r
Luchtvervuiling
doet ook aanslag
op huid van de man
BRILLEGLAS KENT OOK MODE
„ABBA,
THE MOVIE":
EENDAGSBLOE
uitsluitend
voor fans
BINNENLAND
LEIDSE COURANT
MAANDAG 19 DECEMBER 1977
De verkeersdampen laten niet na ook sporen achter
te laten op de huid van de man.
De huid is jarenlang onderwerp van
wetenschappelijke studies geweest.
Eén ding staat vast: de hoorn- of
buitenste laag, bestaande uit dode
cellen van de opperhuid, is het deel
dat door cosmetica bëinvloed wordt.
Het is dan ook de toestand van deze
laag dode cellen die maakt hoe ie
mand eruit ziet. Door celdeling van
uit de „basaal" cellenlaag (mèt het
spinosum of de stekellaag de feitelij
ke kiemlaag) wordt in een periode
van nog geen maand de opperhuid
steeds vernieuwd. Deze epidermis
(opperhuid dus) is ruwweg te verde
len tussen kiemlaag en hoornlaag.
In de buitenste lagen van de huid
voltrekt zich het verhoorningsproces,
waarbij de dode cellen worden afge
stoten. De hoornlaag bezit ook een
groot waterverbindingsvermogen. De
ze factoren bij elkaar: afstoting, ver
nieuwing, waterhuishouding bepalen
de toestand waarin een huid, van
welke leeftijd dan ook, zich bevindt
De bestandsdelen van de dode hoorn-
cellen. waaronder koolhydraten, ami
nozuren etc. die voor- het waterver
bindend vermogen zorgen, zijn omge
ven door vetachtige substanties, af
komstig van de oorspronkelijk leven
de huidcellen. Tussen de grenzen van
die huidlagen vinden ingewikkelde
chemische processen plaats; de eigen
schappen van de elementen daarvan
vormen een barrière die schadelijke
stoffen buitenboord houdt. Boven
dien zorgt ze ervoor dat voor het
lichaan belangrijke stoffen als bij
voorbeeld waterdamp niet verloren
gaan, terwijl ze de hoornlaag voor
uitdrogen behoedt en ook verkeerde
invloeden van buitenaf weert.
Prof. Dr. Nürnberger, dermatoloog
zegt: „De mens is zo oud als zijn
bindweefsel. Niet alleen de elasticiteit
en de tonus van de huid, maar ook
het waterbindend vermogen wordt
bij het verouderen (zeggen we vanaf
het 30e jaar) geringer. Ook de talg-
productie neemt af. De huid wordt
droger en vochtarmer, rimpel en
plooivorming begint".
Eenheid
De huid is een buitengewoon belang
rijk arbeidsterrein. Je kunt wel zeg
gen één groot orgaan. Het gehele
lichaam is ermee bedekt, de huid
vormt een eenheid! Dit bewijst wel
dat bij een verlies van 1/3 van de
totale oppervlakte de mens sterft. Er
is echter een waanzinnig verschil tus
sen de huid van de man en die van
de vrouw. In de eerste plaats heeft
dit te maken met de talgklieren
(glandula sebacea). Deze huidsmeer-
kliertjes liggen in de lederhuid (onder
de opperhuid) en gedeeltelijk ook in
het onderhuids bindweefsel. Bij elke
haar op gezicht, hoofd of lichaam
hoort een talgklier, die vet afscheidt
Door het sterkere beharingspatroon
van de man heeft deze dus per defi
nitie een vettere huid door een hoger
talggehalte. In zijn algemeenheid is
zijn hoornlaag ook dikker, zijn po
riën grover. In de leerfabriek van
Meudon werd tijdens de Franse revo
lutie ter wille van de goedkoopte de
huid van geguillotineerden gelooid
en verder bewerkt... Het mannelijk
leder bleek beter te zijn dan gemzen-
leer; de huid van de vrouw was maar
voor enkele doeleinden te gebrui
ken.. Behalve de sterkere structuur
zijn er nog meer verschillen.
Hoe vreemd het ook mag klinken, in
dit opzicht is de man allerminst het
„sterke geslacht." De stabiliteit in de
huidcellen van de vrouw is groter; de
harmonie in de cel, het kleinste orga
nisme dat tot zelfstandige levensver
richtingen in staat is, evenwichtiger.
Zoals bekend is de cel het elementai
re levensbeginsel, de grondslag van
alle (dierlijk) weefsel, met een functie
van verschillende eigenschappen. Ze
is elastisch, vatbaar voor voedings
processen en gemakkelijk doordring
baar voor vloeistoffen. Door over
gang in vezels enzovoort kan zij ver
schillende gedaanten aannemen. De
geringere stabiliteit in de mannelijke
cel maakt dat de huid een grotere
kwetsbaarheid heeft. De man is ook
alweer in zijn algemeenheid gevoeli
ger voor excemen en jeuk. Wanneer
de man voor de huid van zijn gelaat
dezelfde verzorgingsprodukten zou
gebruiken als de vrouw, is het gevaar
dat hij zijn huid schade zou toebren
gen sterk aanwezig. Een huidanalyse
schrijft hem volstrekt andere midde
len voor.
Minder vet
De huid van de vrouw is minder vet,
maar veel vochtrijker. Daardoor
komt zij molliger, vriendelijker, zach
ter over. De man daarentegen droger,
schraler. De vrouwelijke huid bevat
meer zweetklieren, zodat het met
haar waterhuishouding anders is ge
steld. J. H. Blank stelde reeds in 1952
dat de soepelheid van de huid afhan
kelijk is van haar vochtgehalte. Zij
heeft tenminste 10% nodig om elas
tisch te blijven. Daalt dit vochtgehal
te dan wordt zij droog en schilferig
en kan zelfs barsten. Ook jeuk-ver-
schijnselen kunnen dan optreden
„Etheticiènne"). Vochtigheidsgraad
van de huid heeft echter niets met
vetheid van de huid te maken. Het
uitgangspunt is totaal anders.
„Droog" heeft te maken met zweet-
kliertjes; vet met talgkliertjes. Dat
„droog" en „vet" eikaars tegenpolen
zijn, is een klassiek misverstand.
Onze biologische opgave is de vetheid
van de huid en de waterhuishouding
op orde te houden. De Franse cosme-
toloog Humbert Pierreantonini (in
Parijs) houdt er een interessante
theorie op na. Bij de vrouw schijnen
de vochten via aantoonbare stromen
vanuit het lichaamscentrum de huid
te voeden. De vochtigheid van de
mannelijke huid wordt vanaf de peri
ferieën aangevoerd (cirkelomtrek,
buitenzijde). Dus precies andersom.
Prenataal is er trouwens al een ver
schil tussen de voeding van een jon
getje door de placenta en die van een
meisje
Onlangs is wetenschappelijk bewe
zen dat de werkzame produkten, die
vanuit de moederkoek door de navel
streng het ongeboren kind bereiken
van andere substantie zijn bij de
mannelijke dan bij de vrouwelijke
vrucht. Vandaar vruchtwateronder-
zoek vódr de geboorte om het ge
slacht te bepalen.
Praktisch verschil tussen de behande
ling van de mannelijke en de vrouwe
lijke huid ligt in de hogere graad van
pollutie waaraan hij is blootgesteld.
De man gaat in het spitsuur naar zijn
werk, staat in een file, auto-uitlatin
gen puffen meer en vaker smerige
gassen in zijn gezicht dan dit het
geval is bij de gemiddelde vrouw die
haar arbeid thuis verricht, (werkende
vrouwen natuurlijk daargelaten). Ook
stress, overwerk, nervositeit, angst
voor werkloosheid zijn factoren, die
culmineren in de huid, want deze is
doorweven met een netwerk van ze
nuwen, die- dezelfde oorsprong heb
ben als het gehele zenuwstelsel. Wan
neer de vrouw zich zoveel moeite
getroost om haar huid in conditie te
houden, wat is dan de reden dat de
man die nog zoveel behoefte heeft
aan huidverzorging, zo doodsbe
nauwd is om zich erin te verdiepen?
Erger: hij wijst ze bijna spottend af.
Hoewel - het valt steeds sterker op
- de gewraakte produkten voor man
nelijke huidverzorging gaan toch in
toenemende mate over de toonbank.
En dan wil ik het niet alleen hebben
over de al lang geaccepteerde afters
haves, maar er zijn tegenwoordig om
vangrijke „herenlijnen", die behalve
genoemde after-shaves, ook aerosols,
huidcrèmes, lotions, zeep, after-shave
milk en -crèmes (Millers produkten
voor de overgevoelige mannehuid) in
de handel brengen.
Om de huid soepel te houden zou de
man zichzelf feitelijk degelijk moeten
tracteren op een massagebeurt met
een mengsel van citroenolie en tarwe-
kiemolie (1 op 10). De citroenschil
bevat een enzym dat uitdroging voor
komt. Leg de citroen een week in de
kast; de bast wordt beton, maar de
vrucht blijft zacht als boter. Enzy-
menstoffen binden de strijd aan met
uitdroging. De Oostenrijkse herenlijn
„Spinnaker" heeft een zeer verant
woorde lijst met artikelen voor de
man: lotions, Shaving Foam Atomi
zer, Deodorants, Total Bath and Bo
dy en uitstekende Eau de Toilettes.
(De produkten zijn reeds in Duitsland
bekend, waren kort op de Nederland
se markt, maar beleven nu een zeer
goede come-back). De Khadine-series
met badzouten, haarolie, talkpoeders
laten meneer niet „in de kou staan",
evenmin als de merken „Yeardly Lea
ther" „Russische heer", „Yardley"
„Black Label" (met een heerlijke la
vendel) „Aramis", „Royal Regiment"
en de nieuwe verzorgingslijn van
Pierre Augé, bestaande uit zeven pro
dukten, die in het najaar met twee
preparaten zal worden uitgebreid.
„Yachtman" is het eerste verzorgings
systeem met Skin Stimulator, een
modern werkstofcomplex, speciaal
ontworpen voor de mannelijke huid.
Oreaden Cosmetics nam deze nieuwe
lijn op in haar programma en gaf
hem een pittige heldere Yachman-
geur mee, die niet opdringerig is. Bij
welk produkt dan ook het is voor de
man verstandig zich te laten voorlich
ten en niet klakkeloos te kopen. Een
bepaald produkt van het beste merk
kan" nu juist voor zijn huid het minst
geschikte zijn; mogelijk echter is er
bij zijn merk-keus een ander prepa
raat in de serie waar zijn huid enorm
van opknapt. Ook „Balafre" en de
Fabergé Brut (gel) en „CZdine" ver
dienen een pluim. Een beetje voor
lichting van deskundige zijde (dro
gist, parfumeriehuis, kapper) is voor
de man nooit weg. Sommige heren
hebben een vreemd idee van aantrek
kelijkheid en gaafheid van de huid.
Lancöme hield onlangs een enquête
in de Parijse Metro met de vraag aan
diverse reizigers wat men het sum
mum achtte vamnannelijke schoon
heid. „Een sabelhouw in het gelaat,"
kwam als meest gegeven antwoord
van de man uit de bus...
Tekst: Tiny Francis
De hibiscusbloem
leeft maar één dag.
Dan valt ze af als
een stukje dioom
om heel snel te
verdorren met
blaadjes als die
van een dode vlin
der. Ze is bijna
even teer als de
naeh tcaet usbloem
die zelfs geen
straaltje daglicht
ziet. Eén nacht
bloei is haar ge
gund en daarna is
het uit! De Chinese
Roos. zoals de hi
biscus in de volks
mond heet komt
natuurlijk uit Chi
na. waf de naam al
doet vermoeden.
Het stiuikje wordt
ook wel aangeduid
als schoensmeer-
plant en Kembang
sepatoe. Ze heeft
langwerpige blade
ren. die echter
spits toelopen. De
randen lijken met
een grove zaag be
werkt. De stelen
zijn houtig en lang,
aan het einde ver
schijnt dan ineens
dé bloem in de ok
sels van de blade
ren. Volgens de le
gende is ze pas in
de ISe eeuw in oud
China ontdekt, ver
volgens verhuisde
ze verder naar de
tropen (in de film
Max Havelaar
komt ze steeds op
het doek) en maak
te de overtocht
naar Europa waar
ze veel wordt ge
kweekt. Licht zet
ten tijdens de bloei
(er niet mee slepen
BS3&'
'MT "1 v
omdat ze elders
mooier uitkomt,
dan heeft de bloem
helemaal ..geen le
ven": de knop valt
af tijdens het tran
sport) en veel wa
fer geven. Bij gi'oei
en bloei goed voch
tig houden en om
de veertien dagen
kunstmest of mest
toedienen. Als 't
is. kan de plant in
de tuin worden in
gegraven. maaials
het regent moet ze
naar binnen. De
bloemen zijn erg
kwetsbaaiOp een
goede zonnige
plaats in de kamer
>0
gezet, zou ik haai
daar ivstig latei
ovenvinteren. 7eER/
gen het voor/aaJale
een goed stuk iri gi
knippen. Tijdenlstra
de rusttijd (wintel I
echter ook echiove
„met rust laten" j/»reb
een matige tempe
ratuur: bemestini
stopzetten. £rJ|
nooit gieten als lU.J
vermoeden heeft
dat de aai'de noi—ri
vochtig is. De bijiv
biscus voelt ziel
het meest „senang
(prettig) in pot
grond op tuinturl
basis. Te kooi Vil
reeds vanaf f 4 ir
5.-.. JW
ndi
Twee dezelfde brilmonturen: het rechter voorzien van het dikkere,
traditionele glas. Het linker van het nieuwe dunnere titaanglas.
Tal van mensen bekijken de
wereld van achter brillegla-
zen. Tot voor een jaar of wat
zijn ontwerpers van brilmon
turen altijd in hun leuke
ideeën beperkt geweest door
net peil van de lenzentech-
niek. Lange tijd konden mon
turen nooit groter gemaakt
worden dan met een glasdia
meter van 45 mm omdat er
gewoon geen grotere glazen
bestonden. Stormachtige ont
wikkelingen van de laatste
twintig jaar zorgden voor gro
tere brilleglazen van plus of
min vier in een modieuze bril.
Nieuwe technieken helpen al
tijd een handje als er een
behoefte ontstaat en de mode
gokte nu eenmaal op „grote
glazen" voor brillen. Kunst
stof speelde bij de verbetering
een rol. Als de sterkte vari de
voorgeschreven correctielens
het toestaat zal de opticien nu
voor een flink uit de kluiten
gewassen montuur vaak een
kunststof brilleglas adviseren
(ze zijn er nu met een diame
ter van 81 mm per glas).
Kunststof is ongeveer half zo
zwaar als glas, breekt minder
gauw en de mogelijkheden
voor dégradé zijn vrijwel on
beperkt. Glas echter kan ook
worden gekleurd, maar alleen
in een paar bruin- en grijstin
ten. Een modern type brilleg
las dat tot nu toe van dit
„echte" materiaal kon worden
gemaakt, is het zogenaamde
zelfkleurende glas. Dankzij
een bijmenging van zilverjo
dide in het materiaal zijn de
glazen lichtgevoelig en (ver)-
kleuren zij lichter of donker
der naarmate ze ultra violet
licht vangen. Sinds twee jaar
bestaat een tussenvorm balan
cerend tussen glas en kunst
stof: titaanhoudend glas. Dit
breekt het licht op andere
wijze; het is dunner dan het
traditionele glas en doet lich
ter aan. Het door zo'n bril met
een andere brekingsindex tu
ren, vereist overigens enige
oefening. Maar dat doet het
dragen van contactlenzen
idem dito, en dubbel-focus-
glazen zijn in het begin ook
geen pretje. Ze laten in het
gezichtsveld altijd een zekere
„dode zone", over. Tussen 40
en 60 cm. afstand is het moei
lijk een optimaal scherp beeld
te krijgen. Dit euvel kan nu
worden opgevangen door de
zogenaamde „multifocus" gla
zen, die geen twee maar meer
sterktes vloeiend in elkaar la
ten overgaan. Noviteit is dat
sinds kort dergelijke glazen
ook in kunststof worden ge
maakt met een diameter van
70 mm. Aldus geschikt voor
minder zware modebrillen.
Links een bril met multifocujsta
glazen, waarin het verzien en he| ga
leesgedeelte onzichtbaar in el' bl
kaar overvloeien. Rechts een bnjj e
met dubbel-focus glazen, waarirtf
de twee delen duidelijk geschei-
den zijn.
meer een technisch
mankement zijn geweest,
dat in de 14 theaters waar
de film donderdag in
première gaat, wel
verholpen zal zijn.
Wat nu extra duidelijk
opvalt tijdens de optredens
van Abba is de
beweeglijkheid van de twee
dames Agnetha en Frida.
Zeker gedurende de
mini-musical „The Girl with
the Golden Hair" staan ze
geen moment stil en
maken soms ietwat
overdreven bewegingen,
laten zich op de rug zien
om een van de
handelsmerken van de
groep te tenen. Vooral in
het land van de
kangoeroes wordt er, zo
toont de film, veel
geschreven over de
gewelfde achterzijde van
vooral Agnetha. „ledereen
heeft toch een
achterwerk", is de korte
maar veelzeggende reactie,
die zij op een gegeven
moment uit op haar
hotelkamer, tegen de
tweede „echte" acteur in
de film: Tom Oliver, die de
rollen van bodyguard,
barkeeper en taxi-chauffeur
op zich heeft genomen.
Hoofdacteurs blijven
natuurlijk de vier
Abba-leden, die alle
bekende hits op het
celluloid brengen, met
toevoeging van één of twee
nieuwe nummers, die nog
niet eerder op de plaat
werden uitgebracht. Maar
ook die nummers zijn
straks weer te vinden op
het volgende Abba-project:
een elpee van de film, die
over enkele weken zal
uitkomen.
Al met al is „Abba, The
Movie" vooral voor de fans
van deze ongecompliceerde
Zweedse groep een
was AUSTRALIË een dag
eerder) mochten talrijke
jonge en oude Nederlandse
Abba-fans, artiesten en
pers afgelopen
zaterdagochtend in het
Amsterdamse Citytheater
Abba op, rond en ver
achter het podium
aanschouwen. „Abba, The
Movie" luidt kortweg de
titel van deze film, gemaakt
door de Zweedse cineast
en televisie-regisseur Lasse
Hallström, die ook de
promotie televisie filmpjes
van Abba maakt. In de
anderhalf uur durende
confrontatie met blonde
Agnetha, Frida. Benny en
Björn is Hallström
uitgegaan van Abba als
bühne-groep. Het lag eerst
in de bedoeling alleen voor
eigen doeleinden een
registratie te maken van
het optreden. Dat idee
groeide al snel uit tot het
maken van een
televisie-documentaire,
maar werd uiteindelijk een
speelfilm. Omdat er ook
Een uitstekende timing
heeft dat bedrijf rond
Abba. Er Is nog geen
rustpauze In de
Abba-publlcltelts-stroom
gekomen, door
bijvoorbeeld de geboorte
van een nieuwe Ulvaes, of
daar wordt alweer een
nieuwe episode In de toch
al rijke lijst van
hoogtepunten In de
carrière van 's werelds
best verkopende groep
toegevoegd. Na alle hits,
elpees en een uitgebreide
wereldtoernee moest het
er -en kee van komen:
een Abba-fllm, waarin de
vier groepsleden van top
tot teen In Panavlslon zijn
te zien. De film werd
tijdens een begin dit Jaar
gehouden Australische
toernee gemaakt. Australië
Is ook het land waar de
populariteit van de groep
te vergelijken valt met die
van de Beatles hier In
Europa In hun
beginperiode.
In een wereldpremière (al
kunnen nog eens
uitgebreid het concert van
Abba van begin tot eind
volgen. In tegenstelling tot
het Nederlandse concert in
de Amsterdamse Jaap
Edenhal werd Abba in de
vier Australische steden
geruggesteund door een
groot orkest. Samen met
de extra ritme-sectie en de
drie zangeressen van het
achtergrondkoortje werd
daarmee het geluid van de
platen veelvuldig
geëvenaard. Helaas was de
stereo-weergave tijdens de
wereldpremière vooral in
het begin van de film niet
altijd even af, maar dat zal
Met disc-jockey, die niet tot „diepte-interview" komt
nog zoiets als een verhaal
nodig was voor de film,
maakte Hallström een vijf
pagina's tellend scenario
rondom de Australische
toernee.
Daarbij ging hij uit van een
disc-jockey, gespeeld door
de onbekende Australische
acteur Robert Hughes, die
van zijn radio-baas een
twee uur durend
radio-programma rond
Abba moet maken, met als
hoogtepunt een exclusief
„diepte-interview" met hen.
Gezien de beperkte
journalistieke capaciteiten
van de disc-jockey lukt het
hem niet tot het
Abba-bastion door te
dringen. Hij blijft de groep
echter door heel Australië
volgen en uiteindelijk, op
een voor iedereen
onverwacht moment, staat
hij oog in oog met Abba.
Een zeer simpel gegeven
dat Hallström erg soepel
heeft verwerkt door de
film. Het geeft een beeld
van de strenge
veiligheidsmaatregelen rond
de groep, die hiermee nog
meer het stempel krijgt
opgedrukt van de
.super-heiligen der lichte
muze."
De film bewaart echter de
afstand die er bestaat
tussen groep en publiek.
Het is jammer dat. zodra
de disc-jockey. uiteindelijk
kan beginnen aan zijn
„diepte-interview", de
kijkers dat niet te horen
krijgen. Zodoende weten
we nog niet of de groep
nu werkelijk onder die
enorme druk van die
populariteit gebukt gaat. of
dat Abba het juist allemaal
geweldig vindt. Geen
portret dus van de mensen
achter Abba.
Overwegend aandacht
echter voor het optreden
van Abba, want de film
blijkt uitsluitend voor
Abba-fans bedoeld. Zij
uitstekende film geworden.
Leuke top-pop beelden van
het optreden en een te
verwaarlozen verhaaltje.
En qm ten slotte nog iets
over de Nederlandse
„glamour" rond de
wereldpremière van de film
te vertellen. In het
Citytheater was ook een
aantal artiesten („De
Nederlandse popscene")
uitgenodigd, die dan ook
belaagd werden door om
handtekeningen-bedelende
kinderen, die een of andere
Een van de handelsmerken van de groep
prijsvraag hadden
gewonnen in een
popmaandblad. Uit de
38.000 inzendingen konden
tweehonderd, met vader of f
moeder naar de film, en zij' i
waren het die onder
andere Getty zagen, de
ex-zangeres van Teach-in,
Peter Koelewijn, Eddie
Ouwens, ofwel Danny („I an
remember Elvis Presley")
Mirror, en niet te vergeten n
Sandra Reemer, mèt jgn
bontjas én Ferdi Bolland,
jawel ,CI
LEX NIGGEBRUGGE iv,
it
IUI
zi
rai
zi;
irt
lei
ec
e
tti
iri
ït;
L