gehoordgezien
Schokken en schaterlachen
in Neerlands Hoop-elpee
„Met z'n allen
ziek zijn" beelden
uit het ziekenhuis
„Een fout in het kadaster"
tv-spel met Inavan Faassen
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVOND
scherm
in het:
oog
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
RADIO/TELEVISIE
NELLEKE
Over kinderprogramma's op
de tv zal voorlopig het laat
ste woord nog wel niet ge
zegd zijn. De ene volwassene
gebruikt neerbuigende klei
ne woordjes in de hoop daar
mee kinderen te bereiken.
De ander doet als Ome Wil
len zo stoer en ondeugend
mogelijk. Nelleke Burg heeft
daar nu haar eigen opvattin
gen aan toegevoegd. Nelleke
kreeg pas afgestudeerd ge
lijk al twee belangrijke prij
zen, zij stond in de persona
lity-show van Robert Long
en trekt momenteel door het
land met de groep, die
Rients Gratama's program
ma „Geen zee te hoog"
brengt. Daarnaast doet zij
sinds kort voor NCRV-tv het
kinderprogramma „Zolder".
In een interview in de
NCRV-gids zegt zij daar
over: „Ik hou van kinderen
en ik hou er rekening mee,
dat het een kinderprogram
ma is. Je moet het daarom
juist zo volwassen mogelijk
brengen." Het mag van haar
zelfs wel iets aanstellerigs-
vo!wassen hebben. Zo leren
de kinderen, dat volwasse
nen ook maar gewone men
sen zijn.
SJEFKE
Sjefke heeft zijn plicht ge
daan. Nu kan Sjefke gaan.
Dit kan men ongeveer zeg
gen van Sjefke van Oekel,
enige jaren lang de held van
de VPRO-shows van Wim
Schippers. Dolf Brouwers
heeft dankzij zijn oude repu
tatie volop werk, zoveel zelfs
dat hij er soms niet goed van
wordt. Maar Wim, die intus
sen een reeks nieuwe shows
aan het voorbereiden is,
heeft Dolf niet meer nodig,
afgedankt. Hij gaat voortaan
in zee met ene Waldo van
Dungen, die als eigenaar van
een nachtclub middelpunt
zal worden van een reeks
showeske VPRO-grappen.
RUDI
Rudi Falkenhagen heeft in
de NCRV-gids een boekje
opengedaan over tv-regis-
seurs. Hij kan en mag dat
terecht doen, want hij is als
assistent-regisseur van Wal
ter v.d. Kamp in de weer
geweest voor de tv-serie
„Hollands Glorie". Buiten
dien heeft Rudi jaren geva
ren bij marine en koopvaar
dij vóór hij op het toneel
terecht kwam. Over de opna
men van „Hollands Glorie"
en Walter v.d. Kamp in het
bijzonder vertelt hij, dat die
op de voorplecht van het
Glorie-schip stond te schel
den tegen de golven: „Daar
heb je die krengen weer".
Gaat Rudi voort, dat alle re
gisseurs dat hebben, Willie
van Hemert, Kees van Iersel,
dat zij de natuur ervan ver
denken tegen hen samen te
spannen en regen te zenden
als er zon moet zijn en de
zon te laten zengen als er
regen moet ruisen.
CEES
Van kosters weten we, dat ze
in het jongste verleden enigs
zins zijn ondergewaardeerd
door pastoors, terwijl het
toch mensen zijn die heil
zaam voor de kerk in de
weer zijn. Daar wil Cees
Schilperoort van de KRO het
morgenochtend over hebben
in zijn programma op Hilver
sum 1 om 11.00 uur. Hij
praat dan met twee kosters,
de heren Van Kollenburg en
Jan van het Bolcher. Er is
reden voor herwaardering.
Sinds lekepriesters evenveel
in de melk te brokkelen heb
ben als pastores dragen we
de koster bewondering toe.
Zij weten alles van de liturgi
sche kleuren van de dag en
waar het misboek opengesla
gen moet worden.
JAN
Jan W. Verbeek, sinds kort
directeur Facilitair Bedrijf
van de NOS, de afdeling die
over de camera's en de stu
dio's gaat, wordt beschouwd
als de meest kostbare sollici
tant van de NOS. Om deze
funktionaris te werven heeft
men liefst 102.000,- neer
moeten tellen. Een bijkom
stig probleem daarbij is, dat
men het er nog steeds niet
over eens is op welke post dit
bedrag geboekt moet wor
den. In elk geval is deze
moeilijkheid een uitvloeisel
van het Berenschotrapport
ALICE
Alice Oppenheim, die on
langs uit het radiowerk
stapte, omdat zij toen ook
wel weer eens de schrijven
de journalistiek wilde beoe
fenen bij Elsevier, heeft dit
medium toch niet helemaal
kunnen vergeten. Dat wist
Dorith Witte van TROS'
„Kernpunt", waarop door
steeds meer luisteraars
wordt ingehaakt. Dorith kon
het niet meer aan, ook al
heeft zij hulp. Toen liep zij
tegen Alice Oppenheim op
en vanwege haar zwak voor
de radio, ging zij direct op
het aanbod in om aan
„Kernpunt" mee te doen.
Het klapstuk van de Inte
rieur-show van Neerlands
Hoop blijft de intro, waarin
na een korte muzikale inzet
van Bram Vermeulen de têle-
foon rinkelt. Freek de Jonge
neemt op: „O, bent u het. U
stoort nogal. We zijn net be
gonnen. U had hier naar toe
willen komen. Maar het gaat
niet door. Dat kan ik me voor
stellen. Wat? Als dat maar
niet uitlekt. Ja, ik begrijp het,
elke dag een verse anjer in
het knoopsgat. Ik dacht al:
waar doe-ie het van?"
In de loop van dé tournee met
de Interieur-show wisselde de
ze inzet nogal eens van tekst
en hij staat dan ook iets an
ders dan hierboven weergege
ven op het dubbelalbum,
waarin EMI-Bovema de hele
show heeft gegroefd. Niet dat
het er woordelijk precies toe
doet. Wat veel ernstiger is
blijkt het feit, dat een plaat
niet bij machte is iets zicht
baar te maken van de aankle
ding van deze show. Freek is
weer voortdurend met woor
den in de weer. Bram doet
muzikaal en met mondelinge
tegenwerpingen menige duit in
de zak, maar wat er daarbij
op het toneel gebeurt, blijft
voor de luisteraar van deze
platen verborgen. En dat is
niet weinig.
Twee kleine voorbeelden:
Freek draait een lamp uit een
staande schemerlamp en ver
telt in een omhaal van woor
den, dat hij die gloeilamp kan
laten branden als de hele zaal
geconcentreerd meedenkt:
„Gloei lamp". Natuurlijk gaat
er iets fout en dan roept Freek
tegen Turk Achmed achter de
coulissen: „Als ik dit zeg, moet
je de lamp natuurlijk wel aan
Bram en Freek komen in januari met hun Interieur-show
op VARA-tv. Later voegde gitarist Jan de Hont zich
bij het duo Bram en Freek.
en uitdoen? O, verstond je het
niet, dan moet je deze taal
maar eens gaan leren". Kort
daarop steekt Freek een stic
kie op, vergooit hij zich aan
de hash. En dan begint die
„staande" schemerlamp over
het podium te zweven, zo be
drieglijk echt, dat je in de zaal
er bijna duizelig van zou wor
den.
Intussen blijven Bram en
Freek met beide benen op de
vloer. De hele show is opge
hangen aan het wedervaren
van een gewezen vertegen
woordiger in de snoepgoed
branche, een pindarots in de
branding, wiens idealen tege
lijk met zijn gezin zijn verlo
pen. Tussen de bedrijven door
blaast Freek op een grote toe
ter: „Boven zit mijn dochtertje
met de vormingsleider, die et
ter moet je in de gaten hou
den". Hij krijgt ook zijn zoon
aan de lijn: „Waar hang je uit?
Het leven biedt nog zoveel
mooie dingen. Hallo hal
lo Zeker opgehangen?"
In tekst, maar ook in sugge
sties van tekst neemt Freek
geen blad voor de mond. Hij
verkoopt geen sinterklaaslied
jes, maar de ruwe kanten van
het leven in sex, geloof, marte
lingen, discriminatie en alles
wat pijn doet in de moderne
samenleving en waarover we
met ons allen openhartig heb
ben leren praten, omdat er
vandaag de dag geen taboes
meer mogen bestaan. Maar
met de soms schokkende in
houd van zijn teksten doet hij
meer dan de gemiddelde bur
german overdonderen. Hij te
kent een tijdsbeeld in een
woordkeus en onderwerpkeus
die bij deze tijd horen.
Zoals we al eerder schreven in
een recensie over de zaalvoor
stelling van deze show levert
dit een mengeling op van hui
ver en humor. Zij brengen dit
in een overrompelende thea
tervorm, die het midden houdt
tussen show en cabaret.
Schrijnende zaken worden
schamper onder handen geno
men. Freek gooit niet de hash
weg, maar zichzelf. Een voor
stelling als deze wordt niet
uitgedacht of gemaakt, maar
ontstaat onder de handen van
de twee mensen die zich om
het wereldwee, van worgpaal
tot wulpsheden, bekommeren.
Men zal dat ook aan de biiis
kunnen ervaren, wanneer de
VARA in januari deze show in
drie gedeelten uitzendt. Zij
maken tegelijk belachelijk en
bespreekbaar. Zij schokken en
doen schaterlachen. Op de
dubbelelpee kómt dat wat
hard over als men alleen op
het geluid aangewezen is en
men hen er niet bij in de weer
ziet in de zaal of op de tv.
TON OLIEMULLER
Iedereen krijgt in zijn leven wel eens te maken met het ziekenhuis.
Wordt men niet opgenomen dan gaat men er wel naar toe om
een ziek geworden familielid of vriend op te zoeken. De NOS
zendt vanavond (Ned I, 22.05 uur) een documentaire uit, die de
titel „Met z'n allen ziek zijn" kreeg en gemaakt werd door Hans
Koekoek.
Hans Koekoek werkt al heel wat
jaren als zelfstandig camera
man. Hij maakte o.a. de KRO-
documentaire „Was dat voor
niets". Drie weken lang filmde
hij samen met zijn assistente
Henny Aurich (geluid) in een
ziekenhuis om de beelden te
verwerken tot één lange dag vol
ervaringen zoals de patiënt die
ondervindt. Het was niet een
voudig toestemming te krijgen
om in een ziekenhuis te filmen.
Het RKZ in Hilversum gaf deze
toestemming niet omdat men
vreesde dat de patiënten het
niet leuk zouden vinden. In het
Antonius Ziekenhuis in Utrecht
werden ze echter gastvrij ont
vangen.
„We waren helemaal vrij in ons
doen en laten en mochten overal
filmen, al moesten we voor een
aantal dingen toestemming vra
gen, die we na een telefoontje
kregen", zegt Hans Koekoek.
„Ik wist niets van het ziekenhuis
of de verpleging. Daarom ben ik
twee dagen leerling-verpleger
geweest zonder dat iemand wist
dat mijn eigenlijke beroep ca
meraman is. Camerawerk kan
af en toe zwaar zijn, maar het
beroep van verpleger is ook niet
Een van de dagelijkse dingen in het ziekenhuis, het
verbinden van een patiënt.
gemakkelijk. Ik was om elf uur
's morgens doodmoe en kon niet
meer, maar .er moest doorge
werkt worden. Je leert in twee
dagen heel wat over de proble
men die in zo'n" ziekenhuis spe-
Voor deze documentaire werd
gefilmd op de afdeling heelkun
de waar allerlei zieken liggen,
variërend van mensen die iets
aan hun gal hebben tot zieken
die geopereerd moeten worden
voor hun hart.
„Een fout in het kadaster" is
een televisiespel naar het ge
lijknamige boek van Marie Sop
hie Nathusius, dat bewerkt
werd door Rients Slippens. Ma
rie-Sophie Nathusius werd in
1906 in Amsterdam geboren. Ze
volgde een dans- en actrice-op-
leiding in het buitenland. In
1943 vluchtte zij naar Zwitser
land. De Tweede Wereldoorlog
is sterk met haar leven verbon
den en in „Een fout in het
kadaster" wordt men daar aan
herinnerd. De hoofdpersoon uit
het verhaal is de ongeveer 40-
jarige vrouw Yda (Ina van
Faassen), die naar het kantoor
van een beleggingsmaatschap
pij gaat om te laten uitzoeken
of een stukje grond van haar is
of van haar buurvrouw Ada.
Het stukje grond betekent heel
veel voor haar omdat ze o.a.
haar hondje daar begraven
heeft. De grote vraag is nu: Is
er een fout gemaakt in het ka
daster?
Ned. II, 20.25 uur.
Mikula
jacht gemaakt op een Engelse
piloot. Toen Mikula's grootva
der met zijn boot het door de
Duitser bezette eiland Hvar be
reikte, merkte hij dat Mikula en
twee vrienden zich in de boot
schuil hielden. Een niet zo pret
tige gedachte, vooral omdat de
Duitsers op het eiland een klop
jacht organiseren op een Engel
se piloot wiens toestel is neerge
schoten.
Ned. II, 19.10 uur.
Hans Koekoek heeft zich niet
critisch opgesteld, alleen maar
geregistreerd wat hij zag gebeu
ren om te laten zien hoe het
ziekenhuis werkt. Het blijkt dat
de patiënt niet veel te vertellen
heeft wat tot uiting komt in het
fragment waar een aantal dok
ters de zaal afloopt en' er een
aan een patiënt vraagt of hij het
er goed heeft, waarop een van
de andere patiënten zegt: „Hij
heeft het wel goed te vinden".
HANS PIET
roemde schilder die studeerde
aan de academies van Amster
dam en Parijs. Hij was mede
oprichter van de cobra-groep. In
1950 vestigde hij zich in Parijs
en tegenwoordig heeft hij ook
een groot atelier in New York
waar hij 's winters schildert.
Ned. I, 20.40 uur.
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Eenheid In eenheden, les 9
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
TROS
19.04 De man van zes miljoen, all.
70
19.50 SImonskoop
20.10 O moeder, wat Is het heet,
afl. 25
20.40 TV-Prlvé (Karei Appel)
NOS
21.35 Journaal
21.50 Den Haag Vandaag
22.05 Met z'n allen ziek zijn, docu
mentaire
22.50 Journaal
18.05 Dubbelspion, TV-serle
19.15 Hier und Heute
19.45 Detective Harvey
20.00 Journaal
20.15 Beelden uit de wetenschap
21.00 De Tijgerbrigade, TV-serle
21.55 Titel, Thesen, Temperamen-
te
22.40 Journaal
.WklHfJJI.lll
18.20 Uit het logboek van de Pe
ter Petersen, TV-serle
19.00 Journaal
19.30 Peter Alexander Show
21.00 Journaal
21.15 Politiek uur
22.15 Der Eindstand, TV-flIm
23.45 Journaal
NEDERLAND II IBELGIE
NEDERLANDS
18.55 Journaal
NCRV
19.04 Paddington, jeugdserie
19.10 Mikula, de kleine kapitein,
Jeugdserie, afl. 2
19.35 Dik Voormekaar Show
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.25 Een fout In het kadaster,
TV-spel
21.20 Tien Tsin, variété
21.30 De familie Bellamy, TV-serie
22.20 Hier en Nu
23.00 Standpunt, afl. 7
NOS
23.10 Journaal
DUITSLAND I
18.00 Bereboot
18.05 Rondomons
18.30 De vergeten eilanden, TV-
serie
18.55 Paling Co., TV-serle
19.05 Filmpremières
19.35 Kijk ultl
19.45 Journaal
20.15 Muppet Show
20.40 Panorama
21.30 Standpunten
21.00 Filmpremières
22.30 Journaal
20.15 Ondergaande wereld, TV-se-
NEDERLAND I
11.30 Schooltelevisie
16.40 Programma met de muis
17.10 Szene 77
17.55 Journaal
DUITSLAND I DUITSLAND II
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.30 Figuren uit de Boerenoorlog
11.15 Het geheim van de blauwe
kroon, TV-serle
12.05 Titel, Thesen, Temperamen-
te
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
15.50 Journaal
15.55 Bejaardenpolitiek in Roeme-
11.00 Kll-Kla-Klawltter
16.15 Homo Musicus, afl. 4
16.45 Journaal
16.55 Scholierenexpress
17.40 Draaischijf
BELGIE
NEDERLANDS
HILVERSUM I
18.00 (S) De kerk vandaag. 18 10 P.P.:
•Uitzending van D'66. 18.30 Nws. 18.41
(S) De wereld zingt Gods lof. 19.35 (S)
Leger des Heilskwartier. 19.50 NCRV-
Leerhuis. 20.00 (S) Draaischijf. 2120
Een. twee. uit de maat. programma over
onderwijs en opvoeding. 21.40 Confron
tatie 22.00 De eerste dag. 22.25 Zojuist
verschenen, boekenrubriek. 22.30 Nws.
22.40 (S) Politiek weekoverzicht. 22.50
(S) Van onze correspondenten. 23.00
(S) Klanksnoer. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. IKON
18.30 Kleur: informatie en commentaar
over zaken van kerk en samenleving.
AVRO 19.00 Aspecten, kunstrubriek.
20.00 Nws. 20.05 (S) Radio Kamerorkest
met zangsoliste. In de Pauze: 21.15-
21.45 (S) Ludwig Alois Friedrich von
Kochel en andere katalogistanten. le
zing 22.15 Salzburger Festspiele 1977:
klassieke kamermuz. NOS 23.00 (S) Met
het oog op morgen, met om 23.05
Aktualiteiten overzicht Radio-TV. 23.10
De krant van morgen. 23.20 Den Haag
vandaag. 23.52 Yoga. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
23.02 (S) Close-up. 0.02 (S) De Hugo
van Gelderen Show 1.02 (S) De nacht-
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
Woord. 7.08 (S) Lichte muziek.(7.30
Nws) 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de
•huisvrouw 8.45 (S) Gevar. progr. (10.30
Nws.) 11.00 Gesprekken. 12.00 (S) Ge-
var. progr. (12.26 Meded. 12.30 Nws.
12 41 Echo) 14.00 (S) Gevar. progr.
(15.30 Nws) 16.00 (S) Spreekuur 17.00
(S) Souvenirs, lichte orkestmuziek.
17.30 Nws. 17.32 Echo.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de
man af, evang. comm. 8.00 Nws. 8.11
Hier en nu 8.25 Vandaag., vrijdag ge
var. progr. 9.00 Politiek en samenleving,
gesprek NOS: 9.10 spiegel van België.
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00
Met 26 letters kan je schrijven 10.30
NOS-jazz-portret. 11.00 Nws. 11.03 Meer
over minder. 12.30 Rechtoprecht.
OVERH. VOORL.: 12.49 Uitz. voor de
landbouw. NOS: 13.00 Nws. NCRV.
13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken
onder de as. 13.45 Onder de Groene
Linde. 14.00 Repertorium van de NOS-
delineerden en ex-gedetineerden. 15.45
Zoeklicht op Nederland met om 16.00
Nws. VPRO: 17.00 Welingelichte Krin-
oen. SYMBIOSE: 17.45 Praatje VPRO:
17.55 Meded.
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Tijdsein 9.03 (S) De muzi
kale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure.
TROS: 11.03 (S) Gerard de Vries draait
op verzoek. 12.03 (S) Nederlandstalige
top-10 en kwistwijs. NCRV: 13.30 (S)
Popkontakt 15.03 (S) Elpee-pop. NOS:
16. :3 (S) Nationale Hitparade.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws (S) yroeg klassiek. Nieu
we gramm. platen 9.00 Nws. 9.02 (S)
Stof van eeuwen. 10.00 (S) Bayreuther
Festspiele 1977. Gotterdammerung.
opera van Wagner 12.40 (S) Pianoreci
tal. EO: 13.00 (S) Klankspiegel. Concert-
gebeuren uit heden en verleden 14.00
Nws. 14.02 (S) Klankbord. 14.30 (S)
Nederlandse orgelcomponisten en hun
orgels 14.45 (S) Woord der waarheid
VPRO. 15 00 (S) Muziek-op-vier. Portret
van Leo Cuypers.
Bellamy
Karei Appel in TV-privè.
Richard en Lady Marjorie zijn
met vakantie in Schotland en
ook een deel van het personeel
is weg. Elisabeth heeft het rijk
alleen. Als zij bezoek krijgt van
een oude schoolvriendin, Ellen
Bouverie, gaat het weer eens
mis, omdat deze Elisabeth aan
spoort mee te doen aan een
protestdemonstratie voor de ge
lijke rechten van man en vrouw.
Rose, die niet is weggegaan,
probeert haar ervan te weerhou
den, maar vangt daarbij de-
hardste klappen.
Ned. II, 21.30 uur.
Simon van Collem
Tegen Kerstmis gaat de nieuwe
James Bond film in première.
Simon van Collem besteedt aan
dacht aan de film door een aan
tal fragmenten te tonen en te
praten met de hoofdrolspeler
Roger Moore, regisseur Lewis
Gilbert en de man die de film
van speciale effecten voorzag,
Ken Adam.
Ned. I, 19.50 uur.
TV-privé
Ina van Faassen als Yda in „Een fout in het kadaster".
Henk van der Meyden praat in
zijn programma TV-privé met
Karei Appel. Appel is een be-
Mensen op de televisie daar
raak je op uitgekeken. Telkens
weer dezelfde politici met ge
kwelde gezichten, dezelfde moe
uitziende aankondigers. Van
daar misschien dat steeds meer
dieren op de buis worden losge
laten. Gistermiddag waren er
zelfs drie soorten, de ijsbeer,
een zwart schaap, en weer eens
de zeehond. We krijgen de na
tuur wel ingepeperd, die we bij
de jongste collecte zo schande
lijk hebben onderbetaald. Van
zelfsprekend blijft het een
warm aanbevolen zaak.
Helemaal zonder mensen kan
het natuurlijk niet. Daarvoor
zorgde onder meer een Duits
stuk over een gepensioneerde
referendaris en zijn vrouw die
met een zoet lijntje, en als dat
niet helpt met wat nog net valt
onder zachte dwang, uit een
groot huis waarin elk huisraad
zijn eigen dierbare plek heeft,
naar een kleinere behuizing
worden geholpen. Duitse stuk
ken, althans die welke op de
televisie komen, houden zich
veel bezig met praktische le
venssituaties. Er zit dikwijls een
les en een moraal achter. Zij die
op het fijnere genot uit zijn
zullen de oplossingen die erin
geboren worden wel eens te ge
makkelijk, te rechtlijnig vinden.
Zo simplistisch is het allemaal
meestal niet. Maar het zijn door
gaans wel toestanden waarin ve
len eigen lotgevallen weerspie
geld zien. Zoals ook in het geval
van de tegenstribbelende refe
rendaris, die zijn levensstaat
moeilijk vaarwel kan zeggen.
Maar langs de bekende lijnen
der geleidelijkheid waaruit het
leven is samengesteld komt het
tenslotte toch voor elkaar. Maar
eerst worden nog veel te veel en
te grote meubelen meegenomen
naar de tweekamerflat.
Die oude manier van leven past
niet in de bekrompen kamers,
waarin men ineens bij elkaar op
schoot zit. Daar leer je dan nog
wat van als je ook eens komt
voor dit keerpunt. Dit alles
werd onder deze levensavond
passende muziek van Bach en'
Mozart, precies zo gespeeld
zoals het moet. Dus allemaal
nogal voorspelbaar met de obli
gatie maar niet te hoog gaande
ruzies met de kinderen. Onwille
keurig schuif je bij het zien van
zo'n levensbeeld even met de
gordijnen om te zien of het bui
ten al sneeuwt. Want dat soort
stemmigheid past er ook bij.
Televisie trekt zich wat de over
gangen betreft nergens wat van
aan.
Ineens stonden we hierna op de
bonte Parijse Place du Tertre.
Voor de zoveelste maal, want
met Jan Brusse waren we er
ook al een paar keer. Het was
er allemaal nog hetzelfde. De
cafe's, de gesjochte artiesten, de
meisjes die zich voor veel geld
in het gekleurd crayon laten
zetten enzovoorts, gelukkig dus
maar.
„Den Haag vandaag" had zon
der noten te kraken in de per
soon van nu toch wel ongeveer
definitief ex-minister Duisen-
berg, die zich ernstig zorgen
maakte over de sociale uitkerin
gen als er veertien miljard be
zuinigd moet worden. En dat
vooral omdat een gulden maar
één keer kan worden uitgege
ven. Hij schroomde zelfs niet
het nieuwe akkoord van het
CDA met de WD wat dit be
treft1 een vodje papier te noe
men, een uitdrukking met een
nare historische klank. Me
vrouw Van Leeuwen kwam,
hoewel ook met een ernstig ge
zicht een en ander toch weer
wat minder zwart zien. Te wij
zen valt nog op een boeiende
tweede aflevering bij Veronica
over Tanzania waarin je kon
zien hoe men daar de honger
coöperatief bestrijdt. Dan heb
ben wij het nog niet kwaad met
de bakkerswinkels altijd nog op
tijd open.
HAN JONKERS