Coltrane pakt draad weer op POP KLASSIEK Plaatpremières vergeten viool concerten van Lalt gemaakt om een topgroep te worden" Ma lange rustpauze een nieuwe elpee CONCERT-AGENDA PLATEN Steeds meer gaat de Apel- doomse bluesgroep „Fla- vium" op eigen benen staan. Speelde de groep vroeger in clubs van twijfelachtige kwa liteit, op het ogenblik kunnen de Apeldoorners vrijwel per manent kiezen uit aanbiedin gen van de betere lokaliteiten in ons land. Ook in Engeland, Duitsland, Denemarken, Bel gië en sinds kort Ierland zijn de vijf graag geziene gasten. Zeven jaar geleden begon het als met zoveel andere groepen. Enkele vrienden brachten op een avond hun muziekinstru menten mee en speelden wat voor de vuist weg. 't Klikte. Flavium was geboren. Er werd wat gespeéld op schoolavon den en heel langzaam werd de weg naaf de andere podia ge vonden. „Langzaam", zegt Anne- Geert Bonder. „Bewust hebben we nooit haast gemaakt om een Nederlandse topgroep te wor den. Ik heb er nooit bij stil gestaan, maar 't lijkt me niet zo moeilijk om in een heel korte tijd naar de top van de nationale hitladder door te sto ten. Je moet dan alleen bren gen wat de grote massa mooi vindt. En dat hebben wij nooit gewild. Steeds opnieuw heb ben we bewust gekozen voor onze eigen muziek: blues. Soms wat rock. 't Accent gaat overigens steeds meer die kant op, maar we hebben nooit wil len vervallen in de richting van de grijze middelmaat, die door de massa word gekocht Geen hits voor ons, maar mu ziek voor een klein publiek. Dat was het in het begin. De tijd bewijst dat we met deze opstelling gelijk hebben ge had. De publieksgroep wordt steeds groter. Langzaam win nen we het publiek voor ons. De andere leden van de groep, Hans Driesten, Eric Bagchus, Peter Dijksterhuis en Peter Beemsterboer, zijn het ermee eens. „Rustig aan," dan breekt het lijntje niet. Dat rustig aan is de laatste jaren toch enigszins in een stroomversnelling gekomen. De drie elpees die de jongens maakten, zijn daar debet aan. Drie jaar geleden ongeveer, ontmoette Flavium de platen- producer Fred Rootveld. Root- veld is in het bezit van een piepklein platenlabel en was geïnteresseerd in de Apel doornse formatie. De vijf had den er wel oren naar, maar evenals bij andere maatschap pijen werd één keiharde voor waarde gesteld: prMen wilde zelf bepalen wat opgenomen zou worden." Rootveld ging akkoord en bin nen enkele weken lag de eer ste elpee, „Bad Luck," in de winkel. Geschat wordt dat er ongeveer vijfduizend van wer den verkocht. Voor Neder landse begrippen en in aan merking nemend dat de door Flavium gebrachte muziek be slist niet mikt op het grote publiek toch een redehjk re sultaat voor een debuut. Ent housiast ging men aan de slag voor nummer twee en nu is dan de derde elpee in de win kel. „Pluggin" in your socket. Deze nieuwe elpee bevat lou ter eigen nummers van de Apeldoornse groep. „Op de eerste elpee stonden alleen songs die zijn geschreven door Rootveld. Op de tweede plaat waren nog twee nummers van deze producer opgenomen en nu zijn ze allemaal van ons," aldus Hans Driesten, de leider van de Apeldoornse band. De afgelopen maanden is de Apeldocmse formatie - die grotendeels uit niet-professio- nals bestaat- door Engeland en Ierland getrokken. „Zondei te overdrijven,aldus de gitarist Anne-Geert Bonder, „mogen we rustig zeggen dat we een succes hebben gehad. Van Engeland zelf hebben we maar weinig gezien. De tour bestona hoofdzakelijk uit rij den er spelen. De tijd die overbleef, hadden we hard no dig om te eten en te slapen." Het grootste succes boekte de groep in Belfast, waar ze een televisie-interview en een ra dio-gesprek hadden. En dit al lemaal terwijl in Ierland nog steeds geen platen te koop zijn van de Apeldoornse formatie. Gek vinden ze het zelf ook wel een beetje. Terwijl de meeste grote groepen steen en been klagen o/er de geringe hoe veelheid verk, zou Flavium de agenda vel twee keer kunnen vullen met goed betaalde con certen. M&ar men wil het niet. 't Moet leuk blijven," zeggen de Apeldoorners. Nu de derde elpee uit is, denkt men overigens ook aan een single. Wa\ het moet worden is nog niet bekend. Vast staat, dat de plait speciaal opgeno men wordt Maar wanneer? „Daarover moeten we nog eens praten," aldus de vijf mu- „Het eerste nummer dat ik ooit schreef, „Thunder and light ing" van mijn eerste el pee „Chi Coltraine", werd een wereldhit en alle singles, die ik daarna produceerde waren voltreffers. Ik kon niets schrijven of bet had succes. Daardoor veranderde mijn le ven. Ik kreeg dozen vol fan mail, maakte tournees door Amerika en Europa en im- pressario's van kleine en gro te maatschappijen belden me constant op voor optredens. Het werd allemaal te veel. Ik FLAvnm 99Bewust hebben we nooit baast zo intens mee bezig is. Ik ge loof wel dat wanneer je trouwt die dingen anders worden. Maar ik ben nu niet verliefd en het moet wel een hele spe ciale man zijn waarmee ik trouw. Hij zal onder meer re kening moeten houden met de buien, die ik af en toe heb. Bovendien vind ik mezelf niet zo'n moederstype, die fijn voor haar kinderen zorgt. Ik wil geen kinderen en vindt dat je er geen moet nemen als je het niet wil. Er lopen al heel veel kinderen rond op deze aarde, dus er is niemand, die op mijn kinderen wacht". De vrouwenemancipatie komt ter sprake. Ze zegt: „Ik vind dat de vrouwenbewegingen in Amerika te ver gaan. Er moet zowel door de man als door de vrouw geëmancipeerd worden en dat houdt niet in dat de man plotseling de deur voor een vrouw niet meer mag openhouden. In de studio is er geen sprake van emancipatie, omdat de musici geen tijd heb ben om zich daar druk over te maken. Ze zijn de hele dag aan het werk en hebben wel iets anders om over te den- Chi Coltrane luistert veel naar muziek. Ze kocht de afgelopen maanden elpees van Super- tramp, Pink Floyd en The Electric Light Orchestra. Het luisteren hiernaar geeft haar inspiratie bij het schrijven van nieuwe nummers. Over dat schrijven zegt ze: „De ene dag heb je zin om het rustig aan te doen, wat piano te spelen en uit te gaan met wat vrien den en de volgende dag moet je misschien naar je manager om diverse zakelijke dingen te bespreken. Meestal trek ik twee dagen in de week uit voor die besprekingen. De rest van de week schrijf ik. Daar voor is veel zelfdiscipline no dig, omdat je soms achter de piano moet gaan zitten ook al heb je er geen zin in. Zonder discipline zou je op een gege ven moment niets meer doen". Het is tijd om afscheid te ne men, Chi moet nog naar de televisiestudio voor een opna me. Ze vertrekt naar haar ka mer om zich voor de zoveelste keer om te kleden, een nummer als .Make it last" is te horen dat de twee best wat in hun mars hebben, al lijkt het ook op de Beach-Boys in betere dagen. Als het twee tal wat harder zou worden en wat kritischer zou zijn op hun vaak nietszeggende teksten, dan hebben ze zeker kansen. Nu zullen alleen de pubers zich aangesproken voelen. (AenM). Earth and Fire Op de nieu we langspeelplaat „Gate to in finity" blijkt Earth and Fire nog steeds niet te weten wat voor muziek ze nu eigenlijk wil maken. Een kant van de elpee is gevuld met een „ver haal", een serie nummers die min of meer een geheel zou moeten vormen. Het doet no gal ouderwets aan wat Jemey en haar groepsmakkers uit voeren: musical-achtig schreeuwerige koorzang la Hair), gedragen symfonisch werk, nep-filosofische tekst flarden. Alhoewel er bij vla gen uitstekend gemusiceerd wordt, is deze kant van de plaat een zwakke onderne ming die doet denken aan een kruising tussen Moody Blues en Pink Floyd in hun beginda gen. Kant twee bevat losstaande nummers zoals de hit „78th Avenue", het romantische werkje „Smile", het uit de toon vallende disco-nummer met reggae-ritme „Green park station" en het overdreven met violen gevulde „Dizzy Raptu res". Het origineelste stuk mu ziek is het laatste nummer van de larigspeler „Driftin". (Poly- dor) durfde op een gegeven mo ment de telefoon niet meer op te nemen. Mijn manager te kende uiteindelijk zelfs mijn cheques, regelde in feite mijn verdere leven. Toen dacht ik: „daar moet verandering in ko men anders ga ik kapot. Ik was, geloof ik nog niet klaar voor al dat succes". De beeldschone Amerikaanse zangeres Chi Coltrane (27) was in Nederland om haar nieuwe elpee „Road to tomorrow" te promoten. Twee dagen trok ken we met haar op. Een bele venis. Was ze vroeger de lasti ge dame, die producers en re gisseurs gek maakte en bij wie geen mens iets goed kon doen, nu is ze een vriendelijke praat ster, die overal rustig de tijd voor neemt en niemand last wil bezorgen. Ze verkleedt zich ongeveer vijf keer per dag. Het liefst draagt ze ge bloemde jurken, getuige ook de foto op haar nieuwe elpee. Chi was voordat ze in de mu ziekwereld terecht kwam foto model. Eens poseerde zij bij voorbeeld voor het Nederland se damesblad ,Viva'. Veel foto grafen willen haar nu nog als model gebruiken, omdat ze snel en goed werkt. Ze is de laatste jaren qua uiterlijk niet veel veranderd. De een meter zeventig lange zangeres heeft nog steeds mooie bruine ogen en wat stug zwart, grijs haar wat korter dan vroeger. Het geplande interview met haar zou plaatshebben in de studio van de Amsterdamse fotograaf Claude. Het ging echter de mist in omdat deze wilde doorwerken. De volgen de dag in de bar van het hoofdstedelijk Pulitzerhotel vertelt ze over de anderhalf jaar dat we niets van haar hoorden: „Na het eerste succes ben ik gestopt met tournees, heb ik me teruggetrokken in een achterafplaatsje om bij te komen. De fanmail heb ik de fanmail gelaten en ik ben weer gaan schrijven. Door de rusti ge omgeving kon ik weer ge woon denken en werd alles na een tijd weer normaal. Ik was niet bang meer om de telefoon op te nemen en wist in welke muzikale richting ik wilde gaan". „Road to tomorrow" maakt duidelijk welke rich ting: rockachtige nummers die afgewisseld worden door mooie ballads. „Nadat ik honderden mana gers had aangehoord koos ik in februari 1975 David Jozef. Het duurde tot mei van dat jaar voordat alles juridisch ge regeld was en ik aan het werk kon gaan. Ik ging in Amerika naar een nieuwe maatschap pij, omdat Columbia Records waar ik eerst onder contract Chi Coltrane: „Ik was geloof ik n was, zich te veel bezig houdt met grote namen. De nieuwe maatschappij werd TK Re cords, terwijl CBS in de rest van de wereld mijn belangen ging behartigen. Aan CBS heb ik het grootste deel van mijn succes te danken. Voordat ik aan mijn nieuwe elpee kon beginnen was het januari 1977. Op deze plaat staat het beste werk dat ik ooit schreef'. Het is inderdaad een uitstekende elpee geworden, die hier en daar autobiografisch is. In het nummer „I'm ready to love again" bijvoorbeeld zingt ze in het eerste couplet: „I'm ready to love again. Now that the storm has come and gone. Now I believe I can go on again". Een aantal nummers gaat over haar jeugd en haar vader, waar ze erg van hield. „Voor het maken van de elpee heb ik een aantal vrienden uitgenodigd zoals Jennifer Warnes. De produktie was in handen van Peter Bernstein, onder wiens hoedé pas één plaat was gemaakt. Het fijne van een producer is dat je je nergens zorgen om hoeft te maken, dat je je kunt concen- Dg niet klaar voor al dat succes". treren. Als je zelf produceert, zoals ik tot nu toe gedaan heb, vraag je je steeds af of het wel goed op de band komt en alles loopt zoals hij het wil hebben. Voor het opnemen van de nieuwe elpee kwamen een aantal studio's in aanmerking. Ik koos tenslotte voor een ABC-studio, waarin een voor treffelijke piano staat, die maar liefst 20.000 dollar waard is. Ik vond het leuk om daar een keer op te spelen". Chi Coltrane heeft er weer echt zin in en is dan ook van plan om in het nieuwe jaar op tournee te gaan. Ze heeft een contract met Dick Cats van M.AM. Enterprises, die een tournee voor haar regelt wan neer ze dat wil. „Het wordt waarschijnlijk een Europese tournee in februari of maart van het nieuwe jaar, maar veel kan ik er niet over zeggen. Ik wil de band samenstellen uit de musici, die met mij op het album hebben gewerkt". Chi wil zich als zangeres hele maal ontplooien en zegt: „Ik heb besloten mijn leven aan de muziek te wijden. Ik denk dat er geen vrouw is. die er De componist Lalo schijnt het met zijn vrouw beter te hebben getroffen dan met zijn vader. Hij werd in 1823 in het Noordfranse Lille ge boren en kwam uit een offi ciersfamilie met Spaanse voorouders. Van zijn 10e tot zijn 14e jaar kreeg hij op het conservatorium aldaar viool- en celloles maar toen zijn vader in de gaten kreeg dat hij de muziek als beroep wilde gaan uitoefenen en de militaire loopbaan ver smaadde, werd die razend. De begaafde jongen liep van huis weg, trok naar Parijs, zag kans er een half jaar vioolles te krijgen aan het conservatorium maar moest zich toen verder zelf ontwik kelen door de muziek van Beethoven, Schubert en Schumann grondig te bestu deren. In zijn onderhoud voorzag hij met lesgeven en optreden als uitvoerend mu sicus. Eigenlijk wilde Edouard La lo alleen maar componeren maar hij was al over de veer tig toen zijn huwelijk met een leerlinge hem in staat stelde die roeping te volgen. Zijn vrouw moedigde hem aan zijn al geschreven com posities in de publiciteit te brengen en als scheppend kunstenaar verder te gaan. Wie tegenwoordig Lalo zegt, zegt „Symphonie espagnole". Weinig muziekliefhebbers ge ven er zich rekenschap van dat hij ook drie opera's en twee grote balletten compo neerde, kerkmuziek, kamer muziek, heel bijzondere lie deren en drie symfonieën waarvan er twee nog nooit zijn uitgegeven. Met die sym fonieën bedoel ik „echte" symfonieën want de „Symp honie espagnole" die elke violist zonder risico op het repertoire kan nemen, is geen symfonie, en meer Frans-romantisch dan Spaans. Waarom dit onver woestbare successtuk altijd zonder het intermezzo wordt uitgevoerd, heb ik nooit be grepen. Dat het mèt dit dan sante stuk (met een pathe tisch middendeel) te lang zou duren, is een drogreden. De dirigenten willen vooraf nog een ouverture kwijt maar het publiek zou best ook dat in termezzo met de solist er bij willen hebben! Wilt u die be wering eens controleren, dan moet u zoeken naar een com plete opname van wat in fei te Lalo's tweede vioolconcert is, al weigerde hij halsstarrig het zo te noemen. Onder an deren Isaac Stern en Aaron Rosand hebben opnamen ge maakt van de complete „Symphonie espagnole" mèt het erbij behorende inter mezzo, dat het concertbedrijf zonder geldige reden in de ban heeft gedaan. Het concertbedrijf doet wel meer muziek zonder geldige reden in de ban. Bij voor beeld de twee andere viool concerten die Lalo maakte en nu voor het eerst (samen op één plaat) zijn vastgelegd. Het gaat om een opname van het Orchestre Philharmoni- que de Radio France onder de Japanse dirigent Kazuhi- ro (28) met de concertmees ter van het ensemble Jean- Pierre Wallez (38) in de solo partijen. Bellaphon heeft plaat in Duitsland in licen gemaakt en op het lab Aristocrate onder nr. 27010 uitgebracht. De opn me die al een Grand Prix Disque kreeg, wordt do Dureco, Weesp gëimporteer Beide concerten (opus 20 29) onderscheiden zich doi een warmbloedig romantisi melos dat soms een meland olieke inslag heeft, soms oo vrolijk en folkloristisch aai doet. Beide werken zijn he knap maar nogal zwaar "geu strumenieerd. Van effectbi jag is bij deze fijnzinnig „kleine meester" geen spraJt maar er is wel muzikaal antwoorde virtuositeit en he „Concerto russe" (opus 2 heeft een zo markant profi dat de voorkeur voor „Symphonie espagnole" n< gal willekeurig Ujkt. Het eei ste concert (opus 20) is lyri scher, dichterlijker, mee naar binnen gekeerd. On danks het pleidooi van Dt Sarasate aan wie het is opge dragen en die er ook de pre mière van gaf, is het nooit goed aangeslagen, al bewijs de plaat dat het best gehoord mag worden. De opname behoorlijk, meer niet, maat in elk geval zeer informatief. Nu ik het toch over vergeten concerten van Lalo heb, mag ik tot slot wel even herinne ren aan een al oude Turna- bout-plaat die u niet in de Amerikaanse maar in de be tere Engelse Decca-persing moet kopen als u eens wilt kennismaken met het enige pianoconcert van Lalo, enke le jaren vóór zijn dood in 1S92 geschreven en lijks bekend. Orazio Frugorn en het Weense Volksopera- orkest onder Gielen laten ho ren dat het, ondanks invloe den van Massenet en Franck, veel eigens bevat. Het is goe de romantische muziek dit best de aandacht van de lief hebber waard is. Het num mer van deze plaat is TV 34421 S. J. JMSANDEB Gary Wright Na de twee Ladies Man" met de mem solo-albums ,Dream wea verruchte Phil Spector ertoe ge en „The light of smiles", is de leid dat de melancholie en nieuwe elpee „Touch and go- zwartgalligheid van deze Ca ne" van deze ex-Spooky Tooth nadees, plaats heeft gemaakt zanger en toetsenman weinig voor een vorm van opgeruimd- verrassend. De muziek is wat heid, ja zelfs tot uitbundige simpeler geworden, eenvoudi- vrolijkheid. Het zal voor de ger rock op basis van saaie Cohen-fans wel even slikken ritmes en uitgevoerd op uit- zijn als je hem hoort in coun- sluitend toetseninstrumenten try-rock nummers als Finger- (Met uitzondering van drums prints" of in een heuse mee- en percussie). De door Para- deiner als „Don't go Home m ah ansa Yogananda geïnspi- with your hard-on" (samen reerde muziek moet het vooral met Bob Dylan). Spector en hebben van de aparte en Cohen, twee giganten op een krachtige stem van Gary elpee. Twee uitersten ook, Wright. Het synthesizer-werk maar juist daardoor is een in- is in de soli soms ontzettend teressant album ontstaan. Elk knullig, waarbij vooral de van de Cohen-nummers werd klankinstelling door ontbreken door Spector razend knap van fantasie en afwisseling, ir- gearrangeerd, waardoor de riteert. Ondanks dat staan er schijn gewekt wordt van een toch een paar zeer fraaie num- oppervlakkig gebeuren. Maar mers op deze plaat. „Stay wie de teksten van Cohen away" is een snelle bluesachti- goed beluisterd, weet dat hij ge ballade met uitstekende in al die nummers als vanouds zang (let ook op het koortje bezig is met relaties. Een plaat van drie dames). „Sky eyes" ir die niet alleen de Cohen-fans ongetwijfeld een van de hoog- aanspreken, en dat is een tepunten van de plaat en in verdienste. (CBS). „Can't get above losing you" valt met name Richard Baker Alessi De tweeling Billy en op door prima spel op Fender Bobby Alessi hadden gezegd piano. (WEA) dat ze op hun nieuwe elpee een wat ander gezicht zouden Leonard Cohen Dat Cohen laten zien. Ze zouden er wat ooit een ware „entertainer" harder tegenaan gaan, niet zou worden in plaats van de meer zoveel zoetgevooisde dichter/tekstschrijver/zanger, nummertjes zingen, maar wat Garv Wriüht zo als we hem tot nu toe ge- steviger roek-werk. Helaas, op J U kend hebben, had waarschijn- „All for a Reason" blijft het lijk niemand gedacht. Cohen liefde voor en liefde na. Mier- zelf zeker ook niet. Toch heeft zoete arrangementen en dito ploot vol met gepolijste lief- ofwissehng gebracht, en is dan de samenwerking op z'n zang. Het klinkt allemaal erg desliedjes is wat al te veel van ook een stuk verteerbaarder nieuwste elpee „Death of a verzorgd, dat wel, maar een het goede. Op kant 2 is méér dan de eerste kant Zeker in Zaterdag 17 december - Telep hone Bill and The Smooth Operators in het Waagtheater in Delft om 20.30 uur. Folkmuziek is te horen in het theehuis van 0'16 in Voor burg. Aanvang 21.00 uur. Muscles, een Engelse funk- band speelt in het Paard van Troye. Aanvang 22.00 uur. Freddie Fingers speelt rock and roll in Eksit in Rotterdam. Aanvang 21.00 uur. Zondag 18 december - Harry Sacksioni speelt in de stadsge hoorzaal in Leiden m.m.v. o.a. Erik van der Wurff (piano en orgel) en Hans Koppes (tuba en euphonium) Aanvang 20.15 uur. Zaterdag 24 december - The Yaughts uit Evgeland in Eksit in Rotterdam. Aanvang 21.00 uur. Zondag 25 december - Herman Brood and Wild Romance in de Rotterdamse Eksit. Aanr vang 21.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 8