CRM-subsidieerde walgelijk 'Hosanna' Ijl DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN ■^1 Toneel Leiden voert 'Wederzijds Huwelijksbedrog' op Pentekening van Kerkstraat in Oude Wetering 'Muziek, made in Leiden' in Vrijetijdscentrum Eetpandje Femia Popconcert door „G. T. Moore" Engels toneel in LAK-theater Agnes Varda en de problemen van de jonge vrouw EN VERDER. LEIDEN Het amateurto- zijds Huwelijksbedrog" van neelgezelschap Toneel Leiden Pieter Langendijk, dat 20 ok- staat donderdag 8 december tober in première ging in het voor het eerst op de planken LAK-theater. van de Leidse Schouwburg. „Het Wederzijds Huwelijksbe- Gespeeld wordt „Het Weder- drog" is de eerste produktie Een scene uit „Het Wederzijds huwelijksbedrog" met Lex Kerkvliet ais Karei en Piet de Valk als Jan. van Toneel Leiden. Het gezel schap telt twaalf acteurs en zeven productie-medewerkers. Het lag aanvankelijk in de be doeling om met het stuk langs een aantal kleinere zalen in Leiden en omgeving te trek ken. Door gebrek aan man kracht en geld en door de gecompliceerdheid van het de cor bleek dat onmogelijk. De voorstelling begint om kwart over acht. De regie is in handen van Jef Senteur, die het toneel stuk bewerkte. Zonder het stuk uit het oorspronkelijk tijdsbeeld te lichten, heeft Senteur het een hedendaags karakter ge geven, zowel in vormgeving als in taalgebruik. Door het verder uitwerken van het hoofdmotief en het achterwege laten van een aan tal neven-verwikkelingen heeft hij het stuk bovendien uit de kluchtige sfeer gehaald en meer mogelijkheden tot spelin- tensivering meegegeven. „Het Wederzijds Huwelijksbe drog" wordt gespeeld door: Paula Bloemsaat, Emmy Bon tje, Willeke Frima, Watze Hep- kema, Ank Idsenga, Sylvia Jansen, Frans Kamphues, Lex Kerkvliet, Toos Kerkvliet, Marjolein Rörsch, Piet de Valk en Ine v.d. Veer. Het dekor is van Piet de Valk. Kostuums Ine v.d. Veer, Grime Coby Bordewijk en Marianne Delf- gauw. Techniek Kees van Leeuwen en Benno Voorham. Produktie assistente Lenie Lindeman, adviezen Dorine Roorda en Annet Voorthuy- sen. Tais Teng in De Schakel LEIDSCHENDAM In het centrum „de Schakel" in Leidsenhage wordt tot 6 januari een tentoonstelling gehouden van werken uit de fantasiewereld van Tais Teng. Thijs van Ebben- horst Tengbergen,> echte naam van Tais Teng, wiens belangstelling voor biologie grote invloed op zijn werk heeft, gebruikt als onder werpen het surrealisme, magische en natuurmotie ven, science-fiction en my thologie. Het is zijn bedoeling niet-be- staande landschappen en we zens zo „echt" mogelijk weer tegeven. Het onderwerp moet bij hem direct duidelijk zijn zonder het oog al te veel te laten verdwalen. Als materiaal gebruikt hij olieverf, water verf, acryl en de tekenpen maar ook wendt hij krastech- nieken aan en maakt hij veel vuldig gebruik van de zg. air brush, het onder hoge druk opspuiten van waterverf. Tais Teng werd 25 jaar gele den in Den Haag geboren maar woont nu in Utrecht. Zijn huidige werkzaamheden zijn illustreren, het maken vein strips, tijdschriftomslagen en affiches, merendeels op het fantastische vlak. Van zijn hand zijn ook een aantal ver halen verschenen. De tentoon stelling die zoals gebruikelijk gratis toegankelijk is kan be zichtigd worden op werkdagen 's middags van half 2 tot half 5, bovendien op dinsdag, woensdag en vrijdag 's mor gens van half 11 tot half 1, op zaterdag van half 11 tot half 5 en op de koopavonden van 7 tot 9 uur. Met een zekere regelmaat geeft het ministerie van CRM voor pers en genodigden voor stellingen van nieuwe korte Nederlandse films, die met subsidie van het ministerie tot stand zijn gekomen. Vaak vragen we ons dan af wat je er gezien de lengte en het onderwerp dan verder mee aan moet en of ze bij de Rijks voorlichtingsdienst op de plank komen te liggen om er nooit meer af te komen. In het geval van de veertig minuten durende film „Hosanna" zou dat de meest gezonde oplos sing zijn, al vinden we dat de film gezien móet worden, maar dan door de dierenbe scherming en alle kamerle den. Bij de uitnodiging voor de pre mière schreef de heer W. W. Peters, waarnemend Hoofd van de Directe Kunsten: „De makers van de film wensen' De grafisch vormgever Gert Jan van Heijningen (25) uit Alphen aan den Rijn heeft een pentekening van de Kerkstraat in Oude Wetering gemaakt. De prent toont de Kerkstraat (gezien over het water van de Leimuidense kant) en omvat de bebouwing tot aan de Ringvaart. Van deze tekening zijn nu zeefdrukken vervaardigd, die in een beperkte oplage uitsluitend bij „De Jong Zeilmakerij Water sport" te Oude Wetering verkrijgbaar zijn. Het is de bedoeling, dat over enkele maanden ook een ets verschijnt van deze tekening. De zeefdrukken zijn uitgevoerd met zwarte opdruk op een koperkleurig karton. Daarnaast zijn ze ook in een aluminiumuitvoering verkrijgbaar. Gert Jan van Heijningen, die behalve tekent ook schildert, fotografeert en affiches en dergelijke ontwerpt, heeft het karak teristieke aangezicht van de Kerkstraat te Oude Wetering al eerder als onderwerp voor een illustratie gebruikt Dat was voor de hoes van een langspeelplaat van de Chr. Gemengde Zangver eniging „Halleluja". Toen» gebruikte hij als voorbeeld een foto uit het historisch archief. Thans gaat het om de Kerkstraat, zoals deze er nu, langgerekt en als een lint langs het water, bijligt. Gedeelte uit de prent van de Alphenaar Van Heijningen Leiden Leidse muziekgroepen treden morgen op in het Vrijetijdscentrum aan de Breestraat De manifestatie beeft de welluidende naam „Muziek, made in Leiden" meegekregen. De optredende groepen zijn ondermeer het koor „De Eenheid", de blazersgroep „De Onderste Steen" en de popgroep „Grote Bluf". Bij „Muziek, made in Leiden" gaat het niet alleen om het maken van muziek, maar meer om de gezelschappen de gelegenheid te bieden om ideeën over het repertoire uit te wisselen. Tevens kunnen de bezoekers aan de manifestatie nader kennis maken met de amateurgezelschappen en eventueel mee spelen. Het muziekfestijn begint om acht uur. Fons Jansen en Leidse Schouwburgdirecteur Hans van Dam (links) te gast bij Femia. Geen business maar smakelijke hobby Elke dag, ook 's zondags, staat aan de Vrouwenkerkkoorstraat van 's middags 12 tot 8 uur 's avonds de deur van Femia open. Sinds een maand of wat is „Femia" niet alleen de naam van het petit-res- taurant, maar ook de Femia die achter de bar staat, de keuken instuift na elke bestelling, in het „huiskamer"-etablissement de meubels en andere gezellige din gen afstoft, is de moeite waard. Om te beginnen is „Femia" al een oud-Griekse naam, volgens de draagster ervan „de mooiste vrou welijke naam die ef is". Dat zegt Femia Panneman, inwoonster van Wassenaar, die op 16 augustus met de 23-jarige zoon Jan, de zaak begon. Femia's man heeft een paar verwarmings- bedrijven, o.a. in Den Haag, en zijzelf is te jong om thuis de hele dag bij de pakken te gaan neerzitten. Daarom ging Femia voor haar plezier „horeca" studeren. Ze was al bekend met het verschijnsel „brood jeszaak" en omdat ze de 40 was gepasseerd (wat op het oog een valse informatie lijkt) hoefde ze alleen maar een „vakproef" af te leggen om de zaak te mogen runnen. Daar zit ze nu in haar eigen eetpandje, met een „eigengekweekt" publiek, dat aange vuld wordt met artiesten die door de week in de Leidse Schouwburg optreden en nog even vóór achten het hongergevoel willen wegwerken met een van de kostelijk sa mengestelde schotels van Femia: „Dood eenvoudig, maar wel erg lekker". Als je bij Femia Panneman binnenkomt is er direct al een hartelijke groet die het eventuele ijs breekt Na het voormalige cafébedrijf, dat in het pand gevestigd was, moest ze enkele minder gewenste elemen ten verwijderen, waaronder de kaartspe lers. De sanering verliep geluidloos: „Ik krijg nu de mensen naar mijn smaak en ik heb het hier best naar m'n zin. Geen echte business, maar een hobby die ook iets moet opleveren natuurlijk". Bij haar aan tafel komen vogels van verschillend pluimage en onder de schouwburggasten trof Femia bijvoorbeeld Herman van Veen, Jeroen Krabbé, Jan Blaaser, Pleunie Touw en Peppie en Kokkie en een Veronica-team aan. Mensen die komen eten tegen een erg burgerlijke prijs. Ga daar maar eens aan staan: dagschotel voor ƒ6,75, het duurste gerecht 11,50 (biefstuk - rechttoe Neder lands en niet een „tournedos", „want er komen hier veel mensen die geen Frans verstaan", weet Femia - sla en gebakken aardappelen). Maar Femia is niet voor één gaatje te vangen. Daar zijn in een handomdraai dé Wiener Schnitzels, de carbonades, de sala des, uitsmijters, de aantrekkelijke soepen, de belegde broodjes. Eenvoudig, simpel, maar erg best. Veel klanten ook van het belendende Praathuis waar doorgaans transcendente problemen worden opgelost of in eerste aanleg de maatschappij kri tisch wordt belicht komen bij Femia hun hongergevoelens effectief bestrijden. Desgewenst wordt de zaak nog met een wijntje of pilsje veraangenaamd. In princi pe maakt Femia alle spijzen zelf, terwijl je wacht in een gezellige kleine eetruimte met wat privé-ameublement, kleedje op de grond en wat huiselijkheid op de tafeltjes. „De eigen mensen blijven komen; je kunt er ook, als je wilt, aan de leestafel eten". Zachte muziek erbij: Stan Getz, Oscar Petersen, Braziliaans ritme in donkere kleur. Ook Femia blijft warm lachen. Donderdagsavond is het druk, dan komt een keukenhulpje dat opschept, maar het „voorbereiden" geeft Femia van haar leven niet uit handen. Zoiets te doen vindt ze heerlijk, vertelt haar man die even zijn installaties aan het vergeten is, terwijl wij lyriek menen te bespeuren bij het nippen aan de champignonsoep met room. De zondagen kennen een kindermenuutje en dan is het een fijne familietoestand, die je nog niet allerwegen aantreft. Plan van Femia: een Schouwburgmenuutje („tot rust komen voor een tientje"), vóór 8 uur weer weg, want dan is het voor de meesten optreden geblazen. French Coffee (met cognac) en een speculaasje toe. Na 8 uur maar dan is officieel de deur dicht krijg je bij gedempt licht de neiging, je pantoffels aan te trekken. Zuurkool a la Femia Zonder de L.C.-lezer een kooltje te willen stoven, geeft Femia hier de onthullende bereidingswijze van Hon gaarse zuurkool cl la Femia. Een ge recht te verorberen door circa vier personen. Men neemt 1 kg zuurkool, 6 ons varkensvlees, 4 grote uien, 4 eetlepels paprikapoeder, een kwart li ter room. De zuurkool wordt bijna gaar gekookt, moet een beetje „rauw" blijven. Het in blokjes gesneden var kensvlees wordt gemarineerd met wat peper, zout en een paar teentjes kno flook. Vervolgens wordt het vlees aan gebraden, maar mag ook niet te gaar worden (wel lekker bruin). Dan gaat de paprika erbij (Femia: „Lekker pit tig moet het zijn"), daarna de in rin gen gesneden uien, een klont boter in de pan en de hele zaak dooreen roe ren met een houten lepel totdat een donkerrood geheel is bereikt Afblus- sen met room; de gasvlam niet te hoog, zodat de room niet gaat schif ten. Men serveert er stokbrood bij. LEIDEN De Engelse groep „G. T. Moore and the rythm tramps" treedt vanavond op in het Lejds Vrijetijdscentrum aan de Breestraat Het concert begint om acht uur. De groep werd in 1973 opgericht De leden van de groep ontmoetten elkaar tijdens een opname-session rond de Perzische zangeres Susha. In het begin opereerde de groep voornamelijk in Engeland, maar langzamerhand bouwde zij ook een grote populariteit op in Nederland. Met groepen als „Sail", „Alquin" en „Sweet D'Buster" werden televisie-opnamen gemaakt LEIDEN Het Leids Academisch Kunstcentrum brengt vanavond in samen werking niet „The Lion and the Unicorn" het stuk „Antony and Cleopatra" van William Shakespeare. Het stuk wordt opgevoerd door de „European Theatre Group of Cambridge University", een groep Engelse studenten die ieder jaar rond december een tournee maken door West-Europa. De groep brengt toneelstukken van Shakespeare in een klassieke opvoering op de planken. De voorstelling, die wordt gegeven in het LAK-theater, Levendaal 150, begint om kwart over acht hun naam niet officieel aan de film te verbinden. Zij zijn van mening dat het bekend zijn met de namen van de makers niet relevant is voor de beoor deling, het begrip en de bete kenis van de film. Hun standpunt vindt zijn oor sprong in de afkeer voor het huidige individualisme in de kunst en meer in het algemeen tegen het het individualistisch denken zoals dat zich sinds de renaissance heeft ontwikkeld en dat in feite een reactionair denken is". Zo'n begeleidend schrijven prikkelt de nieuwsgierigheid. Na het zien van „Hosanna, een beeldverbaal over leven en dood" kunnen we best begrij pen, waarom de makers ano niem wilden blijven, alleen de arme Peter Faber, wentelend in de modder is duidelijk te herkennen evenals Helmert Woudenberg, die een dode speelt, die langzaam door ma den en kevers wordt opgege ten, terwijl een enkele kraai er de lekkere hapjes uitzoekt. Een walgelijke vertoning, die ongeveer een ton overheids geld moet hebben gekost. De meeste aanwezigen zaten de veertig minuten niet uit en misten zo het meest gruwelijke gedeelte. Dat een gefrustreerd, verbit terd en sadistisch mens een hond wordt levend gekruisigd door een paar kinderen sub sidie kreeg om zijn syndromen af te reageren in een film over twee mannen op een slagveld. De ene reeds dood, de ander met een aan flarden geschoten onderlichaam is ons een raad sel. De maker was meer gehol pen met een kuur om zijn frustraties kwijt te raken. CRM verschuilt zich achter een beslissing van de Raad voor de Kunst, die dan blijk baar geen scenario kan lezen. Het zou goed zijn als vele ka merleden dit werkje, waar „The Texas chainsaw mur ders" een Disney-familie- filmpje bij is, te zien kregen. Dan weten ze ook waar de overheidssubsidies blijven. MILO Toen de kleine, pittige Agnes Varda tijdens de Arnhemse Film week haar „L'une chante, I'autre pas" presenteerde, was niet iedereen onverdeeld ent housiast. Het verhaal van twee vriendinnen, die ieder hun eigen weg gaan maar met elkaar blijven corresponderen is uiterst sympathiek maar glijdt door een teveel aan liedjes in het tweede gedeelte te vet af naar een wat mage re musical. „De ene zingt, de andere niet" is de geschiedenis van een hip meisje, dat thuis geld vraagt voor een schoolreisje en dat aan een ex-buurmeisje geeft voor een abortus. Dat komt natuurlijk uit, maar schept een band tussen het tweetal, die ook al zien ze elkaar pas jaren later terug door middel van talloze briefkaartjes blijft bestaan. Agnes Varda volgt nu eens de een, dan weer de ander op hun levenspad. Het hippe meisje loopt het huis uit om met wat jongelui protestliederen zin- STUDIO L'une chante, I'autre pas (16) met Valerie Mairesse en Thérèse Lio- tard. Regie: D'Agnes Var da. gend het land door te trekken, degeen die niet zingt komt na vele ups en downs tenslotte gelukkig terecht bij een vrien delijke dokter, die wel eerst voor haar van zijn vrouw moet scheiden. Misschien dat Agnes Varda in „L'une chante, I'autre pas" via de twee hoofdfiguren teveel eigentijdse problemen van de jonge vrouw tegelijk heeft wil len aansnijden, zeker is dat de 'aandacht op een gegeven mo ment gaat verslappen wat niet gecompenseerd wordt door de vele muzikale intermezzi, inte gendeel. Een in zijn opzet sympathieke film, maar niet een van Agnes Varda's beste. M. Het meisje dat niet zingt is gelukkig terecht gekomer bij haar dokter in „L'une chante, I'autre pas" van Agnes Varda. CAMERA De kanonnen van Navarone (12) Groots opgezette oorlogsfilm over een actie tijdens de Tweede Wereldoorlog op Kreta. Uitmuntend spektakelstuk dat al diverse malen in Leidse bioscopen is vertoond, (tweede week) LIDO I Soldaat van Oranje (16) Een voor Nederlandse begrippen kostbare film over het verzet gedurende de Tweede Wereldoorlog. Gedeeltelijk op lokatie opgenomen in Leiden en Noordwijk. De film kent een internationaal niveau, (elfde week) LIDO II Airport '77 (12) Spectaculaire verfilming van een vliegramp in de Bermuda-driehoek. Een vervolg op eerdere rampenfilms, (vierde week) LIDO lil Vrouwen, praat me er niet van (16) Twee mannen van middelbare leeftijd op de vlucht voor hun echtgenotes. In het begin aardig, maar wat later in de rolprent vooral vervelend. (tweede week) TRIANON Goodbye Emmanuelle (16) Sylvia Kristel in haar derde Emmanuelle-film. (derde week) REX Sex rivalen (16) Mager verhaaltje, mager verfilmd. LUXOR Ace High (12) Het duo Terence Hill en Bud Spencer in een vermakelijke western, (reprise) In vrijwel alle Leidse bioscopen vervallen de avondvoorstellin gen op maandag 5 december, in zoverre dat bij twee avondvoor stellingen alleen de laatste is geschrapt. In de bioscooptheaters Trianon en Rex vinden de voorstellingen wel gewoon plaats.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7