Over Bhutan, werkeloosheid en primitief Amsterdam Actieve deelneming in Nederland van leken in kerkelijk leven bemoedigend oecumene stagneert niet, maar raken aan kern vertraagt tempo korte e metten: DRIE KORTE FILMS VAN CRM FILM LEIDSE COURANT VRIJDAG 18 NOVEMBER 1977 fPAC Ondanks de vermanende vinger van Pim de Ia Parra c.s. dat het maar uit moet zijn met subsidie voor korte films waar niemand raad mee weet, heeft CRM deze week weer drie korte werkstukjes van Neder landse regisseurs gepresenteerd, „A.P.O. of the pri mitive, „Wel zijn, niet zijn" en „Bhutan tussen de oude en de nieuwe wereld". Drie films van volkomen verschillende signatuur. Om maar met het meest conventionele werkje te beginnen: „Bhutan tussen de oude en de nieuwe wereld" is een documentaire volgens overbekend stramien van filmer-bergbeklimmer Jan Booa Boon heeft met veel moeite weten door te dringen in het onbekende berglandje Bhutan, gesitueerd in het noorden van India tegen China aan. Een interessant onderwerp omdat je zo goed als niets weet van het boedhistische koninkrijk dat via één enkele kronkel weg langs ravijnen en over bergpassen (gefinancierd door buurland India) en een fraai klein poortje toegankelijk is voor de buitenwereld. Het ziet er daar allemaal vreedzaam uit, al doen een paar beelden van de passencontrole vermoeden dat er addertjes onder het gras schuilen. Boon had tien dagen de tijd om zijn werk te doen, haalde er mooie beelden weg maar houdt het te vaag om werkelijk belangwekkend te worden. Je ziet dan wel de prinses van Bhutan naar haar werk gaan als minister van buitenlandse zaken, maar je hoort niets over de politieke opstelling van het land, de invloed van India dat het land toch zorgvuldig conserveert als bufferstaat tegen Rood China. „Wel zijn, niet zijn" van regisseuse Mieke Buys is een discussiestuk meer dan een autonome film. Het gaat over werken, werkeloos zijn, de invloed van werk op je leven, de arbeidsethos en Mieke Buys knoopt op verschillende manieren bij die problema tiek aan. Ze zet enkele dingen aan scène, ze laat de camera waarheidsgetrouw discussies van werkelozen met een psycholoog volgen en ze gebruikt de acteurs van de nu in Rotterdam gevestigde Bloemgroep. En eigenlijk zeggen hun bijdragen het meest. Ze spelen een aantal scènes, man-vrouw in wissel-werkdienst, een vrijwillig werkeloze die voor z'n gitaar gekozen heeft en z'n baan aan een ander heeft geschonken. Leden van de Bloemgroep in een satirisch stukje verfilmd toneel in „Wel zijn of niet zijn". Amsterdam vandaag gezien door mythologische ogen in „A.P.O. of the primitivi". Ex-amateur Jan D debuteert met Fabricius-verfilming Meisjes uit Bhutan, het nauwelijks on Boeddhistische koninkrijk tussen India e na, gefilmd door Jan Boon. nze Veelal satirische opzetjes die in elk geval CHr discussie en nadenken geven. Dat Mieke Buj, r, toch niet sterk overkomt ligt aan het feit dat Lï_| eenheid van die drie benaderingen heeft F smeden. De film loopt uit haar vingers, o w onsamenhangend en als je het theaterprogram) h< de Bloemgroep over hetzelfde onderwerp hebtj i® weet je dat het beter kan. Bovendien nog een j js Hollandse-film-probleem: De discussies van w, zen zijn zo goed als onverstaanbaar en dan beelden nogal zinloos. rinl Cirkels ne. at Ondanks het irritant-zwaarwichtige van „A.^jos the primitivy" is deze fantasiefilm van Henk j. man eigenlijk het meest interessante werkstt de drie. Meulman bouwt de werkelijkheid, in d|e^( die van de stad Amsterdam, om tot een absiNv Achter de hoofdstad zet hij een nieuw soort moij( gie op: De hoofdstad is een uit concentrische opgebouwd fenomeen ooit door „primitivi" maar uiteindelijk mislukt, en geworden zoals is. Die huidige werkelijkheid filmt Meulmanf met hevig zoemende camera's, sterk versneld] den die op den duur weliswaar, vermoeien i toch heel gek tegen een stad laten aankijken. dam wordt erin ontmenselijkt, het wordt een t] en uitzinnig artefact. Eddy van der Enden veif het camerawerk dus het kan haast niet slecl Meulman laat twee acteurs (nou ja) tussen de t door in het Engels (waarom eigenlijk?) diepf] teksten uitkramen over de oerwezens die Amslf bouwden. Dat wordt op den duur zo'n flauwekul, dat die persoonlijke opzet van er hevig door geschaad wordt. Waar je zo'l vertonen moet is overigens de vraag. Voor „wl niet zijn" ligt de doelgroep voor de hand, eenjfÈ mentaire als over Bhutan is altijd wel te slijt» bioscoop of televisie, maar Meulmans film zie niet zo een, twee, drie verschijnen. Een museum lijkt voor hem de beste plaats. BERT J HAARLEM Het vredige Haarlem krijgt even groot-Amsterdamse neigingen. In een poortje aan het Klein Heiiigland in het unieke zeventiende eeuwse centrum achter het Frans Halsmuseum wordt een man in elkaar geslagen. Hij zakt kreunend in een, de omstanders steken geen hand naar hem uit, erger nog, een parkeerwachter staat er olijk z'n snor bij op te draaien. De man krabbelt overeind, begeeft zich opgewekt naar een klaarstaand stoeltje en vraagt een ander heerschap of die hem van wat extra bloed op z'n voorhoofd kan voorzien. Juist, film. Haarlem, Rotterdam en de studio's van Cine- centrum zijn de lokaties van alweer een Nederlandse speelfilm. Een rustige prod uk tie die geen records wil slaan, geen publiciteit met schreeuwend-vette kop pen zal veroorzaken. Een „low budget" film van Jan Dorresteyn, die tot voor kort nog tot de rangen der amateurfilmers gerekend mocht worden naar een boek van Johan Fabricius, „Nacht zonder zegen". De carrièré van Jan Dorresteyn is een op z'n minst Jan Dorresteyn (rechts) kijkt toe hoe in een Haarlems poortje Mlchiel Kerbosch hoofdrolspeler Geert Thijssens aanvalt. ongebruikelijke. Hij begon als amateur smalfilmer, won her en der wat prijzen en stak al z'n geld in een lange speelfilm „Fantasy in fiction" die door een officieel filmkantoor in de verhuur werd genomen. Dat geld zal de film hem wel niet terugspelen, maar het was in elk geval een stap op weg naar professio neel werk. Maar ook bij de beroepsregie kwam hij ongewoon terecht, namelijk via producerschap bij twee grote Nederlandse films, „Help, de dokter ver zuipt" en „De dwaze lotgevallen van Sherlock Jones", twee films van Nikolai van der Heyde. Producent en regisseur heten elkaar* doodsvijanden te zijn. De producer wil constant dingen die de regisseur niet over z'n artistieke hart kan verkrijgen en een regis seur wil alsmaar meer geld, meer tijd en meer film.. Niets daarvan zegt Henk Bos, voormalig filmcriticus en mede-producent van Van der Heyde's films, inclu sief „Angela". „Die vijandsschap is een fabeltje. Je moet samen een film maken tenslotte. Jan Dorresteyn heeft bewust eerst de produktiekant gekozen om te weten met welke problemen je te maken krijgt, hoe het er aan de andere kant van de schermen uitziet. Ik kwam met hem in contact omdat hij ooit de rechten van „Help de dokter verzuipt" van Toon Kortooms had gekocht Nikolai wilde dat boek ver filmen en toen 'zijn Jan en ik compagnons in de produktie geworden. We hebben erg goed gezocht naar een verhaal om Jan Dorresteyn zijn officiële speelfilmdebuut te laten maken. Geen grote film, omdat je dan bovendien de verhalen krijgt van: 0, die heeft zich via de achterdeur op een riante regis seursstoel laten zetten. „Nacht zonder zegen" wordt een film van beneden de 500.000 gulden. Maar we zochten wel een verhaal dat Jan met z'n voorliefde voor regisseurs als Polanski, Hitchcock en Brian de Palma zou passen. Zo vonden we Johan Fabricius' .Nacht zonder zegen", dat je een psychologische thriller zou kunnen noemen. Geschikt voor ons doel door z'n thema, z'n beperkte rolverdeling en lokaties. Het is het verhaal van een man van in de veertig die na vier jaar uit de gevangenis terugkomt Hij heeft gezeten wegens doodslag; tijdens een echtelijke Hoofdrolspelers Geert Thijssens en Ingrid De Vos tijdens opnamen van „Nacht zonder zep" ruzie heeft hij z'n vrouw zo geslagen dat ze bij een val haar nek breekt. Fabricius heeft z'n boek geba seerd op de figuur van John Christie waarbij hij in de tweede wereldoorlog in Londen in de buurt woon de. Het verhaal van die man met een seksueel defect en een hoertje is compleet omgebogen, alles met medewerking van Fabricius zelf. Een fantastische man trouwens die in de tijd dat wij aan het voorberei den waren alweer twee boeken klaar had. Daarbij één jongensboek dat onvoorstelbaar jeugdig van taal is voor een bijna tachtigjarige. Onze film is het grotendeels via flash-backs vertelde verhaal van een man die in feite „levenslang" heeft, een getekende die opnieuw een bestaan moet opbouwen vanaf de laagste sport van de ladder, weer een meisje ontmoet en direct weet dat die ontmoeting wéér fataal zal zijn. Een thriller, maar met een ingebouwd sociaal com mentaar". In Haarlem wordt door de filmploeg in strikt tempo gewerkt, geen tijd voor praatjes, de paar minuten film moeten er in één dag goed opstaan. De I werkt prima mee, maar er blijkt filmervaring al d zig. Een dame in de deuropening laat weten jarenlang ouvreuse in de plaatselijke biosco geweest, maar helaas nog nooit één film uit gezien, de parkeerwachter onthult ooit nog eert een Fu Manchu gefigureerd te hebben, een gebC, nis waar hij nog steeds een hoge pet van op C Jan Dorresteyn instrueert voorzichtig z'n me Geert Tijssens, toneelacteur die bij z'n toneelrv Theater geen vijf weken vrijgemaakt kon wtJ ondanks zeer acceptabele voorstellen van de ploeg en toen ontslag genomen heeft om toch „Nacht zonder zegen" te kunnen maken. Ingri}? Vos, een Vlaamse „ontdekking" van 22 jaar, cr lend aanwezig in Roland Verhavert Rubens-ver! ing voor de Vlaamse televisie. „Nacht zonder ze^ is stilletjes verder in de maak. Er wordt gehoor" een zegentocht van een ex-amateur. BERT JAN*15 In Nederland zien wij, met voldoening, een actieve groeiende deelname van kath olieke leken aan het kerkelijk leven. Talrijke gelovigen bie den zich aan' voor pastorale taken als voorbereiding van de liturgie, katechese, bezoek van zieken en bejaarden en activiteiten op het vlak van de kerkopbouw, zowel in de parochies als regionaal en na tionaal. Dit geeft werkelijk bemoediging en hoop voor de toekomst. Dit zei kardinaal Willebrands gisteren in een toespraak tot paus Paulus tijdens een au diëntie die de paus aan de zeven bisschoppen van Neder land verleende. Het bezoek vond plaats bij gelegenheid van de „visitatio ad limina", de pelgrimstocht van de bis schoppen naar de graven van de apostelen Petrus en Paulus. Kardinaal Willebrands zei dat de katechese, onderwerp van de jongste bisschoppensynode, in de Nederlandse kerkprovin cie een hoge pastorale voor rang heeft Het goed gestruc tureerde katholieke onderwijs in Nederland biedt volgens de KARDINAAL WILLEBRANDS TOT PAUS: kardinaal prachtige mogelijk heden voor de christelijke op voeding van de kinderen en in het bijzonder voor de kateche se. De onderwijskrachten zet ten zich daarvoor met toewij ding in. De vernieuwing van het onder wijs en de veranderingen in de samenleving maken het nood zakelijk dat men zich opnieuw bezint op het katholieke ka rakter van de scholea De kar dinaal herinnerde eraan dat de bisschoppenconferentie aan deze bezinning een bijdrage heeft geleverd in de vorm van haar herderlijk schrijven over de katholieke school. Kardinaal Willebrands wees er vervolgens op dat de Neder landse kerkprovincie in ruime mate haar voordeel heeft we ten te doen met de vernieu wing van de liturgie. Het ligt voor de hand dat een vernieu wing van een dergelijk ge wicht niet zonder moeilijkhe den verloopt De bisschoppen van Nederland hopen weldra alle officiële liturgische tek sten van de kerk ter beschik king van de priesters en de andere gelovigen te kunnen stellen. De kardinaal constateerde dat de laatste tijd het zondagse misbezoek en het biechten zijn teruggelopen. „Heeft het een met het ander te maken? Is de oorzaak wellicht een meer al gemeen verschijnsel? Is het geloof, zoals het tot uitdruk king komt in de viering van de eucharistie op de dag des Heren, verzwakt? Is het begrip van wat zondig is, vermin derd?", zo vroeg de kardinaaL Aan de andere kant echter mag worden gewezen op de verheugende toenemende deel name van de leken aan het leven van de kerk. De kardinaal ging ook in op' het vraagstuk van de roepin gen tot het priesterschap en het religieuze leven. De Neder landse kerkprovincie heeft rij ke vruchten voor de wereld kerk afgeworpen. De missie geest en de bijdragen aan de andere lokale kerken hebben een stempel gedrukt op het eigen leven van de Nederland se kerkprovincie. Deze vitaliteit is volgens de kardinaal niet teloor gegaan, getuige de hulp van de Neder landse kerkprovincie in de stoffelijke en geestelijke no den van de wereldkerk. Tot besluit zei de kardinaal tot de paus dat de vraagstukken betreffende de zending van de kerk in de wereld de Neder landse katholieken en hun bis schoppen ernstige zorgen ba ren. Hij noemde in dit ver band: de mensenrechten, plechtig afgekondigd door de Verenigde Naties, maar deson danks vaak geschonden, de si tuatie van de buitenlandse ar beiders en alle andere vreem delingen in Nederland, de werkloosheid die personen en gezinnen bedreigt, de pogin gen een meer menselijke en meer rechtvaardige wereld in te richten. De Nederlandse kerk bestu deert deze problemen en tracht activiteiten te ont plooien die voor een oplossing kunnen zorgen. Een en ander in het licht van het evangelie en de leer van de kerk. De kardinaal noemde hier de do cumenten van Vaticanum II, paus Paulus' encycliek „Popu lorum Progressio" en diens apostolische aansporing „Evangelii Nuntiandi". Het is beslist onjuist dat de oecumene sou stagneren. Er ls daarentegen reden tot tevre denheid en hoop. Er ls toena dering, waaruit degenen die slch voor de oecumene Inzet ten beslist moed kunnen put ten. Kardinaal Willebrands zei dit bij het bezoek, dat de Neder landse bisschoppen in Rome- hebben gebracht aan het se cretariaat voor de eenheid van de christenen in het kader van hun „ad limina"-bezoek. De kardinaal was hier tegelijker tijd gast en gastheer, want be halve aartsbisschop van Ut recht is hij voorzitter van dit secretariaat Hij stelde, dat er in het ge sprek tussen de kerken een wezenlijke verandering is op getreden. De periode van de vriendschappelijke ontmoetin gen is overstegen. Nu gaat het gesprek over zaken, die het hart van de gemeenschap tus sen de kerken vormen. Het ligt voor de hand, dat hierbij aan zienlijke moeilijkheden aan de orde komen. De kardinaal zei, dat sommi gen, in de geestdrift over de toenadering, echter de neiging hebben de nog bestaande ver deeldheid en obstakels over het hoofd te zien. Net doen alsof de breuk is hersteld en de eenheid in Intercommunie in praktijk gaan brengen, noemde hij geen goede weg. Levensgroot ligt op die weg het gevaar, dat de ontwikke ling van de oecumene af breekt, aldus de kardinaal, die een vergelijking maakte met een zieke die aan de beterende hand is, maar zich te hard inspant, zodat zijn gezondheid weer achteruit gaat De vice-president van het se cretariaat, mgr. Ramon Tor- rella Coscante, wees er nog op, dat er een nauw verband is tussen de vernieuwing van de kerk, die is gewild door het tweede Vaticaans concilie en het herstel van de eenheid der Christenen. De secretaris, mrgr. Charles MöUer vertelde, dat het werk van de contacten met de oecu menische commissies van de kerkprovincies steeds groter gewicht krijgt Ook belegt het secretariaat geregeld een bij eenkomst voor de secretaris sen van de andere departe menten van de Romeinse curie om de aandacht voor oecume nische kwesties levendig te houden. De betrekkingen met de oos terse kerken noemde hij zeer veelbelovend. De laatste tien jaar is hier grotere vooruit gang geboekt dan in de afgelo pen negen eeuwen. In decem ber 1975 is er een nieuwe si tuatie ontstaan, doordat de orthodoxe kerken gezamenlijk hebben besloten een interort- hodoxe commissie in het leven te roepen die het theologisch gesprek met de katholieke kerk moet voorbereiden. Ook deze heeft daarvoor een com missie gevormd. Het is de eer ste keer in de geschiedenis, dat de relaties tussen de geza menlijke orthodoxe kerken en de katholieke kerk een derge lijk punt hebben bereikt De hervormde synode heeft in haar najaarsvergadering be sloten haar breed moderamen (bestuur) opdracht te geven opnieuw in contact te treden met de Zuidafrikaanse kerken om alle mogelijkheden te on derzoeken tot een nieuwe be spreking van de beleidsover wegingen van de synode. Dit direct met de Zuidafrikaanse kerken, blank en swart, hetzij in Zuid-Afrika, hetzij in Ne derland. Dit onderzoek dient in nauw overleg met de gere formeerde kerken te gebeu ren. De synode van de Anglicaanse bisschoppen in Zuid-Afrika heeft het gevangen zetten van verdachten zonder vorm van proces en andere beperkende maatregelen veroordeeld en het optreden van de regering „despotisch" genoemd. „De sy node is er ontsteld over, dat de staat een despotische weg heeft gekozen om het hoofd te bieden aan de huidige situatie in plaats van over te gaan tot open besprekingen en onder handelingen", aldus een com muniqué. De nationale conferentie van Amerikaanse bisschoppen heeft nieuwe nationale richt lijnen voor de gelovigen goed gekeurd waarin zij hun stand punt, dat geslachtsverkeer al leen binnen het huwelijk geoorloofd is, herhalen. Tege lijkertijd heeft de commissiei voor de geloofsleer van de' uil bisschoppen een rapport viu een commissie waarin wortel gepleit voor een soepeler opn stelling in deze, verworpe>ec Het gebruik van voprbehoeod middelen en sterilisatie worie] veroordeeld. De bisschop van Antwerpeist Jules Victor Daem (75) is opgÊr' volgd door de theologieprofel® sor Godfried Danneels (4#e Dr. Danneels was verbondehj aan het seminarie te Bruggr1 Hij was tevens docent theol)"1 gie van de sacramenten ePr liturgie aan de katholieke un versiteit van Leuven. Als 'pri01 dikant en inleider is dr. Da£e neels in heel België bekend, f te Het Humanistisch Verboni overleg tussen de minister t de kerken over levensb< schouwelijke aangelegenhfrjj den. Dit naar aanleiding va»a, de vraag of de overheid we, gerechtigd is bij de registratii s' van persoonsgegevens te vra gen naar de kerkelijke gezin<^( te. Het verbond acht dit aas c tasting van de persooi levenssfeer, waarvan bruik kan worden gemaakt evj< denkt dan onder meer aan dL' „niet-jood-verklaringen". He^ verbond pleit ook voor ver/ vanging van het begrip „god%, dienst" door „levensbeschoo win*". er

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 12