"I Een wijn voor koningen, zei men ►r. Dat koninklijke idee is er bij de jagne gelukkig een beetje af, al blijft nken van champagne door de door- ijndrinker in ons land een uitzonder- i gebeurtenis voor de feestdagen van js en de jaarwisseling. De importcij- jn daarvan een duidelijk bewijs: vorig rerden er in ons land in het eerste 195.451 flessen champagne inge- in het hele jaar waren het er 12, zodat de invoer in het tweede I liefst bijna vijf keer zo hoog was iet eerste halfjaar, champagne meer dan een feestwijn, een wijn die altijd op zijn plaats is, zal niemand ontkennen dat champag- ur is en daardoor voor ons toch een fijn zal blijven. Dat is trouwens ook tg, want champagne is waard om met "Jcheiding te worden behandeld. Cham- is een van de beste - voor sommigen 34975-1 atrbeste - van de wijnen van Frankrijk voor uvh de wereld. Dit ligt niet alleen aan campin^it dat het een schuimwijn is, want rmis), eeiierende wijnen komen ook uit andere i. m. ki. ijên. U kunt dat op menige fles zien „méthode champenoise", d.w.z. een J om de champagnewijn nabij te ko- b |aMaar dergelijke wijnen hebben toch irzora^nar kwaliteit en smaak van de echte jagne, en mogen ook niet als champag- [den verkocht. ^^^de eigen bekoring van de champagne HHt alleen in de uiterste zorg waarmee ^HBiven worden gekweekt en geplukt, en even grote zorg en de specifieke ^^^nde bij de persing, gisting, botteling en De grote kwaliteit van de champag- i is voornamelijk het resultaat van de •ben no^kte druivesoorten en de grond waarop 24/12 A gerijpt. 5.- p.p. hdstreek Champagne was in oeroude ot 27/12 een binnenzee waar talloze schelpdie- P P P-d bfden. Hun schelpen hebben in de loop r^rpl%telbare eeuwen op de bodem van die jn kalklaag gevormd, waarover op de een laagje aarde van twintig tot vijftig neter dikte terecht is gekomen. De jstok wordt in dat laagje aarde ge- is. ini. A.|maar je wortels schieten al snel door 5-1478 nye kalkbodem waaruit de plant dan toedsel trekt. Op deze grond kunnen enkele soorten druiven rijpen, die daar jeheel eigen smaak ontwikkelen. Een e drie wijnsoorten is de Pinot noir, een persoons tjdie men bijvoorbeeld ook in Bourgog- intreft, maar daar toch heel anders 'ens„ de druif van de ene wijngaard al anders dan die van de andere, rin zit het geheim van champagne in Igemeen en van elk wijnhuis afzonder- -Qe drie druivesoorten die in Champag- forden geteeld zijn de blauwe Pinot tot 31 i(je eveneens Blauwe Pinot meunier en jen. 3 b^e Chardonnay; deze laatste groeit en,iens aHeen maar in een klein, zuidelijk deel van Champagne. Als regel i ANWB»en de het sap van deze drie 1 'Y druiven samen in één fles champagne. Er zijn echter ook wijnhuizen die een „Blanc de blancs" maken, een witte wijn, uitslui tend uit witte druiven, hetgeen dan op de fles staat aangegeven. Een Blanc de blancs is lichter, eleganter en frisser; een „Blanc de noirs" is krachtiger, stoerder dan de wijnen die uit drie soorten druiven zijn gemaakt. Een enkele keer ziet men een rose champagne, die op dezelfde manier wordt gemaakt als de witte, maar waaraan dan een scheutje rode wijn wordt toegevoegd, die overigens ook van champagnedruiven wordt kelders van de Champenese wijnhuizen staan lange, lange rijen rekken met flessen in de bijna laatste bewerking. lelijke en meer groeit de neiging onder fol- :eiten. t datgene te verstaan wat onder die (seren kling links en rechts in het land als an schlstische trekpleister wordt gepresen- rsewe^ -van de klompendans tot en met de lerie annex middenstandsbeurs. Een als Ton de Joode is het daar duidelijk mee eens. Van zijn hand is het boek 10klore in het dagelijks leven" versche- '12 ^en daarin definieert hij het begrip als ooggdfewoonten en gebruiken die nog geheel tn dele in het dagelijks leven voortbe- amrf'- Hij heeft ze nageplozen en, gelar- met verrukkelijke illustraties, op een 15IC gezet. Het resultaat doet hem gewa- Jfaadvan „verrassende ontdekkingen, ook in tigen huis, de eigen omgeving, het eigen aan". Want: „Veel dingen die wij doen lalaten in het leven van alledag, hebben Ti. vlaiachtergrond die in een ver verleden rm wa Zelfs de nuchterheid van de laatste EENS jnnia voor de 21-ste eeuw is niet in staat achtergronden volkomen uit te vagen." ■Slat zo? Met de feestdagen voor de deur jffiSls de betreffende bladzijden opgeslagen lieven simpele als doeltreffende controle, jawel. „Het merendeel van de mensen Vr* en heeft niet de minste moeite met de p gebruiken rond Kerstmis", zo lezen we. niet wat betreft de gewoonte om bij gelegenheden uitermate overvloedig te 745-$en te drinken. De eet- en drinkpartijen deze gelegenheden waren bij de Ger- ;n offermaaltijden. Alles wat men zelf i dronk, was in feite bestemd voor de Zoveel te meer en voortreffelijker din- men dus naar binnen werkte, zoveel te Ir kwam men er bij het opperwezen voor aan. falve de overvloedigheid van de maaltij- slaat ook de vorm van bepaalde specia- 'en mét kerst terug op de schimmige leid. Zo wordt aangenomen dat de- itkrans rechtstreekse afstammeling is het zonnerad. „Het gebruik van hulst :t terug te voeren tot het oude bijgeloof die boom geluk brengt en kaarsen bran- we omdat ze in vroeger tijden de naam len gevaar, onheil en geesten af te wen- En oude jaar? „Als op oudejaarsavond iliebollen naar binnen zijn gewerkt (door vorm alleen al mogelijk een duidelijk chtbaarheidssymbool) loopt de wijzer üe knallen en flitsen van een miljoenen kapitaal pr de twaalf, naar het griezeligste uur van kans. etmaal wanneer de geesten tot aktie "jfk0, de heksen> de sP°ken- Speciaal bij uitstek om kwaadaardige geesten op de M61 belangrijke gebeurtenis als de jaarwisse* vlucht te jagen. Het is natuurlijk altijd and t zijn ze in de weer om zoveel mogelijk mogelijk dat er één is blijven zitten in het i a K te stichten- Maar ze hijgen veel glaasje drank dat we heffen. Daarom klin- 1 01 "der kans dan vroeger. Daar zorgen de ken we even de glazen tegen elkaar, wat alen en flitsen van een miljoenenkapitaal voor de boze geest zo'n schrikwekkend ge- p vuurwerk voor. Lawaai en vuur staan luid oplevert dat hij terstond het géestrijke P oudsher bekend als de middelen bij vocht verlaat". - worden zodra de dode de laatste adem heeft uitgeblazen, alle deuren en ramen opengezet, zodat de ziel van de overledene het huis kan verlaten. Elders zet men in het sterfhuis de klokken stil en keert men de spiegels om. Dit laatste gebeurt in verband met de moge lijkheid dat de geest van de overledene het spiegelbeeld van een van de aanwezigen zou kunnen meenemen, waardoor deze eveneens op korte termijn zou sterven. Huwelijken tenslotte. „Het afhalen gebeurt ook vandaag de dag nog, als de bruidegom naar het ouderlijk huis van zijn aanstaande vrouw gaat om haar mee te voeren naar het stad huis. Het is zeker niet ondenkbaar dat deze onschuldige vorm van afhalen stoelt op een heel wat minder zachtaardig gebruik in vroeger tijden toen een man de vrouw van zijn keuze placht te roven. Het element van roof is ook terug te vinden in het gebruik van de bruidssluier. In zijn oudste vorm moet hij gezien worden als de lap waarin de bruidegom zijn bruid verpakte, als hij haar ontvoerde uit het ouderlijk huis. De schranspartijen die volgen, zijn rechtstreeks te herleiden tot de oudgermaanse bruilofts malen waarbij men -alweer bij wijze van offer- zoveel mogelijk at en dronk om de goden gunstig te stemmen. Een vroom mens als Vader des Vaderlands Willem van Oran je zelfs volgde dit gebruik. Toen hij in 1561 voor de tweede maal trouwde met Anna van Saksen, duurde de bruiloft acht dagen. Op het feest verschenen 15.000 gasten die 2636 ossen, 4000 schapen, 6400 ganzen, 6000 hazen en 14.000 kippen naar binnen werkten. Dit alles en honderdmaal meer staat te lezen (en te bekijken) in „Folklore in het dagelijks leven". Het is daarmee een voortreffelijk boek geworden om de lange avonden van het moment te vullen. Nuttig er gerust een druppeltje bij, maar bedenk dat „er ook vandaag de dag naar veler gevoel een soort macht in de drank zit die verre van pluis is. Nu is het genot nogal eens sterker dan de leer en dit heeft op het gebied van drankgebruik geleid tot een soort struisvo gelpolitiek die zich in het moderne spraakge bruik voortzet. Vaak wordt de drank niet bij de naam genoemd, maar spreekt men van een glaasje, een kelkje, een spatje, een neutje, een pierenverschrikker, een jonge, een oude, een citroentje. Op dezelfde manier omzeilt men het woord dronken. Het wemelt van de woorden om een dergelijke staat van beneveling aan te duiden zonder dat de klank van drank erin doorklinkt: hij heeft hem om, is zat, is lam, kachel, lazerus, vet, als een aap, als een kanon, als een toeter, boven zijn theewater, heeft te veel op, te diep in het glaasje gekeken, een stuk in zijn kraag, een snee in zijn neus". Het kan niet anders of zo'n beladen taboe moet tot be strijding hebben geleid. Een van de paarde- Vroeger werden de vrouwen geroofd. Hoe mooi de bruidssluier tegenwoordig ook is uitgevoerd, in zijn oudste vorm moet hij worden gezien als de lap waarin de bruidegom zijn bruid verpakte als hij haar ontvoerde uit het ouderlijk huis.. middelen bestond hieruit dat men een leven de paling in een pot jenever of brandewijn stopte, waarna men het geheel liet staan tot het dier was gestorven en verteerd. Nam de dronkaard een glaasje, dan was hij gegaran deerd van zijn verslaving af. Eenzelfde ef- fekt zou zijn bereikt met jenever en brande wijn waarin een tijdlang een doek was bewaard die 24 uur op het gezicht van een dode had gelegen. Proost Folklore in het dagelijks leven. Auteur: Ton de Joode. Uitg.: A. W. Sijthoff. Prijs: 24,50 geven kwade geesten, heksen en spoeken weinig Een geboorte -nog zo'n huiselijk feest. Waar om beschuit met muisjes? „Die muisjes moe ten eigenlijk gezien worden als muizekeu- tels, maar ze fungeren in dit geval als plaatsvervanger voor de muis, symbool van de vruchtbaarheid. Ook sterfgevallen blij ken nog steeds met oude gebruiken omge ven. In sommigb streken van' Nederland ten luchtfoto van het dorp Cramant met op de voorgrond enkele wijngaarden. De champagne als schuimwijn is nog niet zo oud. In de Champagnestreek maakt men al tweeduizend jaar wijn, maar de schuim wijn die wij kennen is pas drie eeuwen oud. Aan het eind van de zeventiende eeuw zou de Benedictijner monnik Pérignon van de abdij van Hautvillers het natuurlijk schuim- vermogen van de champagnewijn - ontstaan tijdens de tweede gisting in flessen - hebben weten te benutten. Na hem zijn er nog een aantal verbeteringen in het proces gebracht Overigens is de Benedictijner monnik nogal steeds te zien is, het verhaal hoort, krijgt i van de monnik te horen. Maar in de wijnhuizen van Reims schrijft men de vondst toe aan een Franciscaan uit een klooster in die stad. Zo leeft hier en daar ook een stukje plaatselijk chauvinisme in de Champagnestreek. Een ander verhaal hoort de bezoeker van de Champagne uit de mond van kolonel F. Bonal, délégue a l'accueil een perschef, perscheef, van het Comité interprofessionel du vin de Champagne. Hij wijst op de komeet die op de kurk van een champagne fles te zien is. Het jaar 1811 was een uitzon derlijk goed wijnjaar. In dat jaar verscheen er een komeet aan de hemel en sindsdien zet men de komeet op de kurk, in de hoop nog veel goede wijnjaren te krijgen. En over goede wijnjaren gesproken: als draagt draagtt champagne geen jaartal, om dat de wijn wordt samengesteld uit een mengsel van verschillende jaargangen. Al leen in uitzonderlijk gbede wijnjaren wordt een deel van de oogst afzonderlijk ondèr dit jaartal gebotteld, soms met speciale namen die alleen worden gebruikt voor deze jaar wijn, een zg. „millésimé". Het gerucht gaat in Champagne dat 1976 z<n goed wijnjaar was; er zijn er zelfs die zeggen dat 1976 het beste wijnjaar van deze eeuW was. Als u dus over enkele jaren een champagne met het jaartal 1976 in handen krijgt, weet u dat u iets uitzonderlijks hebt Overigens is champagne van een en hetzelf de wijnhuis van doorgaans dezelfde kwali teit, met grote kundigheid samengesteld vol gens een bij elk wijnhuis geheim recept. Zonder suikertoevoeging heet de champagne „brut", met minder of meer rietsuiker heet de wijn achtereenvolgens extra-sec, „sec" of „demi-sec". De bezoeker van de Champagne-streek heeft een welbestede middag als hij deelneemt aan een rondleiding, die alle grote wijnhui zen, al dan niet na afspraak, geven. En als u toch in Reims of omgeving bent, probeert u dan ook eens de andere produkten van die streek, gemaakt van dezelfde wijnen. Zo is er de „ratafia de champagne", een wijn die na de eerste gisting is afgestopt met wat likeur en die een wat zoete smaak heeft en niet schuimt. Er is ook een „mare de cham pagne", een op cognac gelijkende drank die geproduceerd wordt uit het vruchtvlees, de schillen en stelen die na de persing zijn overgebleven. De „ratafia" is een geliefd apéritief en de „mare de champagne" een prettig drankje na de maaltijd. Recepten met champagne Het Comité Interprofessio nel du vin de champagne heeft een fraai (Franstalig) kookboek uitgegeven met al lerlei recepten waarin cham pagne is verwerkt. De mees ten zijn nogal moeilijk te maken. Hieronder twee een voudige recepten, een voor uiensoep en de ander voor een nagerecht. UIENSOEP MET CHAMPAGNE (6 personen) 500 g. uien 300 gr. geraspte gruyere- kaas. 12 plakjes geroosterd stok brood, vier eieren 50 gram boter een glas port en een lepel armagnac-saus cayenne-peper zout en een fles champagne. Laat de fijngesnipperde uien goudbruin worden in de bo ter en doe ze vervolgens in een casserolle (stenen pan) met driekwart liter water, zout en cayenne-peper. Voeg dan tweederde van de champagne toe en breng dat mengsel aan de kook. Laat de soep rond een uur komen en sla intussen het eigeel door de port. Smelt de ge raspte kaas in de soep en roer goed met een houten lepel tot het een homogeen mengsel is geworden. Als de soep niet meer kookt, het eigeel-portmengsel en de ar magnac-saus toevoegen. Giet dan de soep over stukjes stokbrood in de soepborden. SABAYON AU CHAMPAGNE (Nagerecht voor zes perso nen) Zes eierdooiers 200 gram poedersuiker halve fles champagne. Vermeng de zes dooiers met de suiker tot er een creme- achtige substantie ontstaat. Roer dan het mengsel voor zichtig met de champagne en verwarm het geheelh„au bain marie". Kluts de Sa bayon tot die luchtig en dik is. Serveren met rijstkoeken. Bewaar champagne donker en koel, en ook niet te lang Op het moment dat cham pagne het wijnhuis verlaat, is de werkzame stof uit de fles verdwenen. Bewaren van champagne heeft dan ook geen zin; de wijn wordt er niet beter op. Licht is de grootste vijand van champagne, te hoge of te lage temperatuur de een na grootste. Wie champagne koopt, moet er dus op letten geen fles te krijgen, die mis schien al weken of maanden in de winkel staat in het volle licht en de volle warm te, koop de champagne bij een betrouwbare zaak, waar de wijn goed is bewaard. En eenmaal thuis, zet de cham pagne dan in het donker en zo mogelijk in een tempera tuur van ongeveer ben gra den tot het moment, waarop u hem drinkt. Let op: beter een dag gewoon in de koel kast dan een uur in het vriesvak. De ideale temperatuur om te serveren is 6 tot 8 graden. Het beste kan de champagne worden gekoeld in een koe lemmer, half gevuld met wa ter en ijs. Wie er plezier in heeft om de kurk te laten knallen, moet dat beslist niet nalaten. Maar de juiste methode is de fles schuin te houden in een hoek van 45 graden; dan de kurk vast te houden met de ene hand, de duim erboven op; en dan met de andere hand de fles te draaien. Als u dat goed doet hoort u al leen een diepe zucht op het moment dat de fles open gaat en er schiet geen schuim uit. Mislukt het, ge neert u zich dan niet, ook in de Champagne maakt men het mee dat een kelner of een deskundige van een wijnhuis de kurk laat plof fen en het schuim over de fles heenkomt. Schenk de champagne niet in een coup maar m een smal glas, dat naar boven toe iets smaller wordt. De echte champagneglazen zijn in ons land niet of nauwe lijks te koop. Maar een ge woon wijnglas in beter dan het brede glas waarin in ons land de champagne veelal wordt geserveerd; het brede glas laat namelijk de mousse (het schuim) te snel verdwij nen. Als u helemaal echt volgens de regels wilt schenken, dan moet u uw duim in de ziel van de fles en de andere vingers aan de kant van de fles omhoog houden. Maar ook dat zie je in Champag ne, ook in een vooraan staand hotel door de kelner wel anders doen. Een fles champagne die een maal open is gemaakt, moet snel worden leeggeschon ken, omdat de mousse an ders verdwijnt. Er zijn spe ciale afsluitdoppen (de bou- chon stoppeur) die de fles zo goed afsluiten dat men hem wel een halve dag kan laten staan, maar deze bouchon stoppeur is in ons land niet of nauwelijks te koop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 27