Een vriendelijke, reusachtige walvis die in woede ontsteekt als een visser het zwangere wijfje doodt. Een onderhoudende film met tal van spectaculaire acties, (derde week). REX Spiegel der lusten (16). Een film die door een toonaange vend Amerikaans sexblad een erotisch meesterwerk is genoemd. Eurocinema I en II (Alphen) The spy who loved me (12). Zie Lido I (tweede week). Eurocinema III (Alphen) Twee door het dolle heen (12). Zie Luxor (tweede week). Eurocinema IV (Alphen) Herbie gaat naar Monte Carlo (a.l.). Vermakelijke avonturen van een Volkswagen-kevertje dat mee doet aan een soort Tour de France voor auto's. Vol typisch Amerikaanse grappen en grollen (tweede week). De Britse regisseur Ken Rus sell, vermaard om zijn kwistig strooien met barokke beelden, heeft met „Valentino" het le ven verfilmd van de in augus tus 1926 op het toppunt van zijn roem overleden eerste grote minnaar van het witte doek Rudolph Valentino. Dui zenden hysterische vrouwen beweenden hem, maar de mannen die zijn viriliteit open lijk in twijfel hadden getrok ken lachten smalend. Evenals in zijn film „The mu sic lovers" over het leven van Tsjaikowski legt Russell ook nu weer het accent op het sexuele leven van zijn „held" met daartussen door een paar aardige reconstructies van Sce nes uit oude Valentino-films als „De vier ruiters van de Apocalypse", De sheik" en „Bloed en zand". Natuurlijk óók de tango uit eerstgenoem de film, waarmede de door June Mathis ontdekte gigolo in een klap een filmpersoonlijk heid werd. Maar gedanst door Rudolf Nurejev als Valentino is deze scène veel langer uitge vallen dan oorspronkelijk het geval was... en sierlijker. Nure jev magerder en meer gete kend dan Valentino speelt met dezelfde indringende blik de geplaagde filmheld. Geplaagd omdat zijn plotselinge roem en populariteit bij de vrouwen, de afgunst van het mannelijk deel van de Amerikaanse be volking opriep en de pers wei eieren en geraspte Parmezaan se kaas een mengsel, waarbij men zoveel kaas toevoegt dat het mengsel gebonden wordt. Nog twee of drie ansjovis-fi lets toevoegen, waarna men het geheel enkele minuten in de pan laat sudderen. Hierna de paprika's met het mengsel tot de rand vullen, goed aan drukken. Naar smaak zout en peper gebruiken. Van paneer meel maakt men op de papri ka's een dekseltje; eveneens stevig aandrukken. Daarna moeten de paprika's omge keerd in een pan met een laag je hete olie dichtgeschroeid worden. Op een laag pitje de paprika's verder gaar stoven; ze zo nu en dan even om draaien totdat ze lichtbruin zijn. U kunt het gerecht serve ren met een salade naar eigen keuze. Dit verrukkelijke ge recht heeft .Pepperone Ripie no". LIDO III: yalentino (16) met Rudolph Nurejev en Leslie Caron. Regie: Ken Russell. Het vrouwencabaret van Natascha Emanuels komt met het programma „Een traan voor elke roos" op dins dag 3 en woensdag 4 jan. in het Haagse Diligentia. Eerder werd deze voorstelling gebracht in bet kader van het Holland Festival. Tot dit cabaret behoren naast Nata scha ook Carla Delfos, Cilly Dartell, Corrie van Kessel en Aletta de Vries. Fred Hekket zorgt voor de pianobege leiding. Aan de orde komen de ver schillende vormen van verzet van de vrouwen tegen de mannenwereld, ge voelens van onbehagen over het rolpa troon en het wordend politiek bewust zijn. De stijl is zowel satirisch als persiflerend. dra geen gelegenheid onbenut liet om zijn mannelijkheid in '.wijfel te trekken. Ken Russell volgt in zoverre de ware gebeurtenissen, dat hij Rudolph's bemoeizieke echtgenote Natasha Rambova daar voor een groot deel de schuld van geeft. Het beruchte poederdonsincident tijdens de opnamen van Booth Tarking- ton's „Monseieur Beaucaire" is goed uitgebuit, maar de boks wedstrijd met de dronken ver slaggever wordt nu een hele onvervalste Russell-show. „Valentino" is dan ook meer een kleurrijk tijdsbeeld gewor den, waar men zich geen mo ment bij verveelt, dan een eer lijke filmbiografie. Ken Rus sell koesterde duidelijk weinig sympathie voor zijn hoofdfi guur, die hij als een slap Ita- liaantje afschildert, niet opge wassen tegen die lelijke pers muskieten, die hem voortdu rend belachelijk in het dag licht zetten. Rudolf Nurejev tracht er nog iets elegants van te maken, wat niet gezegd kan worden van William Hootkins als de dikke komiek Fatty Ar- buckle. MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7