I en Bianca tijdens nun nachtelijk avontuur in de dierentuin. Bernard en Bianca, twee muisjes, naza ten van de befaamde Mickey Mouse al ont breekt iedere gelijke nis, die een ontvoerd weesmeisje uit de klauwen van een kwaadaardig vrouw mens weten te red den, zijn de helden van de nieuwste ge tekende hoofdfilm uit de Walt Disney- studio, die met kerst mis in de Nederland se bioscopen wordt vertoond. Het is alweer vier jaar geleden dat de veteranen van Walt Disney, aangevuld met jong talent, de Engelse vrijbuiter Robin Hood over het witte doek lieten dar telen en terwijl in de studio met man en macht werd gewerkt aan dit nieuwe pro duct „De reddertjes" liet men in de vakan ties oude successen als „Alice in wonderland", „1001 Dalma- tiërs", „Merlijn de tovenaar" en natuurlijk niet te vergeten „Sneeuwwitje en de zeven dwergen" nog eens de ronde doen in de theaters. „De reddertjes" is de De gemene mevrouw Medusa met haar Moerasmobiel. wachten en de geïnvesteerde 7 1/2 miljoen dollar dubbel en dwars waard. Sedert Wolfgang Reitherman na de dood van „oom Walt" de tekenfilm-afdeling van de Stu dio's overnam gedurende de voorbereidingen van „Jungle kende hoofdfilm van de Dis-book" is er wel iets in de stijl neystudio's en de vier jaar van de animatie veranderd De krokodil Nero of is hef Brutus tracht de reddertjes uit de orgelpijp te De moerasbewoners kijken ontsteld toe hoe Nero en Brutus de arme Penny blazen, waar zij zich verstopt hebben. en haar teddybeer weer naar Medusa's schuilplaats terugbrengen Over lezen gesproken, dat hoeft bij de film „De redder- tjes" niet. Werden .Jungle ff boek",„De aristocats" en „Ro- bin Hood" in ons land nog in de oorspronkelijke Engelse jy versie vertoond met Neder- y j iandse ondertitels, dit keer is j men weer tot nasynchronise- V .vijf r) ren overgegaan. r Fijn voor de kleintjes die nu EB&S ^Élllli- - ook kunnen verstaan wat er /aBMr Y f gezegd en gezonden wordt, maar voor vele ouderen toch wel een teleurstelling, want met alle respect voor het werk van Cinecentrum, de dialoo- gopname, mixage en montage, gaat soms toch veel van de f. perfecte coördinatie van tekst en mimiek-animatie verloren. Dat kan ook niet anders, want toen Wolfgang Reitherman het roer overnam, werd meteen de knoop over de eeuwige vraag „Eerst de tekst opnemen en dan pas tekenen, of omge keerd" in het voordeel van de eerste methode doorgehakt. Men zoch eerst de ideale stem- men bij de ontworpen figuur tjes en zette vervolgens de te kenaars aan het werk om er met de geluidsband er naast gezichten bij te trekken. We zagen destijds op het film festival in Berlijn een zeer knappe Duitse na-synchronisa tie van „Jungle book", maar de rillingen liepen over onze rug bij het „I wanna be like you" van apenkoning Louie, oorspronkelijk gezongen door Louis Prima. Disney's geluidsband is niet te verbeteren en het moet dan ook een ondankbare taak voor iedere acteur zijn zo'n teken film in te spreken. Enfin, Aart Staartjes, die nu wel de bijnaam Muizestaartjes zal krijgen, Annet Nieuwen- De albatros Orville, in de Nederlandse versie Overmoed geheten, die 'n lijnvlucht met het Duivelsmoeras onder houdt. de figuurtjes zijn spitser en hoekiger en niet meer uit een aantal cirkeltjes opgebouwd en is het spelen met kleur en achtergronden wat gewaagder geworden. Dat is vooral duidelijk tijdens de vlucht met de dwaze alba tros Orville in de Neder landse versie Overmoed gehe ten en in het .muizenper spectief', wanneer de makers de wereld vanuit de gezichts hoek van de muisjes willen tonen. „De reddertjes" is geïnspi reerd op twee boeken van Margery Sharp „Drie hoeraat jes voor de muizen" en „Me juffrouw Bianca" in 1960 ook in het Nederlands verschenen bij De Arbeiderspers. In de versie van de Disney-studio's begint het verhaal als drie muize-verkenners van de In ternationale Reddingshulp Vereniging een fles opvissen uit de haven van New York met daarin een noodkreet van het ontvoerde weesmeisje Pen ny er in. Onmiddellijk wordt een red dingsactie op touw gezet. Het kordate muisje Bianca meldt zich meteen als vrijwilligster en sleept de wat bange con ciërge Bernard als partner mee in het avontuur, dat via de lommerd-boetiek van de in tens gemene Madame Medusa naar haar schuilplaats midden in het moeras leidt, waar twee slaperige krokodillen Nero en Brutus de wacht houden. Medusa wil de kleine Penny gebruiken om een kostbare diamant, het Duivelsoog, te be machtigen die verborgen ligt in een griezelige grot, die al leen via een nauwe spleet bij laag water te bereiken is. Hoe de muizen er in slagen om Penny te bevrijden mèt de dia mant verstopt in haar teddy beer, moet u zelf maar gaan zien. Dat is veel en veel leuker dan het te lezen van papier. huijzen, Arnold Gelderman, Trudy Libosan, Ger Smit, Jo- han te Slaa erg goed als de oude kater Tobber en Fon- cesca Haverlag hebben het ge probeerd. De kindertjes zullen er blij mee zijn, maar het zou een goede gedachte blijven om bijvoorbeeld in de laatste avondvoorstelling de oor spronkelijke Engels gesproken versie te vertonen voor de lief hebbers. Maar ook al gebeurt dat niet en moet je de Nederlandse „vertaling" maar voor lief ne men, dan nog is er voor de ouderen veel te genieten. „De reddertjes" brengt namelijk naast de twee ondernemende muizen weer een keur van ver rukkelijke bijfiguren op het doek. De albatros, die onder de tonen van de „battle-hymn" van de Amerikaanse lucht macht met waggelende schre den van start gaat. hebben wij reeds genoemd. gemene mevrouw Medusa met de stem van Annet Nieuwenhuijzen, die het karakter uitstekend aanvoelt, doet denken aan dat slechte vrouwmens Cruella de Ville in „10001 Dalmatiërs" en dan zijn er nog een libelle met ademhalingsmoeilijkheden. De redertjes Bianca en Bernard met de als buitenboordmotor fungerende libelle Helibel. die voor buiten boordmo ter fungeert, een prachtige oude wijze kater met een werkelijk vertederend scènetje als hij de kleine Penny tracht te troosten en een paar koddige moeras dieren met een boerenaccent Men moet ook bewondering hebben voor de wijze waarop scenarioschrijvers en ontwer pers met humor van de boven ste plank het verhaal over de „enge" gedeelten heenhelpen, zodat de allerkleinsten geen nachtmerries zullen krijgen van de toch wel realistische vleermuizen-scène en de ske letten in de piratengrot. Daar draagt ook de figuur van de kleine Penny toe bij, een dapper meisje en geen doetje, wat ze laat zich niet door Me dusa en het hulpje meneer Soeps in een hoekje drukken. Het fabeltje, dat tekenfilms al leen maar voor kinderen zijn moet nu maar eens de wereld uit. ,De reddertjes" is een per fect voorbeeld van een „film voor jong en oud", waar ook ouderen onbedaarlijk om kun nen lachen. Gelukkig heeft men bij de na- synchronisatie in het Neder lands met deze laatste groep rekening gehouden en een paar extra dialooggrappen in gevoegd. zoals de microfoon- stem op het vliegveld, die vraagt of meneer Glastra van Loon zich bij de balie wilde meldea Mocht u met de kerstdagen nog geen plannen hebben, dan kunnen we u een bezoek aan „De reddertjes" warm aanbe velen. Heeft u ze wel, dan is er nog geen man overboord, want wij voorspellen de mui zen Bernard en Bianca een heel lang bioscoopleven. OTTOMILO Kerst - attractie op tekenfilm gebied Kerst spel in alken - urgse grot gebracht. Zo'n vijf tot zes miljoen gul den zijn met dit project gemoeid. Bij de inrichtingswerkzaamheden stuitte men echter op onvoorziene moeilijkheden, waardoor scheuren in het plafond optra den. Want het inrichten van de grot tot schuilkelder, die mensen moet bescher men tegen een nucleaire ramp, is niet niks. Er moet een toiletbatterij van 200 stuks worden aangelegd. Verder is een ingewikkeld zuurstofwisseling-systeem nodig, want men wil het onderaardse verblijf een capaciteit van 10.000 perso nen geven. Tegenstanders van het pro ject vulden dat met dit plan het oor spronkelijk karakter van de grot op onherstelbare wijze wordt aangetast Kortom: niet iedereen in Valkenburg en daar buiten is gelukkig met de bestem ming atoomschuilkelder, die elders veel al gezocht wordt in ondergrondse par keergarages. De Zuidlimburgerse grotten niet één is natuurlijk van oorsprong hebben in wat genoemd wordt „bange tijden" altijd de mensen een onderkomen ver schaft. Door de eeuwen heen zijn de grotcomplexen als schuilplaats opge zocht. De agrarische bevolking nam zijn hele hebben en houden mee de grot in als er oorlog dreigde. Daar troffen zij vaak korte doodlopende gangen aan, waarvan ze zo goed en zo kwaad het ging vertrekken maakten, terwijl het vee even verderop werd gestald. Bij het licht van olielampen probeerde men het leven zoveel mogelijk doorgang te doen vin den. Achtervolgers werden afgeschrikt door de Egyptische duisternis, die in de grotten heerst en de onbekendheid met het gangenstelsel. Want verdwalen in een Zuidlimburgse grot is geen sinecure. De alom heersende duisternis doet alle oriëntering vervloeien en de enige moge lijkheid de weg terug te vinden is door kruipend langs de wanden terug te gaan. Maar soms lukt dat niet. In 1925 werd in de Schenk-groeve bij Meerssen een zwerver dood aangetroffen. 'De man De opvoering van het kerstspel in de Gemeentegrot van Valken burg is: O maandag 26 december (Twee de Kerstdag) om 14.30 en 16.00 uur dinsdag 27 december om 19.30 en 20.30 uur. De toegangsprijs bedraagt voor volwassenen 3,- en voor kin deren 2,- had eveneens getracht kruipend de weg terug te vinden in het donker. Maar hij was daarbij voortdurend om dezelfde pilaar heen gekropen en had niet in de gaten gehad dat hij bij de honderden meters die hij op deze manier aflegde, toch op min of meer dezelfde plaats bleef... In 1936 en 1947 raakten ook enkele mensen zoek in het grottencomplex van Valkenburg, maar ze werden levend en wel terug gevonden. Deze ervaringen hebben er toe geleid dat alle zijgangen in de grotten, die voor het publiek (on der geleide van gidsen) toegankelijk zijn, onberispelijk worden aangeharkt Vóór de deur 's avonds op slot gaat, worden die zijgangen op voetstappen gecontro leerd om te kijken of er ook een van de bezoekers is achtergebleven bij de groep en daarbij het spoor bijster is geraakt De grotten hebben niet alleen mensen als toevluchtsoord gediend, in de Twee de Wereldoorlog waren in de Cannen- berg-grot de kunstschatten van het Rijksmuseum te Amsterdam opgebor gen. In die tijd vonden ook onderduikers er een plaats, hoewel ook de Duitsers zelf aan het eind van^de oorlog de grotten ontdekten als tegen bommen beveiligde fabriekshallen. Aan de ande re kant geloven de Valkenburgers dat de Duitsers, die deze bestemming van de grot opperden, dit vooral deden uit vrees anders naar het front te worden gestuurd. Voor Valkenburg zijn de grot ten er zijn twee toegankelijk, de Gemeentegrot en de Fluwelengrot puur een toeristisch attractiepunt ge worden, waar jaarlijks zo'n 150.000 men sen in rondkijken. Ze worden dan ge troffen door de kunstversieringen, die er in de loop der jaren in zijn aangebracht Vaak zijn het tekeningen, maar soms ook reliefvoorstellingen, zoals die van een vroegere hoefsmid, die wekenlang betitelde aan de uitbeelding van twee pre-historische reuzen-hagedissen. Hij kreeg er destijds 25 gulden voor van het gemeentebestuur. Soms ook herbergen de wanden de laatste levenstekenen van soldaten. In de wanden staan veel hand tekeningen gekrast van Amerikaanse militairen, die later zouden sneuvelen Ook die van geallieerde piloten staan er. die via bijvoorbeeld de Cannenbergh- grot België in werden gesmokkeld en later via Portugal naar Engeland vlucht ten. Het is een vreemde wereld daar zo'n 70 meter onder de grond. Je schaduw groeit er uit tot in het immense. Aan de wanden kleeft nog de lucht van de oliepitjes, bij het licht waarvan de vroe gere „blokbrekers" werkten. Rond de eeuwwisseling toen een werkweek nog zes dagen en elke werkdag nog twaalf uur telde, verdiende zo'n man 3 gulden en 45 cent in de week. En nog bestond een wethouder van de Valkcnburgse gemeenteraad het te zeggen dat „het toch maar veel geld was voor iemand, die het toch alleen maar zou verzui pen. Tegen dit décor wordt anno 1977 weer een kerstspel opgevoerd. Het is de licht gevende Boodschap uit een donkere, onderaardse weceld. Klaas Goinga Terwijl in het ene gedeelte van de Valkenburgse gemeentegrot hard ge werkt wordt dit in te richten als atoom- schuilkelder, worden in een ander, het oudste deel, voorbereidingen getroffen tot de opvoering van een kerstspel. Enkele tientallen toneelamateurs zullen in een omgeving waar sinds het begin van de christelijke jaartelling de Romei nen de blokken mergel uit de wanden hakten, aan de hand van teksten uit hei Mattheus- en Lucasevangelie de bood schap van kerst gestalte geven. Het is een ingetogen spel dat op 26 en 27 december enkele tientallen meters onder de Valkenburgse grond tot leven zal worden gebracht. Passend in de rooms-katholieke geloofstraditie van Zuid-Limburg, maar ook gewaardeerd door vele niet-katholieken. Behalve to neelspelers zullen ook een balletgroep en een zangkoor trachten het kerstevan gelie vorm te geven. Vorm geven in een natuurlijk theater voorzover men van „natuurlijk" kan spreken als het gaat om een door duizenden anonieme men senhanden uitgehouwen groeve. Eerst waren het de Romeinse „blokbrekers", die bij het licht van een walmend olie lampje de grote stukken mergel loshak ten. Later waren het de Zuidhmburgers zelf, die een boterham verdienden in de mergelgroeven. Zo'n losgehakt mergel- blok mat 53 x 53 x 83 cm. een maat, die door de eeuwen heen weinig wijzi ging heeft ondergaan. Op 26 en 27 de cember zullen honderden kaarsen de gang naar het „podium" verlichten. Overigens is het gedeelte van de ge meentegrot, dat thans bekend is als „het Romeins gedeelte" maar een fractie van het oorspronkelijke zalen- en gangen stelsel, dat gedurende zo'n vierhonderd jaar op instigatie van de Romeinse be zetters werd uitgehakt. In 1632 liet de prinselijke stedendwinger Frederik Hen drik 60 karren met buskruit, die in de grot waren gereden, ontploffen om te voorkomen dat^fee in handen van zijn vijanden kwamen. De gevolgen van deze explosie waren even desastreus als rui- Als een kaartenhuis stortte viervijfde van het Romeinse gangenstelsel in el kaar. Toen de Valkenburgers de balans opmaakten, zagen ze dat op achttien plaatsen de grot ingestort was, hetgeen neerkomt op een oppervlakte van zo'n acht tot negen hectare. Slechts een klein deel bleef gevrijwaard. En op die plaats zal dan voor de zesde keer het kerstspel worden opgevoerd. Het is niet alleen het kerstspel, dat de Valkenburgse grot in het nieuws heeft gebracht Ook het feit dat de grot. die een gangenstelsel van in totaal zo'n 70 km. kent op dit ogenblik getransfor meerd wordt tot een atoomschuilkelder heeft veel pennen en tongen in beweging Talrijke kunstwerken zijn in de wanden van de Valkenburgse Gemeente- grot uitgehouwen. Hier een voorstelling van Maria boodschap, van de overledffi beeldhouwster Eva Mendlik.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 31