6* KERSTMAN Eén van de oudste tradities van „onze" televisie (in dit geval: van de NOS) is de uitzending in Eurovisie-verband van „Billy Smart's Christmas Circus": een door de Engelse BBC vervaardigd programma dat telkenjare op Eer ste of Tweede Kerstdag via „Ne- derland-Eén" aan het hooggeëerd publiek te kijk wordt aangeboden. De NOS is de tel al kwijt geraakt: „Uit onze oudst' bewaard gebleven nieuwsbulletins blijkt dat het Ker st-Circus van Billy Smart reeds december 1961 op het „feest-menu" van de televisie prijkte; hoeveel I jaren éérder we nu precies met de uitzending van dit programma zijn begonnen valt echter niet meer te achterhalen. De BBC heeft het wat beter bijge houden: op zondag 20 november van dit jaar overhandigde televi sie-regisseur Ian Smith circus-di recteur David Smart een zilveren miniatuur van een tv-camera ter gelegenheid van het dertigste „Christmas-Circus". Toen Billy Smart (in 1966 op 83-ja- rige leeftijd overleden) en zijn zoon David in 1947 voor het eerst een terst-televisie-circus-show in de jiste brachten zat er overigens meer publiek in de tent dan thuis achter de buis: tv was nog lang geen gemeengoed. Nu, anno 1977, behoort „Billy Smart's Christmas Circus" echter tot de meest-bekeken en populair ste tv-shows die er op onze aardbol geproduceerd worden: ook dit jaar verschijnt 'ie op het scherm in vijftien Westeuropese landen al smede in Canada en („from coast tot coast") Amerika. De hoogste kijkdichtheid scoort het programma nog altijd in Groot- Brittannië, waar Billy Smart altijd vorstelijk geprogrammeerd staat direct na de kerstrede van ko ningin Elizabeth. Maar ook in Nederland, beaamt de NOS, is Billy Smart's Christmas Circus letterlijk zowel als figuurlijk zéér gezien. De kijkdichtheid schommelt tussen de 18.1 en de 29.8: Hoge scores, wanneer je ze met ruim 100.000 (kijkers) verm enigvuldigt De gemiddelde tv-kijker waardeert het kerst-programma van Billy Smart met 75 - „en dat is hoog, dat is meer dan uitstekend, dat haalt tegenwoordig bijna geen enkele voetbaluitzending meer", zo verdui delijkt de NOS. Voor ons aanleiding even „de plas" over te steken en het, inmiddels wereldberoemde circus (wijlen) Bil ly Smart op te zoeken. Een visite die medio november plaats vond omdat in het Zuidqngelse dorpje Wink field-Row, waar Smart zijn winterresidentie heeft de kerst klokken al dertig jaar ruim een maand vóór lopen ONGELUKJES Er sneuvelden die dag in de bijna vijfentwintig meter hoge viennas- ter van Billy Smart tijdens het verslepen van decors 247 knalrode en 61 zilverwitte kerstboomballen. Circus-directeur David Smart (48) kan zich er niet over opwinden: „We hebben de totale produktie dit keer begroot op zo'n 50.000 pond (ruim ƒ230.000,-), kleine on gelukjes inbegrepen". In Winkfield-Row, een langgerekt gehucht langs een binnendoorweg getje van Windsor naar Maiden head, omringd door de Britse Kroondomeinen, zijn de decorbou wers van de BBC het kerstsfeertje nog wat verder aan het opkloppen: met behulp van 250 kilo zilverpa pier, 500 meter gekleurde folie, 50 spray-busjes met poedersneeuw, tientallen groene en twaalf witte kunst-sparretjes, gouden sterren en> duizend-en-een andere „glit ters" wordt de piste van Billy Smart in gereedheid gebracht voor het zoveelste „Christmas-Circus". HET BEELD Billy Smart zelf staat buiten: een kanjer van een bronzen beeld op een marmeren sokkel. Een plezie rig aandenken aan een beminnelijk man: de circusvorst groet de voor bijganger met de hoed in een joyeus gebaar van het hoofd geno men in z'n linkerhand een royale bolknak aan z'n voeten een kwis pelstaartend Pekineesje. Zoon David over vader Billy: „Hij Beell van de circus-finale: kerstengel Yasmine Smart rijdt, gezeten op een kolossale kerstklok de pste binnen. was 5ók in zijn daden een groot men: Van huis uit was ,ie een pure entetainer: een man van het ver- maa:. Hij organiseerde van alles: zelfs schoonheidswedstrijden voor bab?s. Zijn grootste wens, een ei gencircus, ging in 1946 in vervul lingtoen hij voor een paar stuivers de ailliete boedel van een zekere Chpman kon opkopen". Omzijn dieren en zijn mensen ook buien het seizoen werk te kunnen bielen creëerde Smart in '47 het „CIristmas-Circus": een briljant ide, want de televisie-reportages va: zijn kerst-voorstellingen be- zogden Billy binnen de korste ke rel zóveel faam dat overal waar hij zijl tenten opsloeg het publiek zich orniddellijk verdrong voor de kas- savagen. LLEURENTREIN Z>on David Smart grijze snor, gijze coltrui, grijze pantalon, blau- ve blazer; alles even onberispelijk ii model een verse sigaar op: ,Pe techniek dat is een circus op zich! Wat die jongens allemaal overhoop halen: zeven camera's, twee hoogwerkers, tientallen me ters rails, kilometers kabel, duizen den Watts aan spotlights. Een ge weldige rompslomp, die al met al ruim tweeduizend zitplaatsen (van de ruim 6000) opeist". IN DE BLUBBER De circus-band, een 21-mans-for- matie uit de muzikale „stallen" van The British Broadcasting Corpora tion, klimt om acht uur 's morgens over een wankel laddertje naar de orkest-bak op acht meter hoogte boven de artiesten-entree. Diri gent Ken Griffin (46) heeft nog een druk repetitie-schema af te wer ken: „In totaal hebben we 40 a 50 stukken op de standaard staan! Ik denk niet dat we ze allemaal behoe ven te blazen, maar als er over- hoopt ergens iets fout gaat en een nummer langer duurt dan gepland moet je natuurlijk wel kunnen dóórspelen". Een oudere dame, rillend in een David Smart: reizen was niet meer rendabel; werken voor de t.v. gelukkig wel. dikke bontjas, komt zich bij David Smart beklagen over de toestand van het terrein buiten de tent: „De kinderen zakken tot hun knieën in de blubber". De kinderen, dat zijn in dit geval twaalf „girls" van The Jackie Palmer Dance Studio; langbenige jonge juffrouwen die dromen van een carrière in de showbusiness en derhalve maar wat graag in zuurstokroze majoret- tenpakjes Smart's piste betreden. David roept de chef-tentmeester bij zich. Een halve dag later is er rondom de tent met behulp van hardboard-platen een keurig plan kier aangelegd. DE VIJFDE Het circus-personeel van Smart is gewillig en vriendelijk, doch weinig geroutineerd: het opzetten van de kooi bijvoorbeeld kost ze bijna een uur. Maar wat wil je ook: het „Christmas-Circus" is pas Smart's vijfde voorstelling dit jaar Circus Billy Smart namelijk reist niet meer; in 1971 werd de laatste toernee door het Verenigd Konin krijk ondernomen. En sindsdien wordt de fraaie tent alleen nog maar overeind gezet wanneer de BBC een „voorstelling-op-maat" verlangt. Iets dat normaliter drie keer per jaar voor komt, doch in verband met het regeringsjubileum van The Queen in 1977 vijf maal geschiedde één voorstelling vond zelfs plaats in de tuinen van de burcht Windsor Castle: met de ko ninklijke familie in de ereloge en Telly (Kojak) Savallas als gastheer in het zaagsel. David Smart: „Het reizen en trek ken met een circus als het onze wij hadden destijds 200 man perso neel in vaste dienst kan domweg niet meer. Daar moet geld bij". DIJENKLETSER Het circus ging in de mottenballen, maar David Smart hoefde mensen noch dieren te ontslaan: „Ik kon vrijwel geheel de „levende-have" overhevelen naar onze dierentuin: het Royal Windsor Safari Park. Een jaar geleden overigens heb ik dat park met alles d'r op en er aan verkocht: met pijn in m'n hart, dat wel maar het bod was té mooi en ik té zakelijk om „nee" te kun nen zeggen." Plotseling klinkt er een snerpend fluitsignaal. Ietwat geschrokken blikt Smart op z'n klokje: 't is bijna half een in de middag, hoogste tijd voor de camera-repetitie. „Thirty seconds, please,"klinkt het in su per-stereo uit niet minder dan 48 luidsprekers. Smart steekt even z'n hoofd tussen de „gouden" gordij nen van de artiesteningang en priemt onmiddellijk daarna zijn duim omhoog. De floormanger brult „rrrrrea- dyyyyy"; de dollyduwer schuift ca mera-één met zijn lens tussen de tralies van de tijgerkooi; het circus orkest zet een onvervalst Beierse „dijenkletser" in en BBC-productie nr. 7047-1170 onwaarschijnlijke aan z'n generale. Vanuit de coulissen waggelt een onwaarschijnnlijke dikke (ruim 250 pnd wegende), in vetlederen Lederhose gestoken „Zwitser" naar voren: hij zwaait met een groen jagershoedje en een bierpul. Bladzijde vier van het draaiboek onthult wie hij is: de dompteur Carl Fischer, 56 jaar oud, geboren in Berlijn, thans woonachtg in Zuidwest-Afrika. Fischer wil wel, maar zijn roofdie ren niet. Onwennig sluipen ze door de kooi. Ze negeren iedere op dracht en tonen alleen maar een bange belangstelling voor de came ra's die hen bespieden. Fischer vloekt. „Stop", schreeuwt er dan paniekerig een geluidstechnicus. Een storing: Fischer heeft met zijn overslaande stem de draadloze, in zijn broek verborgen microfoon te zwaar op de proef gesteld. „Het is eigenlijk gekkenwerk", ex cuseert de dompteur zich nader hand. „Krap 36 uur geleden zijn we hier gearriveerd; van acclimatise ren is geen sprake geweest En dat geldt voor de meeste collega's: het is haast-je-rep-je geblazen! Waarom ik het doe? Ach, wat de Scala van Milaan is voor een operaster is Smart voor ons ééns wil je er gestaan hebben." Inderdaad gaat er tijdens de came ra-repetities meer fout: The Joni- des bijvoorbeeld, een broer en drie zussen uit Amerika, rijden elkaar tijdens hun fietsen-act tot driemaal toe in de wielen; solo-acrobate Miss Elizabeth maakt bijna een doods mak wanneer ze 15 meter boven de piste tijdens een „zwaaisalto" met haar voet de BBC-draden raakt; trapezewerker Ramos verzwikt zijn j enkel bij een noodlanding in het vangnet; een opstandige olifant PADVINDERS David Smart evenwel is niet onte vreden: „Je mag best zien dat het circus een levende zaak is en geen routine-gebeuren. Trouwens, de BBC gaat er nog flink met de schaar doorheen." De camera-repetitie loopt ten einde. Half vijf in de middag: het wordt al donker, het kwik zakt naar vier graden onder nul, de wind wakkert aan. Om zes uur begint de volgende, en laatste echte voorstelling. „Iedereen via de achterzijde naar de kantine", roept BBC's make-up- cheffin Sheila Spencer via de me gafoon. Smart: „Vóór staan ze al in de rij: voor straks". We geloven het nauwelijks, maar het is wel waar: er staan al een paar duizend mensen te wachten veel gezin nen: baby's en oma's inbegrepen), complete schoololklassen (in uni form), padvindersgroepen (met spandoeken: „London scouting" here we are") en een ploeg spoor wegmensen („ons traditionele per- soneelsreisje"). TROOSTPRIJSJES Yasmine Smart tuurt over het cir custerrein: „Ze kunnen er nooit allemaal in. Het zijn er veel te veel." Tien voor zes komt er bewe ging in de lange queue de hekken Yasmine Smart na ieder t.v.-optreden goed voor duizenden stuks fanmail.meest liefdesbrieven. Billy Smart, zoals hij kort voor zijn overlijden werd geportret teerd door een Engelse schil der. Tijger-dompteur Carl Fisher met zijn echtgenote: „Smart is voor circus-artiesten wat de Scala is voor de operamensen". gaan los. In de garderobe-tent zijn de hot-dogs inmiddels op tempera tuur; de juffrouw van de suiker spin heeft al vast 300 stuks ge draaid en in de popcorn-machine ploffen de maiskorrels. Gedisciplineerd schuift de meute naar binnen totdat er 4000 plaatsen bezet zijn. „Stop", beveelt een man met een koptelefoon op z'n hoofd, een walkie-talkie in z'n hand en een microfoon op zijn revers. „We zitten vol". Wie verwacht dat er onder de tallo zen die nog buiten staan minstens een revolutie zal uitbreken vergist zich. Er is dan ook een aantrekke lijke „troostprijs" voor de verlie zers een kaartje voor „Billy Smart's Christmas Circus" anno 1978. IN Z'N KUITEN Achttien-uur-vijf tien: de dertigste Kerst-Party van Smart neemt een aanvang. Opnieuw bijt Carl Fi scher het spits af. Hij trekt wat met zijn been. Smart: „Een paar maan den geleden heeft een tijger hem in zijn kuiten gehapt soms heeft 'ie er nog wat last van". Het programma draait Een clown klampt met een verstopte „water leiding" en kan derhalve niet hui len; de Italiaanse parterre-acroba ten The Nicolidis struikelen en de trapezewerkers duikelen tot drie keer toe in het net Maar in de regiewagen is iedereen opgetogen: „Goed sfeertje. Goede kleurtejs. Goede nummers, 't Komt best goed allemaal". Half tien. Tijd voor de finale. Yas mine Smart wordt boven op een kolossale „kerstklok" de piste bin nen gereden. Het orkest speelt een handvol maten uit het Britse volk slied. Het publiek komt overeind. David Smart verlaat de tent Zijn vrouw weet waarom: „Hij gaat sla pen. Morgenochtend al moet hij naar Monaco. nummers voor volgend jaar uitzoeken." HANS KERSTIENS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 25